Is wel met een schema niet handiger zodat je een mooie stok achter de deur hebt en jezelf minder snel voorbij loopt?quote:
Uhh, weet ik niet?quote:Op maandag 12 oktober 2015 14:12 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Is wel met een schema niet handiger zodat je een mooie stok achter de deur hebt en jezelf minder snel voorbij loopt?
Haha ik zou met een Evy schema beginnen ofzo. Mooie manier om op te bouwenquote:
Iets als Evy is wel fijn. Het bouwt geleidelijk op en je hebt een beetje een stok achter de deur om niet af te haken.quote:
Wat had je aan? Ik moet morgenavond als de zon al onder is...quote:Op dinsdag 13 oktober 2015 12:56 schreef xzaz het volgende:
Gister was het toch wel koud, na 2km was ik wel weer warm maar brrrr.
Dank je!quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 14:24 schreef krijgerrtje het volgende:
Goed gedaan, mevrouw!voor herhaling vatbaar?
Moet kunnen, snoeptomaat.. Zelf zit ik met mijn bmi inmiddels net onder de obese grens (al komt dat door mijn zwangerschapskilo's die nog niet weg zijn) en een vriendin van mij met overgewicht liep vorig jaar een marathon
Misschien rustig beginnen, flink wandelen om conditie op te bouwen voor je begint met evy (afhankelijk van je conditie nu). Wel even letten op goede schoenen omdat het een grote belasting op je knieën en gewrichten zijn. Niet letten op snelheid en eens rustig proberen zou ik zeggen..
Wauw, wat goed.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 14:52 schreef krijgerrtje het volgende:
Vorige week 4 mijl gelopen in 50 minutendat was het langste aan 1 stuk dat ik gelopen heb, maar over het algemeen ben ik nu bezig met intervallen van rond de 15 minuten met 1-3 wandelminuten
Ik heb heel lang gelopen met shinsplints, kwam er maar niet van af.. Toen een jaar gestopt ivm zwangerschap en nu nergens last meer van gelukkig
Dank je! Weet nog niet wat ik met de medaille ga doen. Het is er nu nog maar 1, dus dat staat dan een beetje triestig aan de muur. Ben wel van plan om meer loopjes te doen natuurlijk, dus misschien dat ik er wat mee doe als ik wat meer medailles heb. Dezelfde organisatie als van de Zombierun organiseert vlak voor kerst ook een avondloop door de stad, ook 5 km. Misschien dat ik die meepak, maar ligt een beetje aan mijn plannen voor de kerst.quote:Op zondag 1 november 2015 09:13 schreef Murmeli het volgende:
Goed gedaan PB! Bij dit soort (Fun)runs zijn tijden vaak een beetje ondergeschikt inderdaad. Maar 33 min is nog steeds niet slecht. En hierna gewoon een wat serieuzer loopje doen en dan loop je hem zo binnen de 30 min.
Wel een vette bling trouwens! Ga je hem een mooi plekje geven in huis? De mijne liggen allemaal in een doos![]()
Hoe is het met de rest hier? NB gaat ook al lekker zie ik. Niet afhaken hé mensen, in de herfst en winter lopen is echt heerlijk! Veel laagjes aantrekken en knallen. Action/lidl/h&m hebben veel goed betaalbare kleding dus dat kan geen reden zijn![]()
Oh en in het donker altijd lampjes op!
/Preekmodus
Ik heb een koplampje en een rode LED-band voor om mijn arm. Ik vond dat in het begin dus ook heel kut zitten, maar tijdens het lopen vergat ik van beide dat ze er waren. Was daar zelf ook verbaasd over, want ik heb in de 20 minuten voor de wedstrijd begon de hele tijd met dat koplampje lopen kutten. Dan zat hij te strak, dan weer te los, dan sneed het bandje in m'n oor, vervolgens zat het plastic verstelschuifje op m'n oor. Naja, ik dacht dit wordt een ramp, maar tijdens het rennen niet meer aan gedacht. Het ziet er alleen niet uit, dat dan weer wel. Maar ik zag al dat de meer ervaren renners een hoofdband ophadden en het lampje daar overheen hadden en toen zag het er al een stuk beter uit. Helpt ook tegen het snijden. Voordeel is dat je naast zelf zichtbaar te zijn ook het pad goed kunt zien. Maar een echt fijne oplossing is er misschien niet?quote:Op zondag 1 november 2015 09:20 schreef Barreltje het volgende:
Jajaja.. ik kijk een beetje op tegen het lopen in het donker..
