Niet noodzakelijk! Er bestaan 3 licenties: OEM, retail, volume. De OEM is gekoppeld aan het moederbord, praktisch gezien komt voor de meeste mensen de tijd dat je met dat moederbord doet overeen met de tijd dat je met die computer doet. Voor de retailversie geldt dat jij dat steeds op 1 computer genstalleerd mag hebt staan. Koop je op een gegeven moment een nieuw systeem of stel je een nieuw systeem samen waarbij je onderdelen van het oude systeem hergebruikt dan kan je daar Windows op installeren maar je moet wel eerst Windows de-installeren op je oude systeem. Vraag me niet hoe dat precies werkt.quote:Op maandag 10 augustus 2015 15:24 schreef Komakie het volgende:
[..]
MS heeft vanaf het begin al aangegeven dat de licentie geldig blijft op de betreffende machine voor de levensduur van de machine. Je kunt dus Windows net zo vaak installeren op dezelfde pc als je wilt, maar je zult bij een nieuwe pc een nieuwe licentie moeten kopen. Iets wat overigens al jaren zo is.
Spreek voor jezelf, ik doe van alles om dit soort zaken te voorkomen. Wat betreft Google, je kan ook DuckDuckGo gebruiken. Ik gebruik geen tablet of smartphone.quote:Wat betreft de privacy. Al onze smartphones, facebooks, googles, Apples, etc hebben er al voor gezorgd dat we onze privacy kwijt zijn.
Waar denk je trouwens dat die gepersonaliseerde advertenties op Fok vandaan komen?
Dan stap je over op Linux of Apple. Geweldig besturingssysteem Windows 10. Kan er geen Windows topic komen met alle positieve kanten waar dit is al veranderd in het "Windows afzeik topic".quote:Op maandag 10 augustus 2015 23:25 schreef mschol het volgende:
[..]
was dat maar waar:
http://www.computerworld.(...)tion-compulsory.html
Waarom is het afzeiken als er kritisch gekeken word naar wat een OS doet?quote:Op maandag 10 augustus 2015 23:34 schreef DeLepelaar het volgende:
[..]
Dan stap je over op Linux of Apple. Geweldig besturingssysteem Windows 10. Kan er geen Windows topic komen met alle positieve kanten waar dit is al veranderd in het "Windows afzeik topic".
het idee van een retail licentie is juist dat hij NIET gekoppeld is aan een pc en oneindig meegenomen kan worden naar een nieuw systeemquote:Op maandag 10 augustus 2015 23:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
De retailversie is uiteraard wat duurder dan de OEM-versie, het voordeel is dat je zo lang kan gebruiken als dat je zelf wil, het nadeel is dat je misschien te veel betaalt als je bij het volgende moederbord toch weer een nieuwe versie van Windows nodig hebt.
... dit was de oplossing: http://answers.microsoft.(...)72e464bc59#LastReplyquote:Op vrijdag 7 augustus 2015 22:39 schreef shiznuts het volgende:
Ik gebruikte altijd Windows Live Essentials.Die mail app werkt nu maar halfbakken.
Serverfouten bij de helft van de accounts. Nieuwe mails opstellen met frozen layout. Langzaam als fuck.
Omdat de zeikers weer eens de boventoon voeren en HUN mening willen doordrukken en er niks anders dan die waarheid bestaat zonder tussenweg.quote:Op maandag 10 augustus 2015 23:41 schreef mschol het volgende:
[..]
Waarom is het afzeiken als er kritisch gekeken word naar wat een OS doet?
[..]
het idee van een retail licentie is juist dat hij NIET gekoppeld is aan een pc en oneindig meegenomen kan worden naar een nieuw systeem
Bij de windows 10 upgrade wordt een retail windows 8 of 7 dan ook effectief naar OEM licentie omgezet..
Dat is toch ontzettend handig.quote:Op maandag 10 augustus 2015 23:40 schreef Kriebelhoest het volgende:
Weet niet of het al gepost is maar het enige waar ik me in Windows 10 aan erger is dat wanneer je het beeld wilt splitsen je aan de kant waar je het niet heen sleept een overzicht krijgt van al je overig openstaande programma's.
Default als in mt tiles? Gewoon tiles toevoegen?quote:Op maandag 10 augustus 2015 23:45 schreef redboyke het volgende:
weet iemand hoe je start menu terug naar default settings veranderd? heb al de tiles verwijderd enzo en wil het terug naar default.
Dat is herkenbaar, bij Windows 7 had je ook al dat soort gezeik alleen kon je daar gemakkelijker de updates blokkeren of zelf alle relevante updates selecteren. Bij Windows 10 kan je gelukkig ook updates tegenquote:Op maandag 10 augustus 2015 16:12 schreef Juup het volgende:
[..]
Ik wil Skype er helemaal niet op hebben, ik gebruik die ellende niet. En ondanks dat Skype niet op de laptop stond, kreeg ik bij de aanbevolen updates toch Skype te zien.
Dat is dan ook, in mijn ogen zeer terecht, de grootste kritiek die MS van de kenners krijgt m.b.t. W10. Het is niet aan het besturingssysteem om te bepalen welke software op je computer staat. Net zo iets als dat het raar was dat je Internet Explorer niet kon denstalleren in vorige versies. Alleen nu voert het ook nog eens allemaal updates uit die ongewenst zijn. Je kan die terugdraaien en vervolgens tegenhouden maar gebruikvriendelijk is het niet.quote:Op maandag 10 augustus 2015 17:33 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik weet niet waar die ongein vandaan komt mbt het standaard hebben van FB, want dat heb ik niet...
Android ja, echter custom rom.
In mijn wereld is een besturingssysteem er voor bedoeld om je hardware op een begrijpelijke manier met jou te laten communiceren en niet om ongewild/ standaard (opt out) allerlei beslissingen voor jou te nemen mbt updates, locatie delen en weet ik veel wat. Zie ook een paar posts hierboven mbt Candy Crush.
Als ik bepaalde dingen nodig heb install ik ze wel, daar heb ik geen OS die dat zelf wel even gaat bepalen voor nodig.
hoe het stond toen ik windows 10 net had.quote:Op maandag 10 augustus 2015 23:46 schreef PjotterFRL het volgende:
[..]
Default als in mt tiles? Gewoon tiles toevoegen?
Hmm, dat weet ik niet.quote:Op maandag 10 augustus 2015 23:48 schreef redboyke het volgende:
[..]
hoe het stond toen ik windows 10 net had.
