quote:
Ik zou maar wat extra geschiedenislessen volgen en eerst de feiten op een rijtje krijgen. Bijvoorbeeld Zuid-Afrika, zuid-afrikanen hebben ook niet gevraagd om Nederlanders en toch wonen ze daar.
En alle mensen in de wereld zijn overigens gelukzoekers, je bedoelt het waarschijnlijk als een belediging maar eigenlijk is het geen belediging voor ons.
Aan de andere kant wordt het woord vooral gebruikt om de hoofdredenen te bagatilliseren waarom men vlucht. Ook is het een manier om goed te praten,het feit dat er zoveel mensen sterven op zee terwijl ze makkelijk gered kunnen worden.
Het is zoals het is, het enige wat jij kan doen gewoon iedereen gelijk en eerlijk behandelen,doet iemand vals tegen je,doe gewoon vals terug of negeer zo iemand. Maar generaliseer niet alle allochtonen alleen omdat je slechte ervaringen met sommige hebt gehad, klinkt cliché maar overal zijn er rotte appels. In de ene cultuur vertonen ze het 'rotte' op een ander manier dan in de andere cultuur.
Even ontopic:
Ik heb zowel met allochtonen als autochtonen een slechte/nare ervaring gehad.
- Allochtongen in de basisschool (zwarte bassischool), in mijn basischool heerste er een knokken-mentaliteit dus als je niet voor jezelf opkomt dan zou je het waarschijnlijk als zwakkeling bestempeld worden. Bovendien was het zo dat ons gezin een minderheid was onder de minderheden op die school, dus vaak hoorden we ( ik en mijn broers en zussen) als Somalie zijnde chocolademelk, zwarte piets etc. wat weer leidde tot ruzie/gevechten. Was soms hoop drama, maar het heeft met gevormd tot wie ik ben en over het algemeen heb ik een fijne gevoel aan overgehouden.
En met autochtonen heb ik in de middelbare schoool (witte middelbare school) ook slechte ervaringen gehad. Daar werd ik vooral indirect, verbaal op een achterbakse manier lastig gevallen.
- Klasgenootje die bekend stond als 'de pestkop', probeerde in het begin van de schooljaar een keertje mij lastig te vallen op een indirecte manier.
Ik stond destijds bekend als het rustige type, maar op het moment dat hij mij lastig viel, snoerde ik zijn mond met een felle directe reactie, hij verwachttte dit totaal niet (keek heel verbaasd en geschrokken) en viel me daarna niet meer lastig. Op het eind waren we juist 'bevriend'.
- Tweede ervaring was met een groep racistische oudere jaars (3/4/5 jaars) jongens die mij (destijds 2ejaar) een tijdje lastig vielen in de wandelgangen, omdat ik één van de weinige allochtoonse meiden op die school was.
Op een gegeven moment was ik het zat. En gezien mijn ervaring uit de basischool (wat goed van pas kwam) was ik destijds niet niet vies om een klap uit delen, dus op een geven moment deed ik dat en liep het uit op een gevecht. met één van hun ( degene met de grootste muil/groepsleider). En daarna hielden ze wel op. Waarschijnlijk ook door de straf die ze achteraf kregen voor het lastig vallen.
- derde ervaring: Groep ouderjaars kakkers vielen mijn broertje lastig in de aula. Mijn broertje had hen een keertje buiten school op gewacht met een groep allochtoonse vrienden van de baisschool.
Hij daagde ze uit voor een gevecht, maar natuurlijk waren die lafaards niet man genoeg (ook al waren ze met gelijke aantal) en vervolgens boden ze hun 'excuses' aan. Daarna vielen ze hem nooit meer lastig.
- Daarnaast kan ik het nog hebben over afwijzing (witte) basischool,afwijzing sollicitatie gesprek Je kent die verhalen wel denk ik.
Dus TS als je meer voor jezelf was opgekomen destijds, zou je misschien minder zitten met die nare ervaringen, misschien iets wat je aan je kinderen kan meegeven later.
Ouders adviseren vaak aan hun kinderen, je moet niet vechten etc., maar in het begin van de schooljaar is het cruciaal dat een kind op zo'n manier voor zichzelf opkomt dat anderen het laten om hem/haar lastig te vallen de rest van de schoolperiode. Dit is beter dan de 'gepeste kind' te zijn.
Hooguit ontvang je paar klappen/felle discussie, maar aan de andere kant houdt het daarna op, aangezien ze dan weten dat je niet het type bent die zo overzichzelf heen laten lopen. Op die leeftijd heerst er nu eenmaal zo mentaliteit bij sommigen.