quote:
Op zondag 20 september 2015 08:21 schreef Tijn het volgende:Door toenemende automatisering zou het mogelijk moeten zijn het juk van verplichte arbeid af te schudden in de 21e eeuw. Maar dat zal niet zonder slag of stoot gaan, ben ik bang.
I agree
Ook ik haat werken, zou liever onderzoeken ontdekken en leren zonder deadlines, vroeg opstaan, dingen doen waar je hart niet bij ligt en alle andere problemen waarmee werk gepaard gaat. En zou deze vooruitgang toejuichen.
MAAR
De maatschappij draait om geld en de illusie dat dit waarde heeft en macht/status geeft. Zo lang deze illusie in stand gehouden wordt zal die vooruitgang niet komen.
Deze illusie wordt met man en macht in stand gehouden door de machthebbende en rijke elite want wanneer de gemiddelde persoon niet meer in deze illusie gelooft is dit statussymbool dit symbool van macht niets meer waard.
Wanneer er door middel van technologische vooruitgang gezorgd wordt voor overschot op de producten die ons in onze basisbehoeften kunnen voorzien spat die illusie uit elkaar.
Misschien is dat nu mogelijk, misschien nog niet maar ik weet wel dat de mensen met veel macht en/of geld deze vooruitgang zo min mogelijk zullen steunen.
Hierdoor zullen mensen die ervoor willen zorgen dat er geen tekorten meer zijn:
1. Niet of weinig gefinancierd worden
2. Deze mensen zullen gebruikt worden meer geld te genereren voor degenen met de macht/het geld.
3. Deze mensen verwerven zoveel geld/macht/status dat hun prioriteiten verschuiven.
Wanneer ze dit niet zouden doen betekend het namelijk het onderuit halen van je eigen macht en status.
Het is best menselijk dat dit gebeurd, aangezien de elite anders net zo is als iedereen en de voordelen die je hebt door middel van deze status en macht moet opgeven. Je moet je eens indenken.
Oftewel mensen met macht en invloed zullen ervoor zorgen dat geld belangrijk blijft, ze zullen alle mogelijke middelen (geld/macht/status) die ze hebben gebruiken om ervoor te zorgen dat geld belangrijk blijft. Zo gaat het al millennia en zo lang de massa er in blijft trappen zal dit door blijven gaan. Wil je hier als persoon tegenin gaan is het een druppel op een gloeiende plaat, en is er risico ingelijfd te worden in een bedrijf wat met je idee winst wilt maken of zal je eindigen zoals zovelen gecorrumpeerd door hetgeen wat je wilde bestrijden.
Helaas geen quote van beroemde schrijvers, denkers of anderen. Alleen mijn mening waarom werken een noodzakelijk kwaad blijft tot men in ziet dat dit alleen gedreven wordt door grootheidswaanzin en jezelf beter willen vinden dan anderen.
Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben gebleven in dit tekstje (ik begin namelijk nogal snel te "ramblen").
Maar goed topic en terechte klacht!