quote:Op zondag 3 januari 2016 22:27 schreef computergirl het volgende:
[..]
ik ben geen arts en snap ook niet van alles hoe het werkt. Het gaat ook helemaal niet over lupine specifiek.
Hier wordt allergie als oorzaak genoemd:
https://umm.edu/health/medical/reports/articles/insomnia
http://fallingasleep.net/sleep-disorders/insomnia
Bedanktquote:Op zondag 3 januari 2016 22:56 schreef MarieAlice het volgende:
[..]
De meeste allergieën hebben ook een effect op de ademhaling. Mensen met een heel erge pinda-allergie, bijvoorbeeld, kunnen stikken doordat hun keel opzwelt. Bij veel allergieën is de zwelling echter niet zo groot en zal een keel er eerder uitzien zoals wanneer je een keelontsteking hebt. Dit betekent echter wel dat ademhalen moeilijker wordt, waardoor je minder goed zal slapen, vaak ook omdat mensen dan telkens uit hun slaapcyclus gehaald worden. Je bent dan niet per se echt wakker, maar dat is dan een seconde of enkele seconden ofzo dat je weer in een andere fase zit. Veel mensen herinneren zich hier niets van en worden gewoon vermoeid wakker.
Zeer kort door de bocht wel van mij, I know.
Ik weet alleen niet wat ik erbij ben gaan eten wat dit veroorzaakt.quote:Op zondag 3 januari 2016 23:12 schreef Elvi het volgende:
Alles kan, ik kwam er gister ook ineens achter dat ik allergisch ben voor rauwe tomaatHoe? Door de blaren die ineens in mn mond verschenen na het eten van een cherry tomaatje
Ik ben er niet (meer) bij als jij eet dus geen ideequote:Op zondag 3 januari 2016 23:19 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ik weet alleen niet wat ik erbij ben gaan eten wat dit veroorzaakt.
Jij een idee?
Het begon (tot zover ik kan terugvinden) achteraf gezien januari, toen ik steeds eerder begon wakker te worden.quote:Op zondag 3 januari 2016 23:20 schreef Elvi het volgende:
[..]
Ik ben er niet (meer) bij als jij eet dus geen idee
Edit: het kan natuurlijk ook zijn dat je ineens een allergie of intolerantie hebt ontwikkelt. Dus dat je iets al tijden at en nu er overgevoelig voor bent.
1000x sorryquote:
Voor mij al een goeie reden hier wat meer aandacht aan te besteden. Was ik eerder al van plan (ergens afgelopen najaar), maar kwam er niet van terecht omdat ik steeds urgentere prioriteiten kreeg die voorrang nodig hadden.quote:Op zondag 3 januari 2016 23:24 schreef MarieAlice het volgende:
Over die allergie, de allergie die het meeste slaapproblemen veroorzaakt is als ik me goed herinner nog steeds huisstofmijt.
En hooikoorts, maar daar is het nu niet echt het seizoen voor.
Hmmm volgens mij aten we toen niet super-gezond... Misschien heeft suiker invloed?quote:Op zondag 3 januari 2016 23:22 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Het begon (tot zover ik kan terugvinden) achteraf gezien januari, toen ik steeds eerder begon wakker te worden.
Dat ik steeds iets korter sliep, viel me op zich wel op maar dat was marginaal en ik dacht dat het aan stress lag.
Ik eet sinds mei/juni een heel stuk gezonder, eet nu soms twee warme maaltijden per dag (maar vrijwel altijd wel één) en meestal is dit alleen maar groente (vlees/vis laat ik wat meer zitten omdat ik het vaak gewoon niet op kreeg en omdat ik er in die tijd ook het geld niet meer voor had).quote:Op zondag 3 januari 2016 23:27 schreef Elvi het volgende:
[..]
Hmmm volgens mij aten we toen niet super-gezond... Misschien heeft suiker invloed?
Wij hebben gelukkig vaker goede gesprekken online gehad.quote:Op zondag 3 januari 2016 23:26 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Snap ik.
(dit is trouwens ook wel een beetje overdreven hoor).
Waarom gebruik je eigenlijk alprazolam als slaapmiddel?quote:Op zondag 3 januari 2016 23:31 schreef Droopie het volgende:
[..]
Wij hebben gelukkig vaker goede gesprekken online gehad.
Maar ik zal ook even duit in het zakje doen.
Slapen gaat bij mij laatste half jaar klote.
Maar het vervelendste vind ik het dat ik om 1700 bijna omval van de slaap en me er tegen verzet en om 0100 niet in slaap kom.
Nu gebruik ik om de dag alprozolam om in te slapen, de andere nacht probeer ik het zelf en eindig om 0300 met de tv aan omdat het toch niet lukt.
Jaar geleden had ik structuur en toen ging het wel goed.
Omdat ik het eerst kreeg tegen stress en angstproblematiek.quote:Op zondag 3 januari 2016 23:32 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Waarom gebruik je eigenlijk alprazolam als slaapmiddel?
Maar die slaapproblemen had je dus altijd al?quote:Op zondag 3 januari 2016 23:37 schreef Droopie het volgende:
[..]
Omdat ik het eerst kreeg tegen stress en angstproblematiek.
Die stress is nu van mijn schouders gevallen en toen dacht ik na een tijdje he dat kan misschien wel helpen tegen slapeloosheid.
Vind het ook fijner dan Temazepam, dan ben ik de volgende ochtend pas rond 1100 suf wakker
Die slaapproblemen had ik in de jeugd ook al, later dronk en blowde ik dat wegquote:Op zondag 3 januari 2016 23:42 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Maar die slaapproblemen had je dus altijd al?
Temazepam werkte voor mij ook prima trouwens, leek de hele dag daarna nog door te werken.
Geen idee wat die bijnier betreft, tot zover ik weet heb ik daar geen last van.
Vergeet alleen niet dat benzo's op lange termijn je slaapproblemen juist zullen verergeren, al helemaal als je dit zonder begeleiding doet (je vertelde dat je redenen voor die pillen al een tijdje weg waren voordat je ze als slaapmiddel ging uitproberen).quote:Op zondag 3 januari 2016 23:47 schreef Droopie het volgende:
[..]
Die slaapproblemen had ik in de jeugd ook al, later dronk en blowde ik dat weg
Ik heb goede ggz hulp en blowen en drinken doe ik al jaren helemaal niet meerquote:Op zondag 3 januari 2016 23:51 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Vergeet alleen niet dat benzo's op lange termijn je slaapproblemen juist zullen verergeren, al helemaal als je dit zonder begeleiding doet (je vertelde dat je redenen voor die pillen al een tijdje weg waren voordat je ze als slaapmiddel ging uitproberen).
Alcohol zorgt er geloof ik voor dat je ook slechter slaapt (tenzij je maar heel weinig drinkt, maar jij dronk dacht ik meer). Blowen weet ik niet, maar vaak slaap ik dan wel langer.
k, bedankt voor je feedback in elk gevalquote:Op maandag 4 januari 2016 00:05 schreef Droopie het volgende:
[..]
Ik heb goede ggz hulp en blowen en drinken doe ik al jaren helemaal niet meer
kan, bij mij niet tenzij ik bronchitus heb wegens pollen, maar de officiele verklaring is dat het lichaam voortdurende stress ervaart door fictieve vijanden. Autonome zenuwstelsel is te actief om te ontspannen.quote:Op zondag 3 januari 2016 22:56 schreef MarieAlice het volgende:
[..]
De meeste allergieën hebben ook een effect op de ademhaling.
Ik zei ook dat het kort door de bocht wasquote:Op maandag 4 januari 2016 06:14 schreef computergirl het volgende:
[..]
kan, bij mij niet tenzij ik bronchitus heb wegens pollen, maar de officiele verklaring is dat het lichaam voortdurende stress ervaart door fictieve vijanden. Autonome zenuwstelsel is te actief om te ontspannen.
Maar zelf denk ik eigenlijk dat histamine zelf een rol speelt aangezien de medicijnen industrie heel veel moeite heeft gedaan om *anti*histamine te ontwikkelen waar je niet slaperig van wordt. De oude versie van allergiemedicatie wordt in UK en USA nog gebruikt als licht slaapmiddel(nytol).
Naast slaap reguleert histamine ook maagzuurproductie, ik heb sinds kleine dietaanpassingen niet een keer maagzuurremmers hoeven te slikken terwijl die oorzaak van maagklachten ook nauwelijks genoemd wordt
Ik heb ondertussen geaccepteerd dat dit een feit is en dat ik niet weet wat de oorzaak is (of wat de oorzaken zijn). Ben in de loop der tijd ook meer gaan letten op wat ik nog wel kan doen. Dingen die tot ruim een jaar terug m'n hele leven vanzelfsprekend waren, zal ik vanaf nu meer en ook bewuster rekening mee moeten gaan houden, het is zoals het is en ik zal ermee moeten leren leven, aangezien een oplossing lastig te vinden is en het zo ook nog wel te doen is (al heb ik er natuurlijk wel last van).quote:Op zondag 3 januari 2016 16:52 schreef computergirl het volgende:
Magnetronkoffie, hou je ook in je achterhoofd dat er mogelijk niet een verklaring is voor al je slaapklachten?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |