abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 18 maart 2016 @ 20:02:32 #126
67089 Gillingham
The horror...
pi_160768969
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 maart 2016 10:15 schreef SeLang het volgende:

[..]

Voor mij is de lol er dan al af. Het leuke van trekking voor mij is juist de flexibiliteit en geen vast plan hebben. Als je gelijk in de problemen komt als je ergens een dagje langer wilt blijven of juist wilt doorlopen...

De oplossing is waarschijnlijk om voor minder populaire routes te gaan.
Dat kan prima als je gaat wildkamperen in de VS, mits in de wildernis (veel nationale parkern hebben ook veel wildernis gebieden). De JMT en PCT zijn echt niet bedoeld om elke avond een vaste slaapplek te hebben. Je kunt gewoon je eigen tempo lopen en je tent opzetten waar je wilt (mits conform de geldende regels). De populariteit en het reserveringssysteem zijn niet ideaal, maar het voordeel is dat de gebieden daar vaak 'wilder' aan doen (en veel indrukwekkendere fauna bevatten) dan hier in Europa. Is de enige manier om de de boel enigszins toegankelijk te houden, maar toch te conserveren.

Aan de andere kant zijn er genoeg minder populaire routes waar het veel minder moeilijk is om een permit te bemachtigen.
What's it going to be then, eh?
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 18 maart 2016 @ 22:27:29 #127
78918 SeLang
Black swans matter
pi_160773885
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2016 20:02 schreef Gillingham het volgende:

[..]

Dat kan prima als je gaat wildkamperen in de VS, mits in de wildernis (veel nationale parkern hebben ook veel wildernis gebieden). De JMT en PCT zijn echt niet bedoeld om elke avond een vaste slaapplek te hebben. Je kunt gewoon je eigen tempo lopen en je tent opzetten waar je wilt (mits conform de geldende regels). De populariteit en het reserveringssysteem zijn niet ideaal, maar het voordeel is dat de gebieden daar vaak 'wilder' aan doen (en veel indrukwekkendere fauna bevatten) dan hier in Europa. Is de enige manier om de de boel enigszins toegankelijk te houden, maar toch te conserveren.

Aan de andere kant zijn er genoeg minder populaire routes waar het veel minder moeilijk is om een permit te bemachtigen.
Die permits krijgen voor de JMT en de logistiek van bevoorraden (jezelf eten opsturen e.d. - allemaal wat lastiger te regelen als je niet in de VS woont of lokaal iemand hebt die je daarin ondersteunt) zijn het grootste probleem. Je zit verder inderdaad niet vast aan een schema, afgezien van entry en exit punt/ datum. Ik dacht dat eerder ergens gelezen te hebben maar dat klopt dus niet. Dat is wel zo bij de "Great Walks" in Nieuw Zeeland, waar je alleen op campsites mag kamperen die van tevoren gereserveerd moeten worden.

Maar hoewel die permits/ quota's vervelend zijn (ik las ergens dat 70% van de aanvragen voor JMT wordt afgewezen) ben ik het er wel helemaal mee eens dat ze die quota instellen hoor. En het is inderdaad wel echte wildernis. Dat is juist het mooie eraan.

Heb jij daar gelopen?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 19 maart 2016 @ 12:01:37 #128
27619 victorinox
Big, fuck-off shiny ones
pi_160782634
quote:
5s.gif Op vrijdag 18 maart 2016 11:32 schreef SeLang het volgende:

[..]

Hoe was het? :)
Is / komt er een reisverslag(je)? :)
Ik heb de top bereikt (6962m). :7
Vanavond of morgen zal ik een verslag plaatsen.
The thoughts of others screech at them like the forced laughs of a billion art house movie patrons.
IMDb Vote History
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 19 maart 2016 @ 12:07:48 #129
78918 SeLang
Black swans matter
pi_160782729
quote:
14s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 12:01 schreef victorinox het volgende:

[..]

Ik heb de top bereikt (6962m). :7
Vanavond of morgen zal ik een verslag plaatsen.
Hoe lang heb je moeten acclimatiseren? Was dit een solo trek of met een groep? Hoeveel dagen eten mee moeten zeulen?
Okee okee ik wacht geduldig op het verslag :D
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_160784700
Ik ook, ben benieuwd!
pi_160796514
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 maart 2016 11:04 schreef SeLang het volgende:

[..]

Bevindingen graag hier posten! Ik wil zelf namelijk ook erg graag eens die kant op voor een aantal lange treks maar al die beperkingen hebben me tot nu toe afgeschrikt.

Voor Nieuw Zeeland geldt eigenlijk hetzelfde.
Als je een van de Great Walks in Nieuw-Zeeland in de zomer wil doen moet je inderdaad vantevoren boeken. Vooral huttenovernachtingen zijn beperkt, kamperen is iets makkelijker, maar niet alle tochten hebben campingplekken.

Echter, het land wemelt van de hutten/kampeermogelijkheden, en op de populairste hutten na hoef je die doorgaans niet te boeken. Je koopt vantevoren bij DOC universele huttickets die je achterlaat in de hut of bij de kampeerplek als je besluit er te overnachten. Zo kun je je eigen treks samenstellen, en ook op meer afgelegen gebieden komen dan de drukke Great Walks.

Dit boek heeft een mooie collectie van tochten.

Prachtige vogels hier SeLang, ik weet zeker dat je het hier geweldig zult vinden ;)
In the coolest little capital of the world
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 20 maart 2016 @ 11:18:38 #132
78918 SeLang
Black swans matter
pi_160805063
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 22:21 schreef Drebbelman het volgende:

[..]

Als je een van de Great Walks in Nieuw-Zeeland in de zomer wil doen moet je inderdaad vantevoren boeken. Vooral huttenovernachtingen zijn beperkt, kamperen is iets makkelijker, maar niet alle tochten hebben campingplekken.

Echter, het land wemelt van de hutten/kampeermogelijkheden, en op de populairste hutten na hoef je die doorgaans niet te boeken. Je koopt vantevoren bij DOC universele huttickets die je achterlaat in de hut of bij de kampeerplek als je besluit er te overnachten. Zo kun je je eigen treks samenstellen, en ook op meer afgelegen gebieden komen dan de drukke Great Walks.

Dit boek heeft een mooie collectie van tochten.

Prachtige vogels hier SeLang, ik weet zeker dat je het hier geweldig zult vinden ;)
Bedankt voor die link. Ik had eigenlijk ook al geconcludeerd dat ik gewoon mijn eigen trek moet samenstellen en wellicht de drukke Great Walks (hoe mooi die ook zijn) moet vermijden. Ik moet me er de komende tijd eens in verdiepen want ik ben op zoek naar een bestemming voor de volgende lange (4-6 weken) kampeer trek.

Met vogeltjes zit het daar wel goed inderdaad, veel endemics. Ook een reden om daar eens naartoe te gaan. Heb jij daar gekampeerd? Nog problemen met Kea's die je dure lichtgewicht tentje aan gort scheuren? :P
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 20 maart 2016 @ 23:10:54 #133
27619 victorinox
Big, fuck-off shiny ones
pi_160825739
quote:
14s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 12:07 schreef SeLang het volgende:

[..]

Hoe lang heb je moeten acclimatiseren? Was dit een solo trek of met een groep? Hoeveel dagen eten mee moeten zeulen?
Okee okee ik wacht geduldig op het verslag :D
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 14:08 schreef Adrie072 het volgende:
Ik ook, ben benieuwd!
Hier mijn verslag:

TRV / [Reisverslag] Beklimming Aconcagua (6962m) Argentinië
The thoughts of others screech at them like the forced laughs of a billion art house movie patrons.
IMDb Vote History
pi_160828639
quote:
Mooi verslag! ^O^
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  maandag 21 maart 2016 @ 09:25:17 #135
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_160828759
quote:
Mooi hoor!

Wat kost zoiets, alles bij elkaar?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 21 maart 2016 @ 10:17:02 #136
78918 SeLang
Black swans matter
pi_160829366
quote:
Echt fantastisch! Ik heb genoten van je verslag (meer commentaar in dat topic)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 21 maart 2016 @ 18:03:15 #137
27619 victorinox
Big, fuck-off shiny ones
pi_160838522
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 09:25 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Mooi hoor!

Wat kost zoiets, alles bij elkaar?
Veel te duur. :X

Expeditie: ¤3475,-
Vliegticket: ¤1000,-
Klimpermit: $727,- US Dollar
Double/Triple expeditieschoenen: ¤400,- tot ¤700,-
Slaapzak dons: ¤500,- tot ¤700,-

De rest van de spullen die je bij je hebt zijn eigenlijk standaard wandelspullen die iemand die deze reis gaat doen hopelijk al in huis heeft.

[ Bericht 0% gewijzigd door victorinox op 21-03-2016 20:15:46 ]
The thoughts of others screech at them like the forced laughs of a billion art house movie patrons.
IMDb Vote History
  maandag 21 maart 2016 @ 18:24:29 #138
67089 Gillingham
The horror...
pi_160839025
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 maart 2016 22:27 schreef SeLang het volgende:

[..]

Die permits krijgen voor de JMT en de logistiek van bevoorraden (jezelf eten opsturen e.d. - allemaal wat lastiger te regelen als je niet in de VS woont of lokaal iemand hebt die je daarin ondersteunt) zijn het grootste probleem. Je zit verder inderdaad niet vast aan een schema, afgezien van entry en exit punt/ datum. Ik dacht dat eerder ergens gelezen te hebben maar dat klopt dus niet. Dat is wel zo bij de "Great Walks" in Nieuw Zeeland, waar je alleen op campsites mag kamperen die van tevoren gereserveerd moeten worden.

Maar hoewel die permits/ quota's vervelend zijn (ik las ergens dat 70% van de aanvragen voor JMT wordt afgewezen) ben ik het er wel helemaal mee eens dat ze die quota instellen hoor. En het is inderdaad wel echte wildernis. Dat is juist het mooie eraan.

Heb jij daar gelopen?
JMT is een loterij inderdaad, maar zeker niet onmogelijk.

Heb een backcountry trip in Yellowstone gedaan (niks hoeven reserveren, gewoon walk-in permit, begin september) en dagtochten in Sequoia (waar JMT door loopt) en andere NPs als Zion, Bryce en Grand Teton e.d. Geweldige natuur en erg gevarieerd.
Heb ook na zitten denken over de JMT, maar de populariteit schrikt me ook af. De verplichte bear canisters zijn onhandig, maar kan ik wel mee leven. Doe dan wellicht liever een aantal weektochten in verschillende minder populaire gebieden.
What's it going to be then, eh?
  maandag 21 maart 2016 @ 19:38:20 #139
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_160841048
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 22:21 schreef Drebbelman het volgende:

[..]

Als je een van de Great Walks in Nieuw-Zeeland in de zomer wil doen moet je inderdaad vantevoren boeken. Vooral huttenovernachtingen zijn beperkt, kamperen is iets makkelijker, maar niet alle tochten hebben campingplekken.

Echter, het land wemelt van de hutten/kampeermogelijkheden, en op de populairste hutten na hoef je die doorgaans niet te boeken. Je koopt vantevoren bij DOC universele huttickets die je achterlaat in de hut of bij de kampeerplek als je besluit er te overnachten. Zo kun je je eigen treks samenstellen, en ook op meer afgelegen gebieden komen dan de drukke Great Walks.

Dit boek heeft een mooie collectie van tochten.

helemaal waar Drebbelman, NZ heeft veel mooiere routes dan de Great Walks

http://www.teararoa.org.nz/
take your pick :D
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
  maandag 21 maart 2016 @ 19:43:32 #140
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_160841215
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 18:03 schreef victorinox het volgende:

[..]

Veel te duur. :X

Expeditie: ¤3475,-
Vliegticket: ¤1000,-
Klimpermit: $727,- US Dollar
Double/Triple expeditieschoenen: ¤400,- - ¤700,-
Slaapzak dons: ¤500,- - ¤700,-

De rest van de spullen die je bij je hebt zijn eigenlijk standaard wandelspullen die iemand die deze reis gaat doen hopelijk al in huis heeft.
Prijzig, maar het lijkt me echt gaaf.

Ik hoef niet zo nodig zo'n extreme beklimminig te doen, maar wil nog steeds eens een echte piek bereiken. Het liefst niet iets waar je een gids en allerlei dingen voor nodig heb, maar gewoon een flinke dagtocht (eventueel met huttenovernachting) naar een mooie hoge piek.

Geen idee of die piek er is :+

Wat is het verschil tussen een double en triple schoen? Een double is met binnenschoen (maar wat is een binnenschoen?). Heeft een triple dan 3 lagen oid?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  maandag 21 maart 2016 @ 20:00:06 #141
27619 victorinox
Big, fuck-off shiny ones
pi_160841767
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 19:43 schreef kanovinnie het volgende:

Ik hoef niet zo nodig zo'n extreme beklimminig te doen, maar wil nog steeds eens een echte piek bereiken. Het liefst niet iets waar je een gids en allerlei dingen voor nodig heb, maar gewoon een flinke dagtocht (eventueel met huttenovernachting) naar een mooie hoge piek.

Geen idee of die piek er is :+

[quote]

Ik heb ook geen idee, alle hoge pieken die ik heb gedaan waren met gids. :P

[quote]

Wat is het verschil tussen een double en triple schoen? Een double is met binnenschoen (maar wat is een binnenschoen?). Heeft een triple dan 3 lagen oid?
Een triple schoen heeft een extra laag over de schoen die over gaat in een gamaschen. Die kun je niet verwijderen.

De binnenschoen is een verstevigde slof met veters.
Zo ziet de mijne er uit:
The thoughts of others screech at them like the forced laughs of a billion art house movie patrons.
IMDb Vote History
  maandag 21 maart 2016 @ 20:10:04 #142
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_160842047
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 20:00 schreef victorinox het volgende:

[..]

Een triple schoen heeft een extra laag over de schoen die over gaat in een gamaschen. Die kun je niet verwijderen.

De binnenschoen is een verstevigde slof met veters.
Zo ziet de mijne er uit:
[ afbeelding ]
Ah. Duidelijk.

Waarom heb je er dan twee van die schoenen nodig? Is 1 van de twee niet genoeg?

Ik heb er helemaal geen verstand van :@
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  maandag 21 maart 2016 @ 20:15:00 #143
27619 victorinox
Big, fuck-off shiny ones
pi_160842180
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 20:10 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Ah. Duidelijk.

Waarom heb je er dan twee van die schoenen nodig? Is 1 van de twee niet genoeg?

Ik heb er helemaal geen verstand van :@
Sorry, dat was niet heel duidelijk, je hebt maar één van de twee nodig.
Ik had ze er beide bij gezet om de kosten duidelijk te maken.

Ongeveer 90% loopt op deze berg met double boots en 10% met triple boots.
The thoughts of others screech at them like the forced laughs of a billion art house movie patrons.
IMDb Vote History
  maandag 21 maart 2016 @ 20:17:22 #144
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_160842245
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 20:15 schreef victorinox het volgende:

[..]

Sorry, dat was niet heel duidelijk, je hebt maar één van de twee nodig.
Ik had ze er beide bij gezet om de kosten duidelijk te maken.

Ongeveer 90% loopt op deze berg met double boots en 10% met triple boots.
Ah, duidelijk. Ik dacht dat je voor het begin een double nodig had en daarna een triple. ^O^
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_161350705
Inmiddels ben ik ook maar eens begonnen met een zoektocht naar leuke tilbare tent, tas, matje, slaapzak en ander basismateriaal voor een week door de bergen wandelen en camperen in Oostenrijk of Zweden. Misschien heeft iemand nog tweedehands spullen, want ik merk al dat het in de kosten gaat lopen ;). Maar voordat ik hier verder over vraag ga ik eens het internet afspeuren naar wat voor mij het meest geschikt is.

Wel ben ik hard toe aan nieuwe schoenen. Tegenwoordig hoor ik steeds meer over mensen die wandelen met sportschoenen of trailrunschoenen.
Wat raden jullie aan voor schoenen? Wandelschoenen of trailrunners?
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 12 april 2016 @ 12:15:41 #146
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161371421
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2016 15:15 schreef sjaak_trekbek het volgende:
Inmiddels ben ik ook maar eens begonnen met een zoektocht naar leuke tilbare tent, tas, matje, slaapzak en ander basismateriaal voor een week door de bergen wandelen en camperen in Oostenrijk of Zweden. Misschien heeft iemand nog tweedehands spullen, want ik merk al dat het in de kosten gaat lopen ;). Maar voordat ik hier verder over vraag ga ik eens het internet afspeuren naar wat voor mij het meest geschikt is.

Wel ben ik hard toe aan nieuwe schoenen. Tegenwoordig hoor ik steeds meer over mensen die wandelen met sportschoenen of trailrunschoenen.
Wat raden jullie aan voor schoenen? Wandelschoenen of trailrunners?
Die laatste vraag is een persoonlijke voorkeur. Maar als je met een (zware) rugzak loopt dan zou ik persoonlijk voor echte hiking boots gaan vanwege de stabiliteit. Ook lijken bestemmingen die relatief nat en boggy zijn (je noemt zelf Zweden) me een stuk aangenamer met echte wandelschoenen. Ik heb vorige zomer een trek van 420km gedaan in Zweden en tot mijn verbazing de hele trek droge voeten gehouden. Dat was toch wel aangenaam.

De nadelen van wandelschoenen (vooral waterproof/ goretex versies) is wel dat ALS het eenmaal nat wordt van binnen dat het dan moeilijk droogt. Voor bestemmingen waar je dagelijks door tientallen riviertjes moet waden is er daarom best wel weer iets te zeggen voor trailschoenen/ trainers want dan stamp je er gewoon doorheen in de wetenschap dat ze toch snel weer drogen.

Wat betreft andere materialen, het hoeft niet allemaal persé heel duur te zijn. Wat betreft tenten: je kunt voor ¤100 een prima tentje kopen dat net zo goed voldoet als eentje van ¤500. Het verschil is vooral het gewicht. Je moet voor jezelf afwegen of dat het geld waard is. Natuurlijk is het leuk als je totale gewicht een paar honderd gram lichter is maar om het in context te plaatsen: eten gaat richting 0,7-1kg per dag is mijn ervaring dus op een trek van 5 dagen is dat 3,5-5kg. Ga je dan echt honderden euro's extra uitgeven om bijvoorbeeld 1kg gewicht te besparen?

Bij een beperkt budget zou ik daarom vooral investeren in goede schoenen en een rugzak die lekker draagt. Als dat goed is dan boeien een paar kilo meer of minder niet zoveel meer.

Natuurlijk wil de commercie ons doen geloven dat een activiteit die in essentie gratis is vele honderden euros moet kosten aan allerlei speciale dure materialen maar dat hoeft dus echt niet imo.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_161371896
Voordeel van goede wandelschoenen: je voelt een stenige ondergrond niet door de zool heen. Ik vind dat erg onprettig als ik ieder steentje voel. Krijg ik heel snel moeie voeten van. :)
  dinsdag 12 april 2016 @ 13:09:24 #148
67089 Gillingham
The horror...
pi_161372458
Voorkeur voor wandelschoenen of trailrunners is deels persoonlijk en zoals men hier al aangeeft ook erg afhankelijk van waar je naartoe gaat. Aangezien je nog zoekende bent zou ik het van het laatste af laten hangen. Daarnaast de tip om er voor te zorgen dat je rugzak niet al te zwaar is (sowieso belangrijk), zodat je in ieder geval niet aan boots hoeft te denken. Schoenen of runners wandelen een stuk lekkerder, je hoeft dan geen extra kampeerschoeisel mee, hoeven niet ingelopen te worden en zijn over het algemeen goedkoper. Bovendien makkelijk aan en uit te trekken, nemen minder ruimte in beslag en beter voor bloedtoevoer/voethuishouding.

Aangezien je toch nog alles aan moet schaffen, kun je beter direct lichte spullen kopen.
What's it going to be then, eh?
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 12 april 2016 @ 13:29:49 #149
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161372935
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2016 13:09 schreef Gillingham het volgende:
Schoenen of runners wandelen een stuk lekkerder, je hoeft dan geen extra kampeerschoeisel mee,
Zoals gezegd, persoonlijke voorkeur. Ik persoonlijk vind (goede) boots lekkerder lopen op ongelijke grond (wat meestal het geval is als je gaat trekken/ kamperen) en heb sowieso nooit kampeerschoeisel mee. Ik draag de schoenen de hele dag totdat ik mijn tent in ga.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_161390433
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 13:29 schreef SeLang het volgende:

[..]

Zoals gezegd, persoonlijke voorkeur. Ik persoonlijk vind (goede) boots lekkerder lopen op ongelijke grond (wat meestal het geval is als je gaat trekken/ kamperen) en heb sowieso nooit kampeerschoeisel mee. Ik draag de schoenen de hele dag totdat ik mijn tent in ga.
Ik was van plan super lichte crocs achtige dingen op mn tas te binden, voor in de nacht of tijdens rustmomentjes.

Verder hebben sommige trailrunners ook een harde zool. Ik ga eens passen en dan op puntjes/traptreden ofzoiets de zool testen!

Zijn er basis tips voor een tas? Waar ik nu naar kijk is:
- stevige heupband en clickding
- zakjes aan de heupband (voor telefoon/camera ofzoiets
- voorvak bereikbaar van voorkant
- plek om snel een jas aan je tas te kunnen binden/klemmen
- groen of grijs van kleur
- niet te zwaar
- +-150,-

Oh, wat betreft tent, de Vango Blade 200 trekt erg mijn aandacht! Ruimte om mn tas binnen te zetten + licht
(https://www.dewitschijnde(...)Gw0_mvK6xoCi03w_wcB)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')