Supertof wel.quote:
ja denk het ook...jammer, dacht heel even dat ik toeschouwer was van een ster die uit gingquote:Op dinsdag 17 januari 2017 18:05 schreef FoolWithMokey het volgende:
[..]
Dat moet dan toch een wolk geweest zijn. Als een wolk hoog is en lage dichtheid heeft, dan kan ik me voorstellen dat het niet opvalt.
Bizar dat je zelf dit soort foto's kan makenquote:Op zondag 8 januari 2017 20:31 schreef Prisha het volgende:
Vorige week heeft mijn broer deze gemaakt met een Maksutov-Newtonian kijker voor astro photography. Het is een Skywatcher MN190, op een Orion Atlas Pro AZ/EQ-G met een Skywatcher Startravel 80 als guidescope.
Ik heb er afgelopen jaar een paar keer mee kunnen spelen, het is een leuk ding, niet alleen voor astrofotografie maar ook prima visuele prestaties.
Andromeda
[ link | afbeelding ]
Kijk anders op https://www.reddit.com/r/astrophotography/quote:Op dinsdag 17 januari 2017 19:18 schreef NeuNeu het volgende:
[..]
Bizar dat je zelf dit soort foto's kan maken![]()
Heel Hollandse vraag, maar hoeveel kost het voordat je zelf zo'n foto kan maken? (Met je eigen apparatuur dus)
met een systeem van rond de $2000, (dus ik denk 1800-2000 EUR) zou je gemakkelijk zo'n foto van eenzelfde soort kwaliteit moeten kunnen maken.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 19:18 schreef NeuNeu het volgende:
[..]
Bizar dat je zelf dit soort foto's kan maken![]()
Heel Hollandse vraag, maar hoeveel kost het voordat je zelf zo'n foto kan maken? (Met je eigen apparatuur dus)
Even formaat handmatig aanpassen, achter [img kun je dan =300,400 schrijven bijv.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 20:53 schreef Prisha het volgende:
Ik krijg die foto's niet kleiner? Ze worden steeds zo groot hier.
ah thanks! Gelukt. Oudere berichten lukt niet zie ik.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 21:07 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Even formaat handmatig aanpassen, achter [img kun je dan =300,400 schrijven bijv.
oeh dit is best goed gelukt! Mooiquote:Op zaterdag 28 januari 2017 13:10 schreef Martinovibes het volgende:
Gemaakt net buiten Center Parcs Hochsauerland
Helaas ook daar de vervloekte natrium verlichting
EOS 6D Tamron 24-70 @ F2,8 20 sec belicht @ ISO 2000 en hele heftige nabewerking in Photoshop
Er zijn aardig wat messier objecten op te zien!
[ afbeelding ]
Waar wil je hem primair voor gebruiken, visuele waarnemingen of astro fotografie? Dat maakt wel verschil. Verder wil je maan en planeten kunnen zien, of wil je deepsky objecten zien? Ook dat maakt een verschil.quote:Op donderdag 16 februari 2017 20:57 schreef EggsTC het volgende:
Hoi,
Voor een nieuwe hobby ben ik aan het kijken voor een sterrenkijker.
Nu zie ik op websites verschillende dingen bij verschillende sterrenkijkers;
x Maximale zinvolle vergroting
x mm lensdiameter
x mm brandpuntsafstand
Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een sterrenkijker? Of heeft iemand hier misschien tips wat goede en wat minder goede typen/merken zijn?
Alvast bedankt!
Oh ja, nog een tip: op 3, 4 en 5 maart zijn de Landelijke Sterrenkijkdagen 2017.quote:Op donderdag 16 februari 2017 20:57 schreef EggsTC het volgende:
Hoi,
Voor een nieuwe hobby ben ik aan het kijken voor een sterrenkijker.
Nu zie ik op websites verschillende dingen bij verschillende sterrenkijkers;
x Maximale zinvolle vergroting
x mm lensdiameter
x mm brandpuntsafstand
Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een sterrenkijker? Of heeft iemand hier misschien tips wat goede en wat minder goede typen/merken zijn?
Alvast bedankt!
Bedankt voor je uitgebreide reactie.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 13:28 schreef Prisha het volgende:
[..]
Waar wil je hem primair voor gebruiken, visuele waarnemingen of astro fotografie? Dat maakt wel verschil. Verder wil je maan en planeten kunnen zien, of wil je deepsky objecten zien? Ook dat maakt een verschil.
Ook de draagbaarheid. Wil je hem altijd op één plek opzetten of moet hij mee te nemen zijn zodat je ook op andere plekken redelijk gemakkelijk je scoop op kan zetten.
Die dingen zul je eerst voor jezelf moeten weten voor je er eentje uitkiest.
Wat telescopen betreft, er zijn drie soorten, refractortelescoop (maakt gebruik van een lens), een reflectortelescoop (maakt gebruik van een spiegel) en een Maksutov-Cassegraintelescoop (combinatie van beiden). Van dat laatste heb ik pagina terug een foto geplaatst. Elk heeft zijn voor en nadelen. Maar het is dus ook afhankelijk van wat je met de telescoop wilt zien
Je hebt met twee hoofdzaken te maken:
- vermogen van de telescoop om licht op te vangen > daar zorgt de diameter objectief voor. Hoe groter de diameter, hoe meer licht gevangen kan worden.
- vermogen om te vergroten > daar zorgt dan het oculair voor. Die zijn wisselbaar dus daar kun je zelf ook wat mee spelen.
De diameter objectief zou minstens 70mm moeten zijn. Hoe groter de opening, hoe beter je de vagere objecten kan zien en in beter detail. Met een van 80mm kun je bijvoorbeeld behoorlijk wat sterrenstelsels / nevels zien, maar wel van een goede donkere plek. Wil je diezelfde sterrenstelsel zien vanuit je achtertuin als dat op een plek is met lichtvervuiling, dan heb je er eentje nodig van 150 mm.
Let op dat je niet je telescoop kiest op basis van de vergroting. Als er ergens staat: 500x vergroting, dan zegt dat niets over de kwaliteit van het beeld van wat je te zien krijgt. Hier komt de brandpuntafstand om de hoek kijken. Deze is belangrijk. Hoe groter de brandpunt afstand is, hoe hoger de vergroting is.
Er wordt over het algemeen een regel gehanteerd over de maximale zinvolle vergroting, dus hoeveel vergroten met ook nog een goed kwaliteit van het beeld:
2× de diameter (in mm) van de lens of de spiegel
Dus met je diameter van 80mm dan is de maximale zinvolle vergroting 160x. Bij een hoger vergroting wordt de kwaliteit van het beeld minder.
Als laatste, de openingsverhouding, ook hierbij hangt het af wat je wilt gaan zien. Als je vooral maan en planeten wilt zien, is een verhouding 1:10 of hoger prima. Voor deepsky objecten dan zit je op een verhouding van 1:6 of lager.
En, naast de telescoop zelf zul je een mount (statief) nodig hebben, minstens zo belangrijk. Eentje die goed stabiel is en gelijkmatig werkt. Stabiel is als je er een tik tegen de buis aangeeft, het niet langer dan een seconde vibreert. Ook bij de mount is er verschil of het voor visueel is bedoelt of fotografie.
Er zijn twee soorten, een azimutaal of een parallelactisch (of equatoriale) statief. Beginners starten vaak met een azimutaal mount, die is vrij makkelijk te gebruiken. Het is alleen wel lastig om sterren goed te volgen.
De equatorial mount staat ook op die foto die ik heb geplaatst. Als je fotografie wilt doen, dan heb je deze nodig. Je doet hierbij uitlijnen met de polen (Polaris en een andere ster).
Dan heb je nog een finder nodig, elke telescoop behalve de allerkleinsten hebben die nodig. Die helpt met het richten op objecten, dat kan anders best lastig worden![]()
Er zijn nogal wat punten om rekening mee te houden. Maar nogmaals, het belangrijkste is: wat wil je ermee zien, en waar. Oh, en je budget natuurlijk![]()
Wel ontzettend leuk. Het is al spelenderwijs leren. Steeds een stapje verder gaan. En vooral genieten
quote:Op maandag 24 april 2017 08:33 schreef -CRASH- het volgende:
Mijn groot voorbeeld is overleden![]()
![]()
![]()
[Ad Astra Chriet.
Voor 21 augustus?quote:
Yep!quote:Op zondag 7 mei 2017 19:17 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Voor 21 augustus?
Blijf je hier in NL of ga je naar de VS?
[ afbeelding ]
http://xjubier.free.fr/en(...)7_GoogleMapFull.html
quote:
ga je speciaal voor de eclips naar de VS?quote:Op zondag 7 mei 2017 19:44 schreef Prisha het volgende:
[..]
Yep!
Ik ga naar de VS. Ik ga voor Utah, kans op onbewolkte lucht is behoorlijk groot.
Ja. Nu scheelt het dat m'n broer er woont (in LA) dus we maken er meteen een roadtrip vanquote:Op maandag 8 mei 2017 13:45 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]
[..]
ga je speciaal voor de eclips naar de VS?
coolquote:Op maandag 8 mei 2017 14:38 schreef Prisha het volgende:
[..]
Ja. Nu scheelt het dat m'n broer er woont (in LA) dus we maken er meteen een roadtrip van
Bestel mylar folie. dan kun je je eigen eclipsbril op maat maken.quote:Op zaterdag 20 mei 2017 11:42 schreef Prisha het volgende:
Eclipsebril is binnen...nou ja...brilEn stuk karton met twee gaten erin. Dan moet ik met twee handen vasthouden als ik naar de zon kijk, en dan nog eens een beetje om mijn gezicht wikkelen. WTF??. Hoe moet ik dan filmen / fotograferen?
Gedoe![]()
Nu maar weer een nieuwe besteld. Een ding met pootjes deze keer.
quote:Op zondag 21 mei 2017 01:28 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Bestel mylar folie. dan kun je je eigen eclipsbril op maat maken.
Tijd om de telescoop weer eens buiten te zettenquote:Op dinsdag 4 juli 2017 08:26 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
6 juli 2017
Vannacht is een mooie samenstand zichtbaar van de maan en de geringde planeet Saturnus, linksonder de maan. Rond middernacht staat het tweetal aan de zuidelijke hemel.
9 juli 2017
Volle Maan (06.07 uur). Rond middernacht zie je de maan laag in het zuidoosten, op de grens van de sterrenbeelden Boogschutter en Steenbok. Linksboven de maan is de kolossale Zomerdriehoek zichtbaar, die bestaat uit de heldere sterren Deneb, Wega en Altair.
Hopelijk hoef je de wolkenbezem er niet bij te pakken.quote:Op dinsdag 4 juli 2017 10:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tijd om de telescoop weer eens buiten te zetten
quote:Op dinsdag 4 juli 2017 12:24 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Hopelijk hoef je de wolkenbezem er niet bij te pakken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |