ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy met Zugzwang van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. (en Brabant ) Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet (Brabant ). Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ).
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen, en als je de laatste post te pakken hebt wordt een fraaie anaalplaat op prijs gesteld.
[ Bericht 0% gewijzigd door Dr_Flash op 18-07-2015 22:07:27 ]
Op maandag 13 juli 2015 21:25 schreef larsico het volgende: Kent één van jullie toevallig een (Franstalig) forum met een discussie over de TER Bourgogne of de TER in het algemeen? Zeg maar een soort Franse tegenhanger van OV in Nederland oid?
Op maandag 13 juli 2015 21:42 schreef Dr_Flash het volgende: Biertje voor wie als eerste het station raadt. Trein is gewoon op tijd, zo moeilijk is het allemaal niet
Afgaande op de eindbestemming, dienstregeling en tijd ga ik uit van Clunderwen, waar die om 10:20 zou moeten vertrekken.
Niet echt een fabebookpagina hoor, gewoon een mooie foto van een goeie vriend van me, die ik even schaamteloos voor mijn eigen agenda geprostitueerd heb
Nou, dit wordt m dan maar: Geen zin om heel erg vroeg op te staan, dus vandaar vertrek om kwart over tien (aan ongeveer de andere kant van het land). De overstaptijden zijn op zich wel aardig te doen, alleen jammer dat die laatste alsnog idioot lang is (maar korter dan in de even-naar-Dordrecht-steken-variant).
Nou, mijn prioriteiten lagen vanochtend overduidelijk verkeerd. Wel geregeld dat ik ook eens op Fok kan inloggen vanaf mijn laptop (iets met wachtwoorden vergeten...), en niet in de reisplanner kijken of er nog issues zijn met mijn reis. Het gevolg is dat ik nu in de intercity naar Leeuwarden zit, en mijn schema een half uur later gaat lopen.
Ik ben overigens benieuwd hoe vaak ik vandaag gecontroleerd ga worden. Tot zover staat de teller op één.
Er is een wissel stuk tussen Utrecht en Amersfoort, daardoor de hele dag minder treinen. Is dit de voorbode van het effect van wisselstoringen na de realisatie van DSSU?
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op maandag 13 juli 2015 21:25 schreef larsico het volgende: Kent één van jullie toevallig een (Franstalig) forum met een discussie over de TER Bourgogne of de TER in het algemeen? Zeg maar een soort Franse tegenhanger van OV in Nederland oid?
Op dinsdag 14 juli 2015 09:07 schreef Duvel het volgende: Er is een wissel stuk tussen Utrecht en Amersfoort, daardoor de hele dag minder treinen. Is dit de voorbode van het effect van wisselstoringen na de realisatie van DSSU?
Geen idee. De ene keer leggen ze het treinverkeer wel een half uur tot drie uur plat om te repareren en de andere keer niet. Is geen peil op te trekken. Is overigens wissel 1005.
Geen idee. De ene keer leggen ze het treinverkeer wel een half uur tot drie uur plat om te repareren en de andere keer niet. Is geen peil op te trekken. Is overigens wissel 1005.
1005 ligt een stukje ten westen van Bilthoven, ver buiten DSSU-gebied, op een plek waar wat sporen bij elkaar komen. Precies een wissel dat je níet in storing wil hebben
Als ik het goed heb komen treinen richting Amersfoort komen spoor BR (linksboven) en gaan dan via de fly-over en wissel 1005 richting Bilthoven.
Op maandag 13 juli 2015 23:58 schreef dcm360 het volgende: Nou, dit wordt m dan maar: [ afbeelding ] Geen zin om heel erg vroeg op te staan, dus vandaar vertrek om kwart over tien (aan ongeveer de andere kant van het land). De overstaptijden zijn op zich wel aardig te doen, alleen jammer dat die laatste alsnog idioot lang is (maar korter dan in de even-naar-Dordrecht-steken-variant).
Rilland-Bath? Waarom de neuk zou je naar Rilland-Bath willen gaan . Ga dan gewoon ff door naar Goes of Middelburg, paar uurtjes later thuis maakt toch ook niet zoveel uit op zo'n dagje.
Dit geval niet direct, maar het idee dat we dit soort situaties door DSSU vaker zullen gaan meemaken lijkt wel te kloppen.
Aan alle kanten van Utrecht ontstaan dergelijke situaties. DSSU gaat er immers van uit dat de stromen buiten het station gescheiden worden of samenkomen, bij Woerden, Houten enz. Zijn de wissels op die locaties stuk dan heb je met DSSU wel een probleem.
Rilland-Bath? Waarom de neuk zou je naar Rilland-Bath willen gaan . Ga dan gewoon ff door naar Goes of Middelburg, paar uurtjes later thuis maakt toch ook niet zoveel uit op zo'n dagje.
Rilland-Bath ligt in Zeeland en heeft een korte overstaptijd terug, want het gaat inderdaad zoals Dennis al opmerkt om een zo kort mogelijke reistijd. Mijn daadwerkelijke eindbestemming is overigens Middelburg, dus ik heb nog wel even te gaan. Zojuist ben ik namelijk vertrokken uit Buitenpost
1005 ligt een stukje ten westen van Bilthoven, ver buiten DSSU-gebied, op een plek waar wat sporen bij elkaar komen. Precies een wissel dat je níet in storing wil hebben
Als ik het goed heb komen treinen richting Amersfoort komen spoor BR (linksboven) en gaan dan via de fly-over en wissel 1005 richting Bilthoven.
klopt.
Op zich zou je nog via wissel 1105 tussen Centraal en Overvecht naar het andere hoge spoor kunnen en dan na overweg Groenekan weer naar het rechterspoor, maar dat kan alleen als alles strak op tijd rijdt.
Stel je verplaatst dat wissel meer richting Overvecht, dan kun je het al een stuk robuuster doen, zolang je wissel 1091 ook behoudt voor het geval wissel 1007 stuk is
Rilland-Bath ligt in Zeeland en heeft een korte overstaptijd terug, want het gaat inderdaad zoals Dennis al opmerkt om een zo kort mogelijke reistijd. Mijn daadwerkelijke eindbestemming is overigens Middelburg, dus ik heb nog wel even te gaan. Zojuist ben ik namelijk vertrokken uit Buitenpost
Stel je verplaatst dat wissel meer richting Overvecht, dan kun je het al een stuk robuuster doen, zolang je wissel 1091 ook behoudt voor het geval wissel 1007 stuk is
Dat zou je ergens tussen de A27 en flyover aan de kant van Amersfoort moeten laten passen, vlak na Overvecht wordt nl. wel heel krap en daar tussenin rijden de IC's hoger dan de sprinters.
Dat zou je ergens tussen de A27 en flyover aan de kant van Amersfoort moeten laten passen, vlak na Overvecht wordt nl. wel heel krap en daar tussenin rijden de IC's hoger dan de sprinters.
Precies ter hoogte van het perron in Overvecht zou kunnen en dat de IC's hoger rijden dan de sprinters klopt niet helemaal, want de sprinters uit de richting Bilthoven gebruiken ook het hoge spoor om daarna te halteren aan perron drie in Overvecht
Precies ter hoogte van het perron in Overvecht zou kunnen en dat de IC's hoger rijden dan de sprinters klopt niet helemaal, want de sprinters uit de richting Bilthoven gebruiken ook het hoge spoor om daarna te halteren aan perron drie in Overvecht
Ohja, tuurlijk. Wordt het lage spoor ri. utrecht tussen blauwkapel en groenekan dan uberhaupt wel gebruikt, behalve voor de museumpendel?
Ohja, tuurlijk. Wordt het lage spoor ri. utrecht tussen blauwkapel en groenekan dan uberhaupt wel gebruikt, behalve voor de museumpendel?
Nee, behalve soms bij werkzaamheden (als IC's uit Amersfoort keren op spoor 4 in Utrecht ). Daarom juist is het zo'n mooie plek om de museumpendel te laten keren.
Dit geval niet direct, maar het idee dat we dit soort situaties door DSSU vaker zullen gaan meemaken lijkt wel te kloppen.
Aan alle kanten van Utrecht ontstaan dergelijke situaties. DSSU gaat er immers van uit dat de stromen buiten het station gescheiden worden of samenkomen, bij Woerden, Houten enz. Zijn de wissels op die locaties stuk dan heb je met DSSU wel een probleem.
DSSU is ontworpen op een bepaalde lijnvoering, zoals nu: treinen uit Den Haag en Rotterdam keren in Utrecht om dan linkerspoor buiten Overvecht om naar Amersfoort te rijden. Er is dus geen mogelijkheid meer om te keren en via de lage sporen naar Amersfoort te gaan. Als dan dus één wissel faalt, gaat je hele plan naar de klote. Wissel 1005 is een hogesnelheidsgeval of symmetrisch blabla, want de IC gaat er altijd met volle vaart doorheen en stoptreinen ook.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Die zoemtoon had ik vanochtend ook al last van in een ICM. Heeft een VIRM eigenlijk nog ergens stopcontacten zitten, of moet ik net het geluk hebben dat ik nog ergens DDZ of ICM tegenkom?
Op dinsdag 14 juli 2015 13:02 schreef dcm360 het volgende: Die zoemtoon had ik vanochtend ook al last van in een ICM. Heeft een VIRM eigenlijk nog ergens stopcontacten zitten, of moet ik net het geluk hebben dat ik nog ergens DDZ of ICM tegenkom?
in de nieuwste serie VIRM zitten stopcontacten in de eerste klas
Uit onderstaande pagina blijkt dat ze straks vooral tussen Nijmegen-Zutphen, Nijmegen-Eindhoven, Tilburg-Eindhoven, Eindhoven-Weert en Eindhoven-Weert ingezet zullen gaan worden, met onderhoud in Maastricht. (Ook inzet op Arnhem-Ede-Wageningen )
Op dinsdag 14 juli 2015 13:30 schreef Peterselieman het volgende: Uit onderstaande pagina blijkt dat ze straks vooral tussen Nijmegen-Zutphen, Nijmegen-Eindhoven, Tilburg-Eindhoven, Eindhoven-Weert en Eindhoven-Weert ingezet zullen gaan worden, met onderhoud in Maastricht. (Ook inzet op Arnhem-Ede-Wageningen ) http://nedtrain.nl/metaNa(...)st-expert-team-flirt
Dit gaat over het onderhoud. NS-materieel rijdt niet per definitie dicht in de buurt van de onderhoudslocaties. En sowieso gaan de sprinterdiensten in zuid/oost Nederland gaan nog wat door elkaar gehusseld worden.
Dit gaat over het onderhoud. NS-materieel rijdt niet per definitie dicht in de buurt van de onderhoudslocaties. En sowieso gaan de sprinterdiensten in zuid/oost Nederland gaan nog wat door elkaar gehusseld worden.
Klopt, maar als het mat bijvoorbeeld ook in het noorden ingezet zou worden dan zou je bij de inzetgebieden bijvoorbeeld Zwolle en Onnen verwachten. De gebieden die genoemd worden liggen wel zodanig dat je wel een inzetgebied zou kunnen afbakenen.
Het is een relatief kleine serie, dus het klinkt wel logisch dat ze die buiten de ingewikkelde omlopen in en om de Randstad willen houden. Aan de andere kant lijkt 60 stellen toch wat veel voor alleen de trajecten die jij noemt. Het inzetgebied wordt vast groter.
DSSU is ontworpen op een bepaalde lijnvoering, zoals nu: treinen uit Den Haag en Rotterdam keren in Utrecht om dan linkerspoor buiten Overvecht om naar Amersfoort te rijden. Er is dus geen mogelijkheid meer om te keren en via de lage sporen naar Amersfoort te gaan. Als dan dus één wissel faalt, gaat je hele plan naar de klote. Wissel 1005 is een hogesnelheidsgeval of symmetrisch blabla, want de IC gaat er altijd met volle vaart doorheen en stoptreinen ook.
Week-SOV naar weekend-SOV omzetten, kost dat tijd of gaat dat per direct? Je weet het namelijk maar nooit met dat baggersysteem, en het is voor mij wel waardevolle informatie.. Weet iemand dit?
Nog een klein vraagje: In de zomer ben ik namelijk van plan een 'Go Unlimited'-pas van de NMBS te komen. Daarmee kan je een maand lang voor ¤25,- met de trein door België reizen. Ik heb al wel een aantal steden die we willen bezoeken, maar ik heb nog niet echt 'bijzondere' treinritten kunnen ontdekken. Iemand suggesties voor routes die echt de moeite waard zijn?
Nog een klein vraagje: In de zomer ben ik namelijk van plan een 'Go Unlimited'-pas van de NMBS te komen. Daarmee kan je een maand lang voor ¤25,- met de trein door België reizen. Ik heb al wel een aantal steden die we willen bezoeken, maar ik heb nog niet echt 'bijzondere' treinritten kunnen ontdekken. Iemand suggesties voor routes die echt de moeite waard zijn?
De route van Luik naar Luxemburg vind ik persoonlijk een van de meest mooie routes in België. Maar het uiteraard maar net waar je van houdt.
Achja, die mensen blijf je houden. Familie van degene die vraagt of de trein waarvan de displays "Groningen" tonen, die staat aan het perron waarboven de schermen "Groningen" aangeven, naar Groningen gaat.
Op dinsdag 14 juli 2015 23:56 schreef Ireyon het volgende: Achja, die mensen blijf je houden. Familie van degene die vraagt of de trein waarvan de displays "Groningen" tonen, die staat aan het perron waarboven de schermen "Groningen" aangeven, naar Groningen gaat.
Op dinsdag 14 juli 2015 23:56 schreef Ireyon het volgende: Achja, die mensen blijf je houden. Familie van degene die vraagt of de trein waarvan de displays "Groningen" tonen, die staat aan het perron waarboven de schermen "Groningen" aangeven, naar Groningen gaat.
Moet je eens zeggen dat ie naar Amsterdam gaat. Die gezichten
Op dinsdag 14 juli 2015 23:56 schreef Ireyon het volgende: Achja, die mensen blijf je houden. Familie van degene die vraagt of de trein waarvan de displays "Groningen" tonen, die staat aan het perron waarboven de schermen "Groningen" aangeven, naar Groningen gaat.
dit vragen ze meestal ook nadat ze al zijn ingestapt en de deuren bijna dicht gaan
TEUGE - De schade van de aanrijding in maart van dit jaar, tussen een auto en een stoptrein, bedraagt 800.000 euro. Dat blijkt uit cijfers van spoorbeheerder ProRail.
Een man pleegde toen zelfmoord, door met zijn auto op de overweg aan de Stationsweg in Teuge te gaan staan. Als gevolg van die aanrijding lag het treinverkeer dagenlang stil. De schade zal worden verhaald op de verzekering van de overleden man. Dekt die de schade niet volledig, dan wordt de rest betaald uit het Waarborgfonds, meldt ProRail.
Op woensdag 15 juli 2015 10:14 schreef James1988 het volgende: Derde dag op rij dat de ICd op z'n gat ligt vanwege een defect of stranding. Doen ze weer goed.
En opstarten duurt ook lekker lang, want dat gebeurt vanuit Amsterdam
Nice! nog vertraging gehad, of netjes binnen de 7:31 gebleven? En lukte het foto's maken ook een beetje?
Ik had 5 minuten vertraging met de sprinter naar Rotterdam, 3 minuten vertraging met de ic naar Rilland-Bath, en 10 minuten vertraging met de ic naar Nijmegen. Maar dat heeft de overstappen niet verpest, dus ik heb het rondje netjes in 7:31 afgelegd Foto's maken ging wel aardig (handig, zo'n frontcamera), het is me alleen niet gelukt om overal snel genoeg een bordje met de stationsnaam te vinden (er zitten wel gps-coördinaten in de foto's als het goed is). Oh, en uit mijn plan is Woerden vervangen door Breukelen (sprinter kwam hier 4 min te vroeg aan), en Rotterdam is vervangen door Dordrecht (vanwege de nu erg krappe overstap). Oja, en mijn totale reistijd gisteren is 15:07 geworden. Heen- en terugreizen heeft dus langer geduurd dan het stuk waar het om ging... (al begon ik met een half uur vertraging)
TEUGE - De schade van de aanrijding in maart van dit jaar, tussen een auto en een stoptrein, bedraagt 800.000 euro. Dat blijkt uit cijfers van spoorbeheerder ProRail.
Een man pleegde toen zelfmoord, door met zijn auto op de overweg aan de Stationsweg in Teuge te gaan staan. Als gevolg van die aanrijding lag het treinverkeer dagenlang stil. De schade zal worden verhaald op de verzekering van de overleden man. Dekt die de schade niet volledig, dan wordt de rest betaald uit het Waarborgfonds, meldt ProRail.
Da's fijn voor die verzekeraar. Die betaalt dus niks
Op woensdag 15 juli 2015 10:14 schreef James1988 het volgende: Derde dag op rij dat de ICd op z'n gat ligt vanwege een defect of stranding. Doen ze weer goed.
er is weer een software update geweest rijd het eindelijk een beetje redelijk komen ze weer met een update
De combitunnel in Nijverdal, wordt vanaf 29 augustus pas echt een combitunnel. Waar de spoortunnel in Nijverdal inmiddels al 2 jaar open is en vanaf het najaar voor bijna een jaar elke nacht opslot gaat om geelektrificeerd te worden, gaat na een hele lange zit het gedeelte voor het wegverkeer 29 augustus eindelijk open. via rtvoost
Op dinsdag 14 juli 2015 23:22 schreef Peterselieman het volgende: Kennen wij die S-Bahn-trein nog die een dichtgemetselde deur had? Er is nu een filmpje opgedoken met de making of
Nope, Linux. Ik weet overigens niets van een update, alle icd treinen die ik vandaag had, hadden gewoon versie 7J, die er inmiddels alweer een tijdje op zit.
Overigens hebben alle treinen die ik vandaag heb gereden gewoon op tijd gereden, voor ik ergens van beschuldigd wordt
Ik ben pas in de middag begonnen met mijn dienst. Toen reed het weer
Overigens moet ik wel eerlijk zijn. Één van de treinen die ik moest rijden viel uit door die verstoring. Ben toen naar de Watergraafsmeer gegaan en heb daar m'n dienst weer opgepakt (die vanaf daar zonder problemen is verlopen).
Ja ja, een compleet foutloze dienst behalve dit en dan en zus en zo en up en down en strange en charm en uiteindelijk kwam er totaal geen bliksem van terecht
Op woensdag 15 juli 2015 22:41 schreef Yreal het volgende: Is het in Portugal een beetje leuk treinen? Zit te kijken naar porto>lisbon. Van de site word ik niet wijzer.
Ja, prachtige stations Met prachtige namen en prachtige bordjes in Delftsblauwe stijl
kan je wel vinden op railfaneurope.net.
Qua frequenties denk ik dat voor het grootste deel van het land 3 treinen per richting per dag aan de optimistische kant is