abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_155195436
quote:
Ga je hem in België aangeven of hier of geldt dat dan ook hier?
ti amo più di ieri ma meno di domani
pi_155195600
quote:
1s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 23:14 schreef FritzWepper het volgende:

[..]

Vriendin is Belgische en sinds juni 2014 zijn in België de volgende opties mogelijk:
1. Naam vader
2. Naam moeder
3. Naam vader - naam moeder
4. Naam moeder - naam vader
Ah dat verandert ja. Maar wordt baby ook in BE geboren enz?

In NL is dit niet mogelijk namelijk. Ook niet als je van buitenlandse afkomst bent. Baby krijgt 1 achternaam. Wel kun je een naamswijziging aanvragen waarin dan de tweede achternaam toegevoegd wordt maar dat kan alleen als er een dubbele nationaliteit is (en het in t andere land wel dubbel kan).
:)
pi_155195689
hier staat meer.

quote:
Kan ik de achternaam van mijn kind (laten) wijzigen vanwege een dubbele nationaliteit?
Elk land heeft zijn eigen regels op het gebied van naamrecht en naamskeuze. Heeft uw kind een dubbele nationaliteit? Dan kunt u de achternaam van uw kind wijzigen als het volgens de regels van het andere land recht heeft op een andere achternaam. Dit kan ook een dubbele achternaam zijn.

Voorbeeld
Een Spaans kind krijgt een naam die is samengesteld uit de eerste achternaam van de vader en de eerste achternaam van de moeder. Daarom heeft iedereen in Spanje twee achternamen. Als uw kind in Nederland wordt geboren en zowel de Nederlandse als de Spaanse nationaliteit heeft, wordt de naam naar Nederlands (naam)recht vastgesteld (achternaam van vader óf van moeder). Wilt u dat uw kind de achternaam naar Spaans (naam)recht krijgt, dan kunt u een verzoek tot naamswijziging doen.

Een belangrijke voorwaarde voor een naamswijziging vanwege dubbele nationaliteit is dat uw kind naast de Nederlandse nationaliteit nog een andere (een tweede) nationaliteit heeft. Verder moet er eenheid van achternaam binnen uw gezin zijn. Daarom kunt u voor verschillende kinderen in uw gezin alleen een verzoek tot wijziging in dezelfde achternaam indienen.
https://www.justis.nl/pro(...)chternaamswijziging/
  donderdag 13 augustus 2015 @ 23:28:37 #154
442351 FritzWepper
Account inactief
pi_155195852
Normaal gesproken wordt het kind in België geboren en aangegeven. Maar ik heb nog veel uitzoekwerk voor de boeg. Vriendin is nml niet Belgische van origine en heeft zo'n achternaam met mannelijke en vrouwelijke variant. Dus ik weet niet hoe zoiets werkt. En een toekomstig tweede kind (al lopen we nu erg op de zaken vooruit) zal dan wss weer in Nederland geboren gaan worden.
pi_155195945
Waarom hebben jullie kinderen niet jouw achternaam Mignonne? Te moeilijk?
  donderdag 13 augustus 2015 @ 23:32:42 #156
442351 FritzWepper
Account inactief
pi_155196017
Moet je je voorstellen dat de volgende situatie kan ontstaan:

Jongen geboren in België moet [naam vader]-[mannelijke variant naam moeder] krijgen.
Meisje geboren in Nederland moet [naam vader]-[vrouwelijke variant naam moeder] krijgen.

Vraag me sterk af of dat allemaal maar kan... maar we zoeken het uit. Heb ik nog iets aan die rechtenstudie :')
pi_155196119
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 23:32 schreef FritzWepper het volgende:
Moet je je voorstellen dat de volgende situatie kan ontstaan:

Jongen geboren in België moet [naam vader]-[mannelijke variant naam moeder] krijgen.
Meisje geboren in Nederland moet [naam vader]-[vrouwelijke variant naam moeder] krijgen.

Vraag me sterk af of dat allemaal maar kan... maar we zoeken het uit.
Ik zou het ook niet al te ingewikkeld gaan maken wat dat betreft.
Mijn zoon heeft al moeite met zijn voornaam van drie letters...
pi_155196144
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 23:28 schreef FritzWepper het volgende:
Normaal gesproken wordt het kind in België geboren en aangegeven. Maar ik heb nog veel uitzoekwerk voor de boeg. Vriendin is nml niet Belgische van origine en heeft zo'n achternaam met mannelijke en vrouwelijke variant. Dus ik weet niet hoe zoiets werkt. En een toekomstig tweede kind (al lopen we nu erg op de zaken vooruit) zal dan wss weer in Nederland geboren gaan worden.
Dat zou dan weer niet uit moeten maken. Voor zover ik begrijp gaat het om de eventuele dubbele nationaliteit.

Mijn ex had de Britse nationaliteit omdat zijn ouders die hadden want geboren in HongKong. Ondanks dat hij nog nooit in HK of de UK geweest was.

Over die namen ja volgens mij kan dat dan weer wel. Eventueel met een procedure achteraf omdat het volgens regels van het land van de andere nationaliteit gaat. Onder Russen en zulks is het vrij normaal om mannelijke en vrouwelijke achternamen te hebben. Je vriendin zou moeten kijken naar haar nationaliteit. Als ze Belgische nationaliteit heeft dan kan ze gebruik maken van het naamrecht daar indien ze voor kind ook Belgische nationaliteit aanvraagt. Indien andere nationaliteit dan kan ze die aanvragen voor kind. Kind kan sowieso NLse aanvragen als ik er vanuit ga dat jij de Nederlandse nationaliteit hebt.
pi_155196257
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 23:30 schreef Estrys het volgende:
Waarom hebben jullie kinderen niet jouw achternaam Mignonne? Te moeilijk?
Omdat B. per se zijn achternaam wilde doorgeven. Ook al vind ik die van mij 100 x mooier :')
however ik weiger wel zijn achternaam aan te nemen verder. Ik heb al een achternaam thank you very much :') ik word al giftig van kerstkaarten of post geadresseerd aan familie H. hallooooo ik heb gewoon een eigen naam :X
pi_155196463
quote:
1s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 23:39 schreef mignonne het volgende:

[..]

Omdat B. per se zijn achternaam wilde doorgeven. Ook al vind ik die van mij 100 x mooier :')
however ik weiger wel zijn achternaam aan te nemen verder. Ik heb al een achternaam thank you very much :') ik word al giftig van kerstkaarten of post geadresseerd aan familie H. hallooooo ik heb gewoon een eigen naam :X
Ik gebruik mijn eigen achternaam al jaren niet meer. Alleen bij bepaalde instanties blijft die naam. Vond ik nou ook niet de mooiste achternaam. Hoewel ik die niet hoefde te spellen :( Heb wel gekozen voor achternaam man- meisjesnaam. Maar in de praktijk komt dat eigenlijk nooit voor.

En er is dan ook geen discussie bij de kinderen. :)
pi_155196610
quote:
1s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 23:44 schreef Estrys het volgende:

[..]

Ik gebruik mijn eigen achternaam al jaren niet meer. Alleen bij bepaalde instanties blijft die naam. Vond ik nou ook niet de mooiste achternaam. Hoewel ik die niet hoefde te spellen :( Heb wel gekozen voor achternaam man- meisjesnaam. Maar in de praktijk komt dat eigenlijk nooit voor.

En er is dan ook geen discussie bij de kinderen. :)
Ik vind het wel prima. Ik vind mijn eigen naam veel mooier en heb geen behoefte aan zijn naam. Ook niet op papier.
  donderdag 13 augustus 2015 @ 23:48:14 #162
442351 FritzWepper
Account inactief
pi_155196624
quote:
1s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 23:36 schreef mignonne het volgende:

[..]

Dat zou dan weer niet uit moeten maken. Voor zover ik begrijp gaat het om de eventuele dubbele nationaliteit.

Mijn ex had de Britse nationaliteit omdat zijn ouders die hadden want geboren in HongKong. Ondanks dat hij nog nooit in HK of de UK geweest was.

Over die namen ja volgens mij kan dat dan weer wel. Eventueel met een procedure achteraf omdat het volgens regels van het land van de andere nationaliteit gaat. Onder Russen en zulks is het vrij normaal om mannelijke en vrouwelijke achternamen te hebben. Je vriendin zou moeten kijken naar haar nationaliteit. Als ze Belgische nationaliteit heeft dan kan ze gebruik maken van het naamrecht daar indien ze voor kind ook Belgische nationaliteit aanvraagt. Indien andere nationaliteit dan kan ze die aanvragen voor kind. Kind kan sowieso NLse aanvragen als ik er vanuit ga dat jij de Nederlandse nationaliteit hebt.
Vriendin heeft dubbele nationaliteit, de Belgische en die van haar geboorteland. Ik heb alleen de Nederlandse. Kind moet NL+B krijgen, ik weet niet waar onze toekomst ligt. Nu zitten we in België, volgend jaar in Nederland, misschien ooit weer in België.

[ Bericht 8% gewijzigd door FritzWepper op 13-08-2015 23:55:08 ]
  donderdag 13 augustus 2015 @ 23:51:30 #163
442351 FritzWepper
Account inactief
pi_155196761
quote:
1s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 23:35 schreef Estrys het volgende:

[..]

Ik zou het ook niet al te ingewikkeld gaan maken wat dat betreft.
Mijn zoon heeft al moeite met zijn voornaam van drie letters...
Tsja, maar het zou mooi zijn als het helemaal 'klopt'. Vriendin zal na een huwelijk ook eigen naam houden, dus het zou jammer zijn als er straks een gezinnetje is en één iemand heeft een andere naam dan de rest.
pi_155196766
quote:
1s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 23:47 schreef mignonne het volgende:

[..]

Ik vind het wel prima. Ik vind mijn eigen naam veel mooier en heb geen behoefte aan zijn naam. Ook niet op papier.
Dat is ie ook. Ach whats in a name?
pi_155196782
quote:
1s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 23:48 schreef FritzWepper het volgende:

[..]

Vriendin heeft dubbele nationaliteit, de Belgische en die van haar geboorteland. Ik heb alleen de Nederlandse. Kind moet NL+B krijgen, ik weet niet waar onze toekomst ligt. Nu zitten we in België, volgend jaar in Nederland, misschien ooit weer in België.
Als kind NL/Be gaat krijgen dan is die dubbele achternaam geen punt maar moet je jn geval van in NL geboren kind wel achteraf regelen. Over de varianten zou je het juridisch loket ns moeten bellen. Er moet idd eenheid zijn binnen het gezin. Maar vaak scheelt het maar 1 letter ofzo, misschien dat het wel kan?
pi_155196842
quote:
1s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 23:51 schreef Estrys het volgende:

[..]

Dat is ie ook. Ach whats in a name?
Ik lig er niet wakker van iig :D
  donderdag 13 augustus 2015 @ 23:58:34 #167
442351 FritzWepper
Account inactief
pi_155197055
quote:
1s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 23:52 schreef mignonne het volgende:

[..]

Als kind NL/Be gaat krijgen dan is die dubbele achternaam geen punt maar moet je jn geval van in NL geboren kind wel achteraf regelen. Over de varianten zou je het juridisch loket ns moeten bellen. Er moet idd eenheid zijn binnen het gezin. Maar vaak scheelt het maar 1 letter ofzo, misschien dat het wel kan?
Jep, de namen van de opvolgende kinderen volgen die van het eerste kind. Dat is in België ook zo. Alleen is hier die combinatie dus mogelijk.

Maar vriendin heeft idd zo'n Russische achternaam. Dus zeg maar als Haase en Sharapova een kind krijgen dan zou het Jantje Haase-Sharapov of Liesje Haase-Sharapova moeten heten. Dat bezorgt de meeste kopzorgen.

Ik ben hier overigens zo druk mee omdat mijn vader me bij aangifte genaaid heeft met mijn naam, voornaam in dit geval. En daar zit ik nu bijna 30 jaar later nog aan vast. Vandaar dat ik voor mijn kinderen alles tip-top geregeld wil hebben op dat vlak.
pi_155197171
Ik ben hier zo druk mee, omdat ik niet vlak na m'n bevalling naar de gemeente wil waggelen :D :@
  vrijdag 14 augustus 2015 @ 00:04:36 #169
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_155197272
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 00:01 schreef Bloesem. het volgende:
Ik ben hier zo druk mee, omdat ik niet vlak na m'n bevalling naar de gemeente wil waggelen :D :@
En een vader staat wel zo leuk op de geboorteakte ;).
KuikenGuppy
pi_155197354
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 00:04 schreef Burdie het volgende:

[..]

En een vader staat wel zo leuk op de geboorteakte ;).
Ach dat kan ter plaatse ook wel geregeld ;) Hahaha!

Nee hoor, doe maar gewoon m'n lief als vader O+ Kan niet wachten tot ik die grote man (American footballer) met dat hele kleine babytje kan zien O+
  vrijdag 14 augustus 2015 @ 00:06:34 #171
442351 FritzWepper
Account inactief
pi_155197364
quote:
Behoorlijk legitieme reden :D

Mijn vriendin haaaaaat bureaucratie en kapt me snel af als de jurist in me naar boven komt en ik me helemaal in naamgeving en afstammingsrecht stort _O-
pi_155197438
quote:
1s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 23:58 schreef FritzWepper het volgende:

[..]

Jep, de namen van de opvolgende kinderen volgen die van het eerste kind. Dat is in België ook zo. Alleen is hier die combinatie dus mogelijk.

Maar vriendin heeft idd zo'n Russische achternaam. Dus zeg maar als Haase en Sharapova een kind krijgen dan zou het Jantje Haase-Sharapov of Liesje Haase-Sharapova moeten heten. Dat bezorgt de meeste kopzorgen.

Ik ben hier overigens zo druk mee omdat mijn vader me bij aangifte genaaid heeft met mijn naam, voornaam in dit geval. En daar zit ik nu bijna 30 jaar later nog aan vast. Vandaar dat ik voor mijn kinderen alles tip-top geregeld wil hebben op dat vlak.
Hoezo genaaid? Kun je dat niet laten wijzigen? Wel een duur geintje though.

Wel logisch hoor. Ik vind het kiezen van een naam ook echt wel een dingetje. Voornaam that is dan maar toch. Ik heb nogal wat eisen :') Het moet tijdloos zijn maar niet uit de categorie dat je 10jarige Henk heet ofzo. Klassiek maar liever niet truttig of oubollig, hoewel dat dan weer smaak is natuurlijk. Het moet boven alles een naam zijn waar t kind als volwassene normaal mee kan solliciteren en zulks. En dat alles bij elkaar zorgt ervoor dat ik het best een hoofdbreker vind. Zeker nu voor een jongen.

Een meisje had k dit keer graag Anaïs of Eloïse genoemd. Daar waren we vrij snel uit. Maar t bleek een jongen xD
  vrijdag 14 augustus 2015 @ 00:09:15 #173
442351 FritzWepper
Account inactief
pi_155197459
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 00:06 schreef Bloesem. het volgende:

[..]

Ach dat kan ter plaatse ook wel geregeld ;) Hahaha!

Nee hoor, doe maar gewoon m'n lief als vader O+ Kan niet wachten tot ik die grote man (American footballer) met dat hele kleine babytje kan zien O+
American Football _O_ Daar hou ik van, maar ben niet meer verslaafd sinds het niet meer gratis is :P
pi_155197501
quote:
Tijdje terug had k dr nog een. Die was vergeten kind te erkennen. (type laks enzo) Ja hoi succes he met je hechtingen en kraamverband in de tram :')
of k dr niet heen en weer kon rijden. Eeh laat me denken... Nee.
  vrijdag 14 augustus 2015 @ 00:12:01 #175
442351 FritzWepper
Account inactief
pi_155197543
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 00:08 schreef mignonne het volgende:

[..]

Hoezo genaaid? Kun je dat niet laten wijzigen? Wel een duur geintje though.

Wel logisch hoor. Ik vind het kiezen van een naam ook echt wel een dingetje. Voornaam that is dan maar toch. Ik heb nogal wat eisen :') Het moet tijdloos zijn maar niet uit de categorie dat je 10jarige Henk heet ofzo. Klassiek maar liever niet truttig of oubollig, hoewel dat dan weer smaak is natuurlijk. Het moet boven alles een naam zijn waar t kind als volwassene normaal mee kan solliciteren en zulks. En dat alles bij elkaar zorgt ervoor dat ik het best een hoofdbreker vind. Zeker nu voor een jongen.

Een meisje had k dit keer graag Anaïs of Eloïse genoemd. Daar waren we vrij snel uit. Maar t bleek een jongen xD
Dat zijn hele mooie meisjesnamen zeg!

Nee, mijn ouders hebben mij ook een mooie roepnaam meegegeven, alleen heeft vaders bij de aangifte alleen de doopnamen doorgegeven, waarvan de eerste vieslelijk is. Er is ook geen enkel verband tussen voor- en roepnaam. Tsja, dat is wel aan te passen, maar loopt behoorlijk in de kosten ja.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')