Dat heb ik even gemist, heb je iets kunnen zien?quote:Op maandag 5 september 2016 12:20 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Hopen dat het 16 september helder is.
Maansverduistering in de bijschaduw op 16 september 2016
In de avond van vrijdag 16 september 2016 vindt een gedeeltelijke maansverduistering in de bijschaduw plaats.
De Maan beweegt zich dan door de bijschaduw van de Aarde,
zodat er op een deel van het maanoppervlak minder direct zonlicht valt.
Vanuit Nederland en Belgiė is het grootste gedeelte van de eclips zichtbaar,
maar het begin moeten wij missen.
De verduistering heeft een grootte van 0.93 in de bijschaduw.
De eclips begint om 18:53 uur en staat bij het maximum, om 20:55 uur,
op een hoogte van circa 9° (in Utrecht). De eclips eindigt om 22:56 uur.
Een gedeeltelijke maansverduistering in de bijschaduw is de minst indrukwekkende variant,
doordat de Maan de kernschaduw niet raakt en zich zelfs maar gedeeltelijk in de bijschaduw bevindt.
Hierdoor valt op de gehele Maan nog een deel van het normale zonlicht en op een deel van de Maan is de Zon helemaal zichtbaar.
Dit betekent dat deze delen van de Maan slechts gedeeltelijk of helemaal niet verduisterd zijn.
Niks, nada, nothing...quote:Op maandag 3 oktober 2016 09:51 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]
Dat heb ik even gemist, heb je iets kunnen zien?
Bedankt voor de reminder!quote:Op maandag 3 oktober 2016 09:50 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
3 oktober 2016
Kort na zonsondergang, rond 19.30 uur, zie je de smalle maansikkel laag boven de zuidwestelijke horizon. Linksonder maan is de heldere planeet Venus zichtbaar. Zorg wel voor een vrij uitzicht.
4 oktober 2016
Op de ochtend van Dierendag zie je het sterrenbeeld Leeuw ' de koning der dieren ' rond 06.00 uur boven de oostelijke horizon
5 oktober 2016
Om 20.30 zie je Saturnus links van de maan, laag in het zuidwesten.
6 oktober 2016
Rechtsonder de wassende maan is de planeet Saturnus zichtbaar. Bekijk de samenstand rond 20.30 uur aan de zuidwestelijke hemel. Verder naar links staat de planeet Mars, heel dicht bij de ster Kaus Borealis in het sterrenbeeld Boogschutter.
7 oktober 2016
Mooie samenstand van de maan en de planeet Mars, links van de maan, aan de zuidzuidwestelijke hemel. Kijk vanaf 20.30 uur. Op veel grotere afstand rechtsonder de maan, laag in het zuidwesten, is ook de planeet Saturnus te zien.
8 oktober 2016
Pal onder de vrijwel halfverlichte maan staat de planeet Mars, in het sterrenbeeld Boogschutter. Kijk rond 20.30 uur in het zuidzuidwesten.
9 oktober 2016
Eerste Kwartier (06.33 uur). Vannacht is ook het maximum van de Draconiden, een meteorenzwerm met het vluchtpunt in het sterrenbeeld Draak.
10 oktober 2016
Heel kort na zonsondergang, tussen 19.00 en 19.30 uur, als het nog volop schemert, kun je laag in het zuidwesten op zoek gaan naar de heldere planeet Venus. Zorg wel voor een vrij uitzicht op de horizon.
11 oktober 2016
Moeilijk waarneembare nauwe samenstand van Jupiter en Mercurius. Kijk vanaf 07.00 uur, heel laag in het oosten. Mercurius staat linksboven Jupiter en is iets zwakker.
12 oktober 2016
De heldere ster die je rond 23.00 uur laag aan de zuidelijke hemel ziet staan, op grote afstand linksonder de maan, is Fomalhaut in het sterrenbeeld Zuidervis.
13 oktober 2016
De wassende maan staat 's avonds rond 21.00 uur hoog aan de zuidoostelijke hemel, in het Dierenriemsterrenbeeld Waterman.
14 oktober 2016
Hoog boven de maan kun je het Herfstvierkant zien, gevormd door de helderste sterren van het sterrenbeeld Pegasus. Kijk rond 22.00 uur in het zuidoosten.
15 oktober 2016
De verre planeet Uranus staat vandaag tegenover de zon aan de hemel (in oppositie), in het sterrenbeeld Vissen. Eind van de maand, rond Nieuwe Maan, is hij met een verrekijker zichtbaar.
16 oktober 2016
Volle Maan (06.23 uur). 's Morgens vroeg, rond 07.00 uur, zie je de maan laag boven de westelijke horizon.
17 oktober 2016
Laat op de avond verschijnen de bekende wintersterrenbeelden weer boven de horizon, zoals de Voerman en de Stier. Tegen middernacht zijn ook Castor en Pollux in de Tweelingente zien, laag in het noordoosten.
18 oktober 2016
Op kleine afstand links van de maan zie je Aldebaran, de hoofdster van het sterrenbeeld Stier. Bekijk de samenstand rond 23.00 uur aan de oostelijke hemel.
20 oktober 2016
's Avonds rond 20.30 uur is vrij laag in het zuidzuidwesten de planeet Mars nog zichtbaar, in het sterrenbeeld Boogschutter.
21 oktober 2016
's Morgens rond 06.30 uur zie je de afnemende maan hoog aan de zuidelijke hemel, omringd door de heldere sterren van de Winterzeshoek. Vandaag is ook het maximum van de Orioniden, een meteorenzwerm die veroorzaakt wordt door stofjes van komeet Halley. Het vluchtpunt ligt in het sterrenbeeld Orion.
22 oktober 2016
Laatste Kwartier (21.14 uur). 's Morgens om 07.00 uur staat de halfverlichte maan zeer hoog aan de zuidelijke hemel, halverwege de sterren Castor en Pollux in de Tweelingen en Procyon in de Kleine Hond.
23 oktober 2016
Om 06.30 uur, wanneer het net begint te schemeren, staat de afnemende maan heel hoog in het zuidoosten. Laag in het oosten komt de planeet Jupiter op.
24 oktober 2016
Rond 06.30 uur zie je Regulus linksonder de maan, in het zuidoosten.
25 oktober 2016
Fraaie samenstand van de afnemende maan en de ster Regulus in het sterrenbeeld Leeuw, pal boven de maan. Kijk vanaf 06.30 uur, hoog in het zuidoosten.
26 oktober 2016
Aan het eind van de avondschemering, rond 20.30 uur, zie je de planeet Mars vrij laag aan de zuidzuidwestelijke hemel.
27 oktober 2016
De reuzenplaneet Jupiter staat enkele dagen achtereen op kleine afstand van de ster Porrima in het sterrenbeeld Maagd. Bekijk het tweetal 's morgens tussen 06.30 en 07.00 uur, laag in het oosten.
28 oktober 2016
's Morgens rond 07.00 uur is laag aan de oostelijke hemel een prachtige samenstand zichtbaar van de smalle maansikkel en de planeet Jupiter, pal onder de maan.
29 oktober 2016
Samenstand van de planeten Venus en Saturnus. Venus is kort na zonsondergang (rond 19.00 uur) al zichtbaar, laag aan de zuidwestelijke hemel. Saturnus is een stuk zwakker en staat vrijwel pal boven Venus.
31 oktober 2016
's Morgens om 06.00 uur, als het begint te schemeren, is de reuzenplaneet Jupiter laag in het oosten zichtbaar, in het sterrenbeeld Maagd.
dat had ik wel verwacht, 9 van de 10 keer in Nederland bij zo'n evenementen is het te bewolktquote:
quote:
quote:Op vrijdag 28 oktober 2016 00:45 schreef -CRASH- het volgende:
Andre Kuipers is...
[ afbeelding ]
Iedereen liet een boek signeren... op 1 na
[ afbeelding ]
quote:Op vrijdag 28 oktober 2016 09:15 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]![]()
Dat zal wel interessant zijn geweest
Ik heb Kuipers wel vaker horen praten in docu's op ned 2 en andere programma's, maar nooit in levende lijvequote:Op vrijdag 28 oktober 2016 12:05 schreef -CRASH- het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
Hij vertelt met volle passie en met humor
Astro/Kosmonauten zijn net baby's
Ze liggen op de heen en terugreis in een naar hun lichaam gevormde stoel (Maxi Cosi)
Ze dragen luiers.
Ze krijgen babyvoetjes in de ISS
(Het eelt onder de voeten verdwijnt en op de voeten (wreef)
krijgen ze eelt. Omdat ze de voeten vastklemmen aan de beugels.)
Ook zijn er serieuze zaken ter sprake (foto's) gekomen.
De lucht en licht vervuiling,.. de ontbossing... Het leegvissen van de oceanen.
Met de nachtelijke foto's van de duizenden lampjes van de visser schepen
zie je pas hoe erg het is.
Verder had hij het over het zonnestelsel
het heelal
ook beantwoorde hij vragen na de college
Ik kan er meer over vertellen
Maar je moet het gewoon zelf ervaren hoe Andre het met passie vertelt
En na het college was er natuurlijk de meet and greet![]()
Je kon hem ook daar vragen stellen.
Iedereen liet een boek van hem signeren... En toen reikte ik de dvd naar hem
het eerste wat ie zei... "goeie film"
Het gaat over het begin van de ruimtevaart.quote:Op vrijdag 28 oktober 2016 17:27 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]
Ik heb Kuipers wel vaker horen praten in docu's op ned 2 en andere programma's, maar nooit in levende lijve
Mooi ook dat hij aandacht besteedt aan zo'n uitgebreid scala aan onderwerpen maar evengoed alles vanuit het standpunt van de astronaut
Die DVD ken ik niet, maar eens gaan kijken
quote:Op vrijdag 28 oktober 2016 18:58 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Het gaat over het begin van de ruimtevaart.
Van Chuck Yeager tot Mercury Program
Dit viel mij vanmorgen op!quote:25 november 2016
's Morgens rond 06.30 uur is in het zuidoosten een prachtige samenstand zichtbaar van de afnemende maan en de reuzenplaneet Jupiter, op kleine afstand rechts van de maan. Onder het tweetal zie je de ster Spica in het sterrenbeeld Maagd.
Het was goed helder voor de verandering, ik heb hem ook gevolgdquote:Op zondag 4 december 2016 20:19 schreef Klapskaats het volgende:
Vanavond rond 18.15uur het ISS weer zien overkomen. Echt lange overgang deze keer. Heb hem goed kunnen volgen.
De overgang erna heb ik hem niet kunnen zien, denk dat ie toen te laag zat.quote:Op zaterdag 10 december 2016 09:31 schreef Prisha het volgende:
[..]
Het was goed helder voor de verandering, ik heb hem ook gevolgd
quote:Forget the New Year's Eve fireworks, NASA has announced that a comet currently zooming through the inner Solar System will be so bright over the next week that we should be able to see it in the night sky with binoculars.
The comet was first detected by NASA's NEOWISE mission in October, and its trajectory is currently taking it on a safe pass by Earth as it approaches the Sun. But as it zooms by, it should be so bright between now and January 14 that we'll be able to see it using just binoculars, and maybe even with the naked eye.
The comet, called C/2016 U1 NEOWISE, "has a good chance of becoming visible through a good pair of binoculars, although we can't be sure because a comet's brightness is notoriously unpredictable," said Paul Chodas, manager of NASA's Centre for Near-Earth Object (NEO) Studies.
According to David Dickinson at Universe Today, "comet C/2016 U1 NEOWISE is set to break binocular +10th magnitude brightness this week, and may just top +6th magnitude (naked eye brightness) in mid-January near perihelion".....
Wow.quote:Op zondag 8 januari 2017 20:31 schreef Prisha het volgende:
Vorige week heeft mijn broer deze gemaakt met een Maksutov-Newtonian kijker voor astro photography. Het is een Skywatcher MN190, op een Orion Atlas Pro AZ/EQ-G met een Skywatcher Startravel 80 als guidescope.
Ik heb er afgelopen jaar een paar keer mee kunnen spelen, het is een leuk ding, niet alleen voor astrofotografie maar ook prima visuele prestaties.
Andromeda
[ link | afbeelding ]
Nee vanuit zijn tuintje in Irvine, Californiė. Ondanks de lichten van LA kun je daar redelijk goed sterrenkijken.quote:
Venusquote:Op zaterdag 14 januari 2017 19:22 schreef Parafernalia het volgende:
Wat is die hele felle ster of planeet in het zuidwesten?
wow supervaag.. Hij werd net ineens een stuk minder fel. En nu is ie weer normaal. En het is onbewolktquote:
waarschijnlijk door de atmosfeerquote:Op zaterdag 14 januari 2017 19:42 schreef Parafernalia het volgende:
[..]
wow supervaag.. Hij werd net ineens een stuk minder fel. En nu is ie weer normaal. En het is onbewolkt
Misschien dat de maan tussen de zon en Venus was vanuit ons perspectief?quote:Op zaterdag 14 januari 2017 21:27 schreef Parafernalia het volgende:
[..]
nee onmogelijk.. Wellicht toch een wolk
nee hij werd alleen minder fel, als een zwakke sterquote:Op dinsdag 17 januari 2017 14:53 schreef FoolWithMokey het volgende:
[..]
Misschien dat de maan tussen de zon en Venus was vanuit ons perspectief?
Dat moet dan toch een wolk geweest zijn. Als een wolk hoog is en lage dichtheid heeft, dan kan ik me voorstellen dat het niet opvalt.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 14:59 schreef Parafernalia het volgende:
[..]
nee hij werd alleen minder fel, als een zwakke ster
Supertof wel.quote:
ja denk het ook...jammer, dacht heel even dat ik toeschouwer was van een ster die uit gingquote:Op dinsdag 17 januari 2017 18:05 schreef FoolWithMokey het volgende:
[..]
Dat moet dan toch een wolk geweest zijn. Als een wolk hoog is en lage dichtheid heeft, dan kan ik me voorstellen dat het niet opvalt.
Bizar dat je zelf dit soort foto's kan makenquote:Op zondag 8 januari 2017 20:31 schreef Prisha het volgende:
Vorige week heeft mijn broer deze gemaakt met een Maksutov-Newtonian kijker voor astro photography. Het is een Skywatcher MN190, op een Orion Atlas Pro AZ/EQ-G met een Skywatcher Startravel 80 als guidescope.
Ik heb er afgelopen jaar een paar keer mee kunnen spelen, het is een leuk ding, niet alleen voor astrofotografie maar ook prima visuele prestaties.
Andromeda
[ link | afbeelding ]
Kijk anders op https://www.reddit.com/r/astrophotography/quote:Op dinsdag 17 januari 2017 19:18 schreef NeuNeu het volgende:
[..]
Bizar dat je zelf dit soort foto's kan maken![]()
Heel Hollandse vraag, maar hoeveel kost het voordat je zelf zo'n foto kan maken? (Met je eigen apparatuur dus)
met een systeem van rond de $2000, (dus ik denk 1800-2000 EUR) zou je gemakkelijk zo'n foto van eenzelfde soort kwaliteit moeten kunnen maken.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 19:18 schreef NeuNeu het volgende:
[..]
Bizar dat je zelf dit soort foto's kan maken![]()
Heel Hollandse vraag, maar hoeveel kost het voordat je zelf zo'n foto kan maken? (Met je eigen apparatuur dus)
Even formaat handmatig aanpassen, achter [img kun je dan =300,400 schrijven bijv.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 20:53 schreef Prisha het volgende:
Ik krijg die foto's niet kleiner? Ze worden steeds zo groot hier.
ah thanks! Gelukt. Oudere berichten lukt niet zie ik.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 21:07 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Even formaat handmatig aanpassen, achter [img kun je dan =300,400 schrijven bijv.
oeh dit is best goed gelukt! Mooiquote:Op zaterdag 28 januari 2017 13:10 schreef Martinovibes het volgende:
Gemaakt net buiten Center Parcs Hochsauerland
Helaas ook daar de vervloekte natrium verlichting
EOS 6D Tamron 24-70 @ F2,8 20 sec belicht @ ISO 2000 en hele heftige nabewerking in Photoshop
Er zijn aardig wat messier objecten op te zien!
[ afbeelding ]
Waar wil je hem primair voor gebruiken, visuele waarnemingen of astro fotografie? Dat maakt wel verschil. Verder wil je maan en planeten kunnen zien, of wil je deepsky objecten zien? Ook dat maakt een verschil.quote:Op donderdag 16 februari 2017 20:57 schreef EggsTC het volgende:
Hoi,
Voor een nieuwe hobby ben ik aan het kijken voor een sterrenkijker.
Nu zie ik op websites verschillende dingen bij verschillende sterrenkijkers;
x Maximale zinvolle vergroting
x mm lensdiameter
x mm brandpuntsafstand
Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een sterrenkijker? Of heeft iemand hier misschien tips wat goede en wat minder goede typen/merken zijn?
Alvast bedankt!
Oh ja, nog een tip: op 3, 4 en 5 maart zijn de Landelijke Sterrenkijkdagen 2017.quote:Op donderdag 16 februari 2017 20:57 schreef EggsTC het volgende:
Hoi,
Voor een nieuwe hobby ben ik aan het kijken voor een sterrenkijker.
Nu zie ik op websites verschillende dingen bij verschillende sterrenkijkers;
x Maximale zinvolle vergroting
x mm lensdiameter
x mm brandpuntsafstand
Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een sterrenkijker? Of heeft iemand hier misschien tips wat goede en wat minder goede typen/merken zijn?
Alvast bedankt!
Bedankt voor je uitgebreide reactie.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 13:28 schreef Prisha het volgende:
[..]
Waar wil je hem primair voor gebruiken, visuele waarnemingen of astro fotografie? Dat maakt wel verschil. Verder wil je maan en planeten kunnen zien, of wil je deepsky objecten zien? Ook dat maakt een verschil.
Ook de draagbaarheid. Wil je hem altijd op één plek opzetten of moet hij mee te nemen zijn zodat je ook op andere plekken redelijk gemakkelijk je scoop op kan zetten.
Die dingen zul je eerst voor jezelf moeten weten voor je er eentje uitkiest.
Wat telescopen betreft, er zijn drie soorten, refractortelescoop (maakt gebruik van een lens), een reflectortelescoop (maakt gebruik van een spiegel) en een Maksutov-Cassegraintelescoop (combinatie van beiden). Van dat laatste heb ik pagina terug een foto geplaatst. Elk heeft zijn voor en nadelen. Maar het is dus ook afhankelijk van wat je met de telescoop wilt zien
Je hebt met twee hoofdzaken te maken:
- vermogen van de telescoop om licht op te vangen > daar zorgt de diameter objectief voor. Hoe groter de diameter, hoe meer licht gevangen kan worden.
- vermogen om te vergroten > daar zorgt dan het oculair voor. Die zijn wisselbaar dus daar kun je zelf ook wat mee spelen.
De diameter objectief zou minstens 70mm moeten zijn. Hoe groter de opening, hoe beter je de vagere objecten kan zien en in beter detail. Met een van 80mm kun je bijvoorbeeld behoorlijk wat sterrenstelsels / nevels zien, maar wel van een goede donkere plek. Wil je diezelfde sterrenstelsel zien vanuit je achtertuin als dat op een plek is met lichtvervuiling, dan heb je er eentje nodig van 150 mm.
Let op dat je niet je telescoop kiest op basis van de vergroting. Als er ergens staat: 500x vergroting, dan zegt dat niets over de kwaliteit van het beeld van wat je te zien krijgt. Hier komt de brandpuntafstand om de hoek kijken. Deze is belangrijk. Hoe groter de brandpunt afstand is, hoe hoger de vergroting is.
Er wordt over het algemeen een regel gehanteerd over de maximale zinvolle vergroting, dus hoeveel vergroten met ook nog een goed kwaliteit van het beeld:
2× de diameter (in mm) van de lens of de spiegel
Dus met je diameter van 80mm dan is de maximale zinvolle vergroting 160x. Bij een hoger vergroting wordt de kwaliteit van het beeld minder.
Als laatste, de openingsverhouding, ook hierbij hangt het af wat je wilt gaan zien. Als je vooral maan en planeten wilt zien, is een verhouding 1:10 of hoger prima. Voor deepsky objecten dan zit je op een verhouding van 1:6 of lager.
En, naast de telescoop zelf zul je een mount (statief) nodig hebben, minstens zo belangrijk. Eentje die goed stabiel is en gelijkmatig werkt. Stabiel is als je er een tik tegen de buis aangeeft, het niet langer dan een seconde vibreert. Ook bij de mount is er verschil of het voor visueel is bedoelt of fotografie.
Er zijn twee soorten, een azimutaal of een parallelactisch (of equatoriale) statief. Beginners starten vaak met een azimutaal mount, die is vrij makkelijk te gebruiken. Het is alleen wel lastig om sterren goed te volgen.
De equatorial mount staat ook op die foto die ik heb geplaatst. Als je fotografie wilt doen, dan heb je deze nodig. Je doet hierbij uitlijnen met de polen (Polaris en een andere ster).
Dan heb je nog een finder nodig, elke telescoop behalve de allerkleinsten hebben die nodig. Die helpt met het richten op objecten, dat kan anders best lastig worden![]()
Er zijn nogal wat punten om rekening mee te houden. Maar nogmaals, het belangrijkste is: wat wil je ermee zien, en waar. Oh, en je budget natuurlijk![]()
Wel ontzettend leuk. Het is al spelenderwijs leren. Steeds een stapje verder gaan. En vooral genieten
quote:Op maandag 24 april 2017 08:33 schreef -CRASH- het volgende:
Mijn groot voorbeeld is overleden![]()
![]()
![]()
[Ad Astra Chriet.
Voor 21 augustus?quote:
Yep!quote:Op zondag 7 mei 2017 19:17 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Voor 21 augustus?
Blijf je hier in NL of ga je naar de VS?
[ afbeelding ]
http://xjubier.free.fr/en(...)7_GoogleMapFull.html
quote:
ga je speciaal voor de eclips naar de VS?quote:Op zondag 7 mei 2017 19:44 schreef Prisha het volgende:
[..]
Yep!
Ik ga naar de VS. Ik ga voor Utah, kans op onbewolkte lucht is behoorlijk groot.
Ja. Nu scheelt het dat m'n broer er woont (in LA) dus we maken er meteen een roadtrip vanquote:Op maandag 8 mei 2017 13:45 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]
[..]
ga je speciaal voor de eclips naar de VS?
coolquote:Op maandag 8 mei 2017 14:38 schreef Prisha het volgende:
[..]
Ja. Nu scheelt het dat m'n broer er woont (in LA) dus we maken er meteen een roadtrip van
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |