quote:Op donderdag 24 september 2015 18:44 schreef Teslynd het volgende:
Mij is verteld de vos, dus een beetje lastig om zelf deze koffie te telen als je niet in een omgeving met vossen woont.
quote:
Damn!quote:Op maandag 31 augustus 2015 19:15 schreef Anosmos het volgende:
Het tv-programma Zembla werd vroeger uitgezonden na Nova. Ik kende beide programma's wel, maar had nooit echt de link gelegd tussen de titels
Bedankt voor je nadere info, inclusief de vermelding dat er ook nog diersoortvarianten zijn.quote:Op donderdag 24 september 2015 19:41 schreef Dingest het volgende:
Om precies te zijn is dat de Loewak (in het Engels de Asia Palm Civet; de Luwak in het Indonesisch vandaar Kopi Luwak), wat een ondersoort van de civetkat is. De civetkat is onderdeel van de familie civetkatachtigen en staat dus op zichzelf, en hoewel ze wat weghebben van katten zijn ze beter te vergelijken met tropische marters of wezels.
Kopi Luwak komt hoofdzakelijk uit Indonesië, al komt de Loewak in heel zuid-Azië voor. De enzymen in het verteerstelsel veranderen de proteïnestructuur van de pitten in de bessen en zorgen voor langere aminozuren, waardoor de smaak minder bitter en iets zoeter is. Het proces zorgt er ook voor dat de pitten in de beginfase van ontkieming komen en ietwat beginnen te fermenteren, wat ook allemaal invloed op de smaak heeft. Die smaak wil sowieso wel een beetje wisselen, want de wilde loewak wil nog wel eens diverse (koffie)bessen en andere dingen etenOver het algemeen staat Kopi Luwak trouwens meer bekend om dit proces, dan om de smaak. Het schijnt dat de meeste mensen het niet echt lekker vinden.
Er zijn ook nog andere van dit soort varianten. Black Ivory koffie wordt gebrouwen van bessen die door het verteerstelsel van een olifant zijn gegaan. En volgens mij is er ook nog ergens een variant met bessen uit de ontlasting van een vogel, en eentje afkomstig van jakkensoort.
Kopi Luwak is zo'n triviafeitje dat ik echt overal tegen ben gekomen, dan kom je er vanzelf wel meer over te weten![]()
Ik in ieder geval niet.quote:Op dinsdag 22 september 2015 21:53 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Heb je vroeger nooit 'astronautje' met zo'n theezakje gespeeld? Wij haalden dan voorzichtig het nietje los en schudde de thee op een schoteltje. Vervolgens zetten we het zakje als koker op de thee en staken de bovenkant met een lucifer aan. Good old memories
Dat is geen kat, maar gewoon het Engelse woord voor een stokstaartje.quote:
Of het Nederlandse woord voor een groep apensoorten https://nl.wikipedia.org/wiki/Meerkattenquote:Op maandag 28 september 2015 11:54 schreef Bart het volgende:
[..]
Dat is geen kat, maar gewoon het Engelse woord voor een stokstaartje.
Dan stijgt het zakje op.quote:Op maandag 28 september 2015 11:47 schreef Operc het volgende:
[..]
Ik in ieder geval niet.
Wat gebeurt er dan als je dat doet?
Ik had begrepen dat het beest ook nogal kieskeurig is in de bonen die het opeet, en het mede daarom niet goed lukt om die beesten op te sluiten om koffie te maken.quote:Op donderdag 24 september 2015 19:41 schreef Dingest het volgende:
Kopi Luwak komt hoofdzakelijk uit Indonesië, al komt de Loewak in heel zuid-Azië voor. De enzymen in het verteerstelsel veranderen de proteïnestructuur van de pitten in de bessen en zorgen voor langere aminozuren, waardoor de smaak minder bitter en iets zoeter is. Het proces zorgt er ook voor dat de pitten in de beginfase van ontkieming komen en ietwat beginnen te fermenteren, wat ook allemaal invloed op de smaak heeft. Die smaak wil sowieso wel een beetje wisselen, want de wilde loewak wil nog wel eens diverse (koffie)bessen en andere dingen etenOver het algemeen staat Kopi Luwak trouwens meer bekend om dit proces, dan om de smaak. Het schijnt dat de meeste mensen het niet echt lekker vinden.
Ja, omdat ze in gevangenschap inderdaad de bessen moeten eten die ze voorgeschoteld krijgen in plaats van die ze zelf uitgekozen zouden hebbenquote:Op dinsdag 29 september 2015 10:49 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik had begrepen dat het beest ook nogal kieskeurig is in de bonen die het opeet, en het mede daarom niet goed lukt om die beesten op te sluiten om koffie te maken.
Het is de Civet en Kopi Luwak, maar het punt wat ik wil maken is eigenlijk het volgende: Waar vroeger gezocht werd naar de uitwerpselen van deze katten worden ze tegenwoordig in een klein hokje gestopt en koffiebonen 'gevoerd'. Als een soort legkippen wordt dan de stront verzameld en voor heel erg veel geld verkocht. Ik houd van koffie en vlees maar deze industrie wil ik niet sponsoren.quote:Op donderdag 24 september 2015 18:44 schreef Teslynd het volgende:
[..]
[..]
Mij is verteld de vos, dus een beetje lastig om zelf deze koffie te telen als je niet in een omgeving met vossen woont.
Waarschijnlijk was dat indertijd nog niet het geval. Maar zo te zien keert het schip de wal, want het geeft merkbaar mindere koffie, volgens een eerdere reactie.quote:Op dinsdag 29 september 2015 12:02 schreef whY... het volgende:
[..]
Het is de Civet en Kopi Luwak, maar het punt wat ik wil maken is eigenlijk het volgende: Waar vroegen gezocht werd naar de uitwerpselen van deze katten worden ze tegenwoordig in een klein hokje gestopt en koffiebonen 'gevoerd'. Als een soort legkippen wordt dan de stront verzameld en voor heel erg veel geld verkocht. Ik houd van koffie en vlees maar deze industrie wil ik niet sponsoren.
quote:Op maandag 28 september 2015 11:47 schreef Operc het volgende:
[..]
Ik in ieder geval niet.
Wat gebeurt er dan als je dat doet?
Dus.. van 't Frans doorgegeven aan 't Engels en van 't Engels blijkbaar naar 't NL, In 't Engels misvormd, en nu weer gecorrigeerd in 't NL.quote:De uitspraak van dit woord maakt de laatste jaren een opvallende en unieke verandering door. De -cc-, die in alle andere Nederlandse - en internationale - woorden als -ks- wordt uitgesproken, wordt nu steeds vaker als -ss- uitgesproken: van "aksesswaar" naar "asseswaar".[1]
Vreemd stukje wel over ccquote:Op woensdag 30 september 2015 06:08 schreef Beathoven het volgende:
Dat de uitspraak van Anemone in 't Engels vrij beroerd is; namelijk Uh-neh-mo-nie, , dat valt best uit te spreken maar het is een lelijk woord voor zoiets moois als een Anemoon . Daar valt in 't Engels geen lied mee te schrijven.
en Colonel dient uitgesproken te worden als Kuhr-nel, dit ivm verschillende uitspraken waar de Spaanse taal uiteindelijk veel invloed op gehad schijnt te hebben gehad, maar waarbij de oorspronkelijke spelling bleef bestaan.
en accessory is heeft in 't Engels de uitspraak van access (ks), dus niet op z'n frans waar de c een s wordt.(Accesoire)
[..]
Dus.. van 't Frans doorgegeven aan 't Engels en van 't Engels blijkbaar naar 't NL, In 't Engels misvormd, en nu weer gecorrigeerd in 't NL.
Dat hangt af van de letter die erna komt: https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/accessoiresquote:Op woensdag 30 september 2015 06:27 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Vreemd stukje wel over cc
In bijvoorbeeld accu, accuraat, accommodatie en accolade spreek je de cc niet uit als ks
De c heeft meerdere vormen. En de klank van de c's hangt veelal af van de taal waaruit 't is overgenomen. Volgens mij kenden de Germaanse talen helemaal geen c van oorsprong, latijnse talen wel.quote:Op woensdag 30 september 2015 06:27 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Vreemd stukje wel over cc
In bijvoorbeeld accu, accuraat, accommodatie en accolade spreek je de cc niet uit als ks
Ja, ik vond het vooral een raar verhaal omdatquote:Op woensdag 30 september 2015 07:56 schreef Bleie het volgende:
[..]
Dat hangt af van de letter die erna komt: https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/accessoires
quote:De -cc-, die in alle andere Nederlandse - en internationale - woorden als -ks- wordt uitgesproken
Dat heet assimilatie, en dat is vaak een onregelmatig verschijnsel in taalverandering. Meestal komen zulke onregelmatige verschijnselen vooral voor in veelgebruikte woorden, maar accessoire lijkt mij niet bepaald veelgebruikt in enige taal. Waarom de assimilatie hier wel gebeurd is bij accessoire en niet bij andere woorden? Joost mag het weten...quote:Op woensdag 30 september 2015 16:05 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Ja, ik vond het vooral een raar verhaal omdat
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |