abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_155620683
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 12:12 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Een houding waarbij je in elk geval duidelijk kunt maken wat voor methodiek je toepast om te beoordelen welke verklaring waarschijnlijker is dan de ander. Dat heb je na al die jaren hier volgens mij nog nooit echt gedaan. Dat maakt al die historische 'feitjes' die je opdreunt volslagen inhoudsloos. En wat mij verbaast is dat je dat zelf niet schijnt door te hebben en ondertussen wel beweert hier al zo'n 25 jaar mee bezig te zijn. Dat is zoiets als beweren dat je al 25 jaar natuurkunde bestudeert en geen woord rept over wiskunde.

Maar wat ik al zei, 't is jouw feestje. Je oprecht-lijkende verbazing en irritatie wanneer je hierop aangesproken wordt en wanneer mensen tegen je in gaan getuigt wmb dan wel van een enorme naiviteit.

Nogmaals, dit heeft niks met 'op de man spelen' te maken. Ik probeer je alleen duidelijk te maken hoe belangrijk methodiek is, en dat heb ik al meerdere keren vergeefs geprobeerd. Onduidelijke verschillen en definities in methodiek en criteria is de reden waarom er zoveel uiteenlopende visies zijn op de historische Jezus. Als jij zo ontzettend zeker van je zaak bent moet het voor jou toch een peuleschil zijn om jouw visie methodisch te verklaren? Dat zou imo nou pas interessant zijn. Denk aan literatuur als http://www.amazon.com/Pro(...)ords=Richard+Carrier Daarmee komt je tot de kern van de zaak.
Kijk, dat is nu net het verschil tussen een boek en enkele losse antwoorden op een forum. Je kan het zowat vergelijken met het verschil tussen een broodmes en een vuurwapen: zeer ongelijke strijd.
Het is voor mij hier wat behelpen, en daar zul je het mee moeten doen.
pi_155620745
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 12:29 schreef hoatzin het volgende:

Nee hoor, geen moeite mee. Over de historische zijn geen gegevens.
He, en ik maak je hier nu net duidelijk dat die er wél zijn. Beetje starre houding uwentwege, zou ik denken. Gelovigen zit ook met deze handicap .
pi_155621050
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 12:33 schreef ATON het volgende:

[..]

Kijk, dat is nu net het verschil tussen een boek en enkele losse antwoorden op een forum. Je kan het zowat vergelijken met het verschil tussen een broodmes en een vuurwapen: zeer ongelijke strijd.
Het is voor mij hier wat behelpen, en daar zul je het mee moeten doen.
Dus je kunt het wel uitleggen, maar je wilt het niet? Je wilt wel lappen tekst hier neerzetten over historie, maar je wilt niet 1 post wijden aan een heldere uiteenzetting waarom we je zouden moeten geloven?

Nou ja, helder dan. Ik denk dat je dan je tijd aan het verspillen bent, maar ala. :)
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 12:52:06 #104
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_155621101
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 12:36 schreef ATON het volgende:

[..]

He, en ik maak je hier nu net duidelijk dat die er wél zijn. Beetje starre houding uwentwege, zou ik denken. Gelovigen zit ook met deze handicap .
Dit bedoel ik dus he? Jij maakt mij wel even duidelijk dat die er wel zijn. Jij denkt/vindt dat die er wel zijn. Ik vind van niet.

De historische Jezus? Niets van bekend. Paulus had de mytische versie en Markus heeft die mytische versie gehistoriseerd, de rest is copycat)
pi_155622140
Dan blijft natuurlijk de vraag, hoe denkt men te weten dat iets gekopieerd is?
want alles wat in de 4 evangeliën staat is opgeschreven vanuit de ogen van die 4.
de 1 heeft het anders gedetailleerd opgeschreven dan een ander.
of de 1 geeft het met minder details weer.
en johannes bijvoorbeeld heeft het kerstverhaal op een geheel andere wijze verwoord en opgeschreven van uit het punt van het ontstaan van de aarde.
Dus hij vergelijkt Jezus geboorte met het ontstaan van de aarde of eigenlijk meer vanuit het punt dat Jezus dus al vanaf het begin der tijden bij God was.
en later dus ook als mens op aarde rond gelopen heeft, maar dus ook de hele menselijke syclus heeft door lopen.
door gewoon als eerst geboren te worden en dan op te groeien en uit eindelijk ook een keer gestorven is.
Maar daar is het dus niet bij gebleven en is hij ook weer op gestaan en later ten hemel gevaren.

En daarbij is geen enkel boek dat zo gedetaileerd dingen beschrijft als de bijbel.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_155622429
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 12:52 schreef hoatzin het volgende:

Dit bedoel ik dus he? Jij maakt mij wel even duidelijk dat die er wel zijn. Jij denkt/vindt dat die er wel zijn. Ik vind van niet.
Of je wil dit niet vinden heb ik zo de indruk.

quote:
De historische Jezus? Niets van bekend. Paulus had de mytische versie en Markus heeft die mytische versie gehistoriseerd, de rest is copycat)
Tja, die tombe spreekt Paulus al tegen. Misschien i.v.m. Marcus deze boek eens lezen, gezien Marcus wel een ander motief had dan de overige ( gnostische ) evangelisten:
http://www.bol.com/nl/p/nameloze/666825079/
Misschien in de bib. te vinden.
pi_155622608
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 13:31 schreef sjoemie1985 het volgende:
want alles wat in de 4 evangeliën staat is opgeschreven vanuit de ogen van die 4.
en johannes bijvoorbeeld heeft het kerstverhaal op een geheel andere wijze verwoord en opgeschreven van uit het punt van het ontstaan van de aarde.
Dus hij vergelijkt Jezus geboorte met het ontstaan van de aarde of eigenlijk meer vanuit het punt dat Jezus dus al vanaf het begin der tijden bij God was.
en later dus ook als mens op aarde rond gelopen heeft, maar dus ook de hele menselijke syclus heeft door lopen.
door gewoon als eerst geboren te worden en dan op te groeien en uit eindelijk ook een keer gestorven is.
Maar daar is het dus niet bij gebleven en is hij ook weer op gestaan en later ten hemel gevaren.

En daarbij is geen enkel boek dat zo gedetaileerd dingen beschrijft als de bijbel.
Omdat deze auteurs niet de bedoeling hadden een geschiedenis te schrijven, maar wel een mysterie op maat van de Helleense joden met een jood als leidraad.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Mysteriecultus
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 13:52:30 #108
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_155622984
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 13:38 schreef ATON het volgende:

[..]

Idem dito. :)
quote:
[..]

Tja, die tombe spreekt Paulus al tegen. Misschien i.v.m. Marcus deze boek eens lezen, gezien Marcus wel een ander motief had dan de overige ( gnostische ) evangelisten:
http://www.bol.com/nl/p/nameloze/666825079/
Misschien in de bib. te vinden.
Wellicht. Al blijft het de vraag of je Markus kunt gebruiken om de historciteit van JC aan te tonen.
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 13:56:09 #109
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_155623095
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 13:31 schreef sjoemie1985 het volgende:
Of de één spreekt de ander faliekant tegen...
quote:
Lees jij wel eens boeken anders dan de bijbel? De bijbel is soms gedetailleerd maar meestal vaag en multi-interpretabel. Om nog maar te zwijgen van de onzin die hier en daar te vinden is...

Het burgerlijk wetboek is ook zeer gedetailleerd.
pi_155626503
oke, laat ik het zo zeggen de bijbel is 1 van de weinige boeken die gedetaileerd schrijft over wat er 2000 jaar geleden is gebeurd en ver daar voor en tot op zijn minste 70 jaar daarna en ook nog eens wat in de toekomst staat te gebeuren, waarvan wij dus niet precies weten wanneer dat is.
Wij kunnen alleen de tekenen zien die aangeven dat het aanstaande is, maar dat kan dus nog wel 50 tot jaar misschien duren maar voor het zelfde geldt duurt het nog maar 10 jaar.
maar voor zeker geen 500 tot 1000 jaar.
I am a child of God
God is not dead.
pi_155627046
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 13:52 schreef hoatzin het volgende:

Wellicht. Al blijft het de vraag of je Markus kunt gebruiken om de historciteit van JC aan te tonen.
Misschien kun je het antwoord in dit boek vinden. Verder nog bruikbare tegenwerpingen aangaande de Talpiot tombe? Het lijkt me alsof je de elementen die ik aanbreng gewoon naast je neerleg.
pi_155627111
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 15:45 schreef sjoemie1985 het volgende:
oke, laat ik het zo zeggen de bijbel is 1 van de weinige boeken die gedetaileerd schrijft over wat er 2000 jaar geleden is gebeurd en ver daar voor en tot op zijn minste 70 jaar daarna en ook nog eens wat in de toekomst staat te gebeuren, waarvan wij dus niet precies weten wanneer dat is.
Wij kunnen alleen de tekenen zien die aangeven dat het aanstaande is, maar dat kan dus nog wel 50 tot jaar misschien duren maar voor het zelfde geldt duurt het nog maar 10 jaar.
Wil je zo goed zijn nog even de O.P. te lezen ? Het gaat hier niet over waarzeggerij.
pi_155629056
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 13:38 schreef ATON het volgende:

[..]

Of jij wil jouw criteria omtrent 'historiciteit' niet expliciet geven. :)

Dat bedoel ik dus: zo wordt er langs elkaar heen gepraat.
pi_155636101
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 17:17 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Of jij wil jouw criteria omtrent 'historiciteit' niet expliciet geven. :)

Dat bedoel ik dus: zo wordt er langs elkaar heen gepraat.
Nog steeds voor moderator spelen Haushofer ?
Ik wacht op antwoord van Hoatzin. Misschien kan jij even navraag doen ?
  zondag 30 augustus 2015 @ 10:43:37 #115
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_155670549
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 16:03 schreef ATON het volgende:

[..]

Misschien kun je het antwoord in dit boek vinden. Verder nog bruikbare tegenwerpingen aangaande de Talpiot tombe? Het lijkt me alsof je de elementen die ik aanbreng gewoon naast je neerleg.
Jazeker. Kijk ik ben geen tombe-expert. Ik ga dus gewoon af op de informatie die ik tot mijn beschikking heb. Tijdens het lezen van de voors en de tegens, en vooral de discussies daarover, vorm ik mijn eigen mening. It's as simple as that.
pi_155677918
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 10:43 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Jazeker. Kijk ik ben geen tombe-expert. Ik ga dus gewoon af op de informatie die ik tot mijn beschikking heb. Tijdens het lezen van de voors en de tegens, en vooral de discussies daarover, vorm ik mijn eigen mening. It's as simple as that.
Dat dacht ik al. :)
Ik volg dit al sinds 2007, heb zowat alles wat erover verschenen is en heb zelfs het proces rond de Jakobus ossuarium gevolgd. Verder de 2e ontdekking van de ' Patio ' tombe die in de nabijheid ligt.
( Men heeft er meer belang bij deze tombe in diskrediet te brengen, wat je wel zult begrijpen )
pi_155683087
Heb je het nou nog altijd over die Titanic tomb?
pi_155683677
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 15:45 schreef sjoemie1985 het volgende:
De historiciteit van het OT rammelt aan alle kanten met name de Egyptische. De bijbel is voor geschiedenis een heel slechte bron.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_155691637
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 21:18 schreef ATON het volgende:

[..]

Nog steeds voor moderator spelen Haushofer ?
Ik wacht op antwoord van Hoatzin. Misschien kan jij even navraag doen ?
De inhoud van een discussie betwijfelen is niet gelijk aan moderaten.
pi_155693392
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2015 22:18 schreef Haushofer het volgende:

[..]

De inhoud van een discussie betwijfelen is niet gelijk aan moderaten.
O hooo, jij had het niet over twijfels betreft inhoud, maar over de vorm van aanbrengen door mij. Als er alsnog iets niet duidelijk is voor jou, wil ik dit steeds toelichten. En...wees eerst eerlijk.
pi_155705207
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2015 18:54 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

De historiciteit van het OT rammelt aan alle kanten met name de Egyptische. De bijbel is voor geschiedenis een heel slechte bron.
ligt dat dan aan de bijbel omdat die alles best gedetaileerd verwoord?
Of aan de egyptenaren die best veel informatie vernietigd hebben?
want volgens mij werd er telkens veel hiërogliefen met info over onder andere de voormalige farao vernietigd en daarbij dus ook andere info.
info over veldslagen van die farao en zo. allemaal om de focus te leggen op de nieuwe farao.
I am a child of God
God is not dead.
pi_155706004
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2015 14:35 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

ligt dat dan aan de bijbel omdat die alles best gedetaileerd verwoord?
Of aan de egyptenaren die best veel informatie vernietigd hebben?
want volgens mij werd er telkens veel hiërogliefen met info over onder andere de voormalige farao vernietigd en daarbij dus ook andere info.
info over veldslagen van die farao en zo. allemaal om de focus te leggen op de nieuwe farao.
:')
pi_155709244
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2015 15:08 schreef ATON het volgende:

[..]

:')
:W
I am a child of God
God is not dead.
pi_155713273
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 22:53 schreef ATON het volgende:

[..]

O hooo, jij had het niet over twijfels betreft inhoud, maar over de vorm van aanbrengen door mij. Als er alsnog iets niet duidelijk is voor jou, wil ik dit steeds toelichten.
Ik vroeg je je criteria en methodiek toe te lichten, en dat weigerde je (dat schaar ik overigens onder 'inhoud', niet onder 'vorm') Dus dan is mijn interesse eigenlijk al wel weg, omdat ik stelde dat dit soort discussies precies bij de criteria en methodiek beginnen. Dat is het fundament. En zonder fundament een discussie gaan voeren lijkt mij persoonlijk nogal zinloos. :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')