M@W kennende zal het wel kloppenquote:
Waar precies zegt hij dat je ex de onderwaarde met de hypotheekinstelling moet verrekenen?quote:Op dinsdag 21 juli 2015 11:13 schreef sanger het volgende:
[..]
M@W kennende zal het wel kloppen
De constructie zoals door M@W geschetst heb ik ook op de site van SEH teruggevonden.
Hier:quote:Op dinsdag 21 juli 2015 11:36 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Waar precies zegt hij dat je ex de onderwaarde met de hypotheekinstelling moet verrekenen?
Ze moet het met jou verrekenen. Jullie stellen nu vast dat er onderwaarde zou zijn als het huis nu verkocht zou worden. Haar helft daarvan moet ze aan jou vergoeden, op een manier die jullie afspreken. Dat kan in geld maar ook in goederen.
Waar hij zegt dat ze het zelf moet afwikkelen? Beetje magertjes. Sowieso zal ze geen betalingsverplichting aan de bank (waar de hypotheek loopt) houden als jij het huis en de hypotheek op je naam krijgt.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 11:39 schreef sanger het volgende:
[..]
Hier:
WGR / Sell and buy back koophuis bij scheiding
We stellen vast wat de verkoopwaarde is, en ik koop hara deel over voor 50% daarvan. Voor zover ik nu begrepen heb.
http://hypotheekvriendeli(...)rganic&utm_content=/quote:Afspraken maken bij een onderwaarde
Als er geen sprake is van een overwaarde maar een onderwaarde zullen er afspraken gemaakt dienen te worden inzake de verdeling van de aanwezige schuld.
Er is sprake van een onderwaarde als het verschil tussen de verkoop opbrengst van de woning lager is dan de hoogte van de hypotheek.
Als er sprake is van onderwaarde dan zal de vertrekkende ex-partner vaak een bedrag dienen te voldoen aan de ex-partner die achterblijft in de woning.
Het kan ook zijn dat andere vermogensbestanddelen worden verrekend met de onderwaarde zoals bijvoorbeeld een spaarrekening, beleggingsportefeuille, auto, ect.
De vertrekkende ex- partner zal dan wellicht een gedeelte of helemaal niets meer verschuldigd zijn van de onderwaarde aan de achtergebleven ex-partner.
Ik weet niet hoe actueel dat is?quote:Op dinsdag 21 juli 2015 11:42 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Waar hij zegt dat ze het zelf moet afwikkelen? Beetje magertjes. Sowieso zal ze geen betalingsverplichting aan de bank (waar de hypotheek loopt) houden als jij het huis en de hypotheek op je naam krijgt.
[..]
http://hypotheekvriendeli(...)rganic&utm_content=/
Maar daar zie ik niets over de fiscale afhandeling, alleen over de civiele afhandeling. En juist daar zijn we het al over eens.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 11:48 schreef Lienekien het volgende:
Deze is ook nog wel interessant.
http://www.telegraaf.nl/d(...)ij_scheiding___.html
Bedenk je dat die onderwaarde fictief is.
En voor zover ik begrepen heb tot nu toe splitst de geldverstrekker het straks doormidden, en betaald zij haar deel af met het geld waarvoor ik haar deel van het huis koop. Ik hou dus mijn oude deel voor 50%, zij haar deel voor 50%. Zij handelt dan de eventuele tekorten (lees onderwaarde) af met de geldverstrekker en wordt uit hoofdelijke aansprakelijkheid ontslagen.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 11:54 schreef Lienekien het volgende:
Het gaat mij erom dat zij straks niet meer aansprakelijk is voor eventuele onderwaarde en dat jullie die onderwaarde nu gezamenlijk regelen. Zij regelt niet haar deel van de onderwaarde met de bank. Mochten jullie overeenkomen dat ze jou 5000 euro betaalt, dan heeft de bank daar verder niks mee te maken. Mochten jullie overeenkomen dat jij meer dan de helft van de inboedel houdt in ruil voor de onderwaarde, dan staat de bank daar ook buiten.
Jij neemt de onderwaarde voor je rekening. Daar wil je wel iets voor terug.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 11:06 schreef sanger het volgende:
[..]
Ik snap nog steeds niet echt hoe je dit bedoeld.
Als er onderwaarde is rekent ze zelf af met de geldverstrekker toch? Hoe kan ze dan de boedel in de afrekening meenemen?
In dat geval niet. De polis is namelijk al verwerkt in de rekensom.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 11:11 schreef sanger het volgende:
[..]
De helft van de polis zal ik dan toch aan haar moeten vergoeden?
Maar als ik een rekenvoorbeeldje neem:quote:Op dinsdag 21 juli 2015 17:16 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
In dat geval niet. De polis is namelijk al verwerkt in de rekensom.
Tel alle bezittingen en schulden bij elkaar (huis, hypotheek, polis) en verdeel dat. Nul gedeeld door twee is nul.
Maar dat deel onderwaarde wat ik voor mijn rekening neem is dan niet geclassificeerd als eigen woningschuld toch?quote:Op dinsdag 21 juli 2015 17:14 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Jij neemt de onderwaarde voor je rekening. Daar wil je wel iets voor terug.
Misschien dat ik het een beetje kort-door-de-bocht formuleer.
Ja, jij koopt haar deel van de polis en betaalt daar ook voor. Na de verdeling heeft zij immers de helft van de woning, de helft van de hypotheek en de helft van de polis als eigendom. Jij bent bereid om te betalen voor de helft van de woning EUR 110k (waar je een eigenwoningschuld voor aangaat) en EUR 7,5k voor de waarde van de polis.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 17:21 schreef sanger het volgende:
[..]
Maar als ik een rekenvoorbeeldje neem:
Schuld 235k
Polis 15k
Netto schuld 220k
Waarde huis 220k
Ik koop dan bv. haar deel voor 110k. Zij zal echter wel nog steeds 117,5k moeten afrekenen met de geldverstrekker. Dus ik neem dan toch ook nog haar deel van de polis over voor 7,5k?
Uhm, nee. Het is geen onderdeel van de koopsom van de woning.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 17:22 schreef sanger het volgende:
[..]
Maar dat deel onderwaarde wat ik voor mijn rekening neem is dan niet geclassificeerd als eigen woningschuld toch?
Wat zou dan het voordeel zijn? Alleen dat er geen p liquiditeitsprobleem is?quote:Op dinsdag 21 juli 2015 17:31 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Uhm, nee. Het is geen onderdeel van de koopsom van de woning.
De rente op onderhouds- en verbouwingskosten (zie hier een aantal voorbeelden) is wél fiscaal aftrekbaar. Mochten die "aanpakkingskosten" onder deze onderhouds- en verbouwingskosten vallen dan zou je beter de uitkoop met eigen geld kunnen financieren en de "aanpakkingskosten" met geleend geld.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 09:28 schreef sanger het volgende:
Lenen heeft als voordeel dat het geen druk legt op liquide middelen die ik eigenlijk wilde gebruiken om het huis meteen aan te pakken en (eindelijk) naar mijn eigen smaak te maken. Maar het kost natuurlijk wel maandelijks wat extra...
Dit probeer ik de hele tijd al te vertellen. Dit is ook precies zoals wij het gedaan hebben. Onderwaarde heb ik haar cadeau gedaan omdat mijn inkomen toch veel hoger lag. En echt dat boeit helemaal niemand.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 13:20 schreef sanger het volgende:
De Hypotheker (jazeker) zegt geldverstrekker verleent hoofdelijk ontslag, jij houdt zelfde hypotheek, niks geen nieuwe regels. Onderwaarde onderling regelen.
dara is de Hypotheker vanmorgen dus ook alweer op terug gekomen, zie mijn post hierboven.quote:Op woensdag 22 juli 2015 13:59 schreef hottentot het volgende:
[..]
Dit probeer ik de hele tijd al te vertellen. Dit is ook precies zoals wij het gedaan hebben. Onderwaarde heb ik haar cadeau gedaan omdat mijn inkomen toch veel hoger lag. En echt dat boeit helemaal niemand.
O.k. dan.quote:Op woensdag 22 juli 2015 14:06 schreef sanger het volgende:
[..]
dara is de Hypotheker vanmorgen dus ook alweer op terug gekomen, zie mijn post hierboven.
Jup. Gezien de resterende looptijd van de rentevaste periode en het verschil in percentage.... De boete zal naar verwachting van hem ca. 30k zijn.quote:Op woensdag 22 juli 2015 14:14 schreef hottentot het volgende:
[..]
O.k. dan.
Aflossen en opnieuw oversluiten tegen gunstiger voorwaarden is geen optie omdat de boete in jouw geval veel te hoog zal zijn en je aan de grond zal brengen.
Ze kan sowieso uit hoofdelijke aansprakelijkheid ontslagen worden. Alleen kan ik niet haar deel zomaar overnemen, zoals jij schetst. Het moet passeren bij een notaris, ik moet er een nieuw leningdeel voor afsluiten die onder nieuwe regels valt.quote:Waarschijnlijk mogen jullie haar niet ontslaan uit de hoofdelijke aansprakelijkheid omdat jouw inkomen ten opzichte van de hypotheek zo gering is dat speelde bij mij niet. Ik vraag mij af wat jouw bank doet als jullie wel de hypotheek naar een niveau brengen welke bij jouw inkomen past (spaarfonds inbrengen, wat geld van je moeder, en zij een goedkopere auto en eventueel consumptief krediet. In mijn beleving kan zij dan gewoon uit de hoofdelijke aansprakelijkheid ontslagen worden.
Die 1000,- kun je natuurlijk zelf zo inbrengen.quote:Op woensdag 22 juli 2015 14:18 schreef sanger het volgende:
[..]
Jup. Gezien de resterende looptijd van de rentevaste periode en het verschil in percentage.... De boete zal naar verwachting van hem ca. 30k zijn.
[..]
Ze kan sowieso uit hoofdelijke aansprakelijkheid ontslagen worden. Alleen kan ik niet haar deel zomaar overnemen, zoals jij schetst. Het moet passeren bij een notaris, ik moet er een nieuw leningdeel voor afsluiten die onder nieuwe regels valt.
En vwb inkomen kan ik het dus financieren (na aflossing van haar onderwaarde). Zonder die aflossing kom ik volgens de NHG norm ¤ 1.000 tekort
Ik kan het wel uitzingen ja. De lasten worden in de nieuwe situatie namelijk iets hoger dan in de oude... Dus hoe langer wachten hoe voordeliger voor mij.quote:Op woensdag 22 juli 2015 14:25 schreef hottentot het volgende:
[..]
Die 1000,- kun je natuurlijk zelf zo inbrengen.
Ja het moet passeren bij een notaris dat moet een verandering bij aansprakelijkheid bij een notaris altijd.
Kan het ook een oplossing zijn voor jullie om nog even te wachten met de verdeling van het huis? Als jij partneralimentatie moet betalen dan kan de helft van jouw aflossing als alimentatie worden gezien mits beiden nog op de hypotheek staan. Nu weet ik niet precies hoe dit uitwerkt in de praktijk. Maar dit zou je dan 24 maanden kunnen volhouden, en in de tussentijd breng je de schuld omlaag
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |