abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 13 maart 2016 @ 17:45:33 #102
70514 littledrummergirl
voor uw vrijmibo
pi_160640644
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2016 17:12 schreef victorinox het volgende:

[..]

Je bedoelt merken en gadgets? Of een lijstje met spullen die je nodig hebt op een wandeltocht?
Beide is prima, ik doelde op wat ik een beetje aan moet schaffen om het een relaxte enigzins comfortabele tocht te maken. Maar als jullie goede ervaringen met bepaalde merken hebben is dat ook erg welkom hoor ^O^
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_160643954
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2016 17:45 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]

Beide is prima, ik doelde op wat ik een beetje aan moet schaffen om het een relaxte enigzins comfortabele tocht te maken. Maar als jullie goede ervaringen met bepaalde merken hebben is dat ook erg welkom hoor ^O^
Goede kleren die aangepast zijn op het klimaat waarin je aan het smurfen bent zijn natuurlijk wel fijn. Je geeft aan naar Ijsland te willen gaan, dus, ik zou zeggen, een goede waterdichte jas, een regenbroek, gamaschen, een stevige broek (bv van Fjallraven), sneldrogende onderkleren (van bv Icebreaker) en voor als je het koud krijgt iets van een fleece, of als je wat meer centjes uit wil geven een donsjas of iets met syntetische dons. Handschoenen zijn ook fijn natuurlijk :)
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  vrijdag 18 maart 2016 @ 09:56:11 #104
78918 SeLang
Black swans matter
pi_160755948
quote:
10s.gif Op woensdag 24 februari 2016 12:57 schreef BredeBroeder het volgende:
Wist niet eens dat dit topic bestond, afijn.

Vind wandelen hartstikke tof, niet een blokje om in de buurt maar gewoon wat onbekendere gebieden. Ik wil misschien dit jaar (of over 2 jaar) gaan backpacken, en daarin wil ik sowieso een trekking in Nepal doen door de bergen, heb al een klein beetje ervaring met lange stukken wandelen, vroeger veel gemarst dus dat scheelt :) Hebben jullie nog tips voor een goede rugzak, ben opzoek naar ongeveer een 60-80L model, ik heb er nu 1 van Lowe Alpine, topkwaliteit van defensie verstrekt, heerlijk ding maar redelijk onhandig voor een standaard burger zegmaar. Gekke kleurtjes ofzo maakt niet uit, dan ben ik maar een beetje hipster :') _O-
Voor een 60-80L model heb ik zeer goede ervaringen met de Osprey Aether 70. Die draagt heel erg comfortabel. Afgelopen jaar de Kungsleden trek en diverse treks in Patagonië mee gedaan (zie mijn reisverslagen). Dat was dan wel met volledige kampeeruitrusting en tot wel 10 dagen eten mee.

Voor Nepal maakt het uit waar je gaat lopen maar in de Khumbu (Everest regio), Annapurna en Langtang zijn gewoon lodges (voor ca $1 per nacht) en daar kun je ook eten dus kampeeruitrusting en eten hoeft dan niet mee en kun je dus met een veel kleinere / lichtere rugzak toe. Zelf had ik toen ik daar liep wel een zware (en gevulde) 70 liter rugzak mee gewoon omdat ik toen allemaal veel zwaarder spul had en ik nogal veel kleren mee had omdat ik bang was voor de kou (mijn Khumbu trek was in de winter). Daarnaast vogelspullen :P
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 18 maart 2016 @ 10:00:53 #105
78918 SeLang
Black swans matter
pi_160756033
quote:
2s.gif Op woensdag 24 februari 2016 15:02 schreef xpompompomx het volgende:
Heeft er hier iemand ervaring met lange trektochten in de VS? Heb weer aardig wat vakantiedagen op te maken dit jaar, en ik zoek iets lekker zwaars waar ik een week of 2 zoet mee kan zijn, het liefste in het westen van het land (Californië, Utah, Arizona en dat soort staten). Er zijn natuurlijk een hele zooi lange afstandswandelroutes in de VS en nog meer wandelroutes in nationale parken, maar het probleem waar ik telkens tegen aan loop is dat ze op onhandige plekken beginnen en/of eindigen.

Niet geschoten is altijd mis natuurlijk :)
Het probleem waar ik vooral mee zit is dat in de VS de mooiste/ populairste routes vaak van tevoren gereserveerd moeten worden (incl kampeerplekken, dacht ik). En dat geldt ook voor bijvoorbeeld Nieuw Zeeland. Op die manier is er natuurlijk niets aan. Maar ik heb me er nog niet echt in verdiept. Ik ben wel benieuwd naar jouw bevindingen wat dit betreft.
Mijn reisverslagen
pi_160756108
Ik zou graag het John Muir Trail wel eens willen doen, of helemaal die-hard: het Pacific Crest Trail (of deel ervan). Over een week vertrekken we naar Californie voor een autorondreis ivm een conferentie, dus kunnen alvast her en der wat proeven. We gaan ook dagtochtjes maken :Y maar inderdaad, veel boeken, zeker in de hoogseizoenen...
Ja doei.
  vrijdag 18 maart 2016 @ 10:10:06 #107
78918 SeLang
Black swans matter
pi_160756184
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 maart 2016 10:05 schreef motorbloempje het volgende:
Ik zou graag het John Muir Trail wel eens willen doen, of helemaal die-hard: het Pacific Crest Trail (of deel ervan).
Ja en die moet je dus van tevoren reserveren en er zijn maar een beperkt aantal plaatsen en die zitten na een paar minuten al vol. Dat soort gedoe bedoel ik dus.
Mijn reisverslagen
pi_160756188
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 maart 2016 10:10 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ja en die moet je dus van tevoren reserveren en er zijn maar een beperkt aantal plaatsen en die zitten na een paar minuten al vol. Dat soort gedoe bedoel ik dus.
Dat zeg ik toch ook.
Ja doei.
  vrijdag 18 maart 2016 @ 10:15:34 #109
78918 SeLang
Black swans matter
pi_160756286
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 maart 2016 10:10 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Dat zeg ik toch ook.
Voor mij is de lol er dan al af. Het leuke van trekking voor mij is juist de flexibiliteit en geen vast plan hebben. Als je gelijk in de problemen komt als je ergens een dagje langer wilt blijven of juist wilt doorlopen...

De oplossing is waarschijnlijk om voor minder populaire routes te gaan.
Mijn reisverslagen
pi_160756316
Dat mag :)
Ja doei.
pi_160756838
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 maart 2016 10:00 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het probleem waar ik vooral mee zit is dat in de VS de mooiste/ populairste routes vaak van tevoren gereserveerd moeten worden (incl kampeerplekken, dacht ik). En dat geldt ook voor bijvoorbeeld Nieuw Zeeland. Op die manier is er natuurlijk niets aan. Maar ik heb me er nog niet echt in verdiept. Ik ben wel benieuwd naar jouw bevindingen wat dit betreft.
Ik heb inmiddels wat boekjes over wandelroutes in de bekendere nationale parken besteld, maar de postbode schiet nog niet heel erg op ;)
  vrijdag 18 maart 2016 @ 11:04:50 #112
78918 SeLang
Black swans matter
pi_160757189
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 maart 2016 10:45 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Ik heb inmiddels wat boekjes over wandelroutes in de bekendere nationale parken besteld, maar de postbode schiet nog niet heel erg op ;)
Bevindingen graag hier posten! Ik wil zelf namelijk ook erg graag eens die kant op voor een aantal lange treks maar al die beperkingen hebben me tot nu toe afgeschrikt.

Voor Nieuw Zeeland geldt eigenlijk hetzelfde.
Mijn reisverslagen
pi_160757366
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 maart 2016 11:04 schreef SeLang het volgende:

[..]

Bevindingen graag hier posten! Ik wil zelf namelijk ook erg graag eens die kant op voor een aantal lange treks maar al die beperkingen hebben me tot nu toe afgeschrikt.

Ik hoop dat het wat wordt inderdaad. Want naast lekker pittig sjouwen ben ik ook wel van het wildkamperen. Heb dus ook weinig zin om telkens weer verplicht op een kampeerplek te moeten staan.
pi_160757396
Over wildkamperen gesproken, afgelopen januari heb ik nog een paar nachtjes in de Kalahari door mogen brengen zonder slaapzak, matje, tent of zeiltje. Was ondanks de kruipbeestjes nog opvallend goed te doen.
  vrijdag 18 maart 2016 @ 11:28:05 #115
78918 SeLang
Black swans matter
pi_160757629
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 maart 2016 11:12 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Ik hoop dat het wat wordt inderdaad. Want naast lekker pittig sjouwen ben ik ook wel van het wildkamperen. Heb dus ook weinig zin om telkens weer verplicht op een kampeerplek te moeten staan.
In national parks vrees ik dat je daar sowieso aan vast zit. Maar dat is nog tot daar aan toe zolang je dat maar niet van tevoren hoeft te reserveren.

En treks zoals de Pacific Crest Trail laten ze maar een beperkt aantal mensen toe. De inschrijving opent 180 dagen van tevoren en zit dan na een paar minuten al vol. Dan moet je dus elke avond rond middernacht bij de fax gaan zitten en proberen om er tussen te komen.

quote:
14s.gif Op vrijdag 18 maart 2016 11:14 schreef xpompompomx het volgende:
Over wildkamperen gesproken, afgelopen januari heb ik nog een paar nachtjes in de Kalahari door mogen brengen zonder slaapzak, matje, tent of zeiltje. Was ondanks de kruipbeestjes nog opvallend goed te doen.
Dat is wel baas! Lijkt me echt schitterend.

Ik wil ook nog wel eens aan de tarp, of helemaal onder de blote hemel. Maar de landen waar ik kom zitten altijd vol met bijtende insekten (Schotland, Zweden) of loeiharde koude wind en heel veel stof (Patagonië). Dan heb je toch liever een dichte tent.

Ik zit ook alweer te denken over de volgende lange trek. Hoog op mijn verlanglijstje staan nu NZ en de USA (vandaar mijn belangstelling) want het is echt belachelijk dat ik daar nog nooit ben geweest. Ik zou graag iets van 4-6 weken willen doen.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 18 maart 2016 @ 11:32:52 #116
78918 SeLang
Black swans matter
pi_160757731
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2015 22:33 schreef victorinox het volgende:

In februari ga ik ook naar Argentinië, maar dan noordelijker, de Aconcagua beklimmen.
Hoe was het? :)
Is / komt er een reisverslag(je)? :)
Mijn reisverslagen
  vrijdag 18 maart 2016 @ 11:32:56 #117
70514 littledrummergirl
voor uw vrijmibo
pi_160757734
quote:
2s.gif Op zondag 13 maart 2016 19:36 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Goede kleren die aangepast zijn op het klimaat waarin je aan het smurfen bent zijn natuurlijk wel fijn. Je geeft aan naar Ijsland te willen gaan, dus, ik zou zeggen, een goede waterdichte jas, een regenbroek, gamaschen, een stevige broek (bv van Fjallraven), sneldrogende onderkleren (van bv Icebreaker) en voor als je het koud krijgt iets van een fleece, of als je wat meer centjes uit wil geven een donsjas of iets met syntetische dons. Handschoenen zijn ook fijn natuurlijk :)
Ik was al een beetje jassen aan het kijken en ik wil iets wat een beetje allround is :) ik zag bijvoorbeeld 3 in 1 jassen. Is dat prettig of kan ik beter een goeie warme en dan een losse dunne nemen? Vaak zijn combinatie dingen t allemaal net-niet heb ik het idee :+ maar wie weet is het hiermee anders
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  vrijdag 18 maart 2016 @ 11:35:59 #118
78918 SeLang
Black swans matter
pi_160757817
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2016 11:32 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]

Ik was al een beetje jassen aan het kijken en ik wil iets wat een beetje allround is :) ik zag bijvoorbeeld 3 in 1 jassen. Is dat prettig of kan ik beter een goeie warme en dan een losse dunne nemen? Vaak zijn combinatie dingen t allemaal net-niet heb ik het idee :+ maar wie weet is het hiermee anders
Persoonlijk zou ik idd voor losse laagjes gaan. Dat is toch wat flexibeler en dat kun je beter op je eigen specifieke wensen aanpassen.
Mijn reisverslagen
pi_160757970
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 maart 2016 11:28 schreef SeLang het volgende:

[..]

In national parks vrees ik dat je daar sowieso aan vast zit. Maar dat is nog tot daar aan toe zolang je dat maar niet van tevoren hoeft te reserveren.

En treks zoals de Pacific Crest Trail laten ze maar een beperkt aantal mensen toe. De inschrijving opent 180 dagen van tevoren en zit dan na een paar minuten al vol. Dan moet je dus elke avond rond middernacht bij de fax gaan zitten en proberen om er tussen te komen.
Inderdaad en dat is een beetje jammer. Dat is ook een belangrijke reden waarom ik nog steeds zoekende ben.
quote:
[..]

Dat is wel baas! Lijkt me echt schitterend.
Dat was het zeker! Was onderdeel van een survival/bushcraftcursus bij/met Bosjesmannen in Namibië. Superinteressant spul allemaal, vrouwen die enorme bergen eten uit de bush kunnen halen, terwijl de mannen weer meesterspoorzoekers zijn, bogen bouwen etc etc.
  vrijdag 18 maart 2016 @ 11:51:12 #120
78918 SeLang
Black swans matter
pi_160758171
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 maart 2016 11:41 schreef xpompompomx het volgende:

Dat was het zeker! Was onderdeel van een survival/bushcraftcursus bij/met Bosjesmannen in Namibië. Superinteressant spul allemaal, vrouwen die enorme bergen eten uit de bush kunnen halen, terwijl de mannen weer meesterspoorzoekers zijn, bogen bouwen etc etc.
Gaaf man!

Ik heb trouwens ook een keertje zonder tent in de jungle in Thailand geslapen. Zelfs dat viel mee wat betreft de kruip beestjes. Ik lag wel in m'n slaapzak dus dat scheelt. Ik kan me niet meer herinneren of ik een klamboe had opgehangen aan een boom ofzo, maar het zou best kunnen.

Dat was met deze gast, die zijn geladen geweer ging drogen boven een vuurtje _O-
Zo'n ouderwetse front loader waar je aan de voorkant kruit en een kogel in moest doen.

Mijn reisverslagen
  vrijdag 18 maart 2016 @ 15:30:53 #121
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_160762620
Pff, jullie doen toch mooie tochten...ik ben eind feb een week in Oostenrijk geweest, en heb met m'n zoon de plaatselijke ski-berg beklommen (Zwölferkopf), want er stonden op onze kaart toch echt wandelwegen/ hike trails waar je geen alpinistische skills voor nodig had.

Hadden we niet gezien dat dit zomerwegen waren, dus we kwamen opeens een punt waar het pad zoek was, omdat daar de skipiste lag. Geprobeerd langs de piste een stuk omhoog te gaan en het pad terug te vinden, maar dat werd al snel zo steil, dat ik besloot dat we terug moetsen. Heel voorzichtig naar beneden, en de alternatieve toute geprobeerd, en uiteindelijk boven gekomen. Maar wel met een aantal stukken waar het pad misschen 30 cm beed was, en met ijs en sneeuw omdat ze dan net een taartpunt berg kaal hadden gekapt. Midden in zo'n oversteek ging de vergrendeling van m;n bergstok opeens los, dus ik zakte opeens naar 1 kant toe (stok was opeen veel kleiner), en viel bijna dus.

Toem kreeg ik een soort paniekaanval dat ik echt me tegen de berg aan drukte met m'n rug, half achterover liggend, en niet meer durfde te bewegen, want alles draaide om me heen. Maar na een minuut heel geconcentreerd rustig ademen verdween het, en kon ik verder. Ik zei maar tegen mezelf dat als ik hier aan toe geef, ik nooit meer omhoog ga durven, en daarvoor vind ik het in de bergen te mooi...
Ik snap nog steeds niet hoe het werkt, ik vind een keukentrapje al eng, en heb ik praktisch gesproken hoogtevrees, maar op smalle bergpaadjes was had tot nu toe geen enkele probleemt, ik hoop dat dit zo blijft!

Bovenop vroeg ik bij de bergkroeg of er ook een makkelijker wandelpad naar beneden was, want die stond wel op de kaart, maar na onze ervaringen waren we een beetje wantrouwig. Toen keek die berghut vrouw me aan of ik stapelgek was, en zei dat niemand in de winder die paden gebruikt. 8)7 We hebben dus maar de gondel genomen naar beneden...

Normaal gesproken zie ik mezelf als iemand die geen overdreven risico's neemt, maar we waren zo snel op het punt waar naar boven gaan gevaarlijk was, maar proberen af te dalen nog veel gevaarlijker leek, dat viel zo tegen!
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  vrijdag 18 maart 2016 @ 15:33:59 #122
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_160762668
Afdalen vind ik altijd lastiger en gevaarlijker dan stijgen.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  vrijdag 18 maart 2016 @ 15:50:44 #123
153506 Captain_Fabulous
pi_160763003
Het was een beetje een stuntelvakantie. Op de eerste dag gaan langlaufen, en dat bleek achteraf het moeilijkste parcours te zijn dat ze hadden, en ik was een stuk slechter dan ik me herinnerde. De dag daarna dus de berg op maa dan anders. Enorm naar ons zin gehad, maar ik heb slimmere dingen gedaan.
pi_160763231
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 maart 2016 15:50 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Het was een beetje een stuntelvakantie. Op de eerste dag gaan langlaufen, en dat bleek achteraf het moeilijkste parcours te zijn dat ze hadden, en ik was een stuk slechter dan ik me herinnerde. De dag daarna dus de berg op maa dan anders. Enorm naar ons zin gehad, maar ik heb slimmere dingen gedaan.
Door schade en schande wordt men wijs :)

Ik ben ook wel eens verdwaald in de Australische bush. Net toen ik een beetje begon te panieken ben ik gaan zitten, heb ik een slokje water genomen, en toen herinnerde ik dat ik mijn kompas nog in mijn tas had zitten en dat het pad waar ik zijn moest ruwweg ten oosten van me moest liggen. Daarna was ik in een half uur weer op het pad :)
  vrijdag 18 maart 2016 @ 16:39:47 #125
153506 Captain_Fabulous
pi_160764140
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 maart 2016 16:01 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Door schade en schande wordt men wijs :)
Dan mag je mij zo langzamerhand Einstein gaan noemen :+
Ik was wel erg trots op junior, hij is 16 nu, en ondanks dat hij ook halverwege dacht van, wat doen we, hebben we onszelf nu chronisch overschat, en het gevaar onderschat, en z'n vader een paniekaanval kreeg, bleef hij gewoon doorgaan zonder zeuren of klagen. Hij ging veel stukken voorop, en besloot gewoon niets te zeggen als er weer een stuk slechte weg aankwam, zodat ik me pas zorgen hoefde te maken als we er waren. Aangezien omkeren niet meer een optie was.
Gewoon cool blijven en doorgaan tot je er bent!
  vrijdag 18 maart 2016 @ 20:02:32 #126
67089 Gillingham
The horror...
pi_160768969
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 maart 2016 10:15 schreef SeLang het volgende:

[..]

Voor mij is de lol er dan al af. Het leuke van trekking voor mij is juist de flexibiliteit en geen vast plan hebben. Als je gelijk in de problemen komt als je ergens een dagje langer wilt blijven of juist wilt doorlopen...

De oplossing is waarschijnlijk om voor minder populaire routes te gaan.
Dat kan prima als je gaat wildkamperen in de VS, mits in de wildernis (veel nationale parkern hebben ook veel wildernis gebieden). De JMT en PCT zijn echt niet bedoeld om elke avond een vaste slaapplek te hebben. Je kunt gewoon je eigen tempo lopen en je tent opzetten waar je wilt (mits conform de geldende regels). De populariteit en het reserveringssysteem zijn niet ideaal, maar het voordeel is dat de gebieden daar vaak 'wilder' aan doen (en veel indrukwekkendere fauna bevatten) dan hier in Europa. Is de enige manier om de de boel enigszins toegankelijk te houden, maar toch te conserveren.

Aan de andere kant zijn er genoeg minder populaire routes waar het veel minder moeilijk is om een permit te bemachtigen.
What's it going to be then, eh?
  vrijdag 18 maart 2016 @ 22:27:29 #127
78918 SeLang
Black swans matter
pi_160773885
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2016 20:02 schreef Gillingham het volgende:

[..]

Dat kan prima als je gaat wildkamperen in de VS, mits in de wildernis (veel nationale parkern hebben ook veel wildernis gebieden). De JMT en PCT zijn echt niet bedoeld om elke avond een vaste slaapplek te hebben. Je kunt gewoon je eigen tempo lopen en je tent opzetten waar je wilt (mits conform de geldende regels). De populariteit en het reserveringssysteem zijn niet ideaal, maar het voordeel is dat de gebieden daar vaak 'wilder' aan doen (en veel indrukwekkendere fauna bevatten) dan hier in Europa. Is de enige manier om de de boel enigszins toegankelijk te houden, maar toch te conserveren.

Aan de andere kant zijn er genoeg minder populaire routes waar het veel minder moeilijk is om een permit te bemachtigen.
Die permits krijgen voor de JMT en de logistiek van bevoorraden (jezelf eten opsturen e.d. - allemaal wat lastiger te regelen als je niet in de VS woont of lokaal iemand hebt die je daarin ondersteunt) zijn het grootste probleem. Je zit verder inderdaad niet vast aan een schema, afgezien van entry en exit punt/ datum. Ik dacht dat eerder ergens gelezen te hebben maar dat klopt dus niet. Dat is wel zo bij de "Great Walks" in Nieuw Zeeland, waar je alleen op campsites mag kamperen die van tevoren gereserveerd moeten worden.

Maar hoewel die permits/ quota's vervelend zijn (ik las ergens dat 70% van de aanvragen voor JMT wordt afgewezen) ben ik het er wel helemaal mee eens dat ze die quota instellen hoor. En het is inderdaad wel echte wildernis. Dat is juist het mooie eraan.

Heb jij daar gelopen?
Mijn reisverslagen
  zaterdag 19 maart 2016 @ 12:01:37 #128
27619 victorinox
Big, fuck-off shiny ones
pi_160782634
quote:
5s.gif Op vrijdag 18 maart 2016 11:32 schreef SeLang het volgende:

[..]

Hoe was het? :)
Is / komt er een reisverslag(je)? :)
Ik heb de top bereikt (6962m). :7
Vanavond of morgen zal ik een verslag plaatsen.
The thoughts of others screech at them like the forced laughs of a billion art house movie patrons.
IMDb Vote History
  zaterdag 19 maart 2016 @ 12:07:48 #129
78918 SeLang
Black swans matter
pi_160782729
quote:
14s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 12:01 schreef victorinox het volgende:

[..]

Ik heb de top bereikt (6962m). :7
Vanavond of morgen zal ik een verslag plaatsen.
Hoe lang heb je moeten acclimatiseren? Was dit een solo trek of met een groep? Hoeveel dagen eten mee moeten zeulen?
Okee okee ik wacht geduldig op het verslag :D
Mijn reisverslagen
pi_160784700
Ik ook, ben benieuwd!
pi_160796514
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 maart 2016 11:04 schreef SeLang het volgende:

[..]

Als je een van de Great Walks in Nieuw-Zeeland in de zomer wil doen moet je inderdaad vantevoren boeken. Vooral huttenovernachtingen zijn beperkt, kamperen is iets makkelijker, maar niet alle tochten hebben campingplekken.

Echter, het land wemelt van de hutten/kampeermogelijkheden, en op de populairste hutten na hoef je die doorgaans niet te boeken. Je koopt vantevoren bij DOC universele huttickets die je achterlaat in de hut of bij de kampeerplek als je besluit er te overnachten. Zo kun je je eigen treks samenstellen, en ook op meer afgelegen gebieden komen dan de drukke Great Walks.

Dit boek heeft een mooie collectie van tochten.

Prachtige vogels hier SeLang, ik weet zeker dat je het hier geweldig zult vinden ;)
In the coolest little capital of the world
  zondag 20 maart 2016 @ 11:18:38 #132
78918 SeLang
Black swans matter
pi_160805063
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 22:21 schreef Drebbelman het volgende:

[..]

Als je een van de Great Walks in Nieuw-Zeeland in de zomer wil doen moet je inderdaad vantevoren boeken. Vooral huttenovernachtingen zijn beperkt, kamperen is iets makkelijker, maar niet alle tochten hebben campingplekken.

Echter, het land wemelt van de hutten/kampeermogelijkheden, en op de populairste hutten na hoef je die doorgaans niet te boeken. Je koopt vantevoren bij DOC universele huttickets die je achterlaat in de hut of bij de kampeerplek als je besluit er te overnachten. Zo kun je je eigen treks samenstellen, en ook op meer afgelegen gebieden komen dan de drukke Great Walks.

Prachtige vogels hier SeLang, ik weet zeker dat je het hier geweldig zult vinden ;)
Bedankt voor die link. Ik had eigenlijk ook al geconcludeerd dat ik gewoon mijn eigen trek moet samenstellen en wellicht de drukke Great Walks (hoe mooi die ook zijn) moet vermijden. Ik moet me er de komende tijd eens in verdiepen want ik ben op zoek naar een bestemming voor de volgende lange (4-6 weken) kampeer trek.

Met vogeltjes zit het daar wel goed inderdaad, veel endemics. Ook een reden om daar eens naartoe te gaan. Heb jij daar gekampeerd? Nog problemen met Kea's die je dure lichtgewicht tentje aan gort scheuren? :P
Mijn reisverslagen
  zondag 20 maart 2016 @ 23:10:54 #133
27619 victorinox
Big, fuck-off shiny ones
pi_160825739
quote:
14s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 12:07 schreef SeLang het volgende:

[..]

Hoe lang heb je moeten acclimatiseren? Was dit een solo trek of met een groep? Hoeveel dagen eten mee moeten zeulen?
Okee okee ik wacht geduldig op het verslag :D
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 14:08 schreef Adrie072 het volgende:
Ik ook, ben benieuwd!
Hier mijn verslag:

TRV / [Reisverslag] Beklimming Aconcagua (6962m) Argentinië
The thoughts of others screech at them like the forced laughs of a billion art house movie patrons.
IMDb Vote History
pi_160828639
quote:
Mooi verslag! ^O^
  maandag 21 maart 2016 @ 09:25:17 #135
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_160828759
quote:
Mooi hoor!

Wat kost zoiets, alles bij elkaar?
  maandag 21 maart 2016 @ 10:17:02 #136
78918 SeLang
Black swans matter
pi_160829366
quote:
Echt fantastisch! Ik heb genoten van je verslag (meer commentaar in dat topic)
Mijn reisverslagen
  maandag 21 maart 2016 @ 18:03:15 #137
27619 victorinox
Big, fuck-off shiny ones
pi_160838522
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 09:25 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Mooi hoor!

Wat kost zoiets, alles bij elkaar?
Veel te duur. :X

Expeditie: ¤3475,-
Vliegticket: ¤1000,-
Klimpermit: $727,- US Dollar
Double/Triple expeditieschoenen: ¤400,- tot ¤700,-
Slaapzak dons: ¤500,- tot ¤700,-

De rest van de spullen die je bij je hebt zijn eigenlijk standaard wandelspullen die iemand die deze reis gaat doen hopelijk al in huis heeft.

[ Bericht 0% gewijzigd door victorinox op 21-03-2016 20:15:46 ]
IMDb Vote History
  maandag 21 maart 2016 @ 18:24:29 #138
67089 Gillingham
The horror...
pi_160839025
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 maart 2016 22:27 schreef SeLang het volgende:

[..]

Die permits krijgen voor de JMT en de logistiek van bevoorraden (jezelf eten opsturen e.d. - allemaal wat lastiger te regelen als je niet in de VS woont of lokaal iemand hebt die je daarin ondersteunt) zijn het grootste probleem. Je zit verder inderdaad niet vast aan een schema, afgezien van entry en exit punt/ datum. Ik dacht dat eerder ergens gelezen te hebben maar dat klopt dus niet. Dat is wel zo bij de "Great Walks" in Nieuw Zeeland, waar je alleen op campsites mag kamperen die van tevoren gereserveerd moeten worden.

Maar hoewel die permits/ quota's vervelend zijn (ik las ergens dat 70% van de aanvragen voor JMT wordt afgewezen) ben ik het er wel helemaal mee eens dat ze die quota instellen hoor. En het is inderdaad wel echte wildernis. Dat is juist het mooie eraan.

Heb jij daar gelopen?
JMT is een loterij inderdaad, maar zeker niet onmogelijk.

Heb een backcountry trip in Yellowstone gedaan (niks hoeven reserveren, gewoon walk-in permit, begin september) en dagtochten in Sequoia (waar JMT door loopt) en andere NPs als Zion, Bryce en Grand Teton e.d. Geweldige natuur en erg gevarieerd.
Heb ook na zitten denken over de JMT, maar de populariteit schrikt me ook af. De verplichte bear canisters zijn onhandig, maar kan ik wel mee leven. Doe dan wellicht liever een aantal weektochten in verschillende minder populaire gebieden.
  maandag 21 maart 2016 @ 19:38:20 #139
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_160841048
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 22:21 schreef Drebbelman het volgende:

[..]

helemaal waar Drebbelman, NZ heeft veel mooiere routes dan de Great Walks

http://www.teararoa.org.nz/
take your pick :D
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
  maandag 21 maart 2016 @ 19:43:32 #140
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_160841215
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 18:03 schreef victorinox het volgende:

[..]

Veel te duur. :X

Expeditie: ¤3475,-
Vliegticket: ¤1000,-
Klimpermit: $727,- US Dollar
Double/Triple expeditieschoenen: ¤400,- - ¤700,-
Slaapzak dons: ¤500,- - ¤700,-

De rest van de spullen die je bij je hebt zijn eigenlijk standaard wandelspullen die iemand die deze reis gaat doen hopelijk al in huis heeft.
Prijzig, maar het lijkt me echt gaaf.

Ik hoef niet zo nodig zo'n extreme beklimminig te doen, maar wil nog steeds eens een echte piek bereiken. Het liefst niet iets waar je een gids en allerlei dingen voor nodig heb, maar gewoon een flinke dagtocht (eventueel met huttenovernachting) naar een mooie hoge piek.

Geen idee of die piek er is :+

Wat is het verschil tussen een double en triple schoen? Een double is met binnenschoen (maar wat is een binnenschoen?). Heeft een triple dan 3 lagen oid?
  maandag 21 maart 2016 @ 20:00:06 #141
27619 victorinox
Big, fuck-off shiny ones
pi_160841767
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 19:43 schreef kanovinnie het volgende:

Ik hoef niet zo nodig zo'n extreme beklimminig te doen, maar wil nog steeds eens een echte piek bereiken. Het liefst niet iets waar je een gids en allerlei dingen voor nodig heb, maar gewoon een flinke dagtocht (eventueel met huttenovernachting) naar een mooie hoge piek.

Geen idee of die piek er is :+

[quote]

Ik heb ook geen idee, alle hoge pieken die ik heb gedaan waren met gids. :P

[quote]

Wat is het verschil tussen een double en triple schoen? Een double is met binnenschoen (maar wat is een binnenschoen?). Heeft een triple dan 3 lagen oid?
Een triple schoen heeft een extra laag over de schoen die over gaat in een gamaschen. Die kun je niet verwijderen.

De binnenschoen is een verstevigde slof met veters.
Zo ziet de mijne er uit:
IMDb Vote History
  maandag 21 maart 2016 @ 20:10:04 #142
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_160842047
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 20:00 schreef victorinox het volgende:

[..]

Een triple schoen heeft een extra laag over de schoen die over gaat in een gamaschen. Die kun je niet verwijderen.

De binnenschoen is een verstevigde slof met veters.
Zo ziet de mijne er uit:
[ afbeelding ]
Ah. Duidelijk.

Waarom heb je er dan twee van die schoenen nodig? Is 1 van de twee niet genoeg?

Ik heb er helemaal geen verstand van :@
  maandag 21 maart 2016 @ 20:15:00 #143
27619 victorinox
Big, fuck-off shiny ones
pi_160842180
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 20:10 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Ah. Duidelijk.

Waarom heb je er dan twee van die schoenen nodig? Is 1 van de twee niet genoeg?

Ik heb er helemaal geen verstand van :@
Sorry, dat was niet heel duidelijk, je hebt maar één van de twee nodig.
Ik had ze er beide bij gezet om de kosten duidelijk te maken.

Ongeveer 90% loopt op deze berg met double boots en 10% met triple boots.
IMDb Vote History
  maandag 21 maart 2016 @ 20:17:22 #144
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_160842245
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 20:15 schreef victorinox het volgende:

[..]

Sorry, dat was niet heel duidelijk, je hebt maar één van de twee nodig.
Ik had ze er beide bij gezet om de kosten duidelijk te maken.

Ongeveer 90% loopt op deze berg met double boots en 10% met triple boots.
Ah, duidelijk. Ik dacht dat je voor het begin een double nodig had en daarna een triple. ^O^
pi_161350705
Inmiddels ben ik ook maar eens begonnen met een zoektocht naar leuke tilbare tent, tas, matje, slaapzak en ander basismateriaal voor een week door de bergen wandelen en camperen in Oostenrijk of Zweden. Misschien heeft iemand nog tweedehands spullen, want ik merk al dat het in de kosten gaat lopen ;). Maar voordat ik hier verder over vraag ga ik eens het internet afspeuren naar wat voor mij het meest geschikt is.

Wel ben ik hard toe aan nieuwe schoenen. Tegenwoordig hoor ik steeds meer over mensen die wandelen met sportschoenen of trailrunschoenen.
Wat raden jullie aan voor schoenen? Wandelschoenen of trailrunners?
  dinsdag 12 april 2016 @ 12:15:41 #146
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161371421
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2016 15:15 schreef sjaak_trekbek het volgende:
Inmiddels ben ik ook maar eens begonnen met een zoektocht naar leuke tilbare tent, tas, matje, slaapzak en ander basismateriaal voor een week door de bergen wandelen en camperen in Oostenrijk of Zweden. Misschien heeft iemand nog tweedehands spullen, want ik merk al dat het in de kosten gaat lopen ;). Maar voordat ik hier verder over vraag ga ik eens het internet afspeuren naar wat voor mij het meest geschikt is.

Wel ben ik hard toe aan nieuwe schoenen. Tegenwoordig hoor ik steeds meer over mensen die wandelen met sportschoenen of trailrunschoenen.
Wat raden jullie aan voor schoenen? Wandelschoenen of trailrunners?
Die laatste vraag is een persoonlijke voorkeur. Maar als je met een (zware) rugzak loopt dan zou ik persoonlijk voor echte hiking boots gaan vanwege de stabiliteit. Ook lijken bestemmingen die relatief nat en boggy zijn (je noemt zelf Zweden) me een stuk aangenamer met echte wandelschoenen. Ik heb vorige zomer een trek van 420km gedaan in Zweden en tot mijn verbazing de hele trek droge voeten gehouden. Dat was toch wel aangenaam.

De nadelen van wandelschoenen (vooral waterproof/ goretex versies) is wel dat ALS het eenmaal nat wordt van binnen dat het dan moeilijk droogt. Voor bestemmingen waar je dagelijks door tientallen riviertjes moet waden is er daarom best wel weer iets te zeggen voor trailschoenen/ trainers want dan stamp je er gewoon doorheen in de wetenschap dat ze toch snel weer drogen.

Wat betreft andere materialen, het hoeft niet allemaal persé heel duur te zijn. Wat betreft tenten: je kunt voor ¤100 een prima tentje kopen dat net zo goed voldoet als eentje van ¤500. Het verschil is vooral het gewicht. Je moet voor jezelf afwegen of dat het geld waard is. Natuurlijk is het leuk als je totale gewicht een paar honderd gram lichter is maar om het in context te plaatsen: eten gaat richting 0,7-1kg per dag is mijn ervaring dus op een trek van 5 dagen is dat 3,5-5kg. Ga je dan echt honderden euro's extra uitgeven om bijvoorbeeld 1kg gewicht te besparen?

Bij een beperkt budget zou ik daarom vooral investeren in goede schoenen en een rugzak die lekker draagt. Als dat goed is dan boeien een paar kilo meer of minder niet zoveel meer.

Natuurlijk wil de commercie ons doen geloven dat een activiteit die in essentie gratis is vele honderden euros moet kosten aan allerlei speciale dure materialen maar dat hoeft dus echt niet imo.
Mijn reisverslagen
pi_161371896
Voordeel van goede wandelschoenen: je voelt een stenige ondergrond niet door de zool heen. Ik vind dat erg onprettig als ik ieder steentje voel. Krijg ik heel snel moeie voeten van. :)
  dinsdag 12 april 2016 @ 13:09:24 #148
67089 Gillingham
The horror...
pi_161372458
Voorkeur voor wandelschoenen of trailrunners is deels persoonlijk en zoals men hier al aangeeft ook erg afhankelijk van waar je naartoe gaat. Aangezien je nog zoekende bent zou ik het van het laatste af laten hangen. Daarnaast de tip om er voor te zorgen dat je rugzak niet al te zwaar is (sowieso belangrijk), zodat je in ieder geval niet aan boots hoeft te denken. Schoenen of runners wandelen een stuk lekkerder, je hoeft dan geen extra kampeerschoeisel mee, hoeven niet ingelopen te worden en zijn over het algemeen goedkoper. Bovendien makkelijk aan en uit te trekken, nemen minder ruimte in beslag en beter voor bloedtoevoer/voethuishouding.

Aangezien je toch nog alles aan moet schaffen, kun je beter direct lichte spullen kopen.
  dinsdag 12 april 2016 @ 13:29:49 #149
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161372935
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2016 13:09 schreef Gillingham het volgende:
Schoenen of runners wandelen een stuk lekkerder, je hoeft dan geen extra kampeerschoeisel mee,
Zoals gezegd, persoonlijke voorkeur. Ik persoonlijk vind (goede) boots lekkerder lopen op ongelijke grond (wat meestal het geval is als je gaat trekken/ kamperen) en heb sowieso nooit kampeerschoeisel mee. Ik draag de schoenen de hele dag totdat ik mijn tent in ga.
Mijn reisverslagen
pi_161390433
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 13:29 schreef SeLang het volgende:

[..]

Zoals gezegd, persoonlijke voorkeur. Ik persoonlijk vind (goede) boots lekkerder lopen op ongelijke grond (wat meestal het geval is als je gaat trekken/ kamperen) en heb sowieso nooit kampeerschoeisel mee. Ik draag de schoenen de hele dag totdat ik mijn tent in ga.
Ik was van plan super lichte crocs achtige dingen op mn tas te binden, voor in de nacht of tijdens rustmomentjes.

Verder hebben sommige trailrunners ook een harde zool. Ik ga eens passen en dan op puntjes/traptreden ofzoiets de zool testen!

Zijn er basis tips voor een tas? Waar ik nu naar kijk is:
- stevige heupband en clickding
- zakjes aan de heupband (voor telefoon/camera ofzoiets
- voorvak bereikbaar van voorkant
- plek om snel een jas aan je tas te kunnen binden/klemmen
- groen of grijs van kleur
- niet te zwaar
- +-150,-

Oh, wat betreft tent, de Vango Blade 200 trekt erg mijn aandacht! Ruimte om mn tas binnen te zetten + licht
(https://www.dewitschijnde(...)Gw0_mvK6xoCi03w_wcB)
pi_161396387
Een bovenkant die je op vier punten kan verstellen (dus niet alleen een klep)?
Zijvakken van elastiek of een netje? Daar kan heel veel meer in dan in die stugge zijvakken waar je niet meer bij kan als je tas bomvol zit...
Somebody that I used to know
  woensdag 13 april 2016 @ 16:54:12 #152
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161402676
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2016 23:47 schreef sjaak_trekbek het volgende:

Oh, wat betreft tent, de Vango Blade 200 trekt erg mijn aandacht! Ruimte om mn tas binnen te zetten + licht
(https://www.dewitschijnde(...)Gw0_mvK6xoCi03w_wcB)
Ik heb geen ervaring met die tent en heb hem ook nooit irl gezien. Zelf heb ik wel zeer goede ervaringen met een Vango Banshee 200 die je hier (UK) regelmatig voor omgerekend rond de ¤100 kunt oppikken in de aanbieding. Daar heb ik meerdaagse treks mee gedaan in Schotland en Ethiopië (die tweede wel met ezel :P) en mee gekampeerd in Costa Rica (geen treks maar soms wel veel lopen met rugzak) en heeft zich bewezen in uiteenlopende weersomstandigheden.
Mijn reisverslagen
pi_161402804
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 16:54 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik heb geen ervaring met die tent en heb hem ook nooit irl gezien. Zelf heb ik wel zeer goede ervaringen met een Vango Banshee 200 die je hier (UK) regelmatig voor omgerekend rond de ¤100 kunt oppikken in de aanbieding. Daar heb ik meerdaagse treks mee gedaan in Schotland en Ethiopië (die tweede wel met ezel :P) en mee gekampeerd in Costa Rica (geen treks maar soms wel veel lopen met rugzak) en heeft zich bewezen in uiteenlopende weersomstandigheden.
Wij hadden het laatst nog over wandelroutes in de VS en hoe moeilijk het was om er fatsoenlijke info over te vinden; welnu, ik kwam gisteren onderstaande vrij informatieve site tegen over de Arizona Trail. Is wellicht interessant want er staat voor de verandering ook hoe je bij de trailheads moet komen zonder dat je een auto hebt. http://www.aztrail.org/

Maar de zoektocht naar meer info gaat natuurlijk door!
  woensdag 13 april 2016 @ 17:11:07 #154
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161403139
quote:
2s.gif Op woensdag 13 april 2016 16:59 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Wij hadden het laatst nog over wandelroutes in de VS en hoe moeilijk het was om er fatsoenlijke info over te vinden; welnu, ik kwam gisteren onderstaande vrij informatieve site tegen over de Arizona Trail. Is wellicht interessant want er staat voor de verandering ook hoe je bij de trailheads moet komen zonder dat je een auto hebt. http://www.aztrail.org/

Maar de zoektocht naar meer info gaat natuurlijk door!
Bedankt! Ik kende die link overigens al wel. De AZ trail is eentje waar ik al wel eens over heb gedacht en die me erg interessant lijkt. Alleen al vanwege de sterrenhemel daar :o. Het is wel de zwaarste van de bekende trails (zwaarder dan PCT, Appalachian, etc) volgens iemand die ze allemaal heeft gelopen. Het lijkt me vooral dat je met een erg zware rugzak loopt vanwege de hoeveelheid water die je moet meesjouwen want dat komt daar bijna nergens van nature voor. Maar ik heb me er nog niet echt in verdiept. Kwa trekking heb ik alleen nog maar ervaring met hele natte bestemmingen.

Keep them coming! :)
Mijn reisverslagen
  vrijdag 15 april 2016 @ 10:17:26 #155
153506 Captain_Fabulous
pi_161440915
Ik ga in begin Juni fietsen in de provence, en plan een paar dagen inSt Remy de Provence te bijven om m'n van Gogh manie uit te leven, en vroeg me af of er in Les Alpilles een beetje leuk te wandelen is, iemand daar al geweest? Het VVV zal wel wat routes hebben als ik daar binnenwip, maar liever persoonlijke ervaringen natuurlijk!

En ik wil liever geen zware schoenen meeslepen op de fiets, dus ik dacht aan een goed stel trail running schoenen ook voor het hiken aar, lichter, ook bruikbaar 's avonds in de stad enzo. Slecht idee?
  vrijdag 15 april 2016 @ 10:19:01 #156
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161440933
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 10:17 schreef Captain_Fabulous het volgende:

En ik wil liever geen zware schoenen meeslepen op de fiets, dus ik dacht aan een goed stel trail running schoenen ook voor het hiken aar, lichter, ook bruikbaar 's avonds in de stad enzo. Slecht idee?
Prima idee
Mijn reisverslagen
pi_161497614
Daarop inhakend: in hoeverre zijn trailrunners geschikt om meerdere dagen met bepakking mee te hiken in bergachtig gebied? Ik heb nu een set zware, hoge Lowa's die samen bijna twee kilo wegen. Mijn enkels krijg je er niet in kapot en de voeten blijven droog, maar ze zijn wel erg warm en zoals gezegd zwaar.

En vraag twee: waarom zou je bij lage wandelschoenen / trailrunners Goretex willen? Ze zijn laag dus er komt toch snel water in, en Goretex krijg je bij mijn weten moeilijk droog.

Ik heb deze schoenen op het oog, iemand ervaring / tips?
http://www.adidas.nl/terrex-fast-r-schoenen/AF5986.html
http://www.adidas.nl/terrex-swift-r-shoes/AF6147.html

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-04-2016 16:31:54 ]
  zondag 17 april 2016 @ 17:36:56 #158
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161499791
quote:
7s.gif Op zondag 17 april 2016 16:30 schreef Sloggi het volgende:
Daarop inhakend: in hoeverre zijn trailrunners geschikt om meerdere dagen met bepakking mee te hiken in bergachtig gebied? Ik heb nu een set zware, hoge Lowa's die samen bijna twee kilo wegen. Mijn enkels krijg je er niet in kapot en de voeten blijven droog, maar ze zijn wel erg warm en zoals gezegd zwaar.

En vraag twee: waarom zou je bij lage wandelschoenen / trailrunners Goretex willen? Ze zijn laag dus er komt toch snel water in, en Goretex krijg je bij mijn weten moeilijk droog.

Ik heb deze schoenen op het oog, iemand ervaring / tips?
http://www.adidas.nl/terrex-fast-r-schoenen/AF5986.html
http://www.adidas.nl/terrex-swift-r-shoes/AF6147.html
Geen ervaring met de schoenen in je links.

Ik ben het eens met je stelling over Goretex. Persoonlijk zou ik voor trailrunners juist schoenen kiezen die zoveel mogelijk waterdoorlatend zijn. Je accepteert dan dat je natte voeten krijgt maar het droogt dan ook weer snel en het is minder heet.

Zelf zou ik trailrunners overwegen voor meerdaagse treks als je vaak door riviertjes moet lopen. Als dat maar 1-2 keer per dag is dan heb ik liever boots die ik dan uittrek en om mijn nek hang en gebruik ik van die rubberen kayakschoentjes om over te steken (weegt en kost weinig). Maar als je om het kwartier een riviertje door moet (op sommige treks schijnt dat zo te zijn) dan zou ik trailschoenen overwegen en die gewoon aanhouden.

Voor mij persoonlijk is water oversteken het belangrijkste argument om etv voor trailschoenen te kiezen. Mijn leren boots (Meindl Burma/Bhutan - tweede paar inmiddels) zijn zo comfortabel dat ik ze de hele dag kan aanhouden. In vind ze ook nieteens zoveel warmer als trailschoenen. Ze zijn natuurlijk wel zwaarder maar ook stabieler en bieden meer bescherming.

Maar goed, er zijn veel ervaren trekkers die alles op trailschoenen doen dus voor veel mensen werkt het kennelijk prima. Het blijft een persoonlijk dingetje.
Mijn reisverslagen
pi_161499992
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2016 17:36 schreef SeLang het volgende:

[..]

Geen ervaring met de schoenen in je links.

Ik ben het eens met je stelling over Goretex. Persoonlijk zou ik voor trailrunners juist schoenen kiezen die zoveel mogelijk waterdoorlatend zijn. Je accepteert dan dat je natte voeten krijgt maar het droogt dan ook weer snel en het is minder heet.

Zelf zou ik trailrunners overwegen voor meerdaagse treks als je vaak door riviertjes moet lopen. Als dat maar 1-2 keer per dag is dan heb ik liever boots die ik dan uittrek en om mijn nek hang en gebruik ik van die rubberen kayakschoentjes om over te steken (weegt en kost weinig). Maar als je om het kwartier een riviertje door moet (op sommige treks schijnt dat zo te zijn) dan zou ik trailschoenen overwegen en die gewoon aanhouden.

Voor mij persoonlijk is water oversteken het belangrijkste argument om etv voor trailschoenen te kiezen. Mijn leren boots (Meindl Burma/Bhutan - tweede paar inmiddels) zijn zo comfortabel dat ik ze de hele dag kan aanhouden. In vind ze ook nieteens zoveel warmer als trailschoenen. Ze zijn natuurlijk wel zwaarder maar ook stabieler en bieden meer bescherming.

Maar goed, er zijn veel ervaren trekkers die alles op trailschoenen doen dus voor veel mensen werkt het kennelijk prima. Het blijft een persoonlijk dingetje.
Bedankt voor je reactie! Het schijnt dat gewicht aan je voeten relatief heel veel energie kost. Daarom vind ik trailrunners ook een interessante optie.

Toch maar eens wat bestellen, het is sowieso goed beide soorten schoenen te hebben. Ik heb alleen hoge Lowa's, en op het vlakke is dat echt overkill.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 17-04-2016 17:44:33 ]
  zondag 17 april 2016 @ 17:50:09 #160
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161500131
quote:
7s.gif Op zondag 17 april 2016 17:43 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Bedankt voor je reactie! Het schijnt dat gewicht aan je voeten relatief heel veel energie kost. Daarom vind ik trailrunners ook een interessante optie.
Dat is ook zeker waar. Er zijn voordelen en nadelen. De afweging is voor mij persoonlijk tot nu toe uitgevallen in het voordeel van boots maar voor jou kan dat weer anders zijn.

quote:
Toch maar eens wat bestellen, het is sowieso goed beide soorten schoenen te hebben. Ik heb alleen hoge Lowa's, en op het vlakke is dat echt overkill.
Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Vooral hier posten! :)
Mijn reisverslagen
  zondag 17 april 2016 @ 20:56:06 #161
67089 Gillingham
The horror...
pi_161505273
quote:
7s.gif Op zondag 17 april 2016 17:43 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Schijnt dat 100 gram extra aan je voeten qua belasting overeen komt met 500 gram extra op je rug, dus dan gaat het al snel. Maar beste manier om erachter te komen is het zelf uitproberen.
  zondag 17 april 2016 @ 21:04:23 #162
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161505627
quote:
1s.gif Op zondag 17 april 2016 20:56 schreef Gillingham het volgende:

[..]

Schijnt dat 100 gram extra aan je voeten qua belasting overeen komt met 500 gram extra op je rug, dus dan gaat het al snel. Maar beste manier om erachter te komen is het zelf uitproberen.
Ik vind dat niet te vergelijken. Het loopt uiteraard zwaarder omdat je het gewicht van je schoenen steeds moet optillen met je benen dus je benen worden vermoeider dan ze zouden worden met lichtere schoenen. Maar bij mij is vermoeide benen nooit de beperkende factor. Het is meer dat ik na een dag moe ben van het tillen van een zware rugzak maar die vermoeidheid zit dan niet zozeer in de benen.

Maar ook dit zal per persoon wel verschillen denk ik. Daarom inderdaad gewoon uitproberen wat voor jou werkt :)
Mijn reisverslagen
pi_161514259
Leuke discussie. Schijnbaar gaat het om persoonlijke voorkeur.

Volgende ingewikkelde is de slaapzak. Wat gebruiken jullie? Ik wil kunnen slapen bij +-0 graden. Beste warmte/compactheid/degelijkheid/prijs combi? :p
pi_161514910
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 07:47 schreef sjaak_trekbek het volgende:
Leuke discussie. Schijnbaar gaat het om persoonlijke voorkeur.

Volgende ingewikkelde is de slaapzak. Wat gebruiken jullie? Ik wil kunnen slapen bij +-0 graden. Beste warmte/compactheid/degelijkheid/prijs combi? :p
Iets met dons, al moet je niet verwachten voor een dubbeltje op de eerste rang te kunnen zitten :)
  maandag 18 april 2016 @ 09:21:31 #165
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_161514944
quote:
2s.gif Op maandag 18 april 2016 09:18 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Iets met dons, al moet je niet verwachten voor een dubbeltje op de eerste rang te kunnen zitten :)
Ben ik niet helemaal met je eens. Ik heb al jarenlang een slaapzak waarvan ik me niet kan voorstellen dat er dons in zit en die houd mij ook bij 0 graden warm.
pi_161515073
Ik zweer ook bij dons. Licht en lekker warm.

Over twee maanden gaan wij naar Ierland. Ondanks dat we de auto bij hebben gaan we veel lopen. Dan is er immers meer te zien. Iemand nog tips?
I solemnly swear i'm up to no good
pi_161515158
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 09:21 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Ben ik niet helemaal met je eens. Ik heb al jarenlang een slaapzak waarvan ik me niet kan voorstellen dat er dons in zit en die houd mij ook bij 0 graden warm.
Er zijn ook warme slaapzakken met synthetische vulling natuurlijk. Het voordeel van dons is weer dat je het erg ver kan samendrukken.
:)
pi_161515521
Dons is inderdaad licht en compact. Ik heb er een in Nepal gekocht, van 'The North Face' (de aanhalingstekens staan er niet voor niets). Omgerekend 60 euro en bij de naden ontsnapt er wel eens een veertje, maar hij heeft me 4 weken lang - met elke dag in- en uitpakken, dus daar heeft hij wel meer van te lijden - warm gehouden bij temperaturen van -10 en lager.
pi_161515562
Wij zijn terug van een verkenningsvakantie in het Westen van de VS. California, Utah, Arizona... allemaal zeer veel wandelpotentie, ook voor iemand met hoogtevrees (Mr.Mo) :P Dus nu we weten waar we het mooi vinden gaan we eens plannen (en trainen) voor meerdaagse tochten aldaar O+
Ja doei.
  maandag 18 april 2016 @ 10:10:10 #170
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161515578
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 07:47 schreef sjaak_trekbek het volgende:

De beste warmte/gewicht is nog altijd dons. Maar dons is veel duurder dan synthetische vulling. Verder zit er ook nog een groot prijs en performance verschil tussen verschillende kwaliteiten dons. Zoals vaak is het hier dus ook weer: you get what you pay for.

Ik heb zelf meerdere slaapzakken waarvan ik er nu nog twee regelmatig gebruik. De eerste is een synthetische Vango slaapzak die ik voor £55 in de aanbieding had opgepikt. Weegt 1,2kg en voldoet nog net tot 0 graden als ik een liner gebruik en wat extra kleren aantrek. Dit is mijn eerste keuze als het niet koud is en er groot risico is op verlies/ beschadiging.

De andere is een Cumulus met goede kwaliteit hydrophobic down (850 cuin) en die houdt me warm tot ver onder nul terwijl het gewicht maar 1,0kg is. Daar heb ik dan wel iets van ¤300 voor betaald.

Ik heb nog een andere donzen slaapzak met lagere kwaliteit dons die ongeveer even warm is als de Cumulus maar die weegt bijna 1,8kg (incl compressiezak). Die heb ik in Nepal gekocht voor omgerekend ¤70 en gebruikt voor mijn Khumbu trek van 5 weken. Uitstekende slaapzak voor het geld!

Het loopt dus aardig uiteen. Uiteindelijk is het gewoon de vraag wat je bereid bent te betalen.

Overigens: één van je meest ondergewaardeerde items is je matras! De meeste warmte verlies je namelijk via de grond. Denk daaraan voordat je veel geld uitgeeft aan een dure slaapzak. Hou er ook rekening mee dat het effect van afkoeling via de grond sterker wordt naarmate de kwaliteit van je slaapzak toeneemt! De beste/duurste slaapzakken zijn het meest comprimeerbaar en dat betekent dat ze nauwelijks meer isolatie bieden tussen jou en de matras/grond !
Mijn reisverslagen
pi_161515611
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 10:10 schreef SeLang het volgende:
Overigens: één van je meest ondergewaardeerde items is je matras! De meeste warmte verlies je namelijk via de grond. Denk daaraan voordat je veel geld uitgeeft aan een dure slaapzak.
Waarheid!
Ja doei.
pi_161515696
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 10:09 schreef motorbloempje het volgende:
Wij zijn terug van een verkenningsvakantie in het Westen van de VS. California, Utah, Arizona... allemaal zeer veel wandelpotentie, ook voor iemand met hoogtevrees (Mr.Mo) :P Dus nu we weten waar we het mooi vinden gaan we eens plannen (en trainen) voor meerdaagse tochten aldaar O+
Vertel eens meer over waar je precies bent geweest ;) Ik wil volgend jaar eens stukkie gaan lopen in dat gebied (waarschijnlijk wordt het Arizona), dus hoe meer info hoe beter :)
  maandag 18 april 2016 @ 10:18:48 #173
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161515713
Ja we willen een reisverslag!
Mijn reisverslagen
pi_161515724
ik zit nu nog in m'n jetlag (gisteren pas om 5 uur 's avonds thuisgekomen en bij elkaar 33 uur wakker geweest ofzo ;( ) dus zal later nog even wat uittikken, al hebben we vooral korte wandelingen gemaakt daar (max 10 mijl). Hebben rondgehobbeld in Yosemite Valley, Sequoia, Death Valley, Zion en Grand Canyon. :)
Ja doei.
  maandag 18 april 2016 @ 10:21:08 #175
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_161515739
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 10:10 schreef SeLang het volgende:

[..]

De beste warmte/gewicht is nog altijd dons. Maar dons is veel duurder dan synthetische vulling. Verder zit er ook nog een groot prijs en performance verschil tussen verschillende kwaliteiten dons. Zoals vaak is het hier dus ook weer: you get what you pay for.

Ik heb zelf meerdere slaapzakken waarvan ik er nu nog twee regelmatig gebruik. De eerste is een synthetische Vango slaapzak die ik voor £55 in de aanbieding had opgepikt. Weegt 1,2kg en voldoet nog net tot 0 graden als ik een liner gebruik en wat extra kleren aantrek. Dit is mijn eerste keuze als het niet koud is en er groot risico is op verlies/ beschadiging.

De andere is een Cumulus met goede kwaliteit hydrophobic down (850 cuin) en die houdt me warm tot ver onder nul terwijl het gewicht maar 1,0kg is. Daar heb ik dan wel iets van ¤300 voor betaald.

Ik heb nog een andere donzen slaapzak met lagere kwaliteit dons die ongeveer even warm is als de Cumulus maar die weegt bijna 1,8kg (incl compressiezak). Die heb ik in Nepal gekocht voor omgerekend ¤70 en gebruikt voor mijn Khumbu trek van 5 weken. Uitstekende slaapzak voor het geld!

Het loopt dus aardig uiteen. Uiteindelijk is het gewoon de vraag wat je bereid bent te betalen.

Overigens: één van je meest ondergewaardeerde items is je matras! De meeste warmte verlies je namelijk via de grond. Denk daaraan voordat je veel geld uitgeeft aan een dure slaapzak. Hou er ook rekening mee dat het effect van afkoeling via de grond sterker wordt naarmate de kwaliteit van je slaapzak toeneemt! De beste/duurste slaapzakken zijn het meest comprimeerbaar en dat betekent dat ze nauwelijks meer isolatie bieden tussen jou en de matras/grond !
Ik heb zo'n reflectiematje. Werkt dat eigenlijk nog een beetje of is dat vooral een nice to have?

En welke matjes zijn wel en niet geschikt? Ik heb een opblaasbare van een paar cm dik. (merk en type ben ik even kwijt) Edit: een Exped Syn UL 7 LW heb ik.
  maandag 18 april 2016 @ 10:38:10 #176
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161516052
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 10:21 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Ik heb zo'n reflectiematje. Werkt dat eigenlijk nog een beetje of is dat vooral een nice to have?

En welke matjes zijn wel en niet geschikt? Ik heb een opblaasbare van een paar cm dik. (merk en type ben ik even kwijt) Edit: een Exped Syn UL 7 LW heb ik.
Ik heb geen ervaring met die reflectiematjes. Die Exped Syn UL 7 LW is volgens mij een prima mat. Is trouwens ongeveer even warm als mijn NeoAir Xlite, alleen wat zwaarder.

Voor de duidelijkheid: warmer kan ook een nadeel zijn natuurlijk. Soms vind ik mijn matrasje te warm. En soms net iets te koud (als ik op bevroren grond kampeer bijvoorbeeld). Maar gemiddeld voor de plekken waar ik tot nu toe ben geweest was het het juiste compromis.

Btw: voor bepaalde bestemmingen (bijvoorbeeld Arizona ;) ) zou ik dan weer geen opblaasbare mat meenemen maar zo'n schuimding, vanwege de hogere kans op lekkage die je hebt in landen met cactussen en doornstruiken.

Het houdt ook nooit op! Keuzes, keuzes,... :P
Mijn reisverslagen
  maandag 18 april 2016 @ 10:40:15 #177
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161516088
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 10:19 schreef motorbloempje het volgende:
ik zit nu nog in m'n jetlag (gisteren pas om 5 uur 's avonds thuisgekomen en bij elkaar 33 uur wakker geweest ofzo ;( ) dus zal later nog even wat uittikken, al hebben we vooral korte wandelingen gemaakt daar (max 10 mijl). Hebben rondgehobbeld in Yosemite Valley, Sequoia, Death Valley, Zion en Grand Canyon. :)
Neem lekker de tijd zou ik zeggen. Liever een uitgebreider verslag dat langer op zich laat wachten. Ik post mijn eigen verslagen ook meestal pas 2 weken after the fact
Mijn reisverslagen
pi_161516180
Hier ook exped matje. Ik vind ze fijn. Maar ik wordt wakker van het geluid als ik me omdraai heb er daarom altijd wat onder liggen :@
I solemnly swear i'm up to no good
pi_161516338
Ik heb een Thermarest Trail Lite, misschien niet de lichtste, maar dat maakt me nooit zo heel veel uit (moeilijk doen over een paar gram hier en daar terwijl je een kilo per aan eten mee moet nemen vind ik altijd een beetje ver gaan).
Daarnaast heb ik ook nog een uitermate hufterproof schuimding dat inmiddels als 26(!) jaar oud is en echt geen kont weegt. Is in 2014 nog mee geweest tijdens mijn fietstocht door noord Australië, hier moest ik wel op gewicht letten omdat de maximale hoeveelheid bagage die ik mee kon nemen 30kg was. Dat was inclusief fiets en kampeerspul.
  maandag 18 april 2016 @ 11:00:26 #180
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161516499
quote:
2s.gif Op maandag 18 april 2016 10:52 schreef xpompompomx het volgende:
Ik heb een Thermarest Trail Lite,
Dat is een self-inflating matje en die hebben het voordeel dat als hij lek raakt dat je dan in elk geval nog een laagje schuim hebt waar je op ligt.
Mijn reisverslagen
pi_161516531
quote:
2s.gif Op maandag 18 april 2016 10:52 schreef xpompompomx het volgende:
Ik heb een Thermarest Trail Lite
Die heb ik ook. Best een dikke, want ik heb wat rugproblemen, en té harde ondergrond is echt funest. Dan kan ik de dag erna geen stap meer zetten ;(
Ja doei.
pi_161516562
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 11:00 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat is een self-inflating matje en die hebben het voordeel dat als hij lek raakt dat je dan in elk geval nog een laagje schuim hebt waar je op ligt.
Dat klopt, in mijn vorige thermarest heb ik, misschien wel precies een jaar geleden in Nepal, per ongeluk gesloopt door er een enorme winkelhaak in te trekken terwijl ik nog een paar weken moest. Tape en superlijm deden wonderen.

(even patsen met het feit dat ik de tijdens de aardbeving in de Himalaya zat ;) )
  maandag 18 april 2016 @ 11:22:16 #183
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161516986
quote:
12s.gif Op maandag 18 april 2016 11:03 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Dat klopt, in mijn vorige thermarest heb ik, misschien wel precies een jaar geleden in Nepal, per ongeluk gesloopt door er een enorme winkelhaak in te trekken terwijl ik nog een paar weken moest. Tape en superlijm deden wonderen.

(even patsen met het feit dat ik de tijdens de aardbeving in de Himalaya zat ;) )
Heheh! Maar het slechtste scenario is niet een duidelijk zichtbare winkelhaak maar een lek dat je niet kunt vinden. Zeker in plaatsen zonder water. Ik zou eens proberen hoe bruikbaar hij is als je erop gaat liggen met het ventiel open. Lekkage scenario moet je je echt op voorbereiden als je naar AZ gaat.

@motorbloempje
Comfort hebben is inderdaad erg fijn. Mijn huidige matje is ook echt super comfortabel. Na een zware dag lekker slapen als een koning :z

Ik heb trouwens ook jarenlang zonder matrasje geslapen. Gewoon in een dunne slaapzak op het tentzeil gaan liggen. Maar dat was in zuid Europa in de zomer dus warme grond en toen was ik nog een stuk jonger.
Mijn reisverslagen
  maandag 18 april 2016 @ 11:26:39 #184
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_161517106
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 11:22 schreef SeLang het volgende:
Ik heb trouwens ook jarenlang zonder matrasje geslapen. Gewoon in een dunne slaapzak op het tentzeil gaan liggen.
Dit zou ik echt niet kunnen. En ik ben relatief jong.
pi_161517139
Met dik bedoel ik trouwens 5cm geloof ik, of 7, een van de twee. Neemt wat ruimte in, maar het is het waard. Al moet ik even gaan herevalueren voor een trekkingpack en wat daar in/bij past, ook qua slaapzak (straks even teruglezen).

Gut, wel veel enge verhalen gelezen en gehoord over de routes waar we willen lopen overigens :') toen we er waren was er ook een meisje van 23 vermist geraakt. Al was die alleen gaan lopen en wrsch de Grand Canyon in gevallen ergens. Ze hebben haar een anderhalve week later nog steeds niet gevonden -O-
Ja doei.
pi_161517153
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 11:26 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Dit zou ik echt niet kunnen. En ik ben relatief jong.
Ik heb afgelopen januari nog zonder matje, slaapzak of tent in de Kalahari geslapen :P
pi_161517254
/me heeft wel een beetje last van wat angstvormen her en der :') niet heel goed te combineren soms met mijn liefde voor avontuur, reizen en wandelen in zo puur mogelijke natuur :@
Ja doei.
  maandag 18 april 2016 @ 11:36:13 #188
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_161517337
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 11:27 schreef motorbloempje het volgende:
Met dik bedoel ik trouwens 5cm geloof ik, of 7, een van de twee. Neemt wat ruimte in, maar het is het waard. Al moet ik even gaan herevalueren voor een trekkingpack en wat daar in/bij past, ook qua slaapzak (straks even teruglezen).

Gut, wel veel enge verhalen gelezen en gehoord over de routes waar we willen lopen overigens :') toen we er waren was er ook een meisje van 23 vermist geraakt. Al was die alleen gaan lopen en wrsch de Grand Canyon in gevallen ergens. Ze hebben haar een anderhalve week later nog steeds niet gevonden -O-
Ik kan me goed voorstellen dat als je daar valt, het lang kan duren voordat je gevonden bent.

Aan de andere kant, je hoort 1 verhaal waar het fout gaat en 1000 waar het goed gaat ;)
quote:
2s.gif Op maandag 18 april 2016 11:28 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Ik heb afgelopen januari nog zonder matje, slaapzak of tent in de Kalahari geslapen :P
Lijkt me niet heel chill om eerlijk te zijn.
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 11:32 schreef motorbloempje het volgende:
[me=motorbloempje]heeft wel een beetje last van wat angstvormen her en der :') niet heel goed te combineren soms met mijn liefde voor avontuur, reizen en wandelen in zo puur mogelijke natuur :@ [/me]
Ik misschien wat te weinig af en toe.

Gewoon je gezonde verstand gebruiken en dan komt het wel goed.

http://drunkcyclist.com/2016/04/11/53134/ Dit is imo een mooi verhaal over hoe teruggaan soms de beste manier is, hoe vervelend dan ook.
  maandag 18 april 2016 @ 11:36:50 #189
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161517347
quote:
2s.gif Op maandag 18 april 2016 11:28 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Lijkt me schitterend ^O^. Moet ook een machtig mooie sterrenhemel zijn daar in de woestijn.

Of zoiets leuk is hangt vooral af van de hoeveelheid insekten. In bijvoorbeeld Griekenland heb ik ook wel eens op die manier geslapen, maar Schotland of Zweden in de zomer... :X

Ik wil nog weleens naar Schotland in de herfst als alle midges dood zijn. Maar rond die tijd ben ik altijd ergens anders op reis. Ik heb @#$@!! veel te weinig tijd om alles te doen wat ik wil!
Mijn reisverslagen
pi_161517415
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 11:36 schreef kanovinnie het volgende:

Lijkt me niet heel chill om eerlijk te zijn.

Het was wel goed te doen, want het was zomer. Nadeel waren de kruipbeestjes( je voelt alles kriebelen ;) ) en de verse sporen van olifanten, hyena's, leeuwen en een luipaard die we overdag in de buurt hadden gezien maakten het wat spannender ;)
pi_161517618
Weet overigens nog steeds niet zeker waar ik komende zomer heen zal gaan.
  maandag 18 april 2016 @ 11:48:56 #192
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_161517636
quote:
6s.gif Op maandag 18 april 2016 11:39 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Het was wel goed te doen, want het was zomer. Nadeel waren de kruipbeestjes( je voelt alles kriebelen ;) ) en de verse sporen van olifanten, hyena's, leeuwen en een luipaard die we overdag in de buurt hadden gezien maakten het wat spannender ;)
Ik ben daar echt een te groot luxepaard voor :P
pi_161517814
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 11:48 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Ik ben daar echt een te groot luxepaard voor :P
Ik ben juist echt dol op het primitievere werk. Op eigen kracht door de wildernis kunnen reizen of er kunnen leven, vind ik echt een waanzinnig interessante combinatie van kennis en kunde. Je eigen eten kunnen vinden(ook al is dat erg moeilijk en verschillend per gebied) valt daar natuurlijk ook onder :)

Dit was trouwens in het kader van een survival/bushcraftcursus bij Bosjesmannen in Namibië.
  maandag 18 april 2016 @ 11:57:51 #194
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161517882
quote:
15s.gif Op maandag 18 april 2016 11:48 schreef xpompompomx het volgende:
Weet overigens nog steeds niet zeker waar ik komende zomer heen zal gaan.
Ik ga deze zomer weer 6-8 weken kamperen in Schotland (afhankelijk van het weer). Even werken aan mijn Munro lijst - ik heb inmiddels 113 van de 282 "beklommen" :P. Maar dat is dus grotendeels autokamperen (dus relaxed) met misschien een paar keer een meerdaagse trek waarbij ik de auto achterlaat. (Vertrekdatum hangt af van de pimpelmeesjes in mijn nestkastje (met camera). Ik wacht nog steeds op het eerste ei :D )

Voor het najaar (~november) zit ik te denken aan trekking in Nieuw Zeeland voor 5-6 weken, maar daar moet ik nog heel veel voor uitzoeken want ik heb echt nog geen flauw idee hoe/ wat/ waar.
Mijn reisverslagen
  maandag 18 april 2016 @ 11:59:03 #195
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_161517907
quote:
2s.gif Op maandag 18 april 2016 11:55 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Ik ben juist echt dol op het primitievere werk. Op eigen kracht door de wildernis kunnen reizen of er kunnen leven, vind ik echt een waanzinnig interessante combinatie van kennis en kunde. Je eigen eten kunnen vinden(ook al is dat erg moeilijk en verschillend per gebied) valt daar natuurlijk ook onder :)

Dit was trouwens in het kader van een survival/bushcraftcursus bij Bosjesmannen in Namibië.

Dit is gek genoeg voor mij :D

Ik snap je wel verder, maar het is mij een stap te ver. Ik vind het wel echt gaaf dat jij dat gaaf vind.

Ray mears is jouw held?
pi_161517926
Drink je ook je eigen pis?
  maandag 18 april 2016 @ 12:01:05 #197
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_161517952
pi_161518009
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 11:59 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Dit is gek genoeg voor mij :D

Ik snap je wel verder, maar het is mij een stap te ver. Ik vind het wel echt gaaf dat jij dat gaaf vind.

Ray mears is jouw held?

Mors Kochanski en Les Hiddins natuurlijk, voor zover ik al aan helden doe. :P
pi_161518018
Ik schrik altijd wel hoe slecht voorbereid ik mensen op pad zie gaan. In Death Valley wandelen met een klein flesje water, bijvoorbeeld. Het mag dan wel een relatief korte wandeling zijn, maar mijn god, op een klein stukje van 2.5 mijl was het al kokend heet en drink je aardig wat weg (waren alleen even een canyon ingewandeld)... :o :@ Dan denk ik "oooh.. wij zijn best goed voorbereid". :')
Ja doei.
  maandag 18 april 2016 @ 12:04:04 #200
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161518036

En dergelijke O+
Mijn reisverslagen
pi_161518046
Les Stroud _O_
Ja doei.
pi_161518049