Oneens. De ouders stellen zich hier afhankelijk op van de grootouders. Meestal werkt het zo dat de afhankelijken zich moeten aanpassen of de situatie in de toekomst moeten voorkomen indien mogelijk.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 20:09 schreef Myrr het volgende:
[..]
Mja, het ligt er een beetje aan hoe en wat dat is bij hen. Als het gewoon echt niet handig/voordelig werkt voor een kind en het thuis te merken is dat je kind ontregeld is, dan hebben ze zich toch echt wel aan te passen.
Dan moet je die oma ook gewoon lekker in het weekend laten komen zodat jij het huishouden kan doen en niet als structurele oppas voor als jij werken bent.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 15:44 schreef Fazzoletti het volgende:
[..]
Ja, vind je dat hetzelfde?
Ik zie een oma die ontzettend graag tijd doorbrengt met haar kleinzoon toch in een heel andere catagorie dan een oma die even je huis gaat soppenHet eerste gun ik haar ontzettend, het 2e moet ze gewoon niet doen
Dat is precies wat het is jaquote:Op dinsdag 25 augustus 2015 16:06 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Hangt dat ook niet samen met de wijze waarop je moeder het invult, compleet met commentaar en zo? Als iemand gewoon een handje meehelpt en zonder zeuren je grenzen respecteert is dat toch geen enkel bezwaar?
Blijkbaar ziet zij dat onderscheid niet nee, maar ik zie dat wel. Het hoeft echt niet allemaal op mijn voorwaarden, Cwen, ik geef mijn moeder in veel dingen de vrije hand vind ik zelf. Maar dat ik het niet fijn vind dat ze door mijn vuile was gaat of steeds opmerkingen maakt over mijn huishouden (niet goed genoeg naar haar standaard) dát is wat mij dwars zit.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 16:10 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, je (schoon)moeder vindt het kennelijk hetzelfde, en ik zou niet weten waarom het een wel als betaalde dienst wordt gezien die ze niet mag overnemen, en het andere als betaalde dienst mag zien die in het verlengde van haar onbetaalde oma-rol ligt.
Dat is het in dit geval dus niet, oma past niet op om haar kind te helpen, maar om zélf qualitytime met haar kleinkind door te kunnen brengen. Je hoeft je dan ook niet op te stellen alsof iemand je een grandioze dienst bewijst, imho. Als oma dat wel zou verwachten, zou ik linea recta het kdv bellen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 16:24 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Oneens. De ouders stellen zich hier afhankelijk op van de grootouders. Meestal werkt het zo dat de afhankelijken zich moeten aanpassen of de situatie in de toekomst moeten voorkomen indien mogelijk.
Het een sluit het ander niet uit natuurlijk.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 17:35 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Dat is het in dit geval dus niet, oma past niet op om haar kind te helpen, maar om zélf qualitytime met haar kleinkind door te kunnen brengen.
Zou ik ook zeggen om de gratis oppas te verantwoorden en als excuus om niets aan die afhankelijkheid te doen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 17:31 schreef Fazzoletti het volgende:
Nielsch, ze zou doodongelukkig worden als ze haar vaste dag met hem kwijt zou raken. Geen optie dus![]()
Dat zal, maar dat maakt TS nog niet 'afhankelijk' van haar moeder. Afhankelijkheid is echt iets anders hoor, dat betekent niet dat je een paar tientjes uitspaart aan kdv-kosten, maar dat je zonder het oppassen van je moeder niet kan werken, omdat je het kdv niet kan betalen. Nogal een verschil.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 17:49 schreef Nielsch het volgende:
Quality tijd kan ook in het weekend of wanneer het oma uitkomt. Door het karakter van deze vorm van oppassen helpt oma weldegelijk haar kind.
Wat een negativiteit breng je hier toch steeds. Allemaal gebaseerd op de jaloezie omdat jou (schoon)ouders het te druk hebben met hun eigen leven zoals je hier al eerder meldde?quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 17:51 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Zou ik ook zeggen om de gratis oppas te verantwoorden en als excuus om niets aan die afhankelijkheid te doen.
Haha wie heeft de OP geschreven?quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 17:59 schreef Fazzoletti het volgende:
[..]
Wat een negativiteit breng je hier toch steeds. Allemaal gebaseerd op de jaloezie omdat jou (schoon)ouders het te druk hebben met hun eigen leven zoals je hier al eerder meldde?
Er is geen sprake van afhankelijkheid, als ik makkelijk had gewild was het kdv geworden. Zij wil graag tijd doorbrengen met haar kleinzoon en wil haar graag die mogelijkheid geven en vertrouw haar mijn kind toe
Daarin vraag ik toch naar ervaringen van anderen omdat we zelf tegen wat irritaties aanlopen?quote:
Ja, ik vind inderdaad dat je klaagt om een situatie die je zelf kan oplossen. In plaats daarvan kom je telkens met weer iets waardoor je dat niet kan en ik geef daar mijn mening over. Sorry dat je daar verder weinig mee kan.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 18:09 schreef Fazzoletti het volgende:
[..]
Daarin vraag ik toch naar ervaringen van anderen omdat we zelf tegen wat irritaties aanlopen?
Jij vind daar nogal wat van; ik ben een 'ondankbaar nest dat hier op internet komt met haar tyfus geklaag'. Ik vraag me dan af waarom jij zo gefrustreerd bent
Echt? Komt op mij niet echt realistisch over namelijk. Het is imo meer dat het plezier ruimschoots opweegt tegen het ongemak als alles in goede harmonie gaat.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 21:01 schreef ingee het volgende:
Ik zie oppassen door ouders/schoonouders namelijk echt als hun plezier en niet als hulp.
Dus als opa en oma op een dag geen zin hebben om te komen en vijf minuten voordat jij de deur uit moet afbellen is dat geen enkel probleem? Het is immers geen hulp maar slechts plezier voor de opa en oma.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 21:01 schreef ingee het volgende:
Ik snap namelijk werkelijk niet waarom het oppassen als dienstverlening wordt gezien en waarom men dan als ondankbaar bestempeld moet worden als niet alle bemoeienis met gejuich geaccepteerd wordt.
Ik zie oppassen door ouders/schoonouders namelijk echt als hun plezier en niet als hulp. Ook al is dat een vaste dag, of eigenlijk juist bij een vaste dag.
mijn ouders hebben gesmeekt om een oppasdag hoor. En ik kan mijn kind prima betalen. Ze komt daar eens per week omdat mijn ouders dat zo ontzettend graag willen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 21:10 schreef Deshain het volgende:
[..]
Echt? Komt op mij niet echt realistisch over namelijk. Het is imo meer dat het plezier ruimschoots opweegt tegen het ongemak als alles in goede harmonie gaat.
Het is sowieso een gunst want scheelt hard in de koopkracht van de ouders als ze 1-2 dagen extra kunnen werken/geen kdv hoeven te betalen. Snap eigenlijk sowieso niet dat mensen zich afhankelijk laten zijn van dit soort oplossingen, kan je het niet betalen dan neem je geen kinderen...
Als iets puur voor mijn plezier is heb ik ook de vrijheid om een minuut van tevoren te besluiten om niet te gaan of iets anders te gaan doen. Het is immers toch geen hulp.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 21:14 schreef Moppert het volgende:
Nee dat is iets heel anders, als je mee gaat met het oppassen om hun een plezier te doen moeten ze alsnog wel zich aan de gemaakte afspraken houden, Anders dan kdv zo simpel.
Hier is het wél hulp. Ik werk aan huis en we wilden het graag zo oplossen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 21:01 schreef ingee het volgende:
Excuus, de toon van de reacties lokt bij mij ook eea uit.
Ik snap namelijk werkelijk niet waarom het oppassen als dienstverlening wordt gezien en waarom men dan als ondankbaar bestempeld moet worden als niet alle bemoeienis met gejuich geaccepteerd wordt.
Ik zie oppassen door ouders/schoonouders namelijk echt als hun plezier en niet als hulp. Ook al is dat een vaste dag, of eigenlijk juist bij een vaste dag.
Ik zie ook dat Fazz aangeeft dat haar vriend er meer problemen mee heeft dan zij zelf en om tips vraagt. En
die heb ik ook niet, sorry!
Nou ja, misschien richting zwangeren: ik heb nog geen succesverhalen gehoord van aan huis oppassende ouders/schoonouders, denk er goed over na.
Dat is natuurlijk onzin. Aan gemaakte afspraken hou je je. Of ben je ook zo'n type dat vrijwilligheid met vrijblijvendheid verwart?quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 21:12 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Dus als opa en oma op een dag geen zin hebben om te komen en vijf minuten voordat jij de deur uit moet afbellen is dat geen enkel probleem? Het is immers geen hulp maar slechts plezier voor de opa en oma.
Dan ben je dus niet afhankelijk en is de gequote tekst niet op jou van toepassing.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 21:15 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
mijn ouders hebben gesmeekt om een oppasdag hoor. En ik kan mijn kind prima betalen. Ze komt daar eens per week omdat mijn ouders dat zo ontzettend graag willen.
ik geef enkel aan dat de generaliserende opmerkingen overbodig zijn.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 21:16 schreef Deshain het volgende:
[..]
Dan ben je dus niet afhankelijk en is de gequote tekst niet op jou van toepassing.
-x-
Hoezo? Het is toch geen hulp? Als het puur voor mijn plezier is heb ik gewoon de vrijheid om iets anders te gaan doen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 21:16 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk onzin. Aan gemaakte afspraken hou je je. Of ben je ook zo'n type dat vrijwilligheid met vrijblijvendheid verwart?
Natuurlijk ben je dan wel afhankelijk. De afspraak is zo gemaakt, en je rekent er op dat deze opvang geregeld is, zodat je naar je werk kunt.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 21:16 schreef Deshain het volgende:
[..]
Dan ben je dus niet afhankelijk en is de gequote tekst niet op jou van toepassing.
-x-
Ja dat is misschien ook wel een punt. Vanuit mijn standpunt: Als ik me ermee geholpen zou voelen zou ik misschien makkelijker om gaan met wat moppers voor de vorm.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 21:16 schreef Cwen het volgende:
[..]
Hier is het wél hulp. Ik werk aan huis en we wilden het graag zo oplossen.
Daarbij hier wel een succesverhaal hoor, geen problemen. Wij geven aan wat we willen mbt eten en opvoeden, en mijn moeder poetst wat en moppert voor de vorm op de netheid. Ik heb er geen moeite mee en kook ook nog voor haar.
Als ik naar de sauna ga met een vriendin vind ik het ook een kutstreek om 5 minuten van tevoren af te bellen hoor, heeft niets met hulp te maken maar met fatsoen. Je houdt je aan gemaakte afspraken.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 21:19 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Hoezo? Het is toch geen hulp? Als het puur voor mijn plezier is heb ik gewoon de vrijheid om iets anders te gaan doen.
Ik doe ook vrijwilligerswerk maar mijn rugbyclub ziet dit ook wel als hulp (en terecht). Nee, dat zeg ik niet zomaar af maar ik doe het ook niet altijd voor mijn plezier maar vaak omdat het moet.
Die even een pilletje onder je tong en lees het eens rustig terug, staat niks geks, generaliserend of denigrerends waarom je zo hoeft te reageren.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 21:17 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
ik geef enkel aan dat de generaliserende opmerkingen overbodig zijn.
je mag ook ophouden met vervelende insinuatiesquote:Op dinsdag 25 augustus 2015 21:24 schreef Deshain het volgende:
[..]
Die even een pilletje onder je tong en lees het eens rustig terug, staat niks geks, generaliserend of denigrerends waarom je zo hoeft te reageren.
Het lijkt me zelfs een hoofdoorzaak waarom er zo vaak een spanningsveld omheen hangt, de afhankelijkheid maakt dat veel ouders en grootouders op hun tenen om elkaar heen draaien.
Lokklusjesquote:Op dinsdag 25 augustus 2015 21:25 schreef Stormqueen het volgende:
Maar serieus, mijn ouders vinden het fantastisch.
De eerste twee maanden kwamen ze hier oppassen. Hier was namelijk alles aanwezig. Toen kocht mijn vader een ledikant en een box en toen is ze ook gewoon daar heen gegaan.
Zowel mijn moeder als mijn schoonmoeder deden (ongevraagd) huishoudelijke taken als ze kwamen oppassen. En dat kon ik ook niet tegenhouden. Het enige dat hielp was dingen klaarzetten, de was of de strijk, zodat ze dan geen andere dingen gingen doen
Je hebt een afspraak gemaakt en daar dien je je aan te houden, zo moeilijk is dat niet? Dat je iets voor je eigen plezier doet, betekent niet dat mensen niet op je rekenen. Maar laten we wel wezen, de insteek is niet TS uit de brand helpen, maar qualitytime met oma. Ga je met afspraken met vrienden ook zo vrijblijvend om?quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 21:19 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Hoezo? Het is toch geen hulp? Als het puur voor mijn plezier is heb ik gewoon de vrijheid om iets anders te gaan doen.
Ik doe ook vrijwilligerswerk maar mijn rugbyclub ziet dit ook wel als hulp (en terecht). Nee, dat zeg ik niet zomaar af maar ik doe het ook niet altijd voor mijn plezier maar vaak omdat het moet.
Dit!quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 21:16 schreef Cwen het volgende:
[..]
Hier is het wél hulp. Ik werk aan huis en we wilden het graag zo oplossen.
Daarbij hier wel een succesverhaal hoor, geen problemen. Wij geven aan wat we willen mbt eten en opvoeden, en mijn moeder poetst wat en moppert voor de vorm op de netheid. Ik heb er geen moeite mee en kook ook nog voor haar.
Doe eens een quote dan van die insinuatie (en dan niet dat stukje waar ik duidelijk aangeeft dat het mijn mening is, meningen zijn namelijk 1 van de 2 pijlers van een forum. De andere is discussie).quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 21:27 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
je mag ook ophouden met vervelende insinuaties
Whut?quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 21:01 schreef ingee het volgende:
je opmerking over pilletjes onder tongen. Dat mag achterwege blijvenquote:Op dinsdag 25 augustus 2015 21:38 schreef Deshain het volgende:
[..]
Doe eens een quote dan van die insinuatie (en dan niet dat stukje waar ik duidelijk aangeeft dat het mijn mening is, meningen zijn namelijk 1 van de 2 pijlers van een forum. De andere is discussie).
Anyways, zijn er hier ook oppassers die tegen de andere kant aanlopen?
Dat die kleine zeg maar andere dingen gewend is die bij jullie niet gebeuren:
Nee, we gaan niet 5x achter elkaar dezelfde Woezel en Pip aflevering kijken.
Ook je korsten eet je gewoon op.
Nee, hondjes mag je niet aaien zonder te vragen.
Dat soort kleine dingen die behoorlijk wat flexibiliteit vragen van zo'n kleine opdonder.
Kan het niet zo zijn dat er grootouders zijn die er wél zo in staan?quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 21:40 schreef Leandra het volgende:
[..]
Whut?
Ja, oppassen als je een keer een avondje uit wilt misschien, maar niet structureel als alternatief voor KDV of BSO, dan is het gewoon een taak.
En een taak waarmee je je kinderen behoorlijk wat geld bespaart, dat je het met liefde doet doet daar niets aan af, maar laten we niet doen alsof je je (schoon)ouders per definitie een plezier doet door op kinderopvang te besparen en ze naar opa en oma te brengen, of opa en oma bij jou te laten oppassen.
Als het werkelijk zo was dan hadden kinderdagverblijven amper een kans gehad....
Ach welnee, kinderen kunnen er prima mee omgaan dat op een andere plek andere regels gelden....quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 21:38 schreef Deshain het volgende:
[..]
Doe eens een quote dan van die insinuatie (en dan niet dat stukje waar ik duidelijk aangeeft dat het mijn mening is, meningen zijn namelijk 1 van de 2 pijlers van een forum. De andere is discussie).
Anyways, zijn er hier ook oppassers die tegen de andere kant aanlopen?
Dat die kleine zeg maar andere dingen gewend is die bij jullie niet gebeuren:
Nee, we gaan niet 5x achter elkaar dezelfde Woezel en Pip aflevering kijken.
Ook je korsten eet je gewoon op.
Nee, hondjes mag je niet aaien zonder te vragen.
Dat soort kleine dingen die behoorlijk wat flexibiliteit vragen van zo'n kleine opdonder.
Nee, niet per definitie natuurlijk, dat verschilt ook per situatie. Maar het is ook zeker niet per definitie andersom, wat ik uit de reacties wel opmaak.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 21:40 schreef Leandra het volgende:
[..]
Whut?
Ja, oppassen als je een keer een avondje uit wilt misschien, maar niet structureel als alternatief voor KDV of BSO, dan is het gewoon een taak.
En een taak waarmee je je kinderen behoorlijk wat geld bespaart, dat je het met liefde doet doet daar niets aan af, maar laten we niet doen alsof je je (schoon)ouders per definitie een plezier doet door op kinderopvang te besparen en ze naar opa en oma te brengen, of opa en oma bij jou te laten oppassen.
Als het werkelijk zo was dan hadden kinderdagverblijven amper een kans gehad....
Ja hoor, maar dat betekent niet dat dat voor alle grootouders geldt.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 21:42 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Kan het niet zo zijn dat er grootouders zijn die er wél zo in staan?
LOL, als je geen KOT zou krijgen zou je structurele opvang door opa en oma wel als hulp zien?quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 21:48 schreef ingee het volgende:
[..]
Nee, niet per definitie natuurlijk, dat verschilt ook per situatie. Maar het is ook zeker niet per definitie andersom, wat ik uit de reacties wel opmaak.
Maar voor de doordeweekse dag kan ik makkelijk mijn vaste GO regelen, met daarbij KOT wat de kosten behoorlijk drukt. Voor een incidentele avond ben ik wel afhankelijk van anderen die niet altijd beschikbaar zijn en meer kosten. En daarmee bedoel ik niet 'te veel' maar de prijs per uur is hoger.
Dus ja dat zie ik zelf eerder als hulp. En dan heb ik ook geen problemen met afwijken van afspraken etc.
Omgekeerd geldt ook niet voor alle grootouders.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 21:48 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja hoor, maar dat betekent niet dat dat voor alle grootouders geldt.
Als het werkelijk voor alle grootouders zou gelden dan zou er geen jarenlange KDV-boom zijn geweest en hadden vrouwen al veel eerder makkelijker kunnen gaan of blijven werken, ook toen de overheid geen bakken met geld voor kinderopvang uitdeelde.
Maar ik heb nog nooit zoveel opa's en oma's met kleinkinderen in dierentuinen en dergelijke gezien als sinds het beperken van de kinderopvangtoeslag.
LOL?quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 21:50 schreef Leandra het volgende:
[..]
LOL, als je geen KOT zou krijgen zou je structurele opvang door opa en oma wel als hulp zien?
Ik reageerde specifiek op die opmerking van Ingee die ik gequote had, waarin ze stelde dat oppassen geen hulp was maar voor het plezier van opa en oma.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 21:52 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Omgekeerd geldt ook niet voor alle grootouders.
En laat nou de moeder van TS zelfs gevraagd hebben of ze alsjeblieft een dag in de week mag oppassen. Dan is het toch in dit geval wel omdat oma het zo graag wil.
Ah, dus of opa en oma iets voor hun plezier doen of om jou te helpen is afhankelijk van de hoeveelheid geld die de overheid beschikbaar stelt voor jouw kinderopvangkosten.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 21:53 schreef ingee het volgende:
[..]
LOL?
Eh ja?
Dan was ik er namelijk mee geholpen.
Nee dat klopt.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 21:58 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik reageerde specifiek op die opmerking van Ingee die ik gequote had, waarin ze stelde dat oppassen geen hulp was maar voor het plezier van opa en oma.
Dat vond ik nogal een statement....
En dan kan dat in haar geval wel zo zijn geweest, maar dat is zeker niet in het algemeen zo.
Oke, vat jij het zo op!quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 22:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ah, dus of opa en oma iets voor hun plezier doen of om jou te helpen is afhankelijk van de hoeveelheid geld die de overheid beschikbaar stelt voor jouw kinderopvangkosten.
Duidelijk.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |