Van waar haal je deze veronderstelling?quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 20:53 schreef Szikha2 het volgende:
Wat ik zo typisch vind is dat het christendom zo tegen de talmud is. Zo zeggen de christenen ( en ook niet christenen trouwens) dat de talmud alleen maar puur tegen Jezus is gericht. Maar er is zo goed als niets te vinden over deze Jezus in de talmud. In zo'n grote verzameling teksten zo weinig... Gek toch?
Van waar haalt men de veronderstelling dat Jezus een leer gebracht heeft ?quote:Waar jezus dan wel in de talmud voorkomt is als niet goddelijk , een gewone man en geen Messias en dat zijn leer niet de juiste of de ware is.
Wel, dan is de Talmoed wel zeer fout.quote:En dat is natuurlijk helemaal niet vreemd omdat die talmud- stroming deze leer eerder had verworpen en is daar dus nooit meer op terug gekomen. Wellicht nooit de kans gehad?
Jezus moest dus als afvallige worden gezien die de tora zelf had verworpen anderen had verleidt hetzelfde te doen (volgens de talmud)
In deze woordenbrij leest ik dat Jezus een bastaardkind zou geweest zijn. Waar halen ze dat nu weer??quote:Dus door de komst van de dogmatische christendom werd jezus naar voren gebracht als goddelijk ectera. Terwijl de afgescheiden Joden het tegenovergestelde begonnen te vertellen: geen wonderlijke geboorte maar juist een bastaard kind , geen wonderen maar toverije en heksen praktijken die hij uit Egypte had geleerd , geen levens einde die heil zou brengen maar een dood eenvoudige executie die op de dag voor het paasfeest plaats had gevonden. Dat Jezus 5 leerlingen had (waarvan alleen Mattheus bekend is de rest onbekende namen voor het christendom)
Het wordt maar steeds gekker, vind je zelf ziet ?quote:En in de Babylonische talmud beweerd eentje zelfs zeker van te zijn dat Jezus een zware straf in de hel ondergaat.
Niet zo verwonderlijk. Censuur noemt men dat.quote:maar een regelrechte bestrijding van de christelijke leer komt in de talmud NERGENS voor. Dat is toch wel opmerkelijk te noemen. Waarom is er zo weinig te vinden over de christenen en volgers van Jezus te vinden in deze enorme bibliotheek van geschriften? Het is toch opmerkelijk dat er bijna geen bronnen en berichten bewaard zijn gebleven in de oude Joodse geschriften over die 'geweldige' gebeurtenissen die zich ongeveer in het jaar 30 in Jeruzalem heeft gespeeld?
Niet zo verwonderlijk onder Romeinse heerschappij.quote:In de mishna waarin zoveeeeeeeel geleerden uit de 1e eeuw na de gewone jaartelling het woord voeren wordt Jezus geen één keer genoemd. Misschien 1 a 2 keer. misschien...
Dat het N.T. onhistorisch is ben ik met je eens. En dat hij omging met leden van het Sanhedrin is ook al niet zo verwonderlijk, gezien zijn status.quote:Het Evangelie is ook compleet onhistorisch. Jezus optreden dat absoluut dus niet gericht was om het sektes omver te werpen , heeft dus onder de schriftgeleerden totaal geen indruk achter gelaten. En de schriftgeleerden uit zogenaamd Jezus tijd hebben niet eens aanleiding gevonden om tegen hem op te treden. Sterker nog veel schriftgeleerden nodigden Jezus uit om te komen eten ( zie marcus, mattheus , lukas)
Lieten ze Jezus ongehinderd in de tempel prediken
Herodianen die streefden naar het herstel van Davidisch messianisme ? Nu valt mijn mond helemaal open. Waar haal je deze onzin vandaan ?quote:Het waren politieke overwegingen , die de Herodianen en hun partij , die berucht waren voor een herstel van het Davidsiche koningschap in de persoon van de 'messias' , Jezus ertoe hebben geleidt hebben om zijn veroordeling bij Pilatus door te drijven.
Voor mij althans niet als je daar de Wet van Mozes mee bedoeld.quote:Veel mensen vinden dat Paulus predikten om de wet af te schaffen. Maar dat is vreemd.
De talmud hehequote:Op zaterdag 22 augustus 2015 21:40 schreef ATON het volgende:
[..]
Van waar haal je deze veronderstelling?
Waarom zou dat niet kunnen? Dat is een wedervraag naar jou toe.quote:Van waar haalt men de veronderstelling dat Jezus een leer gebracht heeft ?
Alles is fout als je dogmatisch bentquote:Wel, dan is de Talmoed wel zeer fout.
Dat heb ik toch uitgelegd? "door de komst van de dogmatische christendom" , "begonnen de afgescheiden Joden het tegenovergestelde begonnen te vertellen"quote:In deze woordenbrij leest ik dat Jezus een bastaardkind zou geweest zijn. Waar halen ze dat nu weer??
Ja? Ik nietquote:Het wordt maar steeds gekker, vind je zelf ziet ?
Grapjasquote:Niet zo verwonderlijk. Censuur noemt men dat.
Pardon? Ooit gehoord van Hillel en Shammai? De oudste tannaim die in de mishna een belangrijke rol innemen? Vooral Hillel. Ken je de 7 zogenaamde 'afleidings' regels? Die later zijn uitgebreid naar 32? De Rabbijnen van Yavné? of Jabné hoe je het ook schrijft. Ooit iets van gehoord? Nog tijdens de belegering van Jeruzalem had rabbijn Zakkai zich weten te redden uit de stad. Hij kreeg verlof van de keizer om een leerschool te stichten in Yavné dus. In het zuiden van Palestina. Dit is he belangrijkste ding van het huidige Jodendom geweest. Hier ontstond een heel nieuw geestelijk middelpunt die ver heel ver buiten Palestina zou bereiken. Yavné werd ook de zetel van een Sanhedrin waar de voorzitter de titel nasi ( patriach) droeg die hele wereldse zaken en functies bezat en oa het volk bij de Romeinse overheid vertegenwoordigde hoor.quote:Niet zo verwonderlijk onder Romeinse heerschappij.
Alleen lezen we er niets van terug.quote:Dat het N.T. onhistorisch is ben ik met je eens. En dat hij omging met leden van het Sanhedrin is ook al niet zo verwonderlijk, gezien zijn status.
Waar valt jouw mond niet van open? Alles wat niet in jouw visie past toch? Een andere mening tolereer jij helemaal niet. Daarom vraag ik mij ernstig af of jij niet gelovig bent. Niet gelovig in een religie maar in een enorme dogmatische tunnelvisie. Zeer ongezond.quote:Herodianen die streefden naar het herstel van Davidisch messianisme ? Nu valt mijn mond helemaal open. Waar haal je deze onzin vandaan ?
Uiteraard is dat niet vreemd voor jou. Je weet helemaal niets van de Joodse geschiedenis. Noppes nada. Je mond staat open van verbazing. Jammer hoor. Alleen wetenschappelijk kom je er niet. Nogmaals verdiep je in de talmud.quote:Voor mij althans niet als je daar de Wet van Mozes mee bedoeld.
nee. Ik denk het niet. Maar ik weet niet. Maar dat is niet het probleem. Heel het NT is mysterieusquote:De hamvraag op dit topic is ; Bestond Nazareth aan het begin van onze jaartelling en zo niet, wat wou dan ' de nazarener ' zeggen ?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_hominemquote:Op zondag 23 augustus 2015 23:21 schreef Szikha2 het volgende:
Ik weet dat je ontzettend betweter bent en daarom moeilijk mee te discussiëren valt.
Uiteraard is dat niet vreemd voor jou. Je weet helemaal niets van de Joodse geschiedenis. Noppes nada.
Zucht....quote:Op maandag 24 augustus 2015 07:19 schreef ATON het volgende:
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_hominem
Het N.T. is geen historisch verslag.quote:Op maandag 24 augustus 2015 19:12 schreef Szikha2 het volgende:
Als je het NT leest waren zij niet zo blij met Jezus.
Wie zijn " ZIJ " ?quote:Zij hebben Jezus in handen van de Romeinen gedreven heel waarschijnlijk.
Wat vreemd ???quote:Wat natuurlijk niet vreemd klinkt. Maar voor jou blijkbaar wel
Goed idee.quote:Tja dan houdt de discussie voortaan op. Wil je mij alsjeblieft niet meer quoten. Vriendelijk bedankt
Christenen kennen de Talmoed helemaal niet, die kennen enkel het nieuwe testament, en de kerkvaders.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 20:53 schreef Szikha2 het volgende:
Wat ik zo typisch vind is dat het christendom zo tegen de talmud is. Zo zeggen de christenen ( en ook niet christenen trouwens) dat de talmud alleen maar puur tegen Jezus is gericht. Maar er is zo goed als niets te vinden over deze Jezus in de talmud. In zo'n grote verzameling teksten zo weinig... Gek toch?
Enkel het NT?quote:Op maandag 24 augustus 2015 23:18 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Christenen kennen de Talmoed helemaal niet, die kennen enkel het nieuwe testament, en de kerkvaders.
Luther was een antisemiet, daar heeft Hitler nog gebruik van gemaakt.
Er zijn verschillende christelijke stromingen te herleiden tot de oorsprong, dus niet één specifiek christendom. De stroming van Valentinus (gnostische christendom), de stroming van Mani (ascetische christendom) en de stroming van Petrus (waar het Vaticaan uit is voortgekomen) De laatste stroming is de stroming die de huidige Bijbel heeft samengesteld zoals die nu aan ons bekend is.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 20:53 schreef Szikha2 het volgende:
Waar jezus dan wel in de talmud voorkomt is als niet goddelijk , een gewone man en geen Messias en dat zijn leer niet de juiste of de ware is. En dat is natuurlijk helemaal niet veeemd omdat die talmud- stroming deze leer eerder had verworpen en is daar dus nooit meer op terug gekomen. Wellicht nooit de kans gehad?
Jezus moest dus als afvallige worden gezien die de tora zelf had verworpen anderen had verleidt hetzelfde te doen (volgens de talmud)
Dus door de komst van de dogmatische christendom werd jezus naar voren gebracht als goddelijk ectera. Terwijl de afgescheiden Joden het tegenovergestelde begonnen te vertellen: geen wonderlijke geboorte maar juist een bastaard kind , geen wonderen maar toverije en heksen praktijken die hij uit Egypte had geleerd , geen levens einde die heil zou brengen maar een dood eenvoudige executie die op de dag voor het paasfeest plaats had gevonden. Dat Jezus 5 leerlingen had (waarvan alleen Mattheus bekend is de rest onbekende namen voor het christendom)
En in de Babylonische talmud beweerd eentje zelfs zeker van te zijn dat Jezus een zware straf in de hel ondergaat.
maar een regelrechte bestrijding van de christelijke leer komt in de talmud NERGENS voor. Dat is toch wel opmerkelijk te noemen. Waarom is er zo weinig te vinden over de christenen en volgers van Jezus te vinden in deze enorme bibliotheek van geschriften? Het is toch opmerkelijk dat er bijna geen bronnen en berichten bewaard zijn gebleven in de oude Joodse geschriften over die 'geweldige' gebeurtenissen die zich ongeveer in het jaar 30 in Jeruzalem heeft gespeeld?
In de mishna waarin zoveeeeeeeel geleerden uit de 1e eeuw na de gewone jaartelling het woord voeren wordt Jezus geen één keer genoemd. Mischien 1 a 2 keer. mischien...
Het Evangelie is ook compleet onhistorisch. Jezus optreden dat absoluut dus niet gericht was om het sektes omver te werpen , heeft dus onder de schriftgeleerden totaal geen indruk achter gelaten. En de schriftgeleerden uit zogenaamd Jezus tijd hebben niet eens aanleiding gevonden om tegen hem op te treden. Sterker nog veel schriftgeleerden nodigden Jezus uit om te komen eten ( zie marcus, mattheus , lukas)
Lieten ze Jezus ongehinderd in de tempel prediken
Het waren politieke overwegingen , die de Herodianen en hun partij , die berucht waren voor een herstel van het Davidsiche koningschap in de persoon van de 'messias' , Jezus ertoe hebben geleidt hebben om zijn veroordeling bij Pilatus door te drijven.
Veel mensen vinden dat Paulus predikten om de wet af te schaffen. Maar dat is vreemd. Want ten eerste had men in het jaar 40 de handen vol met de herhaaldelijke opstanden tegen de Romeinen ( die constant tot het jaar 135 duurde). En ten tweede was het terrein van de 'toekomstige' Christendom niet in Palestina maar in de wereld daarbuiten.
In de omgeving van de Palestijnse schriftgeleerden was er toen ook geen enkele aanleiding om strijd tegen prille christelijke sekte te voeren.
Pas in de 3e eeuw na gewone jaartelling begon het christendom op te zetten. En ook in Palestina kreeg deze Christendom voet aan de grond ( vooral in Caesarea). Dat gebied was het middelpunt van de opkomst van het Christendom aldaar maar in diezelfde stad waren ook verschillende Joodse geleerden scholen gevestigd. En DAT schijnt meerde malen de aanleiding geweest te zijn tot oneindigheden tussen Bar Kappara , Yoshua ben Levi en de Christenen.
En dat vindt je terug in de talmud deze discussie punten. De Babyloniërs die ver van het de christelijke centra onder een bevolking van Parthen en Perzen leefden hadden nog minder dan inwoners van Judea aanleiding om zich met deze Jezus en leer van de Christenen te bemoeien. Zij wisten van Jezus en het Christendom niet meer af dan een gewone mens weet van Mohammed en de Islam.
Het is daarom dat er in de babylonische talmud zo weinig te vinden is over deze Jezus en de latere Christelijke sekte
De anti christelijke geschriften en de hatelijke teksten zijn pas gekomen door de verschillende houdingen tussen Joden en Christenen in de MIddeleeuwen. Toen ontstonden deze hatelijke tekskten bij de Joden. Maar dat heeft natuurlijk niets met de talmud te maken.
Maar goed. De tegenstellingen tussen verschillende goddiensten is er nou eenmaal, die hartstocht waarmee op dit gebied ( meer dan op elk ander) iedereen voor zijn eigen standpunten pleit (en pleegt) te strijden zijn voldoende om al die verklaringen onder de godsdiensten te verklaren.
Er is een bekende uitspraak
Wie zich eraan ergert, ergert zich aan het feit dat er nog een andere religie dan zijn eigen bestaat.
Ook in legenden zit er een kern van waarheid. Zo heeft men Troje ontdekt. Je moet enkel deskundig genoeg zijn het kaf van het koren te scheiden.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 09:41 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat geldt imho ook voor de avonturen van Jozef en Maria.
De Roomse christelijke strekking komt helemaal niet voort uit Petrus. Waar haal je dat ???quote:Op woensdag 26 augustus 2015 10:15 schreef Elzies het volgende:
Er zijn verschillende christelijke stromingen te herleiden tot de oorsprong, dus niet één specifiek christendom. De stroming van Valentinus (gnostische christendom), de stroming van Mani (ascetische christendom) en de stroming van Petrus (waar het Vaticaan uit is voortgekomen) De laatste stroming is de stroming die de huidige Bijbel heeft samengesteld zoals die nu aan ons bekend is.
Ook dat kan ik tegenspreken. Er is wel degelijk een graf gevonden met de ganse familie van Jezus. Je lijkt over zeer verouderde data te beschikken.quote:Ook is er een verschil tussen de mythologische Jezus en de historische Jezus. Er is nooit klip en klaar bewijs geleverd voor het bestaan van een archeologische Jezus. Wat ik overigens wel een opmerkelijk patroon vind bij meerdere religieuze grondleggers. Vanuit een mythologisch concept worden ze als historische figuren neergezet, maar hard bewijs ontbreekt telkens. Geen graf of nalatenschap. Het is een opmerkelijk terugkerend patroon.
Absoluut dezelfde god ! Zelfs in het N.T. laat men hem zeggen geen jota te willen veranderen aan de Torah.quote:Ook denk ik dat de God van Jezus niet dezelfde God is als die van de joden.
Natuurlijk heeft deze andere karaktereigenschappen, gezien het christendom niet begint bij Jezus, maar bij Paulus en de auteurs van de evangelies, allen Helleense joden en geen ' vrome joden '.quote:Jahwe laat andere karaktereigenschappen zien dan Jezus Vader in den Hemel.
Exact!. Alleen wat is kaf en wat is koren...dat is niet helemaal duidelijk. Er blijven zaken wazig.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 10:26 schreef ATON het volgende:
[..]
Ook in legenden zit er een kern van waarheid. Zo heeft men Troje ontdekt. Je moet enkel deskundig genoeg zijn het kaf van het koren te scheiden.
Voor jou misschien..quote:Op woensdag 26 augustus 2015 10:52 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Exact!. Alleen wat is kaf en wat is koren...dat is niet helemaal duidelijk.
Dat heb je zo in de wetenschap.quote:Er blijven zaken wazig.
Heb ik op de plank staan.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 10:46 schreef Elzies het volgende:
Ik raad je aan de boeken van wijlen Gilles Quispel te lezen. Die heeft een aantal oude codex vertaald en daaruit haal je verschillende christelijke bronnen. De codex van Valentinus geeft een goed inzicht hoe de verschillende christelijke stromingen zich ontwikkelde.
Dat is pure nonsens. De christelijke wereld zit er enkel mee verveeld. Bewijs te over dat dit de familietombe is. Voor sommige graven heeft men een pak minder bewijs en wordt wél aanvaard.quote:Er is nooit onomstotelijk aangetoond dat dit familieleden van Jezus waren. Dat wordt gesuggereerd. Maar een suggestie is nog geen hard archeologisch bewijs. Ook zijn er geen historische bronnen te vinden over Jezus buiten de religieuze bronnen.
Als het voor jou zo duidelijk is en aangezien je zo van boeken houd, kun je dan ook wat titels aanbevelen die de methodiek hieromtrent uiteenzetten die jij handhaaft? Dat zou de discussie hier al wat makkelijker maken.quote:
Hoeveel keer moet ik dit lijstje nog herhalen??quote:Op woensdag 26 augustus 2015 13:42 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Als het voor jou zo duidelijk is en aangezien je zo van boeken houd, kun je dan ook wat titels aanbevelen die de methodiek hieromtrent uiteenzetten die jij handhaaft? Dat zou de discussie hier al wat makkelijker maken.
Voor mij niet en dat zit je blijkbaar niet lekker.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 12:17 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Voor jou ook. Al doe je vaak alsof dat niet zo is.
Je doet (heel vaak op dit forum) alsof je de wijsheid in pacht hebt en ALLES weet.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 14:02 schreef ATON het volgende:
[..]
Voor mij niet en dat zit je blijkbaar niet lekker.
Ook, maar het ging over post-OT geschriften hè.quote:
[/quote]quote:Op woensdag 26 augustus 2015 11:55 schreef ATON het volgende:
[..]
Heb ik op de plank staan.
[..]
Dat is pure nonsens. De christelijke wereld zit er enkel mee verveeld. Bewijs te over dat dit de familietombe is. Voor sommige graven heeft men een pak minder bewijs en wordt wél aanvaard.
En er is wel degelijk een buiten bijbelse bron:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Flavius_Josephus_over_Jezus
En zelfs conform de titulus op het Jakobus ossuarium.
http://www.jpost.com/Opin(...)s-demands-punishment
http://www.jacobslavenburg.nl/algemeen/het-graf-van-jezus/
( ook de linken aanklikken )
Geen enkele vermeende apostel heeft ooit iets op papier gezet. De evangeliën zijn afkomstig van onbekende auteurs die zich de namen van de apostelen hebben toegeëigend. Geen onbelangrijk detail. Ook Jezus heeft zelf geen letter op papier gezet, wat vermoedelijk de verklaring is dat er zoveel canonieken rondom zijn persoon bestonden als de evangeliën zoals ze later zijn samengesteld binnen de concilies. Daarom was de vondst van de Nag Hammadi geschriften ook zo interessant. Ze waren immers al die eeuwen onaangeroerd gebleven en ze boden een andere versie van het christendom dan de ons bekende evangeliën.
Jij zit hier al lang genoeg om te zien dat jij niet geschikt bent kaf en koren te scheiden. Alles wat in jouw straatje past pas je toe op werkelijkheid, en wat niet in jouw straat hoort zet je bij het oud vuil. Een voorbeeldje:quote:Op woensdag 26 augustus 2015 10:26 schreef ATON het volgende:
[..]
Ook in legenden zit er een kern van waarheid. Zo heeft men Troje ontdekt. Je moet enkel deskundig genoeg zijn het kaf van het koren te scheiden.
Hoe kun je nou denken dat de God van Jezus dezelfde is als die van het OT, als je weet dat we niet weten wat hij gezegd zou hebben? Fingerspitzengefühl?quote:Absoluut dezelfde god ! Zelfs in het N.T. laat men hem zeggen geen jota te willen veranderen aan de Torah.
Volgens het NT die je hierboven nog als bron aangeeft waarom de God van Jezus dezelfde is als die van het OT heeft Petrus de sleutels van het koninkrijk gekregen van Jezus zelf. Ik neem dit niet serieus, maar iemand die aan het ene wel gezag geeft en het andere niet doet aan cherry picking. En dat ben je steeds maar aan het doen. Vanaf 2009/2010 toen je hier voor het eerst postte (of misschien dat ik jou toen voor het eerst hier tegen kwam) tot aan nu. Geen steek veranderd, steeds hetzelfde riedeltje opdreunen. En het is mij steeds meer een vraagteken waarom een weldenkend mens A wel serieus neemt en B niet, C vervolgens wel weer, D-F niet, G wel weer.quote:De Roomse christelijke strekking komt helemaal niet voort uit Petrus. Waar haal je dat ???
Zucht.quote:Op maandag 24 augustus 2015 23:04 schreef ATON het volgende:
Het N.T. is geen historisch verslag.
Wie zijn " ZIJ " ?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |