Precies de reden dat ik dus niet meer bij de gebruikelijke verdachten een keuken koop. Ik heb gewoon geen zin in die negatieve ervaring van pushen, dreigen, verbloemen, verdraaien, enz. Die hele branche geeft me een gevoel van afkeer.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 08:21 schreef Droopie het volgende:
Ben jij blij met je keuken en wil je die prijs betalen gewoon doen.
Maar je wordt opgelicht waar je bij staat.
Als je goed zoekt dan zijn er ook nog wat zelfstandige keukenboeren die niet van zulke fratsen uithalen en je gelijk een eindprijs geven.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 08:24 schreef Pandaplint het volgende:
Kijk dit even en je weet zo ongeveer hoeveel je er van af kan halen
http://www.npo.nl/de-rekenkamer/06-11-2014/KN_1663948
Je moet echter wel genoegen nemen met een extreem beperkt assortiment. De breedste kast is 80 cm geloof ik. Dat is echt niet meer van deze tijd. Als je een beetje strakke design keuken wil, wordt het lastig daar. Bij de Ikea is het ook qua kasten : dit is het, en niet anders.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 08:44 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Precies de reden dat ik dus niet meer bij de gebruikelijke verdachten een keuken koop. Ik heb gewoon geen zin in die negatieve ervaring van pushen, dreigen, verbloemen, verdraaien, enz. Die hele branche geeft me een gevoel van afkeer.
Bij de Ikea is het gewoon: dit is het en niet anders. Zo'n verademing.
De reden dat Ikea goedkoper is, is vooral de manier van werkenquote:Op vrijdag 17 juli 2015 08:57 schreef lunamatic het volgende:
Ik denk dat we bij de ikea ongeveer op dezelfde prijs zouden zijn uitgekomen, misschien iets goedkoper, want andere apparatuur.
Die hebben vaak wel slechtere inkoopcondities en kunnen dus niet zoveel korting geven.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 09:00 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Als je goed zoekt dan zijn er ook nog wat zelfstandige keukenboeren die niet van zulke fratsen uithalen en je gelijk een eindprijs geven.
Ik keek altijd graag naar dit programma, maar hier sloegen ze de plank mis omdat ze een witte keuken vergeleken met een witte keuken. Dan kan het zomaar zijn dat ze een midden segment keuken vergeleken met bijvoorbeeld een laag segment keuken. De ene witte auto met 1,5 benzinemotor is ook niet hetzelfde als de andere witte auto met 1.5 benzinemotor. Voor wat betreft die onderhandelingstactieken hadden ze wel gelijk.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 08:24 schreef Pandaplint het volgende:
Kijk dit even en je weet zo ongeveer hoeveel je er van af kan halen
http://www.npo.nl/de-rekenkamer/06-11-2014/KN_1663948
Dat is zo'n kletsverhaal. Je hoort dit wel vaker van mensen die de markt niet kennen, dat in Duitsland alles goedkoper is. In Nederland heb je echter enkele grote spelers die onderling wel concurreren, maar wel erg goede inkoopcondities hebben, vaak niet slechter dan Duitse zaken, regelmatig beter. Theoretisch kunnen zij in veel gevallen de keuken dus goedkoper aanbieden. Let wel, theoretisch.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 08:17 schreef pvdplanet het volgende:
Yep, dezelfde keuken haal je in Germania voor 8500
Onderhandelen is het sleutelwoord. Als je daar moreel gezien tegen bent, kan je in Nederland beter geen keuken kopen.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 08:06 schreef Scorpie het volgende:
lekker naar Duitsland rijden waar je veel meer waar voor je geld krijgt zonder als een idioot te moeten onderhandelen.
Keukenkampioen...quote:Op vrijdag 17 juli 2015 08:21 schreef Droopie het volgende:
Ik ben ook bezig met een keuken voor mijn nieuwe huis.
Ben verbaasd over de omgangsnormen van deze keukenboeren.
Had mooie keuken gezien bij de keukenkampioen en vroeg om een prijs, meneer schreef alle bedragen op maar weigerde een prijs te noemen.
<<<knip>>>
Maar je wordt opgelicht waar je bij staat.
En hoe is dat een probleem als ze gelijk een fatsoenlijke prijs geven?quote:Op vrijdag 17 juli 2015 09:31 schreef Dvorakk het volgende:
Die hebben vaak wel slechtere inkoopcondities en kunnen dus niet zoveel korting geven.
Lul alsjeblieft niet zo dom. Ik heb uit eigen persoon namelijk 2 identieke keukens laten offreren bij zowel een NL als een DE keukenboer die beiden uit *precies* dezelfde fabriek afkomstig waren. Het prijsverschil was bij het begin al 30%, en dan werd er door de NL keukenboer een partij moeilijk gedaan over opties die we wilden hebben waarbij de DE keukenboer er geen enkel probleem van maakte.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 09:36 schreef Dvorakk het volgende:
[..]
Dat is zo'n kletsverhaal. Je hoort dit wel vaker van mensen die de markt niet kennen, dat in Duitsland alles goedkoper is. In Nederland heb je echter enkele grote spelers die onderling wel concurreren, maar wel erg goede inkoopcondities hebben, vaak niet slechter dan Duitse zaken, regelmatig beter. Theoretisch kunnen zij in veel gevallen de keuken dus goedkoper aanbieden. Let wel, theoretisch.
Hou alsjeblieft je aannames over wie een leek zou zijn voor je, je hebt geen idee tegen wie je het hebt.quote:Het is voor de leek heel lastig omdat hij geen inzicht heeft in markt, en dat de prijzen totaal niet transparant zijn.
Onderhandelen is quatsch. De keukenmarkt in Nederland is als een kankergezwel waarbij de consument zoveel mogelijk getild moet worden ten faveure van winst. Dat je de mond vol hebt van moraliteit terwijl je de dubieuze praktijken van de keukenboer in Nederland 'gemakshalve' maar even buiten beschouwing laat maakt je hypocriet en je stelling op zijn minst opmerkelijk.quote:Onderhandelen is het sleutelwoord. Als je daar moreel gezien tegen bent, kan je in Nederland beter geen keuken kopen.
En dat is welgeteld 1 mailtje met een 3D tekening van je gewenste keuken.quote:Beste tactiek als je er dan toch van overtuigd bent dat het in Duitsland allemaal goedkoper is: laat een offerte in Duitsland maken.
Ja, dus? Waarom moet *ik* als consument zijnde meedoen aan zulke praktijken om een juiste prijs te krijgen voor een keuken? Waarom moet er een opslag van minstens 50% op een NL keuken zitten voordat je überhaupt begint met onderhandelen? Waarom zou ik nog met zulke criminelen in zee willen gaan?quote:Ga met die offerte naar een grote Nederlandse speler. Wedden dat ze er in de meeste gevallen onder door kunnen?
Ja, maar ik moet wel opeens extra moeite gaan doen om een paar criminele uitbuiters die een paar plankjes verkopen met een marge van 100 tot 200% hun prijs naar een normaal niveau te laten trekken. Dat er nog simpele zielen zijn die a) dat goedkeuren en b) ze blijkbaar nog belonen door daar te kopen is werkelijk te zot voor woorden. Hoe eerder deze klantonvriendelijke beunhazen met 0 verstand van zaken failliet gaan, hoe beter.quote:Dan pakken ze gewoon een heel stuk minder marge, maar nog steeds winst. En dan hoef je dus niet eens echt te onderhandelen.
Nou en. Dat 'maatwerk' is bij de DMG zaak om de hoek ook al kommer en kwel. Een glasplaatje achter je fornuis? Nee meneer, ga maar naar een speciale glaszaak, wij gaan onze vingers er niet aan branden.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 09:31 schreef Dvorakk het volgende:
[..]
Je moet echter wel genoegen nemen met een extreem beperkt assortiment. De breedste kast is 80 cm geloof ik. Dat is echt niet meer van deze tijd. Als je een beetje strakke design keuken wil, wordt het lastig daar. Bij de Ikea is het ook qua kasten : dit is het, en niet anders.
Het assortiment is al beperkt, en dan is er ook nog eens geen maatwerk mogelijk.
Iets waar de andere keukenboeren dus een mooi voorbeeld aan kunnen nemen.quote:De reden dat Ikea goedkoper is, is vooral de manier van werken
Nou en. Dat verklaart geen opslag van 300 tot 400% van de prijs ten opzichte van de Ikea.quote:Duitse keukenfabrikanten houden geen voorraad aan, zij werken ordergestuurd. Die gaan dus produceren op basis van een bestelling van een klant. Bij de IKEA werkt dat niet zo, daar word je bestelling gewoon gepickt op basis van kasten die allemaal al geproduceerd/op voorraad zijn.
Korting is in dit geval een synoniem van winstmarge, en dat is dus precies het probleem met de huidige keukenmarkt in Nederland. Door en door verziekt door halve criminelen met dubieuze praktijken.quote:Die hebben vaak wel slechtere inkoopcondities en kunnen dus niet zoveel korting geven.
Nee. Nee, dat is geen probleem als ze een fatsoenlijke prijs geven. Maar ik dacht even dat het ging om zo goedkoop mogelijk een keuken te krijgen. En die allerlaagste prijs krijg je pas als je meerdere offertes tegen elkaar uitspeelt, ook bij zelfstandige zaken.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 09:41 schreef Leandra het volgende:
[..]
En hoe is dat een probleem als ze gelijk een fatsoenlijke prijs geven?
Werk je bij DMG ofzo?
Dat soort frauduleuze praktijken is schering en inslag op de Nederlandse markt voor badkamers en keukens. Waanzin. Die lui horen stuk voor stuk thuis achter de tralies, tuig dat het er is.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 09:43 schreef Metalfreak het volgende:
Blijf in elk geval ver weg bij alles wat hoort bij de Mandemakers groep (DMG), en daar hoort 70% van alle keukenzaken in Nederland bij, dus let op. Stelletje oplichters dat het zijn, willen je laten tekenen voor een "vrijblijvende offerte" (waarna je dus aan een koopovereenkomst vast zit, wat ook gewoon bovenaan op dat formulier staat) Één keer binnen geweest voor een badkamer, gillend naar buiten. Als ze door hebben dat je niet gaat tekenen worden ze ook erg vervelend.
En volgens mij werkt Dvorakk inderdaad bij DMG aan zijn reacties te zien, ik zou me echt de ballen uit de broek schamen als ik voor een van hun winkels werkte...
Ik wil helemaal niet zo 'goedkoop' mogelijk een keuken. Ik wil best betalen voor klantvriendelijkheid, service, kwaliteit van spullen en een verkoper die meedenkt en die mij niet bij binnenkomst ziet als een cashcow die hij op elke denkbare wijze zo leeg mogelijk moet zuigen ter meerdere eer en glorie van de Mandemakers Groep.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 09:45 schreef Dvorakk het volgende:
[..]
Nee. Nee, dat is geen probleem als ze een fatsoenlijke prijs geven. Maar ik dacht even dat het ging om zo goedkoop mogelijk een keuken te krijgen. En die allerlaagste prijs krijg je pas als je meerdere offertes tegen elkaar uitspeelt, ook bij zelfstandige zaken.
'Ik zie wel iets in uw offerte. Ik wil hem hebben voor 65% van uw prijs, maar alleen als u vandaag beslist'quote:Op vrijdag 17 juli 2015 09:47 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik wil helemaal niet zo 'goedkoop' mogelijk een keuken. Ik wil best betalen voor klantvriendelijkheid, service, kwaliteit van spullen en een verkoper die meedenkt en die mij niet bij binnenkomst ziet als een cashcow die hij op elke denkbare wijze zo leeg mogelijk moet zuigen ter meerdere eer en glorie van de Mandemakers Groep.
Precies dat, en daarom hebben we bij onze badkamer ook gekozen voor een lokale tegelboer met een familiezaak die naar alle tevredenheid onze badkamer heeft geplaatst. Dat was misschien niet "zo goedkoop mogelijk", maar wel kwalitatief heel goed en ik heb er ook alle vertrouwen in dat eventuele problemen ook netjes worden opgelost. Er werd ook alle tijd voor ons genomen en er werd netjes meegedacht. Ja, misschien hadden we een paar duizend euro kunnen besparen via Brugmanquote:Op vrijdag 17 juli 2015 09:47 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik wil helemaal niet zo 'goedkoop' mogelijk een keuken. Ik wil best betalen voor klantvriendelijkheid, service, kwaliteit van spullen en een verkoper die meedenkt en die mij niet bij binnenkomst ziet als een cashcow die hij op elke denkbare wijze zo leeg mogelijk moet zuigen ter meerdere eer en glorie van de Mandemakers Groep.
Ow ja, dat trucje ook, elke aanbieding bij een van deze zaken is "toevallig" precies "tot vandaag" geldigquote:Op vrijdag 17 juli 2015 09:51 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
'Ik zie wel iets in uw offerte. Ik wil hem hebben voor 65% van uw prijs, maar alleen als u vandaag beslist'
Inderdaad. Bij zo'n boerenfamiliezaak waar ze je gewoon het boek met de inkoopprijzen gevenquote:Op vrijdag 17 juli 2015 09:52 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Precies dat, en daarom hebben we bij onze badkamer ook gekozen voor een lokale tegelboer met een familiezaak die naar alle tevredenheid onze badkamer heeft geplaatst. Dat was misschien niet "zo goedkoop mogelijk", maar wel kwalitatief heel goed en ik heb er ook alle vertrouwen in dat eventuele problemen ook netjes worden opgelost. Er werd ook alle tijd voor ons genomen en er werd netjes meegedacht. Ja, misschien hadden we een paar duizend euro kunnen besparen via Brugman, maar daar had ik dan ook absoluut geen vertrouwen in gehad...
[..]
Ow ja, dat trucje ook, elke aanbieding bij een van deze zaken is "toevallig" precies "tot vandaag" geldig
"Ja u boft maar, vandaag tillen we u maar voor 5000 euro ipv de gebruikelijke 6000 euro! Bofkont!"quote:Op vrijdag 17 juli 2015 09:52 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Precies dat, en daarom hebben we bij onze badkamer ook gekozen voor een lokale tegelboer met een familiezaak die naar alle tevredenheid onze badkamer heeft geplaatst. Dat was misschien niet "zo goedkoop mogelijk", maar wel kwalitatief heel goed en ik heb er ook alle vertrouwen in dat eventuele problemen ook netjes worden opgelost. Er werd ook alle tijd voor ons genomen en er werd netjes meegedacht. Ja, misschien hadden we een paar duizend euro kunnen besparen via Brugman, maar daar had ik dan ook absoluut geen vertrouwen in gehad...
[..]
Ow ja, dat trucje ook, elke aanbieding bij een van deze zaken is "toevallig" precies "tot vandaag" geldig
Er was een keer zo`n aflevering van Radar oid waarin de praktijken van de keukenboeren in Nederland onder de loep werden gelegd. Zo`n boek geeft de klant het gevoel van 'oh ja, dat zal dan wel officieel zijn', terwijl dat over het algemeen gewoon de prijs inclusief winstmarges zijnquote:Op vrijdag 17 juli 2015 09:55 schreef Pandaplint het volgende:
[..]
Inderdaad. Bij zo'n boerenfamiliezaak waar ze je gewoon het boek met de inkoopprijzen geven
Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik ben zelf helemaal niet gediend van dit soort praktijken. Onderhandelen bij aankoop van een auto vind ik al vervelend, bij keukens is dat nog veel erger omdat de prijzen minder inzichtelijk zijn.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 09:47 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik wil helemaal niet zo 'goedkoop' mogelijk een keuken. Ik wil best betalen voor klantvriendelijkheid, service, kwaliteit van spullen en een verkoper die meedenkt en die mij niet bij binnenkomst ziet als een cashcow
Ja tuuuurlijk, eigen ervaring en al die honderden soortgelijke reacties die op internet te vinden tellen natuurlijk nietquote:Op vrijdag 17 juli 2015 09:57 schreef Dvorakk het volgende:
Lol, wat een onterechte aannames in vijandelijkheid in topic
Volgens mij hebben we het over iets anders.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 10:05 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Ja tuuuurlijk, eigen ervaring en al die honderden soortgelijke reacties die op internet te vinden tellen natuurlijk niet
Bruynzeel,keukenconcurrent,superkeukens, keukenkampioen etc. Dat ze deel uitmaken van hetzelfde bedrijf betekent niet dat ze onderling niet concurreren.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 10:07 schreef Leandra het volgende:
In de herhaling:
[..]
Noem er eens een paar?
Dat is niet te zeggen, want je weet niet hoe scherp ze de offerte nu neergezet hebben. Als je twijfelt waarom laat je dan niet even een paar andere zaken een offerte maken? Dat kost weinig tijd, en misschien levert het wat op, en anders is het goed voor je gevoel dat je weet dat je niet teveel betaalt hebt.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 10:08 schreef ShoNuf het volgende:
De praktijken van de keukenboeren zijn mij ook bekend.
Wij kregen direct ¤1.500 korting.
Dit zegt mij dat ¤9.500 gewoon teveel geld is voor wat wij willen.
Hoeveel kan hier nog van af? Gevoelsmatig zeg ik dat een bedrag tussen de¤7.500 en ¤8.000 een mooi bedrag is voor deze keuken.
Is dit realistisch?
En nu noem je dus allemaal keukenzaken van DMG. Of je nu bij Brugman naar buiten loopt en bij Keukenkampioen naar binnen loopt, zal meneer Mandemakers absoluut geen reet interesseren. Oftewel: er is weinig concurrentie binnen Nederland.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 10:11 schreef Dvorakk het volgende:
[..]
Bruynzeel,keukenconcurrent,superkeukens, keukenkampioen etc. Dat ze deel uitmaken van hetzelfde bedrijf betekent niet dat ze onderling niet concurreren.
Klopt. Maar dit was echt het inkoopboek.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 09:57 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Er was een keer zo`n aflevering van Radar oid waarin de praktijken van de keukenboeren in Nederland onder de loep werden gelegd. Zo`n boek geeft de klant het gevoel van 'oh ja, dat zal dan wel officieel zijn', terwijl dat over het algemeen gewoon de prijs inclusief winstmarges zijn
Het betekent ook niet dat ze wel concurrerende prijzen hanteren.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 10:11 schreef Dvorakk het volgende:
[..]
Bruynzeel,keukenconcurrent,superkeukens, keukenkampioen etc. Dat ze deel uitmaken van hetzelfde bedrijf betekent niet dat ze onderling niet concurreren.
Ja okay, dat dacht ik al... Concurreren tegen jezelf, ja, dat geeft de consument echt lagere prijzen.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 10:11 schreef Dvorakk het volgende:
[..]
Oven, inductieplaat, vaatwasser, afzuigkap, koelvriescombinatie, inbouw en alles AEG, kwam neer op een prijs van ¤3.200quote:Op vrijdag 17 juli 2015 10:12 schreef Dvorakk het volgende:
[..]
Dat is niet te zeggen, want je weet niet hoe scherp ze de offerte nu neergezet hebben. Als je twijfelt waarom laat je dan niet even een paar andere zaken een offerte maken? Dat kost weinig tijd, en misschien levert het wat op, en anders is het goed voor je gevoel dat je weet dat je niet teveel betaalt hebt.
Ze zijn niet allemaal van hetzelfde bedrijf toch? Daarbij gaan ze ook bij offertes ook onder elkaars prijs door, als de verkoper hem voor die prijs wil verkopen.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 10:20 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja okay, dat dacht ik al... Concurreren tegen jezelf, ja, dat geeft de consument echt lagere prijzen.
NOT.
Ben bij dat hele rijtje geweest, vond ze allemaal maar vervelend en pusherig. Sowieso is Dvorakk best stug in een discussie over keukens. Heb in het verleden al eens een flinke discussie met hem gehad over keukens. Ik gok dat hij op de een of andere manier in dat veld thuis is, in welke hoedanigheid weet ik natuurlijk niet.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 10:20 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja okay, dat dacht ik al... Concurreren tegen jezelf, ja, dat geeft de consument echt lagere prijzen.
NOT.
Komt omdat mensen deze dingen niet vaak kopen, en eigenlijk ook vaak totaal geen idee hebben van wat het moet kosten. De verkopers houden die 'onkunde' graag in stand natuurlijk.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 10:30 schreef gooddaddy het volgende:
Badkamer- en keukenboeren zijn gewoon de grootste gladjanussen die er bestaan
Wat weinig helpt als de hele branche veel te hoge prijzen hanteert, dan weet je alleen dat je de laagste prijs hebt maar die is nog steeds veel te hoog.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 10:28 schreef Dvorakk het volgende:
Als je niet te veel wilt betalen, dan moet je prijzen vergelijken. En hoe doe je dat? Door meerdere offertes op te vragen.
Een vriend van me heeft z'n keuken laten maken bij een bouwer van grafkistenquote:Op vrijdag 17 juli 2015 10:38 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Wat weinig helpt als de hele branche veel te hoge prijzen hanteert, dan weet je alleen dat je de laagste prijs hebt maar die is nog steeds veel te hoog.
Mogelijk kun je tegenwoordig net zo goedkoop een maatwerk keuken laten maken bij een meubelmaker. Daar een offerte vragen is mogelijk niet zo'n gek idee.
Dat is ook een goed idee. Voordeel is dan dat je optimale keuzevrijheid hebt qua alles.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 10:38 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Wat weinig helpt als de hele branche veel te hoge prijzen hanteert, dan weet je alleen dat je de laagste prijs hebt maar die is nog steeds veel te hoog.
Mogelijk kun je tegenwoordig net zo goedkoop een maatwerk keuken laten maken bij een meubelmaker. Daar een offerte vragen is mogelijk niet zo'n gek idee.
Binnenkant van de lades ook mooi bekleed met wit satijnquote:Op vrijdag 17 juli 2015 10:43 schreef Pandaplint het volgende:
[..]
Een vriend van me heeft z'n keuken laten maken bij een bouwer van grafkisten
Neehee die geven geen korting. Je gaat er naar binnen, werkt samen uit wat je wilt en daarna komt er een prijs uit rollen. Staat ie aan koop je de keuken, staat ie niet aan dan koop je hem niet.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 09:31 schreef Dvorakk het volgende:
Die hebben vaak wel slechtere inkoopcondities en kunnen dus niet zoveel korting geven.
Mandemakersgroep, ze hebben allemaal inzage in elkaars offertes en mogen niet onder de offerte van een ander zitten. Als je tienduizenden euro's voor een keuken uitgeeft kun je net zo goed een handgemaakte keuken door een vakman laten maken. Dan heb je pas echte kwaliteit.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 10:28 schreef Dvorakk het volgende:
[..]
Ze zijn niet allemaal van hetzelfde bedrijf toch? Daarbij gaan ze ook bij offertes ook onder elkaars prijs door, als de verkoper hem voor die prijs wil verkopen.
Haha, dat kan ook. En die kent ook vast iemand die grafstenen maakt van natuursteen, daar kan je dan het aanrecht laten maken.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 10:43 schreef Pandaplint het volgende:
[..]
Een vriend van me heeft z'n keuken laten maken bij een bouwer van grafkisten
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |