Beide is prima, ik doelde op wat ik een beetje aan moet schaffen om het een relaxte enigzins comfortabele tocht te maken. Maar als jullie goede ervaringen met bepaalde merken hebben is dat ook erg welkom hoorquote:Op zondag 13 maart 2016 17:12 schreef victorinox het volgende:
[..]
Je bedoelt merken en gadgets? Of een lijstje met spullen die je nodig hebt op een wandeltocht?
Goede kleren die aangepast zijn op het klimaat waarin je aan het smurfen bent zijn natuurlijk wel fijn. Je geeft aan naar Ijsland te willen gaan, dus, ik zou zeggen, een goede waterdichte jas, een regenbroek, gamaschen, een stevige broek (bv van Fjallraven), sneldrogende onderkleren (van bv Icebreaker) en voor als je het koud krijgt iets van een fleece, of als je wat meer centjes uit wil geven een donsjas of iets met syntetische dons. Handschoenen zijn ook fijn natuurlijkquote:Op zondag 13 maart 2016 17:45 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
Beide is prima, ik doelde op wat ik een beetje aan moet schaffen om het een relaxte enigzins comfortabele tocht te maken. Maar als jullie goede ervaringen met bepaalde merken hebben is dat ook erg welkom hoor
Voor een 60-80L model heb ik zeer goede ervaringen met de Osprey Aether 70. Die draagt heel erg comfortabel. Afgelopen jaar de Kungsleden trek en diverse treks in Patagonië mee gedaan (zie mijn reisverslagen). Dat was dan wel met volledige kampeeruitrusting en tot wel 10 dagen eten mee.quote:Op woensdag 24 februari 2016 12:57 schreef BredeBroeder het volgende:
Wist niet eens dat dit topic bestond, afijn.
Vind wandelen hartstikke tof, niet een blokje om in de buurt maar gewoon wat onbekendere gebieden. Ik wil misschien dit jaar (of over 2 jaar) gaan backpacken, en daarin wil ik sowieso een trekking in Nepal doen door de bergen, heb al een klein beetje ervaring met lange stukken wandelen, vroeger veel gemarst dus dat scheeltHebben jullie nog tips voor een goede rugzak, ben opzoek naar ongeveer een 60-80L model, ik heb er nu 1 van Lowe Alpine, topkwaliteit van defensie verstrekt, heerlijk ding maar redelijk onhandig voor een standaard burger zegmaar. Gekke kleurtjes ofzo maakt niet uit, dan ben ik maar een beetje hipster
![]()
Het probleem waar ik vooral mee zit is dat in de VS de mooiste/ populairste routes vaak van tevoren gereserveerd moeten worden (incl kampeerplekken, dacht ik). En dat geldt ook voor bijvoorbeeld Nieuw Zeeland. Op die manier is er natuurlijk niets aan. Maar ik heb me er nog niet echt in verdiept. Ik ben wel benieuwd naar jouw bevindingen wat dit betreft.quote:Op woensdag 24 februari 2016 15:02 schreef xpompompomx het volgende:
Heeft er hier iemand ervaring met lange trektochten in de VS? Heb weer aardig wat vakantiedagen op te maken dit jaar, en ik zoek iets lekker zwaars waar ik een week of 2 zoet mee kan zijn, het liefste in het westen van het land (Californië, Utah, Arizona en dat soort staten). Er zijn natuurlijk een hele zooi lange afstandswandelroutes in de VS en nog meer wandelroutes in nationale parken, maar het probleem waar ik telkens tegen aan loop is dat ze op onhandige plekken beginnen en/of eindigen.
Niet geschoten is altijd mis natuurlijk
Ja en die moet je dus van tevoren reserveren en er zijn maar een beperkt aantal plaatsen en die zitten na een paar minuten al vol. Dat soort gedoe bedoel ik dus.quote:Op vrijdag 18 maart 2016 10:05 schreef motorbloempje het volgende:
Ik zou graag het John Muir Trail wel eens willen doen, of helemaal die-hard: het Pacific Crest Trail (of deel ervan).
Dat zeg ik toch ook.quote:Op vrijdag 18 maart 2016 10:10 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ja en die moet je dus van tevoren reserveren en er zijn maar een beperkt aantal plaatsen en die zitten na een paar minuten al vol. Dat soort gedoe bedoel ik dus.
Voor mij is de lol er dan al af. Het leuke van trekking voor mij is juist de flexibiliteit en geen vast plan hebben. Als je gelijk in de problemen komt als je ergens een dagje langer wilt blijven of juist wilt doorlopen...quote:
Ik heb inmiddels wat boekjes over wandelroutes in de bekendere nationale parken besteld, maar de postbode schiet nog niet heel erg opquote:Op vrijdag 18 maart 2016 10:00 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het probleem waar ik vooral mee zit is dat in de VS de mooiste/ populairste routes vaak van tevoren gereserveerd moeten worden (incl kampeerplekken, dacht ik). En dat geldt ook voor bijvoorbeeld Nieuw Zeeland. Op die manier is er natuurlijk niets aan. Maar ik heb me er nog niet echt in verdiept. Ik ben wel benieuwd naar jouw bevindingen wat dit betreft.
Bevindingen graag hier posten! Ik wil zelf namelijk ook erg graag eens die kant op voor een aantal lange treks maar al die beperkingen hebben me tot nu toe afgeschrikt.quote:Op vrijdag 18 maart 2016 10:45 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik heb inmiddels wat boekjes over wandelroutes in de bekendere nationale parken besteld, maar de postbode schiet nog niet heel erg op
Ik hoop dat het wat wordt inderdaad. Want naast lekker pittig sjouwen ben ik ook wel van het wildkamperen. Heb dus ook weinig zin om telkens weer verplicht op een kampeerplek te moeten staan.quote:Op vrijdag 18 maart 2016 11:04 schreef SeLang het volgende:
[..]
Bevindingen graag hier posten! Ik wil zelf namelijk ook erg graag eens die kant op voor een aantal lange treks maar al die beperkingen hebben me tot nu toe afgeschrikt.
Voor Nieuw Zeeland geldt eigenlijk hetzelfde.
In national parks vrees ik dat je daar sowieso aan vast zit. Maar dat is nog tot daar aan toe zolang je dat maar niet van tevoren hoeft te reserveren.quote:Op vrijdag 18 maart 2016 11:12 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik hoop dat het wat wordt inderdaad. Want naast lekker pittig sjouwen ben ik ook wel van het wildkamperen. Heb dus ook weinig zin om telkens weer verplicht op een kampeerplek te moeten staan.
Dat is wel baas! Lijkt me echt schitterend.quote:Op vrijdag 18 maart 2016 11:14 schreef xpompompomx het volgende:
Over wildkamperen gesproken, afgelopen januari heb ik nog een paar nachtjes in de Kalahari door mogen brengen zonder slaapzak, matje, tent of zeiltje. Was ondanks de kruipbeestjes nog opvallend goed te doen.
Hoe was het?quote:Op donderdag 17 december 2015 22:33 schreef victorinox het volgende:
In februari ga ik ook naar Argentinië, maar dan noordelijker, de Aconcagua beklimmen.
Ik was al een beetje jassen aan het kijken en ik wil iets wat een beetje allround isquote:Op zondag 13 maart 2016 19:36 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Goede kleren die aangepast zijn op het klimaat waarin je aan het smurfen bent zijn natuurlijk wel fijn. Je geeft aan naar Ijsland te willen gaan, dus, ik zou zeggen, een goede waterdichte jas, een regenbroek, gamaschen, een stevige broek (bv van Fjallraven), sneldrogende onderkleren (van bv Icebreaker) en voor als je het koud krijgt iets van een fleece, of als je wat meer centjes uit wil geven een donsjas of iets met syntetische dons. Handschoenen zijn ook fijn natuurlijk
Persoonlijk zou ik idd voor losse laagjes gaan. Dat is toch wat flexibeler en dat kun je beter op je eigen specifieke wensen aanpassen.quote:Op vrijdag 18 maart 2016 11:32 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
Ik was al een beetje jassen aan het kijken en ik wil iets wat een beetje allround isik zag bijvoorbeeld 3 in 1 jassen. Is dat prettig of kan ik beter een goeie warme en dan een losse dunne nemen? Vaak zijn combinatie dingen t allemaal net-niet heb ik het idee
maar wie weet is het hiermee anders
Inderdaad en dat is een beetje jammer. Dat is ook een belangrijke reden waarom ik nog steeds zoekende ben.quote:Op vrijdag 18 maart 2016 11:28 schreef SeLang het volgende:
[..]
In national parks vrees ik dat je daar sowieso aan vast zit. Maar dat is nog tot daar aan toe zolang je dat maar niet van tevoren hoeft te reserveren.
En treks zoals de Pacific Crest Trail laten ze maar een beperkt aantal mensen toe. De inschrijving opent 180 dagen van tevoren en zit dan na een paar minuten al vol. Dan moet je dus elke avond rond middernacht bij de fax gaan zitten en proberen om er tussen te komen.
Dat was het zeker! Was onderdeel van een survival/bushcraftcursus bij/met Bosjesmannen in Namibië. Superinteressant spul allemaal, vrouwen die enorme bergen eten uit de bush kunnen halen, terwijl de mannen weer meesterspoorzoekers zijn, bogen bouwen etc etc.quote:[..]
Dat is wel baas! Lijkt me echt schitterend.
Gaaf man!quote:Op vrijdag 18 maart 2016 11:41 schreef xpompompomx het volgende:
Dat was het zeker! Was onderdeel van een survival/bushcraftcursus bij/met Bosjesmannen in Namibië. Superinteressant spul allemaal, vrouwen die enorme bergen eten uit de bush kunnen halen, terwijl de mannen weer meesterspoorzoekers zijn, bogen bouwen etc etc.
Door schade en schande wordt men wijsquote:Op vrijdag 18 maart 2016 15:50 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Het was een beetje een stuntelvakantie. Op de eerste dag gaan langlaufen, en dat bleek achteraf het moeilijkste parcours te zijn dat ze hadden, en ik was een stuk slechter dan ik me herinnerde. De dag daarna dus de berg op maa dan anders. Enorm naar ons zin gehad, maar ik heb slimmere dingen gedaan.
Dan mag je mij zo langzamerhand Einstein gaan noemenquote:Op vrijdag 18 maart 2016 16:01 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Door schade en schande wordt men wijs
Dat kan prima als je gaat wildkamperen in de VS, mits in de wildernis (veel nationale parkern hebben ook veel wildernis gebieden). De JMT en PCT zijn echt niet bedoeld om elke avond een vaste slaapplek te hebben. Je kunt gewoon je eigen tempo lopen en je tent opzetten waar je wilt (mits conform de geldende regels). De populariteit en het reserveringssysteem zijn niet ideaal, maar het voordeel is dat de gebieden daar vaak 'wilder' aan doen (en veel indrukwekkendere fauna bevatten) dan hier in Europa. Is de enige manier om de de boel enigszins toegankelijk te houden, maar toch te conserveren.quote:Op vrijdag 18 maart 2016 10:15 schreef SeLang het volgende:
[..]
Voor mij is de lol er dan al af. Het leuke van trekking voor mij is juist de flexibiliteit en geen vast plan hebben. Als je gelijk in de problemen komt als je ergens een dagje langer wilt blijven of juist wilt doorlopen...
De oplossing is waarschijnlijk om voor minder populaire routes te gaan.
Die permits krijgen voor de JMT en de logistiek van bevoorraden (jezelf eten opsturen e.d. - allemaal wat lastiger te regelen als je niet in de VS woont of lokaal iemand hebt die je daarin ondersteunt) zijn het grootste probleem. Je zit verder inderdaad niet vast aan een schema, afgezien van entry en exit punt/ datum. Ik dacht dat eerder ergens gelezen te hebben maar dat klopt dus niet. Dat is wel zo bij de "Great Walks" in Nieuw Zeeland, waar je alleen op campsites mag kamperen die van tevoren gereserveerd moeten worden.quote:Op vrijdag 18 maart 2016 20:02 schreef Gillingham het volgende:
[..]
Dat kan prima als je gaat wildkamperen in de VS, mits in de wildernis (veel nationale parkern hebben ook veel wildernis gebieden). De JMT en PCT zijn echt niet bedoeld om elke avond een vaste slaapplek te hebben. Je kunt gewoon je eigen tempo lopen en je tent opzetten waar je wilt (mits conform de geldende regels). De populariteit en het reserveringssysteem zijn niet ideaal, maar het voordeel is dat de gebieden daar vaak 'wilder' aan doen (en veel indrukwekkendere fauna bevatten) dan hier in Europa. Is de enige manier om de de boel enigszins toegankelijk te houden, maar toch te conserveren.
Aan de andere kant zijn er genoeg minder populaire routes waar het veel minder moeilijk is om een permit te bemachtigen.
Ik heb de top bereikt (6962m).quote:Op vrijdag 18 maart 2016 11:32 schreef SeLang het volgende:
[..]
Hoe was het?
Is / komt er een reisverslag(je)?
Hoe lang heb je moeten acclimatiseren? Was dit een solo trek of met een groep? Hoeveel dagen eten mee moeten zeulen?quote:Op zaterdag 19 maart 2016 12:01 schreef victorinox het volgende:
[..]
Ik heb de top bereikt (6962m).
Vanavond of morgen zal ik een verslag plaatsen.
Als je een van de Great Walks in Nieuw-Zeeland in de zomer wil doen moet je inderdaad vantevoren boeken. Vooral huttenovernachtingen zijn beperkt, kamperen is iets makkelijker, maar niet alle tochten hebben campingplekken.quote:Op vrijdag 18 maart 2016 11:04 schreef SeLang het volgende:
[..]
Bevindingen graag hier posten! Ik wil zelf namelijk ook erg graag eens die kant op voor een aantal lange treks maar al die beperkingen hebben me tot nu toe afgeschrikt.
Voor Nieuw Zeeland geldt eigenlijk hetzelfde.
Bedankt voor die link. Ik had eigenlijk ook al geconcludeerd dat ik gewoon mijn eigen trek moet samenstellen en wellicht de drukke Great Walks (hoe mooi die ook zijn) moet vermijden. Ik moet me er de komende tijd eens in verdiepen want ik ben op zoek naar een bestemming voor de volgende lange (4-6 weken) kampeer trek.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 22:21 schreef Drebbelman het volgende:
[..]
Als je een van de Great Walks in Nieuw-Zeeland in de zomer wil doen moet je inderdaad vantevoren boeken. Vooral huttenovernachtingen zijn beperkt, kamperen is iets makkelijker, maar niet alle tochten hebben campingplekken.
Echter, het land wemelt van de hutten/kampeermogelijkheden, en op de populairste hutten na hoef je die doorgaans niet te boeken. Je koopt vantevoren bij DOC universele huttickets die je achterlaat in de hut of bij de kampeerplek als je besluit er te overnachten. Zo kun je je eigen treks samenstellen, en ook op meer afgelegen gebieden komen dan de drukke Great Walks.
Dit boek heeft een mooie collectie van tochten.
Prachtige vogels hier SeLang, ik weet zeker dat je het hier geweldig zult vinden
quote:Op zaterdag 19 maart 2016 12:07 schreef SeLang het volgende:
[..]
Hoe lang heb je moeten acclimatiseren? Was dit een solo trek of met een groep? Hoeveel dagen eten mee moeten zeulen?
Okee okee ik wacht geduldig op het verslag
Hier mijn verslag:quote:
Mooi verslag!quote:Op zondag 20 maart 2016 23:10 schreef victorinox het volgende:
[..]
[..]
Hier mijn verslag:
TRV / [Reisverslag] Beklimming Aconcagua (6962m) Argentinië
Mooi hoor!quote:Op zondag 20 maart 2016 23:10 schreef victorinox het volgende:
[..]
[..]
Hier mijn verslag:
Echt fantastisch! Ik heb genoten van je verslag (meer commentaar in dat topic)quote:Op zondag 20 maart 2016 23:10 schreef victorinox het volgende:
[..]
[..]
Hier mijn verslag:
Veel te duur.quote:Op maandag 21 maart 2016 09:25 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Mooi hoor!
Wat kost zoiets, alles bij elkaar?
JMT is een loterij inderdaad, maar zeker niet onmogelijk.quote:Op vrijdag 18 maart 2016 22:27 schreef SeLang het volgende:
[..]
Die permits krijgen voor de JMT en de logistiek van bevoorraden (jezelf eten opsturen e.d. - allemaal wat lastiger te regelen als je niet in de VS woont of lokaal iemand hebt die je daarin ondersteunt) zijn het grootste probleem. Je zit verder inderdaad niet vast aan een schema, afgezien van entry en exit punt/ datum. Ik dacht dat eerder ergens gelezen te hebben maar dat klopt dus niet. Dat is wel zo bij de "Great Walks" in Nieuw Zeeland, waar je alleen op campsites mag kamperen die van tevoren gereserveerd moeten worden.
Maar hoewel die permits/ quota's vervelend zijn (ik las ergens dat 70% van de aanvragen voor JMT wordt afgewezen) ben ik het er wel helemaal mee eens dat ze die quota instellen hoor. En het is inderdaad wel echte wildernis. Dat is juist het mooie eraan.
Heb jij daar gelopen?
helemaal waar Drebbelman, NZ heeft veel mooiere routes dan de Great Walksquote:Op zaterdag 19 maart 2016 22:21 schreef Drebbelman het volgende:
[..]
Als je een van de Great Walks in Nieuw-Zeeland in de zomer wil doen moet je inderdaad vantevoren boeken. Vooral huttenovernachtingen zijn beperkt, kamperen is iets makkelijker, maar niet alle tochten hebben campingplekken.
Echter, het land wemelt van de hutten/kampeermogelijkheden, en op de populairste hutten na hoef je die doorgaans niet te boeken. Je koopt vantevoren bij DOC universele huttickets die je achterlaat in de hut of bij de kampeerplek als je besluit er te overnachten. Zo kun je je eigen treks samenstellen, en ook op meer afgelegen gebieden komen dan de drukke Great Walks.
Dit boek heeft een mooie collectie van tochten.
Prijzig, maar het lijkt me echt gaaf.quote:Op maandag 21 maart 2016 18:03 schreef victorinox het volgende:
[..]
Veel te duur.
Expeditie: ¤3475,-
Vliegticket: ¤1000,-
Klimpermit: $727,- US Dollar
Double/Triple expeditieschoenen: ¤400,- - ¤700,-
Slaapzak dons: ¤500,- - ¤700,-
De rest van de spullen die je bij je hebt zijn eigenlijk standaard wandelspullen die iemand die deze reis gaat doen hopelijk al in huis heeft.
Een triple schoen heeft een extra laag over de schoen die over gaat in een gamaschen. Die kun je niet verwijderen.quote:Op maandag 21 maart 2016 19:43 schreef kanovinnie het volgende:
Ik hoef niet zo nodig zo'n extreme beklimminig te doen, maar wil nog steeds eens een echte piek bereiken. Het liefst niet iets waar je een gids en allerlei dingen voor nodig heb, maar gewoon een flinke dagtocht (eventueel met huttenovernachting) naar een mooie hoge piek.
Geen idee of die piek er is
[quote]
Ik heb ook geen idee, alle hoge pieken die ik heb gedaan waren met gids.
[quote]
Wat is het verschil tussen een double en triple schoen? Een double is met binnenschoen (maar wat is een binnenschoen?). Heeft een triple dan 3 lagen oid?
Ah. Duidelijk.quote:Op maandag 21 maart 2016 20:00 schreef victorinox het volgende:
[..]
Een triple schoen heeft een extra laag over de schoen die over gaat in een gamaschen. Die kun je niet verwijderen.
De binnenschoen is een verstevigde slof met veters.
Zo ziet de mijne er uit:
[ afbeelding ]
Sorry, dat was niet heel duidelijk, je hebt maar één van de twee nodig.quote:Op maandag 21 maart 2016 20:10 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ah. Duidelijk.
Waarom heb je er dan twee van die schoenen nodig? Is 1 van de twee niet genoeg?
Ik heb er helemaal geen verstand van
Ah, duidelijk. Ik dacht dat je voor het begin een double nodig had en daarna een triple.quote:Op maandag 21 maart 2016 20:15 schreef victorinox het volgende:
[..]
Sorry, dat was niet heel duidelijk, je hebt maar één van de twee nodig.
Ik had ze er beide bij gezet om de kosten duidelijk te maken.
Ongeveer 90% loopt op deze berg met double boots en 10% met triple boots.
Die laatste vraag is een persoonlijke voorkeur. Maar als je met een (zware) rugzak loopt dan zou ik persoonlijk voor echte hiking boots gaan vanwege de stabiliteit. Ook lijken bestemmingen die relatief nat en boggy zijn (je noemt zelf Zweden) me een stuk aangenamer met echte wandelschoenen. Ik heb vorige zomer een trek van 420km gedaan in Zweden en tot mijn verbazing de hele trek droge voeten gehouden. Dat was toch wel aangenaam.quote:Op maandag 11 april 2016 15:15 schreef sjaak_trekbek het volgende:
Inmiddels ben ik ook maar eens begonnen met een zoektocht naar leuke tilbare tent, tas, matje, slaapzak en ander basismateriaal voor een week door de bergen wandelen en camperen in Oostenrijk of Zweden. Misschien heeft iemand nog tweedehands spullen, want ik merk al dat het in de kosten gaat lopen. Maar voordat ik hier verder over vraag ga ik eens het internet afspeuren naar wat voor mij het meest geschikt is.
Wel ben ik hard toe aan nieuwe schoenen. Tegenwoordig hoor ik steeds meer over mensen die wandelen met sportschoenen of trailrunschoenen.
Wat raden jullie aan voor schoenen? Wandelschoenen of trailrunners?
Zoals gezegd, persoonlijke voorkeur. Ik persoonlijk vind (goede) boots lekkerder lopen op ongelijke grond (wat meestal het geval is als je gaat trekken/ kamperen) en heb sowieso nooit kampeerschoeisel mee. Ik draag de schoenen de hele dag totdat ik mijn tent in ga.quote:Op dinsdag 12 april 2016 13:09 schreef Gillingham het volgende:
Schoenen of runners wandelen een stuk lekkerder, je hoeft dan geen extra kampeerschoeisel mee,
Ik was van plan super lichte crocs achtige dingen op mn tas te binden, voor in de nacht of tijdens rustmomentjes.quote:Op dinsdag 12 april 2016 13:29 schreef SeLang het volgende:
[..]
Zoals gezegd, persoonlijke voorkeur. Ik persoonlijk vind (goede) boots lekkerder lopen op ongelijke grond (wat meestal het geval is als je gaat trekken/ kamperen) en heb sowieso nooit kampeerschoeisel mee. Ik draag de schoenen de hele dag totdat ik mijn tent in ga.
Ik heb geen ervaring met die tent en heb hem ook nooit irl gezien. Zelf heb ik wel zeer goede ervaringen met een Vango Banshee 200 die je hier (UK) regelmatig voor omgerekend rond de ¤100 kunt oppikken in de aanbieding. Daar heb ik meerdaagse treks mee gedaan in Schotland en Ethiopië (die tweede wel met ezelquote:Op dinsdag 12 april 2016 23:47 schreef sjaak_trekbek het volgende:
Oh, wat betreft tent, de Vango Blade 200 trekt erg mijn aandacht! Ruimte om mn tas binnen te zetten + licht
(https://www.dewitschijnde(...)Gw0_mvK6xoCi03w_wcB)
Wij hadden het laatst nog over wandelroutes in de VS en hoe moeilijk het was om er fatsoenlijke info over te vinden; welnu, ik kwam gisteren onderstaande vrij informatieve site tegen over de Arizona Trail. Is wellicht interessant want er staat voor de verandering ook hoe je bij de trailheads moet komen zonder dat je een auto hebt. http://www.aztrail.org/quote:Op woensdag 13 april 2016 16:54 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik heb geen ervaring met die tent en heb hem ook nooit irl gezien. Zelf heb ik wel zeer goede ervaringen met een Vango Banshee 200 die je hier (UK) regelmatig voor omgerekend rond de ¤100 kunt oppikken in de aanbieding. Daar heb ik meerdaagse treks mee gedaan in Schotland en Ethiopië (die tweede wel met ezel) en mee gekampeerd in Costa Rica (geen treks maar soms wel veel lopen met rugzak) en heeft zich bewezen in uiteenlopende weersomstandigheden.
Bedankt! Ik kende die link overigens al wel. De AZ trail is eentje waar ik al wel eens over heb gedacht en die me erg interessant lijkt. Alleen al vanwege de sterrenhemel daarquote:Op woensdag 13 april 2016 16:59 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Wij hadden het laatst nog over wandelroutes in de VS en hoe moeilijk het was om er fatsoenlijke info over te vinden; welnu, ik kwam gisteren onderstaande vrij informatieve site tegen over de Arizona Trail. Is wellicht interessant want er staat voor de verandering ook hoe je bij de trailheads moet komen zonder dat je een auto hebt. http://www.aztrail.org/
Maar de zoektocht naar meer info gaat natuurlijk door!
Prima ideequote:Op vrijdag 15 april 2016 10:17 schreef Captain_Fabulous het volgende:
En ik wil liever geen zware schoenen meeslepen op de fiets, dus ik dacht aan een goed stel trail running schoenen ook voor het hiken aar, lichter, ook bruikbaar 's avonds in de stad enzo. Slecht idee?
Geen ervaring met de schoenen in je links.quote:Op zondag 17 april 2016 16:30 schreef Sloggi het volgende:
Daarop inhakend: in hoeverre zijn trailrunners geschikt om meerdere dagen met bepakking mee te hiken in bergachtig gebied? Ik heb nu een set zware, hoge Lowa's die samen bijna twee kilo wegen. Mijn enkels krijg je er niet in kapot en de voeten blijven droog, maar ze zijn wel erg warm en zoals gezegd zwaar.
En vraag twee: waarom zou je bij lage wandelschoenen / trailrunners Goretex willen? Ze zijn laag dus er komt toch snel water in, en Goretex krijg je bij mijn weten moeilijk droog.
Ik heb deze schoenen op het oog, iemand ervaring / tips?
http://www.adidas.nl/terrex-fast-r-schoenen/AF5986.html
http://www.adidas.nl/terrex-swift-r-shoes/AF6147.html
Bedankt voor je reactie! Het schijnt dat gewicht aan je voeten relatief heel veel energie kost. Daarom vind ik trailrunners ook een interessante optie.quote:Op zondag 17 april 2016 17:36 schreef SeLang het volgende:
[..]
Geen ervaring met de schoenen in je links.
Ik ben het eens met je stelling over Goretex. Persoonlijk zou ik voor trailrunners juist schoenen kiezen die zoveel mogelijk waterdoorlatend zijn. Je accepteert dan dat je natte voeten krijgt maar het droogt dan ook weer snel en het is minder heet.
Zelf zou ik trailrunners overwegen voor meerdaagse treks als je vaak door riviertjes moet lopen. Als dat maar 1-2 keer per dag is dan heb ik liever boots die ik dan uittrek en om mijn nek hang en gebruik ik van die rubberen kayakschoentjes om over te steken (weegt en kost weinig). Maar als je om het kwartier een riviertje door moet (op sommige treks schijnt dat zo te zijn) dan zou ik trailschoenen overwegen en die gewoon aanhouden.
Voor mij persoonlijk is water oversteken het belangrijkste argument om etv voor trailschoenen te kiezen. Mijn leren boots (Meindl Burma/Bhutan - tweede paar inmiddels) zijn zo comfortabel dat ik ze de hele dag kan aanhouden. In vind ze ook nieteens zoveel warmer als trailschoenen. Ze zijn natuurlijk wel zwaarder maar ook stabieler en bieden meer bescherming.
Maar goed, er zijn veel ervaren trekkers die alles op trailschoenen doen dus voor veel mensen werkt het kennelijk prima. Het blijft een persoonlijk dingetje.
Dat is ook zeker waar. Er zijn voordelen en nadelen. De afweging is voor mij persoonlijk tot nu toe uitgevallen in het voordeel van boots maar voor jou kan dat weer anders zijn.quote:Op zondag 17 april 2016 17:43 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Bedankt voor je reactie! Het schijnt dat gewicht aan je voeten relatief heel veel energie kost. Daarom vind ik trailrunners ook een interessante optie.
Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Vooral hier posten!quote:Toch maar eens wat bestellen, het is sowieso goed beide soorten schoenen te hebben. Ik heb alleen hoge Lowa's, en op het vlakke is dat echt overkill.
Schijnt dat 100 gram extra aan je voeten qua belasting overeen komt met 500 gram extra op je rug, dus dan gaat het al snel. Maar beste manier om erachter te komen is het zelf uitproberen.quote:Op zondag 17 april 2016 17:43 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Bedankt voor je reactie! Het schijnt dat gewicht aan je voeten relatief heel veel energie kost. Daarom vind ik trailrunners ook een interessante optie.
Toch maar eens wat bestellen, het is sowieso goed beide soorten schoenen te hebben. Ik heb alleen hoge Lowa's, en op het vlakke is dat echt overkill.
Ik vind dat niet te vergelijken. Het loopt uiteraard zwaarder omdat je het gewicht van je schoenen steeds moet optillen met je benen dus je benen worden vermoeider dan ze zouden worden met lichtere schoenen. Maar bij mij is vermoeide benen nooit de beperkende factor. Het is meer dat ik na een dag moe ben van het tillen van een zware rugzak maar die vermoeidheid zit dan niet zozeer in de benen.quote:Op zondag 17 april 2016 20:56 schreef Gillingham het volgende:
[..]
Schijnt dat 100 gram extra aan je voeten qua belasting overeen komt met 500 gram extra op je rug, dus dan gaat het al snel. Maar beste manier om erachter te komen is het zelf uitproberen.
Iets met dons, al moet je niet verwachten voor een dubbeltje op de eerste rang te kunnen zittenquote:Op maandag 18 april 2016 07:47 schreef sjaak_trekbek het volgende:
Leuke discussie. Schijnbaar gaat het om persoonlijke voorkeur.
Volgende ingewikkelde is de slaapzak. Wat gebruiken jullie? Ik wil kunnen slapen bij +-0 graden. Beste warmte/compactheid/degelijkheid/prijs combi? :p
Ben ik niet helemaal met je eens. Ik heb al jarenlang een slaapzak waarvan ik me niet kan voorstellen dat er dons in zit en die houd mij ook bij 0 graden warm.quote:Op maandag 18 april 2016 09:18 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Iets met dons, al moet je niet verwachten voor een dubbeltje op de eerste rang te kunnen zitten
Er zijn ook warme slaapzakken met synthetische vulling natuurlijk. Het voordeel van dons is weer dat je het erg ver kan samendrukken.quote:Op maandag 18 april 2016 09:21 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ben ik niet helemaal met je eens. Ik heb al jarenlang een slaapzak waarvan ik me niet kan voorstellen dat er dons in zit en die houd mij ook bij 0 graden warm.
De beste warmte/gewicht is nog altijd dons. Maar dons is veel duurder dan synthetische vulling. Verder zit er ook nog een groot prijs en performance verschil tussen verschillende kwaliteiten dons. Zoals vaak is het hier dus ook weer: you get what you pay for.quote:Op maandag 18 april 2016 07:47 schreef sjaak_trekbek het volgende:
Volgende ingewikkelde is de slaapzak. Wat gebruiken jullie? Ik wil kunnen slapen bij +-0 graden. Beste warmte/compactheid/degelijkheid/prijs combi? :p
Waarheid!quote:Op maandag 18 april 2016 10:10 schreef SeLang het volgende:
Overigens: één van je meest ondergewaardeerde items is je matras! De meeste warmte verlies je namelijk via de grond. Denk daaraan voordat je veel geld uitgeeft aan een dure slaapzak.
Vertel eens meer over waar je precies bent geweestquote:Op maandag 18 april 2016 10:09 schreef motorbloempje het volgende:
Wij zijn terug van een verkenningsvakantie in het Westen van de VS. California, Utah, Arizona... allemaal zeer veel wandelpotentie, ook voor iemand met hoogtevrees (Mr.Mo)Dus nu we weten waar we het mooi vinden gaan we eens plannen (en trainen) voor meerdaagse tochten aldaar
Ik heb zo'n reflectiematje. Werkt dat eigenlijk nog een beetje of is dat vooral een nice to have?quote:Op maandag 18 april 2016 10:10 schreef SeLang het volgende:
[..]
De beste warmte/gewicht is nog altijd dons. Maar dons is veel duurder dan synthetische vulling. Verder zit er ook nog een groot prijs en performance verschil tussen verschillende kwaliteiten dons. Zoals vaak is het hier dus ook weer: you get what you pay for.
Ik heb zelf meerdere slaapzakken waarvan ik er nu nog twee regelmatig gebruik. De eerste is een synthetische Vango slaapzak die ik voor £55 in de aanbieding had opgepikt. Weegt 1,2kg en voldoet nog net tot 0 graden als ik een liner gebruik en wat extra kleren aantrek. Dit is mijn eerste keuze als het niet koud is en er groot risico is op verlies/ beschadiging.
De andere is een Cumulus met goede kwaliteit hydrophobic down (850 cuin) en die houdt me warm tot ver onder nul terwijl het gewicht maar 1,0kg is. Daar heb ik dan wel iets van ¤300 voor betaald.
Ik heb nog een andere donzen slaapzak met lagere kwaliteit dons die ongeveer even warm is als de Cumulus maar die weegt bijna 1,8kg (incl compressiezak). Die heb ik in Nepal gekocht voor omgerekend ¤70 en gebruikt voor mijn Khumbu trek van 5 weken. Uitstekende slaapzak voor het geld!
Het loopt dus aardig uiteen. Uiteindelijk is het gewoon de vraag wat je bereid bent te betalen.
Overigens: één van je meest ondergewaardeerde items is je matras! De meeste warmte verlies je namelijk via de grond. Denk daaraan voordat je veel geld uitgeeft aan een dure slaapzak. Hou er ook rekening mee dat het effect van afkoeling via de grond sterker wordt naarmate de kwaliteit van je slaapzak toeneemt! De beste/duurste slaapzakken zijn het meest comprimeerbaar en dat betekent dat ze nauwelijks meer isolatie bieden tussen jou en de matras/grond !
Ik heb geen ervaring met die reflectiematjes. Die Exped Syn UL 7 LW is volgens mij een prima mat. Is trouwens ongeveer even warm als mijn NeoAir Xlite, alleen wat zwaarder.quote:Op maandag 18 april 2016 10:21 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik heb zo'n reflectiematje. Werkt dat eigenlijk nog een beetje of is dat vooral een nice to have?
En welke matjes zijn wel en niet geschikt? Ik heb een opblaasbare van een paar cm dik. (merk en type ben ik even kwijt) Edit: een Exped Syn UL 7 LW heb ik.
Neem lekker de tijd zou ik zeggen. Liever een uitgebreider verslag dat langer op zich laat wachten. Ik post mijn eigen verslagen ook meestal pas 2 weken after the factquote:Op maandag 18 april 2016 10:19 schreef motorbloempje het volgende:
ik zit nu nog in m'n jetlag (gisteren pas om 5 uur 's avonds thuisgekomen en bij elkaar 33 uur wakker geweest ofzo) dus zal later nog even wat uittikken, al hebben we vooral korte wandelingen gemaakt daar (max 10 mijl). Hebben rondgehobbeld in Yosemite Valley, Sequoia, Death Valley, Zion en Grand Canyon.
Dat is een self-inflating matje en die hebben het voordeel dat als hij lek raakt dat je dan in elk geval nog een laagje schuim hebt waar je op ligt.quote:
Die heb ik ook. Best een dikke, want ik heb wat rugproblemen, en té harde ondergrond is echt funest. Dan kan ik de dag erna geen stap meer zettenquote:
Dat klopt, in mijn vorige thermarest heb ik, misschien wel precies een jaar geleden in Nepal, per ongeluk gesloopt door er een enorme winkelhaak in te trekken terwijl ik nog een paar weken moest. Tape en superlijm deden wonderen.quote:Op maandag 18 april 2016 11:00 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat is een self-inflating matje en die hebben het voordeel dat als hij lek raakt dat je dan in elk geval nog een laagje schuim hebt waar je op ligt.
Heheh! Maar het slechtste scenario is niet een duidelijk zichtbare winkelhaak maar een lek dat je niet kunt vinden. Zeker in plaatsen zonder water. Ik zou eens proberen hoe bruikbaar hij is als je erop gaat liggen met het ventiel open. Lekkage scenario moet je je echt op voorbereiden als je naar AZ gaat.quote:Op maandag 18 april 2016 11:03 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dat klopt, in mijn vorige thermarest heb ik, misschien wel precies een jaar geleden in Nepal, per ongeluk gesloopt door er een enorme winkelhaak in te trekken terwijl ik nog een paar weken moest. Tape en superlijm deden wonderen.
(even patsen met het feit dat ik de tijdens de aardbeving in de Himalaya zat)
Dit zou ik echt niet kunnen. En ik ben relatief jong.quote:Op maandag 18 april 2016 11:22 schreef SeLang het volgende:
Ik heb trouwens ook jarenlang zonder matrasje geslapen. Gewoon in een dunne slaapzak op het tentzeil gaan liggen.
Ik heb afgelopen januari nog zonder matje, slaapzak of tent in de Kalahari geslapenquote:Op maandag 18 april 2016 11:26 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dit zou ik echt niet kunnen. En ik ben relatief jong.
Ik kan me goed voorstellen dat als je daar valt, het lang kan duren voordat je gevonden bent.quote:Op maandag 18 april 2016 11:27 schreef motorbloempje het volgende:
Met dik bedoel ik trouwens 5cm geloof ik, of 7, een van de twee. Neemt wat ruimte in, maar het is het waard. Al moet ik even gaan herevalueren voor een trekkingpack en wat daar in/bij past, ook qua slaapzak (straks even teruglezen).
Gut, wel veel enge verhalen gelezen en gehoord over de routes waar we willen lopen overigenstoen we er waren was er ook een meisje van 23 vermist geraakt. Al was die alleen gaan lopen en wrsch de Grand Canyon in gevallen ergens. Ze hebben haar een anderhalve week later nog steeds niet gevonden
Lijkt me niet heel chill om eerlijk te zijn.quote:Op maandag 18 april 2016 11:28 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik heb afgelopen januari nog zonder matje, slaapzak of tent in de Kalahari geslapen
Ik misschien wat te weinig af en toe.quote:Op maandag 18 april 2016 11:32 schreef motorbloempje het volgende:
[me=motorbloempje]heeft wel een beetje last van wat angstvormen her en derniet heel goed te combineren soms met mijn liefde voor avontuur, reizen en wandelen in zo puur mogelijke natuur
[/me]
Lijkt me schitterendquote:Op maandag 18 april 2016 11:28 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik heb afgelopen januari nog zonder matje, slaapzak of tent in de Kalahari geslapen
Het was wel goed te doen, want het was zomer. Nadeel waren de kruipbeestjes( je voelt alles kriebelenquote:Op maandag 18 april 2016 11:36 schreef kanovinnie het volgende:
Lijkt me niet heel chill om eerlijk te zijn.
Ik ben daar echt een te groot luxepaard voorquote:Op maandag 18 april 2016 11:39 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Het was wel goed te doen, want het was zomer. Nadeel waren de kruipbeestjes( je voelt alles kriebelen) en de verse sporen van olifanten, hyena's, leeuwen en een luipaard die we overdag in de buurt hadden gezien maakten het wat spannender
Ik ben juist echt dol op het primitievere werk. Op eigen kracht door de wildernis kunnen reizen of er kunnen leven, vind ik echt een waanzinnig interessante combinatie van kennis en kunde. Je eigen eten kunnen vinden(ook al is dat erg moeilijk en verschillend per gebied) valt daar natuurlijk ook onderquote:Op maandag 18 april 2016 11:48 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik ben daar echt een te groot luxepaard voor
Ik ga deze zomer weer 6-8 weken kamperen in Schotland (afhankelijk van het weer). Even werken aan mijn Munro lijst - ik heb inmiddels 113 van de 282 "beklommen"quote:Op maandag 18 april 2016 11:48 schreef xpompompomx het volgende:
Weet overigens nog steeds niet zeker waar ik komende zomer heen zal gaan.
quote:Op maandag 18 april 2016 11:55 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik ben juist echt dol op het primitievere werk. Op eigen kracht door de wildernis kunnen reizen of er kunnen leven, vind ik echt een waanzinnig interessante combinatie van kennis en kunde. Je eigen eten kunnen vinden(ook al is dat erg moeilijk en verschillend per gebied) valt daar natuurlijk ook onder
Dit was trouwens in het kader van een survival/bushcraftcursus bij Bosjesmannen in Namibië.
Mors Kochanski en Les Hiddins natuurlijk, voor zover ik al aan helden doe.quote:Op maandag 18 april 2016 11:59 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Dit is gek genoeg voor mij![]()
Ik snap je wel verder, maar het is mij een stap te ver. Ik vind het wel echt gaaf dat jij dat gaaf vind.
Ray mears is jouw held?
quote:Op maandag 18 april 2016 12:04 schreef SeLang het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En dergelijke
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |