abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_157184458
Selecteer cellen A2 tot en met E2 en voeg conditional formatting toe met de formule:
=A2=max($A2:$E2)

Hiermee zal alleen de cel met de grootste waarde in die regel voorzien worden van andere opmaak. Daarna kan je de conditional formatting wel doortrekken naar de rest van de tabel.
pi_157314931
Oke ik wil een nested if functie toe passen om 5 kleuren die ergens in tekst staan te vertalen naar een kolom die alleen de kleuren aangeeft. Het maakt niet uit waar het woordje staat (voorraan/midden/achterin de zin), maar ik wil voor verdere dataverwerking alleen de kleuren. Als een van de kleuren er niet in staat, dan wil ik gewoon een lege cel.

Ik heb de volgende twee manieren geprobeerd, maar hij pakt het niet bij beide en ik kom er zelf niet echt meer uit. De error solver functie van Excel gaf ook weinig bruikbare informatie.

=IF(ISNUMBER(SEARCH(“groen”; S2));”GROEN”; IF(ISNUMBER(SEARCH(“geel”; S2));”GEEL”; IF(ISNUMBER(SEARCH(“rood”; S2));”ROOD”; IF(ISNUMBER(SEARCH(“blauw”; S2));”BLAUW”;IF(ISNUMBER(SEARCH(“bruin”; S2));”BRUIN”;""))))

=IF(S2="*groen*";"GROEN";IF(S2="*geel*";"GEEL";IF(S2="*rood*";"ROOD";IF(S2="*blauw*";"BLAUW";IF(S2="*bruin*";"BRUIN";"")))))

Alvast bedankt! :)
-referral link verwijderd niet terug plaatsen-
pi_157315500
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2015 15:31 schreef Rzz het volgende:
Oke ik wil een nested if functie toe passen om 5 kleuren die ergens in tekst staan te vertalen naar een kolom die alleen de kleuren aangeeft. Het maakt niet uit waar het woordje staat (voorraan/midden/achterin de zin), maar ik wil voor verdere dataverwerking alleen de kleuren. Als een van de kleuren er niet in staat, dan wil ik gewoon een lege cel.

Ik heb de volgende twee manieren geprobeerd, maar hij pakt het niet bij beide en ik kom er zelf niet echt meer uit. De error solver functie van Excel gaf ook weinig bruikbare informatie.

=IF(ISNUMBER(SEARCH(“groen”; S2));”GROEN”; IF(ISNUMBER(SEARCH(“geel”; S2));”GEEL”; IF(ISNUMBER(SEARCH(“rood”; S2));”ROOD”; IF(ISNUMBER(SEARCH(“blauw”; S2));”BLAUW”;IF(ISNUMBER(SEARCH(“bruin”; S2));”BRUIN”;""))))

=IF(S2="*groen*";"GROEN";IF(S2="*geel*";"GEEL";IF(S2="*rood*";"ROOD";IF(S2="*blauw*";"BLAUW";IF(S2="*bruin*";"BRUIN";"")))))

Alvast bedankt! :)
a2: in een groen knollenland
a3: een blauwtje lopen
a4: sneeuwwitje
a5: zwartepiet moet blijven
b1: groen
c1: blauw
d1: wit
e1: zwart
b2: =1-ISFOUT(+VIND.SPEC(B$1;$A2))

copiëren van b2 naar b2:e5

g2: =ALS(B2>0;B$1;"")

copiëren van g2 naar g2:j5

k2: =+G2&H2&I2&J2

copiëren van k2 naar k2:k5

kolom k geeft het resultaat

Dat "nesten" word je tureluurs van. Je krijgt een hele spaghetti en fouten opsporen is een crime. Nog afgezien van haakjes openen en haakjes sluiten tellen. Je hebt de wereld aan kolommen. Gebruik ze...

Oja, hier heb ik het met 4 kleuren. Maar als je bovenstaande volgt, ken je het principe en kun je zelf je sheetje bouwen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Twentsche_Ros op 04-11-2015 17:03:55 ]
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_157315618
kan weg (is dubbel)
pi_157321617
Ik ben een BOM-lijst aan het maken voor school. Ik moet van Farnell allerlei ellendige waardes overnemen en in een tabel zetten, maar ik word gestoord van die verschillende lettertypes. Hoe kan ik ervoor zorgen dat in Excel metéén een gekopieerde tekst in de gewenste opmaak gezet wordt? Dus niet achteraf 'aanpassen aan opmaak van bestemming'.
pi_157321812
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2015 20:31 schreef Beursaap het volgende:
Ik ben een BOM-lijst aan het maken voor school. Ik moet van Farnell allerlei ellendige waardes overnemen en in een tabel zetten, maar ik word gestoord van die verschillende lettertypes. Hoe kan ik ervoor zorgen dat in Excel metéén een gekopieerde tekst in de gewenste opmaak gezet wordt? Dus niet achteraf 'aanpassen aan opmaak van bestemming'.
Huh je kunt toch gewoon right click paste as values kiezen?
pi_157321949
quote:
1s.gif Op woensdag 4 november 2015 20:39 schreef Holy_Goat het volgende:
een tabel zetten, maar ik word gestoord van die verschillende lettertypes. Hoe kan ik ervoor zorgen dat in Excel
Dat ja :')
pi_157322034
quote:
1s.gif Op woensdag 4 november 2015 20:39 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

Huh je kunt toch gewoon right click paste as values kiezen?
ok maar nu moet ik dit keer op keer opnieuw aanvinken, hoe zorg ik ervoor dat dit automatisch gebeurt in het bestand?
pi_157326654
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2015 20:47 schreef Beursaap het volgende:

[..]

ok maar nu moet ik dit keer op keer opnieuw aanvinken, hoe zorg ik ervoor dat dit automatisch gebeurt in het bestand?
http://www.extendoffice.c(...)lues-as-default.html

2e hit bij zoeken op paste as values by default. :) kan je er wat mee?
pi_157327205
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2015 20:47 schreef Beursaap het volgende:

[..]

Als je toch elke keer copy paste moet doen, hoef je toch niet "achteraf" de opmaak te veranderen. Als de opmaak van de cel al in de opmaak is zoals je 'm wil hebben.
Voor de Engelse talige "paste special" is dat (F10) HVSV
Gewoon die eerste letters van de commando's (sneltoetsen) uit je hoofd leren. Gaat lekker snel en je krijgt geen muisarm.
pi_157330377
quote:
1s.gif Op woensdag 4 november 2015 23:14 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

http://www.extendoffice.c(...)lues-as-default.html

2e hit bij zoeken op paste as values by default. :) kan je er wat mee?
Tx! Ik heb alle stappen opgevolgd, maar heb nog een probleem.
Ik krijg een foutmelding over deze code:

quote:
Sub PasteasValue()
Selection.PasteSpecial Paste:=xlPasteValues
End Sub
Ik krijg als foutmelding:

Fout 1004 tijdens uitvoering:
Methode Pastespecial van klasse Range is mislukt.
pi_157332128
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2015 10:03 schreef Beursaap het volgende:

[..]

[..]

Laat je er een macro op los?
Je kunt toch gewoon copy pasten?
Wel de goede range nemen natuurlijk.
pi_157332270
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2015 11:50 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Laat je er een macro op los?
Je kunt toch gewoon copy pasten?
Wel de goede range nemen natuurlijk.
Ik volg deze stappen:
quote:
3. Then save and close the code, and press Alt + F8 keys to open the Macro dialog box.

4. In the Macro dialog, choose the used macro name PasteasValue and then click Options button, see screenshot:

5. Then in the Macro Options dialog box, under the Shortcut key section, please enter v , see screenshot:

6. And then click OK to close the Macro Options dialog, and go on closing the Macro dialog.
pi_157332590
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2015 11:57 schreef Beursaap het volgende:

[..]

Ik volg deze stappen:

[..]

Een hoop gedoe: Zo'n macro voor een simpele copy paste.
pi_157332762
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2015 12:10 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Een hoop gedoe: Zo'n macro voor een simpele copy paste.
ik volg alleen de stappen op, ik wil gwn ctrl + v doen zonder dat de opmaak verandert ;)
pi_157343262
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2015 12:20 schreef Beursaap het volgende:

[..]

ik volg alleen de stappen op, ik wil gwn ctrl + v doen zonder dat de opmaak verandert ;)
Pas wel op dat je met zo'n macro de Ctrl+Z functie verliest. ;)
Beter onethisch dan oneetbaar
pi_157344092
Hee hoi,

Ik heb Excel 2011 voor Mac en wil een systeem maken voor het analyseren van voetbaluitslagen en hun quotes op weddenschapsites. Nu heb ik dit deels, maar het is te veel werk om dit handmatig in te voeren, dus ik wil het liever automatisch.
[img][/img]Ik heb twee tabellen, een met quotes en een met het gemiddeld aantal doelpunten van teams in de competitie. In die tabel wil ik kunnen aangeven hoe vaak ik een weddenschap heb gewonnen en hoevaak ik er een heb verloren. Er moet dus een combinatie komen van gemiddeld aantal doelpunten met winst/verlies en quotes met winst/verlies.

Het idee:
Ik voer in Sheet 1 in dat Ajax van Roda heeft gewonnen met 6-0. De quote hiervan was 1,80 en valt dus in de categorie 1 van quotes (1.75-1.90). Het gemiddeld aantal doelpunten is 2.50 en valt in categorie 3 van gemiddelde doelpunten (2.50-2.75). Ik heb ingezet dat het 6-0 werd, dus ik heb winst. Nu wil ik graag dat Excel automatisch regelt dat in de tabel in Sheet 2 het aantal weddenschappen met winst automatisch met 1 stijgt in beide tabellen.

Is hier iets voor mogelijk? Ik kan wel iets verzinnen met Syntax voor SPSS, maar ik wil het liever in Excel doen. Alvast dank :D
pi_157344484
Ik begrijp het niet helemaal. Maar het lijkt me wel iets wat je met formules op moet kunnen lossen.
=ALS()

Ben we benieuwd wat je bouwt. Ik heb ook twee voorspellingsmodellen voor voetbal. Eentje voor de eredivisie en eentje voor de Champions Leage. Ik ben vooral lang bezig geweest met het maken van de databestanden (koppelen van allerlei gegevens). Ik draai nu een test met een bepaalde gokstrategie, leuk om te doen.
Aldus.
pi_157344954
Mijn Excel-document is beschadigd. :{ :'( :'( Als ik open krijg ik een foutmelding en is één werkblad helemaal leeg.

DIG / Beschadigd Excel-document - data weg

De documentgrootte is niet afgenomen dus data nog ergens aanwezig lijkt me.

Iemand een idee hoe ik de data nog kan redden?
Love is in the air!
pi_157350527
quote:
2s.gif Op donderdag 5 november 2015 20:33 schreef Z het volgende:
Ik begrijp het niet helemaal. Maar het lijkt me wel iets wat je met formules op moet kunnen lossen.
=ALS()

Ben we benieuwd wat je bouwt. Ik heb ook twee voorspellingsmodellen voor voetbal. Eentje voor de eredivisie en eentje voor de Champions Leage. Ik ben vooral lang bezig geweest met het maken van de databestanden (koppelen van allerlei gegevens). Ik draai nu een test met een bepaalde gokstrategie, leuk om te doen.
Same here ;) koppelen van uitslagen, quotes etc. Maar nog in testfase, vooral idd databestand aanleggen op dit moment, op zoek naar enige logica en voorspelling. Kan ik =ALS gebruiken in verschillende sheets?

Wat ik dus wil doen, is dat "als Resultaat=winst en Quote=1.75, dan cel 1.75-1.85 Winst +1." Kan dit? en hoe :p? Ik heb ALS nog niet eerder gebruikt, behalve bij conditionele formatting.
  donderdag 5 november 2015 @ 23:53:40 #221
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_157351256
quote:
1s.gif Op donderdag 5 november 2015 23:25 schreef Eerin het volgende:

[..]

Same here ;) koppelen van uitslagen, quotes etc. Maar nog in testfase, vooral idd databestand aanleggen op dit moment, op zoek naar enige logica en voorspelling. Kan ik =ALS gebruiken in verschillende sheets?

Wat ik dus wil doen, is dat "als Resultaat=winst en Quote=1.75, dan cel 1.75-1.85 Winst +1." Kan dit? en hoe :p? Ik heb ALS nog niet eerder gebruikt, behalve bij conditionele formatting.
als(en(voorwaarde1;voorwaarde2);cel1.75-1.85;"")
En dan je kolom winst laten zoeken naar alles wat winst op zou leveren
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_157353656
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2015 23:53 schreef qu63 het volgende:

[..]

als(en(voorwaarde1;voorwaarde2);cel1.75-1.85;"")
En dan je kolom winst laten zoeken naar alles wat winst op zou leveren
Top dank je wel, ga ik vandaag mee puzzelen :D
pi_157353782
quote:
1s.gif Op donderdag 5 november 2015 23:25 schreef Eerin het volgende:

[..]

Wat voor model gebruik je om uitslagen te voorspellen?
Aldus.
pi_157355368
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2015 11:57 schreef Beursaap het volgende:

[..]

Ik volg deze stappen:

[..]

pi_157366096
Oké help please. Excel doet niet wat ik had verwacht xD

Ik heb een voorbeeld gemaakt met Ajax Roda. Ik wil o.a. weten wanneer ze bijv. 2 of 3 goals scoren in totaal in een wedstrijd. De waarde van de kolom "aantal doelpunten" moet dus 2 of 3 zijn, om in de kolom "winst" WINST te krijgen als uitslag. De uitslagen in deze kolom wil ik dan weer in mijn tabel, waarin 'totale winst' staat, laten optellen, zodat ik uiteindelijk weet van hoeveel wedstrijden ik de weddenschap heb gewonnen.

Toen dacht ik dus aan IF(AND), maar ik krijg het niet voor elkaar omdat Excel steeds zegt dat er een fout in mijn formule zit. Wat is hiervoor dan de juiste formule? Ik heb nu

=IF(AND(E11>=$B$3, E11<=$B$4),WINST,VERLIES

In B3 staat '2', in B4 staat '3'. Ik wist even geen andere manier. Dan geeft Excel dus aan dat hij fout is, en hij highlight $B$3, maar ik begrijp niet waarom. E11 is dus de cel met aantal doelpunten voor wedstrijd 1.

Ik bedenk me net dat ik natuurlijk ook iets kan doen met 'is niet 2 of 3', en dan verlies als eerste value_if_true. Alleen weet ik ook niet hoe dat moet xD

Alvast wederom viele Dank.

Update:
Nieuwe formule geprobeerd =IF(OR(E11={2,3});Winst;Verlies) - #NAME?. Wat doe ik verkeerd?

Update 2:
Ik vermoed dat de soort value in de cel fout stond, met getallen werkt het wel :P
=IF(AND(E11=2,+E11=3);1;0) werkt. Woopwoop :D

Update 3: (dit wordt een lang verhaal vrees ik... excuses alvast voor enige spam)
Bovenstaande werkt prima voor deze cel, maar hij geeft ook waarde 1 als E11 waarde 4 heeft. Dus dat schiet niet op, want dan moet het juist een 0 zijn. Wat doe ik dit keer verkeerd?

[ Bericht 5% gewijzigd door Eerin op 06-11-2015 20:04:35 ]
pi_157366872
Kan je niet beter met een Poisson-verdeling werken om voorspellingen te doen? Dat is krachtiger dan wat je nu aan het doen ben lijkt me.

Zoiets als dit:
https://www.sportsbetting(...)oisson-distribution/
Aldus.
pi_157367201
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 november 2015 20:19 schreef Z het volgende:
Kan je niet beter met een Poisson-verdeling werken om voorspellingen te doen? Dat is krachtiger dan wat je nu aan het doen ben lijkt me.

Zoiets als dit:
https://www.sportsbetting(...)oisson-distribution/
Dat is idd ook nog een optie :) ik kijk even hoe ver ik kom met Excel en dan doe ik een keer research naar dat model ;) Thanks!

Probleem hierboven is overigens opgelost :D shit werkt op het moment, geniaal.
pi_157386475
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2015 10:03 schreef Beursaap het volgende:

[..]

[..]

Kan iemand me hier nogmaals bij helpen?

Verder wil ik in een matrix 3 microcontrollers vergelijken met al hun specificaties. Hoe kan ik dit het beste maken in excel? Ik zit te denken aan de matrixen die de consumentenbond altijd weergeeft bij tests.
pi_157452272
Hoi allemaal,

Ben ik weer. Excel (Mac 2011) geeft aan dat er een fout zit in de volgende formule:

=IF(OR(AND(G11>=0.7;G11<=1;F11>=2,3;F11<=2,45),AND(G11>=0.7;G11<=1;E11>=2.25;E<=2.44),AND(F11>=2.3;F11<=2.45;E11>=2.25;E<=2.44));"Sterk";""

Iemand een idee waar?
pi_157453494
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 november 2015 17:59 schreef Eerin het volgende:
Hoi allemaal,

Ben ik weer. Excel (Mac 2011) geeft aan dat er een fout zit in de volgende formule:

=IF(OR(AND(G11>=0.7;G11<=1;F11>=2,3;F11<=2,45),AND(G11>=0.7;G11<=1;E11>=2.25;E<=2.44),AND(F11>=2.3;F11<=2.45;E11>=2.25;E<=2.44));"Sterk";""

Iemand een idee waar?
Je gebruikt , en ; door elkaar...
pi_157454296
quote:
3s.gif Op dinsdag 10 november 2015 18:55 schreef sylvesterrr het volgende:

[..]

Je gebruikt , en ; door elkaar...
Oh god ja tuurlijk xD dank je ;)

-knipknip,opgelost-

[ Bericht 19% gewijzigd door Eerin op 10-11-2015 19:39:10 ]
pi_157478749
Ik heb een formule die verschillende getallen bij elkaar optelt (=SOM(C2:C100)). Nu zou ik graag alleen alles willen optellen als er in een vak F 'ja' staat, en anders hem niet mee laten tellen in de som. Hoe doe ik dit :)?
  woensdag 11 november 2015 @ 21:21:31 #233
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_157478954
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2015 21:15 schreef igi0n het volgende:
Ik heb een formule die verschillende getallen bij elkaar optelt (=SOM(C2:C100)). Nu zou ik graag alleen alles willen optellen als er in een vak F 'ja' staat, en anders hem niet mee laten tellen in de som. Hoe doe ik dit :)?
som.als() -> https://support.office.co(...)83-a712-1697a653039b
It's Time To Shine
pi_157480655
Ik geef het op, met vlookup kom ik er niet uit en kan zelf niet met een alternatieve oplossing komen.

Situatie:

Medewerkers hebben bij ons twee gebruikersnamen en die wil ik in één overzicht hebben met hun naam erbij.

A2 moet dus gaan zoeken naar een match tussen B2 en een waarde in de reeks G2:G404 (er zijn 403 entries in die reeks) en als er een match is de waarde uit F van de matchende rij leveren.

Het simpelweg sorteren op alfabet heeft geen zin aangezien er veel meer mensen zijn die gebruikersnaam1 hebben dan mensen die gebruikersnaam2 hebben.
Ik wil alleen resultaat wanneer de gevonden waarde exact overeenkomt.

Iemand? <3
pi_157480935
Je kan niet verticaal.zoeken "naar links". Dus iets als =VERT.ZOEKEN(G1;F1:G404;-2;onwaar) kan niet. Is kolom F en G omdraaien een optie?
Aldus.
pi_157481037
O, zo bedoelen ze 'zoekt in de meest linkse kolom' dus. Dit werkt inderdaad! Heel erg dank.
  dinsdag 17 november 2015 @ 09:15:29 #237
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_157617613
Kan iemand mij op weg helpen?

ik heb een een lijst met tijdstippen wanneer een aantal personen (100) aan een bepaald punt passeert (ook 100) punten. dus in totaal een lijst met 10000 tijdstippen.
Kan ik een draaitabel ofzo maken met daarin per persoon het vroegste en het laatste tijdstip dat geregistreerd werd?
pi_157617893
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2015 09:15 schreef mrPanerai het volgende:
Kan iemand mij op weg helpen?

ik heb een een lijst met tijdstippen wanneer een aantal personen (100) aan een bepaald punt passeert (ook 100) punten. dus in totaal een lijst met 10000 tijdstippen.
Kan ik een draaitabel ofzo maken met daarin per persoon het vroegste en het laatste tijdstip dat geregistreerd werd?
=MIN(IF(C2:C8=C11,D2:D8))
CTRL+SHIFT+ENTER

http://blog.contextures.c(...)-or-max-if-in-excel/
Aldus.
  dinsdag 17 november 2015 @ 10:09:11 #239
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_157618330
ik ben meer naar een soort draaitabel op zoek

mij lijst bevat dus in kolom A het rugnummer (dat elke keer terug komt)
in Kolom B het puntnummer (1 tm 130), maar dit is variabel want niet iedereen legt de volledig ronde af.
in kolom C hoe laat er aan elk van de punten gepasseerd werd.
ik wil graag weten hoe laat elke deelnemer aan het eerste en het voor hem laatste punt passeerde.
pi_157618472
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2015 10:09 schreef mrPanerai het volgende:
ik ben meer naar een soort draaitabel op zoek

mij lijst bevat dus in kolom A het rugnummer (dat elke keer terug komt)
in Kolom B het puntnummer (1 tm 130), maar dit is variabel want niet iedereen legt de volledig ronde af.
in kolom C hoe laat er aan elk van de punten gepasseerd werd.
ik wil graag weten hoe laat elke deelnemer aan het eerste en het voor hem laatste punt passeerde.
Bij het maken van de draaitabel sleep je "rugnummer" naar de RIJEN.
Tijdstip plaats je in WAARDEN
En puntnummer laat je achterwege.
Dus geen kolommen.
Bij WAARDEN heb je een uitrolmenu waar je op kunt selecteren. Klik aan "Waarde instellingen" Dan heb je de keuze in Som Aantal Gemiddelde en daar staat ook Min en Max bij.
  dinsdag 17 november 2015 @ 10:29:19 #241
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_157618609
die had ik maar ik krijg zowel voor min als max 0:00:00 overal
pi_157618698
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2015 10:29 schreef mrPanerai het volgende:
die had ik maar ik krijg zowel voor min als max 0:00:00 overal
Kijk goed naar de verdeling hh:mm:ss.
En de getalnotatie (opmaak cel) moet overeenstemmen.
dan moet het kloppen. Want legen cellen worden niet meegenomen. dat is geen verkapte nul.
  dinsdag 17 november 2015 @ 11:00:03 #243
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_157620894
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2015 11:00 schreef mrPanerai het volgende:
grrrrrrr
Ja, en.....
  dinsdag 17 november 2015 @ 12:26:53 #245
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_157620916
heb alles maar manueel ingegeven :(
pi_157621656
Zou iemand me kunnen helpen?

Hoe kan ik vert.zoeken als de zoekwaarde gekoppeld is aan een draaitabel? hierdoor krijg ik een foutmelding.

Tablad 1 vert zoeken
Tabblad 2 (genaamd D.Bew.Aantal) de draaitabel en de tabelmatrix
draaitabel is niet gelijk aan tabelmatrix btw

Bijvoorbeeld
Klant NR.(B1) = D.Bew.Aantal!I23 waarvan cel 23 van de draaitabel het nummer bevat waarop gezocht moet worden.
Klant naam = Vert.zoeken(B1;D.Bew.Aantal!$L$4:$M$27;2;WAAR)

Ik heb alles nagetrokken, en doordat de waarde van B1 uit een functie komt werkt het niet. is hier een oplossing voor? of dient de zoekwaarde een harde waarde te zijn?

Bij voorbaat dank.
pi_157621952
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2015 12:26 schreef mrPanerai het volgende:
heb alles maar manueel ingegeven :(
Excel heeft hele mooie datumnotaties. Kies dan wel datumnotatie 1904. Want die accepteert negatieve waarden.
Het is altijd "de horror" wanneer mensen spreadsheets hebben gemaakt met elke keer een eigen interpretatie van een datumnotatie (bv zonder jaartal). En als je dan zelf met "die meuk" je eigen overzichten moet maken.
  dinsdag 17 november 2015 @ 15:32:37 #248
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_157624438
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2015 13:15 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Excel heeft hele mooie datumnotaties. Kies dan wel datumnotatie 1904. Want die accepteert negatieve waarden.
Het is altijd "de horror" wanneer mensen spreadsheets hebben gemaakt met elke keer een eigen interpretatie van een datumnotatie (bv zonder jaartal). En als je dan zelf met "die meuk" je eigen overzichten moet maken.
Het is een uur notatie 0:00:00 maar om een of andere reden zet excel de min en Max altijd op 0
pi_157625236
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 november 2015 15:32 schreef mrPanerai het volgende:

[..]

Het is een uur notatie 0:00:00 maar om een of andere reden zet excel de min en Max altijd op 0
En als je de opmaak weer zet op "normaal" en je zet gewone getallen in je sheet. Komt dan ook alles op nul. Het moet toch echt aan de opmaak liggen.
pi_157626316
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2015 16:07 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

En als je de opmaak weer zet op "normaal" en je zet gewone getallen in je sheet. Komt dan ook alles op nul. Het moet toch echt aan de opmaak liggen.
Neehoor. Zou ook kunnen dat zijn 00:02:00 als een 'tekst' wordt gezien.
Dat idee krijg ik als ik hoor dat de min en max 0 geven.

Om dat op te lossen: type ergens een 1.
Kopieer die cel.
Selecteer alle tijden > rechtermuis > plakken speciaal > vermenigvuldigen.

Nu zijn al je tijden ook echt tijden en geen 'tekst' meer
pi_157693552
Ik kom ergens niet uit (VBA). Ik heb een kolom met materiaalcodes, waarvan ik de unieke waardes naar een andere kolom kopieer. Deze unieke waardes lees ik in in een Variant array, waarna de array als criteria gebruikt moet worden voor een autofilter op een andere set data.

Lukt allemaal, alleen toont de eindlijst geen gefilterde resultaten. In de kolomheader is wel te zien dat er een filter aan staat maar er worden geen rijen getoond terwijl die er 100% zeker wel zijn.

Wat heb ik allemaal gecontroleerd:
-komen de waarden (1 of meer) die in de array gaan wel voor in de lijst die gefilterd wordt: ja.
-wellicht lag het aan het soort dataveld. Ik zorg nu eerst dat zowel de bronrange naar de array als de te filteren kolom numbers zijn. Helpt ook niet.
-worden er wel data in de array ingeladen? Ja dat heb ik gecontroleerd door ergens 1 van de arraywaarden in een cel te plaatsen (regel 14)
Verder zou ik niet weten wat anders nog te doen...

Dit is de relevante code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Dim uniqueSKUsArray As Variant
lRowTempl_2 = Range("AD" & Rows.Count).End(xlUp).Row
Range("AD3:AD" & lRowTempl_2).Select
Selection.NumberFormat = "0"

uniqueSKUsArray = Application.Transpose(Range("AD3:AD" & lRowTempl_2).Value)
Sheets("Risk Temp").Activate
Range("A:A").SpecialCells(xlCellTypeBlanks).EntireRow.Delete
lRowRiskTemp = Range("C" & Rows.Count).End(xlUp).Row

Range("C2:C" & lRowRiskTemp).Select
Selection.NumberFormat = "0"
Range("A150").Value = uniqueSKUsArray(5)
Range("A1").Select
Range("A1").AutoFilter Field:=3, Criteria1:=uniqueSKUsArray, Operator:=xlFilterValues
Als ik er stap voor stap doorheen loop, krijg ik dus ook geen foutmeldingen of wat dan ook, maar toch werkt het niet.

Suggesties?
  vrijdag 20 november 2015 @ 18:23:02 #252
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_157697976
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 november 2015 16:56 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

Neehoor. Zou ook kunnen dat zijn 00:02:00 als een 'tekst' wordt gezien.
Dat idee krijg ik als ik hoor dat de min en max 0 geven.

Om dat op te lossen: type ergens een 1.
Kopieer die cel.
Selecteer alle tijden > rechtermuis > plakken speciaal > vermenigvuldigen.

Nu zijn al je tijden ook echt tijden en geen 'tekst' meer
Thx als dat zou werken . Tekst-tijden kwamen als rapport vanuit een programma dat overal tijden registreert. Met meer dan 100 deelnemers bleef ik overtypen _O_ _O_ _O_ :{w
pi_157717926
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 november 2015 15:15 schreef Modus het volgende:
Ik kom ergens niet uit (VBA). Ik heb een kolom met materiaalcodes, waarvan ik de unieke waardes naar een andere kolom kopieer. Deze unieke waardes lees ik in in een Variant array, waarna de array als criteria gebruikt moet worden voor een autofilter op een andere set data.

Lukt allemaal, alleen toont de eindlijst geen gefilterde resultaten. In de kolomheader is wel te zien dat er een filter aan staat maar er worden geen rijen getoond terwijl die er 100% zeker wel zijn.

Wat heb ik allemaal gecontroleerd:
-komen de waarden (1 of meer) die in de array gaan wel voor in de lijst die gefilterd wordt: ja.
-wellicht lag het aan het soort dataveld. Ik zorg nu eerst dat zowel de bronrange naar de array als de te filteren kolom numbers zijn. Helpt ook niet.
-worden er wel data in de array ingeladen? Ja dat heb ik gecontroleerd door ergens 1 van de arraywaarden in een cel te plaatsen (regel 14)
Verder zou ik niet weten wat anders nog te doen...

Dit is de relevante code:
[ code verwijderd ]

Als ik er stap voor stap doorheen loop, krijg ik dus ook geen foutmeldingen of wat dan ook, maar toch werkt het niet.

Suggesties?
Ik vermoed dat je filter alleen de bovenste regel in de filter neemt.
Selecteer gewoon de hele tabel zoals je dat 3 regels daarboven ook doet.
pi_157719684
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 november 2015 16:40 schreef snabbi het volgende:

[..]

Ik vermoed dat je filter alleen de bovenste regel in de filter neemt.
Selecteer gewoon de hele tabel zoals je dat 3 regels daarboven ook doet.
Thanks maar dat zal het niet zijn. Toen ik van alles zat te testen hiervoor heb ik een vergelijkbaar stukje code gebruikt, met als enige verschil dat ik als Criteria1 hard coded een paar waarden had staan, i.p.v. een Array verwijzing. En dat filter werkte daarmee gewoon zoals het moest.

Dat gezegd hebbende denk ik dat het dus toch op 1 of andere manier aan de format van de data in bronrange en de filterlijst ligt. Die lijkt niet overeen te komen. Dus dat ze bv. als string in de array staan en in de filterlijst als cijfer ofzo.

Daar moet ik eens verder mee pielen.
pi_157918685
Hallo forumleden,

Ik heb eigenlijk twee korte vraagjes,
Is het mogelijk om te verwijzen naar een cel en vervolgens deze cel te verwijderen maar dat het nog wel in de andere cel staat?
Dus bijvoorbeeld in cel A1 zet ik =C2, dan komt wat er in C2 staat ook in A1 maar als ik nu C2 verwijder wordt A1 ook leeg, is het misschien mogelijk om het getal/tekst in A1 vast te zetten en als C2 dan wordt verwijderd, A1 niet naar niks gaat maar hetzelfde blijf?

Ook vraag ik me af of je een cellenbereik kan verplaatsen door middel van een formule,
Ik wil namelijk dat een cellenbereik via een macro naar een bepaalde plek wordt verplaatst, deze plek wil ik dan constant laten varieren met =aselect.
Weet iemand of beide of een van de twee mogelijk is ik heb het namelijk nog niet kunnen vinden.

Hopelijk kan een van jullie me helpen alvast bedankt,
Stijn
  maandag 30 november 2015 @ 12:28:43 #256
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_157918890
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 12:16 schreef Stijnforum het volgende:
Hallo forumleden,

Ik heb eigenlijk twee korte vraagjes,
Is het mogelijk om te verwijzen naar een cel en vervolgens deze cel te verwijderen maar dat het nog wel in de andere cel staat?
Dus bijvoorbeeld in cel A1 zet ik =C2, dan komt wat er in C2 staat ook in A1 maar als ik nu C2 verwijder wordt A1 ook leeg, is het misschien mogelijk om het getal/tekst in A1 vast te zetten en als C2 dan wordt verwijderd, A1 niet naar niks gaat maar hetzelfde blijf?
Dat zou je met een macro kunnen doen
quote:
Ook vraag ik me af of je een cellenbereik kan verplaatsen door middel van een formule,
Ik wil namelijk dat een cellenbereik via een macro naar een bepaalde plek wordt verplaatst, deze plek wil ik dan constant laten varieren met =aselect.
Weet iemand of beide of een van de twee mogelijk is ik heb het namelijk nog niet kunnen vinden.

Hopelijk kan een van jullie me helpen alvast bedankt,
Stijn
met verschuiven() en indirect() moet dit lukken!
It's Time To Shine
pi_157929859
Nou, dit is er één hoor....

Stel, ik heb een rij getallen. Zeg bijvoorbeeld:

235,50
228,41
59,32
18,85
336,88
36,45
669,52

Nu wil ik weten welke getallen uit deze rij samen optellen tot 283,71

Ik weet dat het moet kunnen met Excel... Maar hoe?
Halp!
  dinsdag 1 december 2015 @ 14:27:00 #258
38651 yozd
FR1908 Vakkie R
pi_157945135
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 20:45 schreef Queller het volgende:

235,50
228,41
59,32
18,85
336,88
36,45
669,52

Halp!
Dit heb ik geloof ik weleens gedaan met de 'Solver' add-in in Excel, maar weet niet precies meer hoe.
"On a good day, when I run, the voices in my head get quieter until it’s just me, my breath and my feet on the sand (Dexter, E5x09)."
pi_157945760
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 20:45 schreef Queller het volgende:

235,50
228,41
59,32
18,85
336,88
36,45
669,52

Halp!
Bovenstaande rij invullen in A4 t/m A10
C2 = 1,5
D2 = C2+1
copieer dit naar E2 t/m DY2
DY2 = is dan 127,5
B4 t/m B10 is: 1,2,4,8,16,32,64

Dus B4 = 1, B5=2,...... B10 = 64

C4 = +(C13>$B4)*1

Copieer C4 naar C4 t/m DY10

C12 = +C13-C4*$B4

Copieer C12 naar C12 t/m DY18

C19 = C2
copieer C19 naar D19 t/m DY19

C21 = +C4*$A4

Copieer C21 naar C21 t/m DY28

A30 = 283,71

C30 = =SOM(C21:C28)

Copieer C30 naar C30 t/m DY30

C32 = =+(C30=$A$30)*1

Copieer C32 naar C32 t/m DY32

C34 = =+C32*C2

Copieer C34 naar C34 t/m DY34

A34 = =SOM(C34:DY34)

Deze geeft 42,5

Ga zoeken in rij 2 naar 42,5

En je ziet:

De 2e, 4e en 6e in de rij vormen de som.

228,41 plus 18,85 plus 36,45 is samen 283,71

[ Bericht 4% gewijzigd door Twentsche_Ros op 01-12-2015 15:16:09 ]
pi_157945805
Aangezien ik de Solver niet goed genoeg ken zou ik middels VBA gewoon alle combinaties afgaan. :+ Of een spreadsheet maken waarin alle mogelijke combinaties in staan (je input is dan wel redelijk beperkt, anders wordt het een zooitje). :P
pi_157946307
Ik zou sowieso al de getallen die groter als de oplossing zijn niet meenemen. :D
pi_157946380
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 15:22 schreef Basp1 het volgende:
Ik zou sowieso al de getallen die groter als de oplossing zijn niet meenemen. :D
Ja, ga bij ieder individueel geval puzzelen.
Het gaat er om dat je een degelijk systeem maakt dat bij een volgend geval ook in 1 keer een oplossing geeft.
Je moet dan een rij nullen en enen hebben die elke mogelijke optelling in zich heeft.
En dat is dan inherent aan 't binaire getallenstelsel.
pi_157947902
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 15:25 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Ja, ga bij ieder individueel geval puzzelen.
Het gaat er om dat je een degelijk systeem maakt dat bij een volgend geval ook in 1 keer een oplossing geeft.
Je moet dan een rij nullen en enen hebben die elke mogelijke optelling in zich heeft.
En dat is dan inherent aan 't binaire getallenstelsel.
En dan komen er 2 getallen in de rij erbij en opeens moet je binaire matrix van 128 uitgebreid worden naar 512. :D
  dinsdag 1 december 2015 @ 16:44:24 #264
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_157948003
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 14:57 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

(knipknip)

Zo'n binaire cellenmatrix maken gaat sneller als je de functies =DEC.N.BIN combineert met de DEEL-functie, denk ik. En volgens mij kun je daarna met SOMPRODUCT vrij snel klaar zijn.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_157948074
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 16:40 schreef Basp1 het volgende:

[..]

En dan komen er 2 getallen in de rij erbij en opeens moet je binaire matrix van 128 uitgebreid worden naar 512. :D
Dat is niet zo moeilijk. Het aantal rijen is overigens 1.048.576. Dus je kunt tot 2^20.
Dan moet je alleen kolommen en rijen transformeren. En dan kun je de nullen en enen beter via copy paste values "vastzetten". Je kunt ook een macro maken en dan via randomize trial en error bewerkstelligen.
pi_157958037
Net thuis. Ik ga morgen even puzzelen met de opties!

Thnx tot zo ver _O_

:*
pi_157960827
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 16:44 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Zo'n binaire cellenmatrix maken gaat sneller als je de functies =DEC.N.BIN combineert met de DEEL-functie, denk ik. En volgens mij kun je daarna met SOMPRODUCT vrij snel klaar zijn.
Deze functie kende ik nog niet. Dat maakt het een stuk gemakkelijker inderdaad.
pi_157962689
Ik heb momenteel in excel een takenlijst staan, hierbij heb ik meerdere kolommen, de eerste is de taak, de tweede is de datum en de derde is de naam van de persoon die dit moet uitvoeren.

Op dit moment heb ik met conditionele opmaak de datumcel gekleurd als het vandaag is, en de naam is per persoon een andere kleur. Dit werkt prima zolang het relatief weinig personen zijn, maar nu er steeds meer mensen bijkomen staan er twintig taken open op vandaag en moet iedereen zoeken welke van hem of haar is. Nu kan ik natuurlijk sorteren, maar eigenlijk wil ik de volgorde van de taken hetzelfde houden.

Wat ik graag zou willen is dat de naam van de persoon alleen kleurt als de actiedatum op die dag is. Dus als er een naam staat, maar dit moet morgen opgepakt worden geen kleur, zodra hij wel op vandaag komt wel een kleur.
Als dit niet mogelijk is zou ik het ook prima vinden als er een extra cel komt waarin een formule staat of die cel aan de criteria is vandaag en is persoon A voldoet en dan een 1 of een 0 genereert, dan kan ik die op dezelfde manier kleuren, maar als het zonder dat zou kunnen zou dat mooi zijn.

Weet iemand of dat mogelijk is?
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
pi_157972828
Goedenavond!

Ik heb een excelbestand met 170 rijen en ik ben benieuwd of het mogelijk is om dit bestand op die manier af te drukken dat elke rij op een aparte pagina komt.
Iemand de gouden tip? Google kom ik niet veel verder mee helaas...
Op donderdag 22 mei 2008 10:28 schreef Spittie het volgende:
swarma spam hoer
Op maandag 4 mei 2009 16:09 schreef Broekpaling het volgende:
Swarmahoer, deleting your posts while users are still writing them.
  woensdag 2 december 2015 @ 20:49:24 #270
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_157972964
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2015 12:53 schreef Arnold_fan het volgende:
Ik heb momenteel in excel een takenlijst staan, hierbij heb ik meerdere kolommen, de eerste is de taak, de tweede is de datum en de derde is de naam van de persoon die dit moet uitvoeren.

Op dit moment heb ik met conditionele opmaak de datumcel gekleurd als het vandaag is, en de naam is per persoon een andere kleur. Dit werkt prima zolang het relatief weinig personen zijn, maar nu er steeds meer mensen bijkomen staan er twintig taken open op vandaag en moet iedereen zoeken welke van hem of haar is. Nu kan ik natuurlijk sorteren, maar eigenlijk wil ik de volgorde van de taken hetzelfde houden.

Wat ik graag zou willen is dat de naam van de persoon alleen kleurt als de actiedatum op die dag is. Dus als er een naam staat, maar dit moet morgen opgepakt worden geen kleur, zodra hij wel op vandaag komt wel een kleur.
Als dit niet mogelijk is zou ik het ook prima vinden als er een extra cel komt waarin een formule staat of die cel aan de criteria is vandaag en is persoon A voldoet en dan een 1 of een 0 genereert, dan kan ik die op dezelfde manier kleuren, maar als het zonder dat zou kunnen zou dat mooi zijn.

Weet iemand of dat mogelijk is?
Ja, voorwaardelijke opmaak laten kijken naar de datum en als die gelijk is aan vandaag, zo ja een kleurtje.

Dus de opmaak voor kolom B kan je doen met voorwaardes uit kolom A
It's Time To Shine
pi_157973209
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2015 20:44 schreef swarmahoer het volgende:
Goedenavond!

Ik heb een excelbestand met 170 rijen en ik ben benieuwd of het mogelijk is om dit bestand op die manier af te drukken dat elke rij op een aparte pagina komt.
Iemand de gouden tip? Google kom ik niet veel verder mee helaas...
Moeten de rijen ook nog "wrappen", dus dat als de rij te lang wordt dat het dan automatisch naar de tweede kolom (binnen de pagina gaat)?

Indien niet, zou je het kunnen regelen in VBA. Je zult dan een counter moeten hebben die de rijen telt, en dan een page break na elke rij plempt:

http://www.mrexcel.com/fo(...)ic-applications.html
Beter onethisch dan oneetbaar
pi_157976343
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2015 20:49 schreef qu63 het volgende:

[..]

Ja, voorwaardelijke opmaak laten kijken naar de datum en als die gelijk is aan vandaag, zo ja een kleurtje.

Dus de opmaak voor kolom B kan je doen met voorwaardes uit kolom A
Maar hoe krijg ik dan verschillende kleuren per naam? Er zijn twintig dingen die die dag moeten gebeuren, ik wil alleen de blauwe zien,die in dit geval en naam xxx hebben en op vandaag staan. In jou voorbeeld kleuren volgens mij alle namen dezelfde kleur als de datum op vandaag staat.
  woensdag 2 december 2015 @ 22:45:22 #273
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_157976700
quote:
1s.gif Op woensdag 2 december 2015 22:34 schreef Arnold_fan het volgende:

[..]

Maar hoe krijg ik dan verschillende kleuren per naam? Er zijn twintig dingen die die dag moeten gebeuren, ik wil alleen de blauwe zien,die in dit geval en naam xxx hebben en op vandaag staan. In jou voorbeeld kleuren volgens mij alle namen dezelfde kleur als de datum op vandaag staat.
Extra check op de naam :) als(B2="Jan";WAAR;ONWAAR)
It's Time To Shine
pi_157981085
quote:
1s.gif Op woensdag 2 december 2015 22:34 schreef Arnold_fan het volgende:

[..]

Ipv alle namen verschillende kleuren...
Je kent de filtermogelijkheid? Als je de datum filtert op de datum van vandaag dan heb je alle taken van díe dag bij elkaar. Je haalt je wel een hoop werk op de hals als je alle medewerkers wil associëren met één bepaalde kleur.
Ik ben nooit zo'n liefhebber van die "Mondriaan-schilderijen" die sommige Excel-gebruikers van hun spreadsheet maken.
  donderdag 3 december 2015 @ 08:30:21 #275
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_157981516
Ik zit weer met een Excel probleempje. Ik heb een database gecreëerd uit sensorwaardes die in kolom A tellen en kolom B bijhouden of bij een bepaalde telling er 0 of 1 uitkomt. De database komt er dus volledig willekeurig als volgt uit te zien:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
A B
1 1
2 1
3 1
4 1
5 1
6 1
7 0
8 0
9 1
10 1
11 1
12 0
13 1

Er komen hier uiteindelijk misschien wel 35000 rijen uit met data. De bedoeling is dat ik alleen de rijen overhoud waar kolom B overschakelt van waarde, met bijbehorend nummer van kolom A. Dus hij moet automatisch maken van bovenstaand verhaal:

1
2
3
4
5
6
A B
1 1
7 0
9 1
12 0
13 1

Ik denk dat ik hier wel een macro voor kan schrijven maar er staat me iets bij dat er een specifieke functie is die dit doet. Weet iemand dat toevallig?
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_157981594
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2015 08:30 schreef Barcaconia het volgende:
Ik zit weer met een Excel probleempje. Ik heb een database gecreëerd uit sensorwaardes die in kolom A tellen en kolom B bijhouden of bij een bepaalde telling er 0 of 1 uitkomt. De database komt er dus volledig willekeurig als volgt uit te zien:
[ code verwijderd ]

Er komen hier uiteindelijk misschien wel 35000 rijen uit met data. De bedoeling is dat ik alleen de rijen overhoud waar kolom B overschakelt van waarde, met bijbehorend nummer van kolom A. Dus hij moet automatisch maken van bovenstaand verhaal:
[ code verwijderd ]

Ik denk dat ik hier wel een macro voor kan schrijven maar er staat me iets bij dat er een specifieke functie is die dit doet. Weet iemand dat toevallig?
Niet te snel macro's maken....
Voeg een kolom toe:
Zet in cel C1: "C"
C2: 1
C3: +(B2<>B3)*1
Copieer C3 naar C4 t/m oneindig naar beneden.
Zet een filter op A1 t/m C1
Selecteer op het uitrolmenu bij C1: "1"
En je hebt de rijen gefilterd die "veranderen"
  donderdag 3 december 2015 @ 08:44:30 #277
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_157981622
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2015 08:41 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Niet te snel macro's maken....
Voeg een kolom toe:
Zet in cel C1: "C"
C2: 1
C3: +(B2<>B3)*1
Copieer C3 naar C4 t/m oneindig naar beneden.
Zet een filter op A1 t/m C1
Selecteer op het uitrolmenu bij C1: "1"
En je hebt de rijen gefilterd die "veranderen"
Ik ga het proberen, thanks. Macro's schrijven heeft inderdaad geen voorkeur, vandaar de vraag.
  donderdag 3 december 2015 @ 08:47:44 #278
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_157981642
Werkt prima. Probleem opgelost :)
pi_157996290
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2015 22:45 schreef qu63 het volgende:

[..]

Extra check op de naam :) als(B2="Jan";WAAR;ONWAAR)
Hoe wordt die formule dan? De bovenstaande is om te zien of het Jan is. Hoe voeg ik als plus a2="vandaag" oid toe? Ik zag wel dat ik bij opmaak ook een heel eigen formule kon opgeven. En waarschijnlijk zal ik dan $b moeten gebruiken? Het slaat immers er een hele rij?
pi_157996393
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2015 07:07 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Ipv alle namen verschillende kleuren...
Je kent de filtermogelijkheid? Als je de datum filtert op de datum van vandaag dan heb je alle taken van díe dag bij elkaar. Je haalt je wel een hoop werk op de hals als je alle medewerkers wil associëren met één bepaalde kleur.
Ik ben nooit zo'n liefhebber van die "Mondriaan-schilderijen" die sommige Excel-gebruikers van hun spreadsheet maken.
Het zijn twintig regels die gedurende de dag veranderen. Als je dan een kleur ziet oplichten op een scherm weet je dat je iets moet gaan doen. Het gaat vooral om het snel zien wie hoever achterloopt of juist al klaar is.
  vrijdag 4 december 2015 @ 13:13:17 #281
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_158008170
quote:
1s.gif Op donderdag 3 december 2015 21:26 schreef Arnold_fan het volgende:

[..]

Hoe wordt die formule dan? De bovenstaande is om te zien of het Jan is. Hoe voeg ik als plus a2="vandaag" oid toe? Ik zag wel dat ik bij opmaak ook een heel eigen formule kon opgeven. En waarschijnlijk zal ik dan $b moeten gebruiken? Het slaat immers er een hele rij?
Heel simpel voorbeeld:
=ALS(EN(A2=VANDAAG();B2='Jantje');WAAR;ONWAAR)
En dan bij de opmaak kiezen voor de kleur voor Jantje.
Hier ga ik dan van uit dat in A2 een datum staat en in B2 een naam. Deze formule kan je dan toepassen op de hele kolom B. Als je meerdere kolommen een kleur wilt geven moet je $B2 gebruiken.
It's Time To Shine
pi_158022614
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 13:13 schreef qu63 het volgende:

[..]

Heel simpel voorbeeld:
=ALS(EN(A2=VANDAAG();B2='Jantje');WAAR;ONWAAR)
En dan bij de opmaak kiezen voor de kleur voor Jantje.
Hier ga ik dan van uit dat in A2 een datum staat en in B2 een naam. Deze formule kan je dan toepassen op de hele kolom B. Als je meerdere kolommen een kleur wilt geven moet je $B2 gebruiken.
Klinkt goed, zou bij de tweede ook niet waar moeten staan? Hij moet tenslotte kleuren als er wel Jantje staat. Ik ga het maandag gelijk proberen.
  vrijdag 4 december 2015 @ 22:58:10 #283
346939 Janneke141
pi_158022849
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 december 2015 22:51 schreef Arnold_fan het volgende:

[..]

Klinkt goed, zou bij de tweede ook niet waar moeten staan? Hij moet tenslotte kleuren als er wel Jantje staat. Ik ga het maandag gelijk proberen.
Nee, want dan wordt ie altijd 'WAAR'.

Nu wordt ie alleen maar waar als Jantje vandaag iets moet doen.
pi_158077420
Weet iemand hoe ik dit het handigste kan aanpakken?

Ik heb 1 'moeder'bestand met allerlei totaal tabellen, totaalcijfers etc.

Aan dit bestand wil ik 15 losse bestanden koppelen die alleen bepaalde tabellen en cijfers te zien krijgen. Het liefst moeten deze losse bestanden zichzelf updaten zodra ik in het moeder bestand iets wijzig (zonder dat de losse bestanden hoeven open te staan).

Met een simpele ='verwijzen naar ander bestand' werkt het niet. Bij opslaan en afsluiten wordt de formule er dan uitgegooid.
  maandag 7 december 2015 @ 13:17:24 #285
346939 Janneke141
pi_158077474
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2015 13:15 schreef Blue_note het volgende:
Weet iemand hoe ik dit het handigste kan aanpakken?

Ik heb 1 'moeder'bestand met allerlei totaal tabellen, totaalcijfers etc.

Aan dit bestand wil ik 15 losse bestanden koppelen die alleen bepaalde tabellen en cijfers te zien krijgen. Het liefst moeten deze losse bestanden zichzelf updaten zodra ik in het moeder bestand iets wijzig (zonder dat de losse bestanden hoeven open te staan).

Met een simpele ='verwijzen naar ander bestand' werkt het niet. Bij opslaan en afsluiten wordt de formule er dan uitgegooid.
Toch zou dat wel degelijk moeten werken. Wat bedoel je met 'de formule wordt eruit gegooid'?
pi_158077676
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2015 13:17 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Toch zou dat wel degelijk moeten werken. Wat bedoel je met 'de formule wordt eruit gegooid'?
Als ik in het losse bestand met een simpele =formule verwijs naar het moederbestand werkt dat op dat moment prima. Als ik het losse bestand dan opsla, afsluit en opnieuw open krijg ik eerst:

Er zijn problemen aangetroffen met bepaald inhoud in XXXX.XLSX. Wilt u de inhoud zo ver mogelijk herstellen? Klik op ja als u de bron van deze werkmap vertrouwt.
Ja:Krijg ik eerst: Het bestand is in Excel geopend nadat de onleesbare inhoud is hersteld of verwijderd. En hij zet de resultaten van de formule om naar harde cijfers (dus de inhoud blijft staan maar de verwijzing verdwijnt).
Beide bestanden staan dan open btw.
Nee: Hij opent het bestand niet

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 07-12-2015 13:25:20 ]
  maandag 7 december 2015 @ 13:27:26 #287
346939 Janneke141
pi_158077752
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2015 13:24 schreef Blue_note het volgende:

[..]

Als ik in het losse bestand met een simpele =formule verwijs naar het moederbestand werkt dat op dat moment prima. Als ik het losse bestand dan opsla, afsluit en opnieuw open krijg ik eerst:

Er zijn problemen aangetroffen met bepaald inhoud in XXXX.XLSX. Wilt u de inhoud zo ver mogelijk herstellen? Klik op ja als u de bron van deze werkmap vertrouwt.
Ja:Krijg ik eerst: Het bestand is in Excel geopend nadat de onleesbare inhoud is hersteld of verwijderd. En hij zet de resultaten van de formule om naar harde cijfers (dus de inhoud blijft staan maar de verwijzing verdwijnt).
Beide bestanden staan dan open btw.
Nee: Hij opent het bestand niet
Probeer de verwijzing eens aan te passen met de volledige bestandsnaam inclusief pad, map etc.?
pi_158077833
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2015 13:27 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Probeer de verwijzing eens aan te passen met de volledige bestandsnaam inclusief pad, map etc.?
Geprobeerd maar werkte niet. Ik heb het moederbestand een op het bureaublad gezet (stond in een cloud omgeving). En dan werkt het wel!
  maandag 7 december 2015 @ 13:35:31 #289
346939 Janneke141
pi_158077959
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2015 13:30 schreef Blue_note het volgende:

[..]

Geprobeerd maar werkte niet. Ik heb het moederbestand een op het bureaublad gezet (stond in een cloud omgeving). En dan werkt het wel!
Dan heb je je antwoord.
pi_158078450
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2015 13:35 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dan heb je je antwoord.
Ja, alleen een aanvullende vraag:

Op het moment dat ik nu het moederbestand op een andere locatie ga opslaan, dan werkt niks meer. Bijvoorbeeld als er een nieuwe backup server komt.

Is er ook een mogelijkheid om verbindingen te maken die dat probleem niet hebben?

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 07-12-2015 13:53:18 ]
pi_158079097
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2015 13:52 schreef Blue_note het volgende:

[..]

Ja, alleen een aanvullende vraag:

Op het moment dat ik nu het moederbestand op een andere locatie ga opslaan, dan werkt niks meer. Bijvoorbeeld als er een nieuwe backup server komt.

Is er ook een mogelijkheid om verbindingen te maken die dat probleem niet hebben?
De backup server krijg je als user normaal niet te zien. Als de mapping naar het bestand altijd hetzelfde blijft heten zou het moeten blijven werken.
pi_158079714
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2015 14:10 schreef Basp1 het volgende:

[..]

De backup server krijg je als user normaal niet te zien. Als de mapping naar het bestand altijd hetzelfde blijft heten zou het moeten blijven werken.
Maar is er een mogelijkheid om de koppeling te laten blijven werken als de mapping aangepast wordt?
pi_158079989
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2015 14:28 schreef Blue_note het volgende:

[..]

Maar is er een mogelijkheid om de koppeling te laten blijven werken als de mapping aangepast wordt?
Die zal er mbv van een VBA macro vast wel zijn om deze naar de gewenste file te laten zoeken, de vraag is of je dit wilt , of gewoon eenmalig een strakke consequente structuur opzet waardoor alles veel makkelijker kan werken.
pi_158104638
Hi!

Ik breek mijn hoofd al een tijdje op onderstaande;

Ik heb een matrix, laten we ter versimpeling zeggen dat die horizontaal loopt van B1-F1= 1-5 en verticaal ook van A2-A6= 1-5. In die matrix zitten numerieke waardes.

Wat ik zoek is een functie die voor de MAX waarde in de matrix, de assen teruggeeft. Dus bijvoorbeeld de maximale waarde is 125 in cell B2, waar de assen 1, 1 geven. Dan zoek ik een functie die zoekt op de maximale waarde, en als return in een andere cel (bijvoorbeeld A10) 1, 1 als output geeft. Kan dat?

Als ik het niet duidelijk genoeg omschrijf, shoot, dan probeer ik op te helderen.

Alvast enorm bedankt!
pi_158104651
Ik heb een vraagje voor iemand met verstand van Excel.

Ik heb 2 verschillende tabbladen aan veel data, een paar k regels lang en een meter breed ofzo. Nu wil ik het ene tabblad samenvoegen met het andere, maar dan wel dat de unieke waarden op dezelfde regel terecht komen. De unieke waarden zijn bepaalde nummers en een datum, in beide tabbladen gelijk, maar op verschillende regels natuurlijk.
Iemand die hier een macro voor weet of een andere manier? Ik hoorde wel iets over lookup, maar dat moet ik nog even uitzoeken.

Alvast bedankt in ieder geval:)
pi_158104712
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2015 14:00 schreef BVAM het volgende:

Ik heb 2 verschillende tabbladen aan veel data, een paar k regels lang en een meter breed ofzo. Nu wil ik het ene tabblad samenvoegen met het andere, maar dan wel dat de unieke waarden op dezelfde regel terecht komen. De unieke waarden zijn bepaalde nummers en een datum, in beide tabbladen gelijk, maar op verschillende regels natuurlijk.
Iemand die hier een macro voor weet of een andere manier? Ik hoorde wel iets over lookup, maar dat moet ik nog even uitzoeken.

Ja, middels Vlookup met een array. zie bijgevoegd een duidelijk voorbeeld:

http://superuser.com/ques(...)ne-row-match-of-data
pi_158104778
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2015 14:02 schreef FrituurVetPet het volgende:

[..]

Ja, middels Vlookup met een array. zie bijgevoegd een duidelijk voorbeeld:

http://superuser.com/ques(...)ne-row-match-of-data
Ik ga het eens proberen. Thanks
pi_158107744
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2015 14:00 schreef BVAM het volgende:

Moeten de 2 oorspronkelijke tabbladen in stand blijven. Maw: zijn er nog dagelijks mutaties die de 2 oorspronkelijke tabbladen ondergaan en die dan elke keer real time in het 3e gecombineerde bestand terecht moeten komen.
Of zijn het 2 statische tabbladen die eenmalig in een groter bestand terecht moeten komen, waarna de 2 oorspronkelijke bestanden eigenlijk weg kunnen. Want dat scheelt nogal in aanpak.
pi_158111116
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 22:58 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Nee, want dan wordt ie altijd 'WAAR'.

Nu wordt ie alleen maar waar als Jantje vandaag iets moet doen.
Mijn vriendelijke dank, ik heb nog even moeten puzzelen in het Engels, en de true en false zijn niet nodig in conditionele opmaak dus moest ik die nog knippen, maar nu werkt het perfect. Beter dan ooit, we zijn er erg blij mee :-)
pi_158129532
Ik moet een heel eenvoudige contactregistratie bij gaan houden. Op het eerste werkblad moet ik alle contactdata zetten. Vervolgens moet ik per maand op een nieuw werkblad de contacten uitwerken. Hoe kan ik instellen dat als een rij bijvoorbeeld waarde: '05/12/2015' bevat, dit naar werkblad: 'december' wordt gekopieerd?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')