Ik ben het helemaal met je eens.quote:Op dinsdag 8 december 2015 06:14 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ik ben hierover wat meer gaan nadenken en heb m'n twijfels over de nauwkeurigheid c.q. correctheid wat deze tests betreft. Ik zal uitleggen waar ik mee zit.
Ten eerste de reden waarom ik mijn oude post quote (heb de irrelevante delen weggelaten), namelijk dat de manier waarop de vragen gesteld worden, onnauwkeurig lijkt te zijn. Dat ten eerste.
En nu het tweede punt.
Op de wiki-pagina staat o.a. volgende:
[..]
[..]
De MBTI gaat er vanuit dat deze 4 eigenschappen, tegenpolen zijn. In het eerste geval (introvert/extravert) komt dit op het eerste gezicht wel over als iets wat denk ik wel lijkt te kloppen (ik kan me hier wel in vinden, wat overigens niet hetzelfde is als zeggen dat ik zeker weet dat dit ook klopt. Ik heb alleen op dit moment (nog) geen reden hieraan te twijfelen, maar sta open voor meer inzage in de diepere betekenis van deze definities).
Het is vooral de 3e eigenschap die me een raar gevoel geeft.
Er wordt bij deze eigenschap namelijk totaal geen rekening gehouden met de mate waarin deze twee eigenschappen voorkomen, maar volgens mij kan dit niet kloppen omdat denken (dingen op een logische manier bekijken) en voelen (deze is wel duidelijk) geen tegenpolen zijn. Dit zou namelijk impliceren dat je alleen maar op die ene lijn kunt zitten, maar dit klopt gewoon niet zo goed.
Het is niet zo alsof er geen mensen bestaan die gewoon totaal niet logisch kunnen nadenken en tegelijkertijd emotionele horken zijn, maar deze test maakt geen onderscheid tussen deze mensen en de mensen die geleerd hebben om beide te kunnen en dus geen duidelijke voorkeur hebben. Maar deze test pleurt beide typen in dezelfde hoek terwijl dit wel totaal verschillende mensen zijn.
Mensen die beide niet kunnen, zullen logisch gezien rond de 0% komen te zitten want ze kunnen beide niet, maar mensen die beide wel kunnen komen op diezelfde 0% uit. Dan kunnen deze twee eigenschappen toch geen tegenpolen zijn?
De tweede eigenschap heeft misschien een beetje hetzelfde, maar daar kan ik minder over zeggen. De 4e eigenschap lijkt me wel te kloppen (of klopt in elk geval wel beter dan de 3e eigenschap...of dat lijkt in elk geval zo op het eerste gezicht).
Wat is jullie input?
Jammer, heb ik opnieuw het wiel opnieuw uitgevondenquote:Op dinsdag 8 december 2015 13:04 schreef FlyDutchMan het volgende:
[..]
Ik ben het helemaal met je eens.
Deze test is schijnbaar vrij populair in het (Amerikaanse) bedrijfsleven en daaruit is dus ook weer kritiek ontstaan. Op de website van Forbes las ik een artikel waar jouw punt ook wordt aangehaald. Er wordt een dichotomie gecreëerd, waar in werkelijkheid de meesten op een spectrum zitten. Ze stellen ook dat het gebruik van de test geen betere bedrijfsresultaten oplevert.
Zie mezelf als introvert en juist daarom ga ik jouw vraag beantwoorden!quote:Van mezelf weet ik trouwens dat ik qua introversie/extraversie echt een beetje in het midden zit en dan kijk ik naar de typische vraag "Krijg je energie van gezelschap of van alleen zijn?"
Dit ben ik met je eens en de redenen heb ik al genoemd.quote:Overigens vind ik de typeringen wel degelijk erg sterk, maar ik heb wel het idee dat foutieve uitslagen al snel voorkomen.
Echt...the fakquote:Op dinsdag 8 december 2015 13:41 schreef CafeRoker het volgende:
Zeker, maar die liggen aan machines en slangetjes. En kunnen dus geen online test maken
Ben trouwens nog steeds benieuwd naar of je nieuwe inzichten hebt opgedaan, CRquote:
Veel mensen kunnen beide extremen van de 4 indicaties uitvoeren, in het spectrum zitten ze ergens in het midden. Per omgeving, type omgevingsmensen en levensfase kan het verschillen. Sommige hebben bijv. ochtendhumeur terwijl ze in de avond en nacht helemaal open bloeien. Je kan gewoon kijken hoe iemand is en wat die het liefst doet in z'n vrije tijd, over een lange periode. Dan is er meest vrije wil bij de handelingen.quote:Op dinsdag 8 december 2015 06:14 schreef magnetronkoffie het volgende:
De MBTI gaat er vanuit dat deze 4 eigenschappen, tegenpolen zijn.
Geupgrade ?quote:Op vrijdag 11 december 2015 15:11 schreef Gray het volgende:
Mijn persoonlijkheid is de beste.![]()
Maar serieus, eerst was ik INFJ, maar een paar jaar later was ik een INTJ. Hoe?
Nou, als dat jouw beste persoonlijkheid is en dit het product daarvan:quote:
quote:Op woensdag 2 december 2015 12:35 schreef Gray het volgende:
[..]
Dat heb je wel vaak hè, dat je niet begrijpt waarom mensen je niet begrijpen? Uitleggen heeft dan weinig zin.
Jou iets uitleggen, zoals humor, heeft ook geen zin heb ik eerder gemerkt; geen sprankje humor of verplaatsen in een ander te bekennen. En dan ook nog het vertekende zelfbeeld dat je zo logisch nadenkt.
Maar ik begrijp het wel; je moet toch wat als eenzame werkloze met een spectrum aan stoornissen. Ik heb medelijden met je.
dan denk ik dat jouw persoonlijkheid best wel nog een paar upgrades kan gebruikenquote:Op donderdag 12 november 2015 16:27 schreef Gray het volgende:
[..]
Verbaast me niets dat je niets snapt van wat anderen denken. Wat voor constructiefs jezelf denkt te bereiken door op mijn post te reageren is ook raar, meneer 'Logica'.
Maar ik vertrek wel weer uit je topic, oh grootste Magnetronkoffie. Dan kan je vast lekker slapen straks.
Afgezien van de kritiekpuntjes die ik hierboven al heb geuit, vind ik deze test waarlijk geniaalquote:Op dinsdag 15 december 2015 23:03 schreef tantegazeuse het volgende:
Normaal vind ik zulke tests nooit zo boeiend omdat het zo algemeen is dat er altijd wel bepaalde herkenning plaatsvindt maar ik vind MBTI zowaar een openbaring. Bij mij komt er altijd INFJ uit, heb er inmiddels veel over gelezen, en ik herken me er (misschien een beetje te) goed in.
Persoonlijkheidstesten zijn een moment opname.quote:Op vrijdag 11 december 2015 15:11 schreef Gray het volgende:
Maar serieus, eerst was ik INFJ, maar een paar jaar later was ik een INTJ. Hoe?
Best grappig, jaren geleden heb ik mij hier in verdiept en toen was de uitkomst duidelijk INFP.quote:Op woensdag 16 december 2015 21:39 schreef schrijfveer het volgende:
[..]
Persoonlijkheidstesten zijn een moment opname.
Ik heb ook INFP bij de eerste poging. Wij schijnen elkaar dan erg aardig te vindenquote:
Dan doe ik morgen ook die anderequote:Op donderdag 17 december 2015 01:40 schreef Strani het volgende:
[..]
Ik heb ook INFP bij de eerste poging. Wij schijnen elkaar dan erg aardig te vinden
Morgen de andere test maar eens doen..
Dealquote:Op donderdag 17 december 2015 01:47 schreef KwadeAfdronk het volgende:
[..]
Dan doe ik morgen ook die andere
Dit gaat em niet worden zo, voor mij in elk geval niet, dus nvmquote:Which rules you more:
your heart, or
your head?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.leuk![]()
Hoe krijg je het voor elkaar een 25-vragen quiz te maken om vervolgens mij er 40 voor te schotelen en het dan nog niet te weten
Maar ik heb wel gelachen!![]()
Blijkbaar zit ik dan toch het minst onduidelijk bij INTP, kan me daar wel in vinden verder
Wel opletten dat als je copypaste, dat je je IP-adres eerst weghaalt![]()
Redelijk zeker dusquote:The results show how likely you are - according to my math - to be each type.
The way to know for sure is to read about each type and see which description fits you best.
Test complete! (restart)
82% INFP
6% ENFP
5% INFJ
3% INTP
1% ENFJ
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Die is wel heel duidelijk jaquote:
[ Bericht 7% gewijzigd door magnetronkoffie op 20-12-2015 10:33:40 ]
Ik weer meer over hoe ver ik richting de "cool-headed" ging, want zo 'cool' ben ik nou ook weer nietquote:Op zondag 20 december 2015 09:53 schreef kuolema het volgende:
Deze had ik ook gemaakt maar ik was vergeten de uitslag te posten.
[ afbeelding ]
Ik ben wel wat verbaasd over hoe ver ik naar 'dreamer' neig.
quote:
quote:Op zondag 26 juli 2015 00:16 schreef magnetronkoffie het volgende:
Ik heb net de villain test gedaan
Uitkomst:Er is hoop voor jeSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Ik kwam uit op Hitlerquote:Op zondag 20 december 2015 10:27 schreef magnetronkoffie het volgende:
http://www.celebritytypes.com/villain/test.php
Had jij ook zoveel extra vragen? Of bleef het bij jou bij 25 stuks?quote:Op zondag 20 december 2015 11:00 schreef kuolema het volgende:
Van 25quiz.com:
45% ISTJ
18% INTJ
14% ISFJ
7% INFJ
6% ISTP
Nopequote:
Ach, zolang je haar maar goed zit he?quote:
quote:Op zondag 20 december 2015 09:53 schreef kuolema het volgende:
Deze had ik ook gemaakt maar ik was vergeten de uitslag te posten.
[ afbeelding ]
Ik ben wel wat verbaasd over hoe ver ik naar 'dreamer' neig.
Het is een persoonlijkheidstest die door (persoonlijkheids)psychologen niet serieus wordt genomen. Niet valide en nergens op gebaseerd, eigenlijk. De COTAN heeft 'm ook beoordeeld en daar kwam die niet goed uit.quote:Op dinsdag 8 december 2015 13:04 schreef FlyDutchMan het volgende:
[..]
Ik ben het helemaal met je eens.
Deze test is schijnbaar vrij populair in het (Amerikaanse) bedrijfsleven en daaruit is dus ook weer kritiek ontstaan. Op de website van Forbes las ik een artikel waar jouw punt ook wordt aangehaald. Er wordt een dichotomie gecreëerd, waar in werkelijkheid de meesten op een spectrum zitten. Ze stellen ook dat het gebruik van de test geen betere bedrijfsresultaten oplevert.
Van mezelf weet ik trouwens dat ik qua introversie/extraversie echt een beetje in het midden zit en dan kijk ik naar de typische vraag "Krijg je energie van gezelschap of van alleen zijn?"
Overigens vind ik de typeringen wel degelijk erg sterk, maar ik heb wel het idee dat foutieve uitslagen al snel voorkomen.
Introvert observing feeling prospective. Wat het allemaal betekent kun je opzoeken :pquote:Op woensdag 7 september 2016 01:18 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik ben kennelijk een ISFP, maar waar deze afkorting voor staat, weet ik niet.
Je zegt eigenlijk dat anderen zeggen dat de test niet goed is.quote:Op donderdag 8 september 2016 22:08 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Het is een persoonlijkheidstest die door (persoonlijkheids)psychologen niet serieus wordt genomen. Niet valide en nergens op gebaseerd, eigenlijk. De COTAN heeft 'm ook beoordeeld en daar kwam die niet goed uit.
Ergo, leuk om te kijken wat eruit komt maar jammer dat de test zo populair is, want persoonlijkheid meet het niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |