abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_154560596
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juli 2015 09:50 schreef silliegirl het volgende:

[..]

Ik neig daar zelf ook naar inderdaad. Als hij dan weer aan het werk is verwacht ik ook wel back up van mijn ouders en schoonouders, die wonen allemaal in de buurt.

Nog een vraag; een man heeft recht op 2 dagen betaald bevallingsverlof toch? Valt de dag dat je bevalt daar ook al onder? Of zijn dat de 2 dagen erna?
En mijn vriend werkt dus niet op vrijdag. Stel dat de baby zich dan aandient (of op zaterdag of zondag), klopt het dan dat hij die 2 dagen op maandag en dinsdag kan gebruiken? (Dus niet direct volgend op de bevalling?)
De dag dat je bevalt valt onder calamiteitenverlof. De 2 dagen gaan meestal in vanaf de dag na de geboorte. Niet iedere werkgever is heel goed op de hoogte van de regeltjes dus even nakijken/vragen kan geen kwaad.
:)
pi_154560651
Hier staan de regeltjes uitgelegd Sillie
http://www.rijksoverheid.(...)n-partnerverlof.html
pi_154560662
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 09:53 schreef mignonne het volgende:

[..]

De dag dat je bevalt valt onder calamiteitenverlof. De 2 dagen gaan in vanaf de dag na de geboorte. Niet iedere werkgever is heel goed op de hoogte van de regeltjes dus even nakijken/vragen kan geen kwaad.
En zijn dat dan de 2 werkdagen na de geboorte? Of kunnen dat ook een zaterdag of zondag zijn bij wijze van?
Ik word van die rijksoverheidsite (die was ik al aan het lezen, maar thanks Migonne!) ook niet wijzer: daar staat dat je het binnen 4 weken na de geboorte opneemt? Dus dan kun je het wel in laten gaan op je eerste werkdag begrijp ik.

Nou baby! Dan moet je maar op een donderdag geboren worden! :Y
pi_154560703
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juli 2015 09:56 schreef silliegirl het volgende:

[..]

En zijn dat dan de 2 werkdagen na de geboorte? Of kunnen dat ook een zaterdag of zondag zijn bij wijze van?
Ik word van die rijksoverheidsite ook niet wijzer: daar staat dat je het binnen 4 weken na de geboorte opneemt?
Nou volgens de site van de overheid kun je het zelfs tot 4 weken na de geboorte of na thuiskomst nog opnemen, maar dat zie ik eerlijk gezegd nooit gebeuren :D
Het gaat dus om twee werkdagen die je betaald verlof krijgt. Als jij op donderdag bevalt, dan heeft jouw vriend voor die dag calamiteitenverlof (doorbetaald dus), dan is hij vrijdag/zaterdag/zondag sowieso vrij en maandag en dinsdag kan hij dan kraamverlof opnemen dus.

Verlof is verlof, iets wat je met je baas regelt. Je baas heeft niks te maken met de weekenden enzo, die ben je gewoon sowieso vrij. Verlof gaat altijd enkel over de dagen dat je werkt.
pi_154560846
quote:
11s.gif Op woensdag 22 juli 2015 23:33 schreef MissBliss het volgende:
Ik wilde heel graag thuis bevallen, omdat ik gewoon iets tegen het ziekenhuis heb. Thuis leek me zo fijn, in je eigen omgeving enzo. Nou ja, nu is de kans wel heel klein dat ik thuis kan bevallen.
Van de week heeft een verpleegster een soort bevallingsgesprekje gehouden met me (diezelfde verpleegster die mij een huilie vond omdat ik naar huis wilde want 'je wilt toch het beste voor je kindje'?)
Ik moet dus op een bed bevallen, want ze willen de baby heel goed in de gaten houden met ctg enzo. Dus douchen kan bijvoorbeeld niet. En ook een baarkruk kan niet, moet echt liggend op mn rug. Ik kijk daardoor al best tegen de bevalling op, het wordt zo anders dan ik van te voren hoopte :{
Verder, dat mens. Die zei ook dingen als: je moet vooral niet in paniek raken, want daar schiet je niks mee op! Ja joh, alsof ik dat onder controle heb. 'Als je mij wegduwt kan ik niet bij je baby, dus dat moet je niet doen'. 'Als je gaat schreeuwen tijdens de bevalling kost dat alleen maar energie die je dan niet aan het persen kan besteden dus dat moet je niet doen'. Ik hoop echt dat zij er niet bij is :')
Ik word echt een beetje sip van het vooruitzicht aan de bevalling. Maar goed, er is nog een kansje natuurlijk dat de baby het heel goed gaat doen en wellicht wordt het dan allemaal een stuk minder streng ook qua bevalling. Dat hoop ik dan maar :)
Hč gats wat vervelend zeg zo'n houding, daar kun je helemaal niets mee :{

Realiseer je ajb dat er vaak meer mogelijk is dan op het eerste gezicht lijkt hč! Sowieso is de verpleegkundige niet degene die de beslissingen maakt over jouw bevalling, dat is uiteindelijk de gynaecoloog. Zelfs een klinisch verloskundige kan ook gewoon overruled worden door besluit van de gyn want die is eindverantwoordelijk. (In tegenstelling dus tot een eerste lijns verloskundige, die is zelf eindverantwoordelijke en wordt dus niet overruled door gyn).

Ik duim voor je dat je mini mooi groeit, maar als ik heel eerlijk ben, dan betwijfel ik wel een beetje of het reëel is om te bevallen zonder CTG bijvoorbeeld. Wie weet verbazen ze me heel erg straks en zit ik er vierkant naast hoor! Maar doorgaans staat klinisch bevallen wel gelijk aan bevallen met ctg.

Maar meer mogelijk dus... Het is niet ongebruikelijk dat moeders de kans krijgen om te douchen tijdens de bevalling. Als een CTG er dan bijvoorbeeld een uur mooi uit ziet, dat je er dan een half uurtje af mag om te douchen etcetera. Zulke dingen kun je gerust overleggen met de gyn en je kunt ook gerust aangeven dat dit voor jou echt heel belangrijk is.
Verder zijn er ook mogelijkheden tot inwendige registratie, een schedel-electrode om de hartslag van baby te checken en een intra-uteriene druklijn voor de weeënregistratie. In principe gebruiken ze aanvankelijk liefst uitwendig want nouja, uitwendig he. Maar met uitwendige registratie kun je inderdaad vaak niet zittend of op handen en knieen je weeën opvangen. Of je effe stil wil blijven liggen zeg maar met je 7 cm :') Inwendige registratie geeft je meer bewegingsvrijheid, kun je lopen, zitten op zo'n skippybal of staan naast je bed enzo. Eventueel een combinatie van inwendig (hartslag) en uitwendig (weeën) is ook prima mogelijk.

Er bestaan ook draadloze ctg apparaten en zelfs draadloze waterdichte ctg apparaten. Er zijn maar een paar ziekenhuizen in NL die die laatste hebben maar toch, het is de moeite van het navragen waard.
Verder zit er in het SLAZ een gyn die heel erg van het meedenken is en zulks. Mocht je toch wel echt graag wensen hebben zoals beperkte ctg en douchen en zulks kun je ook overwegen eens bij haar op gesprek te gaan.
pi_154560931
Bevalling word hier sowieso in het ziekenhuis. Mijn eerste kwam met een ks. Zou ik ook voor gekozen hebben anders.

Mijn man was 3 weken vrij toen. Hij had afgesproken op zijn werk dat zijn vakantie dan in zou gaan. Erg fijn! Hopelijk nu weer!

Eerste halve kilo is ook weer verdwenen. Afvallen als je je best er voor doet ho maar, en nu moeiteloos :') vorige keer viel ik ook veel af. Heb ook echt totaal geen eetlust
pi_154560969
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 09:58 schreef mignonne het volgende:

[..]

Nou volgens de site van de overheid kun je het zelfs tot 4 weken na de geboorte of na thuiskomst nog opnemen, maar dat zie ik eerlijk gezegd nooit gebeuren :D
Het gaat dus om twee werkdagen die je betaald verlof krijgt. Als jij op donderdag bevalt, dan heeft jouw vriend voor die dag calamiteitenverlof (doorbetaald dus), dan is hij vrijdag/zaterdag/zondag sowieso vrij en maandag en dinsdag kan hij dan kraamverlof opnemen dus.

Verlof is verlof, iets wat je met je baas regelt. Je baas heeft niks te maken met de weekenden enzo, die ben je gewoon sowieso vrij. Verlof gaat altijd enkel over de dagen dat je werkt.
Helder, thanks! :)

Ik las trouwens dat je soms meer kraamzorg krijgt bij bepaalde indicaties, zoals antidepressiva gebruik? Weet jij toevallig of dat
voor meer chronisch medicatiegebruik geldt?
pi_154561030
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juli 2015 10:14 schreef silliegirl het volgende:

[..]

Helder, thanks! :)

Ik las trouwens dat je soms meer kraamzorg krijgt bij bepaalde indicaties, zoals antidepressiva gebruik? Weet jij toevallig of dat
voor meer chronisch medicatiegebruik geldt?
Dat weet ik niet. In principe heb je standaard 49 uur en je hebt wettelijk recht op minstens 24 uur. Als je flesvoeding geeft gaan er uren van af en onder bepaalde indicaties komen er uren bij zoals meerdere kinderen onder een bepaalde leeftijd enzo. Medicatiegebruik is geloof ik inderdaad ook een indicatie maar ik weet niet precies exact hoe dat zit, daar kan de dame van de kraamzorg intake je vast meer over zeggen.

Stel je er niet te veel van voor hoor! Meestal gaat het om 3 uur erbij ofzo. En als je ssri's gebruikt blijf je in de meeste gevallen de eerste x uur na de bevalling in het ziekenhuis, waardoor je weer wat uren kraamzorg inlevert zeg maar. Halverwege je kraamweek kan de verloskundige de boel nog eens evalueren en kijken hoe het gaat en dan wordt besloten of je nog een 9e en 10e dag extra krijgt, maar dat hangt echt af van hoe je kraamweek gaat en hoe de bevalling gegaan is.
  donderdag 23 juli 2015 @ 10:52:29 #184
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_154561561
Gaan jullie eigenlijk (weer) werken na afloop van je zwangerschapsverlof?
(Un)masking for the greater good.
pi_154561630
mariposas, wat een mooi jochie heb je gebakken! Zijn jullie alweer thuis? Hoe zijn de eerste dagen?

Hier ben ik stiekem wel een beetje ongerust, gister bij de gyn werd een beetje bloed en eiwit in mijn urine gevonden, en die is nu naar het lab om op kweek gezet te worden. Alleen is de gyn nu 2 weken op vakantie, en krijg ik dus pas over twee weken de uitslag...
pi_154561644
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 10:52 schreef Natalie het volgende:
absoluut!
  donderdag 23 juli 2015 @ 10:57:18 #187
111829 MissBliss
Godin van SHO
pi_154561650
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 10:06 schreef mignonne het volgende:

[..]

Hč gats wat vervelend zeg zo'n houding, daar kun je helemaal niets mee :{

Realiseer je ajb dat er vaak meer mogelijk is dan op het eerste gezicht lijkt hč! Sowieso is de verpleegkundige niet degene die de beslissingen maakt over jouw bevalling, dat is uiteindelijk de gynaecoloog. Zelfs een klinisch verloskundige kan ook gewoon overruled worden door besluit van de gyn want die is eindverantwoordelijk. (In tegenstelling dus tot een eerste lijns verloskundige, die is zelf eindverantwoordelijke en wordt dus niet overruled door gyn).

Ik duim voor je dat je mini mooi groeit, maar als ik heel eerlijk ben, dan betwijfel ik wel een beetje of het reëel is om te bevallen zonder CTG bijvoorbeeld. Wie weet verbazen ze me heel erg straks en zit ik er vierkant naast hoor! Maar doorgaans staat klinisch bevallen wel gelijk aan bevallen met ctg.

Maar meer mogelijk dus... Het is niet ongebruikelijk dat moeders de kans krijgen om te douchen tijdens de bevalling. Als een CTG er dan bijvoorbeeld een uur mooi uit ziet, dat je er dan een half uurtje af mag om te douchen etcetera. Zulke dingen kun je gerust overleggen met de gyn en je kunt ook gerust aangeven dat dit voor jou echt heel belangrijk is.
Verder zijn er ook mogelijkheden tot inwendige registratie, een schedel-electrode om de hartslag van baby te checken en een intra-uteriene druklijn voor de weeënregistratie. In principe gebruiken ze aanvankelijk liefst uitwendig want nouja, uitwendig he. Maar met uitwendige registratie kun je inderdaad vaak niet zittend of op handen en knieen je weeën opvangen. Of je effe stil wil blijven liggen zeg maar met je 7 cm :') Inwendige registratie geeft je meer bewegingsvrijheid, kun je lopen, zitten op zo'n skippybal of staan naast je bed enzo. Eventueel een combinatie van inwendig (hartslag) en uitwendig (weeën) is ook prima mogelijk.

Er bestaan ook draadloze ctg apparaten en zelfs draadloze waterdichte ctg apparaten. Er zijn maar een paar ziekenhuizen in NL die die laatste hebben maar toch, het is de moeite van het navragen waard.
Verder zit er in het SLAZ een gyn die heel erg van het meedenken is en zulks. Mocht je toch wel echt graag wensen hebben zoals beperkte ctg en douchen en zulks kun je ook overwegen eens bij haar op gesprek te gaan.
Dank je wel Mignonne. Fijn om te horen dat er vaak meer mogelijk is. Ik heb net even met Re overlegd en we vragen maandag of we een gesprek kunnen hebben bij de gyn over de bevalling. Zodat we idd de mogelijkheden kunnen bespreken en ook dat ik die verpleegster er liever niet bij wil :@
Mocht ik na dat gesprek nog steeds geen fijn gevoel hebben bij het ziekenhuis gaan we idd kijken of we een gesprek kunnen aanvragen bij het SLAZ. Dat zit hier ook vlakbij. Ik heb even op de website gekeken en dat sprak me wel aan. En ik heb daar ook wel goede verhalen over gehoord.
Ziggy played guitar
Op donderdag 23 maart 2006 18:21 schreef Zhenar het volgende:
De gedachte alleen al om in de sig van MissBliss te staan maakt mij bronstig als een everzwijn bij volle maan :9~
  donderdag 23 juli 2015 @ 11:02:08 #188
50430 Yuki
Student Midwife
pi_154561731
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 10:56 schreef Jagärtrut het volgende:
mariposas, wat een mooi jochie heb je gebakken! Zijn jullie alweer thuis? Hoe zijn de eerste dagen?

Hier ben ik stiekem wel een beetje ongerust, gister bij de gyn werd een beetje bloed en eiwit in mijn urine gevonden, en die is nu naar het lab om op kweek gezet te worden. Alleen is de gyn nu 2 weken op vakantie, en krijg ik dus pas over twee weken de uitslag...
He gets, dat lijkt me niet fijn nee. Is er geen waarnemer voor de tussentijd?
♥ || Baby catcher in training || ♥
pi_154561778
quote:
Voor mij word het werk zoeken na mijn verlof (of tijdens). Mijn contract loop net een week voor mijn verlof begint af.
Je kunt tegenwoordig zoveel worden, dat ik maar gewoon blijf wie ik ben.
pi_154561799
quote:
11s.gif Op donderdag 23 juli 2015 10:57 schreef MissBliss het volgende:

[..]

Dank je wel Mignonne. Fijn om te horen dat er vaak meer mogelijk is. Ik heb net even met Re overlegd en we vragen maandag of we een gesprek kunnen hebben bij de gyn over de bevalling. Zodat we idd de mogelijkheden kunnen bespreken en ook dat ik die verpleegster er liever niet bij wil :@
Mocht ik na dat gesprek nog steeds geen fijn gevoel hebben bij het ziekenhuis gaan we idd kijken of we een gesprek kunnen aanvragen bij het SLAZ. Dat zit hier ook vlakbij. Ik heb even op de website gekeken en dat sprak me wel aan. En ik heb daar ook wel goede verhalen over gehoord.
Succes :*
pi_154561811
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 10:56 schreef Jagärtrut het volgende:

Ik neem aan dat als er iets uit de kweek komt, dat dat toch wel wordt overgedragen aan iemand anders. Neem aan dat er meer artsen zijn die daar werken?

Even bellen misschien?
Je kunt tegenwoordig zoveel worden, dat ik maar gewoon blijf wie ik ben.
pi_154561979
quote:
11s.gif Op woensdag 22 juli 2015 23:43 schreef MissBliss het volgende:

Ik weet niet of dat kan. Maar gezien de hoeveelheid mensen die daar rondloopt denk ik dat de kans best groot is dat ze er niet bij is. Dat hoop ik maar.
De kans dat je wel in paniek raakt, of daar niet goed uitkomt, wordt alleen maar groter als jij je niet op je gemak voelt bij degene die je begeleid. Kies voor jezelf en beval op een plek en zoveel mogelijk bij iemand waar je je fijn bij voelt en bespreek echt goed wat er mogelijk is. Een goed gevoel hebben bij een bevalling en vertrouwen hebben in de mensen om je heen, is echt essentieel. Dan kunnen er nog steeds dingen anders gaan dan je had gehoopt of het kan tegenvallen of wat dan ook, maar dan heb je in ieder geval de randvoorwaarden zoveel mogelijk optimaal gemaakt. Sterkte ermee.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_154562102
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juli 2015 11:05 schreef J0ycie88 het volgende:

[..]

Ik neem aan dat als er iets uit de kweek komt, dat dat toch wel wordt overgedragen aan iemand anders. Neem aan dat er meer artsen zijn die daar werken?

Even bellen misschien?
nee, niet meer artsen die daar werken, en het resultaat word naar de arts gestuurd. De arts zei ook dat als er iets was het niet erg was om nog een week te wachten. En dat het in de meeste gevallen toch niets was. En daar ga ik ook maar gewoon van uit....
  donderdag 23 juli 2015 @ 11:18:37 #194
56471 pinquit
oh my lama!
pi_154562113
Ik heb geslápen jongens :o Niet heel lekker, maar wel superlang. Gisteren bijna de hele dag in IKEA gelopen, blaargh. Iets met keukens en badkamers en gezeik en MOE.
Ik voelde me ook echt niet lekker toen ik eenmaal in bed lag, darm- en maagkrampen en algehele bluh.
Vannacht echt belachelijk veel gedroomd :D over mijn baby (uit de buik inmiddels) die niet blij was, en Kleurdoos :') die een soort borduurwerk had gemaakt om me dat duidelijk te maken :+
Vervolgens werd ik totaal zeiknat gezweten wakker :')

Pff, ben soms best jaloers op mijn vriend die gewoon weg kan om te werken overdag :'D Even overal tussenuit.

Wél leuk: 3Dpretecho ingeplanned voor 1 augustus *O* zin in! eindelijk weer eens babytime
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_154562248
quote:
Ik wel. Ik werk nu 32 uur per week en ga na mijn verlof naar 28 gemiddeld (de ene week 24, de andere week 32). Ik ben dan ééns in de twee weken een dag extra thuis.

Wellicht wil ik op termijn dan alsnog naar 24 uur werken, maar eerst maar is zien hoe dit bevalt.
pi_154562287
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 10:18 schreef mignonne het volgende:

[..]

Dat weet ik niet. In principe heb je standaard 49 uur en je hebt wettelijk recht op minstens 24 uur. Als je flesvoeding geeft gaan er uren van af en onder bepaalde indicaties komen er uren bij zoals meerdere kinderen onder een bepaalde leeftijd enzo. Medicatiegebruik is geloof ik inderdaad ook een indicatie maar ik weet niet precies exact hoe dat zit, daar kan de dame van de kraamzorg intake je vast meer over zeggen.

Stel je er niet te veel van voor hoor! Meestal gaat het om 3 uur erbij ofzo. En als je ssri's gebruikt blijf je in de meeste gevallen de eerste x uur na de bevalling in het ziekenhuis, waardoor je weer wat uren kraamzorg inlevert zeg maar. Halverwege je kraamweek kan de verloskundige de boel nog eens evalueren en kijken hoe het gaat en dan wordt besloten of je nog een 9e en 10e dag extra krijgt, maar dat hangt echt af van hoe je kraamweek gaat en hoe de bevalling gegaan is.
Nogmaals dank voor je antwoord :)

Dan gaan we het wel horen tegen die tijd. Ik moet sowieso ook medisch bevallen, maar wil daarna zo snel als het mag ook weer naar huis!
Intake kraamzorg volgt hier nog, denk ik..
pi_154562322
quote:
Ik ben vier weken geleden bevallen en mis nu al af en toe meer intellectuele uitdaging. Ik vind het geweldig met de baby, lekker rustig aan doen de hele dag, knuffelen, wandelen, voeden, luiers ;) maar merk duidelijk dat ik niet voor altijd thuis zou willen zijn. Ik ga wel een dag per week ouderschapsverlof opnemen (na verlof werk ik dan vier dagen en voor vriend geldt hetzelfde, hij gaat ook een dag verlof opnemen en terug naar vier dagen). Maar dat verschilt per persoon...
  donderdag 23 juli 2015 @ 11:27:22 #198
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_154562348
Ik had destijds een tang van een gyn in het ziekenhuis... tact van een oorwurm, walste totaal over mijn gevoelens heen, wilde het vooral op haar manier... ik heb toen mijn mond maar gehouden, want er waren zoveel gyn's... maar raad eens wiens hand ik bij de inleiding om 8 uur stond te schudden... -O-.

Toen het al heel snel weer niet ging zoals ik wilde, hebben we er wat van gezegd. Haar houding was bedoeld als "ik heb 20 jaar ervaring en help jou hier doorheen", maar kwam op mij over als "ik weet hoe het moet, jij niet, dus houd je mond". Toen we dat eenmaal hadden uitgesproken, draaide ze 180 graden bij. Ze overlegde met ons, probeerde te luisteren naar wat wij wilden... en toen ik een paniekaanval kreeg, hield ze mijn hand vast en sleepte ze me er doorheen.

Zo'n gesprek kan dus ook heel goed uitpakken :) (al zou ik het een evt volgende keer niet tijdens de bevalling doen, maar ervoor :P ).

Hopelijk pakt het voor jou ook goed uit MB :* In elk geval goed dat je op je strepen gaat staan :Y (en anders laat je Re het woord doen als je er zelf niet uitkomt, als jullie beiden weten wat je wel en niet wilt, en evt afspreken wat voor 'seintje' jij kunt geven als je wilt dat hij het gesprek overneemt, komt het vast goed)
KuikenGuppy
pi_154562529
quote:
Yup. Gewoon weer 36 uur, zoals nu.
Al lijkt het mij in het begin vooral, het wel zwaarder straks met 2 kids.
Life is what happens while you are busy making other plans...
pi_154563896
Even een algehele :* voor alle dames met hogere bloeddruk/eiwitten/ziekenhuisopname/onaardige arts/enz.

Limone: ik faal voor de Limonetest! Het zat er al een tijdje aan te komen maar nu is het een feit.

Therealmb: inmiddels al duidelijk welk geslacht jullie kindje heeft?

Ik lig in bed want bekken is helemaal hopeloos, terwijl ik vandaag wilde beginnen aan de eerste babywas, lint wilde halen voor de wieg en nu bijt ik net ook nog mijn gehemelte kapot op een pistoletje dus bloed in mijn mond :r.
Maar dan zie ik kleine L. van Mariposas and he makes my day! Wat een mooierd!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')