In dit geval zou ik TS adviseren er geen advocatenbrief van te maken maar een redelijk informele brief waarin wel de juridische punten duidelijk staan. Dat komt gewoon wat vriendelijker over al is de boodschap wel duidelijk.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 22:51 schreef Nizno het volgende:
[..]
Ik heb ze gezien alleen elke keer komt het uit op gemiste inkomsten wegens professionele fotografie en gemiste inkomsten omdat de foto nu minder waard is om verder te verkopen. Echter vriendin van TS heeft een blog dus dat leek mij niet logisch als omschrijving.
Nou, stuur maar door naar je rechtsbijstand, kunnen die het juridisch afhandelenquote:Op woensdag 15 juli 2015 15:01 schreef Dwalithiel het volgende:
Vervolg:
Ik kreeg zojuist dit mailtje:
Beste "",
Zoals ik al heb aangegeven wisten wij niet dat de foto van jouw was en is die gelijk verwijderd. "" is een onderdeel van '''. Zij zullen bij je terugkomen als je deze zaak wil laten voorkomen.
Het enige wat wij je kunnen bieden is een artikel waarin we schrijven dat de foto gemaakt is door jouw en dan noemen we je blog.
Staat hier nu wel een naam onder?quote:Op woensdag 15 juli 2015 15:01 schreef Dwalithiel het volgende:
Vervolg:
Beste "",
Zoals ik al heb aangegeven wisten wij niet dat de foto van jouw was en is die gelijk verwijderd. "" is een onderdeel van '''. Zij zullen bij je terugkomen als je deze zaak wil laten voorkomen.
Het enige wat wij je kunnen bieden is een artikel waarin we schrijven dat de foto gemaakt is door jouw en dan noemen we je blog.
Nee, nog altijd geen naam.. Anders had ik wel de "" gedaan.quote:Op woensdag 15 juli 2015 15:04 schreef Nizno het volgende:
[..]
Staat hier nu wel een naam onder?
En alsnog de aangetekende brief sturen. Die kan bij een ander op een afdeling terecht komt die wel verstand heeft van juridische zaken.
De aangetekende brief is al verzonden. Kwam net terug toen dit mailtje binnen kwam.quote:Op woensdag 15 juli 2015 15:04 schreef Nizno het volgende:
[..]
Staat hier nu wel een naam onder?
En alsnog de aangetekende brief sturen. Die kan bij een ander op een afdeling terecht komt die wel verstand heeft van juridische zaken.
Rechtsbijstand steunt niet in Auteursrecht. Ik moet het dus zelf gaan bekostigen.quote:Op woensdag 15 juli 2015 15:02 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Nou, stuur maar door naar je rechtsbijstand, kunnen die het juridisch afhandelen
Die lui bluffen gewoon trouwens. Ze weten donders goed dat je in je recht staat.
quote:Op woensdag 15 juli 2015 15:06 schreef Dwalithiel het volgende:
[..]
Rechtsbijstand steunt niet in Auteursrecht. Ik moet het dus zelf gaan bekostigen.
Ik ook niet. Maar iemand hier biedt net een mogelijke oplossing. Even dit afwachten, ik moet wel zeggen dat ik het hartverwarmend vind hoe behulpzaam jullie allemaal zijn!quote:Op woensdag 15 juli 2015 15:14 schreef JeMoeder het volgende:
[..]dat is wel een domper, had ik geen idee van.
Daar zou ik gezien hun schrijfstijl al helemaal niet mee akkoord gaan. Word je straks genoemd in een stukje vol fouten.quote:Op woensdag 15 juli 2015 15:01 schreef Dwalithiel het volgende:
Eerst zien inderdaad hoe ze reageren op de aangetekende brief. En Fok!kers zijn best behulpzaamquote:Op woensdag 15 juli 2015 15:15 schreef Dwalithiel het volgende:
[..]
Ik ook niet. Maar iemand hier biedt net een mogelijke oplossing. Even dit afwachten, ik moet wel zeggen dat ik het hartverwarmend vind hoe behulpzaam jullie allemaal zijn!
Die wordt morgen bezorgd.. Ik ben heel erg benieuwd.quote:Op woensdag 15 juli 2015 15:28 schreef Nizno het volgende:
[..]
Eerst zien inderdaad hoe ze reageren op de aangetekende brief. En Fok!kers zijn best behulpzaam
Voorlopig eerst maar eens kijken hoever je zelf kunt komenquote:Op woensdag 15 juli 2015 15:31 schreef Shadowkid053 het volgende:
Is het geen optie om een pro bono advocaat te zoeken? Ons is dat toen wel gelukt bij een zaak betreffende patent en intelectueel recht.
Die van ons koste nada noppes. Gewoon een kantoor gebeld en verhaal uitgelegd. Toen door verbonden naar iemand die ons hielp. Ging toen om een zaak van ¤2000 schade vergoeding.quote:Op woensdag 15 juli 2015 15:32 schreef Mark het volgende:
[..]
Voorlopig eerst maar eens kijken hoever je zelf kunt komen, zonder meteen een flinke hap van de opbrengst weg te moeten geven
Kijk ze zijn er wel:Dquote:Op woensdag 15 juli 2015 15:35 schreef nils7 het volgende:
Iemand op Fok heeft ons al benaderd ons bij te willen staan
jazeker vandaag en gisteren ook best wel wat behulpzame DM's gehadquote:
En dit, en dat van een boekensite? Darnquote:Op woensdag 15 juli 2015 15:22 schreef Copycat het volgende:
[..]
Daar zou ik gezien hun schrijfstijl al helemaal niet mee akkoord gaan. Word je straks genoemd in een stukje vol fouten.
Tjah, een webwinkelconcept kopen en vullen met 'product X' kan bijna iedereen. Alles vervolgens in goed Nederlands vermelden kan een probleem blijven natuurlijk.quote:Op woensdag 15 juli 2015 15:38 schreef Leandra het volgende:
[..]
En dit, en dat van een boekensite? Darn
En die site valt ook nog eens onder een groot media bedrijf..quote:Op woensdag 15 juli 2015 15:38 schreef Leandra het volgende:
[..]
En dit, en dat van een boekensite? Darn
Wijs ze er maar op dat er al vaste jurisprudentie is dat dat argument onderuit haalt. Geef ze maar een stukje van de link van de fotograaf. Geef ook aan dat je hun adviseert om hun standpunt te heroverwegen want anders komen ze alleen voor hogere kosten te staan.quote:Op woensdag 15 juli 2015 15:01 schreef Dwalithiel het volgende:
Vervolg:
Beste "",
http://www.photonmagazine(...)-en-rechtvaardigheidquote:Onwetendheid kan niet voor rekening van de rechthebbende komen maar eventuele onwetendheid komt volgens vaste jurisprudentie voor eigen rekening en risico van de inbreukmaker (o.a. Rechtbank Haarlem, 1 juni 2006, LJN: BQ6771, 477869/CV EXPL 10-10632 & Vzr. Rechtbank Amsterdam 14 april 2011, KG ZA 11-336 P/TF, o.a. www.iept.nl IEPT 20110414).
Dat is vaste jurisprudentie en gebaseerd op het principe dat het niet voor rekening van de auteursrechthebbende kan komen dat de gebruiker geen kennis heeft van het auteursrecht.
Dat voelt voor veel inbreukmakers als volstrekt onrechtvaardig en dan wordt het 'te goeder trouw verweer' ook heel vaak ten onrechte gebruikt. De jurisprudentie is ook daar heel helder over: de inbreukmaker moet zich voorafgaand vergewissen van de eventuele auteursrechtelijke bescherming en onderzoek doen naar de rechthebbende. Een beroep op de goede trouw kan niet baten wanneer geen toestemming is gevraagd.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |