abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 10 augustus 2015 @ 11:38:20 #226
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_155071918
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2015 11:31 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

De menselijke aard bleek dus even iets anders te liggen dan de hogepriesters dachten. Het ging trouwens ook gepaard met een meer egalitaire machtsafstand.
Meer respect voor ondernemers en kapitalisten dan voor priesters en de paus lijkt me niet meer egalitair. Het is het één vervangen voor het ander en staat in de huidige politiek diametraal tegenover links, waar meer aandacht is gevraagd voor spiritualiteit dan voor arbeid arbeid arbeid. Kijk naar de positie van de confessionele partijen in Nederland; sociaal-economisch rechts, een calvinistische traditie.

quote:
Ik verwijs 'vrijblijvend' terug naar de tijd dat er geld teveel in de pensioenkassen zat (zoveel dat Unilever, Philips en de overheid er honderd miljard uit roofden), en men niet de V&D in de schulden hoefde te steken of kaal te plukken. Maar goed, dat zou zonder pensioenfondsen toch wel gebeuren. Ze voegen zich gewoon bij het systeem. De politiek en bedrijfslevens hebben bewust het pensioenstelsel ondermijnd.
Alsnog hebben we één van de beste pensioenstelsels ter wereld, komen pensioengerechtigden aan een inleg vs. uitkering-ratio waar ze met persoonlijke spaarsystemen (een 401k) niet toe zouden komen en kan zelfs die gigantische "roof" het rendement slechts beperkt drukken. Niet voor niets zijn Nederlanders weinig happig op zelf sparen voor hun oude dag; het rendement ten opzichte van pensioenfondsen is te gering.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  maandag 10 augustus 2015 @ 11:54:55 #227
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_155072317
quote:
15s.gif Op maandag 10 augustus 2015 11:38 schreef GSbrder het volgende:
Alsnog hebben we één van de beste pensioenstelsels ter wereld, komen pensioengerechtigden aan een inleg vs. uitkering-ratio waar ze met persoonlijke spaarsystemen (een 401k) niet toe zouden komen en kan zelfs die gigantische "roof" het rendement slechts beperkt drukken. Niet voor niets zijn Nederlanders weinig happig op zelf sparen voor hun oude dag; het rendement ten opzichte van pensioenfondsen is te gering.
Niet voor niets zijn politieke partijen en het bedrijfsleven voornemens om naar persoonlijke spaarsystemen toe te werken (valt er nog meer te graaien, en bij Enron praktijken ben je alles kwijt), en dus wordt het huidige systeem ondermijnd.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 10 augustus 2015 @ 11:57:18 #228
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_155072387
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2015 11:54 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Niet voor niets zijn politieke partijen en het bedrijfsleven voornemens om naar persoonlijke spaarsystemen toe te werken (valt er nog meer te graaien, en bij Enron praktijken ben je alles kwijt), en dus wordt het huidige systeem ondermijnd.
Hoe zie je die persoonlijke spaarsystemen voor je?
  maandag 10 augustus 2015 @ 12:02:36 #229
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_155072538
quote:
15s.gif Op maandag 10 augustus 2015 11:38 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Meer respect voor ondernemers en kapitalisten dan voor priesters en de paus lijkt me niet meer egalitair. Het is het één vervangen voor het ander en staat in de huidige politiek diametraal tegenover links, waar meer aandacht is gevraagd voor spiritualiteit dan voor arbeid arbeid arbeid. Kijk naar de positie van de confessionele partijen in Nederland; sociaal-economisch rechts, een calvinistische traditie.
Dit is zo fout dat ik niet weet waar ik moet beginnen. Misschien doe ik later een poging. Het begint al met de opstelling van de confessionele partijen en hoe zij tegenover moderniteit stonden, alsmede de opstelling van de ARP (welke zeker voor die tijd anti-hierarchisch was, doch vijandig tegenover de 'revoluties' sinds late 18e eeuw).
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 10 augustus 2015 @ 12:50:34 #230
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_155073511
quote:
The super rich can view the lower classes as subhuman

It is very hard to justify your huge wealth unless you see people beneath you as less deserving. Once the wealth gaps become very large, it is easier to get through the day if you see them as less able, less special. When earlier this month the civil society minister Brooks Newmark told people involved in charities that they should “stick to their knitting” rather than concern themselves with what might be causing the problems they were trying to remedy, he was exhibiting just such a “don’t worry your pretty little head” attitude.

At the extreme, the less fortunate may not be seen as people at all. That was the finding of a study from Princeton University in which MRI scans were taken of several university students’ active brains while they viewed images of different people. Researchers saw that photographs of homeless people and drug addicts failed to stimulate areas of the brain that usually activate whenever people think about other people, or themselves. Instead, the (mostly affluent) students reacted to the images as if they “had stumbled on a pile of trash”.

The more economic inequality there is in a country, the more people are prone to instantly size up each others’ status upon meeting. Some quickly cast their eyes down; others look over the shoulders of those they don’t think they need to respect. Social psychologists from Berkeley and Amsterdam have studied strangers in situations where one told the other of a difficult personal experience, such as a death in the family. The larger the social gap, the less compassion was shown. Such behaviour, and the acceptance of it as normal, becomes much more prevalent in those places where the 1% have taken the most.
Bron: The Guardian
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_155073594
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2015 12:50 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Bron: The Guardian
Open deur?
I´m back.
  maandag 10 augustus 2015 @ 12:55:26 #232
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_155073656
quote:
Pensioenfondsen werden tot in de jaren 70 degelijk bestuurd door werkgevers en vakbonden. Het beleggen van pensioengeld gebeurde volgens zorgvuldige en voorzichtige principes: in de staatsschuld, in huurwoningen, een beetje in aandelen. Maatschappelijk belang en sociaal verantwoord investeren waren vanzelfsprekend. Met de opmars van het vrije marktdenken werden de collectieve spaarpotten onderdeel van de financiële wereld. De échte economie van goederen en diensten raakte ondergeschikt aan de financiële economie. Een wereld bevolkt door hoogopgeleide jonge academici die de band met gewone werkende mensen vaak kwijt zijn. Die bonusgericht zijn en niet weten hoe het is om, naast de AOW, te leven van een bruto pensioen van 500 tot 700 euro.
http://www.omroepmax.nl/zwartezwanen

Zo is het maar net. Hoelang zal het nog duren voordat dit soort goede programma's en statistiekenbureaus volledig zijn wegbezuinigd?

https://books.google.nl/b(...)ds%20miljard&f=false
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_155073702
quote:
1s.gif Op zondag 9 augustus 2015 19:54 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Mijn ervaring is dat er heel goede chefs bestaan, maar ook heel beroerde.

En met conformistisch gedrag is een promotie niet gegarandeerd. Wel is het zo dat mensen die zich inlikken bij de juiste personen binnen een organisatie meer kans maken om de ladder te beklimmen.
Ja, bij een beroep als dat van journalist komt ook nog een beetje talent om de hoek kijken. Talent is een onvervreemdbaar bestanddeel van een persoon. Dat kan ook nog wel kapot gemaakt worden, maar als je het juiste beroep hebt gekozen, kan dat nooit helemaal de kop in worden gedrukt lijkt me. Dan kun je als je op één plek niet wordt gewaardeerd een andere plek zoeken, waar men je wel waardeert. Punt is dat de meeste mensen geen specifieke talenten hebben.
I´m back.
  maandag 10 augustus 2015 @ 12:57:19 #234
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_155073704
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2015 12:53 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Open deur?
Klopt, maar wel eentje die diesalniettemin in discussies nog steeds hardnekkig wordt ontkend. Zie de boze reacties naar BramvanLoon toe recentelijk, of in het Amerika topic recentelijk.
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 10 augustus 2015 @ 12:58:23 #235
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_155073731
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2015 12:02 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dit is zo fout dat ik niet weet waar ik moet beginnen. Misschien doe ik later een poging. Het begint al met de opstelling van de confessionele partijen en hoe zij tegenover moderniteit stonden, alsmede de opstelling van de ARP (welke zeker voor die tijd anti-hierarchisch was, doch vijandig tegenover de 'revoluties' sinds late 18e eeuw).
De ARP komt in 1879 tot stand. Dan ben je dus al 2/3 eeuwen na het protestantisme aan het werk.
Kijk dit filmpje, waarbij ook Nederland voorkomt in het hoofdstuk over kapitalisme.

pi_155073734
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2015 12:57 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Klopt, maar wel eentje die diesalniettemin in discussies nog steeds hardnekkig wordt ontkend. Zie de boze reacties naar BramvanLoon toe recentelijk, of in het Amerika topic recentelijk.
Ontkent Bram_van_Loon dit?
PS O, sorry, "naar" Bram, zie het nu pas.

[ Bericht 3% gewijzigd door Ryan3 op 10-08-2015 13:15:11 ]
I´m back.
pi_155076673
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2015 12:57 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ik wil best erkennen dat ik je maar zuur vind en niet serieus te nemen in dit soort discussies hoor. Je bent alleen zelf degene die telkens bij je onvolgbare bepleitingen en plannen de oog- en oorkleppen opzet en puur beredeneert vanuit een idealistisch wereldbeeld.

Hoevaak er ook maar realistische argumenten en voorbeelden worden genoemd, er volgt immer een "maaaaaaar" gevolgd door weer wat fictie van de gemiddelde hippie zonder verantwoording.

Enfin als jij denkt dat iedereen binnen de hogere segmenten er op uit is om jouw 30 euro pensioen af te pakken dan prima, maar doe niet alsof we je serieus moeten nemen dan.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  maandag 10 augustus 2015 @ 14:30:04 #238
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_155077203
Als alle betrokkene partijen iets minder jij-bakken, zou dit de discussie zeker helpen.
  maandag 10 augustus 2015 @ 15:23:54 #239
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_155079122
quote:
15s.gif Op maandag 10 augustus 2015 12:58 schreef GSbrder het volgende:

[..]

De ARP komt in 1879 tot stand. Dan ben je dus al 2/3 eeuwen na het protestantisme aan het werk.
Kijk dit filmpje, waarbij ook Nederland voorkomt in het hoofdstuk over kapitalisme.

Om het weer bij de kern te houden: als je het hebt over kapitalisme en protestantisme (waar passens de BRICs in dit verhaal?) dan kom je onherroepelijk op Max Weber uit. Waar een kleinere machtsafstand wel een deel van het verhaal vormt (om het kort samen te vatten; zie ook de drie autoriteitstypes).
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 10 augustus 2015 @ 15:26:17 #240
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_155079213
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2015 15:23 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Om het weer bij de kern te houden: als je het hebt over kapitalisme en protestantisme (waar passens de BRICs in dit verhaal?) dan kom je onherroepelijk op Max Weber uit. Waar een kleinere machtsafstand wel een deel van het verhaal vormt (om het kort samen te vatten; zie ook de drie autoriteitstypes).
De link tussen kapitalisme en protestantisme staat imho los van ontwikkelde economieen vs opkomende economieen.
The Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism is enkele eeuwen nadat het kapitalisme, in samenspel met het protestantisme, haar intrede deed in de Zeven Provincieen.
pi_155080490
quote:
14s.gif Op maandag 10 augustus 2015 07:36 schreef eriksd het volgende:

[..]

Dan ga je er niet op in, prima. Neem nog een fles azijn.
Dan ontkurk ik een flesje Aceto Balsamico di Modena. Want we blijven fijnproevers. :)
Ik ga er vanavond nog wel even op in als ik teruggelezen heb waarop ook alweer. ;)

Heb je de 3 documentaires van Cees Grimbergen eigenlijk gezien?
En zo ja, wat vond je er van?

[ Bericht 6% gewijzigd door Bart2002 op 10-08-2015 16:25:20 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  maandag 10 augustus 2015 @ 16:14:07 #242
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_155080737
quote:
15s.gif Op maandag 10 augustus 2015 15:26 schreef GSbrder het volgende:

[..]

De link tussen kapitalisme en protestantisme staat imho los van ontwikkelde economieen vs opkomende economieen.
The Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism is enkele eeuwen nadat het kapitalisme, in samenspel met het protestantisme, haar intrede deed in de Zeven Provincieen.
Draai je er weer omheen :D

Het tweede deel staat ook haaks op het hier veelgehoorde mantra dat kapitalisme zo oud is als de mens. Bovendien deed het niet haar intrede in de Zeven Provinciën.
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 10 augustus 2015 @ 16:16:59 #243
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_155080841
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2015 16:14 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Draai je er weer omheen :D

Het tweede deel staat ook haaks op het hier veelgehoorde mantra dat kapitalisme zo oud is als de mens. Bovendien deed het niet haar intrede in de Zeven Provinciën.
Ik geef aan dat mijn opmerking t.a.v. BRICS / OESO los stond van mijn opmerking over het kapitalisme en protestantisme. Dat is niet ergens omheen draaien, dat is aangeven wat ik bedoel.
Wanneer ontstond het kapitalisme volgens jou? Voor, of na de oprichting van de VOC?
  maandag 10 augustus 2015 @ 16:29:36 #244
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_155081294
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2015 10:12 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

hoeveel miljard heeft de overheid destijds bij elkaar gejat uit onze pensioenpotten?
Slechts 30 Piet. Genoeg om nu alle pensioenen te moeten korten. En maar blijven stemmen op dat janhagel.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_155081510
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2015 16:29 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Slechts 30 Piet. Genoeg om nu alle pensioenen te moeten korten. En maar blijven stemmen op dat janhagel.
Daar komt bij wat er as we speak geroofd wordt door GS en consorten.
En die doen het beslist niet voor een luizige 30 miljard.

Maar hoe moet je stemmen om te voorkomen dat onze pensioenfondsen gewoon stoppen met de grootgraaiende zakenbanken?
Ik zou het niet weten.
  maandag 10 augustus 2015 @ 16:39:19 #246
165633 eriksd
The grand facade...
pi_155081620
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2015 16:06 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dan ontkurk ik een flesje Aceto Balsamico di Modena. Want we blijven fijnproevers. :)
Ik ga er vanavond nog wel even op in als ik teruggelezen heb waarop ook alweer. ;)

Heb je de 3 documentaires van Cees Grimbergen eigenlijk gezien?
En zo ja, wat vond je er van?
Ik vond het niet om door te komen; gelet op de bedragen vond ik de advieskosten niet vreemd aangezien dat allemaal percentage-gerelateerd is en het betreffende pensioenfonds daar bewust voor heeft getekend. Heb het daarom telkens na verloop van tijd uitgezet omdat de klacht mij niet duidelijk was. Dit los van het uitermate verwaaide voorkomen van Cees.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_155081952
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2015 16:39 schreef eriksd het volgende:

[..]

Ik vond het niet om door te komen; gelet op de bedragen vond ik de advieskosten niet vreemd aangezien dat allemaal percentage-gerelateerd is en het betreffende pensioenfonds daar bewust voor heeft getekend. Heb het daarom telkens na verloop van tijd uitgezet omdat de klacht mij niet duidelijk was. Dit los van het uitermate verwaaide voorkomen van Cees.
Aha. Jij vindt het dus eigenlijk "business as usual", dat wat er gaande is.
Dat vind ik niet, zoals je inmiddels w.s. duidelijk was.

En ik ben wel blij dat er nog journalisten met een hart bestaan zoals Cees G.
En hij mag er van mij uitzien zoals hij wil.
  maandag 10 augustus 2015 @ 16:47:23 #248
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_155081957
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2015 16:39 schreef eriksd het volgende:

[..]

Een documentaire voor omroep Max over pensioenen met Cees en zijn paniekstem, anonieme kantoorgebouwen als grote vijanden van de menselijke maat en een onbeschofte en vooral oppervlakkige manier van interviewen. Nee, ook niet mijn cup-of-tea.
  maandag 10 augustus 2015 @ 16:48:49 #249
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_155082010
quote:
15s.gif Op maandag 10 augustus 2015 16:47 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Een documentaire voor omroep Max over pensioenen met Cees en zijn paniekstem, anonieme kantoorgebouwen als grote vijanden van de menselijke maat en een onbeschofte en vooral oppervlakkige manier van interviewen. Nee, ook niet mijn cup-of-tea.
Mijn broer was over twee weken geleden en laat die nou net pensioengeld beleggen. Hij vond het geen foute docu maar vond de interviewer inderdaad wat vooringenomen en totaal niet ter zake kundig.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  maandag 10 augustus 2015 @ 16:50:52 #250
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_155082086
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2015 16:48 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Mijn broer was over twee weken geleden en laat die nou net pensioengeld beleggen. Hij vond het geen foute docu maar vond de interviewer inderdaad wat vooringenomen en totaal niet ter zake kundig.
Mja, zo inzoomend op bijv. Sun Capital vind ik wel dat ze een hoop open deuren negeerden en tegelijkertijd (vrij vergezocht) trachten aan te tonen hoe Sun het Nederlandse V&D 'uitzoog'. Ondanks een vrijwel afwezig rendement op een extra investering van 210 mln euro.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')