Wat zijn Prettige lampjes?
Ik hou eigenlijk niet van loshangende dingen (die dan steeds terug bouncen.) Of dingen die strak om mijn arm zitten..
Iemand toevallig ervaring met dit ding van decathlon:quote:Op zondag 1 november 2015 13:47 schreef Murmeli het volgende:
Hihi koplamp![]()
Ik heb bandjes om mijn arm, runnersworld heeft fijne maar zijn vrij prijzig (rond 10 euro), die van action zijn goedkoper maar minder zichtbaar.
En ik heb ook nog zo'n fluorescerend hesje. Ziet er niet uit maar helpt wel. Het Is ook licht materiaal. Er zijn ook zwaardere met lichtjes erin.
Ik loop in het donker echt door de woonwijk heen. Stoplichten zijn rottig als t er veel zijn, anders hinderen ze me niet. Kan je je route wel op afstemmen om grootschalige stoplichtbendes te voorkomen
En het gelul over (ultra)marathon ook gewoon negerenquote:Op maandag 2 november 2015 08:45 schreef Corniel het volgende:
Ik vind het maar stom dat jullie niet gewoon gezellig met ons mee kletsen.
Evy![]()
Ik mis dit soort verhalen. (En dat gelul over trailen bij 'ons', gewoon negeren, doe ik ook)
Yep, mag gewoonquote:Op maandag 2 november 2015 09:12 schreef Polenbatser het volgende:
Trouwens, wat ik me afvraag, mag je bij wedstrijden ook een stukje wandelen als je even niet meer kunt? Want ik zag dat dus heel veel gebeuren bij de Zombierun (zelf ook gedaan), maar ik dacht eigenlijk altijd dat dat niet mocht en dat je dan 'af' was. Maar goed, misschien mag het daar wel omdat het een funrun is en niet zo heel serieus is. Of misschien slaat mijn gedachte wel helemaal nergens op. Ik heb ook geen idee waar ik dat vandaan heb, gewoon iets dat ik van begin af aan dacht, het is een hardloopwedstrijd, dus dan moet je ook hardlopen.
Verschilt per wedstrijd, je kan van tevoren op hun website het vaak wel vinden, evt bij het wedstrijd reglement.quote:Op maandag 2 november 2015 09:27 schreef Polenbatser het volgende:
Oh dat is wel beter dan, alhoewel je wel vaak een maximumtijd hebt waarvoor je binnen moet zijn toch? Eigenlijk is het ook wel logisch dat dat mag, want je legt dan toch een deel van de afstand af, zij het iets slomer. Waarschijnlijk dacht ik hardloopwedstrijd, dus hardlopen zul je! Mijn hersens denken soms aparte dingen.
Ik denk een combi van beide maar uit ervaring (in Juni dit jaar begonnen) ook 'rustig' hardlopen moet je leren. Dat komt pas als je in staat bent wat langere afstanden achter elkaar hard te lopen, dan kun je gaan spelen met snelheden.quote:Op maandag 2 november 2015 15:21 schreef Corniel het volgende:
Een vraag aan alle 'wandelaars': Komt dit omdat je te hard gestart bent? Of is de afstand an sich een probleem, en komt het tijdens rustige trainingen op deze afstanden ook voor? Of is het iets anders?
Het valt mij namelijk op dat veel onervaren lopers veel, maar dan ook echt veel te hard van start gaan. Mijn veronderstelling is dus het eerste, maar wellicht zit ik er volkomen naast.
Tijdens de laatste cpc loop zag ik ook zat mensen wandelen, zelfs na 1 km al.quote:Op maandag 2 november 2015 09:12 schreef Polenbatser het volgende:
Trouwens, wat ik me afvraag, mag je bij wedstrijden ook een stukje wandelen als je even niet meer kunt? Want ik zag dat dus heel veel gebeuren bij de Zombierun (zelf ook gedaan), maar ik dacht eigenlijk altijd dat dat niet mocht en dat je dan 'af' was. Maar goed, misschien mag het daar wel omdat het een funrun is en niet zo heel serieus is. Of misschien slaat mijn gedachte wel helemaal nergens op. Ik heb ook geen idee waar ik dat vandaan heb, gewoon iets dat ik van begin af aan dacht, het is een hardloopwedstrijd, dus dan moet je ook hardlopen.
Ik loop op "nike air max" ja ik weet het, pauperschoenen maar die zijn het meest richting hardloopschoenen wat ik heb.quote:Op maandag 2 november 2015 19:27 schreef krijgerrtje het volgende:
Nee joh, dit is al het beginners topic, maar ook in het andere topic zijn beginners van harte welkom![]()
Zit de pijn een beetje aan de binnenkant van je been of meer naar buiten? Ik denk dat het gewoon je schenen zijn, moet je wel mee oppassen. Ik heb 2 jaar met 'shin splints' gelopen. Oorzaak is verkeerde schoenen of een verkeerde manier waarop je je voeten neerzet of overbelasting etc etc . Als het iets is wat je langer wil doen zou ik naar een hardloopzaak gaan en daar schoenen aanschaffen nav een loop analyse.
Ik ben er nu van af, maar heb dan ook meer dan een jaar niet gelopen. Als je er na het lopen last van hebt, hielp bij mij een wisseldouche heel goed, of even ijs erop houden.
En er zijn nog meer mannen hier geloof ik
Wat goed!!!quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 20:08 schreef Polenbatser het volgende:
Eventjes een schopje voor dit topic weer.
Ik kom net terug van de Zombierun, 5 km!Helemaal uitgelopen en nu heb ik een medaille, zozo.
Zie foto. Moet eerlijk beginnen dat ik vanmiddag voor de wedstrijd hem wel even zat te knijpen, omdat ik niemand heb kunnen vinden die mee wilde lopen en ik angstig ben voor nieuwe situaties. Dan ga ik me allemaal bedenken wat mis kan gaan en ik vind mensenmassa's sowieso een beetje eng. Maar goed, na de realisatie dat ik dus banger was voor de andere mensen dan voor de zombies en vooral de belachelijkheid daarvan zakte dat gevoel wel weg gelukkig.
[ afbeelding ]
Bij het wedstrijdterrein stond er helaas wel een vette rij bij de uitgifte van startnummers en de uitgifte stopte sowieso een uur voor de wedstrijd. Moet eerlijk zeggen dat ik dat best vervelend vond, jas en alles was al bij de garderobe en dan moet je nog een uur in de kou wachten. Maar goed, toen het eenmaal begon was het wel heel vet. De zombies waren mooi opgemaakt en Freddy Krueger was er ook nog bij, waarom weet ik niet, maar ach.Ik heb weten te ontkomen aan de zombies gelukkig! Maar dat hield wel in dat ik af en toe een sprintje moest trekken en ik daarna dus even heb gewandeld (15 seconde ofzo). De laatste kilometer was een trap op en daarna nog een steil pad, maar dat heb ik grotendeels ook gelopen, want ik kón niet meer. Een trap oprennen is sowieso best zwaar, laat staan als er zombies op staan.
Maar goed, gelukkig waren de zombies geclusterd, dus na een groep kon je even rust pakken. Al met al zeker een aanrader, ben blij dat ik gegaan ben. Tijd: 00:33:57,01 Gefinisht als 241e, binnen mijn categorie (vrouwen 18 - 39) als 93e. Ben trots op mijn prestatie, ook al had ik liever aan één stuk doorgerend, maar het laatste stuk was echt gewoon té zwaar. Als ik normaal loop dan ren ik de 5 km tussen de 00:30:00 en 00:31:30, dus ik was wel wat slomer, maar ach.
Jammer vind ik wel dat er geen onderscheid gemaakt is tussen mensen die door zombies zijn aangeraakt en degene die dat niet zijn. Ik merkte wel dat sommige mensen meer van *sjok, sjok* 'Hee, een zombie, laten we hem aaien' waren en er dus echt recht op afliepen. Ik ben helemaal niet fanatiek over het algemeen, maar je laat je toch niet zomaar pakken door een zombie toch?![]()
Naja, dat was mijn korte samenvatting van de wedstrijd, voor als iemand het boeiend vindt.
Ik weet niet hoe je de foto kleiner krijgt trouwens, hij is wel héél groot zo.
Haha afhaken is wel verleidelijk.quote:Op zondag 1 november 2015 09:13 schreef Murmeli het volgende:
Goed gedaan PB! Bij dit soort (Fun)runs zijn tijden vaak een beetje ondergeschikt inderdaad. Maar 33 min is nog steeds niet slecht. En hierna gewoon een wat serieuzer loopje doen en dan loop je hem zo binnen de 30 min.
Wel een vette bling trouwens! Ga je hem een mooi plekje geven in huis? De mijne liggen allemaal in een doos![]()
Hoe is het met de rest hier? NB gaat ook al lekker zie ik. Niet afhaken hé mensen, in de herfst en winter lopen is echt heerlijk! Veel laagjes aantrekken en knallen. Action/lidl/h&m hebben veel goed betaalbare kleding dus dat kan geen reden zijn![]()
Oh en in het donker altijd lampjes op!
/Preekmodus
Ik ben in het begin dus sloom en moet dan echt op gang komen, daarna gaat het wel.quote:Op maandag 2 november 2015 15:42 schreef Polenbatser het volgende:
Ja, in het begin ga je veels te snel. Nu gaat dat al een stuk beter, maar ik heb hetzelfde als krijgerrtje, die eerste minuten ben ik het snelst en daarna zak ik toch een beetje weg. Toen ik expres eens langzamer startte voelde ik me echt net zo'n slome slak, maar uiteindelijk was ik maar een halve minuut trager dan toen ik op m'n hardst liep. Ik merk trouwens ook veel verschil als ik opeens wind tegen heb. Die dagen ben ik een stuk slomer, alhoewel ik dan niet wandel. En ja, ik vind 5 km ook al een behoorlijke afstand. Vandaar dat ik nu ook even wil blijven hangen hierop, want ik ga nog steeds elke keer kapot als ik m'n rondje maak.
Ik heb om de zoveel tijd hartkloppingen. En dat is dan omdat ik te hard werk en vergeet te eten.quote:Op maandag 2 november 2015 20:04 schreef Zelus het volgende:
Hier onder een lange lap tekst, maar heeft wel raakvlakken met hobbelen
Ik zal mij even voorstellen, een aantal kent mij al van het " grote hardloop" topic
Ik loop pas sinds 2012 hard (meestal langzaam..), heb afgelopen maart de 10km van de cpc loop gedaan en de eindstreep binnen het tijdslimiet gehaald. Ik had iets van 10 minuten over, limiet was 80 minuten, dacht ik. 2 weken hiervoor had ik tijdens een training nog 13km gelopen, het viel mij daarom best wel wat tegen dat ik bekaf was na het halen van de finish van de cpc, ondanks dat ik niet hard liep, 7.00 ipv 7.30 tijdens een rustige training.
3 dagen later, tijdens een training (zonder loopgroep, gewoon lekker op mezelf in het Zuiderpark) kreeg ik uit het niets hartkloppingen, en volgens mijn hartslag meter zat ik op de 240 slagen per minuut. Dit duurde ongeveer een minuut of 5 en toen waren de hartkloppingen weg, maar de schrik en angst niet.
1 maand niet hardgelopen, wel langs de huisarts geweest, die zei dat het stress kan zijn en wilde mij doorverwijzen naar Parnassia...heb haar bedankt voor deze eer. N 1.5 maand weer 5km gelopen tijdens een training, niks aan de hand, prima, dacht ik. 2 weken later tijdens een rustige training, na 200 meter hartslag weer in het rood, uit het niets, deze keer maar 200 slagen per minuut, gelukkig was het dit keer maar 30 seconden.
Weer naar de huisarts geweest, bloeddruk gemeten, alles prima, mevrouw wees weer de stress aan als oorzaak, maar gaf ook aan dat ik beter naar de ehbo kan gaan als de hartkloppingen weer opspelen. Half mei, tijdens het autorijden weer hartkloppingen, van 70 naar de 160 en na 2 minuten weer terug naar de 60, icm een zwaar misselijk, bijna kotsend gevoel, heerlijk. Dit duurde bijna 15 minuten, gelukkig was het rond een uurtje of 2 inde nacht, weinig verkeer.
Direct maar doorgereden naar het zkh (leyweg, Den Haag), en uiteraard waren de hartkloppingen verdwenen toen ik daar aan kwam. Mijn verhaal/probleem uitgelegd en uiteindelijk werd ik aangesloten op een ecg apparaat bij de cardiologie.
Na 10 minuten kwamen de hartkloppingen weer tevoorschijn, en die hebben ruim 1 uur aangehouden, uiteindelijk werd er door cardiologie bevestigd dat het om hartritmestoornissen gaat en dat deze gelukkig niet levens bedriegend, maar wel heel erg irritant kunnen zijn.
Ik kreeg betablokkers mee, om de hartslag en ook den aanvallen te temperen, eind juli een gesprek gehad met de cardio-fysioloog en uiteindelijk maar gekozen voor een katheter-ablatie, andere optie is de rest van je leven aan de pillen, waardoor duursport zo goed als onmogelijk wordt.
Ablatie half september gehad, ging prima, stoornis is opgespoord (na ruim 1 uur testen dmv efo) en de verbinding(en) weggebrand. Vorige week nog een checkup gesprek gehad, en ik mag hardlopen, (fietsen deed ik al 1 week na de operatie) en men adviseerde mij wel om vooral door te gaan met hardlopen, ook al krijg je last van (kleine) hartkloppingen, die moeten in de loop der tijd verdwijnen en je hart moet maar weer eens aan het werk, en ook zich aanpassen aan de zijn nieuwe hartslag. (hartslag in rust is nu rond de 50, voorheen rond de 80)
Gisteren maar de stoute schoenen aangetrokken, en les 1 van Evy gedaan (schema 5 km), les 1 ging prima, wel wat last van kleine ritmestoornis na afloop, maar zal ook te maken hebben met angst. Geloof het of niet, wat was ik blij en trots om les 1 zonder problemen uit te lopen. Nu de rest van Evy afwerken en hopelijk zonder gekke dingen, mijn doel? zelfde doel als dit jaar: de hm van Leiden uitlopen! Maar dan in 2016.
De ritmestoornissen schijn ik al een jaar of 20 te hebben, waren niet zo extreem als de laatst 6 maanden, probleem van dit soort stoornissen is dat men snel denkt aan stress, en de stoornis valt zo goed als niet af te lezen van een ecg als de stoornis " pauze" heeft.
Zelfs een groot sport medisch onderzoek (zkh Anthoniushove, Leidschendam 1 week voor de ehbo opname) leverde geen enge dingen op, alles was prima.
Gemiddelde hs tijdens de cpc was 170, van beging van de loop tot finish, terwijl ik niet extreem hard liep, blijkbaar was de stoornis toen al af en toe aanwezig.
Bedankt voor het lezen
Ik loop ook nog lekker 5 km met een flut tempo.quote:Op maandag 2 november 2015 18:00 schreef krijgerrtje het volgende:
Van de week ging 5 kilometer me heel gemakkelijk af, het liep zo lekker! Maar Ik wil ook even een tijdje op deze afstand blijven, even wat meer snelheid nog.. Ben nog steeds zoveel langzamer dan voor m'n zwangerschapMaar ik ben dan ook nog steeds 5 kilo zwaarder dus ik hoop dat ik, nu ik bezig ben met afvallen, ook wat meer tempo krijg! En dan langzamerhand trainen voor de 10km
Loopmaatje niet nodig als je ons FOKkers hebt!quote:Op maandag 12 oktober 2015 13:50 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik heb het idee dat ik wel weer kan beginnen met lopen. Mijn loopmaatje wil niet meer dus zal het alleen op moeten pakken.
Evy is zwaar en dat maakt het waardevol als je weer een les haalt, dan heb je weer gepresteerd!quote:Op maandag 2 november 2015 20:54 schreef Tjacka het volgende:
Hoi ik zie dat dit het noobtopic is eigenlijk.
Ik ben nu bij les 16 met evy. Was best zwaar.Maar als je langs een bepaald punt kom gaat het weer heel makkelijk. Loop nu 4,5 kilometer in 30 minuten. Ja, je moet er niet naar kijken maar ik doe het lekker wel.
Ja, moet wel zeggen dat ik door evy een stuk verder ga dan dat ik eigenlijk zou gaan. Had vandaag een behoorlijke steek en zou normaal gelijk stoppen. Nu liep ik lekker door en ging het vanzelf wel weer over. Door Evy komt mijn competitiegeval omhoog ofzo. Waardoor ik elke loopminuut gewoon uitloop.quote:Op maandag 2 november 2015 21:00 schreef NewBalance het volgende:
[..]
Evy is zwaar en dat maakt het waardevol als je weer een les haalt, dan heb je weer gepresteerd!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |