http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)aeroereilanden.dhtmlquote:Bij de kust van de Faeröereilanden zijn donderdag ruim 250 grienden, een grote dolfijnachtige, afgeslacht tijdens de beruchte traditionele grindadráp. Tijdens de slachting zijn vijf activisten van dierenrechtenorganisatie Sea Shepherd opgepakt.
Tijdens de eeuwenoude, jaarlijkse traditie snijden bewoners van de Faeröereilanden de nekken van de dolfijnachtigen door en steken haken in hun blaasgaten. Ze laten de zoogdieren zo rond spetteren in het lage water voor de kust en de dieren bloeden uiteindelijk dood. Het tafereel kan uren duren. De regering van de Faeröereilanden, een dunbevolkte eilandengroep tussen Schotland en IJsland die onder de Deense kroon valt, oordeelt echter dat de traditionele slachtmethode 'humaan' en 'een integraal onderdeel van onze cultuur' is.
Protest
Tijdens de slachting zijn vijf activisten van dierenrechtenorganisatie Sea Shepherd opgepakt. Al jarenlang vecht Sea Shepherd tegen deze slachtingen van de grienden. De Zuid-Afrikaanse Rosie Kunneke, teamleider, is één van de gearresteerde vrijwilligers. Ook een Belg en een Luxemburger zijn in de boeien geslagen, omdat zij aanwezig waren bij de slachting om te protesteren. De activisten werden met hun gezicht in het zand gedrukt toen de mensenmassa het strand opstormde om de grienden af te maken, zo meldt Sea Shepherd in een persbericht. Een Italiaanse en een Franse activist worden ook vervolgd.
Andere Sea Shepherd-activisten hebben beelden kunnen maken van de arrestatie en de slachting. 111 grienden vonden op het strand van Bøur de dood. Dezelfde dag vond een tweede grindadráp plaats. Ongeveer 150 grienden werden 's avonds het strand bij Tķrshavn opgedreven en uiteindelijk geslacht. Een andere Sea Shepard-vrijwilliger filmde de arrestatie, maar werd door de politie gedwongen de opnames te wissen.
Een advocaat is ingeschakeld om de activisten te helpen. Twee vrijwilligers die eerder deze week zijn gearresteerd worden aangeklaagd voor het overtreden van de Faeröese 'Pilot Whaling Act.'
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
Ja ze eten ze op.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 17:30 schreef Yasmin23 het volgende:
Worden deze dieren daarna gegeten trouwens?
Verder is het allemaal verschrikkelijk walgelijk.
Misschien de manier waarop.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 20:02 schreef IkStampOpTacos het volgende:
Wat is het probleem als er verder genoeg van zijn? Over andere vissen, of voor wat dit betreft, zoogdieren, doen we ook niet zo moeilijk.
Valt nog wel mee. Is gewoon omdat mensen hier er niet bekend mee zijn. Denk dat ook nog genoeg mensen verbaasd zullen zijn bij gewone slacht.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 20:04 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Misschien de manier waarop.
Net toch het filmpje gekeken.
Daar is het toch de bedoeling dat ze gelijk dood gaan?quote:Op vrijdag 24 juli 2015 20:11 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Valt nog wel mee. Is gewoon omdat mensen hier er niet bekend mee zijn. Denk dat ook nog genoeg mensen verbaasd zullen zijn bij gewone slacht.
hier toch ook. Alleen zijn dit grote motherfockers.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 20:13 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Daar is het toch de bedoeling dat ze gelijk dood gaan?
Nee ze bloeden dood...quote:Op vrijdag 24 juli 2015 21:20 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
hier toch ook. Alleen zijn dit grote motherfockers.
Een stukje walvisvlees op zijn tijd kan prima en smaakt uitstekend.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 21:10 schreef Guppyfriend het volgende:
Traditie![]()
Dat ze dit vroeger deden om te overleven, kan ik me voorstellen. Maar de Faeröe Eilanden zijn gewoon westers, net zoals wij. Met alle moderne voordelen die daarbij horen. Tijd om verder te gaan met evolueren, het is immers 2015. Wij slachten ons vee ten slotte ook niet meer zomaar voor ons huis op de stoep.
En dan daarna lekker opeten met het hele gezin. Dit vlees, net als ook dolfijnenvlees, is bewezen doordrenkt van giftige stoffen, artsen raden de consumptie hiervan heel erg af. Nee, vooral lekker aan je kinderen voeren...
quote:Op vrijdag 24 juli 2015 21:39 schreef Guppyfriend het volgende:
Zijn die ook bij jou het dorpsplein opgejaagd onder luid gejuich van de plaatselijke bevolking? En hebben jullie ze toen met speren en bijlen bewerkt, ze de keel en rugwervels doorgesneden en laten doodbloeden? En hebben jullie ze toen laten liggen, omdat jullie er veel meer gedood hadden dan dat je logischerwijs kon verwerken?
Ah, de grote landinwaartse walvistocht van de Faeröereilanden inderdaad. Laatste keer dat ik een walvis het dorpsplein opjoeg was omdat ze dermate dik dat ze niet door een steegje paste.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 21:39 schreef Guppyfriend het volgende:
Zijn die ook bij jou het dorpsplein opgejaagd onder luid gejuich van de plaatselijke bevolking? En hebben jullie ze toen met speren en bijlen bewerkt, ze de keel en rugwervels doorgesneden en laten doodbloeden? En hebben jullie ze toen laten liggen, omdat jullie er veel meer gedood hadden dan dat je logischerwijs kon verwerken?
nee, een iets ander verhaal, wat maar een beetje minder gruwelijk is.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 21:39 schreef Guppyfriend het volgende:
Dit vind ik ook niet goed, laat ik dat voorop stellen. Daarom eet ik ook geen kip of ander vlees en alleen biologische eieren.quote:
Gezien de hoge mate van bewustzijn en intelligentie die deze dieren hebben, is het aannemelijk dat ze er bijzonder veel van meekrijgen. In het geval van de kuikens is dat anders. Die hebben minder zelfbewustzijn, en krijgen er dus ook minder van mee. Bovendien zijn de kuikens een dag oud.quote:Na recente documentaires gezien te hebben, durf ik wel te stellen dat dolfijnen een mate van bewustzijn en intelligentie hebben.
Het mag wat mij betreft geschaard worden onder moord.
In een samenleving waarin men vlees wil weten, moeten dieren worden gedood. Dat klopt. Maar het gaat mij dan in ieder geval nog om de manier waarop. In de slachthuis is het ook geen kusjekroel hallelujah, maar het doden gaat daar in ieder geval zo snel als mogelijk met zo min mogelijk stress voor de dieren. Let wel, waar mogelijk inderdaad, helemaal voorkomen kun je het niet. Maar je kunt het wel reguleren, met opgejaagde wilde dieren kun je dat niet doen.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 22:38 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
nee, een iets ander verhaal, wat maar een beetje minder gruwelijk is.
Ja dat zal allemaal wel en klinkt natuurlijk fantastisch, maar de realiteit is dat een aantal landen heel dat verdrag niet erkennen. Noorwegen, IJsland (en Japan) vissen gewoon vrolijk door. Walvissen genoeg daar en prima om de kleine lokale bevolking mee te voeden. Ik kan je aanraden om een keer IJsland te bezoeken en een lekker stukje walvisvlees te eten.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 22:56 schreef Guppyfriend het volgende:
De walvissen zijn wilde dieren. Niet gefokt, geen eigendom van iemand of van een bepaald land. Vrije dieren. Daarom hebben we ook een internationaal moratorium opgesteld, waarin staat dat de commerciële walvisvangst verboden is. Enkel de jacht door volkeren zoals de Inuīt worden toegestaan in het moratorium, omdat deze volkeren afhankelijk zijn van de walvisvangst. Op de Faeröer Eilanden is dat niet (meer) het geval, dat is zelfs door de bevolking meermaals aangegeven. Een 'traditie' is iets anders dan afhankelijk zijn van iets.
Zoals je ziet bewegen die kuikentjes nog nadat ze uit de shredder komen. Omdat de kuikens een dag oud zijn is het minder erg. Dus een walvis van een dag oud zou ook minder erg zijn? Dat zelf bewustzijn vind ik ook een raar argument, hebben baby's van enkele dagen oud een bewustzijn? Heeft een paard of hond een bewustzijn of een bepaalde mate van intelligentie. Dat dieren je herkennen en een bepaalde mate van aangeleerd gedrag kunnen vertonen stelt het doden er van voor consumptie nog niet gelijk aan moord.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 22:56 schreef Guppyfriend het volgende:
Gezien de hoge mate van bewustzijn en intelligentie die deze dieren hebben, is het aannemelijk dat ze er bijzonder veel van meekrijgen. In het geval van de kuikens is dat anders. Die hebben minder zelfbewustzijn, en krijgen er dus ook minder van mee. Bovendien zijn de kuikens een dag oud.
En dan is de shredder ook nog relatief snel. Een walvis die net ongelukkig geraakt is door een speer of bijl, kan rustig een paar uur liggen doodbloeden voor hij dood is. En aangezien het vlees niet direct verwerkt wordt, gaat dat ongemerkt voorbij.
Hoe denk jij dat dat in de natuur gaat, wanneer een leeuwin een antiloop vangt?quote:Op vrijdag 24 juli 2015 22:56 schreef Guppyfriend het volgende:
In een samenleving waarin men vlees wil weten, moeten dieren worden gedood. Dat klopt. Maar het gaat mij dan in ieder geval nog om de manier waarop. In de slachthuis is het ook geen kusjekroel hallelujah, maar het doden gaat daar in ieder geval zo snel als mogelijk met zo min mogelijk stress voor de dieren. Let wel, waar mogelijk inderdaad, helemaal voorkomen kun je het niet. Maar je kunt het wel reguleren, met opgejaagde wilde dieren kun je dat niet doen.
Dus als ik jouw ballen eraf snijd en je uren laat doodbloeden en je daarna opeet is het geen moord?quote:Op vrijdag 24 juli 2015 23:20 schreef hmmmz het volgende:
[..]
Zoals je ziet bewegen die kuikentjes nog nadat ze uit de shredder komen. Omdat de kuikens een dag oud zijn is het minder erg. Dus een walvis van een dag oud zou ook minder erg zijn? Dat zelf bewustzijn vind ik ook een raar argument, hebben baby's van enkele dagen oud een bewustzijn? Heeft een paard of hond een bewustzijn of een bepaalde mate van intelligentie. Dat dieren je herkennen en een bepaalde mate van aangeleerd gedrag kunnen vertonen stelt het doden er van voor consumptie nog niet gelijk aan moord.
Er zitten vast een hele hoop verhalen, sagen en mythes achter. Het hoort bij de honderden jaren oude cultuur van de Faeröer eilanden. Het is heel moeilijk om daar als buitenstander iets van te vinden omdat je het simpelweg niet echt snapt. Niks vervelender dan buitenstaanders die je komen vertellen hoe jij je traditie moet veranderen en hoe je je moet gedragen. Dat zie je hier wel met de zwarte piet discussie.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 22:56 schreef Guppyfriend het volgende:
In het geval van de grindadráp is het verworden tot een bloedig volksfeest waar veel meer gedood wordt dan nodig, op een veel bloediger manier dan nodig. Als je het vergelijkt met de manier van jagen van bijvoorbeeld de Inuīt, zie je het verschil in respect naar de natuur en de dieren. Hier is geen noodzaak meer van overleven, maar iets heel anders aan de hand.
Het is niet meer van deze tijd, maar het blijft de huidige cultuur van de Faeröer eilanden. Dat kan je niet zo even veranderen. Laat die mensen daar toch lekker hun jaarlijkse feest houden. Hebben ze ook wat om naar uit te kijken want het lijkt mij geen pretje om daar te wonen.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 22:56 schreef Guppyfriend het volgende:
Maar ik denk dat we het wel met elkaar eens zijn dat de grindadráp barbaars is. Of op z'n minst niet meer van deze tijd De situatie in de slachthuizen is ook niet ideaal, en de kuikens-in-de-shredder zijn ook niet diervriendelijk. Maar wat ik dan een beetje raar vind is dat je kennelijk niet tegen zoiets als de grindadráp mag zijn, omdat er ķķk ander dierenleed is. Op die manier kun je toch nooit iets aan de kaak stellen?
"Ik ben tegen A"
"Ja, maar B dan?? Dat is ook erg!!"
Dus omdat B bestaat, kun je per definitie niet tegen A zijn, omdat B ook erg is? Ik vind dat een vreemde gedachtegang...
Ik stel mens niet gelijk aan dier.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 23:23 schreef Izzy73 het volgende:
[..]
Dus als ik jouw ballen eraf snijd en je uren laat doodbloeden en je daarna opeet is het geen moord?
Echter, Denemarken wel. De Faeröer Eilanden zijn een onderdeel van Denemarken, weliswaar met een zelfbestuur, maar onder de Deense kroon. Hiermee erkennen zij dus ook wel degelijk het moratorium.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 23:12 schreef hmmmz het volgende:
[..]
Ja dat zal allemaal wel en klinkt natuurlijk fantastisch, maar de realiteit is dat een aantal landen heel dat verdrag niet erkennen. Noorwegen, IJsland (en Japan) vissen gewoon vrolijk door. Walvissen genoeg daar en prima om de kleine lokale bevolking mee te voeden.
Volgens mij schrijf ik meerdere keren dat ik het doden van de kuikens op deze manier niet goedkeur... Het is ook niet 100% fool-proof. Maar dat is een pen door de kop van een koe ook niet. Het gaat wel eens mis en dan heb je, inderdaad, dierenleed. Maar ik heb ook geen idee hoe het beter of anders zou kunnen. Als ik de goede oplossing had voor het kuikenoverschot, was ik rijk geweest.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 23:20 schreef hmmmz het volgende:
[..]
Zoals je ziet bewegen die kuikentjes nog nadat ze uit de shredder komen. Omdat de kuikens een dag oud zijn is het minder erg. Dus een walvis van een dag oud zou ook minder erg zijn? Dat zelf bewustzijn vind ik ook een raar argument, hebben baby's van enkele dagen oud een bewustzijn? Heeft een paard of hond een bewustzijn of een bepaalde mate van intelligentie. Dat dieren je herkennen en een bepaalde mate van aangeleerd gedrag kunnen vertonen stelt het doden er van voor consumptie nog niet gelijk aan moord.
Een leeuwin vangt één antiloop. Een leeuwin (of groep leeuwinnen) slacht geen hele kudde, omdat het kan. Ze kiest er één uit, vaak een zwakker dier, omdat ze die makkelijk kan vangen, en omdat ze die nodig heeft om te overleven. Dat is héél iets anders als wat er hier gebeurd.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 23:22 schreef hmmmz het volgende:
[..]
Hoe denk jij dat dat in de natuur gaat, wanneer een leeuwin een antiloop vangt?
Die hele zwarte pieten discussie kan me gestolen worden, echt waar. Als we het niet leuk kunnen houden op de oude manier, kunnen we er net zo goed mee stoppen. Echt, waar hebben we het over.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 23:24 schreef hmmmz het volgende:
[..]
Er zitten vast een hele hoop verhalen, sagen en mythes achter. Het hoort bij de honderden jaren oude cultuur van de Faeröer eilanden. Het is heel moeilijk om daar als buitenstander iets van te vinden omdat je het simpelweg niet echt snapt. Niks vervelender dan buitenstaanders die je komen vertellen hoe jij je traditie moet veranderen en hoe je je moet gedragen. Dat zie je hier wel met de zwarte piet discussie.
Het is niet zo dat dit één of twee keer per jaar plaatsvind. Gisteren alleen hebben al twee grindadráps plaatsgevonden. Dit gaat het hele seizoen door. Je bent volgens de Faeröese wet zelfs verplicht (ook als toerist!!) om een groep walvissen te melden aan de lokale autoriteiten, zodat ze gevangen kunnen worden. Doe je dit niet, dan ben je dus strafbaar.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 23:27 schreef hmmmz het volgende:
[..]
Het is niet meer van deze tijd, maar het blijft de huidige cultuur van de Faeröer eilanden. Dat kan je niet zo even veranderen. Laat die mensen daar toch lekker hun jaarlijkse feest houden. Hebben ze ook wat om naar uit te kijken want het lijkt mij geen pretje om daar te wonen.
Wat daar gebeurt is afschuwelijk.. ook het verschil in hoe huisdieren en industriedieren behandeld mogen worden is absurd.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 22:56 schreef raptorix het volgende:
Ik mag aannemen dat een ieder die hier kritiek heeft alleen ECHT scharrelvlees eet? Anders zou ik je adviseren een keer een dagje te kijken in het slachthuis en het transport en dan terug te komen met een oordeel.
Met die veranderingen zijn wij zelf gekomen, zo zal dat ook op de Faeröer eilanden moeten gebeuren. Als buitenstaander schreeuwen dat het vooral niet mag werkt averechts.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 23:37 schreef Guppyfriend het volgende:
Maar, andere zaak dat. Cultuur en tradities zijn wel degelijk te veranderen. In Frankrijk is het stierenvechten geen nationaal beschermde traditie meer. In Nederland doen we niet meer aan zwientje tik of ganstrekken. De dieren gaan het circus uit en dansende beren behoren tot het verleden. Allemaal 'tradities' waar we vaarwel tegen hebben gezegd. Zo moeilijk is het echt niet.
nee, B wordt aangedragen om de hypocricie bloot te leggen van veel mensen, die dolfijntjes willen knuffelen met een broodje hamburger in hun hand. het is beide erg. maar het ene vinden wij doornormaal, en is onze cultuur, het andere vinden we walgelijk en proberen we te verbieden.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 22:56 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
Dit vind ik ook niet goed, laat ik dat voorop stellen. Daarom eet ik ook geen kip of ander vlees en alleen biologische eieren.
Maar toch zijn er tussen deze praktijken en de grindadráp in mijn ogen een aantal heel wezenlijke verschillen.
De kuikens zijn gedomesticeerde dieren, gefokt door de mens voor consumptie. Door ze op te doden tast je geen ecosysteem aan (of in ieder geval belast je het ecosysteem zo min mogelijk). Door een walvissenfamilie op deze manier uit te moorden, belast je het ecosysteem in de zee veel meer.
De walvissen zijn wilde dieren. Niet gefokt, geen eigendom van iemand of van een bepaald land. Vrije dieren. Daarom hebben we ook een internationaal moratorium opgesteld, waarin staat dat de commerciële walvisvangst verboden is. Enkel de jacht door volkeren zoals de Inuīt worden toegestaan in het moratorium, omdat deze volkeren afhankelijk zijn van de walvisvangst. Op de Faeröer Eilanden is dat niet (meer) het geval, dat is zelfs door de bevolking meermaals aangegeven. Een 'traditie' is iets anders dan afhankelijk zijn van iets.
De kuikens hebben een heel andere vorm van intelligentie. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze daarmee zonder pardon door de shredder kunnen, maar ergens op de frontpage werd het wel mooi verwoord:
[..]
Gezien de hoge mate van bewustzijn en intelligentie die deze dieren hebben, is het aannemelijk dat ze er bijzonder veel van meekrijgen. In het geval van de kuikens is dat anders. Die hebben minder zelfbewustzijn, en krijgen er dus ook minder van mee. Bovendien zijn de kuikens een dag oud.
En dan is de shredder ook nog relatief snel. Een walvis die net ongelukkig geraakt is door een speer of bijl, kan rustig een paar uur liggen doodbloeden voor hij dood is. En aangezien het vlees niet direct verwerkt wordt, gaat dat ongemerkt voorbij.
[..]
In een samenleving waarin men vlees wil weten, moeten dieren worden gedood. Dat klopt. Maar het gaat mij dan in ieder geval nog om de manier waarop. In de slachthuis is het ook geen kusjekroel hallelujah, maar het doden gaat daar in ieder geval zo snel als mogelijk met zo min mogelijk stress voor de dieren. Let wel, waar mogelijk inderdaad, helemaal voorkomen kun je het niet. Maar je kunt het wel reguleren, met opgejaagde wilde dieren kun je dat niet doen.
In het geval van de grindadráp is het verworden tot een bloedig volksfeest waar veel meer gedood wordt dan nodig, op een veel bloediger manier dan nodig. Als je het vergelijkt met de manier van jagen van bijvoorbeeld de Inuīt, zie je het verschil in respect naar de natuur en de dieren. Hier is geen noodzaak meer van overleven, maar iets heel anders aan de hand.
Maar ik denk dat we het wel met elkaar eens zijn dat de grindadráp barbaars is. Of op z'n minst niet meer van deze tijd De situatie in de slachthuizen is ook niet ideaal, en de kuikens-in-de-shredder zijn ook niet diervriendelijk. Maar wat ik dan een beetje raar vind is dat je kennelijk niet tegen zoiets als de grindadráp mag zijn, omdat er ķķk ander dierenleed is. Op die manier kun je toch nooit iets aan de kaak stellen?
"Ik ben tegen A"
"Ja, maar B dan?? Dat is ook erg!!"
Dus omdat B bestaat, kun je per definitie niet tegen A zijn, omdat B ook erg is? Ik vind dat een vreemde gedachtegang...
De Faeröer eilanden zelf doen er niet aan mee, dat blijkt wel. Daarom stellen dit soort verdragen in de praktijk ook zo weinig voor.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 23:37 schreef Guppyfriend het volgende:
Echter, Denemarken wel. De Faeröer Eilanden zijn een onderdeel van Denemarken, weliswaar met een zelfbestuur, maar onder de Deense kroon. Hiermee erkennen zij dus ook wel degelijk het moratorium.
Het is geen beschermde diersoort. Uiteindelijk wordt er in een jaar 0,1% van de totale griend populatie geslacht. Daarbij wordt het vlees gebruikt als voedsel.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 23:37 schreef Guppyfriend het volgende:
Het is niet zo dat dit één of twee keer per jaar plaatsvind. Gisteren alleen hebben al twee grindadráps plaatsgevonden. Dit gaat het hele seizoen door. Je bent volgens de Faeröese wet zelfs verplicht (ook als toerist!!) om een groep walvissen te melden aan de lokale autoriteiten, zodat ze gevangen kunnen worden. Doe je dit niet, dan ben je dus strafbaar.
Qft, selectieve verontwaardiging in dit topic.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 22:56 schreef raptorix het volgende:
Ik mag aannemen dat een ieder die hier kritiek heeft alleen ECHT scharrelvlees eet? Anders zou ik je adviseren een keer een dagje te kijken in het slachthuis en het transport en dan terug te komen met een oordeel.
Onze vleesindustrie is geen haar beter nee, maar we maken er geen volksfeest van om duizend koeien massaal te slachten en uren dood te laten bloeden op een marktplein.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 23:58 schreef Elfletterig het volgende:
In ons land laten we ook bepaalde traditionele slachtmethodes toe die 'humaan' zijn bevonden. We hebben wat dit onderwerp betreft dus geen enkel recht van spreken.
Ik had het niet over de vleesindustrie. Ik had het over de traditionele slachtmethodes die we hier op basis van cultuur en folklore tolereren. Onverdoofd slachten en dergelijke; je kent de discussies vast wel.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 00:01 schreef Izzy73 het volgende:
[..]
Onze vleesindustrie is geen haar beter nee, maar we maken er geen volksfeest van om duizend koeien massaal te slachten en uren dood te laten bloeden op een marktplein.
Ze laten ze geen uren doodbloeden, daar zijn plaatselijke wetten en regels voor opgesteld.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 00:01 schreef Izzy73 het volgende:
[..]
Onze vleesindustrie is geen haar beter nee, maar we maken er geen volksfeest van om duizend koeien massaal te slachten en uren dood te laten bloeden op een marktplein.
O dat bedoel je, ja dat is ook barbaars ja maar in de vleesindustrie gebeurt vrijwel hetzelfde maar dan achter gesloten deuren. Van mij mogen ze voortaan alleen nog maar levende kippen verkopen. Lijkt me een prima idee, veel kinderen weten niet eens waar vlees vandan komt. Ik denk dat wanneer iedereen een levend dier mee krijgt en het zelf moet slachten er een stuk minder vlees gegeten zal worden.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 00:04 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik had het niet over de vleesindustrie. Ik had het over de traditionele slachtmethodes die we hier op basis van cultuur en folklore tolereren. Onverdoofd slachten en dergelijke; je kent de discussies vast wel.
Dat denk ik ook, zoals in Marokko op de markt.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 00:09 schreef Izzy73 het volgende:
[..]
O dat bedoel je, ja dat is ook barbaars ja maar in de vleesindustrie gebeurt vrijwel hetzelfde maar dan achter gesloten deuren. Van mij mogen ze voortaan alleen nog maar levende kippen verkopen. Lijkt me een prima idee, veel kinderen weten niet eens waar vlees vandan komt. Ik denk dat wanneer iedereen een levend dier mee krijgt en het zelf moet slachten er een stuk minder vlees gegeten zal worden.
Ik zie dat het inderdaad geen uren duurt nee, was in de war met het zinnetje uit de OP dat het tafereel uren kan duren. Maar goed ik begrijp dat sommige mensen er geen problemen mee hebben. Ik wel, grienden zijn schitterende beesten en het is gewoon zonde om die dieren zo bruut te doden. Het hele water kleurt rood van het bloed. Ik ben nu eenmaal vegetariër en tegen het doden van dieren.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 23:45 schreef hmmmz het volgende:
[..]
De Faeröer eilanden zelf doen er niet aan mee, dat blijkt wel. Daarom stellen dit soort verdragen in de praktijk ook zo weinig voor.
Daarnaast: Faroese whaling is regulated by Faroese authorities but not by the IWC, which does not regulate the catching of small cetaceans. https://en.wikipedia.org/wiki/Whaling#Faroe_Islands
Zie ook: The IWC is not recognised as the competent body to manage small whales, such as pilot whales. http://www.whaling.fo/en/regulated/international-cooperation/
Het lijkt me niet schokkender dan de dagelijkse praktijk in grote slachthuizen. Daar zien we alleen geen filmpjes van een rood gekleurde zee met een dreigend muziekje eronder. Het is daarbij bedoelt voor consumptie dus ze worden niet voor niets doodgemaakt. Koeien zijn ook schitterende beesten, varkens ook, kippen ook, etc.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 00:18 schreef Izzy73 het volgende:
[..]
Ik zie dat het inderdaad geen uren duurt nee, was in de war met het zinnetje uit de OP dat het tafereel uren kan duren. Maar goed ik begrijp dat sommige mensen er geen problemen mee hebben. Ik wel, grienden zijn schitterende beesten en het is gewoon zonde om die dieren zo bruut te doden. Het hele water kleurt rood van het bloed. Ik ben nu eenmaal vegetariër en tegen het doden van dieren.
Precies, daarom eet ik ook geen vlees of vis. Allemaal zeer sympathieke beesten.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 00:24 schreef hmmmz het volgende:
[..]
Het lijkt me niet schokkender dan de dagelijkse praktijk in grote slachthuizen. Daar zien we alleen geen filmpjes van een rood gekleurde zee met een dreigend muziekje eronder. Het is daarbij bedoelt voor consumptie dus ze worden niet voor niets doodgemaakt. Koeien zijn ook schitterende beesten, varkens ook, kippen ook, etc.
Prima, dat lijkt me je goed recht en moet je helemaal zelf weten. Laat die mensen op de Faeröer dan ook zelf weten hoe ze hun eten vergaren, zonder er met een belerend vingertje naar te wijzen.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 00:35 schreef Izzy73 het volgende:
[..]
Precies, daarom eet ik ook geen vlees of vis. Allemaal zeer sympathieke beesten.
Ook dat is mijn goed recht en bepaal ik helemaal zelf.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 00:38 schreef hmmmz het volgende:
[..]
Prima, dat lijkt me je goed recht en moet je helemaal zelf weten. Laat die mensen op de Faeröer dan ook zelf weten hoe ze hun eten vergaren, zonder er met een belerend vingertje naar te wijzen.
Je moet andere mensen met rust laten en niet je gekke gewoontes aan andere opdringen. Dat doen de mensen uit de Faeröer ook niet bij jou door je te verplichten griendvlees te eten.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 00:40 schreef Izzy73 het volgende:
[..]
Ook dat is mijn goed recht en bepaal ik helemaal zelf.
Effe dimmen aub, ik moet helemaal niets en al helemaal niet omdat jij het zegt.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 00:44 schreef hmmmz het volgende:
[..]
Je moet andere mensen met rust laten en niet je gekke waanbeelden aan anderen opdringen. Dat doen de mensen uit de Faeröer ook niet bij jou door je te verplichten griendvlees te eten.
Vegetariërs hebben dezelfde trekjes als religieuzen.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 00:49 schreef Izzy73 het volgende:
[..]
Effe dimmen aub, ik moet helemaal niets en al helemaal niet omdat jij het zegt.Ik bepaal zelf waar ik een mening over heb en wat ik wel en niet oké vind. En deze publieke grienden barbaarsheid is dus één van de dingen die ik niet oké vind.
quote:Op zaterdag 25 juli 2015 00:51 schreef hmmmz het volgende:
[..]
Vegetariërs hebben dezelfde trekjes als religieuzen.
Je moet het allebei niet van buitenaf willen veranderen, dat werkt niet.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 00:53 schreef Eufonie het volgende:
- Je moet de barbaarse praktijken op de Faeröereilanden in stand houden, is hun cultuur.
- Je moet het barbaarse Sinterklaas aanpassen, want dat beledigd hun cultuur.
Ofzo. Lastig wel.
Top, ik vind je consistentie liefquote:Op zaterdag 25 juli 2015 00:55 schreef hmmmz het volgende:
[..]
Je moet het allebei niet van buitenaf willen veranderen, dat werkt niet.
Vleeseters trekken ook een 'quote:Op zaterdag 25 juli 2015 00:51 schreef hmmmz het volgende:
[..]
Vegetariërs hebben dezelfde trekjes als religieuzen.
Het hele 'dieren het circus uit' is ook niet bepaald bedacht voor de circus directeuren. En toch gaan steeds meer landen over tot een verbodquote:Op zaterdag 25 juli 2015 00:55 schreef hmmmz het volgende:
[..]
Je moet het allebei niet van buitenaf willen veranderen, dat werkt niet.
Dat is precies hetzelfde verhaal wat ook wordt vertelt door onze slachthuizen en kuikenshredders. Die geloven wij ook niet zomaar. Waarom zouden we dit dan wel klakkeloos overnemen als waarheid? Bovendien is 'as quickly and efficiently as possible' natuurlijk een vrij rekbaar begrip.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 00:08 schreef hmmmz het volgende:
[..]
Ze laten ze geen uren doodbloeden, daar zijn plaatselijke wetten en regels voor opgesteld.
Do pilot whales suffer when they are killed?
Faroese animal welfare legislation, which also applies to whaling, stipulates that animals must be killed as quickly and efficiently as possible. Whales are killed on the shore and in the shallows of bays especially suited and authorized for the purpose, under the supervision of locally elected officials and by people with a required license.
http://www.whaling.fo/en/qa/
quote:Op vrijdag 24 juli 2015 20:26 schreef rutger05 het volgende:
Weerzinwekkend en zinloos. Mensen zijn niet alleen wreed tegenover elkaar, maar ook tegenover weerloze dieren.
Tijd om verder te gaan idd, ook gewoon aan de plofkip, kuikentjes door de maler, want dat is allemaal niet erg, want dat zien we niet. Dat kippetje op ons bord ziet er smakelijk uit, dat het dier het hele korte leven ziek is en ellendig is is vooruitgang, geweldig joh!quote:Op vrijdag 24 juli 2015 21:10 schreef Guppyfriend het volgende:
Traditie![]()
Dat ze dit vroeger deden om te overleven, kan ik me voorstellen. Maar de Faeröe Eilanden zijn gewoon westers, net zoals wij. Met alle moderne voordelen die daarbij horen. Tijd om verder te gaan met evolueren, het is immers 2015. Wij slachten ons vee ten slotte ook niet meer zomaar voor ons huis op de stoep.
En dan daarna lekker opeten met het hele gezin. Dit vlees, net als ook dolfijnenvlees, is bewezen doordrenkt van giftige stoffen, artsen raden de consumptie hiervan heel erg af. Nee, vooral lekker aan je kinderen voeren...
De Faroër staan dan weer niet bekend om hun wreedheid tegen mensen.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 20:26 schreef rutger05 het volgende:
Weerzinwekkend en zinloos. Mensen zijn niet alleen wreed tegenover elkaar, maar ook tegenover weerloze dieren.
Het hele plofkip-verhaal en vergelijkbare bio-industrie is precies de reden dat ik geen vlees/kip eet...quote:Op zaterdag 25 juli 2015 14:06 schreef erodome het volgende:
[..]
Tijd om verder te gaan idd, ook gewoon aan de plofkip, kuikentjes door de maler, want dat is allemaal niet erg, want dat zien we niet. Dat kippetje op ons bord ziet er smakelijk uit, dat het dier het hele korte leven ziek is en ellendig is is vooruitgang, geweldig joh!
Ben echt niet zo'n fan van dit soort zaken, maar de verontwaardiging is echt zo hypocriet als maar kan.
Ja, dat is sterk ja. Wat wij hier doen met de productiedieren is echt ranzig te noemen. Dat maakt het erg hypocriet om zo verontwaardigt te doen over zoiets. Dat wij het niet zien, niet voor onze neus zien gebeuren maakt dat het lekker makkelijk is onszelf op de schouders te kloppen.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 14:15 schreef ems. het volgende:
Ah, de plofkip is er alweer aan de veren bij betrokken. Sterk.
Nuh, dat is irrelevant.quote:
Nederland is af en toe ook stout ja en er mag zeker weleens naar plofkippen worden gekeken. Dat 'we' dan geen kritiek meer zouden mogen hebben op hoe andere mensen met hun dieren omgaan is natuurlijk een beetje fanta, te meer omdat er genoeg mensen zijn die de plofkip (of andere vormen van mishandeling) al veroordelen.quote:Wat wij hier doen met de productiedieren is echt ranzig te noemen. Dat maakt het erg hypocriet om zo verontwaardigt te doen over zoiets. Dat wij het niet zien, niet voor onze neus zien gebeuren maakt dat het lekker makkelijk is onszelf op de schouders te kloppen.
Af en toe stout? De bio-industrie is booming hier, de dieren worden productie eenheden genoemd en misstanden zijn aan de orde van de dag.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 14:35 schreef ems. het volgende:
[..]
Nuh, dat is irrelevant.
[..]
Nederland is af en toe ook stout ja en er mag zeker weleens naar plofkippen worden gekeken. Dat 'we' dan geen kritiek meer zouden mogen hebben op hoe andere mensen met hun dieren omgaan is natuurlijk een beetje fanta, te meer omdat er genoeg mensen zijn die de plofkip (of andere vormen van mishandeling) al veroordelen.
Of vindt jij ook dat we geen mening mogen hebben over buitenlandse politiek omdat Rutte zich af en toe niet aan afspraken hield?
Er zijn inderdaad een heleboel mensen die daar klaar mee zijn en anders willen. Maar er zijn (helaas) nog veel meer mensen die er geen fuck om geven, en het belangrijker vinden om elke dag hun prakje aardappelen-groenten-VLEES klaar te zetten. Het liefst zo goedkoop mogelijk... De kiloknallers in de supermarkten maken dat ook nog eens super bereikbaar.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 14:56 schreef erodome het volgende:
[..]
Af en toe stout? De bio-industrie is booming hier, de dieren worden productie eenheden genoemd en misstanden zijn aan de orde van de dag.
Plofkip, we hebben er allemaal onze mond van vol, toch gaan ze als zoete broodjes over de toonbank, hebben we het over vele duizenden dieren per dag die geslacht worden uit die hoek(vele duizenden, maak daar maar richting een miljoen per dag alleen hier in Nederland van).
Je hoeft mij niet te overtuigen, ik ben geen groot vlees/kip-eter en ik vind 'echte' kip zoveel lekkerder dat ik daar graag iets meer voor neerleg. Alleen elke kritiek op dierenmishandeling de mond snoeren met "ja maar dat is hypocriet want er bestaan Nederlanders die iets soortgelijks doen" voegt nou eenmaal weinig toe. Dan kan je in elk NWS topic dat berichtgeving doet over het buitenland wel terugvallen op eventuele inconsistenties in Nederland zelf.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 14:56 schreef erodome het volgende:
[..]
Af en toe stout? De bio-industrie is booming hier, de dieren worden productie eenheden genoemd en misstanden zijn aan de orde van de dag.
Plofkip, we hebben er allemaal onze mond van vol, toch gaan ze als zoete broodjes over de toonbank, hebben we het over vele duizenden dieren per dag die geslacht worden uit die hoek(vele duizenden, maak daar maar richting een miljoen per dag alleen hier in Nederland van).
Je hebt eigenlijk wel gelijk.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 15:22 schreef ems. het volgende:
[..]
Je hoeft mij niet te overtuigen, ik ben geen groot vlees/kip-eter en ik vind 'echte' kip zoveel lekkerder dat ik daar graag iets meer voor neerleg. Alleen elke kritiek op dierenmishandeling de mond snoeren met "ja maar dat is hypocriet want er bestaan Nederlanders die iets soortgelijks doen" voegt nou eenmaal weinig toe. Dan kan je in elk NWS topic dat berichtgeving doet over het buitenland wel terugvallen op eventuele inconsistenties in Nederland zelf.
Dus ja, het is stout. En ondanks mijn goede voornemen zal ik mezelf ongetwijfeld ook weleens schuldig gemaakt hebben aan het eten van plofkip. Dat ik dan maar mijn mening voor mezelf moet houden en mijn ogen moet sluiten voor dierenleed buiten de grenzen lijkt me echter een vreemde en, om maar even woorden te stelen, hypocriete conclusie.
bronquote:Grindadrap is NOT the big, horrible thing people always make it out to be. The pilot whales (which are plentiful) have been a staple of Faroese food ever since the Norse settled the islands. During the past century, techniques have been perfected to ensure that the whale's deaths are as quick and painless as possible, which is why there's a fast hook to the blowhole and then a spinal lance to kill the animal. The whale dies in seconds, no more inhumane than a slaughterhouse for other animals.
Actually, I'd argue that it's more humane than a slaughterhouse. Imagine if your food gets to roam in the wild, happy and free all it's life and then have one bad day before dying. Better than being raised in a cramped farm and force fed until it's led to be butchered.
Spears, harpoons and non-blunt hooks have all been outlawed for decades because of animal cruelty concerns. The Faroese government is doing all they can to ensure that the animals are killed quickly and with as little pain as possible.
Crops don't grow on the Faroe Islands. Pilot whale meat (and I think also mutton?) are just about all they have to eat in the winter months. Of course, recently they've been able to import food from other places. But it's still a really important food staple. People who don't eat the whale meat have a very high chance of contracting CTD (a sort of mineral deficiency, since the whale meat is very full of nutrients and they don't have the variety of food that other countries have)
FURTHERMORE, it is illegal to sell the meat. They do not export it to other countries. They do not sell it in supermarkets. The meat is specifically harvested for the Faroese people, and cannot be sold or exported to others who don't need to eat the meat. This ensures that nothing is wasted and nobody is eating it for fun or novelty.
Every year people freak the fuck out about the Grindidrap. It's such a non-issue, though.
Bij gewone slacht ook.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |