Ik ben met je eens dat dat een basisbeginsel van democratie is. Maar het is ook de reden dat deze vorm van democratie niet bepaald altijd tot verstandig landsbeleid leidt.quote:Op woensdag 15 juli 2015 11:42 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Waarmee je dus iedereen gaat weigeren die niet voldoende weet van de politieke programma's? Wat een bullshitHet is aan een ieder om te bepalen waar hij of zij op wil stemmen ongeacht de beweegredenen. Dat is een basisbeginsel van de democratie.
Politiek levert per definitie geen verstandig landsbeleid op. Alle partijen zijn namelijk druk bezig hun eigen programma door te drukken, of dat nu vvd, pvv, sgp, sp of cda of whatever is. Als je verstandig landsbeleid wilt, dan zet je een stel onafhankelijke bestuurders neer zonder politieke connecties met een duidelijk doel en randvoorwaarden.quote:Op woensdag 15 juli 2015 11:45 schreef minilot het volgende:
[..]
Ik ben met je eens dat dat een basisbeginsel van democratie is. Maar het is ook de reden dat deze vorm van democratie niet bepaald altijd tot verstandig landsbeleid leidt.
Dan stem je dus per definitie nergens op? Je weet er namelijk nooit genoeg van. De situatie is vele, vele malen gecompliceerder dan dat jij denkt of denkt te weten. Kortom...je weet nooit genoeg.quote:Op woensdag 15 juli 2015 11:48 schreef minilot het volgende:
(Overigens betreft ik het ook op mezelf hoor. Of het nou gaat om landsbelang, om regionale verkiezingen, een referendum of om iets heel kleinschaligs waarbij ik toevallig persoonlijk gevraagd word om mee te beslissen: als ik er niet voldoende vanaf weet weiger ik mee te beslissen.)
Daar heb je gelijk in, maar ik ben er in elk geval wel heel bewust mee bezig, en als het gaat om landelijke verkiezingen dan lees ik in elk geval álle partijprogramma's en ik denk er heel, heel goed over na. En ja, hoe ondemocratisch dat ook is, daarmee vind ik mijn stem intrinsiek meer 'waard' dan iemand die stemt op basis van een mooi jasje van een politicus, of omdat je ouders ook altijd zo gingen stemmen of weet ik veel wat.quote:Op woensdag 15 juli 2015 11:50 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Dan stem je dus per definitie nergens op? Je weet er namelijk nooit genoeg van. De situatie is vele, vele malen gecompliceerder dan dat jij denkt of denkt te weten. Kortom...je weet nooit genoeg.
Het probleem is uiteraard dat er in de praktijk niet zoiets bestaat als een objectief vastgesteld duidelijk doel en objectief vastgestelde randvoorwaarden. Waar het uiteindelijk heen moet met de maatschappij, hoe deze ingericht moet worden en aan welke regels alles en iedereen moet voldoen, daarover verschillen mensen nu eenmaal enorm van mening. Op basis waarvan bepaal je hoe zo'n 'onafhankelijk' beleid eruit moet zien? Daarvoor zul je als je het nog enigszins democratisch wilt houden verschillende meningen toe moeten laten en dar draait dan uiteindelijk vanzelf weer op een politiek systeem uit. Je komt daar niet vanaf, je kunt hoogstens proberen om de volksvertegenwoordiging op een zo eerlijk en goed mogelijke manier te laten verlopen. En da's geen makkie.quote:Op woensdag 15 juli 2015 11:47 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Politiek levert per definitie geen verstandig landsbeleid op. Alle partijen zijn namelijk druk bezig hun eigen programma door te drukken, of dat nu vvd, pvv, sgp, sp of cda of whatever is. Als je verstandig landsbeleid wilt, dan zet je een stel onafhankelijke bestuurders neer zonder politieke connecties met een duidelijk doel en randvoorwaarden.
Aristocratie.quote:Op woensdag 15 juli 2015 11:47 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Politiek levert per definitie geen verstandig landsbeleid op. Alle partijen zijn namelijk druk bezig hun eigen programma door te drukken, of dat nu vvd, pvv, sgp, sp of cda of whatever is. Als je verstandig landsbeleid wilt, dan zet je een stel onafhankelijke bestuurders neer zonder politieke connecties met een duidelijk doel en randvoorwaarden.
Mee eens hoor, zo ziet mijn utopie er ook uit. Maar: macht corrumpeert nou eenmaal, dus je moet een soort controlerend apparaat hebben. En daarbij kom je toch niet helemaal onder politieke keuzes uit.quote:Op woensdag 15 juli 2015 12:01 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Aristocratie.De leiding in handen van filosofen en andere wijzen.
Uiteraard is dat uiteindelijk wel zo.quote:Op woensdag 15 juli 2015 12:07 schreef Jagärtrut het volgende:
En wie bepaalt dat die wijze mannen nou echt wijs zijn? En wat is wijsheid?
Dat. Filosofen kunnen ook compleet van het padje af zijn qua onwerkbare ideeën. Dus, wie controleert dat allemaal?quote:Op woensdag 15 juli 2015 12:07 schreef Jagärtrut het volgende:
Mijn ouders keken bijv enorm op tegen alle politici en alle doktoren etc.wilden daar geen kwaad woord over horen... zij zijn van de generatie 1915/1920.quote:Op woensdag 15 juli 2015 12:07 schreef Jagärtrut het volgende:
ik geloof dat het heel erg met de tijdsgeest te maken heeft, maar ook met opleidingsniveau. Ik merk dat hoe meer ik weet en leer, hoe kritischer ik over zogenaamde 'feiten' ben. Het journaal kijken kan soms een grote ergernis zijn, want hoe neutraal de NOS het probeert te brengen, dat lukt natuurlijk nooit helemaal. Voordat ik iets aanneem wil ik onderzoek zien, en dan het liefst ook verschillende onderzoeken over hetzelfde iets...quote:Op woensdag 15 juli 2015 12:18 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Mijn ouders keken bijv enorm op tegen alle politici en alle doktoren etc.wilden daar geen kwaad woord over horen... zij zijn van de generatie 1915/1920.
Ik snap dat niet, waren ze dan niet goed geinformeerd of zo? Want het zal met de competentie van deze mensen echt niet altijd zo goed gesteld zijn geweest. Net als nu.
Bepaalde dingen die je in huis hebt en op wil maken?quote:Op woensdag 15 juli 2015 12:21 schreef Jagärtrut het volgende:
Een ander onderwerp: vanavond krijgen we eters en ik heb absoluut geen inspiratie wat te koken. Het moet snel zijn, maar toch ook leuk. En vegetarisch.
Daar is een kliniek voor, een etage onder die waar B. werkt, die kunnen dat probleem zeer vakkundig voor je oplossen.quote:
niets in huis. Hoofdgerecht only denk ik, toetje doe ik wel wat fruit ofzo.quote:Op woensdag 15 juli 2015 12:23 schreef minilot het volgende:
[..]
Bepaalde dingen die je in huis hebt en op wil maken?
Zoek je alleen een hoofdgerecht, of ook voor en toet?
Ik denk dat veel mensen dat in mindere mate wel hebben als het gaat over dingen waar ze veel van weten.quote:Op woensdag 15 juli 2015 12:21 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
ik geloof dat het heel erg met de tijdsgeest te maken heeft, maar ook met opleidingsniveau. Ik merk dat hoe meer ik weet en leer, hoe kritischer ik over zogenaamde 'feiten' ben. Het journaal kijken kan soms een grote ergernis zijn, want hoe neutraal de NOS het probeert te brengen, dat lukt natuurlijk nooit helemaal.
Die twijfelfase ben ik al een paar jaar geleden ontgroeid, maar toch bedankt.quote:Op woensdag 15 juli 2015 12:23 schreef golfer het volgende:
[..]
Daar is een kliniek voor, een etage onder die waar B. werkt, die kunnen dat probleem zeer vakkundig voor je oplossen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |