De beste oplossing voor de fouten van de staat is nog meer staat.quote:Op donderdag 9 juli 2015 22:58 schreef Klopkoek het volgende:
Net ook weer op de Belgische TV die reportage over Fortis. Goh, wat een charlatan is Wouter Bos toch. Dit land wordt geleidt door imbicielen waardoor je fuck ups krijgt zoals Srebrenica en de economie van de laatste vijf jaar.
Jobs links...quote:Op donderdag 9 juli 2015 11:23 schreef BaardaapAd het volgende:
[..]
<giechel> Jobs was een perfect voorbeeld van een oude stelling; Wie jong is en niet links heeft geen hart, wie oud is en niet rechts heeft geen verstand.
Eigenlijk was 'ie al jong een rat; liet de Woz het werk doen tegen een jodenfooi en stak zelf het geld in z'n zak. Hippie en zen en zo, maar ondertussen stinkend rijk en met een instelling tegenover medewerkers waar zelfs de meeste kapitalisten zich nog voor zouden schamen.
Technologische innovatie is vaak te danken aan een individu of een klein groepje; alleen plukken die er meestal amper de vruchten van. Microsoft werd rijk doordat ze een operating system heel goedkoop kochten (van de eenling die het gemaakt had), er een paar dingetjes aan veranderden (de naam, vooral) en het voor relatief veel geld uitlicenseerden.
Jobs was enorm slim en handig, maar 'links' kan je 'm met de beste wil van de wereld niet noemen. Dat veel linkse mensen 'm aanbidden is dan ook nogal komisch.
Samenvatting?quote:Op donderdag 9 juli 2015 22:58 schreef Klopkoek het volgende:
Net ook weer op de Belgische TV die reportage over Fortis. Goh, wat een charlatan is Wouter Bos toch.
Er waren geruchten dat last minute een VMBO-klas was vervangen door een VWO-klas. Waar of niet, het is een gegeven dat er wat ruimte is voor manipulatie en zodoende het pimpen van je score, niet alleen voor Nederland.quote:Op woensdag 8 juli 2015 23:22 schreef Monolith het volgende:
[..]
PISA is inderdaad meer een gemiddelde, maar daar doet Nederland het dan toch heel redelijk. Ik kan me niet herinneren specifiek vraagtekens bij de scores gezet te hebben, maar de onderwijsrealiteit is natuurlijk wel wat complexer dan een paar simpele scores.
Het zou me niet verbazen, ik weet dat Belgische studenten (die bij die opleidingen doorgaans van het ASO afkomen met een profiel waarbij je 6 of 8 lesuur per week wiskunde krijgtt) beter presteren in zowel Nederland als hun eigen land dan onze VWO-gediplomeerden en van wat leerlingen van de Internationale school hoor ik het een en ander wat er op wijst dat het niveau van onderwijs daar ook beter is dan op ons VWO.quote:Op woensdag 8 juli 2015 23:18 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Als ik me niet vergis, ik herinner het me vaag, heb je in het verleden vraagtekens bij de relevantie van PISA gezet en hoe zinvol het is om hier specifiek beleid op te maken (wat Nederland itt andere landen doet).
Deze plek van 10-15 is natuurlijk een gemiddelde. Als je de uiteenzetting van o.a. Dronkers op zoekt dan zie je dat de betere leerlingen lager staan (de vorige post).
Hij had het imago van een hippie.quote:
- De grafische interface idd gewoon een idee van Xerox, maar het heeft ten opzichte van de eerste generaties pc's het computeren natuurlijk een stuk laagdrempeliger gemaakt, zodat een kind de was kan doen.quote:Een bekende anekdote over hem is dat medewerkers hem meden als ze de lift moesten nemen uit angst hun baan kwijt te zijn tegen de tijd dat ze boven waren. Hij zou eens iemand in dat tijdbestek hebben ontslagen omdat hij iets riep wat Jobs niet beviel.
Het ontgaat me trouwens wat Apple voor technologische revolutie zou hebben veroorzaakt. De muis kwam van Xerox (jawel, dat kopieermachinebedrijf), de grafische userinterface was ook voor dat doeleinde bedacht. De MP3-speler en iPad waren toch ook niet echt vernieuwend: een walkman met flasgeheugen (en vrij pover in vergelijking met bepaalde concurrenten naar het schijnt) en een minicomputer. Apple is goed in het design (het visuele) maar verder lijkt het mij vooral handig management en uitmuntend verkoopwerk van Jobs.
Gelukkig hebben de private partijen en autoriteiten beter management getoond in het bank- en accountantswezen inderdaad.quote:Op donderdag 9 juli 2015 23:13 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
De beste oplossing voor de fouten van de staat is nog meer staat.
Voor afluisterende overheden en advertentie-trackers?quote:Op vrijdag 10 juli 2015 11:27 schreef Ryan3 het volgende:
- Smartphoon en tablet hebben de kracht van een gewone pc, maar worden overal mee naar toe genomen. Hierdoor is de hoeveelheid informatie in de wereld enorm toegenomen. Dit alleen al heeft geleid tot een enorme impact.
Niet dat Jobs de nieuwe Messias is maar die persoonsverheerlijking komt wel ergens vandaan. De kracht van Apple was dat zij (voor die tijd) extreem ingewikkelde technologie hebben weten te democratiseren. Dus zo te ontwikkelen dat niet alleen een ICT'er maar ook zijn moeder ermee aan de slag kon.quote:Op vrijdag 10 juli 2015 00:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Jobs links...![]()
Een bekende anekdote over hem is dat medewerkers hem meden als ze de lift moesten nemen uit angst hun baan kwijt te zijn tegen de tijd dat ze boven waren. Hij zou eens iemand in dat tijdbestek hebben ontslagen omdat hij iets riep wat Jobs niet beviel.
Het ontgaat me trouwens wat Apple voor technologische revolutie zou hebben veroorzaakt. De muis kwam van Xerox (jawel, dat kopieermachinebedrijf), de grafische userinterface was ook voor dat doeleinde bedacht. De MP3-speler en iPad waren toch ook niet echt vernieuwend: een walkman met flasgeheugen (en vrij pover in vergelijking met bepaalde concurrenten naar het schijnt) en een minicomputer. Apple is goed in het design (het visuele) maar verder lijkt het mij vooral handig management en uitmuntend verkoopwerk van Jobs.
Grafische interface is door MS overgenomen, en aangezien MS software maakt voor ongeveer wat is het 80% van de computers...quote:Op vrijdag 10 juli 2015 11:47 schreef Klopkoek het volgende:
Heel erg democratisch als het persoonlijke inkomen van de Iphone gebruiker op 80000 dollar ligt.
http://scholarlykitchen.s(...)rivate-sector-myths/
http://www.salon.com/2013/07/19/steve_jobs_didnt_build_that/
Beschikbare informatie ontvangen en zenden op om het even welke plaats je je bevindt?quote:Op vrijdag 10 juli 2015 11:32 schreef MadScientist het volgende:
[..]
Voor afluisterende overheden en advertentie-trackers?
Maar beschrijf vooral verder die impact. Dat je nu overal een foto van je kat op facebook kan zetten is niet zo'n heel grote stap voorwaarts.
Kent de iPhone slechts 1 gebruiker of praten we hier over gemiddelden? Zo ja is het dan het gemiddelde inkomen, de mediaan of het minimum? En hoe zit het in bredere zin met smartphones? Apple is natuurlijk gericht op het leveren van premiumproducten, maar hun technologie heeft een enorme spin-off gehad met allerlei varianten die veel meer in het betaalbare segment zitten.quote:Op vrijdag 10 juli 2015 11:47 schreef Klopkoek het volgende:
Heel erg democratisch als het persoonlijke inkomen van de Iphone gebruiker op 80000 dollar ligt.
Zoiets zei je eerder ook al. Maar wat is de impact daarvan?quote:Op vrijdag 10 juli 2015 11:50 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Beschikbare informatie ontvangen en zenden op om het even welke plaats je bevindt?
Dat is een beetje alsof je de maatschappelijke impact van het internet reduceert tot het verspreiden van naakt- en kattenfoto's.quote:Op vrijdag 10 juli 2015 12:03 schreef MadScientist het volgende:
[..]
Zoiets zei je eerder ook al. Maar wat is de impact daarvan?
Ha-Joon Chang betoogt bijvoorbeeld dat de impact van (mobiel) internet nog niet vergelijkbaar is met die van de wasmachine; die heeft vrouwen voor altijd verlost van immer terugkerende bergen handwaswerk. Dat had een enorme emanciperende impact.
Wat is dan de impact van dat je in de bus op wikipedia kunt kijken ipv thuis op je pc?
Het mediaan (heb het al eens eerder gepost maar excuses voor de onvolledigheid dit keer). Dat is circa 85000 dollar. Ter vergelijking: Manhattan ligt op 67000 dollar.quote:Op vrijdag 10 juli 2015 11:51 schreef Monolith het volgende:
[..]
Kent de iPhone slechts 1 gebruiker of praten we hier over gemiddelden? Zo ja is het dan het gemiddelde inkomen, de mediaan of het minimum? En hoe zit het in bredere zin met smartphones? Apple is natuurlijk gericht op het leveren van premiumproducten, maar hun technologie heeft een enorme spin-off gehad met allerlei varianten die veel meer in het betaalbare segment zitten.
Wat dacht je van de enorme verandering in de detailhandel?quote:Op vrijdag 10 juli 2015 12:03 schreef MadScientist het volgende:
[..]
Zoiets zei je eerder ook al. Maar wat is de impact daarvan?
Ha-Joon Chang betoogt bijvoorbeeld dat de impact van (mobiel) internet nog niet vergelijkbaar is met die van de wasmachine; die heeft vrouwen voor altijd verlost van immer terugkerende bergen handwaswerk. Dat had een enorme emanciperende impact.
Wat is dan de impact van dat je in de bus op wikipedia kunt kijken ipv thuis op je pc?
Hey ik vraag al drie posts om een tegenvoorbeeld van jou maar er komt weinig...quote:Op vrijdag 10 juli 2015 12:07 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat is een beetje alsof je de maatschappelijke impact van het internet reduceert tot het verspreiden van naakt- en kattenfoto's.
Dat is grotendeels op het conto te schrijven van internet an sich, niet per se mobiel internet op smartphones en tablets. En mobiel bellen en sms'en waren er al voor de iPhone uiteraard. Maar dit zijn wel allemaal veranderingen, maar wat is er echt beter geworden voor de bevolking dat er niet was zonder smartphones en tablets? Ik zie het nog steeds meer als leuk gemarkete mediaconsumptie (en surveillance-) apparaten.quote:Op vrijdag 10 juli 2015 12:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat dacht je van de enorme verandering in de detailhandel?
De verandering in de telecommunicatie?
Het verdwijnen van briefpost?
Impact voor gedrukte nieuwsmedia, zoals kranten?
Klassieke TV zenders door partijen als Netflix?
Distributie van media (films, muziek, boeken) die los komen van fysieke dragers?
Het loskomen van kantoor voor het werk?
Het veranderen van social netwerken en hoe om te gaan met contacten?
Impact van Twitter en Facebook?
Van de impact van smartphones?quote:Op vrijdag 10 juli 2015 13:12 schreef MadScientist het volgende:
[..]
Hey ik vraag al drie posts om een tegenvoorbeeld van jou maar er komt weinig...
Ik heb het over het bellen en txt'en zonder gebruik te maken van de telefonie en sms, maar via app's.quote:Op vrijdag 10 juli 2015 13:16 schreef MadScientist het volgende:
[..]
Dat is grotendeels op het conto te schrijven van internet an sich, niet per se mobiel internet op smartphones en tablets. En mobiel bellen en sms'en waren er al voor de iPhone uiteraard. Maar dit zijn wel allemaal veranderingen, maar wat is er echt beter geworden voor de bevolking dat er niet was zonder smartphones en tablets? Ik zie het nog steeds meer als leuk gemarkete mediaconsumptie (en surveillance-) apparaten.
Plus dat alle technologie erachter grotendeels door overheden en niet door Steve Jobs zelf zijn ontwikkeld (dan wel zijn medewerkers...)
Moeilijk om precies in termen te beschrijven wat de impact is geweest en nog zal zijn van in dit geval een technologie, die dusdanig ingeburgerd is dat-ie eigenlijk al weer vanzelfsprekend is geworden, maar die knapen in Dubai (Ryons post) hebben iig een redelijke poging ondernomen idd.quote:Op vrijdag 10 juli 2015 13:16 schreef MadScientist het volgende:
[..]
Dat is grotendeels op het conto te schrijven van internet an sich, niet per se mobiel internet op smartphones en tablets. En mobiel bellen en sms'en waren er al voor de iPhone uiteraard. Maar dit zijn wel allemaal veranderingen, maar wat is er echt beter geworden voor de bevolking dat er niet was zonder smartphones en tablets? Ik zie het nog steeds meer als leuk gemarkete mediaconsumptie (en surveillance-) apparaten.
Plus dat alle technologie erachter grotendeels door overheden en niet door Steve Jobs zelf zijn ontwikkeld (dan wel zijn medewerkers...)
Bijv. via de app-industrie is er veel informatie bijgekomen die op het snijpunt ligt van vraag en aanbod in de economie. Daarnaast is de manier waarop nieuwsinformatie verstrekt en gedeeld wordt ook enorm veranderd. Een snelle en directe vorm informatie.quote:Op vrijdag 10 juli 2015 14:44 schreef Klopkoek het volgende:
Wat voor informatie is er dan allemaal bij gekomen?
Ik denk dat het klopt dat Apple in eerste instantie wat gebruiksvriendelijker was aangezien ze eerder de muis en een grafische gebruikersinterface gebruikten. Of dat het doorslaggevend was weet ik niet. Er waren, zeker in Europa, toch ook best veel mensen die een PC gebruikten met MS DOS met CLI. Veel hoefde je niet te kunnen, je had alleen een paar commando's nodig om te bladeren doorheen de mappen (cd met .. en / en dir met 1 of 2 argumenten), bestanden te kopiëren of te verplaatsen (copy/move brond doel), bestanden te verwijderen of te hernoemen. Verder moest je nog weten welke bestanden de uitvoerbare bestanden waren. Misschien was het concept van mappen en bestanden wat lastig voor sommige mensen, met een bibliotheekanalogie was dat vast wel uit te leggen. Kon de gemiddelde moeder er direct mee aan de slag? Nee. Als die moeder echter iemand kende die dit wel kon dan had ze het snel geleerd.quote:Op vrijdag 10 juli 2015 11:32 schreef Ryon het volgende:
[..]
Niet dat Jobs de nieuwe Messias is maar die persoonsverheerlijking komt wel ergens vandaan. De kracht van Apple was dat zij (voor die tijd) extreem ingewikkelde technologie hebben weten te democratiseren. Dus zo te ontwikkelen dat niet alleen een ICT'er maar ook zijn moeder ermee aan de slag kon.
Dat is - meer dan terecht - erkend als een zeer grote revolutie binnen de technologische branche. Het heeft ook de hele sector ondersteboven gegooid. Zowel in de jaren tachtig als begin jaren nul. Dan doe je iets heel goeds.
Kijk, ik vind Jobs ook inspirerend, maar op de keper beschouwd heeft hij vooral goed 'gejat' en goed van alles gecombineerd met een grote mate van toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid. Dat geldt voor de muis en de GUI (hij verdient krediet dat hij inzag hoe handig dat is voor zijn klanten) en dat geldt voor de tablet en de telefoon (allemaal technologie van andere bedrijven, alleen de softwareschil kwam van Apple). Steve Jobs had een extreem groot charisma. Dat in combinatie met het design van sommige producten en het feit dat er gadgets van zijn bedrijf kwamen - mensen houden van gadgets - verklaart volgens mij zijn populariteit.quote:Op vrijdag 10 juli 2015 11:27 schreef Ryan3 het volgende:
- De grafische interface idd gewoon een idee van Xerox, maar het heeft ten opzichte van de eerste generaties pc's het computeren natuurlijk een stuk laagdrempeliger gemaakt, zodat een kind de was kan doen.
- Smartphoon en tablet hebben de kracht van een gewone pc, maar worden overal mee naar toe genomen. Hierdoor is de hoeveelheid informatie in de wereld enorm toegenomen. Dit alleen al heeft geleid tot een enorme impact.
10 jaar geleden zat je min of meer gekluisterd aan je pctje of je laptop op je schoot.
- Er groeit nou een generatie jongeren op met Steve Jobs-bocheltjes.
Because Apple is a technology integration company, not a technology innovation company.quote:Op vrijdag 10 juli 2015 11:47 schreef Klopkoek het volgende:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |