a2: in een groen knollenlandquote:Op woensdag 4 november 2015 15:31 schreef Rzz het volgende:
Oke ik wil een nested if functie toe passen om 5 kleuren die ergens in tekst staan te vertalen naar een kolom die alleen de kleuren aangeeft. Het maakt niet uit waar het woordje staat (voorraan/midden/achterin de zin), maar ik wil voor verdere dataverwerking alleen de kleuren. Als een van de kleuren er niet in staat, dan wil ik gewoon een lege cel.
Ik heb de volgende twee manieren geprobeerd, maar hij pakt het niet bij beide en ik kom er zelf niet echt meer uit. De error solver functie van Excel gaf ook weinig bruikbare informatie.
=IF(ISNUMBER(SEARCH(“groen”; S2));”GROEN”; IF(ISNUMBER(SEARCH(“geel”; S2));”GEEL”; IF(ISNUMBER(SEARCH(“rood”; S2));”ROOD”; IF(ISNUMBER(SEARCH(“blauw”; S2));”BLAUW”;IF(ISNUMBER(SEARCH(“bruin”; S2));”BRUIN”;""))))
=IF(S2="*groen*";"GROEN";IF(S2="*geel*";"GEEL";IF(S2="*rood*";"ROOD";IF(S2="*blauw*";"BLAUW";IF(S2="*bruin*";"BRUIN";"")))))
Alvast bedankt!
Huh je kunt toch gewoon right click paste as values kiezen?quote:Op woensdag 4 november 2015 20:31 schreef Beursaap het volgende:
Ik ben een BOM-lijst aan het maken voor school. Ik moet van Farnell allerlei ellendige waardes overnemen en in een tabel zetten, maar ik word gestoord van die verschillende lettertypes. Hoe kan ik ervoor zorgen dat in Excel metéén een gekopieerde tekst in de gewenste opmaak gezet wordt? Dus niet achteraf 'aanpassen aan opmaak van bestemming'.
Dat jaquote:Op woensdag 4 november 2015 20:39 schreef Holy_Goat het volgende:
een tabel zetten, maar ik word gestoord van die verschillende lettertypes. Hoe kan ik ervoor zorgen dat in Excel
ok maar nu moet ik dit keer op keer opnieuw aanvinken, hoe zorg ik ervoor dat dit automatisch gebeurt in het bestand?quote:Op woensdag 4 november 2015 20:39 schreef Holy_Goat het volgende:
[..]
Huh je kunt toch gewoon right click paste as values kiezen?
http://www.extendoffice.c(...)lues-as-default.htmlquote:Op woensdag 4 november 2015 20:47 schreef Beursaap het volgende:
[..]
ok maar nu moet ik dit keer op keer opnieuw aanvinken, hoe zorg ik ervoor dat dit automatisch gebeurt in het bestand?
Als je toch elke keer copy paste moet doen, hoef je toch niet "achteraf" de opmaak te veranderen. Als de opmaak van de cel al in de opmaak is zoals je 'm wil hebben.quote:Op woensdag 4 november 2015 20:47 schreef Beursaap het volgende:
[..]
ok maar nu moet ik dit keer op keer opnieuw aanvinken, hoe zorg ik ervoor dat dit automatisch gebeurt in het bestand?
Tx! Ik heb alle stappen opgevolgd, maar heb nog een probleem.quote:Op woensdag 4 november 2015 23:14 schreef Holy_Goat het volgende:
[..]
http://www.extendoffice.c(...)lues-as-default.html
2e hit bij zoeken op paste as values by default.kan je er wat mee?
Ik krijg als foutmelding:quote:Sub PasteasValue()
Selection.PasteSpecial Paste:=xlPasteValues
End Sub
Laat je er een macro op los?quote:Op donderdag 5 november 2015 10:03 schreef Beursaap het volgende:
[..]
Tx! Ik heb alle stappen opgevolgd, maar heb nog een probleem.
Ik krijg een foutmelding over deze code:
[..]
Ik krijg als foutmelding:
Fout 1004 tijdens uitvoering:
Methode Pastespecial van klasse Range is mislukt.
Ik volg deze stappen:quote:Op donderdag 5 november 2015 11:50 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Laat je er een macro op los?
Je kunt toch gewoon copy pasten?
Wel de goede range nemen natuurlijk.
quote:3. Then save and close the code, and press Alt + F8 keys to open the Macro dialog box.
4. In the Macro dialog, choose the used macro name PasteasValue and then click Options button, see screenshot:
5. Then in the Macro Options dialog box, under the Shortcut key section, please enter v , see screenshot:
6. And then click OK to close the Macro Options dialog, and go on closing the Macro dialog.
Een hoop gedoe: Zo'n macro voor een simpele copy paste.quote:
ik volg alleen de stappen op, ik wil gwn ctrl + v doen zonder dat de opmaak verandertquote:Op donderdag 5 november 2015 12:10 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Een hoop gedoe: Zo'n macro voor een simpele copy paste.
Pas wel op dat je met zo'n macro de Ctrl+Z functie verliest.quote:Op donderdag 5 november 2015 12:20 schreef Beursaap het volgende:
[..]
ik volg alleen de stappen op, ik wil gwn ctrl + v doen zonder dat de opmaak verandert
Same herequote:Op donderdag 5 november 2015 20:33 schreef Z het volgende:
Ik begrijp het niet helemaal. Maar het lijkt me wel iets wat je met formules op moet kunnen lossen.
=ALS()
Ben we benieuwd wat je bouwt. Ik heb ook twee voorspellingsmodellen voor voetbal. Eentje voor de eredivisie en eentje voor de Champions Leage. Ik ben vooral lang bezig geweest met het maken van de databestanden (koppelen van allerlei gegevens). Ik draai nu een test met een bepaalde gokstrategie, leuk om te doen.
als(en(voorwaarde1;voorwaarde2);cel1.75-1.85;"")quote:Op donderdag 5 november 2015 23:25 schreef Eerin het volgende:
[..]
Same herekoppelen van uitslagen, quotes etc. Maar nog in testfase, vooral idd databestand aanleggen op dit moment, op zoek naar enige logica en voorspelling. Kan ik =ALS gebruiken in verschillende sheets?
Wat ik dus wil doen, is dat "als Resultaat=winst en Quote=1.75, dan cel 1.75-1.85 Winst +1." Kan dit? en hoe :p? Ik heb ALS nog niet eerder gebruikt, behalve bij conditionele formatting.
Top dank je wel, ga ik vandaag mee puzzelenquote:Op donderdag 5 november 2015 23:53 schreef qu63 het volgende:
[..]
als(en(voorwaarde1;voorwaarde2);cel1.75-1.85;"")
En dan je kolom winst laten zoeken naar alles wat winst op zou leveren
Wat voor model gebruik je om uitslagen te voorspellen?quote:Op donderdag 5 november 2015 23:25 schreef Eerin het volgende:
[..]
Same herekoppelen van uitslagen, quotes etc. Maar nog in testfase, vooral idd databestand aanleggen op dit moment, op zoek naar enige logica en voorspelling. Kan ik =ALS gebruiken in verschillende sheets?
Wat ik dus wil doen, is dat "als Resultaat=winst en Quote=1.75, dan cel 1.75-1.85 Winst +1." Kan dit? en hoe :p? Ik heb ALS nog niet eerder gebruikt, behalve bij conditionele formatting.
Dat is idd ook nog een optiequote:Op vrijdag 6 november 2015 20:19 schreef Z het volgende:
Kan je niet beter met een Poisson-verdeling werken om voorspellingen te doen? Dat is krachtiger dan wat je nu aan het doen ben lijkt me.
Zoiets als dit:
https://www.sportsbetting(...)oisson-distribution/
Kan iemand me hier nogmaals bij helpen?quote:Op donderdag 5 november 2015 10:03 schreef Beursaap het volgende:
[..]
Tx! Ik heb alle stappen opgevolgd, maar heb nog een probleem.
Ik krijg een foutmelding over deze code:
[..]
Ik krijg als foutmelding:
Fout 1004 tijdens uitvoering:
Methode Pastespecial van klasse Range is mislukt.
Je gebruikt , en ; door elkaar...quote:Op dinsdag 10 november 2015 17:59 schreef Eerin het volgende:
Hoi allemaal,
Ben ik weer. Excel (Mac 2011) geeft aan dat er een fout zit in de volgende formule:
=IF(OR(AND(G11>=0.7;G11<=1;F11>=2,3;F11<=2,45),AND(G11>=0.7;G11<=1;E11>=2.25;E<=2.44),AND(F11>=2.3;F11<=2.45;E11>=2.25;E<=2.44));"Sterk";""
Iemand een idee waar?
Oh god ja tuurlijk xD dank jequote:Op dinsdag 10 november 2015 18:55 schreef sylvesterrr het volgende:
[..]
Je gebruikt , en ; door elkaar...
som.als() -> https://support.office.co(...)83-a712-1697a653039bquote:Op woensdag 11 november 2015 21:15 schreef igi0n het volgende:
Ik heb een formule die verschillende getallen bij elkaar optelt (=SOM(C2:C100)). Nu zou ik graag alleen alles willen optellen als er in een vak F 'ja' staat, en anders hem niet mee laten tellen in de som. Hoe doe ik dit?
=MIN(IF(C2:C8=C11,D2:D8))quote:Op dinsdag 17 november 2015 09:15 schreef mrPanerai het volgende:
Kan iemand mij op weg helpen?
ik heb een een lijst met tijdstippen wanneer een aantal personen (100) aan een bepaald punt passeert (ook 100) punten. dus in totaal een lijst met 10000 tijdstippen.
Kan ik een draaitabel ofzo maken met daarin per persoon het vroegste en het laatste tijdstip dat geregistreerd werd?
Bij het maken van de draaitabel sleep je "rugnummer" naar de RIJEN.quote:Op dinsdag 17 november 2015 10:09 schreef mrPanerai het volgende:
ik ben meer naar een soort draaitabel op zoek
mij lijst bevat dus in kolom A het rugnummer (dat elke keer terug komt)
in Kolom B het puntnummer (1 tm 130), maar dit is variabel want niet iedereen legt de volledig ronde af.
in kolom C hoe laat er aan elk van de punten gepasseerd werd.
ik wil graag weten hoe laat elke deelnemer aan het eerste en het voor hem laatste punt passeerde.
Kijk goed naar de verdeling hh:mm:ss.quote:Op dinsdag 17 november 2015 10:29 schreef mrPanerai het volgende:
die had ik maar ik krijg zowel voor min als max 0:00:00 overal
Excel heeft hele mooie datumnotaties. Kies dan wel datumnotatie 1904. Want die accepteert negatieve waarden.quote:
Het is een uur notatie 0:00:00 maar om een of andere reden zet excel de min en Max altijd op 0quote:Op dinsdag 17 november 2015 13:15 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Excel heeft hele mooie datumnotaties. Kies dan wel datumnotatie 1904. Want die accepteert negatieve waarden.
Het is altijd "de horror" wanneer mensen spreadsheets hebben gemaakt met elke keer een eigen interpretatie van een datumnotatie (bv zonder jaartal). En als je dan zelf met "die meuk" je eigen overzichten moet maken.
En als je de opmaak weer zet op "normaal" en je zet gewone getallen in je sheet. Komt dan ook alles op nul. Het moet toch echt aan de opmaak liggen.quote:Op dinsdag 17 november 2015 15:32 schreef mrPanerai het volgende:
[..]
Het is een uur notatie 0:00:00 maar om een of andere reden zet excel de min en Max altijd op 0
Neehoor. Zou ook kunnen dat zijn 00:02:00 als een 'tekst' wordt gezien.quote:Op dinsdag 17 november 2015 16:07 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
En als je de opmaak weer zet op "normaal" en je zet gewone getallen in je sheet. Komt dan ook alles op nul. Het moet toch echt aan de opmaak liggen.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 | Dim uniqueSKUsArray As Variant lRowTempl_2 = Range("AD" & Rows.Count).End(xlUp).Row Range("AD3:AD" & lRowTempl_2).Select Selection.NumberFormat = "0" uniqueSKUsArray = Application.Transpose(Range("AD3:AD" & lRowTempl_2).Value) Sheets("Risk Temp").Activate Range("A:A").SpecialCells(xlCellTypeBlanks).EntireRow.Delete lRowRiskTemp = Range("C" & Rows.Count).End(xlUp).Row Range("C2:C" & lRowRiskTemp).Select Selection.NumberFormat = "0" Range("A150").Value = uniqueSKUsArray(5) Range("A1").Select Range("A1").AutoFilter Field:=3, Criteria1:=uniqueSKUsArray, Operator:=xlFilterValues |
Thx als dat zou werken . Tekst-tijden kwamen als rapport vanuit een programma dat overal tijden registreert. Met meer dan 100 deelnemers bleef ik overtypenquote:Op dinsdag 17 november 2015 16:56 schreef Holy_Goat het volgende:
[..]
Neehoor. Zou ook kunnen dat zijn 00:02:00 als een 'tekst' wordt gezien.
Dat idee krijg ik als ik hoor dat de min en max 0 geven.
Om dat op te lossen: type ergens een 1.
Kopieer die cel.
Selecteer alle tijden > rechtermuis > plakken speciaal > vermenigvuldigen.
Nu zijn al je tijden ook echt tijden en geen 'tekst' meer
Ik vermoed dat je filter alleen de bovenste regel in de filter neemt.quote:Op vrijdag 20 november 2015 15:15 schreef Modus het volgende:
Ik kom ergens niet uit (VBA). Ik heb een kolom met materiaalcodes, waarvan ik de unieke waardes naar een andere kolom kopieer. Deze unieke waardes lees ik in in een Variant array, waarna de array als criteria gebruikt moet worden voor een autofilter op een andere set data.
Lukt allemaal, alleen toont de eindlijst geen gefilterde resultaten. In de kolomheader is wel te zien dat er een filter aan staat maar er worden geen rijen getoond terwijl die er 100% zeker wel zijn.
Wat heb ik allemaal gecontroleerd:
-komen de waarden (1 of meer) die in de array gaan wel voor in de lijst die gefilterd wordt: ja.
-wellicht lag het aan het soort dataveld. Ik zorg nu eerst dat zowel de bronrange naar de array als de te filteren kolom numbers zijn. Helpt ook niet.
-worden er wel data in de array ingeladen? Ja dat heb ik gecontroleerd door ergens 1 van de arraywaarden in een cel te plaatsen (regel 14)
Verder zou ik niet weten wat anders nog te doen...
Dit is de relevante code:
[ code verwijderd ]
Als ik er stap voor stap doorheen loop, krijg ik dus ook geen foutmeldingen of wat dan ook, maar toch werkt het niet.
Suggesties?
Thanks maar dat zal het niet zijn. Toen ik van alles zat te testen hiervoor heb ik een vergelijkbaar stukje code gebruikt, met als enige verschil dat ik als Criteria1 hard coded een paar waarden had staan, i.p.v. een Array verwijzing. En dat filter werkte daarmee gewoon zoals het moest.quote:Op zaterdag 21 november 2015 16:40 schreef snabbi het volgende:
[..]
Ik vermoed dat je filter alleen de bovenste regel in de filter neemt.
Selecteer gewoon de hele tabel zoals je dat 3 regels daarboven ook doet.
Dat zou je met een macro kunnen doenquote:Op maandag 30 november 2015 12:16 schreef Stijnforum het volgende:
Hallo forumleden,
Ik heb eigenlijk twee korte vraagjes,
Is het mogelijk om te verwijzen naar een cel en vervolgens deze cel te verwijderen maar dat het nog wel in de andere cel staat?
Dus bijvoorbeeld in cel A1 zet ik =C2, dan komt wat er in C2 staat ook in A1 maar als ik nu C2 verwijder wordt A1 ook leeg, is het misschien mogelijk om het getal/tekst in A1 vast te zetten en als C2 dan wordt verwijderd, A1 niet naar niks gaat maar hetzelfde blijf?
met verschuiven() en indirect() moet dit lukken!quote:Ook vraag ik me af of je een cellenbereik kan verplaatsen door middel van een formule,
Ik wil namelijk dat een cellenbereik via een macro naar een bepaalde plek wordt verplaatst, deze plek wil ik dan constant laten varieren met =aselect.
Weet iemand of beide of een van de twee mogelijk is ik heb het namelijk nog niet kunnen vinden.
Hopelijk kan een van jullie me helpen alvast bedankt,
Stijn
Dit heb ik geloof ik weleens gedaan met de 'Solver' add-in in Excel, maar weet niet precies meer hoe.quote:Op maandag 30 november 2015 20:45 schreef Queller het volgende:
Nou, dit is er één hoor....
Stel, ik heb een rij getallen. Zeg bijvoorbeeld:
235,50
228,41
59,32
18,85
336,88
36,45
669,52
Nu wil ik weten welke getallen uit deze rij samen optellen tot 283,71
Ik weet dat het moet kunnen met Excel... Maar hoe?
Halp!
Bovenstaande rij invullen in A4 t/m A10quote:Op maandag 30 november 2015 20:45 schreef Queller het volgende:
Nou, dit is er één hoor....
Stel, ik heb een rij getallen. Zeg bijvoorbeeld:
235,50
228,41
59,32
18,85
336,88
36,45
669,52
Nu wil ik weten welke getallen uit deze rij samen optellen tot 283,71
Ik weet dat het moet kunnen met Excel... Maar hoe?
Halp!
Ja, ga bij ieder individueel geval puzzelen.quote:Op dinsdag 1 december 2015 15:22 schreef Basp1 het volgende:
Ik zou sowieso al de getallen die groter als de oplossing zijn niet meenemen.
En dan komen er 2 getallen in de rij erbij en opeens moet je binaire matrix van 128 uitgebreid worden naar 512.quote:Op dinsdag 1 december 2015 15:25 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Ja, ga bij ieder individueel geval puzzelen.
Het gaat er om dat je een degelijk systeem maakt dat bij een volgend geval ook in 1 keer een oplossing geeft.
Je moet dan een rij nullen en enen hebben die elke mogelijke optelling in zich heeft.
En dat is dan inherent aan 't binaire getallenstelsel.
Zo'n binaire cellenmatrix maken gaat sneller als je de functies =DEC.N.BIN combineert met de DEEL-functie, denk ik. En volgens mij kun je daarna met SOMPRODUCT vrij snel klaar zijn.quote:
Dat is niet zo moeilijk. Het aantal rijen is overigens 1.048.576. Dus je kunt tot 2^20.quote:Op dinsdag 1 december 2015 16:40 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En dan komen er 2 getallen in de rij erbij en opeens moet je binaire matrix van 128 uitgebreid worden naar 512.
Deze functie kende ik nog niet. Dat maakt het een stuk gemakkelijker inderdaad.quote:Op dinsdag 1 december 2015 16:44 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Zo'n binaire cellenmatrix maken gaat sneller als je de functies =DEC.N.BIN combineert met de DEEL-functie, denk ik. En volgens mij kun je daarna met SOMPRODUCT vrij snel klaar zijn.
Ja, voorwaardelijke opmaak laten kijken naar de datum en als die gelijk is aan vandaag, zo ja een kleurtje.quote:Op woensdag 2 december 2015 12:53 schreef Arnold_fan het volgende:
Ik heb momenteel in excel een takenlijst staan, hierbij heb ik meerdere kolommen, de eerste is de taak, de tweede is de datum en de derde is de naam van de persoon die dit moet uitvoeren.
Op dit moment heb ik met conditionele opmaak de datumcel gekleurd als het vandaag is, en de naam is per persoon een andere kleur. Dit werkt prima zolang het relatief weinig personen zijn, maar nu er steeds meer mensen bijkomen staan er twintig taken open op vandaag en moet iedereen zoeken welke van hem of haar is. Nu kan ik natuurlijk sorteren, maar eigenlijk wil ik de volgorde van de taken hetzelfde houden.
Wat ik graag zou willen is dat de naam van de persoon alleen kleurt als de actiedatum op die dag is. Dus als er een naam staat, maar dit moet morgen opgepakt worden geen kleur, zodra hij wel op vandaag komt wel een kleur.
Als dit niet mogelijk is zou ik het ook prima vinden als er een extra cel komt waarin een formule staat of die cel aan de criteria is vandaag en is persoon A voldoet en dan een 1 of een 0 genereert, dan kan ik die op dezelfde manier kleuren, maar als het zonder dat zou kunnen zou dat mooi zijn.
Weet iemand of dat mogelijk is?
Moeten de rijen ook nog "wrappen", dus dat als de rij te lang wordt dat het dan automatisch naar de tweede kolom (binnen de pagina gaat)?quote:Op woensdag 2 december 2015 20:44 schreef swarmahoer het volgende:
Goedenavond!
Ik heb een excelbestand met 170 rijen en ik ben benieuwd of het mogelijk is om dit bestand op die manier af te drukken dat elke rij op een aparte pagina komt.
Iemand de gouden tip? Google kom ik niet veel verder mee helaas...
Maar hoe krijg ik dan verschillende kleuren per naam? Er zijn twintig dingen die die dag moeten gebeuren, ik wil alleen de blauwe zien,die in dit geval en naam xxx hebben en op vandaag staan. In jou voorbeeld kleuren volgens mij alle namen dezelfde kleur als de datum op vandaag staat.quote:Op woensdag 2 december 2015 20:49 schreef qu63 het volgende:
[..]
Ja, voorwaardelijke opmaak laten kijken naar de datum en als die gelijk is aan vandaag, zo ja een kleurtje.
Dus de opmaak voor kolom B kan je doen met voorwaardes uit kolom A
Extra check op de naamquote:Op woensdag 2 december 2015 22:34 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Maar hoe krijg ik dan verschillende kleuren per naam? Er zijn twintig dingen die die dag moeten gebeuren, ik wil alleen de blauwe zien,die in dit geval en naam xxx hebben en op vandaag staan. In jou voorbeeld kleuren volgens mij alle namen dezelfde kleur als de datum op vandaag staat.
Ipv alle namen verschillende kleuren...quote:Op woensdag 2 december 2015 22:34 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Maar hoe krijg ik dan verschillende kleuren per naam? Er zijn twintig dingen die die dag moeten gebeuren, ik wil alleen de blauwe zien,die in dit geval en naam xxx hebben en op vandaag staan. In jou voorbeeld kleuren volgens mij alle namen dezelfde kleur als de datum op vandaag staat.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 | A B 1 1 2 1 3 1 4 1 5 1 6 1 7 0 8 0 9 1 10 1 11 1 12 0 13 1 |
1 2 3 4 5 6 | A B 1 1 7 0 9 1 12 0 13 1 |
Niet te snel macro's maken....quote:Op donderdag 3 december 2015 08:30 schreef Barcaconia het volgende:
Ik zit weer met een Excel probleempje. Ik heb een database gecreëerd uit sensorwaardes die in kolom A tellen en kolom B bijhouden of bij een bepaalde telling er 0 of 1 uitkomt. De database komt er dus volledig willekeurig als volgt uit te zien:
[ code verwijderd ]
Er komen hier uiteindelijk misschien wel 35000 rijen uit met data. De bedoeling is dat ik alleen de rijen overhoud waar kolom B overschakelt van waarde, met bijbehorend nummer van kolom A. Dus hij moet automatisch maken van bovenstaand verhaal:
[ code verwijderd ]
Ik denk dat ik hier wel een macro voor kan schrijven maar er staat me iets bij dat er een specifieke functie is die dit doet. Weet iemand dat toevallig?
Ik ga het proberen, thanks. Macro's schrijven heeft inderdaad geen voorkeur, vandaar de vraag.quote:Op donderdag 3 december 2015 08:41 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Niet te snel macro's maken....
Voeg een kolom toe:
Zet in cel C1: "C"
C2: 1
C3: +(B2<>B3)*1
Copieer C3 naar C4 t/m oneindig naar beneden.
Zet een filter op A1 t/m C1
Selecteer op het uitrolmenu bij C1: "1"
En je hebt de rijen gefilterd die "veranderen"
Hoe wordt die formule dan? De bovenstaande is om te zien of het Jan is. Hoe voeg ik als plus a2="vandaag" oid toe? Ik zag wel dat ik bij opmaak ook een heel eigen formule kon opgeven. En waarschijnlijk zal ik dan $b moeten gebruiken? Het slaat immers er een hele rij?quote:Op woensdag 2 december 2015 22:45 schreef qu63 het volgende:
[..]
Extra check op de naamals(B2="Jan";WAAR;ONWAAR)
Het zijn twintig regels die gedurende de dag veranderen. Als je dan een kleur ziet oplichten op een scherm weet je dat je iets moet gaan doen. Het gaat vooral om het snel zien wie hoever achterloopt of juist al klaar is.quote:Op donderdag 3 december 2015 07:07 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Ipv alle namen verschillende kleuren...
Je kent de filtermogelijkheid? Als je de datum filtert op de datum van vandaag dan heb je alle taken van díe dag bij elkaar. Je haalt je wel een hoop werk op de hals als je alle medewerkers wil associëren met één bepaalde kleur.
Ik ben nooit zo'n liefhebber van die "Mondriaan-schilderijen" die sommige Excel-gebruikers van hun spreadsheet maken.
Heel simpel voorbeeld:quote:Op donderdag 3 december 2015 21:26 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Hoe wordt die formule dan? De bovenstaande is om te zien of het Jan is. Hoe voeg ik als plus a2="vandaag" oid toe? Ik zag wel dat ik bij opmaak ook een heel eigen formule kon opgeven. En waarschijnlijk zal ik dan $b moeten gebruiken? Het slaat immers er een hele rij?
Klinkt goed, zou bij de tweede ook niet waar moeten staan? Hij moet tenslotte kleuren als er wel Jantje staat. Ik ga het maandag gelijk proberen.quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:13 schreef qu63 het volgende:
[..]
Heel simpel voorbeeld:
=ALS(EN(A2=VANDAAG();B2='Jantje');WAAR;ONWAAR)
En dan bij de opmaak kiezen voor de kleur voor Jantje.
Hier ga ik dan van uit dat in A2 een datum staat en in B2 een naam. Deze formule kan je dan toepassen op de hele kolom B. Als je meerdere kolommen een kleur wilt geven moet je $B2 gebruiken.
Nee, want dan wordt ie altijd 'WAAR'.quote:Op vrijdag 4 december 2015 22:51 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Klinkt goed, zou bij de tweede ook niet waar moeten staan? Hij moet tenslotte kleuren als er wel Jantje staat. Ik ga het maandag gelijk proberen.
Toch zou dat wel degelijk moeten werken. Wat bedoel je met 'de formule wordt eruit gegooid'?quote:Op maandag 7 december 2015 13:15 schreef Blue_note het volgende:
Weet iemand hoe ik dit het handigste kan aanpakken?
Ik heb 1 'moeder'bestand met allerlei totaal tabellen, totaalcijfers etc.
Aan dit bestand wil ik 15 losse bestanden koppelen die alleen bepaalde tabellen en cijfers te zien krijgen. Het liefst moeten deze losse bestanden zichzelf updaten zodra ik in het moeder bestand iets wijzig (zonder dat de losse bestanden hoeven open te staan).
Met een simpele ='verwijzen naar ander bestand' werkt het niet. Bij opslaan en afsluiten wordt de formule er dan uitgegooid.
Als ik in het losse bestand met een simpele =formule verwijs naar het moederbestand werkt dat op dat moment prima. Als ik het losse bestand dan opsla, afsluit en opnieuw open krijg ik eerst:quote:Op maandag 7 december 2015 13:17 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Toch zou dat wel degelijk moeten werken. Wat bedoel je met 'de formule wordt eruit gegooid'?
Probeer de verwijzing eens aan te passen met de volledige bestandsnaam inclusief pad, map etc.?quote:Op maandag 7 december 2015 13:24 schreef Blue_note het volgende:
[..]
Als ik in het losse bestand met een simpele =formule verwijs naar het moederbestand werkt dat op dat moment prima. Als ik het losse bestand dan opsla, afsluit en opnieuw open krijg ik eerst:
Er zijn problemen aangetroffen met bepaald inhoud in XXXX.XLSX. Wilt u de inhoud zo ver mogelijk herstellen? Klik op ja als u de bron van deze werkmap vertrouwt.
Ja:Krijg ik eerst: Het bestand is in Excel geopend nadat de onleesbare inhoud is hersteld of verwijderd. En hij zet de resultaten van de formule om naar harde cijfers (dus de inhoud blijft staan maar de verwijzing verdwijnt).
Beide bestanden staan dan open btw.
Nee: Hij opent het bestand niet
Geprobeerd maar werkte niet. Ik heb het moederbestand een op het bureaublad gezet (stond in een cloud omgeving). En dan werkt het wel!quote:Op maandag 7 december 2015 13:27 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Probeer de verwijzing eens aan te passen met de volledige bestandsnaam inclusief pad, map etc.?
Dan heb je je antwoord.quote:Op maandag 7 december 2015 13:30 schreef Blue_note het volgende:
[..]
Geprobeerd maar werkte niet. Ik heb het moederbestand een op het bureaublad gezet (stond in een cloud omgeving). En dan werkt het wel!
Ja, alleen een aanvullende vraag:quote:
De backup server krijg je als user normaal niet te zien. Als de mapping naar het bestand altijd hetzelfde blijft heten zou het moeten blijven werken.quote:Op maandag 7 december 2015 13:52 schreef Blue_note het volgende:
[..]
Ja, alleen een aanvullende vraag:
Op het moment dat ik nu het moederbestand op een andere locatie ga opslaan, dan werkt niks meer. Bijvoorbeeld als er een nieuwe backup server komt.
Is er ook een mogelijkheid om verbindingen te maken die dat probleem niet hebben?
Maar is er een mogelijkheid om de koppeling te laten blijven werken als de mapping aangepast wordt?quote:Op maandag 7 december 2015 14:10 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De backup server krijg je als user normaal niet te zien. Als de mapping naar het bestand altijd hetzelfde blijft heten zou het moeten blijven werken.
Die zal er mbv van een VBA macro vast wel zijn om deze naar de gewenste file te laten zoeken, de vraag is of je dit wilt , of gewoon eenmalig een strakke consequente structuur opzet waardoor alles veel makkelijker kan werken.quote:Op maandag 7 december 2015 14:28 schreef Blue_note het volgende:
[..]
Maar is er een mogelijkheid om de koppeling te laten blijven werken als de mapping aangepast wordt?
Ja, middels Vlookup met een array. zie bijgevoegd een duidelijk voorbeeld:quote:Op dinsdag 8 december 2015 14:00 schreef BVAM het volgende:
Ik heb een vraagje voor iemand met verstand van Excel.
Ik heb 2 verschillende tabbladen aan veel data, een paar k regels lang en een meter breed ofzo. Nu wil ik het ene tabblad samenvoegen met het andere, maar dan wel dat de unieke waarden op dezelfde regel terecht komen. De unieke waarden zijn bepaalde nummers en een datum, in beide tabbladen gelijk, maar op verschillende regels natuurlijk.
Iemand die hier een macro voor weet of een andere manier? Ik hoorde wel iets over lookup, maar dat moet ik nog even uitzoeken.
Alvast bedankt in ieder geval:)
Ik ga het eens proberen. Thanksquote:Op dinsdag 8 december 2015 14:02 schreef FrituurVetPet het volgende:
[..]
Ja, middels Vlookup met een array. zie bijgevoegd een duidelijk voorbeeld:
http://superuser.com/ques(...)ne-row-match-of-data
Moeten de 2 oorspronkelijke tabbladen in stand blijven. Maw: zijn er nog dagelijks mutaties die de 2 oorspronkelijke tabbladen ondergaan en die dan elke keer real time in het 3e gecombineerde bestand terecht moeten komen.quote:Op dinsdag 8 december 2015 14:00 schreef BVAM het volgende:
Ik heb een vraagje voor iemand met verstand van Excel.
Ik heb 2 verschillende tabbladen aan veel data, een paar k regels lang en een meter breed ofzo. Nu wil ik het ene tabblad samenvoegen met het andere, maar dan wel dat de unieke waarden op dezelfde regel terecht komen. De unieke waarden zijn bepaalde nummers en een datum, in beide tabbladen gelijk, maar op verschillende regels natuurlijk.
Iemand die hier een macro voor weet of een andere manier? Ik hoorde wel iets over lookup, maar dat moet ik nog even uitzoeken.
Alvast bedankt in ieder geval:)
Mijn vriendelijke dank, ik heb nog even moeten puzzelen in het Engels, en de true en false zijn niet nodig in conditionele opmaak dus moest ik die nog knippen, maar nu werkt het perfect. Beter dan ooit, we zijn er erg blij mee :-)quote:Op vrijdag 4 december 2015 22:58 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, want dan wordt ie altijd 'WAAR'.
Nu wordt ie alleen maar waar als Jantje vandaag iets moet doen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |