grootste nadeel het gewicht...quote:Op vrijdag 3 juli 2015 23:25 schreef Tengano het volgende:
PS: gietijzer is onverslijtbaar en heeft charme waar geen enkele pan tegen op kan. Mmmmm
Als je moeite hebt met gietijzer, zou ik de koperen pannen laten voor wat ze zijn. Koper heeft aan de binnenkant een laag rvs en dat is nukkiger met bakken dan gietijzer.quote:Op zaterdag 4 juli 2015 09:41 schreef Isabeau het volgende:
Ik ben niet zo heel tevreden over mijn keramische pannen. Als ik er een beetje boter/olie in doe dan gaat dat alleen in 1 klein plasje bij elkaar op 1 plek zitten. Verder vind ik het niet mooi bakken en bakken dingen gewoon snel aan.
Mijn gietijzeren pan bakt altijd aan, ook nadat ik hem op aanwijzingen online behandeld had met schuurspons en olie. Loeizwaar. Wel een stoer ding in mijn keuken, maar ik gebruik hem niet meer.
Waar ik het meest tevreden over ben zijn mijn tefal anti-aanbakpannen, maar die wilde ik juist weg doenIk zou wel graag koperen pannen hebben, maar ik heb de loterij nog niet gewonnen.
Ik ben denk ik gewoon slecht met pannen
een gezonde panquote:Op dinsdag 7 juli 2015 10:35 schreef Loekie1 het volgende:
Heeft iemand ervaring met de Greenpan?
http://www.voedselrevolut(...)e-koekenpan-reviews/
De enige claim/onderzoek dat die keramische laag gezonder zou zijn komt van de fabrikant van dat spul zelf. Ik heb nog geen onafhankelijk onderzoek gezien.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 21:26 schreef Deshain het volgende:
[..]
een gezonde pan
Keramische pannen zijn gewoon ruk, siert. Lijkt leuk in het begin maar voor hetzelfde geld heb je een stalen pan waar je 30 jaar mee doet.
Ik heb zo eentje een tijdje terug gekocht bij Blokker, ben er wel blij mee, niets bakt aan. Had trouwens geen idee van de achtergrond (dat milieugedoe) etc. hij was gewoon in de aanbiedingquote:Op dinsdag 7 juli 2015 10:35 schreef Loekie1 het volgende:
Heeft iemand ervaring met de Greenpan?
http://www.voedselrevolut(...)e-koekenpan-reviews/
Geen enkele fabrikant gebruikt nog PFOA, wat trouwens geen grondstof maar een hulpstof is. PFOA is een etszuur dat werd gebruikt om het aluminium van de pan geschikt te maken dat de teflon eraan kan hechten. Daar zijn tegenwoordig andere methodes voor.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 10:32 schreef Loekie1 het volgende:
Teflon is sinds 2015 verboden, lees ik, althans een stofje in Teflon.
Wat is Teflon?
Veel pannen bevatten een anti-aanbaklaag, deze laag wordt in de volksmond ook wel Teflon genoemd. DuPont heeft ‘Teflon’ uitgevonden, dit is eigenlijk een merknaam voor PTFE (PolyTetraFluorEthyleen). In de Teflon-pannen zit een stof, namelijk PFOA, deze stof wordt vanaf 2015 verboden. PFOA is een soort bindmiddel om de PTFE te hechten aan de pan.
http://www.gezondheidscen(...)aag-in-pannen-giftig
Overigens gebruikt Tefal geen PFOA, lees ik op hun site.
Optie 1: Goede kwaliteit Teflon-pannen kopen. Niet laten verbranden. Niet in krassen. Niet inelkaar stapelen (zonder iets ertussen) Over 10-15 jaar de pannen vervangen omdat ze versleten zijn.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 22:47 schreef Geralt het volgende:
Weer een koekenpannentopic. Ik had er laatst ook een gemaakt. Omdat ik debiel wordt van pannen die na een half jaar tot een jaar gewoon compleet naar de kloten zijn.
En toen heb ik pannen gekocht van een onbekend merk wat goed zouden zijn volgens diverse weblogs van vrouwen. Nou die hebben er dus ook gewoon geen ene klote verstand van blijkt, want die pannen zijn ook alweer verweg naar de tering
Dus nog steeds geen goeie koekenpan hier. En zo een van plaatstaal zie ik an sich wel zitten, maar ik heb weinig zin om pannen telkens in te moeten vetten of weet ik veel wat. Ik wil gewoon bakken, die kutpan afwassen en in de kast flikkeren. En dat kan klaarblijkelijk dus niet
Nee, we stoppen een van de vijf most dangerous chemicals in Teflon potten omdat teflon zelfs daar niet mee reageert.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 22:49 schreef Geralt het volgende:
Toch raar dat we klaarblijkelijk een van de 5 of the World's Most Dangerous Chemicals gebruiken in iets waar we eten in klaar maken.
Die teflon gaat bij mij altijd stuk. Omdat er met ijzer in gerost wordt en omdat ze te heet gestookt worden en omdat mijn vriendin zegt wat een flauwekul, die pan moet toch heet worden.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 22:52 schreef Fixers het volgende:
[..]
Optie 1: Goede kwaliteit Teflon-pannen kopen. Niet laten verbranden. Niet in krassen. Niet inelkaar stapelen (zonder iets ertussen) Over 10-15 jaar de pannen vervangen omdat ze versleten zijn.
Optie 2: Koop roestvaststalen pannen. Ontwikkel geduld bij het koken. Zet je koekenpannen in je testament.
Optie 3: thuisbezorgd.nlquote:Op dinsdag 7 juli 2015 22:57 schreef Geralt het volgende:
[..]
Die teflon gaat bij mij altijd stuk. Omdat er met ijzer in gerost wordt en omdat ze te heet gestookt worden en omdat mijn vriendin zegt wat een flauwekul, die pan moet toch heet worden.
Of leer gewoon koken, zoek een cursus in de buurt ga daarheen samen met je vriendin. Ik snap die obsessie niet die mensen hebben met het hellevuur zelf willen overtreffen in de keuken.quote:Dus die zijn binnen het jaar altijd stuk. Keramisch ook; zelfde verhaal.
RVS heb ik nog nooit mee gebakken, maar om de een of andere reden denk ik dat daar alles heel erg in plakt ofzo.
Die 1 jaar is dus vrij simpel op te rekken naar 2-3. Als dat je al teveel moeite is zou ik niet eens aan iets anders beginnen. Gietijzer en plaatstaal hebben ook nogal een gebruiksaanwijzing. 10-15 jaar voor teflon lijkt me onhaalbaar tenzij je er alleen af en toe een ei in bakt. Vaak zie je wel dat ze in sets van 3 komen, als je die alle drie evenveel gebruikt verdriedubbel je dus de levensduur vergeleken met 1 pan.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 22:57 schreef Geralt het volgende:
[..]
Die teflon gaat bij mij altijd stuk. Omdat er met ijzer in gerost wordt en omdat ze te heet gestookt worden en omdat mijn vriendin zegt wat een flauwekul, die pan moet toch heet worden.
Dus die zijn binnen het jaar altijd stuk. Keramisch ook; zelfde verhaal.
RVS heb ik nog nooit mee gebakken, maar om de een of andere reden denk ik dat daar alles heel erg in plakt ofzo.
Jij verhit een pan, als je daarbij hulp nodig hebt kun je misschien denken aan begeleid wonen in plaats van een fornuisbegrenzing.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 23:28 schreef Geralt het volgende:
Maar even wat anders. Kennelijk kunnen die pannen allemaal niet tegen te hoge temperaturen.
Waarom kan je met elk fornuis dan die kennelijk veel te hoge temperaturen bereiken?
Tevens hoe weet ik nou hoe heet mijn elektrische kookplaat wordt als ik hem op stand 9 zet. Dat is de max stand. Meestal zet ik die daar op om op te warmen en als het vreten erin gaat terug naar 7 ofzo.
Moet ik dan die stand 9 gewoon nooit meer gebruiken of wat?
quote:Op dinsdag 7 juli 2015 23:30 schreef technofreak86 het volgende:
[..]
Jij verhit een pan, als je daarbij hulp nodig hebt kun je misschien denken aan begeleid wonen in plaats van een fornuisbegrenzing.
Gietijzer en plaatstaal kunnen wel tegen hoge tempquote:Op dinsdag 7 juli 2015 23:28 schreef Geralt het volgende:
Maar even wat anders. Kennelijk kunnen die pannen allemaal niet tegen te hoge temperaturen.
Waarom kan je met elk fornuis dan die kennelijk veel te hoge temperaturen bereiken?
Tevens hoe weet ik nou hoe heet mijn elektrische kookplaat wordt als ik hem op stand 9 zet. Dat is de max stand. Meestal zet ik die daar op om op te warmen en als het vreten erin gaat terug naar 7 ofzo.
Dan is je pan dus veel te heet:quote:Op woensdag 8 juli 2015 06:49 schreef Loekie1 het volgende:
Misschien wordt het te heet als het te veel gaat walmen? Dat wil je sowieso niet in de keuken.
Leren omgaan met je spullen en ontwikkel geduld. Je rijdt met je auto toch ook niet plankgas weg op een koude motor? Pannen vinden dat ook niet leuk. En net zoals met je auto je harder kan dan de maximum snelheid, kan je kookplaat ook heter dan nodig ik. Rustig opwarmen op een matig vuurtje en leer de warmte inschatten. Het Leidenfrosteffect is daar handig bij: water begint net onder de 200 graden druppels te vormen als ze in een hete pan vallen.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 23:28 schreef Geralt het volgende:
Een echte kok spuugt altijd even in de pan om te checken of ie heet (genoeg) isquote:Op woensdag 8 juli 2015 07:31 schreef Fixers het volgende:
[..]
Leren omgaan met je spullen en ontwikkel geduld. Je rijdt met je auto toch ook niet plankgas weg op een koude motor? Pannen vinden dat ook niet leuk. En net zoals met je auto je harder kan dan de maximum snelheid, kan je kookplaat ook heter dan nodig ik. Rustig opwarmen op een matig vuurtje en leer de warmte inschatten. Het Leidenfrosteffect is daar handig bij: water begint net onder de 200 graden druppels te vormen als ze in een hete pan vallen.
Moet je natuurlijk niet je pan opzetten en vergeten. Want dan kan je 'm alsnog te heet laat worden.
Dan moet jij misschien wat meer leren over koken.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 23:01 schreef Fixers het volgende:
Of leer gewoon koken, zoek een cursus in de buurt ga daarheen samen met je vriendin. Ik snap die obsessie niet die mensen hebben met het hellevuur zelf willen overtreffen in de keuken.
Ik weet een heleboel over koken. OK heb ook gewoon geleerd om met het pannen te werken. Maar nooit dat ik mijn pannen moest opstoken tot temperaturen waar Satan zelf het warm van krijgt.quote:Op woensdag 8 juli 2015 10:22 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dan moet jij misschien wat meer leren over koken.
En waarom denk je dat professionele koks geen tefalpannetjes op het vagevuur zetten maar hittebestendige pannen op een hele grote vlam?quote:Op woensdag 8 juli 2015 10:45 schreef Fixers het volgende:
[..]
Ik weet een heleboel over koken. OK heb ook gewoon geleerd om met het pannen te werken. Maar nooit dat ik mijn pannen moest opstoken tot temperaturen als de achtste cirkel van de hel.
Het zijn de achterlijken die geen andere keuze hebben dan maar met hun tijd mee te gaan.quote:Op woensdag 8 juli 2015 10:52 schreef RobinOok het volgende:
Omdat ze achterlijk zijn en niet met hun tijd meegaan.
Nee joh, een pan hoog opstoken kan iedereen.quote:Op woensdag 8 juli 2015 11:11 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het zijn de achterlijken die geen andere keuze hebben dan maar met hun tijd mee te gaan.
Als je zelf nadenkt hoef je helemaal nergens met mee te gaan. Als je altijd met je tijd meegaat zit je ook met al die nieuwlichterij die over 10 jaar alweer achterhaald is wegens ondoordachte vernieuwingsdrang zonder intrinsiek voordeel.quote:Op woensdag 8 juli 2015 13:05 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Nee joh, een pan hoog opstoken kan iedereen.
Zo kregen ze het meestal aangeleerd op school.
Je zult wel moeten ook, als je alleen maar aanbakpannen hebt.
Maar bij de tijd is het niet.
Dat klopt, goed koks bakken zelfs helemaal niks de tyfus. Maar sommige dingen worden nou eenmaal lekkerder bij temperaturen waarbij de teflon verdampt.quote:Ik geef je op een briefje dat de goede professionele koks niet alles de tyfus bakken.
Omdat de professionele koks die jij kent lompe horken en hooligans zijn zonder gevoel voor finesse of subtiliteit? Het is wat RobinOok zegt: Goede koks kennen het verschil tussen warm, heet en vagevuur.quote:Op woensdag 8 juli 2015 10:51 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
En waarom denk je dat professionele koks geen tefalpannetjes op het vagevuur zetten maar hittebestendige pannen op een hele grote vlam?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |