abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_155217082
De politie en supermarktketen Jumbo hebben bij alle 579 Jumbo-filialen maatregelen genomen na de incidenten met explosieven bij vestigingen in Groningen en Zwolle. Dat zegt politiewoordvoerder Rob Vos, die namens de politie het onderzoek naar de dader leidt.

De maatregelen zijn al een tijd van kracht, aldus Vos. Ze zijn vrij snel ingegaan na het eerste incident. Het was al bekend dat maatregelen waren genomen bij de filialen in Zwolle en Groningen.

Dossier online
De politie heeft een deel van het politiedossier online geplaatst in de hoop dat burgers met nieuwe tips komen. ,,Alleen door de identiteit van de dader te achterhalen, kunnen we de veiligheid bij de Jumbo-filialen garanderen", zegt Vos.

,,Daarnaast zijn er bij filialen van Jumbo zichtbare en onzichtbare maatregelen genomen. Dat doen we niet alleen in Groningen en Zwolle, maar in het hele land. Ook de hele Nationale Politie helpt mee in het onderzoek."

Explosieven
Op 1 juli ontving de Zwolse Jumbo aan de Veemarkt via de post een verjaardagskaart, zo blijkt nu. In de kaart, die na openen het deuntje 'Dans je de hele nacht met mij' afspeelde, zat explosief materiaal. Niemand raakte gewond.

Eerder al, in mei, werden twee pakketjes met explosieven gevonden bij Jumbo filialen in Groningen. Een ervan explodeerde en veroorzaakte flinke schade.

AD.nl

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 16-08-2015 00:59:58 ]
pi_155217093
quote:
De politie in Groningen heeft donderdag na het publiceren van details over de afpersingszaak bij supermarktketen Jumbo al meer dan honderd tips ontvangen. De politie had burgers expliciet opgeroepen om mee te denken over de oplossing van de zaak om zo de identiteit van de dader te achterhalen.

Het team van de politie dat onderzoek doet naar de zaak lanceerde donderdag een website met daarop onder meer delen van het politiedossier. Rob Vos, die namens de politie het onderzoek naar de afpersing leidt, was donderdagmiddag blij met alle tips.

Donderdag werd ook bekend dat alle 579 Jumbo-supermarkten in Nederland krijgen al een tijdje ,,zichtbaar en onzichtbaar'' extra beveiliging krijgen.

Explosieven
De dreiger heeft bij twee winkels in Groningen explosieven achtergelaten. Eén bom ontplofte daadwerkelijk en beschadigde een raam. Een derde filiaal werd ontruimd na een bommelding, maar daar werd niets gevonden. Een winkel in Zwolle kreeg vorige maand een verjaardagskaartje met een beetje explosieve stof.

De dader eist ,,een hoeveelheid bitcoins'', maar de politie wil niet zeggen hoe hoog de eis precies is. De bitcoin is een virtuele munt die op internet wordt verhandeld. Transacties zijn moeilijk te traceren en mensen kunnen dus anoniem blijven. Dat maakt de virtuele munt interessant voor criminelen.

Hulp
Dat de politie de hulp van burgers inroept, betekent niet dat het onderzoek vastzit, zegt Vos. ,,We hopen wel dat burgers ons kunnen helpen met het zoeken van de dader, zodat we de veiligheid bij Jumbo weer kunnen garanderen", aldus de onderzoeksleider.

De politie heeft een profiel van de vermoedelijke dader laten maken. Het gaat waarschijnlijk om een man van twintig tot veertig jaar oud. Hij woont waarschijnlijk in Groningen, niet ver van de plek waar hij explosieven heeft neergelegd. De dader heeft kennis van zowel explosieven als computersystemen en elektronica. Hij moet een nauwkeurige manier van werken hebben.

Bij een van de Jumbo's in Groningen is eerder een witte emmer gevonden. Het is niet bekend waar die vandaan kwam, maar volgens de politie worden zulke emmers ,,veel in de horeca gebruikt, voor onder andere kipkerriesalade''. In de emmer zat een witte Leifheit-kookwekker, die waarschijnlijk is gekocht bij de Blokker. Agenten hebben inmiddels tientallen kopers bezocht. Vlak voor de vondst zag een omwonende iemand parkeren in een Suzuki Swift. De politie is op zoek naar de bestuurder daarvan. Bij het andere explosief was een grijze Leifheit-kookwekker gevonden.
http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)ips-over-Jumbo.dhtml

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 14-08-2015 18:17:00 ]
  vrijdag 14 augustus 2015 @ 18:19:02 #3
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_155217173
Even mijn vergrootglas pakken hoor
pi_155217207
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 18:19 schreef hugecooll het volgende:
Even mijn vergrootglas pakken hoor
Het was ook de bedoeling dat de burger kon mee rechercheren. Maar dat ze het zo bedoelde.

vrijdag 14 augustus 2015 @ 18:21:40 #5
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_155217232
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 18:20 schreef Fokker89 het volgende:

[..]

Het was ook de bedoeling dat de burger kon mee rechercheren. Maar dat ze het zo bedoelde.

[ afbeelding ]
Ik doelde natuurlijk vooral op die plaatjes, ik heb het artikel nog niet gelezen :P
pi_155217251
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 18:21 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Ik doelde natuurlijk vooral op die plaatjes, ik heb het artikel nog niet gelezen :P
Jaja, ben er mee bezig. :P
  Spellchecker vrijdag 14 augustus 2015 @ 20:15:02 #7
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_155220126
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 18:22 schreef Fokker89 het volgende:

[..]

Jaja, ben er mee bezig. :P
Een Jumbo-topic ^O^
  zaterdag 15 augustus 2015 @ 00:01:46 #8
421090 Zelfscanner
BONUSKAART: 2916420051893
pi_155228455
Komt vast omdat ze C1000 hebben opgegeten...
De kassamiep laten scannen is silver maar zelfscannen is goud!
pi_155252113
Explosieven, kom nou, doen net alsof die hele winkel in puin ligt dat zogenaamde explosief kon het raam nog niet eens kapot krijgen.
pi_155252636
't Is vast een groep terroristen bestaande uit gefrusteerde mensen die allemaal vierde in rij waren maar die geen gratis boodschappen kregen omdat ze werden afgescheept door de Jumbo, en nu op deze manier wraak nemen. Of zo. })
pi_155253038
Bijzonder in deze casus is dat politie een deel van het dossier online heeft gezet. Benieuwd of deze werkwijze tot de gouden tip gaat leiden.

Maar het opgestelde profiel vind ik erg algemeen tot dusver.
pi_155253126
Het zou gaan om een man van tussen de 20 en de 40.

Als je de camera beelden bekijkt, dan is de kans inderdaad wel groot dat dit klopt.
pi_155253191
quote:
14s.gif Op zondag 16 augustus 2015 00:18 schreef Webschip het volgende:
Bijzonder in deze casus is dat politie een deel van het dossier online heeft gezet.
Ik vind het eerder bijzonder dat er bitcoins gevraagd worden. Volgens mij is dat in Nederland nog niet eerder het geval geweest.

Slim wel; die zijn nauwelijks te traceren :)
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_155253219
Creepy.
pi_155253326
quote:
7s.gif Op zondag 16 augustus 2015 00:24 schreef Geralt het volgende:

[..]

Ik vind het eerder bijzonder dat er bitcoins gevraagd worden. Volgens mij is dat in Nederland nog niet eerder het geval geweest.

Misschien dat de bitcoins moeilijker te traceren zijn, maar loopt hij geen risico's bij het verzilveren hiervan :?

Want dan laat je toch sporen na?
pi_155253487
Jumbo _O_
Die hebben altijd vreten die je vrijwel nergens anders kan vinden.
pi_155253489
quote:
7s.gif Op zondag 16 augustus 2015 00:28 schreef Webschip het volgende:

[..]

Misschien dat de bitcoins moeilijker te traceren zijn, maar loopt hij geen risico's bij het verzilveren hiervan :?

Welnee. Gewoon een weekje of 2 lukraak die bitcoins in partjes wat rondstrooien over verschillende adressen en uiteindelijk vanaf een paar adressen de wat grotere aantallen bitcoins gewoon innen.

Desnoods laat je het geld op een online beurs staan. Komt de belastingdienst ook niet moeilijk doen. :P
pi_155253554
quote:
7s.gif Op zondag 16 augustus 2015 00:28 schreef Webschip het volgende:

Dan wordt geld geïnd van een adres waarvan niemand ziet hoe dat adres aan dat geld gekomen is.

Het is allemaal wel te herleiden, maar zeker als je een paar keer cashed op verschillende beurzen en van daaruit weer je geld verdeeld over verschillende bitcoinwallets en dat een paar keer achter elkaar en tussen de bedrijven door nog wat schuift links en rechts dan zou ik zeggen succes politie met achterhalen wie er achter het adres zit waar de Jumbo aan zou betalen.

Het is natuurlijk wat werk, maar volgens mij als je je daar even mee bezig houdt wordt het al heel snel heel lastig om het te achterhalen. Maargoed, ik ben geen kenner wat dat aangaat. :)
pi_155253618
quote:
7s.gif Op zondag 16 augustus 2015 00:34 schreef Geralt het volgende:

[..]

Welnee. Gewoon een weekje of 2 lukraak die bitcoins in partjes wat rondstrooien over verschillende adressen en uiteindelijk vanaf een paar adressen de wat grotere aantallen bitcoins gewoon innen.

Desnoods laat je het geld op een online beurs staan. Komt de belastingdienst ook niet moeilijk doen. :P
De jongen/man zal er ongetwijfeld goed over hebben nagedacht.

Hij zal ongetwijfeld slim zijn, zeker omdat hij tot nu toe uit de handen van de politie weet te blijven.

Ik vind het wel vreemd dat niemand "aanslaat" op het vreemde loopje wat hij zou hebben...
pi_155253675
quote:
7s.gif Op zondag 16 augustus 2015 00:37 schreef Geralt het volgende:

[..]

Dan wordt geld geïnd van een adres waarvan niemand ziet hoe dat adres aan dat geld gekomen is.

Het is allemaal wel te herleiden, maar zeker als je een paar keer cashed op verschillende beurzen en van daaruit weer je geld verdeeld over verschillende bitcoinwallets en dat een paar keer achter elkaar en tussen de bedrijven door nog wat schuift links en rechts dan zou ik zeggen succes politie met achterhalen wie er achter het adres zit waar de Jumbo aan zou betalen.

Het is natuurlijk wat werk, maar volgens mij als je je daar even mee bezig houdt wordt het al heel snel heel lastig om het te achterhalen. Maargoed, ik ben geen kenner wat dat aangaat. :)
Ik ben ook geen kenner.

Het zal met die bitcoin best een stuk lastiger zijn.

Maar het schijnt niet aan de orde te zijn, want Jumbo houdt haar poot stijf. Verstandig denk ik...
pi_155253738
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2015 00:42 schreef Webschip het volgende:
Verstandig denk ik...
Totdat een heel filiaal ontploft en er tig dooien vallen. :X
pi_155253810
quote:
7s.gif Op zondag 16 augustus 2015 00:44 schreef Geralt het volgende:

[..]

Totdat een heel filiaal ontploft en er tig dooien vallen. :X
Een duivels dilemma voor de supermarkt die het treft.

Ik geloof ook dat toegeven echt geen optie is. Dat nodigt anderen ook uit om hetzelfde te doen.

Net zoals bij gijzelingen: nooit op ingaan!
pi_155253849
Lekker dan.... ik woon er tegenover :')
pi_155254400
quote:
11s.gif Op zondag 16 augustus 2015 00:48 schreef FANN het volgende:
Overal zijn risico's!
pi_155255563
quote:
11s.gif Op zondag 16 augustus 2015 00:48 schreef FANN het volgende:
Zet een livestream op
pi_155255870
quote:
7s.gif Op zondag 16 augustus 2015 00:24 schreef Geralt het volgende:

[..]

Jij hebt duidelijk geen verstand van zaken, het is juist perfect te traceren (volgen waar het geld naartoe gaat), je weet alleen niet wie het heeft.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_155257761
Zou de dader saffraan geëist hebben of 450 eurobitcoins?
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
  zondag 16 augustus 2015 @ 10:05:20 #28
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_155258592
Wat een werk zo'n afpersing.
pi_155258824
Gewoon kijken wie er ooit in Topicreeks: AEX: Bitcoin gepost heeft, in het noorden woont, en iets met/tegen de Jumbo heeft :+
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_155259288
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2015 10:24 schreef Resistor het volgende:
Gewoon kijken wie er ooit in Topicreeks: AEX: Bitcoin gepost heeft, in het noorden woont, en iets met/tegen de Jumbo heeft :+
Hey! ssssst :( o|O
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
pi_155263677
322 tips inmiddels.

Benieuwd of de gouden tip er tussen zit.
  dinsdag 18 augustus 2015 @ 16:38:43 #32
13921 BdR
nu ook in ultra-lowres!
pi_155327236
quote:
Politie blij met 'ongelooflijk veel reacties' in Jumbo-zaak

In een verklaring zegt de politie zeer tevreden te zijn over de manier waarop het publiek meedenkt. Volgens een woordvoerder kan een deel van de tips gelijk worden afgevinkt, maar zijn er ook zeer concrete meldingen en worden er namen van mogelijke verdachten genoemd.
Ben benieuwd, hoop dat ze die gek snel pakken. :{

Vind het ook weer typisch dat hij bitcoins eist. Dat zo'n volledig anoniem en moeilijk traceerbaar betalingsmiddel voor duistere zaken zoals afpersing zou worden gebruikt, wie had ooit gedacht.. :') Komen die dingen uberhaubt nog wel eens op een positieve manier in het nieuws eigenlijk?
tv not rot brain..
Life is something to do when you can't get to sleep..
The snoozebar.. cause there's nothing like starting the day with a little procrastination
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 20 augustus 2015 @ 15:56:56 #33
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_155381903
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_155382428
Verdacht pakketje bij Jumbo naast Euroborg

Bij een filiaal van Jumbo bij de Euroborg in Groningen is donderdagmiddag een pakketje gevonden. De supermarkt is uit voorzorg ontruimd, zo meldt de politie.

Het verdachte pakketje werd aangetroffen in een prullenbak. RTV-Noord meldt dat er momenteel twee bomverkenners van de politie bezig zijn met een eerste check.

Jumbo is al een tijdje doelwit van afpersing.

Verdacht pakketje bij Jumbo naast Euroborg

Livestream:

http://www.rtvnoord.nl/live2/

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 20-08-2015 16:23:43 ]
pi_155382974
Update 16.48 uur:

Een woordvoerdster van de politie heeft zojuist bevestigd dat het om een loos alarm gaat
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 21 augustus 2015 @ 08:28:55 #36
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_155400264
Jup, het bleek een oude rugzak te zijn
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  Redactie Frontpage dinsdag 25 augustus 2015 @ 13:22:49 #37
4530 crew  Crazy Harry
pi_155525594
Misschien handig om een link naar het politiedossier in de OP te zetten?
https://www.politie.nl/ge(...)identen/de-zaak.html
De discussie is niet privacy tegenover veiligheid maar vrijheid tegenover controle
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. ― George Bernard Shaw
  dinsdag 8 september 2015 @ 14:15:31 #38
13921 BdR
nu ook in ultra-lowres!
pi_155922665
De politie heeft een beloning van 10.000 euro uitgeloofd voor de gouden tip.
Zie de uitzending van Opsporing Verzocht van 1 september.
tv not rot brain..
The snoozebar.. cause there's nothing like starting the day with a little procrastination
  Moderator dinsdag 13 oktober 2015 @ 10:08:51 #39
8781 crew  Frutsel
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 10:13:03 #40
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_156798182
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 10:08 schreef Frutsel het volgende:
Er zouden nu twee verdachten zijn opgepakt

http://nos.nl/artikel/206(...)singszaak-jumbo.html
RTV Noord komt ook nog niet verder dan:

quote:
GRONINGEN - De politie heeft vrijdagavond twee personen aangehouden voor afpersing van de Jumbo.

Later meer...
http://www.rtvnoord.nl/ni(...)voor-afpersing-Jumbo
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 10:18:13 #41
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_156798255
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 10:08 schreef Frutsel het volgende:
Er zouden nu twee verdachten zijn opgepakt

http://nos.nl/artikel/206(...)singszaak-jumbo.html
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 10:13 schreef Leandra het volgende:

[..]

RTV Noord komt ook nog niet verder dan:

[..]

http://www.rtvnoord.nl/ni(...)voor-afpersing-Jumbo
Ik zag beide net ook voorbij komen. Wel interessant dat het 2 verdachten zijn, lange tijd werd er gezocht naar een man van ronde de 50 toch? Oftewel, 1 verdachte.
UI Made bij VanilleKwark.
  Moderator dinsdag 13 oktober 2015 @ 10:18:54 #42
8781 crew  Frutsel
pi_156798270
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 10:18 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

[..]

Ik zag beide net ook voorbij komen. Wel interessant dat het 2 verdachten zijn, lange tijd werd er gezocht naar een man van ronde de 50 toch? Oftewel, 1 verdachte.
Misschien waren het er twee van 25 ?
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 10:19:16 #43
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_156798275
quote:

[..]

[..]

En dit zijn 2 mannen van 25?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 10:22:14 #44
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_156798328
quote:

[..]

[..]

Kan natuurlijk best zo zijn dat degene die de explosieven geplaatst heeft niet degene is geweest die ook die berichten naar de Jumbo/politie stuurde.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 10:24:36 #45
343196 RingBewoner
pi_156798370
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 10:22 schreef Leandra het volgende:

[..]

Kan natuurlijk best zo zijn dat degene die de explosieven geplaatst heeft niet degene is geweest die ook die berichten naar de Jumbo/politie stuurde.
Politie geeft vanmiddag een persconferentie, misschien dat ze de zaak daar wat ophelderen.
pi_156798415
Spelen er zo veel belangrijke ontwikkelingen in Nederland en wat haalt het nieuws? Afpersingen van een van de vele supermarktketens. :?
Laat de politie het maar oplossen maar om nu te zeggen dat dit een zaak van nationaal belang is...
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_156798447
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2015 14:15 schreef BdR het volgende:
De politie heeft een beloning van 10.000 euro uitgeloofd voor de gouden tip.
Zie de uitzending van Opsporing Verzocht van 1 september.
De politie? Ik neem aan dat het die supermarktketen zelf is die 10 000 Euro uitlooft voor de gouden tip?
#NoDAPL
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 10:34:13 #48
4090 Sandyman
Super nubila jubila
pi_156798528
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 10:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Spelen er zo veel belangrijke ontwikkelingen in Nederland en wat haalt het nieuws? Afpersingen van een van de vele supermarktketens. :?
Laat de politie het maar oplossen maar om nu te zeggen dat dit een zaak van nationaal belang is...
De veiligheid van burgers is behoorlijk in het geding als iemand explosieven bij supermarkten neer gaat leggen.
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 10:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

De politie? Ik neem aan dat het die supermarktketen zelf is die 10 000 Euro uitlooft voor de gouden tip?
Wat een verschrikkelijk domme opmerking. Natuurlijk niet. Deze man/mannen is/zijn een gevaar voor burgers. Natuurlijk looft de politie dan geheel terecht een beloning uit. Als jij dat niet begrijpt dan zal ik hierna niet meer op je reageren.... :{
If a man hasn't discovered something that he will die for, he isn't fit to live.
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 10:35:03 #49
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_156798541
quote:
Okay, welk belangrijker nieuws had jij liever behandeld zien in dit topic?

De 10 hoogste topics in NWS op dit moment:

Monstertruck rijdt publiek in in Haaksbergen #9
MH17#159 'Nederland kende aanwezigheid raketten voor vlucht MH17'
Afpersing Jumbo filialen
Dixons en MyCom falliet
EU wil asielzoekers verdelen #20 Gaat Zijlstra NL redden?
Dikke man na bestellen pizza uit ziekenhuis gezet Woestijnvos 63 2.342 13-10-2015 10:23:48 Bram_van_Loon
11.000 euro voor AH-bestek
CENTRAALCrisis in Syrië #299
Noodopvang vluchtelingen bestormd #2
Badr Hari wil enkele politici een pak slaag geven
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 10:35:52 #50
343196 RingBewoner
pi_156798552
quote:
Inderdaad, de veiligheid van een paar supermarktbezoekers is niet belangrijk.

Tevens, dit was natuurlijk wel hèt nieuws afgelopen zomer toen we midden in de komkommertijd zaten dus ik snap het wel.
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 10:37:50 #51
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_156798578
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 10:35 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Inderdaad, de veiligheid van een paar supermarktbezoekers is niet belangrijk.

Tevens, dit was natuurlijk wel hèt nieuws afgelopen zomer toen we midden in de komkommertijd zaten dus ik snap het wel.
Ook zonder komkommertijd zou dit gewoon nieuws zijn, het is behoorlijk uitzonderlijk dan een supermarkt(keten) afgeperst wordt en dat er ook werkelijk explosieven zijn.

Dit zou ook gewoon nieuws zijn als het bij de Hema of de Action was, en terecht....
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_156798743
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 10:37 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ook zonder komkommertijd zou dit gewoon nieuws zijn, het is behoorlijk uitzonderlijk dan een supermarkt(keten) afgeperst wordt en dat er ook werkelijk explosieven zijn.
Het laatste maakt het inderdaad wel wat meer nieuwswaardig aangezien je er zomaar boodschappen zou kunnen doen als doorsnee burger.
#NoDAPL
pi_156798789
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 10:35 schreef Leandra het volgende:

[..]

Okay, welk belangrijker nieuws had jij liever behandeld zien in dit topic?

De 10 hoogste topics in NWS op dit moment:

Monstertruck rijdt publiek in in Haaksbergen #9
MH17#159 'Nederland kende aanwezigheid raketten voor vlucht MH17'
Afpersing Jumbo filialen
Dixons en MyCom falliet
EU wil asielzoekers verdelen #20 Gaat Zijlstra NL redden?
Dikke man na bestellen pizza uit ziekenhuis gezet Woestijnvos 63 2.342 13-10-2015 10:23:48 Bram_van_Loon
11.000 euro voor AH-bestek
CENTRAALCrisis in Syrië #299
Noodopvang vluchtelingen bestormd #2
Badr Hari wil enkele politici een pak slaag geven
Nee, de politieke ontwikkelingen, de kant die we uitgaan met onze maatschappij (steeds meer tweedeling, afnemende kwaliteit onderwijs, steeds duurder wordende gezondheidszorg, steeds minder investeren in innovatie wat ons in de toekomst veel geld gaat kosten, toenemende problematiek van obesitas...), het feit dat we met wat op hol geslagen treinen te maken hebben in de politiek etc.
Tip voor de NPO: eens wat minder aandacht besteden aan de waan van de dag en eens wat meer aandacht besteden aan trendanalyse, geschiedenis en toekomstperspectief. Het is wat moeilijker, het vergt meer en betere journalisten en je zal waarschijnlijk wat minder kijkers trekken maar het zal wel meer waarde hebben en beter worden gewaardeerd.
#NoDAPL
  † In Memoriam † dinsdag 13 oktober 2015 @ 10:52:38 #54
137949 Disana
pi_156798818
Het was mijn Jumbo (Groningen, op de Beren) die bedreigd werd, dus voor mij is het wel nieuws.
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 11:05:10 #55
13921 BdR
nu ook in ultra-lowres!
pi_156799032
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 10:24 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Politie geeft vanmiddag een persconferentie, misschien dat ze de zaak daar wat ophelderen.
De persconferentie is om 15:30 en wordt live uitgezonden via Periscope. Wel eens van gehoord dat Periscope, maar nu toch maar eens proberen dan..
https://www.periscope.tv/
tv not rot brain..
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 11:08:15 #56
343196 RingBewoner
pi_156799080
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 11:05 schreef BdR het volgende:

[..]

De persconferentie is om 15:30 en wordt live uitgezonden via Periscope. Wel eens van gehoord dat Periscope, maar nu toch maar eens proberen dan..
https://www.periscope.tv/
Snap dat niet helemaal, waarom niet gewoon bij RTVnoord of live op Youtube? Dat heeft iedereen tenslotte.
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 11:10:56 #57
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_156799128
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 10:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Nee, de politieke ontwikkelingen, de kant die we uitgaan met onze maatschappij (steeds meer tweedeling, afnemende kwaliteit onderwijs, steeds duurder wordende gezondheidszorg, steeds minder investeren in innovatie wat ons in de toekomst veel geld gaat kosten, toenemende problematiek van obesitas...), het feit dat we met wat op hol geslagen treinen te maken hebben in de politiek etc.
Tip voor de NPO: eens wat minder aandacht besteden aan de waan van de dag en eens wat meer aandacht besteden aan trendanalyse, geschiedenis en toekomstperspectief. Het is wat moeilijker, het vergt meer en betere journalisten en je zal waarschijnlijk wat minder kijkers trekken maar het zal wel meer waarde hebben en beter worden gewaardeerd.
Dat soort achtergronden lijken me juist helemaal niet voor nieuws, maar voor actualiteitenprogramma's.....

Maar goed, kennelijk wil jij dat nieuws genegeerd wordt en daarvoor in de plaats meer achtergronden behandeld worden.
Ik heb het idee dat je tegen de verkeerde deur staat te schoppen.

Al even afgezien van het feit dat dat soort "klachten" gewoon off-topic zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_156799177
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 11:10 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat soort achtergronden lijken me juist helemaal niet voor nieuws, maar voor actualiteitenprogramma's.....
Beide. Het nieuws mag uit meer bestaan dan wat flitsjes en de waan van de dag. Maar inderdaad, ik pleit ervoor dat ze weer wat meer investeren in actualiteiten (en niet van het huidige niveau), reportages en documentaires en daarnaast mogen ze ook wel weer eens in het journaal 10-20 minuten of langer besteden aan 1 item en dit zorgvuldig behandelen in plaats van dat je het ANP-knipsel voorleest en een nietszeggend intervietje van 1 minuut laat zien met iemand die zijn mediatraining gebruikt. Vergelijk het NOS-journaal van nu maar met dat van 30 jaar geleden. Een groot en negatief verschil.

Wat betreft de rest van je reactie. Ik vind de nieuwswaarde van het afgeperst worden van een winkel nogal gering. Het is dat er ook ergens explosiefjes werden gevonden. Maar dan nog, er spelen heel erg veel veel belangrijkere zaken die nauwelijks aandacht krijgen terwijl ze wel veel meer de toekomst van dit landje zullen bepalen, waaronder onze toekomstige welvaart.
#NoDAPL
pi_156799298
rtvnoord twitterde op dinsdag 13-10-2015 om 11:19:41 'Vader en zoon zitten achter Jumbo-afpersing' http://t.co/Ti8qT0v4b2 reageer retweet
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 11:26:46 #60
13921 BdR
nu ook in ultra-lowres!
pi_156799372
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 11:08 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Snap dat niet helemaal, waarom niet gewoon bij RTVnoord of live op Youtube? Dat heeft iedereen tenslotte.
Goed punt, mee eens :{ Periscope zal wel een soort deal met de PR van politie hebben afgesloten. Gratis streaming&hosting voor de politie in ruil voor meer naamsbekendheid ofzo.
tv not rot brain..
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 11:31:27 #61
343196 RingBewoner
pi_156799439
quote:
15s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 11:26 schreef BdR het volgende:

[..]

Goed punt, mee eens :{ Periscope zal wel een soort deal met de PR van politie hebben afgesloten. Gratis streaming&hosting voor de politie in ruil voor meer naamsbekendheid ofzo.
Het lijkt mij toch dat dit nieuws belangrijkers is dan gratis streaming?

Ik moet nu voor periscope op mijn telefoon weer een account aanmaken en dat ben ik niet van plan.
  Moderator dinsdag 13 oktober 2015 @ 12:02:35 #62
8781 crew  Frutsel
pi_156800001
quote:
'Vader en zoon achter Jumbo-bommen'

De twee mannen die vrijdagavond zijn opgepakt in verband met het leggen van de Jumbo-bommen, zijn een vader en een zoon.
Dat meldt RTV Noord. Volgens de regionale zender wordt de vader bijgestaan door mr. Jeroen Houwink van advocatenkantoor Anker & Anker.
De politie en het Openbaar Ministerie willen nog niks zeggen over de identiteit van de verdachten. Dinsdagmiddag om 15:30 komt er op een persconferentie meer informatie over de aanhoudingen en het onderzoek. De verdachten zitten vast en worden de komende dagen door rechercheurs verhoord.
Ontploffing
Bij Jumbo's in Groningen, aan de Wilhelminakade en het Overwinningsplein, werd twee keer een explosief geplaatst. Eenmaal kwam het tot een ontploffing. Naar een filiaal in Zwolle stuurde de bommenmannen een verjaardagskaart met explosief materiaal. De bomdreigers eisten een aanzienlijk bedrag aan Bitcoins, een virtuele munteenheid.
Op 29 juli liet de bommenlegger voor het laatst wat van zich horen. Daarna werd de hulp van het publiek ingeroepen en gooide de politie Noord-Nederland veel beschikbare informatie over het onderzoek naar de bommeldingen en bommen online. De dader werd toen omschreven als een man van twintig tot veertig jaar oud, afkomstig uit Groningen, die veel weet van explosieven en computersystemen. Daarop kwamen veel tips binnen.
Tot drie keer toe werd nog een supermarkt ontruimd vanwege een verdacht pakketje, maar dat bleek loos alarm. Zo leidde een piepende accu tot de ontruiming van een Jumbo in Rosmalen. In Nijmegen gebeurde dat na de vondst van een bak aardappelsalade.
Opluchting
Eigenaar Derk-Jan Pestman van het Jumbo-filiaal aan het Groningse Overwinningsplein, waar in mei een explosief afging, reageert opgelucht. "Het is goed dat er nu eindelijk ontwikkeling in de zaak zit. Maar feit blijft: het zijn verdachten. Er is nog niets zeker", nuanceert hij. Pestman werd al eerder op de hoogte gebracht van de aanhoudingen. Wanneer dat was, wil hij niet kwijt. Hij heeft zijn personeel nog niet geïnformeerd. "Daar wilde ik mee wachten tot er meer ontwikkelingen zijn."
Volgens Pestman was er afgelopen maanden nauwelijks sprake van onrust onder zijn medewerkers. "Dat kwam ook doordat de politie een extra oogje in het zeil hield. Dat nam al veel onrust weg."
Dankbaar
Ook de directie van Jumbo is blij met de arrestatie van twee verdachten die mogelijk achter de afpersing zitten. In een reactie stelt de supermarktketen: "Wij zijn opgelucht dat het politieonderzoek naar de eerdere incidenten bij verschillende Jumbo-winkels in Groningen en Zwolle heeft geleid tot de aanhouding van twee verdachten."
"Wij hebben veel respect voor de niet-aflatende inzet van de politie en opsporingsdiensten. Naast hen, zijn we ook het Nederlandse publiek, klanten en onze collega's dankbaar voor het meedenken in het onderzoek. Totdat de politie het onderzoek definitief heeft afgerond, blijven we uit voorzorg extra waakzaam."
pi_156801323
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 12:02 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Nou ben ik toch wel benieuwd naar hun motief.
  Moderator dinsdag 13 oktober 2015 @ 13:11:56 #64
8781 crew  Frutsel
pi_156801336
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 13:11 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Nou ben ik toch wel benieuwd naar hun motief.
Niet eens met de laagste prijs garantie
pi_156801834
Vraag me af welke Fokker dit is :)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_156801997
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 13:41 schreef raptorix het volgende:
Vraag me af welke Fokker dit is :)
FOK!kers dit zijn
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 14:29:24 #67
343196 RingBewoner
pi_156802814
quote:
15s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 11:26 schreef BdR het volgende:

[..]

Goed nieuws. Met een uurtje hier ook te volgen:

http://www.rtvnoord.nl/live
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 15:27:00 #68
343196 RingBewoner
pi_156803862
En live!
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 15:32:06 #69
343196 RingBewoner
pi_156803950
Minderjarige zoon is pas 15. De man van 50 verblijft in Groningen zonder vast woonadres.
pi_156803956
Persconferentie live hier: https://www.periscope.tv/w/1lPJqNqAZYExb
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 15:33:30 #71
343196 RingBewoner
pi_156803977
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 15:32 schreef Elfletterig het volgende:
Deze vind ik beter:

http://www.rtvnoord.nl/live
pi_156803992
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 10:52 schreef Disana het volgende:
Het was mijn Jumbo (Groningen, op de Beren) die bedreigd werd, dus voor mij is het wel nieuws.
Natuurlijk is dit nieuws. Mensen die dat niet snappen, moeten oprotten uit NWS.
  Moderator dinsdag 13 oktober 2015 @ 15:35:08 #73
8781 crew  Frutsel
pi_156803999
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 15:34 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Natuurlijk is dit nieuws. Mensen die dat niet snappen, moeten oprotten uit NWS.
Tis de schuld van de kookwekkers
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 15:37:14 #74
343196 RingBewoner
pi_156804036
Zei hij nou polisie?
pi_156804043
quote:
Natuurlijk is dit nieuws. Op meerdere plaatsen in het land zijn supermarkten bedreigd en afgeperst. Het is deze zomer wekenlang in het nieuws geweest, het is behandeld in Opsporing Verzocht, enzovoort.

Dat er nu verdachten zijn opgepakt, heeft absoluut nieuwswaarde.
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 15:39:09 #76
343196 RingBewoner
pi_156804078
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 15:37 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Natuurlijk is dit nieuws. Op meerdere plaatsen in het land zijn supermarkten bedreigd en afgeperst. Het is deze zomer wekenlang in het nieuws geweest, het is behandeld in Opsporing Verzocht, enzovoort.

Dat er nu verdachten zijn opgepakt, heeft absoluut nieuwswaarde.
De persconferentie heeft echter weinig nieuws gebracht.
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 15:46:21 #77
13921 BdR
nu ook in ultra-lowres!
pi_156804196
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 15:32 schreef Elfletterig het volgende:
Een "naamloos" stream, schuddend beeld, slecht geluid en vertikaal gefilmd :') maar wel likes in de vorm van hartjes

Maar goed, verder inderdaad nog weinig nieuws.
tv not rot brain..
pi_156804573
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 15:46 schreef BdR het volgende:

[..]

Een "naamloos" stream, schuddend beeld, slecht geluid en vertikaal gefilmd :') maar wel likes in de vorm van hartjes

Maar goed, verder inderdaad nog weinig nieuws.
Tja... Op zich is het natuurlijk goed dat de politie met de tijd meegaat.
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 18:16:41 #79
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_156807299
Hoe kan de politie je eigenlijk traceren als je een kookwekker koopt via de Blokker ? Gaan ze alle transacties per bank traceren?
Where law ends, tyrrany begins.
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 18:21:51 #80
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_156807421
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 15:32 schreef RingBewoner het volgende:
Minderjarige zoon is pas 15. De man van 50 verblijft in Groningen zonder vast woonadres.
MerijnAAA twitterde op dinsdag 13-10-2015 om 15:37:17 Politie: 'Jumbo afpersers zijn vader (50) en zoon (15)' #Jumbo #onderzoekJumbo http://t.co/m6ekX5Rfdg reageer retweet
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 18:28:54 #81
343196 RingBewoner
pi_156807551
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 18:21 schreef Leandra het volgende:

[..]

MerijnAAA twitterde op dinsdag 13-10-2015 om 15:37:17 Politie: 'Jumbo afpersers zijn vader (50) en zoon (15)' #Jumbo #onderzoekJumbo http://t.co/m6ekX5Rfdg reageer retweet
[ afbeelding ]
_O-.
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 18:29:35 #82
343196 RingBewoner
pi_156807567
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 18:16 schreef Gunner het volgende:
Hoe kan de politie je eigenlijk traceren als je een kookwekker koopt via de Blokker ? Gaan ze alle transacties per bank traceren?
Ik denk dat het betaalsysteem wel zo geavanceerd is dat je kan zien welke dag je wat hebt verkocht en ook het tijdstip. Dan is het inderdaad de kunst om daar de camerabeelden en pingegevens bij te zoeken.
pi_156808232
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 18:29 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Ik denk dat het betaalsysteem wel zo geavanceerd is dat je kan zien welke dag je wat hebt verkocht en ook het tijdstip. Dan is het inderdaad de kunst om daar de camerabeelden en pingegevens bij te zoeken.
Ja, maar hoe achterhaal je iemand die contant betaald zonder beelden vrij te geven.
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 18:58:48 #84
343196 RingBewoner
pi_156808356
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 18:54 schreef Fokker89 het volgende:

[..]

Ja, maar hoe achterhaal je iemand die contant betaald zonder beelden vrij te geven.
Ik ben geen rechercheur maar heb wel een vermoeden. In Groningen hangen aardig wat camera´s vanwege de vele uitgaansgelegenheden. Tevens zitter er een aantal blokkers in het centrum van Groningen, dan kan je natuurlijk iemands route gaan volgen. Daarbij hadden ze een vermoeden van de leeftijd van de dader, na de telefonische bommelding misschien wel een nummer of locatie vanaf waar gebeld word en andere nuttige stukjes informatie. Al die stukjes vormen dan een geheel.

Bij een pintransactie is het nog makkelijker want dan heb je gewoon een rekeningnummer en een bank. Die gegevens kan de politie echt wel opvragen.
pi_156808694
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 18:58 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Ik ben geen rechercheur maar heb wel een vermoeden. In Groningen hangen aardig wat camera´s vanwege de vele uitgaansgelegenheden. Tevens zitter er een aantal blokkers in het centrum van Groningen, dan kan je natuurlijk iemands route gaan volgen. Daarbij hadden ze een vermoeden van de leeftijd van de dader, na de telefonische bommelding misschien wel een nummer of locatie vanaf waar gebeld word en andere nuttige stukjes informatie. Al die stukjes vormen dan een geheel.

Bij een pintransactie is het nog makkelijker want dan heb je gewoon een rekeningnummer en een bank. Die gegevens kan de politie echt wel opvragen.
Pin snap ik, maar ik denk dat ongeveer 1/4e contant betaald, dus dan hebben ze 40 mensen moeten volgen, das wel veel
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 19:36:10 #86
343196 RingBewoner
pi_156809126
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 19:21 schreef Fokker89 het volgende:

[..]

Pin snap ik, maar ik denk dat ongeveer 1/4e contant betaald, dus dan hebben ze 40 mensen moeten volgen, das wel veel
Niet als je een daderprofiel hebt. Want al vrij snel mocht iedereen meedenken en volgens mij was een van de omschrijvingen van de persoon die ze zochten een man van rond de 50 en dat is hij. Tevens werd er een raar loopje omschreven dus van vallen veel mannen al af.
pi_156809493
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 19:36 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Niet als je een daderprofiel hebt. Want al vrij snel mocht iedereen meedenken en volgens mij was een van de omschrijvingen van de persoon die ze zochten een man van rond de 50 en dat is hij. Tevens werd er een raar loopje omschreven dus van vallen veel mannen al af.
Jaahaa, maar ze zijn dus bij alle 170 mensen thuis geweest, daar gaat het om,
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 19:50:33 #88
343196 RingBewoner
pi_156809505
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 19:49 schreef Fokker89 het volgende:

[..]

Jaahaa, maar ze zijn dus bij alle 170 mensen thuis geweest, daar gaat het om,
Ik kan mij voorstellen dat ze de dader(s) graag willen oppakken.
pi_156809514
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 19:50 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Ik kan mij voorstellen dat ze de dader(s) graag willen oppakken.
Laat maar _O- }:|
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 19:53:44 #90
343196 RingBewoner
pi_156809563
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 19:51 schreef Fokker89 het volgende:

[..]

Laat maar _O- }:|
Begrijp ik jou niet of jij mij niet? :P
pi_156809753
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 19:53 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Begrijp ik jou niet of jij mij niet? :P
Jij mij niet blijkbaar. :{
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 20:03:33 #92
343196 RingBewoner
pi_156809810
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 20:01 schreef Fokker89 het volgende:

[..]

Jij mij niet blijkbaar. :{
Kan je het uitleggen dan? :'(
pi_156824940
http://www.telegraaf.nl/b(...)ire_crimineel__.html

De dader blijkt in 1993 voor veertien jaar veroordeeld te zijn, mede doordat iemand blijvend invalide is geworden door zijn gewelddadige roofovervallen.

Hoe kan hij dan nu al een zoon van 15 jaar oud hebben?
  woensdag 14 oktober 2015 @ 09:46:02 #94
261324 MPC60
Roger Linn Groupie
pi_156824992
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 09:42 schreef Idisrom het volgende:

De dader blijkt in 1993 voor veertien jaar veroordeeld te zijn, mede doordat iemand blijvend invalide is geworden door zijn gewelddadige roofovervallen.

Je neukertje mag gewoon langs komen hoor.
Op maandag 8 januari 2018 14:29 schreef BadderHaring het volgende:
Ajax is geen club. Dat is een bedrijf.
  woensdag 14 oktober 2015 @ 12:36:17 #95
13921 BdR
nu ook in ultra-lowres!
pi_156827842
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 09:42 schreef Idisrom het volgende:

Zat ik ook al aan te denken, dat zijn vrouw (vriendin?) nog met zo'n figuur omgaat, zelfs tot in de gevangenis aan toe blijkbaar, pfff sommige vrouwen ook.. :N

Trouwens, in die supermarkt heb ik ooit nog gewerkt, 5 jaar na de gewelddadige roofoverval dan. Er was toen dacht ik een caissière die had de betreffende overval meegemaakt. Tenminste als ik het me goed herinner, er was een caissière die altijd zei dat ze een overval had meegemaakt onder bedreiging van een pistool, en ze wou ook nooit kassa draaien rond sluitingstijd.
tv not rot brain..
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 25 januari 2016 @ 18:19:00 #96
862 Arcee
Look closer
pi_159387537
quote:
Verdachte Jumbo-dreiger ontkent

"Ik ben onschuldig, ik ben niet de Jumbo-afperser. Ik heb geen bommen vervaardigd." Dat zei de 51-jarige Alex O. maandag voor de rechtbank in Groningen. Hij wordt verdacht van bomdreigingen bij supermarktketen Jumbo vorig jaar. Een keer ontplofte er daadwerkelijk een bom.

O. gaat woensdag ter observatie naar het Pieter Baan Centrum. Daar doen gedragsdeskundigen onderzoek naar toerekeningsvatbaarheid, de kans op herhaling en een eventuele behandeling van verdachten van ernstige misdrijven.

Bij diverse filialen van Jumbo kwamen vorig jaar bommeldingen binnen. Bij twee Jumbovestigingen in Groningen werden explosieven geplaatst. Bij de ontploffing van een daarvan raakte een raam beschadigd. Een winkel in Zwolle kreeg een verjaardagskaartje met een beetje explosieve stof.

De man wordt ook verdacht van afpersing van het supermarktbedrijf.

Volgens de advocaat van de verdachte, Tjalling van der Goot, is er te weinig bewijs om zijn cliënt nog langer vast te houden. Het zou slechts gaan om DNA-materiaal op een envelop, maar dat betekent volgens de raadsman niet dat hij de dreigbrief ook heeft verstuurd.

De advocaat vindt verder de aankoop van twee kookwekkers, van het type die werden gevonden bij de explosieven, geen sluitend bewijs. Een van de wekkers werd gekocht met een pinpas die door iemand anders wordt gebruikt en de andere wekker zou de politie bij de verdachte thuis hebben gevonden. Het Openbaar Ministerie laat echter weten dat er beelden zijn waarop de verdachte te zien is terwijl hij een wekker koopt.

Advocaat Van der Goot vindt ook dat de bewakingsbeelden te onduidelijk zijn en stelt dat Alex O. de kleding die daarop te zien is helemaal niet in bezit heeft. "Kort en goed: het bewijs is niet hard genoeg en het is gebaseerd op gissen, twijfels en aannames", concludeert de advocaat.

De rechtbank besloot maandag dat de verdachte vast blijft zitten. Ongeveer half maart is de volgende zitting.

O. werd half oktober in Groningen opgepakt samen met zijn zoon. Vorige week werd bekend dat de zoon niet wordt vervolgd.
Bron: Telegraaf
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')