abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_155565158
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 14:01 schreef ATON het volgende:

[..]

Hoeveel keer moet ik dit lijstje nog herhalen??
Ik heb nog geen literatuur over methodiek van je gezien waarmee je dat soort sterke conclusies kunt trekken. Dus als je wilt, graag :)
pi_155565198
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 14:12 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Je doet (heel vaak op dit forum) alsof je de wijsheid in pacht hebt en ALLES weet.

Het zal schokkend voor je zijn: dat is niet zo. (ofwel: je zou de eerste zijn)
Het is ook een erg onwetenschappelijke houding. Het is een zekerheid die je eerder in religieuze overtuigingen zou verwachten.
pi_155573296
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 14:12 schreef hoatzin het volgende:
Je doet (heel vaak op dit forum) alsof je de wijsheid in pacht hebt en ALLES weet.
Niet alles, maar duidelijk een pak meer dan jij zo te zien.
pi_155573734
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 16:01 schreef Elzies het volgende:
Ik ben bekend met deze links, maar stel dat de naam Jan in die tijd een gangbare naam was, net als Jesaja in die tijd. Dan geeft zo'n verwijzing 'broer of zoon van' nog geen onomstotelijk bewijs dat het hier over de mythologische Jezus gaat.
Enkel met deze links en meer niet ? De cluster namen uit deze tombe zijn zo uniek dat deze op de bevolking van Jeruzalem maar eenmaal kon voorkomen. Je toch maar eerst beter over informeren en iets verder dan wat linken op het net.
quote:
Verhalen over de kruisiging en wederopstanding van Jezus kennen louter religieuze bronnen. Er bestaan geen onafhankelijke historische bronnen over deze toch opmerkelijke gebeurtenissen.
Wederopstanding valt niet onder geschiedenis en wetenschappen. Het N.T. is de mythische versie en heeft totaal niks gemeen met de feiten.
pi_155573827
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 13:42 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Als het voor jou zo duidelijk is en aangezien je zo van boeken houd, kun je dan ook wat titels aanbevelen die de methodiek hieromtrent uiteenzetten die jij handhaaft? Dat zou de discussie hier al wat makkelijker maken.
Dat is niet zo gebleken in het verleden.
pi_155575335
quote:
1s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 17:19 schreef Szikha2 het volgende:
En dat is die 'ZIJ' waar ik over spreek en ook eerder over sprak. Weet je wel waar je mond van open viel. De Herodiaanse Sadduceeeen.
Ha, nu kom je aanzetten met de Herodiaanse Sadduceeën. Je zal hier vermoedelijk de Herodiaans gezinde priesters die bij Herodes' dood door zijn zoon werden vervangen voor de vermoorde Sadduceeën. Heb ik hier reeds meer dan een jaar geleden reeds geschreven. Is dan toch wel niet hetzelfde alsdat jij beweerde dat de joden en de Romeinen schuld hadden aan Jezus' dood, en daar viel mijn mond van open.
pi_155575369
quote:
1s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 18:13 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Het is ook een erg onwetenschappelijke houding. Het is een zekerheid die je eerder in religieuze overtuigingen zou verwachten.
Wat ik ook nooit beweerd heb zou ik denken.
pi_155583186
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 22:22 schreef ATON het volgende:

[..]

Wat ik ook nooit beweerd heb zou ik denken.
Ok, dat maakt dan een hoop duidelijk :)

Hoe zou je je houding, als deze niet wetenschappelijk is, dan wel beschrijven? En waarom ben je van mening dat een niet-wetenschappelijke houding je meer betrouwbare kennis oplevert dan een wetenschappelijke?

[ Bericht 15% gewijzigd door Haushofer op 27-08-2015 12:53:17 ]
pi_155590675
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 21:45 schreef ATON het volgende:

[..]

Enkel met deze links en meer niet ? De cluster namen uit deze tombe zijn zo uniek dat deze op de bevolking van Jeruzalem maar eenmaal kon voorkomen. Je toch maar eerst beter over informeren en iets verder dan wat linken op het net.

[..]

Wederopstanding valt niet onder geschiedenis en wetenschappen. Het N.T. is de mythische versie en heeft totaal niks gemeen met de feiten.
Jesaja (Jezus) was in die tijd geen opmerkelijke naam. Maar goed, ik ga hierover geen ja-nietus beginnen. Kwestie van willen geloven.

Veel interessanter vind ik de wijze hoe die mensen toentertijd omgingen met hun (sterf) rituelen. Dit soort archeologische ontdekkingen hebben aangetoond dat de verhalen zoals dat ons in het NT is overgeleverd niet aansluit bij de historische context van deze volkeren. (zoals het verhaal over de kerststal, etc) Daarover zijn we het intussen wel eens. De verhalen zijn bewerkt, oude volksritualen (zoals het vereren van een boom- de latere kerstboom) hebben zich geassimileerd in het toenmalige nieuwe christendom.

Binnen Egyptische overleveringen vindt je ook een versie van het wederopstandingsverhaal terug, namelijk bij de god Osiris en waar de doden weder opstaan in Osiris. Er zijn veel paralellen te vinden tussen Osiris zoon Horus en het verhaal over Jezus. De auteurs die de verhalen over Jezus optekende hebben gekeken bij de verhalen over Osiris. Er zijn ook afbeeldingen gevonden van Isis en Horus die gelijkenissen vertonen met de afbeeldingen die later zijn gemaakt over Maria en Jezus.

Ik vind het juist interessant om die parallellen te zoeken tussen ogenschijnlijk verschillende religieuze stromingen. Maar ze beïnvloeden elkaar zoals oude wijn in nieuwe zakken.
pi_155591067
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 09:47 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ok, dat maakt dan een hoop duidelijk :)

Hoe zou je je houding, als deze niet wetenschappelijk is, dan wel beschrijven? En waarom ben je van mening dat een niet-wetenschappelijke houding je meer betrouwbare kennis oplevert dan een wetenschappelijke?
Focus je meer op de bal dan op de man. Misschien heb je dan meer kans op scoren.
pi_155591443
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 14:58 schreef Elzies het volgende:
Jesaja (Jezus) was in die tijd geen opmerkelijke naam. Maar goed, ik ga hierover geen ja-nietus beginnen. Kwestie van willen geloven.
Eu... Het is Jeshua bar Jehosef en niet Jesaja. Aan het begin van onze jaartelling had men in Jeruzalem ( max.aantal inwoners 80.000 ) had men 3,8 % Jeshua's, 8,3 Jehosef's statistisch afgaande van de gevonden ossuaria's. Voor mij is het dus geen welles-nietes spelletje.

quote:
Binnen Egyptische overleveringen vindt je ook een versie van het wederopstandingsverhaal terug, namelijk bij de god Osiris en waar de doden weder opstaan in Osiris. Er zijn veel paralellen te vinden tussen Osiris zoon Horus en het verhaal over Jezus. De auteurs die de verhalen over Jezus optekende hebben gekeken bij de verhalen over Osiris. Er zijn ook afbeeldingen gevonden van Isis en Horus die gelijkenissen vertonen met de afbeeldingen die later zijn gemaakt over Maria en Jezus.
Niks nieuws voor me. Enkele jaren geleden liep er zelfs nog in Mariemont ( Henegouwen BE ) een tentoonstelling met dit thema.

quote:
Ik vind het juist interessant om die parallellen te zoeken tussen ogenschijnlijk verschillende religieuze stromingen. Maar ze beïnvloeden elkaar zoals oude wijn in nieuwe zakken.
Absoluut zeer interessant. Dit is nu precies waar ik reeds 25 jaar mee bezig ben. ^O^
pi_155602858
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 15:12 schreef ATON het volgende:

[..]

Focus je meer op de bal dan op de man. Misschien heb je dan meer kans op scoren.
Je draait er om heen. Als je wilt dat mensen je serieus nemen, dan is het toch logisch dat je duidelijk kunt maken hoe je in deze materie staat? Je quote allerlei boeken van historici, maar je meet jezelf geen wetenschappelijke houding aan. Terwijl je wel kritiek hebt op mensen die er religieuze interpretaties op na houden. Daar is voor mij geen touw aan vast te knopen. Maar 't is jouw feestje :)
pi_155615164
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 20:55 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Je draait er om heen. Als je wilt dat mensen je serieus nemen, dan is het toch logisch dat je duidelijk kunt maken hoe je in deze materie staat? Je quote allerlei boeken van historici, maar je meet jezelf geen wetenschappelijke houding aan. Terwijl je wel kritiek hebt op mensen die er religieuze interpretaties op na houden. Daar is voor mij geen touw aan vast te knopen. Maar 't is jouw feestje :)
Wat bedoel JIJ met een 'wetenschappelijke houding' ? Kun je dit even toelichten?
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 09:21:30 #89
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_155616345
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 21:45 schreef ATON het volgende:
Hoe mensen kunnen dwalen... :N Het is een sterk verhaal maar het bewijst niets.
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 09:23:07 #90
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_155616367
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 14:58 schreef Elzies het volgende:

[..]

Veel interessanter vind ik de wijze hoe die mensen toentertijd omgingen met hun (sterf) rituelen. Dit soort archeologische ontdekkingen hebben aangetoond dat de verhalen zoals dat ons in het NT is overgeleverd niet aansluit bij de historische context van deze volkeren. (zoals het verhaal over de kerststal, etc) Daarover zijn we het intussen wel eens. De verhalen zijn bewerkt, oude volksritualen (zoals het vereren van een boom- de latere kerstboom) hebben zich geassimileerd in het toenmalige nieuwe christendom.

Mee eensch.
pi_155616410
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 09:21 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Hoe mensen kunnen dwalen... :N Het is een sterk verhaal maar het bewijst niets.
O, deze cluster namen stemmen overeen met de namen uit het N.T. en komt maar een keer voor en bewijst niks ? Waarom niet ?
pi_155616462
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 09:23 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Mee eensch.
Waar ben je het mee eens ? De naam ? klopt al niet. Het kerstverhaal ? Heeft niks met geschiedenis te maken. Overeenkomsten met Isis en Osiris ? Wat zijn hier de overeenkomsten ??? Moeder en zoon? Komt wel meer voor. :)
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 09:58:07 #93
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_155617039
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 09:25 schreef ATON het volgende:

[..]

O, deze cluster namen stemmen overeen met de namen uit het N.T. en komt maar een keer voor en bewijst niks ? Waarom niet ?
Nee Jantje en Pietje zeggen niet zoveel. Tevens is er geen duidelijkheid over de namen, ze zouden nauwelijks leesbaar zijn. Dat ze op namen in het NT lijken kan gewoon toeval zijn en ook wishfull thinking. Een zoon van Jezus wordt niet genoemd in het NT, ook niet dat Jezus en een Mariamne (wat meteen vertaald wordt naar Maria Magdalena) een zoon hadden.

Als er ergens een graf met een Hans en een Griet(je) wordt gevonden met ook nog een oude vrouw (een grootmoeder?) dan zijn niet ineens de sprookjes van Grimm waarheid.
pi_155617236

Als ik dit verhaal zo hoor dan lijkt me zijn broer een veel toffer personage geweest te zijn.
Jammer dat zo weinig over hem bekend is.
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 10:18:41 #95
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_155617430
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 09:28 schreef ATON het volgende:

[..]

Waar ben je het mee eens ? De naam ? klopt al niet. Het kerstverhaal ? Heeft niks met geschiedenis te maken. Overeenkomsten met Isis en Osiris ? Wat zijn hier de overeenkomsten ??? Moeder en zoon? Komt wel meer voor. :)
Kerst verhaal heeft natuurlijk heel veel met geschiedenis te maken, alleen niet met 1 geschiedenis. ;)
De overeenkomsten van Isis en Osiris zijn legio. Niet alleen met Jezus (dood en wederopstanding) maar bv ook met Mozes.
pi_155620258
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 07:38 schreef ATON het volgende:

[..]

Wat bedoel JIJ met een 'wetenschappelijke houding' ? Kun je dit even toelichten?
Een houding waarbij je in elk geval duidelijk kunt maken wat voor methodiek je toepast om te beoordelen welke verklaring waarschijnlijker is dan de ander. Dat heb je na al die jaren hier volgens mij nog nooit echt gedaan. Dat maakt al die historische 'feitjes' die je opdreunt volslagen inhoudsloos. En wat mij verbaast is dat je dat zelf niet schijnt door te hebben en ondertussen wel beweert hier al zo'n 25 jaar mee bezig te zijn. Dat is zoiets als beweren dat je al 25 jaar natuurkunde bestudeert en geen woord rept over wiskunde.

Maar wat ik al zei, 't is jouw feestje. Je oprecht-lijkende verbazing en irritatie wanneer je hierop aangesproken wordt en wanneer mensen tegen je in gaan getuigt wmb dan wel van een enorme naiviteit.

Nogmaals, dit heeft niks met 'op de man spelen' te maken. Ik probeer je alleen duidelijk te maken hoe belangrijk methodiek is, en dat heb ik al meerdere keren vergeefs geprobeerd. Onduidelijke verschillen en definities in methodiek en criteria is de reden waarom er zoveel uiteenlopende visies zijn op de historische Jezus. Als jij zo ontzettend zeker van je zaak bent moet het voor jou toch een peuleschil zijn om jouw visie methodisch te verklaren? Dat zou imo nou pas interessant zijn. Denk aan literatuur als http://www.amazon.com/Pro(...)ords=Richard+Carrier Daarmee komt je tot de kern van de zaak.
pi_155620402
Laat ik het anders zeggen. Een typische vraag aan gelovigen is waarom ze geloven dat nou net hun geloof 'het ware geloof' is en al die andere geloven er naast zitten. Ik kan hetzelfde vragen aan jou: waarom geloof jij dat nou net jouw visie op de historische Jezus 'juist' is en dat enorme scala aan andere interpretaties niet? Daarvoor zul je je historische methodiek en criteria moeten definieren.

Als meer mensen deze aanpak zouden hanteren dan zou er veel, maar dan ook veel minder langs elkaar heen geouwehoerd worden in de hele Historische Jezus-discussie. De reden waarom ik Richard Carrier aanhaal, is omdat hij dit ook lijkt in te zien en heel duidelijk alle criteria afgaat en tegenover andere historische gebeurtenissen zet om zo hun validiteit te toetsen.

Dat is wat mij betreft wetenschap. Dan hoef je het nog niet eens met zijn conclusie eens te zijn (Jezus als historisch figuur bestond waarschijnlijk niet), maar je kunt in elk geval een inhoudelijke discussie voeren die to-the-point is.

Ik zou het waarderen als je hier nu eens inhoudelijk een reactie op wilt of kunt geven en dit niet afdoet met de zoveelste oneliner :)
pi_155620478
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 09:58 schreef hoatzin het volgende:

Tevens is er geen duidelijkheid over de namen, ze zouden nauwelijks leesbaar zijn.
Dat beweren enkel de gelovige ' deskundigen '. Zelfs het Jakobus ossuarium wat werd aangevochten omdat er stond : Jabobus, zoon van Jozef en broer vanJezus. Dit was toen zelfs niet in de kansberekening opgenomen, maar werd na een zevenjarig gehakketak, echt verklaard.
http://www.jpost.com/Opin(...)s-demands-punishment
Zelfs als men dit ossuarium buiten beschouwing laat kan deze cluster maar één keer voorkomen.
Er kan dus al geen sprake zijn van toeval.
quote:
Een zoon van Jezus wordt niet genoemd in het NT,
Natuurlijk niet om reden dat deze ook gelijk een vogel voor de kat zou betekenen, gezien de Romeinen jacht maakten op familieleden en eventuele opvolging. De auteurs van de evangelies hebben gekozen voor ' zijn geliefde leerling '. De latere christelijke kerk heeft ook zoveel mogelijk historisch materiaal doen verdwijnen om hun mythische versie niet in discrediet te brengen. Stel je voor daar er een zoon zou bestaan hebben, dan was hij een kleinzoon van god geweest. Je snapt toch wel dat men dit niet kon maken.
quote:
ook niet dat Jezus en een Mariamne (wat meteen vertaald wordt naar Maria Magdalena) een zoon hadden.
Nu span je de kar voor het paard. Het is Maria Magdalena wat een ( incorrecte ) vertaling is van Mariamne e mara . Het zou zelfs zeer ongewoon zijn en zelfs ondenkbaar dat hij niet zou gehuwd geweest zijn en reeds op 30 jaar geen kinderen zou gehad hebben.

quote:
Als er ergens een graf met een Hans en een Griet(je) wordt gevonden met ook nog een oude vrouw (een grootmoeder?) dan zijn niet ineens de sprookjes van Grimm waarheid.
Op dit zeer dom vergelijk ga ik niet op in.
pi_155620580
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 10:18 schreef hoatzin het volgende:
Kerst verhaal heeft natuurlijk heel veel met geschiedenis te maken, alleen niet met 1 geschiedenis.
Heel het kerstverhaal is enkel een tijdsaanduiding. Als je interesse hebt kan ik dit voor jou wel ontrafelen. Je kan dit ook met weinig moeite terugvinden op het internet. Niks geschiedenis dus.
quote:
De overeenkomsten van Isis en Osiris zijn legio. Niet alleen met Jezus (dood en wederopstanding) maar bv ook met Mozes.
Je hebt nog steeds moeite met onderscheid te maken tussen de mythische - en de historische versie. Ook op Freethinker heeft men daar de grootste moeite mee, wat begrijpelijk is als men een boek wil promoten wat in tegenspraak is.
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 12:29:49 #100
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_155620606
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 12:27 schreef ATON het volgende:

[..]

[..]

Je hebt nog steeds moeite met onderscheid te maken tussen de mythische - en de historische versie. Ook op Freethinker heeft men daar de grootste moeite mee, wat begrijpelijk is als men een boek wil promoten wat in tegenspraak is.
Nee hoor, geen moeite mee. Over de historische zijn geen gegevens.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')