Dat klopt, dat had ik zo ook uitgelegd. Alleen heb je daar niets aan indien je bij het kopen van een nieuw moederbord ook een nieuw besturingssysteem nodig hebt, daar wees ik op in die zin. Concreet: stel dat ik voor mijn huidige computer de retailversie van W7 had gekocht dan had ik geld vespild (het veschil in kostprijs tussen OEM en retail) aangezien ik mijn moederbord niet heb vervangen en voor het volgende systeem toch W10 zal moeten nemen omwille van de nieuwe DirectX. Wat MS in de toekomst allemaal gaat doen weten we niet (we hebben er gefundeerde vermoedens over maar we zullen het moeten afwachten), stel dat W10 inderdaad de laatste editie is dan zal het deze keer eerder lonen om de retail te nemen dan de vorige keren.quote:Op maandag 10 augustus 2015 23:41 schreef mschol het volgende:
het idee van een retail licentie is juist dat hij NIET gekoppeld is aan een pc en oneindig meegenomen kan worden naar een nieuw systeem
Dat wist ik nog niet. Die caveat ben ik op de Microsoftwebsite niet tegengekomen bij het opzoeken van het upgradeproces.quote:Bij de windows 10 upgrade wordt een retail windows 8 of 7 dan ook effectief naar OEM licentie omgezet.. 'gedowngrade' naar een OEM windows 10 licentie
Dan bel je even met Microsoft en kun je het weer installeren.quote:Op maandag 10 augustus 2015 23:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat klopt, dat had ik zo ook uitgelegd. Alleen heb je daar niets aan indien je bij het kopen van een nieuw moederbord ook een nieuw besturingssysteem nodig hebt, daar wees ik op in die zin. Concreet: stel dat ik voor mijn huidige computer de retailversie van W7 had gekocht dan had ik geld vespild (het veschil in kostprijs tussen OEM en retail) aangezien ik mijn moederbord niet heb vervangen en voor het volgende systeem toch W10 zal moeten nemen omwille van de nieuwe DirectX. Wat MS in de toekomst allemaal gaat doen weten we niet (we hebben er gefundeerde vermoedens over maar we zullen het moeten afwachten), stel dat W10 inderdaad de laatste editie is dan zal het deze keer eerder lonen om de retail te nemen dan de vorige keren.
[..]
Dat wist ik nog niet. Die caveat ben ik op de Microsoftwebsite niet tegengekomen bij het opzoeken van het upgradeproces.
De veilige route: Wacht op het icoontje rechtsonderin.quote:Op maandag 10 augustus 2015 23:52 schreef Tallie1982 het volgende:
Misschien een stomme vraag.Maar waar vind ik die update naar windows 10? Heb nu windows 8
zorgen dat windows update helemaal up to date is. want je moet eerst nog naar 8.1quote:Op maandag 10 augustus 2015 23:52 schreef Tallie1982 het volgende:
Misschien een stomme vraag.Maar waar vind ik die update naar windows 10? Heb nu windows 8
Dat stond er bij ja, en als je daar dan op klikte kreeg je een erorm lang onleesbaar artikel waarbij je na lezing nog steeds vaak niet wist wat het precies deed.quote:Op maandag 10 augustus 2015 22:58 schreef mschol het volgende:
[..]
vaak stond het niet bij de windows update client, maar wel in het KB artikel
Jij bent in de war met iets anders. Dat is wanneer je vaker dan X keer een OEM hebt genstalleerd op het systeem met hetzelfde moederbord.quote:Op maandag 10 augustus 2015 23:52 schreef PjotterFRL het volgende:
[..]
Dan bel je even met Microsoft en kun je het weer installeren.
Is het voor jou niet voorstelbaar dat mensen wat privacybeschermende maatregelen nemen om andere redenen dan de inlichtingendiensten die meelezen?quote:Op maandag 10 augustus 2015 23:48 schreef PjotterFRL het volgende:
Ga toch lekker allemaal een Linux distributie gebruiken. Dat gezeur van mensen die de illusie hebben dat ze niet door de NSA bekeken worden als ze met DuckDuckGo zoeken.
maakt het toetsenbord iets uit? Gaafquote:Op maandag 10 augustus 2015 23:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Jij bent in de war met iets anders. Dat is wanneer je vaker dan X keer een OEM hebt genstalleerd op het systeem met hetzelfde toetsenbord.
Ga je gang, open er een.quote:Op maandag 10 augustus 2015 23:34 schreef DeLepelaar het volgende:
[..]
Dan stap je over op Linux of Apple. Geweldig besturingssysteem Windows 10. Kan er geen Windows topic komen met alle positieve kanten waar dit is al veranderd in het "Windows afzeik topic".
Crap! Een verspreking doordat het qua klank zo op elkaar lijkt en doordat het brein nogal associatief werkt.quote:Op maandag 10 augustus 2015 23:58 schreef Nizno het volgende:
[..]
maakt het toetsenbord iets uit? Gaaf
Ik vind het wel een leukequote:
Mjah ik vind wel dat er hier heel veel gezeurd wordt. Ik snap best dat er bezorgdheid is over privacy, maar ik lees in de Apple en Android-topics nooit iets daarover. En als Microsoft iets doet is het meteen de boeman.quote:
Dat kan, ik ben een van de mensen die geen smartphone of tablet heeft (geen behoefte aan, ik heb een gewone telefoon waar ik prima mee kan bellen en SMS'en en wat veel minder kost, de rest doe ik met mijn laptop of desktop, of een fototoestel) dus daar heb ik geen mening over. Ik weet wel dat de privacy bij deze apparaten al veel meer wordt geschonden dan bij volwassen computer dankzij alle aps en het feit dat continue de locatie kan worden bijgehouden en bij smartphones in principe ook nog eens de gebruiker vaststaat. Ik kan me dan ook voorstellen dat mensen inderdaad selectief verontwaardigd zijn. Als ik speculeer naar de reden: bij de dekstops en laptops is de strijd ogenschijnlijk nog niet helemaal gestreden, voor de smartphone hebben mensen het al opgegeven.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 00:01 schreef PjotterFRL het volgende:
[..]
Mjah ik vind wel dat er hier heel veel gezeurd wordt. Ik snap best dat er bezorgdheid is over privacy, maar ik lees in de Apple en Android-topics nooit iets daarover. En als Microsoft iets doet is het meteen de boeman.
Moet daar 'houden' achter staan?quote:Op maandag 10 augustus 2015 23:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dat is herkenbaar, bij Windows 7 had je ook al dat soort gezeik alleen kon je daar gemakkelijker de updates blokkeren of zelf alle relevante updates selecteren. Bij Windows 10 kan je gelukkig ook updates tegen
Microsoft heeft daar een tool voor uitgebracht die je kan downloaden en installeren. Dit naar aanleiding van de blunder met die drivers.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 00:04 schreef APK het volgende:
[..]
Moet daar 'houden' achter staan?
Dan wil ik graag weten hoe ik selectief bepaalde updates kan blocken...
Goede verklaring. Ik vind ook heus niet dat mensen die privacy belangrijk vinden ongelijk hebben, alleen de selectieve verontwaardiging als het om Microsoft/Windows gaat vind ik opzienbarend. Heeft het bedrijf eindelijk weer eens een goed product afgeleverd, krijg je zoiets. Dat is bij Apple echt ondenkbaar.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 00:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat kan, ik ben een van de mensen die geen smartphone of tablet heeft dus daar heb ik geen mening over. Ik weet wel dat de privacy bij deze apparaten al veel meer wordt geschonden dan bij volwassen computer dankzij alle aps en het feit dat continue de locatie kan worden bijgehouden en bij smartphones in principe ook nog eens de gebruiker vaststaat. Ik kan me dan ook voorstellen dat mensen inderdaad selectief verontwaardigd zijn. Als ik speculeer naar de reden: bij de dekstops en laptops is de strijd ogenschijnlijk nog niet helemaal gestreden, voor de smartphone hebben mensen het al opgegeven.
Ah, daar heb ik blijkbaar overheen gelezenquote:Op dinsdag 11 augustus 2015 00:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Microsoft heeft daar een tool voor uitgebracht die je kan downloaden en installeren. Dit naar aanleiding van de blunder met die drivers.
Twee edits. Kijk naar de tweede link.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 00:07 schreef APK het volgende:
[..]
Ah, daar heb ik blijkbaar overheen gelezen![]()
Heb je nog een link naar de betreffende tool of een post daarover?
-Edit: Ah, jij had een edit-
In alle eerlijkheid, met 1 zin in de EULA heb ik moeite, ik vermoed echter dat dit al de praktijk was en dat dit de eerste keer is dat MS er eerlijk en open over is naar aanleiding van Wikileaks en Snowden. Parafrase: wij zullen informatie die wij hebben verkregen van jouw computer opslaan en desgewenst doorsturen naar andere partijen als wij dat nodig vinden. Mijn interpretatie: als een overheidsdienst of een rechter vraagt om bepaalde informatie dan geeft Microsoft die als die dat heeft. Dat is voor mij een reden om zo weinig mogelijk informatie naar de MS-server te gaan, ik kies dan ook voor een custom install van W10 en ik neem nog wat verdere maatregelen indien dat nodig is (ik had al wat gelezen over een registerwijziging). Ik heb niets te verbergen maar ook als je niets te vebergen hebt kan vroeg of laat iets tegen je gebruikt worden. Waarom 1% risico nemen als je het kan vermijden en er niets nuttigs tegenover staat?quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 00:06 schreef PjotterFRL het volgende:
[..]
Goede verklaring. Ik vind ook heus niet dat mensen die privacy belangrijk vinden ongelijk hebben, alleen de selectieve verontwaardiging als het om Microsoft/Windows gaat vind ik opzienbarend. Heeft het bedrijf eindelijk weer eens een goed product afgeleverd, krijg je zoiets. Dat is bij Apple echt ondenkbaar.
En ik denk ook dat het een onbegonnen gevecht is. Wanneer een bepaalde Linux distributie populair zou worden zal er een bedrijf opstaan om dat te monetizen. Ik sla mijn gegevens en mijn data al jaren bij Microsoft op en heb nooit het gevoel gehad dat er onbehoorlijk mee om wordt gegaan.
Tsja, niet echt de schuld van MS maar van de Patriot Act. Microsoft voert meerdere rechtszaken tegen de VS om informatie die op servers in Ierland staat niet door de Amerikaanse overheid te laten inzien. Ik denk dat het een onbegonnen strijd is. Maar alle Amerikaanse techbedrijven hebben dit probleem. Het blijft eeuwig zonde dat er weinig Europese techgiganten zijn.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 00:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
In alle eerlijkheid, met 1 zin in de EULA heb ik moeite, ik vermoed echter dat dit al de praktijk was en dat dit de eerste keer is dat MS er eerlijk en open over is naar aanleiding van Wikileaks en Snowden. Parafrase: wij zullen informatie die wij hebben verkregen van jouw computer opslaan en desgewenst doorsturen naar andere partijen als wij dat nodig vinden. Mijn interpretatie: als een overheidsdienst of een rechter vraagt om bepaalde informatie dan geeft Microsoft die als die dat heeft. Dat is voor mij een reden om zo weinig mogelijk informatie naar de MS-server te gaan, ik kies dan ook voor een custom install van W10 en ik neem nog wat verdere maatregelen indien dat nodig is (ik had al wat gelezen over een registerwijziging). Ik heb niets te verbergen maar ook als je niets te vebergen hebt kan vroeg of laat iets tegen je gebruikt worden. Waarom 1% risico nemen als je het kan vermijden en er niets nuttigs tegenover staat?
Dit was ook zo'n ding waar de mensen van Computerworld over vielen:quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 00:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
In alle eerlijkheid, met 1 zin in de EULA heb ik moeite, ik vermoed echter dat dit al de praktijk was en dat dit de eerste keer is dat MS er eerlijk en open over is naar aanleiding van Wikileaks en Snowden. Parafrase: wij zullen informatie die wij hebben verkregen van jouw computer opslaan en desgewenst doorsturen naar andere partijen als wij dat nodig vinden. Mijn interpretatie: als een overheidsdienst of een rechter vraagt om bepaalde informatie dan geeft Microsoft die als die dat heeft. Dat is voor mij een reden om zo weinig mogelijk informatie naar de MS-server te gaan, ik kies dan ook voor een custom install van W10 en ik neem nog wat verdere maatregelen indien dat nodig is (ik had al wat gelezen over een registerwijziging). Ik heb niets te verbergen maar ook als je niets te vebergen hebt kan vroeg of laat iets tegen je gebruikt worden. Waarom 1% risico nemen als je het kan vermijden en er niets nuttigs tegenover staat?
Ofwel; als je je spul zelf al openbaar hebt gedeeld zou het wel eens kunnen zijn dat je foto's in een product-demonstratie van Microsoft terecht komen.quote:Indien u Uw Inhoud publiceert in onderdelen van de Dienst waar deze online onbeperkt toegankelijk wordt weergegeven, kan Uw Inhoud worden opgenomen in demonstaties [sic] of materialen ter promotie van de Dienst.
Dit is dus anders geworden.quote:Op maandag 10 augustus 2015 23:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Niet noodzakelijk! Er bestaan 3 licenties: OEM, retail, volume. De OEM is gekoppeld aan het moederbord, praktisch gezien komt voor de meeste mensen de tijd dat je met dat moederbord doet overeen met de tijd dat je met die computer doet. Voor de retailversie geldt dat jij dat steeds op 1 computer genstalleerd mag hebt staan. Koop je op een gegeven moment een nieuw systeem of stel je een nieuw systeem samen waarbij je onderdelen van het oude systeem hergebruikt dan kan je daar Windows op installeren maar je moet wel eerst Windows de-installeren op je oude systeem. Vraag me niet hoe dat precies werkt.
Een volumelicentie is een retaillicentie voor een groter aantal computers waarbij je per computer minder betaalt dan bij de retail.
De retailversie is uiteraard wat duurder dan de OEM-versie, het voordeel is dat je zo lang kan gebruiken als dat je zelf wil, het nadeel is dat je misschien te veel betaalt als je bij het volgende moederbord toch weer een nieuwe versie van Windows nodig hebt.
[..]
Spreek voor jezelf, ik doe van alles om dit soort zaken te voorkomen. Wat betreft Google, je kan ook DuckDuckGo gebruiken. Ik gebruik geen tablet of smartphone.
Je kunt dus de N versie installeren en dan heb je een heleboel van die "overbodige" programma's niet.quote:Op maandag 10 augustus 2015 23:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dat is dan ook, in mijn ogen zeer terecht, de grootste kritiek die MS van de kenners krijgt m.b.t. W10. Het is niet aan het besturingssysteem om te bepalen welke software op je computer staat. Net zo iets als dat het raar was dat je Internet Explorer niet kon denstalleren in vorige versies. Alleen nu voert het ook nog eens allemaal updates uit die ongewenst zijn. Je kan die terugdraaien en vervolgens tegenhouden maar gebruikvriendelijk is het niet.
Windows 10 is naadloos verbonden met jouw telefoon (als je een MS Windows 10 phone hebt) dus die scheidingslijn is al verdwenen. Net als bij Apple trouwens.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 00:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat kan, ik ben een van de mensen die geen smartphone of tablet heeft (geen behoefte aan, ik heb een gewone telefoon waar ik prima mee kan bellen en SMS'en en wat veel minder kost, de rest doe ik met mijn laptop of desktop, of een fototoestel) dus daar heb ik geen mening over. Ik weet wel dat de privacy bij deze apparaten al veel meer wordt geschonden dan bij volwassen computer dankzij alle aps en het feit dat continue de locatie kan worden bijgehouden en bij smartphones in principe ook nog eens de gebruiker vaststaat. Ik kan me dan ook voorstellen dat mensen inderdaad selectief verontwaardigd zijn. Als ik speculeer naar de reden: bij de dekstops en laptops is de strijd ogenschijnlijk nog niet helemaal gestreden, voor de smartphone hebben mensen het al opgegeven.
Als jij een foto maakt zit er niet zo maar auteursrecht op...quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 07:11 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Dit was ook zo'n ding waar de mensen van Computerworld over vielen:
[..]
Ofwel; als je je spul zelf al openbaar hebt gedeeld zou het wel eens kunnen zijn dat je foto's in een product-demonstratie van Microsoft terecht komen.
Aan de andere kant vraag ik me af hoe dat zit het met auteursrecht hier, maar dat even terzijde.
Die customer experience dingen ben ik wel benieuwd naar wat die verstuurd, eens even gaan kijken met Wireshark
zolang de foto maar origineel genoeg is, zit er gewoon auteursrecht opquote:Op dinsdag 11 augustus 2015 11:55 schreef Komakie het volgende:
Als jij een foto maakt zit er niet zo maar auteursrecht op...
http://www.techsupportale(...)ter-keeps-waking.htmquote:Op dinsdag 11 augustus 2015 12:05 schreef Beursaap het volgende:
Grrrrr.... en alweer ging mn pc vannacht aan na sluimerstand! Ik heb al elke menu doorzocht maar ik kan nergens iets vinden... wie helpt?
ik heb het over sluimerstand he.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 12:07 schreef mschol het volgende:
[..]
http://www.techsupportale(...)ter-keeps-waking.htm
het maakt niet zoveel uit in welke stand hij staat, hibernation of sleep.. IETS maakt je systeem wakker en ik geef je een link waarmee je het een en ander kan checkenquote:Op dinsdag 11 augustus 2015 12:10 schreef Beursaap het volgende:
[..]
ik heb het over sluimerstand he.
Mits je hem dus op openbare storage zet.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 12:03 schreef mschol het volgende:
[..]
zolang de foto maar origineel genoeg is, zit er gewoon auteursrecht op
http://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/22091/
echter ga je min of meer akkoord dat MS je foto voor vanalles mag gebruiken..
Misschien een soort "wake up on LAN" functie?quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 12:05 schreef Beursaap het volgende:
Grrrrr.... en alweer ging mn pc vannacht aan na sluimerstand! Ik heb al elke menu doorzocht maar ik kan nergens iets vinden... wie helpt?
het zou inderdaad ook een apparaat op je netwerk kunnen zijn die je pc doet ontwaken (zelf ook meegemaakt..)quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 12:52 schreef Komakie het volgende:
[..]
Misschien een soort "wake up on LAN" functie?
Ja dat kan wel.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 12:07 schreef Mr.Jorn. het volgende:
Kan je, na de upgrade, je windows.old map gewoon weggooien? Die map is 20 gig, wat vrij veel is op een ssd van 110 gig.
Ik zeg niet dat het in het geval van Beursaap zo is, maar wel het idee in het algemeenquote:Op dinsdag 11 augustus 2015 12:53 schreef mschol het volgende:
[..]
het zou inderdaad ook een apparaat op je netwerk kunnen zijn die je pc doet ontwaken (zelf ook meegemaakt..)
Gewoon netjes te doen via disk cleanupquote:Op dinsdag 11 augustus 2015 12:54 schreef Komakie het volgende:
[..]
Ja dat kan wel.
http://blog.laptopmag.com/delete-windows-old-folder
Je kunt ook even googlen natuurlijk. Windows 10 windows.old remove en het is gelijk de eerste link.
Niet volgens wat ik op Tweakers leesquote:Op dinsdag 11 augustus 2015 11:55 schreef Komakie het volgende:
[..]
Dit is dus anders geworden.
Een installatie van Windows is aan de pc gebonden. Bij een clean install hoef je ook niet meer bij installatie de key in te vullen, want die is gekoppeld aan het hardware ID van je pc.
Bij de Enterprise editie verandert niet zo veel.
Wie zal het zeggen? Dat lijkt me alleen niet mogelijk voor de OEM-versie en retail-versie die al is verkocht en dus alles wat in dat 'pakket' zit, rechters en de EC en zo zouden gehakt maken van Microsoft als het dat probeert. Het lijkt er op dat ze geld gaan vragen voor zaken die later worden toegevoegd, of dat dat via een abo is - ik moet er niet aan denken, dat is veel duurder (het zou wel de open source software stimulerenquote:Op dit moment houden ze in die zin het betaalmodel van Apple en Android als voorbeeld.
Kans is ook aanwezig dat ze een betaalmodel als Office365 gaan hanteren. Je betaalt gewoon elk jaar een x bedrag voor je installatie.
Gelukkig is dat inmiddels een beetje achterhaald, je kan selectief updates blokkeren. Zie de eerdere reactie die hierover ging en de bronnen.quote:Overigens
- Alleen de Home versie van Windows 10 installeert automatisch updates
Ik had het natuurlijk niet over FOK-reaguurders, ik had het over professionele reviewers en mensen die in het software wereldje werken en die alle fijne details kennen.quote:Overigens vind ik de opmerking dat de "kenners" kritiek geven nogal raar aangezien de kenners voor de helft blijkbaar niet weten hoe het allemaal werkt.
Hoeveel Nederlanders hebben een Windows 10 phone?quote:Windows 10 is naadloos verbonden met jouw telefoon (als je een MS Windows 10 phone hebt) dus die scheidingslijn is al verdwenen. Net als bij Apple trouwens.
http://www.groovypost.com/howto/check-computer-runs-windows-10/quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 16:00 schreef einzeinz het volgende:
Wie kent een testsite waar ik kan uitproberen of mijn laptop geschikt is voor Windows 10?
Zowel naar capaciteit toe als naar de drivers?
Nou alle fanboys kunnen schreeuwen wat ze willen, maar windows is terug bij af en is gewoon zo lek als een mandje.quote:
terug bij af vanwege 1 te misbruiken feature?quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 17:33 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Nou alle fanboys kunnen schreeuwen wat ze willen, maar windows is terug bij af en is gewoon zo lek als een mandje.
Dan hebben we het alleen nog maar over de user-level zooi, dus het sharen van je WPA key met vrienden en het opvragen van DNS over alle netwerk interfaces.
Het komende half jaar zal men wel wat meer gaan reverse engineeren, daar maak ik mij grote zorgen om want als je bovengenoemde fouten al maakt. Dan heb je duidelijk niet ontwikkeld met security in je achterhoofd.
Dat zal zeker een aantal mooie root exploits opleveren.
Windows terug bij af, slechtste OS ooit zonder information security.
Maar het is toch gratis toch?
Twee features in dit geval.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 17:47 schreef mschol het volgende:
[..]
terug bij af vanwege 1 te misbruiken feature?
overdrijven is wel een kunst..
Windows 9 is overgeslagen omdat in veel programmas in de code verwezen wordt naar windows 9x (98 en 95 dus) en om problemen daar mee te voorkomen zijn ze wijselijk naar 10 gegaan.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 17:58 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Twee features in dit geval.
Verder was er bij Windows 7 sprake dat Windows wat meer de linux kant op zou gaan en zich zou focussen op security. Dat is twee versies goed gegaan, maar hier hebben ze gewoon alles weer overboord gegooid en er een puinhoop van gemaakt.
Een beetje techneut zou dit soort feature-voorstellen meteen weglachen. Dit ga je gewoon niet doen, waarom zet je berhaupt nog een wachtwoord op je wifi dan bijvoorbeeld?
Dat DNS probleem is gewoon een enorme faal. DNS-leaks zijn al jaren bekend, en vooral dat ze gevaarlijk zijn bij VPN gebruik (maar altijd wel)
Er is nu gewoon daadwerkelijk bewust gekozen om deze kennis te negeren en een feature te implementeren die gevaarlijk by design is.
Dat is gewoon ronduit slecht vind ik. Het lijkt me dus ook wel duidelijk dat Microsoft de sterke-/slappe- versie XP->Vista etc cyclus heeft doorbroken.
Vandaar dat ze ook windows 9 overgeslagen hebben. Dat zou een goede/sterke versie moeten worden.
Ja en erg onveilig.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 18:15 schreef PjotterFRL het volgende:
Wifi-Sense is een ideale functie. Geen gedonder meer met wachtwoorden. Mensen die met een W10 laptop binnenkomen die ik in mijn contactenlijst heb hoeven mij niet te vragen om een wachtwoord, de computer connect gewoon automatisch met het netwerk. Uiteraard is dit ook uit te schakelen. Ik ken de functie al van WP8 en het is erg fijn.
Je wilt zeggen dat ze die versies hardcoded in hun programmatuur hebben zitten?quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 18:18 schreef Klonk het volgende:
[..]
Windows 9 is overgeslagen omdat in veel programmas in de code verwezen wordt naar windows 9x (98 en 95 dus) en om problemen daar mee te voorkomen zijn ze wijselijk naar 10 gegaan.
Veel software software wel, onmogelijke opgave om daar alle code aan te passen.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 18:20 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Je wilt zeggen dat ze die versies hardcoded in hun programmatuur hebben zitten?
Verder zou je inter natuurlijk ook een andere codenaam kunnen gebruiken ipv 9.
Niet echt een argument imho.
Haha natuurlijk niet. Dat is toch aan de gebruiker zelf om in te stellen? Als ik een bedrijfslaptop heb dan zet ik het f niet aan f ik zorg ervoor dat mijn laptop goed beveiligd is. Wifi-sense is gewoon een handige feature waar nu weer veel te veel gemekker over is. Er worden geen wachtwoorden gedeeld, je wordt gewoon ingelogd via Wifi-sense. Het scheelt zoveel gedoe.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 18:18 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Ja en erg onveilig.
Maar voor thuisgebruik van een werkloze zou ik die optie nog wel accepteren.
Maar op het moment dat de gebruiker ook een werklaptop op zijn wifi heeft zitten is het al een hele andere zaak. Dan liggen praktisch al de gegevens van je werkgever op straat. Wil je dat?
quote:Whether you choose to share password-protected Wi‑Fi networks with your contacts to give them Internet access is completely up to you. Here are some important things to know and consider:
## Your contacts don't see your Wi‑Fi network password. For networks you choose to share access to, the password is sent over an encrypted connection and is stored in an encrypted file on a Microsoft server, and is then sent over an HTTPS connection to your contacts' PC or phone if they use Wi‑Fi Sense. Your contacts don't get to see your password, and you don't get to see theirs.
##You're in control, and you choose which Wi‑Fi networks you want to share access to. When you first connect to a password-protected Wi‑Fi network, you choose if you want to share access to that network with your contacts. You can share a few networks, a lot, or none—it's up to you to decide which networks you share. You might have more contacts on one social network or service than another, so you could share Wi‑Fi network access with one social network or service and not another to help determine how many people can have access.
##When you share network access, your contacts get Internet access only. For example, if you share your home Wi‑Fi network, your contacts won't have access to other computers, devices, or files stored on your home network. If you have a small business that has intranet sites, your contacts won’t be able to access them.
##Networks are only shared with contacts who use Wi‑Fi Sense on a PC running Windows 10 or phone running Windows 10 Mobile. Wi‑Fi Sense doesn't work for people who use a PC or phone that's running on a different operating system. If your contacts turn off Connect to networks shared by my contacts in Settings > Network & Internet > Wi‑Fi > Manage Wi‑Fi settings, they'll stop sharing their networks and they won't be able to connect to networks you share.
##You share with your contacts, but not their contacts. The networks you share aren't shared with your contacts' contacts. If your contacts want to share one of your networks with their contacts, they'd need to know your actual password and type it in to share the network.
##Enterprise networks that use 802.1X can't be shared. If you connect to one of these enterprise networks at work or somewhere else, those network credentials won't be shared with any of your contacts.
Onzin. Om daarom je versie naar de klant toe maar te veranderen omdat je het intern niet aankunt is echt klinkklare onzin.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 18:22 schreef Klonk het volgende:
[..]
Veel software software wel, onmogelijke opgave om daar alle code aan te passen.
Prima argument dus.
Een niet-lokaal account icm bitlocker vind ik ook niet echt een fijn idee, die key wordt opgeslagen in OneDrive.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 18:18 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Ja en erg onveilig.
Maar voor thuisgebruik van een werkloze zou ik die optie nog wel accepteren.
Maar op het moment dat de gebruiker ook een werklaptop op zijn wifi heeft zitten is het al een hele andere zaak. Dan liggen praktisch al de gegevens van je werkgever op straat. Wil je dat?
Ga toch weg man, die feature staat default aan.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 18:24 schreef PjotterFRL het volgende:
[..]
Haha natuurlijk niet. Dat is toch aan de gebruiker zelf om in te stellen? Als ik een bedrijfslaptop heb dan zet ik het f niet aan f ik zorg ervoor dat mijn laptop goed beveiligd is. Wifi-sense is gewoon een handige feature waar nu weer veel te veel gemekker over is. Er worden geen wachtwoorden gedeeld, je wordt gewoon ingelogd via Wifi-sense. Het scheelt zoveel gedoe.
Even wakker worden ik heb het niet over MS maar over alle miljoenen programma's die je kunt downloaden en installerenquote:Op dinsdag 11 augustus 2015 18:26 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Onzin. Om daarom je versie naar de klant toe maar te veranderen omdat je het intern niet aankunt is echt klinkklare onzin.
Verder gebruik je in software hier veelal enum's voor. Daar kun je gewoon een 9 aan toevoegen hoor, geen probleem en geen verwarring.
Maar genoeg dit zijn details.
Gebruik gewoon lekker windows 10, maar wees je gewoon bewust dat het een enorm staaltje prutswerk is.
Als je dat niet vind, moet je ook niet gaan zeuren als je straks geripped bent bij het internetbankieren. Want w10 gebruiken is hier wel om vragen imho.
Ik ben Windows- en Linuxgebruiker, en als er een ernstig lek in Linux is zal ik dat ook zeker niet ontkennen. Maar dat DNS-lek is gewoon een bewezen feit en vind ik zeer ernstig.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 18:30 schreef PjotterFRL het volgende:
Je zult vast gelijk hebben BarryOSeven.
Ik ben wel klaar met dit topic, het is prooi voor Linux-fanboys die elke bug of privacy-schendende feature in Windows met 15 kilo zout bestrooien. Ik ga verder genieten van een meer dan prima OS, waarvan in oktober wel dingen worden gefixed. (Of eerder, bij erg grote bugs.)
En, als workaround, zou je je DNS handmatig in kunnen stellen op adapter niveau toch?quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 18:35 schreef Stratocruiser het volgende:
[..]
Ik ben Windows- en Linuxgebruiker, en als er een ernstig lek in Linux is zal ik dat ook zeker niet ontkennen. Maar dat DNS-lek is gewoon een bewezen feit en vind ik zeer ernstig.
Nou niet echt. Wel voor het vermeiden van false DNS'es.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 18:39 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
En, als workaround, zou je je DNS handmatig in kunnen stellen op adapter niveau toch?
Okay, maar gemiddeld genomen zal er 1 internetverbinding actief zijn. LAN, dan wel WLAN. (voor de gemiddelde thuisgebruiker) en zal dus maar 1 van de 2 antwoord geven (mits er natuurlijk maar 1 internetverbinding heeft).quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 18:46 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Maar dit is al veel te technisch voor de leek. Vandaar dat het default veilig moet zijn. Als je speciale dingen wil moet de gebruiker dat zelf maar instellen.
Over het algemeen wel ja.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 18:53 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Okay, maar gemiddeld genomen zal er 1 internetverbinding actief zijn. LAN, dan wel WLAN. (voor de gemiddelde thuisgebruiker) en zal dus maar 1 van de 2 antwoord geven (mits er natuurlijk maar 1 internetverbinding heeft).
Dus over het algemeen genomen is het risico niet dermate hoog als ik het zo lees. (het is geen wenselijk gedrag, dat ben ik met je eens).
In mijn zakelijk netwerk zou ik er wel meer controle over willen hebben aangezien ik daar meerdere netwerkkaarten in heb zitten die ieder hun specifieke doel dienen. En ik wil geen nodeloze ms verspillen met loze DNS-requests.
Qua VPN ga ik het gedrag eens bekijken wat ie nu feitelijk doet
Ik werk al een jaartje of 12 met VPN's, ik ken de werkingquote:Op dinsdag 11 augustus 2015 18:54 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Over het algemeen wel ja.
Maar bij VPN gebruik is er een VPN adapter, en een normale LAN/WLAN adapter nodig.
Daarbij wordt het gevaarlijk omdat hij dus zowel de VPN adapter als de LAN/WLAN gaat querien.
Een VPN adapter is virtueel en wordt getunneled over de LAN/WLAN. Er zijn bij VPN dus altijd 2 adapters beschikbaar.
De naamgeving was een grapje, je kent de MS cyclus van goed/slechte releases.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 18:28 schreef Klonk het volgende:
[..]
Even wakker worden ik heb het niet over MS maar over alle miljoenen programma's die je kunt downloaden en installeren
Maar waarom je je druk maakt over de naamgeving is me ook een vraag, ik bedoel van 3 naar 95, 98 en daarna weer ME, Vista en 7 en 8(en dan vergeet ik links en rechts vast nog wel een versie).
An sich wel. Maar wij zitten hier als hobbyisten gewoon even wat exploits te verzinnen die we zo uit de mouw schudden. Je zou verwachten dat een partij als MS dit ook wel kan bedenken.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 19:00 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Ik werk al een jaartje of 12 met VPN's, ik ken de werking
Maar het ging me erom dat het risico voor de gemiddelde thuisgebruiker redelijk te verwaarlozen is. Het is wellicht niet optimaal, maar dat gaat wel op voor meer van de IT inrichting in huis.
Dit issue is aangekaart en makkelijk op te lossen, ben benieuwd hoe MS hierop gaat reageren.
Thanks, enkel het touchscreen zal het niet doen. Maar dat heeft mijn laptop niet.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 16:09 schreef henkkeumus het volgende:
[..]
http://www.groovypost.com/howto/check-computer-runs-windows-10/
Natuurlijk kan je dat weggooien. De enige reden dat die map er staat is om betanden veilig te stellen die de gebruiker niet wil weggooien, meer specifiek de bestanden in de douments-, pictures-, music- en downloadfolders. Veel mensen slaan hier van alles op wat belangrijk voor hen is. Voorzichtig zijn dus met wat je weggooit, het handigste is wellicht om alle grote bestanden te verwijderen.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 12:07 schreef Mr.Jorn. het volgende:
Kan je, na de upgrade, je windows.old map gewoon weggooien? Die map is 20 gig, wat vrij veel is op een ssd van 110 gig.
Kritische geluiden zijn altijd welkom.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 17:33 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Nou alle fanboys kunnen schreeuwen wat ze willen, maar windows is terug bij af en is gewoon zo lek als een mandje.
Dan hebben we het alleen nog maar over de user-level zooi, dus het sharen van je WPA key met vrienden en het opvragen van DNS over alle netwerk interfaces.
Voor wie het niet weet en het interessant vindt, hier een woordje uitleg. over die DNS-lek waar jij het over hebt.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 17:58 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Twee features in dit geval.
Verder was er bij Windows 7 sprake dat Windows wat meer de linux kant op zou gaan en zich zou focussen op security. Dat is twee versies goed gegaan, maar hier hebben ze gewoon alles weer overboord gegooid en er een puinhoop van gemaakt.
Een beetje techneut zou dit soort feature-voorstellen meteen weglachen. Dit ga je gewoon niet doen, waarom zet je berhaupt nog een wachtwoord op je wifi dan bijvoorbeeld?
Dat DNS probleem is gewoon een enorme faal. DNS-leaks zijn al jaren bekend, en vooral dat ze gevaarlijk zijn bij VPN gebruik (maar altijd wel)
Er is nu gewoon daadwerkelijk bewust gekozen om deze kennis te negeren en een feature te implementeren die gevaarlijk by design is.
Dat is gewoon ronduit slecht vind ik. Het lijkt me dus ook wel duidelijk dat Microsoft de sterke-/slappe- versie XP->Vista etc cyclus heeft doorbroken.
Vandaar dat ze ook windows 9 overgeslagen hebben. Dat zou een goede/sterke versie moeten worden.
Het staat standaard aan, dus je vrienden heb dit hoogstwaarschijnlijk aan staan.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 20:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Kritische geluiden zijn altijd welkom.
Licht dat alsjeblieft eens toe. Je deelt toch alleen die WPA-sleutel wanneer je dat zelf aanzet of aan laat staan? Idem voor dat andere netwerkgedoe, je kan het zelf toch instellen? Stel dat ik als gebruiker de benodigde stappen neem om dit zo veilig mogelijk in te stellen, loop ik dan extra risico doordat andere gebruikers dat niet doen?
Al geprobeerd nieuwe graphic drivers te installeren?quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 20:10 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Ik zal het eerst even hier proberen voor dat ik een topic open gooi![]()
Sinds de 29ste, heb ik W10 pro X64, helemaal fantastisch op 2 dingen na, die ik niet opgelost krijg. Microsoft is ook niet bepaald snel met reageren![]()
Als ik mijn PC reboot of opstart, dan heb ik na het Windows laden een zwart scherm voor ongeveer 40sec tot 1 min. Ik heb dan ook geen muis aanwijzer, zoals vaak wel wordt omschreven op het internet. Ik kan mijn probleem ook niet elders met een mogelijke oplossing weer vinden.
Daarnaast is de input van mijn toetsenbord tov wat wordt weergegeven traag. Ik ben al snel twee regels verder aan het typen dan op het display word weergegeven.![]()
Specs:
OS 10 Pro X64
CPU Intel Core i7 3790X
Keyboard Logitec G910
Mouse Asus
PSU Corsair 800AX
Hard Drives Samsung 850Pro 512GB 2x Raid 0
Asus Rampage 4 extreme
Corsair Dominator Platinum 32GB cl9
Sapphire R9 290 4GBOC TRI-X Crossfire
iiyama Prolite B2888UHSU (4K)
Heb de laatste drivers van AMD er opstaan.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 20:17 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Al geprobeerd nieuwe graphic drivers te installeren?
Verder denk ik dat je het beter in een los topic kunt proberen, er zijn te veel vragen heen en weer nodig voordat je er bent. Dat is wel wat verwarrend.
Het punt is dat ik er als gebruiker voor kan kiezen om dat spul uit te zetten, in dat geval maakt het voor mij toch niet uit wat mijn vrienden doen met hun computer?quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 20:15 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Het staat standaard aan, dus je vrienden heb dit hoogstwaarschijnlijk aan staan.
Nou weet ik niet in hoeverre dat systeem herkend dat het jouw netwerk is, maar de kans is groot dat jouw vrienden ook jouw key kunnen en gaan sharen als jij deze aan ze geeft als ze bij jou zijn.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik ben volgens mij (tenzij ik me heel erg sterk vergis en het toch over 8 ging) al een tweak tegengekomen voor W10: de waarde van een registervariabele op 0 zetten. Ik neem aan dat het sowieso wel zal verbeteren: medewerkers die anoniem lekken omdat ook zij privacy belangrijk vinden, geeks die verder speuren, MS die bezwijkt onder de druk van boze klanten.quote:Het "andere" netwerk gedoe is het meest enge en gevaarlijke. Het zat ook al in W8 maar daar kon je het uitschakelen door het register aan te passen. In W10 kan het niet meer uitgezet worden.
Die andere softwaregigant Oracle is momenteel ook slecht bezig. https://www.security.nl/p(...)are+niet+controleren
Bottomline: gebruikers doen aan reverse-engineering om kwetsbaarheden op te sporen, Oracle vindt dat niet leuk en doet moeilijk.
Uit beide gevallen (W10 en Oracle) en trouwens ook het encryptieverhaal (de NSA die bedrijven heeft betaald om kwetsbaarheden in methodes in te bouwen) blijkt hetzelfde: dit soort software zou open source moeten worden. Laat alle bedrijven en gebruikers hieraan bijdragen, met zijn allen en voor zijn allen. Idem voor DirectX, als Valve, Ubisoft, EA etc. nu met zijn allen OpenGL zouden verbeteren, of zelf bij 0 zouden beginnen met een alternatief, dan zou dat spul veel beter werken doordat die bedrijven en NVidia en AMD in theorie beter de code zouden moeten kunnen optimaliseren en gebruiken (want transparant).
Softwareontwikkeling is niet gratis maar dat wil niet zeggen dat goede software per se proprietary moet zijn, je kan ook open source software maken met professionele budgetten en dit betalen met inkomsten die je genereert met die software die je maakt dankzij deze open source software.
[ Bericht 8% gewijzigd door Bram_van_Loon op 11-08-2015 20:40:31 ]ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Dat het heel erg ernstig is dat zo'n softwaregigant zulke lekken in de software laat bestaan dat is helder maar wat betreft het internetbankieren, ben ik met het systeem van de Rabobank (kastjes die niet gekoppeld zijn aan het internet en een code genereren met jouw pas en code) niet beter hiertegen beveiligd dan wanneer het beveiligingssysteem volledig online zou staan?quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 19:06 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
An sich wel. Maar wij zitten hier als hobbyisten gewoon even wat exploits te verzinnen die we zo uit de mouw schudden. Je zou verwachten dat een partij als MS dit ook wel kan bedenken.
Dan hebben ze dus doelbewust gekozen voor veiligheidslekken. En daar het thuis gevaar gering is, kan de schade enorm zijn voor het individu.
Gisteren in nieuwsuur:
Ziggo KPN en nog een partij leiden het wlan wachtwoord af van het mac adres van de router. Het mac adres wordt uitgezonden dus kun je dat terugrekenen naar het wachtwoord.
Met die exploit, en het W10 DNS lek. Kan een kwaadwillend persoon je complete bankrekening leegtrekken.
Wat denk je dat de bank hier van zegt? Krijg je je geld terug als individu bij deze case?
Verder is het instellen van een statische DNS ook niet optimaal en 100% veilig maar dat is natuurlijk niets. Als ik jouw statische DNS ip in je router door-route naar mijn eigen PC kan ik je alsnog fake pagina's leveren
Slechts XP.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 18:28 schreef Klonk het volgende:
[..]
Even wakker worden ik heb het niet over MS maar over alle miljoenen programma's die je kunt downloaden en installeren
Maar waarom je je druk maakt over de naamgeving is me ook een vraag, ik bedoel van 3 naar 95, 98 en daarna weer ME, Vista en 7 en 8(en dan vergeet ik links en rechts vast nog wel een versie).
Rabobank lijkt me veiliger dan bijvoorbeeld ING.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 20:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat het heel erg ernstig is dat zo'n softwaregigant zulke lekken in de software laat bestaan dat is helder maar wat betreft het internetbankieren, ben ik met het systeem van de Rabobank (kastjes die niet gekoppeld zijn aan het internet en een code genereren met jouw pas en code) niet beter hiertegen beveiligd dan wanneer het beveiligingssysteem volledig online zou staan?
[..]
Slechts XP.
Ik kan enkel speculeren maar dit is zeker: alle informatie die de RR gebruikt staat op de pas. Dan kom je dus uit bij de pincode en de overige data (pasnummer, naam en rekeningnummer?) die op de chip (het leest de chip, niet de magneetstrook) staat en eventueel een getal wat je zelf invoert in opdracht van 'de website'.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 21:05 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Rabobank lijkt me veiliger dan bijvoorbeeld ING.
Nu weet ik niet hoe die Random Reader werkt, en of het bedrag en het rekeningnummer van de tegenpartij in de code mee gegenereerd worden. In dit geval is het wel veilig.
In de reader?quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 21:17 schreef delano.888 het volgende:
Rabobank is zeker veilig hoor. Je ziet bij het overboeken in de reader nog eens naar wie je overmaakt en hoeveel. Als je dan naar een hacker over maakt ben je gewoon suf bezig.
Nee de nieuwe met camera en schermpje.quote:
Die worden gefaseerd vervangen, ik heb begrepen dat je als klant vanzelf een keer aan de beurt komt en dat het een luck of the draw is. Niet dat het mij heel erg veel uitmaakt eerlijk gezegd, die oude technologie is naar verluidt toch niet vervangen omdat die minder veilig zou zijn maar omdat de nieuwe technologie gebruiksvriendelijker zou zijn? In dat geval heb ik geen haast.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 21:27 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Nee de nieuwe met camera en schermpje.
Heb jij de oude nog? Dat lijkt me niet goed ik zou je bank eens bellen.
Dat neem ik nu dan even van je aan aangezien ik zelf nog niet zo'n apparaat heb maar zou dit bij de 'oude' reader wel kunnen? Niemand van ons weet hoe het precies is beveiligd maar kunnen jullie een goede beveiliging hiertegen bedenken met exact die reder en inlog- en betaalprocedure?quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 21:27 schreef delano.888 het volgende:
En die situatie die je beschrijft kan niet voorkomen met de nieuwe reader aangezien je dus in het apparaatje zelf ziet wat je overmaakt en naar wie.
Je kunt toch een malafide dns opzetten die sneller reageert dan de ander. Dan kun je een adres door laten verwijzen naar een ip naar keuze.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 21:30 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Hoe komt iedereen erbij dat, de voor sommige gebruikers, problematisch DNS resolver een exploit is? Het is volgens mij niks meer dan een manier om DNS requests sneller te laten afhandelen die nadelig lijkt uit te vallen voor VPN gebruikers.
Wat een overdreven gedoe want voor 99% van de users maakt dit geen bal uit.
Weet je wat pas een echte exploit is? Heartbleed en shellshock, dat zijn pas echt schadelijke exploits. Niet alleen omdat ze zo ingrijpend zijn maar omdat ze zo moeilijk zijn te patchen omdat veel code legacy code is.
En hoe wil je die DNS op de computer van een persoon krijgen?quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 21:45 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Je kunt toch een malafide dns opzetten die sneller reageert dan de ander. Dan kun je een adres door laten verwijzen naar een ip naar keuze.
Geen exploit?
Het is echt sneller om een honeypot op te zetten dan deze exploit te misbruiken geloof ik.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 19:06 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Ziggo KPN en nog een partij leiden het wlan wachtwoord af van het mac adres van de router. Het mac adres wordt uitgezonden dus kun je dat terugrekenen naar het wachtwoord.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |