abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_154444026
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 19:11 schreef danos het volgende:

[..]

Met allinclusive bedoel ik dat je een bedrag per maand betaald en daarmee onbeperkt gebruik magen maken van de zorg die vergoed wordt.

Uit die linkjes van jou blijkt overigens weinig, wellicht dat Belgische artsen aardiger zijn en inderdaad dat Nederland bij de top hoort als het gaat om kwaliteit van zorg.
Het is anekdotisch bewijs maar: Een niet onbemiddelde Amerikaanse schaakgrootmeester was voor een toernooi in NL en hij kreeg last van "koliek" als ik me dat goed herinner.
Hij dankte achteraf god op zijn blote knieën dat hij hier ziek is geworden en niet in de VS of A.
De gezondheidszorg was daar dramatisch volgens hem en je gaat er ook nog eens failliet aan als je geld hebt.

De NL gezondheidszorg heeft een goede naam en dat is w.s. niet onterecht.
Maar te duur wordt ie wel, vooral als je niet zoveel te besteden hebt.
Het is echt belangrijk om erachter te komen waarom ie zo duur is.
En dat zit hem m.i. niet in de "usual supsects" zoals de vergrijzing en dat een mens in zijn laatste levensjaren veel zorg gebruikt.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 18 juli 2015 @ 19:56:30 #202
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_154444539
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 19:11 schreef danos het volgende:

[..]

Met allinclusive bedoel ik dat je een bedrag per maand betaald en daarmee onbeperkt gebruik magen maken van de zorg die vergoed wordt.
In welk beschaafd land is dat anders geregeld? De landen die dat niet doen hebben doorgaans weer een inkomensafhankelijk systeem (waarbij de prijs per behandeling of huisartsenbezoek af hangt van inkomen).

Verder is de eigen risico en eigen bijdrage voor veel mensen niet misselijk. Voor een boel mensen is het allemaal niet meer op te brengen.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zaterdag 18 juli 2015 @ 19:58:51 #203
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_154444631
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 19:39 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Het is anekdotisch bewijs maar: Een niet onbemiddelde Amerikaanse schaakgrootmeester was voor een toernooi in NL en hij kreeg last van "koliek" als ik me dat goed herinner.
Hij dankte achteraf god op zijn blote knieën dat hij hier ziek is geworden en niet in de VS of A.
De gezondheidszorg was daar dramatisch volgens hem en je gaat er ook nog eens failliet aan als je geld hebt.

En dat zit hem m.i. niet in de "usual supsects" zoals de vergrijzing en dat een mens in zijn laatste levensjaren veel zorg gebruikt.
Dat de VS een ramp is lijkt me duidelijk. Dat blijkt ook uit dit:
http://www.commonwealthfu(...)th-system-ranks-last
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_154444787
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 19:56 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

In welk beschaafd land is dat anders geregeld? De landen die dat niet doen hebben doorgaans weer een inkomensafhankelijk systeem (waarbij de prijs per behandeling of huisartsenbezoek af hangt van inkomen).

Verder is de eigen risico en eigen bijdrage voor veel mensen niet misselijk. Voor een boel mensen is het allemaal niet meer op te brengen.
Eigen risico is inderdaad belachelijk hoog, moet max 150 euro zijn. Maar als je zowel aan de aanbod kant als de vraag kant geen restricties op legt krijg je een kostenverslindend systeem.

In landen zoals Amerika en Engeland heb je bepaalde mechanismen die bijvoorbeeld huisartsen/klinieken stimuleren kritisch te zijn bij het doorsturen van mensen naar ziekenhuizen.
Even a broken clock is right twice a day.
  zaterdag 18 juli 2015 @ 20:04:30 #205
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_154444829
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 19:39 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

De onderzoeken die Nederland bij de absolute top scharen wijzen op 'accesibility' (toegang/drempel tot gezondheidszorg) en 'prevention', dus preventie van behandelingen, als zwakke punten.
http://www.healthpowerhou(...)EHCI_2014_report.pdf
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_154445032
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 20:04 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

De onderzoeken die Nederland bij de absolute top scharen wijzen op 'accesibility' (toegang/drempel tot gezondheidszorg) en 'prevention', dus preventie van behandelingen, als zwakke punten.
1.3.1 The Netherlands!!!
The Netherlands is the only country which has consistently been among the top three in the
total ranking of any European Index the Health Consumer Powerhouse has published since
2005. The 2012 NL score of 872 points was by far the highest ever seen in a HCP Index. The
898 points in 2014 are even more impressive, as it becomes increasingly difficult to reach a
very high score on many indicators – no country is superbly good at everything. What
prevented The NL from breaking the 900-barrier was the Red score earned for smoking
prevention, graded on the Tobacco Control Scale 2013. Also, the only Index in recent years
where the NL have not been among the top three countries was the Tobacco Harm
Prevention Index, where a rather liberal Dutch attitude was detected.

Dat is best iets om trots op te zijn.
pi_154445112
quote:

[..]

Dat blijkt niet uit de inleiding:
quote:
1.2
The Dutch healthcare system does not seem to have any really weak spots, except possibly some scope for improvement regarding the waiting times situation, where some central European states excel.
Maar interessant onderzoek, ik ga even verder lezen. Toch mooi dat het weer één van de vele lijstjes is waarin Nederland de leidende natie is!
  zaterdag 18 juli 2015 @ 20:13:15 #208
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_154445159
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 20:11 schreef De_Kaas- het volgende:

[..]

Dat blijkt niet uit de inleiding:

[..]

Maar interessant onderzoek, ik ga even verder lezen. Toch mooi dat het weer één van de vele lijstjes is waarin Nederland de leidende natie is!
"The NL scores well or very well in all sub-disciplines, except possibly Accessibility and
Prevention, where the score is more mediocre – on the other hand, so are those of most
other countries."
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_154445209
quote:

[..]

Respect voor jouw altijd interessante documenten en grafieken. Daar heb je echt een neus voor.
Heb ik als eens gezegd maar nogmaals ten overvloede.
  zaterdag 18 juli 2015 @ 20:15:50 #210
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_154445242
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 20:03 schreef danos het volgende:

[..]

Eigen risico is inderdaad belachelijk hoog, moet max 150 euro zijn. Maar als je zowel aan de aanbod kant als de vraag kant geen restricties op legt krijg je een kostenverslindend systeem.

In landen zoals Amerika en Engeland heb je bepaalde mechanismen die bijvoorbeeld huisartsen/klinieken stimuleren kritisch te zijn bij het doorsturen van mensen naar ziekenhuizen.
In de VS is de verspilling enorm. Wel 800 miljard per jaar. Waarvan al gauw 250 miljard aan overbehandeling.

De NHS van Engeland daarentegen is, ondanks de gebreken (vaak gebruikt als schrikbeeld in het verleden, ook door toenmalig minister Hoogervorst bijv.), inderdaad vrij efficient.

Vind jij deze twee Angelsaksische landen de voorbeeldlanden?
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_154445243
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 20:13 schreef Klopkoek het volgende:
on the other hand, so are those of most other countries
Die had je even vet en onderstreept moeten doen.
pi_154445341
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 20:15 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

In de VS is de verspilling enorm. Wel 800 miljard per jaar. Waarvan al gauw 250 miljard aan overbehandeling.

De NHS van Engeland daarentegen is, ondanks de gebreken (vaak gebruikt als schrikbeeld in het verleden, ook door toenmalig minister Hoogervorst bijv.), inderdaad vrij efficient.

Vind jij deze twee Angelsaksische landen de voorbeeldlanden?
VS is verziekt door de farmaceuten. Ik vind UK een aardig stelsel samen met de scandinavische landen die meer gemeente gedreven zijn.
Even a broken clock is right twice a day.
pi_154445573
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 20:13 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

"The NL scores well or very well in all sub-disciplines, except possibly Accessibility and
Prevention, where the score is more mediocre – on the other hand, so are those of most
other countries."
Ik zie nu (zat nog steeds in het interessante onderzoek te neuzen) dat ze met accessibility op diezelfde waiting lines doelen, dus het klopt wel, alleen gaat het over iets anders dan ik dacht dat jij ermee bedoelde (lage accessibility als in relatief onbereikbaar voor de lagere inkomens - wat gelukkig dus niet het geval is).
pi_154445697
^O^
  zaterdag 18 juli 2015 @ 20:58:46 #215
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_154446621
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 20:26 schreef De_Kaas- het volgende:

[..]

Ik zie nu (zat nog steeds in het interessante onderzoek te neuzen) dat ze met accessibility op diezelfde waiting lines doelen, dus het klopt wel, alleen gaat het over iets anders dan ik dacht dat jij ermee bedoelde (lage accessibility als in relatief onbereikbaar voor de lagere inkomens - wat gelukkig dus niet het geval is).
Sorry, ik haal wat dingen door elkaar. De toegankelijkheid voor lagere inkomens wordt niet echt goed en uitvoerig meegenomen door dat onderzoek (er is enkel een vraag over tandartsenbezoek).

Van het RIVM:

http://www.rivm.nl/en/Doc(...)eport_2014_published

[ Bericht 2% gewijzigd door Klopkoek op 18-07-2015 21:04:53 ]
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_154446957
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 20:58 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Sorry, ik haal wat dingen door elkaar. De toegankelijkheid voor lagere inkomens wordt niet echt goed en uitvoerig meegenomen door dat onderzoek (er is enkel een vraag over tandartsenbezoek).

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

http://www.rivm.nl/en/Doc(...)eport_2014_published
De toegankelijkheid staat wel op de tocht natuurlijk.
- door de jaarlijks verhoogde premie
- dito eigen risico
- dat er steeds meer veel gebruikte middelen niet meer gedekt zijn

Dat is een glijdende schaal voor mensen die op de grens zitten van betaalbaar/niet betaalbaar.
En elk jaar vallen er logischerwijs meer mensen in de "niet betaalbaar" groep.

Er zijn hier geen persoonlijke motieven in het spel zoals mij wel eens verweten wordt, ik ben zelf rijk en heb daardoor geen last van deze problemen maar het is m.i. niet iets wat je in een beschaafd land moet willen, als we het beschaafd willen houden tenminste.
  zaterdag 18 juli 2015 @ 21:19:06 #217
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_154447221
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 21:09 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

De toegankelijkheid staat wel op de tocht natuurlijk.
- door de jaarlijks verhoogde premie
- dito eigen risico
- dat er steeds meer veel gebruikte middelen niet meer gedekt zijn

Dat is een glijdende schaal voor mensen die op de grens zitten van betaalbaar/niet betaalbaar.
En elk jaar vallen er logischerwijs meer mensen in de "niet betaalbaar" groep.

Er zijn hier geen persoonlijke motieven in het spel zoals mij wel eens verweten wordt, ik ben zelf rijk en heb daardoor geen last van deze problemen maar het is m.i. niet iets wat je in een beschaafd land moet willen, als we het beschaafd willen houden tenminste.
En voor sommige dingen vragen ze een eigen bijdrage.

Het zal schelen wanneer er aandacht is voor preventie, maar weet niet of het systeem daarop is ingesteld.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zaterdag 18 juli 2015 @ 21:59:24 #218
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_154448359
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 00:09 schreef Bintzak het volgende:

[..]

En wie hebben de zorg van die jonge mensen betaald toen zij nog niet werkten?

Als je het zo wil hebben kunnen we ook wel over uitkeringtrekkers beginnen, grote gezinnen, Asielzoekers. de oudjes zijn echt niet de groot gebruikers dat is gewoon pure propaganda want die hoor je niet zo snel.

Ik heb in 2000-2003 in een verzorgingstehuis gewerkt, de bewoners hadden het er prima. de minimale bezetting op een afdeling waren 4 verzorgende. En er was een keuken de bewoners kregen iedere avond vers te eten.
Toen vond men het onmenselijk dat er 4 patienten op 1 kamer moesten liggen, dus werd er een nieuwe afdeling gebouwd zodat ieder een eigen kamer had. het geld moest op.

Nu is de minimale bezetting 2 op de dag en 1 zuster s'nachts. Het avond eten wordt in een magnetron opgewarmd. Nou wat zijn de bewoners blij dat ze nu nog 1 keer per week gedouched worden en aan een catheter liggen en in een stront luier die 1 keer per dag verschoond wordt. en die hebben er echt niet om gevraagd om MS/parkinson of een andere enge ziekte te krijgen.

Bingo... dat vergeet de huidige oh zo uitgeperste hard werkende burger.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zaterdag 18 juli 2015 @ 22:29:28 #219
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_154449260
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 21:59 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Of een eigen kamer of goede verzorging. Het geld is een keer op.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_154449437
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 22:29 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Eigen kamers lijkt me niet de oorzaak van dure zorg, als ik bereken wat de meerprijs is.
pi_154449440
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 22:29 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

"Het geld" is niet op. Er is genoeg.
Een groot deel stroomt alleen verkeerde richtingen uit en dat is m.i. het echte probleem.
pi_154449677
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 21:59 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Ik vind het niet zo'n sterk verhaal.

Er is dit:
Toen vond men het onmenselijk dat er 4 patienten op 1 kamer moesten liggen, dus werd er een nieuwe afdeling gebouwd zodat ieder een eigen kamer had. het geld moest op.

En daar volgt dan blijkbaar dit uit:
Nu is de minimale bezetting 2 op de dag en 1 zuster s'nachts. Het avond eten wordt in een magnetron opgewarmd. Nou wat zijn de bewoners blij dat ze nu nog 1 keer per week gedouched worden en aan een catheter liggen en in een stront luier die 1 keer per dag verschoond wordt. en die hebben er echt niet om gevraagd om MS/parkinson of een andere enge ziekte te krijgen.

Dat vind ik niet logisch. Het tweede is niet per definitie het gevolg van het eerste.
Er ontbreekt een stukje informatie daar tussenin.

Edit: bij nader inzien snap ik dat het gaat over de tegenstelling tussen de 1e en de 2e situatie.
En dat verbaast me dan weer niets. Het is schrijnend, het is hemeltergend, en het is allemaal "mede mogelijk gemaakt" door marktwerking en de grootgraaiers.

[ Bericht 9% gewijzigd door Bart2002 op 18-07-2015 22:49:23 ]
pi_154449796
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2015 07:52 schreef Tja..1986 het volgende:
Je pleit hier echt voor minder goede zorg? Persoonlijk lap ik namelijk graag 5.500,- per jaar voor goede zorg.
En dat kan natuurlijk lang niet iedereen in NL (denk aan kinderen, werklozen, arbeidsongeschikten etc).
twijfelgeval?
pi_154449836
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 22:35 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

"Het geld" is niet op. Er is genoeg.
Een groot deel stroomt alleen verkeerde richtingen uit en dat is m.i. het echte probleem.
Dat vind ik ook. En vele anderen ook.
Het jammere is dat er geen eenheid is over die richtingen.
twijfelgeval?
pi_154449929
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 19:58 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dat de VS een ramp is lijkt me duidelijk. Dat blijkt ook uit dit:
http://www.commonwealthfu(...)th-system-ranks-last
Kijk Sicko.
twijfelgeval?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: