abonnement Unibet Coolblue
pi_154696546
OP
quote:
Naar aanleiding van CUL / Van sterrentent tot snackbar, waar heb jij gegeten? #17 Rotturdamm en de nodige discussie die daaruit voortkomt zo nu en dan, vraag ik me af wat er nou van de medewerkers of de gasten verwacht mag worden.
In hoeverre mag je de prijs als excuus aanhouden om bepaalde service wel of niet te leveren? Waar ga je meteen zitten, waar wacht je tot een tafel aangeboden wordt?

Van een smalend lachje op het antwoord dat iemand zijn vlees 'done' wil hebben tot klagen over een haar tussen een broodje dat al opgegeten was.

TS begint:
Een glas dat niet goed schoon was. Er kwam wel een 'u krijgt een nieuwe', maar ze was niet verbaasd en er kwam geen excuses. Ik verwacht eigenlijk overal wel een excuses bij onvoldoende hygiene.
Een 8-jarige puff schoot een stukje kip van haar saté in de vensterbank in een chinees restaurant. Ik durfde het niet te zeggen, maar mn ouders ook niet. Mag een gast er een troep van maken, of wordt op zijn minst verwacht dat dit aangegeven wordt?
Omdat ik het idee heb dat we nog niet uitgepraat zijn, hier een deel twee.
Wat heb ik intussen geleerd?
Hoe het hoort, vanuit de gast
- Je wacht tot je neergezet wordt. Indien dit niet gebeurd, vraag je ernaar.
- geen 'gereserveerd'-bordjes, betekent niet dat er geen gereserveerde tafels zijn
Wat ik al wel dacht
- geen borden aanpakken, drinken van een dienblad pakken of lege borden stapelen
- indien rotzooi door jou of een tafelgenoot: rotzooi opruimen of aangeven dat je er een rotzooi van gemaakt hebt
- geen sexuele opmerkingen/handtastelijkheden naar de bediening (nog nooit gedaan ook!)
- geef problemen aan, vooraf indien mogelijk, in elk geval voordat je uitgegeten bent of nog erger, betaald hebt en weg bent.
Wat mag ik verwachten als gast?
- iemand bij de deur/ daar ergens, om je neder te zetten/zeggen dat je zelf mag zitten.
- altijd vriendelijkheid, al lachen ze achteraf waarschijnlijk wel om het gebrek aan toepassen van conventies. Bij een goede bediening merk je dit niet.
- vragen naar allergieën, intoleranties of voorkeuren (ook met betrekking tot betaling bij groepen)
- een glas is niet leeg, tenzij op aanvraag
- de rekening kan lang duren, ze verdienen immers weinig meer aan je.
Wat ik al dacht
- hygiene, schoon spul. Of gebrek hieraan een excuses waard is, of alleen een verschoning, heeft nog geen unanimiteit opgeleverd.
- geen beledigingen/onbeschoft gedrag (al gebeurt dit wel zo nu en dan)

Help me met het compleet maken! :)
pi_154696558
heb je die saté nou zelf uit de vensterbank gehaald of laten liggen?
pi_154696580
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 08:32 schreef computergirl het volgende:
heb je die saté nou zelf uit de vensterbank gehaald of laten liggen?
Ik moest ervoor van tafel en dat durfde ik niet :@ 21 jaar later zou ik het er wel zelf uithalen hoor, al zou me dat nu minder snel gebeuren.
Als ik in deze situatie m'n ouders was, had ik het voor het kind gedaan, of me aangespoord het wel op te ruimen.
pi_154709466
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 01:39 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Ik bedoelde "studenten die niks om hun vak geven" dan ook heel bewust als een geheel. Er zijn veel studenten die met passie en hart in de horeca werken. Enkele daarvan mag ik mijn collega noemen.

Ik snap mensen trouwens niet dat mensen in de horeca werken als je niet een bepaalde passie hebt. Er zijn echt veel andere banen die veel harder cashen en als je niks met de horeca hebt zou ik persoonlijk echt voor het geld zijn gegaan :s)
Toen ik studeerde snapte ik dat ook nooit. Ook in loondienst verdiende ik 2 keer zoveel, 'klanten' konden een grote bek terugkrijgen, nooit gezeik met roosters, alles wit, nooit energievretend geziek met collega's, geen nazit met bier, uitklokken en met je vrienden bier gaan drinken of lekker nuchter naar bed. In zo'n kroeg werken waar de vrouwen aan de bar plakken voor de barman leek me dan eerst nog wel wat, maar dat is toch niet interessante type vrouw.

Maar het punt is, je hoeft het vak niet te verstaan om het goed te doen. Niet iedereen in de zaak tenminste. "Dat moet ik even navragen" vind ik namelijk een prima antwoord van een serveerster in een niet al te chique tent.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_154710381
Bij 'hoe het hoort':
Als ik een restauarnt binnen kom probeer ik oogcontact te krijgen met het personeel. Willen zij me placeren, dan ga ik ervan uit dat ze een oogje op de deur houden.
Zie ik niemand of is men druk met zichzelf bezig (en dus niet met andere gasten) dan ga ik lekker zitten waar ik wil. Moeten ze hun planning maar op orde hebben. Ik ga er echt niet op staan wachten of naar vragen.
Als ik gereserveerd heb ga ik uit van een gereserveerde tafel. Maar ook van personeel wat rond die tijd de deur in de gaten houdt.

En als er geen 'gereserveerd' bordjes staan ga ik ervan uit dat dit een vrije tafel is. Sew me. :7
Kan me niet voorstellen dat een beetje restaurateur hier geen oplossing voor heeft die zijn tafelschikking niet verstoort.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  dinsdag 28 juli 2015 @ 20:07:20 #6
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_154711013
Dus jij vindt dat een goedlopend restaurant, dat gewoon elke avond vol-gerserveerd is standaard op al zijn tafeltjes een bordje met gerserveerd moet zetten om te voorkomen dat ongenode gasten zomaar binnen lopen, een tafeltje inpikken en zeggen "zo, ik zit, wie het eerst komt het eerst maalt, knappe vent die mij nog wegkrijgt".

Een beetje als in die reclame met handdoekjes en stoelen bij het zwembad?

God, wat ben ik blij dat ik nooit met zulk volk te maken heb.......
pi_154711490
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 01:39 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Ik bedoelde "studenten die niks om hun vak geven" dan ook heel bewust als een geheel. Er zijn veel studenten die met passie en hart in de horeca werken. Enkele daarvan mag ik mijn collega noemen.

Ik snap mensen trouwens niet dat mensen in de horeca werken als je niet een bepaalde passie hebt. Er zijn echt veel andere banen die veel harder cashen en als je niks met de horeca hebt zou ik persoonlijk echt voor het geld zijn gegaan :s)
Wat het vooral is met horeca, is dat het zo'n beetje het enge is dat strookt met schooltijden. Hoeveel winkels zijn in de avond geopend (behalve de supermarkt)? Welk kantoor werkt buiten kantoortijden? Tegenwoordig wel wat klantenservice hoor. Maargoed, horeca is flexibel en er is ALTIJD werk in te vinden, dus ideaal.

Ben er zelf wel een beetje klaar mee hoor, maar vond het wel altijd leuk en als ik dringend werk nodig heb, kan ik binnen een week alweer aan de bak zijn.
  dinsdag 28 juli 2015 @ 20:28:13 #8
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_154711730
Als ik twee sollicitanten heb, gelijke geschiktheid, de een heeft tijden in de horeca gewerkt en de ander had een bijbaantje op het GAK ofzo dan kies ik de eerste
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_154711838
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 20:28 schreef Pietverdriet het volgende:
Als ik twee sollicitanten heb, gelijke geschiktheid, de een heeft tijden in de horeca gewerkt en de ander had een bijbaantje op het GAK ofzo dan kies ik de eerste
Uhm, ik weet niet zeker wat jij doet, maar is dat geen horeca? :P
pi_154711977
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 20:07 schreef RobinOok het volgende:
Dus jij vindt dat een goedlopend restaurant, dat gewoon elke avond vol-gerserveerd is standaard op al zijn tafeltjes een bordje met gerserveerd moet zetten om te voorkomen dat ongenode gasten zomaar binnen lopen, een tafeltje inpikken en zeggen "zo, ik zit, wie het eerst komt het eerst maalt, knappe vent die mij nog wegkrijgt".

Een beetje als in die reclame met handdoekjes en stoelen bij het zwembad?

God, wat ben ik blij dat ik nooit met zulk volk te maken heb.......
Nee, beter lezen.
In een bordjesloos restaurant verwacht ik dat, als ik binnenloop, ik bij de deur word opgevangen, men naar mijn reservering vraagt en, als men vol zit men mij vriendelijk vraagt een andere keer terug te komen. Heb ik best begrip voor.

Maar ik heb het ook meegemaakt dat we binnenliepen, de tent bijna leeg was en geen personeel in zicht en dus maar zijn gaan zitten. Als er dan na vijf minuten iemand komt vragen of je gereserveerd hebt en je vervolgens wegstuurt, dat vind ik niet gastvrij.

Met zulk volk hoop ík dan nooit meer te maken te hebben....
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_154712113
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 20:21 schreef Myrr het volgende:

[..]

Wat het vooral is met horeca, is dat het zo'n beetje het enge is dat strookt met schooltijden. Hoeveel winkels zijn in de avond geopend (behalve de supermarkt)? Welk kantoor werkt buiten kantoortijden? Tegenwoordig wel wat klantenservice hoor. Maargoed, horeca is flexibel en er is ALTIJD werk in te vinden, dus ideaal.

Ben er zelf wel een beetje klaar mee hoor, maar vond het wel altijd leuk en als ik dringend werk nodig heb, kan ik binnen een week alweer aan de bak zijn.
Fabriekswerk, magazijnwerk, werk in de tuinbouw, bijbeunen als je handig bent, callcenter, post sorteerder, postbode, schoonmaker, receptie, huiswerkbegeleiding, verzorging etc.

Er zijn nog al wat alternatieven die niet voor iedereen geschikt zijn maar er vast er vast wel eentje te kiezen. Ik zie soms mensen in de horeca werken voor een hongerloontje met wat fooi en die vinden het werk en de gasten maar allemaal niks. Dan denk ik echt meid/gast kan je niet iets vinden waar je geen lastige gasten hebt en makkelijk over de 10 euro tikt?
pi_154712152
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 20:37 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Nee, beter lezen.
In een bordjesloos restaurant verwacht ik dat, als ik binnenloop, ik bij de deur word opgevangen, men naar mijn reservering vraagt en, als men vol zit men mij vriendelijk vraagt een andere keer terug te komen. Heb ik best begrip voor.

Maar ik heb het ook meegemaakt dat we binnenliepen, de tent bijna leeg was en geen personeel in zicht en dus maar zijn gaan zitten. Als er dan na vijf minuten iemand komt vragen of je gereserveerd hebt en je vervolgens wegstuurt, dat vind ik niet gastvrij.

Met zulk volk hoop ík dan nooit meer te maken te hebben....
Wel frappant, maar ik ga er maar vanuit dat dat dan vlak voor de stormloop was. Wie weet hadden ze wel hele grote groepen die er over een half uurtje aan zouden komen. Kan het ene moment wel leeg zijn maar van half 7 tot 9 zit het bomvol, dan zijn alle reserveringen.
pi_154712307
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 20:43 schreef Myrr het volgende:

[..]

Wel frappant, maar ik ga er maar vanuit dat dat dan vlak voor de stormloop was. Wie weet hadden ze wel hele grote groepen die er over een half uurtje aan zouden komen. Kan het ene moment wel leeg zijn maar van half 7 tot 9 zit het bomvol, dan zijn alle reserveringen.
Ik denk het wel, het was zaterdagavond rond half zeven. Waarom er geen plek voor ons was boeit me niet. Zullen ze vast goede redenen voor hebben, is hun bedrijfsvoering en fijn dat de zaak goed loopt.
Maar dat ze (zoals Robin zegt) 'ongenode gasten' dan niet opvangen als ze geen bordjes willen plaatsen, dat vond en vind ik slecht.

Zal wel aan mij liggen, ik ben 'maar' een domme gast en heb de osmotische overdracht van alle kennis, normen en waarden die horeacamensen tijdens hun opleiding hebben gekregen gemist.
Want dat is wel de toon van deze reeks.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_154712319
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 20:42 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Fabriekswerk, magazijnwerk, werk in de tuinbouw, bijbeunen als je handig bent, callcenter, post sorteerder, postbode, schoonmaker, receptie, huiswerkbegeleiding, verzorging etc.

Er zijn nog al wat alternatieven die niet voor iedereen geschikt zijn maar er vast er vast wel eentje te kiezen. Ik zie soms mensen in de horeca werken voor een hongerloontje met wat fooi en die vinden het werk en de gasten maar allemaal niks. Dan denk ik echt meid/gast kan je niet iets vinden waar je geen lastige gasten hebt en makkelijk over de 10 euro tikt?
Fabriek, magazijn, receptie (receptie is ook gewoon kantoortijden), zijn dingen die gewoon 8 uur ploegen hebben, dat gaat niet op als je studeert. Schoonmaakwerk is bijzonder lastig te vinden (althans, ik kon niets meer vinden twee jaar terug. Dacht inderdaad lekker makkelijk ff 2 uurtjes schoonmaken in de avond maar helaas), huiswerkbegeleiding is niet echt voor de hand liggend en ook niet flexibel, postbode is overdag en ookniet flexibel, callcenter moet je niet willen.

Het zijn niet echt studentenbanen (uitgaande van een voltijdsopleiding), of ze zijn lastig te vinden.

Horeca is gewoon uit school ff je tanden poetsen, bord naar binnen hompen, een paar uur werken en weer naar huis. Als je niet kan/ziek bent zijn er wel collega's die het ff willen doen. Het is gewoon veel flexibeler. Daarnaast zijn het vaak mensen die er nog niet zo lang in werken die zo zijn of inderdaad gewoon niet geschikt zijn voor horeca. Dat is het mooie dan ook, die stoppen er vanzelf weer mee/vliegen er vanzelf weer uit.
pi_154712388
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 20:49 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Ik denk het wel, het was zaterdagavond rond half zeven. Waarom er geen plek voor ons was boeit me niet. Zullen ze vast goede redenen voor hebben, is hun bedrijfsvoering en fijn dat de zaak goed loopt.
Maar dat ze (zoals Robin zegt) 'ongenode gasten' dan niet opvangen als ze geen bordjes willen plaatsen, dat vond en vind ik slecht.

Zal wel aan mij liggen, ik ben 'maar' een domme gast en heb de osmotische overdracht van alle kennis, normen en waarden die horeacamensen tijdens hun opleiding hebben gekregen gemist.
Want dat is wel de toon van deze reeks.
Oh ik kom net meelezen en las alleen die van jou toevallig. :P
Moet wel toegeven dat horecamensen vaak arrogante snobs zijn ja, maar het is een wereld apart met hele andere gedragsregels en iedereen begrijpt elkaar omdat de klant overal hetzelfde is. Ik gok ook wel dat dit een topic vol herkenbaarheid is en iedereen elkaar aan het aanvullen is.

Je bent geen 'domme' klant, horecamensen zijn gewoon arrogant en straight vaak.
  dinsdag 28 juli 2015 @ 21:12:22 #16
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_154713128
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 20:37 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Maar ik heb het ook meegemaakt dat we binnenliepen, de tent bijna leeg was en geen personeel in zicht en dus maar zijn gaan zitten. Als er dan na vijf minuten iemand komt vragen of je gereserveerd hebt en je vervolgens wegstuurt, dat vind ik niet gastvrij.
Dat heb dan weer nooit meegemaakt.
Nou moet ik toegeven de kans dat ik zomaar ergens ga zitten in een restaurant zonder eerst (oog)contact te hebben gehad vrij theoretisch is. Ik denk dat ik nog eerder rechtsomkeer maak dan dat ik zomaar ergens ga zitten.
  dinsdag 28 juli 2015 @ 21:16:21 #17
168456 DaneV
chown -R us.us *yourbase
pi_154713310
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 20:42 schreef Kandijfijn het volgende:
Er zijn nog al wat alternatieven die niet voor iedereen geschikt zijn maar er vast er vast wel eentje te kiezen. Ik zie soms mensen in de horeca werken voor een hongerloontje met wat fooi en die vinden het werk en de gasten maar allemaal niks. Dan denk ik echt meid/gast kan je niet iets vinden waar je geen lastige gasten hebt en makkelijk over de 10 euro tikt?
Weet niet hoe het met jouw bijbaantjes zat, maar toen ik tussen de 18 en 22 was verdiende ik nergens veel meer dan het minimumjeugdloon als weekendhulp en dergelijke. Volgens mij is dat bij de meeste bedrijven die met jongeren werken ook wel de richtlijn. Of het moet *** werk zijn.

Als je in de horeca werkt, krijg je er in ieder geval nog tussen de 1 en 3 euro per uur fooi bij. Daarnaast zijn de werktijden voor studenten vaak fijn (buiten school) en is dat "met lastige gasten omgaan" heel leerzaam voor de rest van je carriere. Die lastige mensen tref je namelijk niet alleen op het terras.

quote:
Je bent geen 'domme' klant, horecamensen zijn gewoon arrogant en straight vaak.
Heb je wel gelijk in. Achter de schermen worden gasten vaak ook wel voor de gek gehouden. Maar dat is niet uniek in de horeca. Toen ik voor een ict-dienstverlener werkte was de arrogante houding ten opzichte van klanten een stuk sterker aanwezig. Ik denk dat het ook een soort uitlaatklep is als compensatie voor het feit dat je constant vriendelijk en lachend op de vloer moet staan ook al meen je daar soms helemaal niks van.

Het blijft een beetje toneelspelen. En iemand met genoeg ervaring en feeling kan zelfs een vervelende gast, waar hij wel op zou kunnen schieten, het gevoel geven dat het zijn beste vriend is.

[ Bericht 3% gewijzigd door DaneV op 28-07-2015 22:17:50 ]
  dinsdag 28 juli 2015 @ 22:08:09 #18
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_154715186
Vrijdag en zaterdag ga ik weer uit eten... maar durf ik nog wel?
Zal even bij mijzelf kijken hoe ik echt gedraag en of het wel kan... Soms moet je even met je neus op de feiten worden gedrukt.

Leuk om ook de reacties van de andere kant te lezen :Y
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
pi_154716668
---

[ Bericht 29% gewijzigd door Beppiie op 29-07-2015 01:09:39 ]
  dinsdag 28 juli 2015 @ 22:51:38 #20
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_154717173
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 20:31 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Uhm, ik weet niet zeker wat jij doet, maar is dat geen horeca? :P
Nee, dat deed ik als student.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_154717881
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 20:51 schreef Myrr het volgende:

[..]

Oh ik kom net meelezen en las alleen die van jou toevallig. :P
Moet wel toegeven dat horecamensen vaak arrogante snobs zijn ja, maar het is een wereld apart met hele andere gedragsregels en iedereen begrijpt elkaar omdat de klant overal hetzelfde is. Ik gok ook wel dat dit een topic vol herkenbaarheid is en iedereen elkaar aan het aanvullen is.

Je bent geen 'domme' klant, horecamensen zijn gewoon arrogant en straight vaak.
Alhoewel het natuurlijk ietwat een stereotype is wat je nu maakt heb je wel een punt :). Horecamensen onder elkaar spreken altijd de ergste gasten door en als je ze vraagt waarom werk je in de horeca komt er "Voor de gasten" en de verhalen van alle leuke gasten.

En geloof mij uiteindelijk zijn het mensen die echt dankbaar zijn en een leuke avond hebben veel meer waard dan die keren dat je 50 euro fooi krijgt :). (Niks mis met 50e fooi btw :9~).

En arrogant en snob nah, als eerste moet je zelfverzekerd zijn om in de horeca te blijven werken anders heb je er niks te zoeken. Dat wordt al door veel mensen verward met arrogantie. Alhoewel er alsnog veel arrogante mensen werken in de horeca ;). En snob? Kan je dat toelichten?

Over straight gesproken dat is een karaktereigenschap die je gewoon ontwikkeld omdat het communicatie snel en straight to the point moet zijn constant. Dan neem je mee naar je leven buiten de horeca :'(
pi_154718321
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 21:16 schreef DaneV het volgende:

[..]

Weet niet hoe het met jouw bijbaantjes zat, maar toen ik tussen de 18 en 22 was verdiende ik nergens veel meer dan het minimumjeugdloon als weekendhulp en dergelijke. Volgens mij is dat bij de meeste bedrijven die met jongeren werken ook wel de richtlijn. Of het moet *** werk zijn.
Ik was nogal een flierefluiter beetje handelen, beetje klussen en kwam wel rond als ik echt even cash nodig had ging ik gewoon naar het kassengebied toe en vroeg naar de chef en als ze werk hadden zo nee als hij wist wie wel had. 'S avonds waren daar ook wel klussen te doen zoals karren klaarzetten etc. Soms moest er weer een lading weg en was ik de sjaak dan ging ik elke dag langs alle uitzendbureau en was ik in een week wel ergens aan het werk vaak genoeg ploegen die je mee kon pakken die aansloten op je schoolrooster. 14.00-22.00 of 15.00-23.00.

Uiteindelijk in de horeca beland en dat vond ik leuk en nimmer meer verlaten op mijn 20e ging mijn werkgever echter failliet en toen had ik ook binnen 5 dagen weer ergens werk als inpakker vanaf daar gesolliciteerd in luxer hotel en nog aangenomen ook snel doorgegroeid als teamleader en die hebben mijn opleiding alles betaald en me later F&B-manager gemaakt.
quote:
Als je in de horeca werkt, krijg je er in ieder geval nog tussen de 1 en 3 euro per uur fooi bij. Daarnaast zijn de werktijden voor studenten vaak fijn (buiten school) en is dat "met lastige gasten omgaan" heel leerzaam voor de rest van je carriere. Die lastige mensen tref je namelijk niet alleen op het terras.
Mijn salaris met zwart overwerken lag toch echt hoger in de tuinbouw na verloop van tijd :@. Maar misschien projecteer ik te veel ik heb mijn hand nooit hoeven omdraaien om werk te vinden. En een jaar of 10 terug was de markt veel makkelijker natuurlijk.
quote:
Heb je wel gelijk in. Achter de schermen worden gasten vaak ook wel voor de gek gehouden. Maar dat is niet uniek in de horeca. Toen ik voor een ict-dienstverlener werkte was de arrogante houding ten opzichte van klanten een stuk sterker aanwezig. Ik denk dat het ook een soort uitlaatklep is als compensatie voor het feit dat je constant vriendelijk en lachend op de vloer moet staan ook al meen je daar soms helemaal niks van.

Het blijft een beetje toneelspelen. En iemand met genoeg ervaring en feeling kan zelfs een vervelende gast, waar hij wel op zou kunnen schieten, het gevoel geven dat het zijn beste vriend is.
Ik denk datje het hier wel goed hebt omschreven :). Iemand die zichzelf als wijnkenner van de tafel presenteert en dan met de gekste combinaties aankomt dient belachelijk gemaakt te worden bij sluit :s)
pi_154719190
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 23:12 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Alhoewel het natuurlijk ietwat een stereotype is wat je nu maakt heb je wel een punt :). Horecamensen onder elkaar spreken altijd de ergste gasten door en als je ze vraagt waarom werk je in de horeca komt er "Voor de gasten" en de verhalen van alle leuke gasten.

En geloof mij uiteindelijk zijn het mensen die echt dankbaar zijn en een leuke avond hebben veel meer waard dan die keren dat je 50 euro fooi krijgt :). (Niks mis met 50e fooi btw :9~).

En arrogant en snob nah, als eerste moet je zelfverzekerd zijn om in de horeca te blijven werken anders heb je er niks te zoeken. Dat wordt al door veel mensen verward met arrogantie. Alhoewel er alsnog veel arrogante mensen werken in de horeca ;). En snob? Kan je dat toelichten?

Over straight gesproken dat is een karaktereigenschap die je gewoon ontwikkeld omdat het communicatie snel en straight to the point moet zijn constant. Dan neem je mee naar je leven buiten de horeca :'(
Ja ik kan het juiste woord niet echt vinden. En met snob bedoel ik meer collegiaal onderling. Ik heb op verschillende werkplekken meegemaakt dat je dan een groepje hebt dat onderling een beetje de popi jopi is en een groepje dat er dan buiten valt en wordt afgezeken. Ik hing daar altijd tussen (als zijnde geaccepteerd en meebetrokken worden met de popi's, maar ook gewoon goed omgaan en na het werk drankjes doen met die daar dan buiten vallen en worden afgezeken door iedereen).

"Voor de gasten" is niet het eerste dat ik zeg trouwens. Bij mij was het vooral het doorknallen, niet echt ruimte krijgen me te vervelen, collega's en die gasten dat komt er gewoon automatisch bij. Als je leuke tafels hebt, dan maakt dat wel je avond en geeft dat je ook zeker energie en plezier.

Maargoed, ik ben er wel klaar mee intussen, horeca. :P

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 29-07-2015 00:00:16 ]
pi_154719294
Ik heb wel eens besloten niet naar een bepaald restaurant te gaan omdat op Iens iets te vaak de opmerking stond dat de eigenaar een arrogante lomperik was. Dan kan je wel in je eigen wereldje geweldig zijn, maar kost het je wel klanten.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_154719296
Wat is de communis opinio van horecapersoneel over oude collega's en management (55+)?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')