abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 10 augustus 2015 @ 20:57:48 #151
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_155092168
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2015 20:52 schreef Elfletterig het volgende:

Verdiep je in vredesnaam in de feiten. :N
Tja, jij zit nog in de hardnekkige ontkenningsfase. En met jou vele anderen. Geeft niks, komt vanzelf.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  Moderator maandag 10 augustus 2015 @ 21:00:04 #152
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_155092264
quote:
14s.gif Op maandag 10 augustus 2015 20:50 schreef Ringo het volgende:

[..]

Natuurlijk is Zwarte Piet allebei. Maar voor sommige spruitenvreters is dat héél moeilijk om toe te geven. Geeft niks, komt vanzelf.
mja

maar nou en?

de sint is een karikatuur van een grijze oude blanke

nou en?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_155092328
Gaan we het dit jaar nou weer over Zwarte Piet hebben? :')

Ik doe er niet aan mee. Ben er echt helemaal klaar mee.
pi_155092698
quote:
7s.gif Op maandag 10 augustus 2015 20:57 schreef Ringo het volgende:

[..]

Tja, jij zit nog in de hardnekkige ontkenningsfase. En met jou vele anderen. Geeft niks, komt vanzelf.
Ik heb me uitvoerig in de materie verdiept. Ik heb talloze artikelen van zowel voor- als tegenstanders gelezen. De conclusie kan alleen zijn dat er overal in Europa feesten en tradities bestaan - al eeuwenlang - waarbij zwart geschminkte karakters een rol spelen.

Je gezicht zwart schminken zorgt dat je minder herkenbaar bent. Het heeft van oudsher ook een functie van angst zaaien. Het zwart schminken van gezichten heeft niks te maken met het willen uitbeelden van een neger. Zwarte Piet is dus ook geen karikatuur van een neger.

Wat wél zo is - en dat ik heb ik in de discussie al herhaaldelijk beaamd - is dat er foute keuzes zijn gemaakt in hoe Zwarte Piet de aflopen decennia is neergezet. Noem het onwetendheid of domheid, maar er zijn voorbeelden geweest waarbij Zwarte Piet bruin werd geschminkt en met een Surinaams accent sprak. Dat was erg fout en moet nooit weer gebeuren.

De oplossing is erg simpel: stop met Zwarte Piet bruin schminken; iets dat nog te vaak gebeurt. Zwarte Piet moet pikzwart zijn. Dat vermindert meteen de associatie met gekleurde mensen. Gewoon terug naar de oorsprong van de traditie: zwart schminken.
pi_155092782
Dit topic :') Je leven moet echt vreselijk kut zijn als je op de barricades springt voor "Zwarte" Piet.

Ga strijden voor minder belasting ofzo.
pi_155092806
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2015 19:47 schreef Elfletterig het volgende:
Ik heb helemaal niks met bedrijven die uit doorgeslagen politieke correctheid zwichten voor de druk van een piepklein groepje beroepsklagers. Ik probeer de namen van die bedrijven zo goed mogelijk te onthouden en ik doe daar geen inkopen meer. De HEMA is zo'n voorbeeld.

Nederlanders moeten met hun portemonnee spreken. Breng je geld niet naar bedrijven die Zwarte Piet slachtofferen voor een handjevol beroepsklagers.
Ik zou maar even afwachten hoe bedrijven als de Hema en AH zich dit jaar opstellen in deze discussie.
Beide bedrijven hebben er flink van langs gekregen en vele AH franchisers hebben vorig jaar al aangegeven dat ze zo'n zelfde houding van het hoofdkantoor niet pikken dit jaar.

Ze zouden wel eens een flinke draai kunnen maken dit jaar.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_155093043
Cultuurmarxisten willen blijkbaar eerst naar een nulpunt toe voordat ze hun gedroomde cultuur opbouwen :/
pi_155093324
quote:
14s.gif Op maandag 10 augustus 2015 18:53 schreef Enchanter het volgende:
http://mijngedachteover.n(...)deze-discussie-niet/

Goed leesvoer voor Glazenmaker en Koos Vogels
Geweldig stuk _O_
pi_155093983
Tolerantie moet van twee kanten komen. Wel verwachten dat allerlei buitenlandse culturen en religies hier vrij mogen worden beleid, maar de Nederlandse cultuur is opeens beledigend? Dat heet dan gewoon pech. Worden er Surinamers verbrand tijdens Sinterklaas? Nee, er wordt een toneelstukje opgevoerd, boehoe. Als je daar niet tegen kunt, moet je niet in een multi-culturele samenleving wonen, maar verhuizen naar een mono-cultureel land waar jouw wil wet is. Een keuze die blanke Nederlanders niet kunnen maken.
  maandag 10 augustus 2015 @ 21:37:20 #160
287925 2Happy4U
Ecchi Shiyou
pi_155094161
SOEWARTE PIET IES RASIESTIESCH
Women with dicks and weak men with vaginas.
Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei.
pi_155094224
quote:
14s.gif Op maandag 10 augustus 2015 20:50 schreef Ringo het volgende:

[..]

Natuurlijk is Zwarte Piet allebei. Maar voor sommige spruitenvreters is dat héél moeilijk om toe te geven. Geeft niks, komt vanzelf.
Wie of wat is een spruitenvreter?
  maandag 10 augustus 2015 @ 21:40:45 #162
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_155094346
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2015 21:34 schreef Childofthe90s het volgende:
Als je daar niet tegen kunt, moet je niet in een multi-culturele samenleving wonen, maar verhuizen naar een mono-cultureel land waar jouw wil wet is.
Een mono-cultureel land waar jouw wil wet is? Je bedoelt zo'n land waar de meerderheid meteen begint te jankballen bij elke vorm van kritiek op een foute traditie? :')
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
pi_155094547
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2015 21:40 schreef Joanne35 het volgende:

[..]

Een mono-cultureel land waar jouw wil wet is? Je bedoelt zo'n land waar de meerderheid meteen begint te jankballen bij elke vorm van kritiek op een foute traditie? :')
De traditie is niet fout. Een verwaarloosbaar groepje onwetende roeptoeters maakt hem fout.
  maandag 10 augustus 2015 @ 21:45:50 #164
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_155094679
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2015 21:44 schreef Opnaarutrecht het volgende:
verwaarloosbaar groepje onwetende roeptoeters
Dusdanig verwaarloosbaar dat hier in augustus al weer een flink topic over loopt... Dat noem ik niet verwaarloosbaar.

Een topic dat ook nog eens vol staat met racistische reacties... waarmee mensen hun eigen punt dat zwarte piet niet racistisch is toch wel behoorlijk ondermijnen.
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
pi_155095244
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2015 21:45 schreef Joanne35 het volgende:

[..]

Dusdanig verwaarloosbaar dat hier in augustus al weer een flink topic over loopt... Dat noem ik niet verwaarloosbaar.

Een topic dat ook nog eens vol staat met racistische reacties... waarmee mensen hun eigen punt dat zwarte piet niet racistisch is toch wel behoorlijk ondermijnen.
Nee hoor, dat toon alleen aan dat de users in kwestie zelf (althans in jouw ogen) racistisch zijn.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_155095359
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2015 21:45 schreef Joanne35 het volgende:

[..]

Dat heeft met de grote polarisatie van de discussie te maken en het feit dat het om een groot Nederlands kinderfeest gaat. De feiten zijn dat een militante groep randmarginalen zijn mening, veelal op onwaarheden gebaseerd, wil opdringen aan de overgrote meerderheid. Dat wekt de woede op van veel mensen.

quote:
0s.gif
Ach hier was ook iemand die het over 'spruitenvreters' had.
pi_155095401
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2015 21:09 schreef Elfletterig het volgende:

Je gezicht zwart schminken zorgt dat je minder herkenbaar bent. Het heeft van oudsher ook een functie van angst zaaien. Het zwart schminken van gezichten heeft niks te maken met het willen uitbeelden van een neger. Zwarte Piet is dus ook geen karikatuur van een neger.

In denial?
Je kunt maar niet toegeven dat je het oke vindt om zo mensen met een donkere huid tot boeman te maken ? Dat heet racisme
pi_155095672
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2015 21:58 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

In denial?
Je kunt maar niet toegeven dat je het oke vindt om zo mensen met een donkere huid tot boeman te maken ? Dat heet racisme
Dus als blanke is het okee boeman te zijn, maar met een andere kleur ben je dan zomaar ineens een racistische stereotype? Is het sowieso niet nogal racistisch om huidskleur als criterium toe te passen bij de bepaling wie er wel of geen boeman mag zijn?
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_155095814
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2015 21:21 schreef madam-april het volgende:

[..]

Geweldig stuk _O_
Ik vind het maar een raar stuk, wat is er op tegen om een bedachte figuur aan te passen zodat ook die kleine groep tevreden is en we allemaal gezellig Sinterklaas kunnen vieren?
pi_155095878
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2015 22:02 schreef Ferdo het volgende:

Is het sowieso niet nogal racistisch om huidskleur als criterium toe te passen bij de bepaling wie er wel of geen boeman mag zijn?
Yijpppp... niet meer mensen met een donkere huidskleur stigmatiseren door een donkere Piet te willen gebruiken als boeman. Kinderen bang maken voor donkere mensen is racisme.
Dit is wat elfletterig wilt met dat persé zwart maken van Pieten.
  Moderator maandag 10 augustus 2015 @ 22:07:34 #171
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_155095983
zwarte piet is alleen niet meer de boeman
  Moderator maandag 10 augustus 2015 @ 22:08:27 #172
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_155096027
denk al een jaar of 30 niet meer, toen ik een klein jongetje was vond ik het leuke kereltjes iig

de sint was de boeman, als je iets fout deed ging je niet in de zak van piet mee naar spanje ofzo
pi_155096181
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2015 21:58 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

In denial?
In denial is van toepassing op mensen die de feiten niet onder ogen zien en die de ontstaansgeschiedenis van Zwarte Piet en talloze gelijksoortige tradities negeren.

De rest van je opmerking is goedkoop getroll op manier die 99.999 ook vaak toepast. Steeds dezelfde onwaarheid blijven herhalen, net zolang tot het vanzelf "waar" wordt, of zoiets.
pi_155096182
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2015 22:05 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Yijpppp... niet meer mensen met een donkere huidskleur stigmatiseren door een donkere Piet te willen gebruiken als boeman. Kinderen bang maken voor donkere mensen is racisme.
Bang maken nog wel...kan het niet nog wat dramatischer? En dan gooi je het kennelijk automatisch op de huidskleur, dat die kinderen bang zouden worden? Dát, mijn waarde, is racisme...

Om trouwens nou te zeggen dat er hordes kinderen voor ze weg lopen valt ook wel mee. De meeste kinderen schijnen ZP juist best wel een baas te vinden, hij kan acrobatische kunstjes doen, grappen uithalen, is degene die snoep uitdeelt, en de cadeautjes. Is het dan júist niet vreemd om hem dan de nek om te draaien?
pi_155096287
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2015 22:07 schreef sp3c het volgende:
zwarte piet is alleen niet meer de boeman
Het punt is : Elfletterig vindt dat ZP wel boeman moet zijn .... en dus moet hij persé donker geschilderd worden. Dat is een racistisch standpunt .

Daarnaast is er de vraag in hoeverre kindertjes toch bang worden gemaakt voor Piet of Sint .
Shittraditie.... die steeds meer wordt afgeschaft..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')