http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)ips-over-Jumbo.dhtmlquote:De politie in Groningen heeft donderdag na het publiceren van details over de afpersingszaak bij supermarktketen Jumbo al meer dan honderd tips ontvangen. De politie had burgers expliciet opgeroepen om mee te denken over de oplossing van de zaak om zo de identiteit van de dader te achterhalen.
Het team van de politie dat onderzoek doet naar de zaak lanceerde donderdag een website met daarop onder meer delen van het politiedossier. Rob Vos, die namens de politie het onderzoek naar de afpersing leidt, was donderdagmiddag blij met alle tips.
Donderdag werd ook bekend dat alle 579 Jumbo-supermarkten in Nederland krijgen al een tijdje ,,zichtbaar en onzichtbaar'' extra beveiliging krijgen.
Explosieven
De dreiger heeft bij twee winkels in Groningen explosieven achtergelaten. Eén bom ontplofte daadwerkelijk en beschadigde een raam. Een derde filiaal werd ontruimd na een bommelding, maar daar werd niets gevonden. Een winkel in Zwolle kreeg vorige maand een verjaardagskaartje met een beetje explosieve stof.
De dader eist ,,een hoeveelheid bitcoins'', maar de politie wil niet zeggen hoe hoog de eis precies is. De bitcoin is een virtuele munt die op internet wordt verhandeld. Transacties zijn moeilijk te traceren en mensen kunnen dus anoniem blijven. Dat maakt de virtuele munt interessant voor criminelen.
Hulp
Dat de politie de hulp van burgers inroept, betekent niet dat het onderzoek vastzit, zegt Vos. ,,We hopen wel dat burgers ons kunnen helpen met het zoeken van de dader, zodat we de veiligheid bij Jumbo weer kunnen garanderen", aldus de onderzoeksleider.
De politie heeft een profiel van de vermoedelijke dader laten maken. Het gaat waarschijnlijk om een man van twintig tot veertig jaar oud. Hij woont waarschijnlijk in Groningen, niet ver van de plek waar hij explosieven heeft neergelegd. De dader heeft kennis van zowel explosieven als computersystemen en elektronica. Hij moet een nauwkeurige manier van werken hebben.
Bij een van de Jumbo's in Groningen is eerder een witte emmer gevonden. Het is niet bekend waar die vandaan kwam, maar volgens de politie worden zulke emmers ,,veel in de horeca gebruikt, voor onder andere kipkerriesalade''. In de emmer zat een witte Leifheit-kookwekker, die waarschijnlijk is gekocht bij de Blokker. Agenten hebben inmiddels tientallen kopers bezocht. Vlak voor de vondst zag een omwonende iemand parkeren in een Suzuki Swift. De politie is op zoek naar de bestuurder daarvan. Bij het andere explosief was een grijze Leifheit-kookwekker gevonden.
Ik doelde natuurlijk vooral op die plaatjes, ik heb het artikel nog niet gelezenquote:Op vrijdag 14 augustus 2015 18:20 schreef Fokker89 het volgende:
[..]
Het was ook de bedoeling dat de burger kon mee rechercheren. Maar dat ze het zo bedoelde.
[ afbeelding ]
Jaja, ben er mee bezig.quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 18:21 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Ik doelde natuurlijk vooral op die plaatjes, ik heb het artikel nog niet gelezen
Ik vind het eerder bijzonder dat er bitcoins gevraagd worden. Volgens mij is dat in Nederland nog niet eerder het geval geweest.quote:Op zondag 16 augustus 2015 00:18 schreef Webschip het volgende:
Bijzonder in deze casus is dat politie een deel van het dossier online heeft gezet.
Misschien dat de bitcoins moeilijker te traceren zijn, maar loopt hij geen risico's bij het verzilveren hiervanquote:Op zondag 16 augustus 2015 00:24 schreef Geralt het volgende:
[..]
Ik vind het eerder bijzonder dat er bitcoins gevraagd worden. Volgens mij is dat in Nederland nog niet eerder het geval geweest.
Slim wel; die zijn nauwelijks te traceren
Welnee. Gewoon een weekje of 2 lukraak die bitcoins in partjes wat rondstrooien over verschillende adressen en uiteindelijk vanaf een paar adressen de wat grotere aantallen bitcoins gewoon innen.quote:Op zondag 16 augustus 2015 00:28 schreef Webschip het volgende:
[..]
Misschien dat de bitcoins moeilijker te traceren zijn, maar loopt hij geen risico's bij het verzilveren hiervan![]()
Want dan laat je toch sporen na?
Dan wordt geld geïnd van een adres waarvan niemand ziet hoe dat adres aan dat geld gekomen is.quote:
De jongen/man zal er ongetwijfeld goed over hebben nagedacht.quote:Op zondag 16 augustus 2015 00:34 schreef Geralt het volgende:
[..]
Welnee. Gewoon een weekje of 2 lukraak die bitcoins in partjes wat rondstrooien over verschillende adressen en uiteindelijk vanaf een paar adressen de wat grotere aantallen bitcoins gewoon innen.
Desnoods laat je het geld op een online beurs staan. Komt de belastingdienst ook niet moeilijk doen.
Ik ben ook geen kenner.quote:Op zondag 16 augustus 2015 00:37 schreef Geralt het volgende:
[..]
Dan wordt geld geïnd van een adres waarvan niemand ziet hoe dat adres aan dat geld gekomen is.
Het is allemaal wel te herleiden, maar zeker als je een paar keer cashed op verschillende beurzen en van daaruit weer je geld verdeeld over verschillende bitcoinwallets en dat een paar keer achter elkaar en tussen de bedrijven door nog wat schuift links en rechts dan zou ik zeggen succes politie met achterhalen wie er achter het adres zit waar de Jumbo aan zou betalen.
Het is natuurlijk wat werk, maar volgens mij als je je daar even mee bezig houdt wordt het al heel snel heel lastig om het te achterhalen. Maargoed, ik ben geen kenner wat dat aangaat.
Totdat een heel filiaal ontploft en er tig dooien vallen.quote:
Een duivels dilemma voor de supermarkt die het treft.quote:Op zondag 16 augustus 2015 00:44 schreef Geralt het volgende:
[..]
Totdat een heel filiaal ontploft en er tig dooien vallen.
Jij hebt duidelijk geen verstand van zaken, het is juist perfect te traceren (volgen waar het geld naartoe gaat), je weet alleen niet wie het heeft.quote:Op zondag 16 augustus 2015 00:24 schreef Geralt het volgende:
[..]
Ik vind het eerder bijzonder dat er bitcoins gevraagd worden. Volgens mij is dat in Nederland nog niet eerder het geval geweest.
Slim wel; die zijn nauwelijks te traceren
Hey! ssssstquote:Op zondag 16 augustus 2015 10:24 schreef Resistor het volgende:
Gewoon kijken wie er ooit in Topicreeks: AEX: Bitcoin gepost heeft, in het noorden woont, en iets met/tegen de Jumbo heeft
Ben benieuwd, hoop dat ze die gek snel pakken.quote:Politie blij met 'ongelooflijk veel reacties' in Jumbo-zaak
In een verklaring zegt de politie zeer tevreden te zijn over de manier waarop het publiek meedenkt. Volgens een woordvoerder kan een deel van de tips gelijk worden afgevinkt, maar zijn er ook zeer concrete meldingen en worden er namen van mogelijke verdachten genoemd.
RTV Noord komt ook nog niet verder dan:quote:Op dinsdag 13 oktober 2015 10:08 schreef Frutsel het volgende:
Er zouden nu twee verdachten zijn opgepakt
http://nos.nl/artikel/206(...)singszaak-jumbo.html
http://www.rtvnoord.nl/ni(...)voor-afpersing-Jumboquote:GRONINGEN - De politie heeft vrijdagavond twee personen aangehouden voor afpersing van de Jumbo.
Later meer...
quote:Op dinsdag 13 oktober 2015 10:08 schreef Frutsel het volgende:
Er zouden nu twee verdachten zijn opgepakt
http://nos.nl/artikel/206(...)singszaak-jumbo.html
Ik zag beide net ook voorbij komen. Wel interessant dat het 2 verdachten zijn, lange tijd werd er gezocht naar een man van ronde de 50 toch? Oftewel, 1 verdachte.quote:Op dinsdag 13 oktober 2015 10:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
RTV Noord komt ook nog niet verder dan:
[..]
http://www.rtvnoord.nl/ni(...)voor-afpersing-Jumbo
Misschien waren het er twee van 25 ?quote:Op dinsdag 13 oktober 2015 10:18 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
[..]
Ik zag beide net ook voorbij komen. Wel interessant dat het 2 verdachten zijn, lange tijd werd er gezocht naar een man van ronde de 50 toch? Oftewel, 1 verdachte.
En dit zijn 2 mannen van 25?quote:Op dinsdag 13 oktober 2015 10:18 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
[..]
Ik zag beide net ook voorbij komen. Wel interessant dat het 2 verdachten zijn, lange tijd werd er gezocht naar een man van ronde de 50 toch? Oftewel, 1 verdachte.
Kan natuurlijk best zo zijn dat degene die de explosieven geplaatst heeft niet degene is geweest die ook die berichten naar de Jumbo/politie stuurde.quote:Op dinsdag 13 oktober 2015 10:18 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
[..]
Politie geeft vanmiddag een persconferentie, misschien dat ze de zaak daar wat ophelderen.quote:Op dinsdag 13 oktober 2015 10:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Kan natuurlijk best zo zijn dat degene die de explosieven geplaatst heeft niet degene is geweest die ook die berichten naar de Jumbo/politie stuurde.
De politie? Ik neem aan dat het die supermarktketen zelf is die 10 000 Euro uitlooft voor de gouden tip?quote:Op dinsdag 8 september 2015 14:15 schreef BdR het volgende:
De politie heeft een beloning van 10.000 euro uitgeloofd voor de gouden tip.
Zie de uitzending van Opsporing Verzocht van 1 september.
De veiligheid van burgers is behoorlijk in het geding als iemand explosieven bij supermarkten neer gaat leggen.quote:Op dinsdag 13 oktober 2015 10:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Spelen er zo veel belangrijke ontwikkelingen in Nederland en wat haalt het nieuws? Afpersingen van een van de vele supermarktketens.
Laat de politie het maar oplossen maar om nu te zeggen dat dit een zaak van nationaal belang is...
Wat een verschrikkelijk domme opmerking. Natuurlijk niet. Deze man/mannen is/zijn een gevaar voor burgers. Natuurlijk looft de politie dan geheel terecht een beloning uit. Als jij dat niet begrijpt dan zal ik hierna niet meer op je reageren....quote:Op dinsdag 13 oktober 2015 10:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
De politie? Ik neem aan dat het die supermarktketen zelf is die 10 000 Euro uitlooft voor de gouden tip?
Okay, welk belangrijker nieuws had jij liever behandeld zien in dit topic?quote:Op dinsdag 13 oktober 2015 10:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Spelen er zo veel belangrijke ontwikkelingen in Nederland en wat haalt het nieuws? Afpersingen van een van de vele supermarktketens.
Laat de politie het maar oplossen maar om nu te zeggen dat dit een zaak van nationaal belang is...
Inderdaad, de veiligheid van een paar supermarktbezoekers is niet belangrijk.quote:Op dinsdag 13 oktober 2015 10:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |