Handige linksSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op 06jul15 geeft ruim 60% steun aan het "OXI=Nee" van Tsipras die hiermee een psychologisch klimaat en mandaat denkt te hebben om door te gaan met Griekse onderhandelingen.
Helaas voor Tsipras trekt de EU zich niets aan van deze "vreemde" stemming en legt nu Griekenland een nog veel zwaarder pakket van eisen op. Griekenland heeft ondertussen veel meer steun nodig nl. 50 Miljard Euro.
Op 7 Juli 2015 hebben EU president Tusk met EC baas Juncker, er schoon genoeg van en zeggen Griekenland de wacht aan. Dit komt keihard en duidelijk aan.
Uiterlijk op 13 Juli 2015 moet er tijdens de ingelaste EU-top summit, overeenstemming zijn. Anders is het "grexit".
Deze move zet Griekenland zwaar onderdruk en minister Varoufakis geeft z'n portefeuille door aan vriend Tsakalotos. Varoufakis ligt moeilijk in de EU en steunt zo met z'n afwezigheid, zijn premier Tsipras.
In de week voorafgaand aan de deadline van 13jul15 wordt veel onderhandeld en loopt het benodigde bedrag op tot ca 70 Miljard. Probleem is dat de EU, Griekenland niet echt meer vertrouwd.
Heel opmerkelijk is dat Griekenland nu wel akkoord gaat met wat zij eerder op 25jun15 afwees. Sterker, zij is bereid eerdere wetten sinds het aantreden kabinet Tsirpas (25jan15) terug te draaien. Hoofdreden is Griekenland zeker niet uit EU noch zonder Euro wil.
Op zaterdag 12jul15 houden de EU ministers van financin een lange meeting maar komen er niet echt uit. Intussen wordt duidelijk dat Griekenland nu zelfs ca 82-86 Miljard nodig heeft. Duitsland, MinFin Schable, wil ook een hard onderpand van 50 Miljard.
Het daaropvolgend overleg op Zondag 13ul15 met de 28 EU Regeringsleiders wordt door EU President Tusk omgezet naar n van alleen de Eurozone (19).
Na 17 uur vergaderen en uitoefenen van zeer veel druk binnenin combi Tusk, Merkel, Juncker en Tsipras, gaat Griekenland akkoord met een zeer zwaar pakket aan eisen. De eisen moeten uiterlijk 15 juli 2015 zijn goedgekeurd door het Griekse parlement.
Ook aantal EU landen (ca 6 of 7?) moeten nog hun nationale akkoord geven, hierbij zou mogelijk Finland dwarsliggen kunnen zijn vanwege haar interne (verkiezings)afspraken.
Na de moeizame dagen zijn de EU leiders teruggekeerd naar huis voor hun nationaal overleg. Voor Tsipras/Griekenland breken zware tijden aan omdat hij nu zijn parlement moet zien te overtuigen van het Agreekment. Binnen zijn partij, Syriza, is heftige weerstand en hij zal dan ook wat mensen moeten wisselen om met hulp van de oppositie, proberen de stemming er doorheen te jassen. Als vanouds, ontstaan in Griekenland revoltes bij de leiding en zelfs de 2e kamer gaat mogelijk proces procedurele proberen te traineren. Update 15jul15: Door wisseling vna de 2e kamervoorzitster, is een procedure blokkade niet aannemelijk.
Andere leiders zijn vreugdevoller thusigekomen w.o Rutte die een verkiezingsbelofte moest verbreken (geen geld naar Griekenland) en Dijsselbloem voor de komende 2.5 jaar mocht aanhouden als Eurogroep voorzitter. Minf.Fin Guidon is hiermee afgeserveerd en kan in Spanje waarschuwen hoe de Sirtaki voor Griekenland op de Stieren doodloopt. Engeland, criticaster, lijkt toch verder te worden betrokken in hun "verplichte" Eurobijdrage aan Griekenland, er is helemaal geen vrijkaart voor Cameron. President Hollande van Frankrijk kon thuis trots vertellen dat dankzij hem, Kanselier Merkel van Duitsland op aangave van Min.Fin Schable, Griekenland op de kapot geslagen knien heeft gekregen. Nu nog afwachten of dit door Amerika wenselijk is verlopen, Jacob Lew (Min.Fin VS) komt op bezoek bij o.a. Draghi de geldmachine.
Op 14 Juli 2015 jour de la Bastille, toevallig ook de dag van het historisch Iraanse-Nucleaire akkoord, kwam ook een zogenaamd geheim IMF rapport op de proppen waarin werd aangetekend dat de ontlasting voor Griekenland te weinig is en dat moet worden getwijfeld of Griekenland kan voldoen aan de aflossingen. Dit is/wordt om onduidelijk redenen aangegrepen om schrik aan te jagen.
15jul15 In Griekenland wordt gebrainstormd, coups voorbereid en mobiliseren mensen zich om te protesteren tegen de oneerlijke eisen uit Brussel. Dijsselbloem vindt het oneerlijk wanneer Griekenland niet wil hervormen.
15jul15 18u00 Er doen zich onverwachte ontwikkelingen voor. Zover duidelijk wil het IMF geen akkoord geven wat Griekenland de EU wel als voorwaarde stelt. Verder zeer opmerkelijk is een detail verslag opgedoken omtrent de nacht van Tsipras en heeft de vakantiehoudende Yanis Varoufakis op zijn site, zeer stevige kritiek geuit..
Op het forum wordt driftig gespeurd, gediscussieerd omtrent gevoel, legaliteit, juistheid en grondslag van de Griekse situatie. Soms lopen de gemoederen wat op omdat we nu eenmaal praten over menselijk waarden versus zakelijke afspraken in een politiek mijnenveld.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belangrijke data:
30jun15 Betaling IMF 1,5M --> Griekenland heeft niet betaald.
20jul15 Betaling ECB 1,6M http://www.reuters.com/ar(...)dUSL8N0ZG1QR20150630
22jul15 Grieks Parlement moet eisen wettigen
20aug15 Betaling 3.2M aan ECB
M.vr.gr Vallon (11,12,13, 15jul15)
Credits to TS Vigen (18jun15) en natuurlijk alle anderen.
"Kleine groep"? Zeker in een land als Griekenland ligt het helemaal niet voor de hand dat de grote meerderheid netto een negatieve vermogenspositie zou hebben.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 13:16 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Je kunt geen gelijkmatige daling krijgen van lonen en prijzen als je een deflatie doorvoert (als alternatief voor een devaluatie). Jij legt nu de nadruk op mensen die hun spaargeld zien dalen bij een devaluatie. Bij een deflatie zitten die juist op rozen, omdat hun geld in waarde stijgt tov van het nieuwe prijsniveau. Het lijkt erop dat je het de belangen van een kleine groep mensen met geld belangrijker vindt dat de rest van de bevolking.
Een lage vermogenspositie tov hun inkomen. Effecten op hun inkomen wegen zwaarder dan die op hun vermogen.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 13:36 schreef Igen het volgende:
[..]
"Kleine groep"? Zeker in een land als Griekenland ligt het helemaal niet voor de hand dat de grote meerderheid netto een negatieve vermogenspositie zou hebben.
quote:Tegenover de trojka probeerde de Griekse regering met rationele argumenten te onderhandelen. Maar in de machtsstrijd was slechts het mes op de keel de tegenzet van de trojka. Dit blijkt uit een interview met econoom James K. Galbraith, die op de achtergrond nauw betrokken was bij de onderhandelingen.
Wat duidelijk werd toen de onderhandelingen vorderden is dat de Europese autoriteiten en het IMF geen concessies deden op beleidspunten en dat ze gewoonweg wachtten op de Griekse kant om toe te geven, helemaal terug naar het originele Memorandum, naar het originele beleidsprogramma dat aan de vorige regeringen was opgelegd. Dus de positie die men in het begin van Schuble hoorde – dat ‘verkiezingen geen verschil maken’, wat een positie was die toentertijd buitengewoon moeilijk serieus te nemen was – draaide uit, na maanden van onderhandelingen, op precies de positie die hij volhield tot aan het einde. [vertaald uit het Engels]
Dus je kunt wel stemmen, maar niet kiezen.
Verder:
Syriza’s integrale strategie was, in zekere zin, gebaseerd op de volgende vraag: kan een land dat had geleden onder het fiasco van Europees beleid proberen dat beleid in Europa van binnenuit te veranderen? Nou, ik denk dat het antwoord op die vraag nu voor iedereen duidelijk is. Ik hoef het niet eens te zeggen. [vertaald uit het Engels]
Galbraith meent weliswaar dat de neoliberale machtspolitiek voor iedereen duidelijk is, maar zo niet voor Ronald van Raak bijvoorbeeld. Hij suggereert nog steeds dat een lidstaat in de EU zelfstandig politiek kan bedrijven, dat de misre van Griekenland te wijten is aan goedgelovige eurofielen.
http://www.krapuul.nl/ove(...)sthash.XZ4ZlZyl.dpuf
Bron: De Standaardquote:PAUL GOOSSENS meet de politieke naschokken op na het botte nein tegen Griekenland. De euro lijkt elke maatschappelijke bijsturing dood te knijpen. Syriza en radicaal links liggen aan de ketting. De sociaaldemocratie is op haar best dubbelhartig. En zolang het IMF aandringt op een schuldherschikking, is zelfs deurwaarder Duitsland er niet gerust in.
Ook zonder het lezen van de Ilias kun je erachter komen dat Griekse helden en halfgoden kwetsbaar zijn. Voor Wolfgang Schuble en zijn partners in crime volstond een oppervlakkige lezing van de kranten om de achilleshiel van Alexis Tsipras te vinden en vervolgens zijn regering uit te roken. De meerderheid van de Griekse bevolking wou geen exit uit de euro. In tegenstelling tot Yanis Varoufakis was dat voor de Griekse regeringsleider de rode lijn waar hij niet over wou. De stap naar of zelfs de dreiging met een Grexit was voor Tsipras taboe. Daar stopte het pokeren.
De kiesbeloftes, het neen van het referendum, een pak geloofwaardigheid en Varoufakis zelf, het werd allemaal opgeofferd om Griekenland in de eurogroep te houden. Omdat Tsipras de monetaire bom niet op scherp wou zetten, werd hij chanteerbaar. Een vogel voor de Duitse kat. Een dominant Duitsland met verfijnde diplomatie en medeleven met de zwakkeren, moet nog worden uitgevonden. Daar was de manier waarop de eurogroep en de eurotop het akkoord ‘afklopten’, opnieuw een illustratie van. Ook koele Griekenland-minnaars vonden het er ver over.
Austerity XL
De verknochtheid van de Griekse bevolking aan de euro blijft verbazen. Zeker, een decennium lang kon het land van lage rentes en gulle leningen smullen, maar sinds 2009 werd het feestje een uitzichtloos drama. Vijf jaar lang dicteerde de trojka wat mocht en de Griekse regeringen voerden uit. Niet altijd nauwgezet en op tal van punten bleef het aanmodderen, maar op het essentile hielden de Grieken zich aan de dictaten. Er werd bezuinigd dat het een aard had. Dit was het oordeelkundig snoeien ver voorbij. Te veel zeis, te veel kettingzaag. Pensioenen werden gehalveerd, duizenden ambtenaren ontslagen, de BTW verhoogd, de overheidsuitgaven met n derde (33 procent) verminderd en, schreef de voormalige topman van het IMF Ashoka Mody een paar dagen terug, het structureel begrotingstekort van 12 procent werd een overschot van 2 procent.
Kortom, austerity XL.
Terwijl Ierland, Spanje en Portugal een zwaar medicijn werd toegediend, moest Griekenland een paardenmiddel slikken. Zo werd de ruggengraat van de Griekse economie en samenleving gekraakt en belandde het land in de rolstoel. Het resultaat was dramatisch. Jaar op jaar zakte het nationaal product door de bodem, werkloosheid en armoede piekten naar derdewereldniveaus en de prognoses van IMF en Europese Unie bleken keer op keer totaal fout.
En toch, ondanks het overduidelijke falen van de aanpak, kwam er meer van hetzelfde. Zelfs toen de kiezer Syriza in de regering plebisciteerde.
Onuitstaanbaar arrogant
In 1981 werd Franois Mitterrand Frans president met zijn 110 propositions. Daarin werden ongegeneerd economische planning, nationaliseringen en een forse verruiming van de welvaartsstaat bepleit. Niets van dat alles bij het ‘extreemlinkse’ Syriza. D blikvanger was het stopzetten van de harde austeriteit. Vlaamse christendemocraten die bij momenten radicaler uit de hoek komen, zouden er het etiket ‘sociale correctie’ op plakken.
In alle officile talen van de Unie botsten Tsipras en Varoufakis vijf maanden lang op een bot nein. Daarmee bevestigde de eurogroep het vermoeden dat het ombuigen, zelfs het voorzichtig bijsturen, van het soberheidsbeleid taboe is. Uiteindelijk moest Griekenland een akkoord slikken dat het land nog verder dreigt te versmachten. De Grieken werd niet eens de schijn van een eerbaar compromis gegund. Zelfs ‘dictaat’ is een misplaatst eufemisme, het werd een deurwaardersexploot. Met zijn bocht na het referendum had Tsipras zichzelf kaltgestellt. De grote trofee, waarmee hij maandagochtend 13 juli naar huis kon, was de lokalisatie van het privatiseringsfonds. Na 17 uur onderhandelen kreeg hij het voor elkaar dat het in Athene en niet in belastingparadijs Luxemburg werd neergepoot. Tsipras was de gegijzelde van het eigen volk, dat zich geen bestaan zonder euro kon inbeelden.
Podemos, de Spaanse zusterpartij van Syriza, weet nu waar het aan toe is. Binnen de eurozone is de bandbreedte voor sociale eisen vergrendeld en een ommetje buiten de euro kan niet. Het eigen volk wil er niet van weten. Tijdens de Griekse zomer van 2015 ontdekte extreemlinks – maar evengoed de patriotten van de nationale soevereiniteit – de nieuwe krijtlijnen van het politieke speelveld. De eerste radicaal-linkse regering die in Europa langs democratische weg aan de macht kwam, werd door de eigen bevolking vleugellam gemaakt.
Kortom, de euro is een carcan dat ingrijpende maatschappelijke bijsturingen doodknijpt. Zoals het Congres van Wenen in 1815 de hegemonie van de Europese powers that be bevroor, zo betonneert de euro de Europese sociaaleconomische orde. De politieke naschokken van deze overwinning zijn verregaand. Nu de magie van Syriza is weggedeemsterd en de lont uit radicaal-linkse experimenten zoals Podemos werd gehaald, worden Europese en Vlaamse liberalen nog maar eens ‘zot van glorie’. Alsof het IJzeren Gordijn opnieuw gevallen was en hij opnieuw op Maidan stond, zo hakte Guy Verhofstadt in het Europees Parlement op Tsipras in. Het grote gelijk, zeker als het Duitse rugdekking heeft, is per definitie onuitstaanbaar arrogant.
Besmettingsgevaar
In deze tragedie verlaat niemand het toneel met schone handen. Ook de sociaaldemocratie niet. Pas op het allerlaatste moment kwam Franois Hollande de scne op. Voor een niet-onbelangrijk bijrolletje, maar wel een bijrolletje. De ster van de sociaaldemocratie was Jeroen Dijsselbloem. Hij was de notaris van het deurwaardersexploot en nooit werd hij door de Duitse, Franse of Italiaanse kameraden teruggefloten. Alleen John Crombez deed het en dat zegt alles over de dubbelhartigheid van de Europese sociaaldemocratie. Zij kan leven met een eurozone ‘made in Germany’. Niet enthousiast misschien, want iets te ‘koud’, maar ze vond een modus vivendi en steevast zijn er collateral profits. Ook nu. Met het debacle van Syriza ligt de concurrent op de linkerflank er groggy bij. In heel Europa bovendien, want het S, se puede! (Yes, we can) bleek in Griekenland een vergissing.
En toch zitten de Europese bonzen de volgende maanden en jaren niet op rozen. Syriza en radicaal links mogen dan aan de ketting liggen, het besmettingsgevaar is niet weg. Op vraag van Duitsland haalde Europa immers een paard van Troje binnen, en het luistert naar de naam IMF. Het is een onvermoeibare promotor van vermarkting en structuurhervormingen, maar koppelt al dat leuks aan een draagbaar schuldniveau. In Griekenland is dat volgens het IMF niet het geval. De Europese aannames zijn irrealistisch en zonder schuldherschikking dreigt een nieuw debacle.
In hoge Duitse kringen veroorzaakt dat verwarring. Daarom praat Schuble steeds nadrukkelijker over de Grexit. Eerst was het om Tsipras op de knien te krijgen, nu om de muntunie te redden. Zo formuleert Herr Doktor het natuurlijk niet. Een dag voor de Bundestag over Griekenland stemde, heette het dat ‘Griekenland moeilijk te redden is zonder schuldkwijtschelding’. Zelfs Dijsselbloem kreeg het ervan op de heupen, want daarmee wordt het srieux van het deurwaardersexploot compleet onderuitgehaald. Als over een paar weken het stof is neergedaald, zal blijken dat de Duitse overwinning van 13 juli alleen verliezers telde.
De mediane vermogenspositie (dwz. 50% van de burgers hebben meer, 50% hebben minder) van een Griek is 100.000 euro in de plus, van een Duitser maar 50.000 euro.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 13:37 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Een lage vermogenspositie tov hun inkomen. Effecten op hun inkomen wegen zwaarder dan die op hun vermogen.
Oftewel Tsipras blijft onveranderd populair na ondertekening van het akkoord, een grote meerderheid van de Grieken (70%) heeft liever dit akkoord dan een Grexit.quote:(..)
Zustimmung fr Tsipras bleibt hoch
Tsipras hatte die Zustimmung des Parlaments zu den Reformen, von der die Glubiger die Aufnahme von Verhandlungen ber ein drittes Milliarden-Hilfspaket abhngig gemacht hatten, nur dank der Untersttzung der Opposition erhalten.
Obwohl Tsipras damit eine Kehrtwende vollzog, bleiben die Zustimmungswerte fr ihn hoch. In einer in der linksgerichteten Zeitung „Efimerida Ton Syntaknon“ verffentlichten Umfrage kommt seine Syriza-Partei auf 42,5 Prozent. Dagegen erhielte die grte Oppositionspartei Nea Dimokratia bei einer Wahl derzeit nur 21,5 Prozent. Zudem sprachen sich 70 Prozent fr das neue Hilfsprogramm aus, wenn Griechenland damit in der Euro-Zone bleiben kann.
Streit in Deutschland
Nach Ansicht des Wirtschaftsexperten Clemens Fuest bewegen sich die Eurolnder mit dem geplanten Hilfspaket am Rande der Legalitt. „Die Regeln der Eurozone werden gebeugt“, sagte der Prsident des Zentrums fr Europische Wirtschaftsforschung (ZEW) in Mannheim, der nach der Pensionierung von Ifo-Chef Hans Werner Sinn dessen Stelle bernehmen soll. „Einem berschuldeten Land neue Kredite zu geben, heit, diesem Land Geld zu schenken, also Transfers zu leisten.“ Die Whrungsunion sei keine Transferunion. Doch das geplante Hilfspaket sei „ein derart klarer Fall von Transferprogramm, dass man wirklich die Frage stellen muss: Ist das noch mit den Vertrgen vereinbar?“
Hinzu komme dass der Euro-Rettungsschirm nur dann aktiviert werden drfe, wenn die Stabilitt der Whrungsunion in Gefahr sei. „Auch das ist meines Erachtens nicht der Fall“, betonte Fuest.
(..)
http://www.faz.net/aktuel(...)segnen-13709169.html
De bron textquote:
Wat een beroerd geschreven stuk zeg.quote:
Nee, de overheid zou in goede tijden zelf moeten sparen - dat beperkt ook enigszins de oververhitting van de economie tijdens een hoogconjunctuur - zodat ze in slechte tijden dat vangnet heeft zoals een normaal gezin of een normale alleenstaande dat doet, als het goed is. Die slechte tijden zijn geen onverwacht incident, je weet dat ze komen, je weet ook ongeveer hoeveel jaren het gemiddeld duurt voordat die komen en hoe groot de impact is.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 01:31 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Onze staatsschuld is nu beduidend hoger dan voor de kredietcrisis. Dat betekent dat de overheid zijn rol vervuld in tijden van een economische crisis.
Door de crisis dalen de inkomsten (minder belasting inkomsten) en stijgen de uitgaven (meer uitkeringen). Als de overheid niet mag lenen, moeten tijdens een economische crisis, waarin de werkeloosheid oploopt, de uitkeringen worden verlaagd. Dus juist als het vangnet nodig is om de economie draaiende te houden (consumenten bestedingen op peil houden) zou de overheid het vangnet moeten verkleinen.
Tegoeden van een select groepje burgers, wat heeft de rest hier mee te maken?quote:Op zaterdag 18 juli 2015 01:34 schreef Igen het volgende:
[..]
Zoals ik al zei: omdat dat ook ten koste van tegoeden gaat, tenzij die tegoeden dan in riskantere investeringen dan obligaties worden belegd.
De banken failliet laten gaan en de bankiers die gefraudeerd hebben in de cel zetten, het zou de bankiers in de toekomst aansporen om wat meer binnen de lijntjes te kleuren. Zolang de toppolitici en de topbankiers tot hetzelfde oldboysclubje behoren zie ik het niet gebeuren.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 01:37 schreef Izzy73 het volgende:
IJSLAND!![]()
IJsland sloot zijn bankiers op en liet zijn banken failliet gaan. En toen gebeurde dit…
En van de landen die het zwaarst door de bankencrisis werden getroffen, is die problemen ondertussen helemaal te boven. Meer nog, het land deed dat zonder in te boeten op zijn sociale systeem en overheidsuitgaven.
Zonder steun van de Europese Unie, want daarvan maakt IJsland geen deel uit, moest het land het zelf oplossen. Het land koos voor een heel eigenzinnige, maar effectieve aanpak.
Volledig hersteld
Maar dat is niet alles. Het Internationaal Monetair Fonds (IMF) bevestigde onlangs dat IJsland volledig hersteld is van de crisis, zonder te hebben moeten inboeten op zijn sociale systeem met onder andere gratis ziekteverzekering en onderwijs![]()
http://www.express.be/bus(...)eurde-dit/214055.htm
Dat klopt. Maar toen de muntunie werd opgericht haalde Nederland de 63% norm niet (staatsschuld onder 63% van het BNP). Voor de kredietcrisis was dit nog 43%. Nu is het weer hoger (boven de 70%). Je ziet dus dat de overheid zijn rol wel redelijk speelt.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 14:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nee, de overheid zou in goede tijden zelf moeten sparen - dat beperkt ook enigszins de oververhitting van de economie tijdens een hoogconjunctuur - zodat ze in slechte tijden dat vangnet heeft zoals een normaal gezin of een normale alleenstaande dat doet, als het goed is. Die slechte tijden zijn geen onverwacht incident, je weet dat ze komen, je weet ook ongeveer hoeveel jaren het gemiddeld duurt voordat die komen en hoe groot de impact is.
Ik pleit er niet voor dat van de ene op de andere dag zo'n verbod wordt ingevoerd, het zou aan het begin van de eerstvolgende hoogconjunctuur moeten worden ingevoerd.
Wel interessant. Het laat ook zien dat het Duitse beleid tot meer ongelijkheid leidt dan het Griekse. Dat zal nu wel anders worden, vermoed ik.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 13:45 schreef Igen het volgende:
[..]
De mediane vermogenspositie (dwz. 50% van de burgers hebben meer, 50% hebben minder) van een Griek is 100.000 euro in de plus, van een Duitser maar 50.000 euro.
Edit: Bron: http://www.voxeu.org/arti(...)-italians-and-greeks
Juist in Duitsland zijn de vermogens zeer zeer sterk geconcentreerd bij een kapitalistische elite terwijl de grote meerderheid wel werkt maar nauwelijks bezit opbouwt. En juist in Griekenland was dat eigenlijk maar relatief weinig het geval.
Het lukt de overheid dus niet om die staatsschuld af te lossen. Stel, hypothetisch gesproken, dat we tijdens de volgende hoogconjunctuur weer zakken naar 40-50%, dan verspillen we nog altijd minstens 5-10 miljard Euro per jaar (niet gecorrigeerd voor inflatie) aan alleen rente. Je kan mooie dingen doen met dit bedrag! Onderwijs, gezondheidszorg, infrastructuur, innovatie, armoedebestrijding, natuur, cultuur...quote:Op zaterdag 18 juli 2015 14:54 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar toen de muntunie werd opgericht haalde Nederland de 63% norm niet (staatsschuld onder 63% van het BNP). Voor de kredietcrisis was dit nog 43%. Nu is het weer hoger (boven de 70%). Je ziet dus dat de overheid zijn rol wel redelijk speelt.
Ik ben het met je eens dat het permanent meeslepen van een schuld de gemeenschap alleen maar geld kost. Maar je moet niet in een economische crisis eisen dat de overheid zijn schuld aflost of niets mag lenen.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 14:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het lukt de overheid dus niet om die staatsschuld af te lossen. Stel, hypothetisch gesproken, dat we tijdens de volgende hoogconjunctuur weer zakken naar 40-50%, dan verspillen we nog altijd minstens 5-10 miljard Euro per jaar (niet gecorrigeerd voor inflatie) aan alleen rente. Je kan mooie dingen doen met dit bedrag! Onderwijs, gezondheidszorg, infrastructuur, innovatie, armoedebestrijding, natuur, cultuur...
Wat een verspilling!
Je kan dan stellen dat een groot deel van dat geld in ieder geval bij Nederlanders terecht komt maar dat is een select groepje Nederlanders wat zichzelf sowieso wel redt, de gemeenschap heeft er niets aan.
Dat betreft huishoudens, zegt niets over het aantal personen in zo'n huishouden. Lijkt me erg gevoelig aan de samenstelling van de gezinnen. Stel bvb 25% is alleenstaand, 75% behoort tot gemiddeld 3-persoonsgezinnen. Dan bestaan 50% van de huishoudens uit 1 persoon. Je kan veronderstellen dat het vermogen van die groep een stuk lager ligt dan van de rest. De mediane waarde kan dan liggen bij een n-persoons huishouden, terwijl in een land met minder alleenstaanden de mediane waarde bij een 2-persoons huishouden ligt.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 13:45 schreef Igen het volgende:
[..]
De mediane vermogenspositie (dwz. 50% van de burgers hebben meer, 50% hebben minder) van een Griek is 100.000 euro in de plus, van een Duitser maar 50.000 euro.
Edit: Bron: http://www.voxeu.org/arti(...)-italians-and-greeks
Juist in Duitsland zijn de vermogens zeer zeer sterk geconcentreerd bij een kapitalistische elite terwijl de grote meerderheid wel werkt maar nauwelijks bezit opbouwt. En juist in Griekenland was dat eigenlijk maar relatief weinig het geval.
http://news.iafrica.com/worldnews/999696.htmlquote:The third rescue plan for Greece has not even been finalized but already the parties at the center of the deal are raising doubts over its viability.
The key players - Athens, Berlin and the International Monetary Fund - have all voiced criticisms of the conditions that have been sketched out so far.
Their skepticism, which comes from more than just a circle of economists, will have to be addressed if the detailed negotiations to begin soon on Greece's third bailout operation in six years are to be a success.
Greece 'doesn't believe in' deal
Unsurprisingly the sharpest reservations come from Greece. The deal, squeezed out from grueling negotiations on Monday with almost no time to spare, imposes yet more austerity on the country and to some extent leaves its economy subjugated to outside powers.
With his signature on the pact hardly dry, Greek Prime Minister Alexis Tsipras called it an accord he did "not believe in," but said that he had accepted it to avoid a potentially catastrophic default and exit from the euro area.
"I had specific choices before me: One was to accept a deal I disagree with on many points, another was a disorderly default," Tsipras told the Greek parliament.
"I don't know if we did the right thing. I do know we did something we felt we had no choice over," said Finance Minister Euclid Tsakalotos.
The road then seems long before the authorities take "ownership" of the plan, as IMF Managing Director Christine Lagarde hopes will happen.
Meanwhile Germany, Greece's most powerful creditor, was hesitant over the deal, with some officials suggesting that it still might be better for Greece to exit the euro, at least for a five-year "time-out."
Speaking to the Bundestag on Friday, Chancellor Angela Merkel urged legislators to support the deal, but not in the most convincing language.
"We would be grossly negligent, indeed acting irresponsibly, if we did not at least try this path," she said.
The chancellor referred to "legitimate skepticism" and called it a "last try" even as she urged lawmakers to back it, saying the alternative was "chaos and violence" in Greece.
Her Finance Minister Wolfgang Schaeuble also urged German lawmakers to back the new deal, even as he still suggested that a temporary Grexit might be the best.
"We can't do it, we don't want it... but that possibly would be the best solution, he said.
IMF: 'not very concrete'
The IMF though raised the greatest doubts. The Washington-based crisis lender sent shock waves through the entire process when it said the deal as sketched out was not workable, and that it could not join in unless there was "dramatic" relief on Greece's debt to ensure its finances are "sustainable" over the long run.
In tough language, a senior IMF official labeled Monday's agreement between Athens and European leaders "by no means a comprehensive, detailed agreement."
"It's fine for the Europeans to say now that... 'we stand ready to provide debt relief.' That is not very concrete," the official said.
The Europeans now appear prepared to accept the IMF's point, though there could still be disagreement on the extent of debt relief needed for sustainability.
But the IMF's doubts are not limited only to that issue. It also sees that budgetary targets required of Athens under the bailout plan are almost unreachable. Creditors have required Athens to achieve and maintain a budget surplus (excluding debt service) of 3.5 percent of GDP.
But an IMF study of Greece's finances going ahead says that "few countries" ever attain such a margin, much less sustain it over a long period.
And the Institute of International Finance, the banking group which had a key role structuring Greece's second bailout, questioned the proposed third plan's insistence on first cleaning up the Greek budget before restoring economic growth.
"Future program design should pay far more attention to growth-promoting measures and not exclusively to attaining primary surplus under any circumstances," it said.
Dat doe ik ook niet, ik eis dat ze eens met een visie komen en die verankeren in een wet, aangezien bij politici opportunisme en de kans op electoraal gewin regeren, die ervoor zorgt dat we tijdens de volgende hoogconjuncturen elke keer substantieel meer aflossen dan wat we tijdens de afgelopen laagconjunctuur en de komende laagconjuncturen hebben geleend. Schaf wat sneller de HRA voor huizen van meer dan 2,5-3 ton af en je kan extra aflossen, verhoog de vermogensbelasting voor dure huizen, en specifiek huizen (bedrijven sparen, desnoods via vestzak-broekzakoperatie) en je kan extra aflossen.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 15:01 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens dat het permanent meeslepen van een schuld de gemeenschap alleen maar geld kost. Maar je moet niet in een economische crisis eisen dat de overheid zijn schuld aflost of niets mag lenen.
Big.V gebruikt iddquote:Bron BBC: Mr Varoufakis said Greece was subject to a programme that will "go down in history as the greatest disaster of macroeconomic management ever". . . . Asked how long that would take, he replied: "It has failed already."
quote:Remarkably Dr Schuble himself also acknowledged that debt relief was needed but hastened to add that it was politically “impossible”. What I am sure he really meant was that it was undesirable, to him, because his aim is to justify a Grexit that triggers the implementation of his Plan for Europe.
Duitsland heeft ook een extreem lage erfbelasting. Daar is nu ook discussie over, maar zelfs grote bedrijven zoals Dr. Oetker of Miele kunnen tot nu toe zowat belastingvrij in de familie van generatie op generatie worden doorgegeven.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 14:56 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Wel interessant. Het laat ook zien dat het Duitse beleid tot meer ongelijkheid leidt dan het Griekse. Dat zal nu wel anders worden, vermoed ik.
Oeps.... lage erfbelasting geeft voordelen...quote:Op zaterdag 18 juli 2015 16:06 schreef Igen het volgende:
[..]
Duitsland heeft ook een extreem lage erfbelasting. Daar is nu ook discussie over, maar zelfs grote bedrijven zoals Dr. Oetker of Miele kunnen tot nu toe zowat belastingvrij in de familie van generatie op generatie worden doorgegeven.
Het heeft ook z'n positieve kanten, want het zorgt voor langetermijndenken als de bedrijfsprestaties niet je bonus van volgend jaar beinvloeden maar ook het leven van je kinderen over bijv. 30 jaar.
Maar goed, zowel bedrijfswaarde in Duitsland als eigenhuizenbezit in Griekenland gaan natuurlijk niet verloren door inflatie. Hoe de verdeling van geldbezit en -schulden is? Geen idee eigenlijk. Vind daar maar eens statistieken over die al het relevante daarvan (spaargeld, hypotheek, pensioenspaarpot, studieschuld) wel bevatten en al het irrelevante (woningbezit, aandelenbezit etc.) niet.
quote:Op zaterdag 18 juli 2015 16:16 schreef Vallon het volgende:
[..]
Oeps.... lage erfbelasting geeft voordelen...![]()
Ja voor de families die alles (al) bezitten maar niet voor het overgrote deel van de bevolking.
Een lage erfbelasting zorgt per definitie voor strijd, tribale twisten voor het behoud wat gestolen is en zet de de rest van de maatschappij on hold cq. buitenspel.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |