abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_154043522
Heeft iemand ervaring met een koekenpan zonder speciale anti aanbaklaag die toch niet aanbakt?
pi_154043619
Keramische pannen een idee? Wij hebben ze van Sola, erg tevreden over.
Karma is a fucking bitch.
  vrijdag 3 juli 2015 @ 22:49:53 #3
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_154044199
De Buyer pannen.
Gemaakt van staal
Inbranden met olie zorgt voor de antiaanbak laag.

https://broodbakken.wordp(...)ral-b-pan-seasoning/
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
  vrijdag 3 juli 2015 @ 23:25:34 #4
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_154045596
Gebruikte vroeger veel tefal. Nu niet meer. Als je genoeg olie gebruikt en een goede pan hebt, is er vaak niks aan de hand.

Ik ben elf helemaal weg van gietijzer. Heb zelf twee gietijzeren wadjans, drie gietijzeren koekepannen en hapjespannen, gietijzeren stoofpan met druppeldeksel en vind dat ideaal.

RVS heb ik natuurlijk ook, maar voor bakken prefereer ik dus gietijzer. Schoonmaken doe ik met een RVS schuurspons zonder zeep (binnenkant) afspoelen met warm water en klaar. Door dit gebruik blijft de binnenkant vettig, smaakvol en wordt hij ook steeds ietsje gladder.

I love cast iron *O*

PS: gietijzer is onverslijtbaar en heeft charme waar geen enkele pan tegen op kan. Mmmmm :9

(Is ook geschikt voor inductie dus!)
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
pi_154052585
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2015 23:25 schreef Tengano het volgende:
PS: gietijzer is onverslijtbaar en heeft charme waar geen enkele pan tegen op kan. Mmmmm :9
grootste nadeel het gewicht...
pi_154052865
Ik ben niet zo heel tevreden over mijn keramische pannen. Als ik er een beetje boter/olie in doe dan gaat dat alleen in 1 klein plasje bij elkaar op 1 plek zitten. Verder vind ik het niet mooi bakken en bakken dingen gewoon snel aan.

Mijn gietijzeren pan bakt altijd aan, ook nadat ik hem op aanwijzingen online behandeld had met schuurspons en olie. Loeizwaar. Wel een stoer ding in mijn keuken, maar ik gebruik hem niet meer.

Waar ik het meest tevreden over ben zijn mijn tefal anti-aanbakpannen, maar die wilde ik juist weg doen :') Ik zou wel graag koperen pannen hebben, maar ik heb de loterij nog niet gewonnen.

Ik ben denk ik gewoon slecht met pannen :'(
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_154052936
Gietijzer houdt veel warmte vast, zodat je op normale gaspitten toch nog vrij grote hoeveelheden tegelijk heet kunt bakken. Plaatstaal (DeBuyer etc.) is ook niet heel licht en kan een hele mooie gladde laag krijgen. Nadeel is dat het wat aandacht en moeite vraagt om hem goed te houden. Teflon is ideaal voor het bakken van een eitje of zo, maar niet geschikt voor hoge temperaturen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_154053348
Aldi/Lidl aanbiedingen in de gaten houden of anders gewoon Ikea. Als de antiaanbaklaag versleten is de pan vervangen, niet te moeilijk over doen.
pi_154053386
Stalen pan goed inbakken met olie zout en aardappelschillen.
Whatever...
  zaterdag 4 juli 2015 @ 10:35:01 #10
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_154053446
Ik koop vaak een hapjespan bij de action voor 11 euro. En als de aanbaklaag "versleten" is koop ik een nieuwe ;)
Rayen 2½ jaar!
pi_154064829
Ik heb onlangs geïnvesteerd (en het is wel echt een investering....) in pannen van het merk Demeyere, zonder anti-aanbaklaag, van roestvrij staal, met 30 jaar garantie. Ik vind ze heel fijn bakken, maar het is wel echt anders dan een tefalpan en dat moet je even weten. op youtube kun je handige instructiefilmpjes vinden.
Keramisch raad ik ook niet aan - wel geprobeerd maar in het begin werkt het geweldig en daarna begint het enorm aan te koeken, worden dingen niet gelijkmatig bruin etc.
  zaterdag 4 juli 2015 @ 21:21:39 #12
403394 Tamabralski
forum hoppen
pi_154069629
Wij koken electrisch en gebruiken nu uitsluitend rvs pannen. Als je de kooktijden een beetje kent door gewenning werkt dit gewoon perfekt.
pi_154075558
Zou gewoon wat teflon pannetjes bij de ikea halen, altijd fijn om te hebben en super makkelijk schoon. Heb zelf ook pannen van Demeyere, Creuset en nog wat gave cul verantwoorde dingen. Maar ben nog steeds gek op teflon ikea pannetjes.
We komen hard, zo hard.
pi_154107475
Keramische pannen vind ik gewoon niet fijn bakken, en na een tijdje bakken ze alsnog aan. Voor een goede anti-aanbak gaat er niets boven good-old teflon. Liefst in een beetje zware pan. Die vederlichte papierdunne aluminium pannetjes blijven niet op temperatuur als ik wat wil bakken.

quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 09:41 schreef Isabeau het volgende:
Ik ben niet zo heel tevreden over mijn keramische pannen. Als ik er een beetje boter/olie in doe dan gaat dat alleen in 1 klein plasje bij elkaar op 1 plek zitten. Verder vind ik het niet mooi bakken en bakken dingen gewoon snel aan.

Mijn gietijzeren pan bakt altijd aan, ook nadat ik hem op aanwijzingen online behandeld had met schuurspons en olie. Loeizwaar. Wel een stoer ding in mijn keuken, maar ik gebruik hem niet meer.

Waar ik het meest tevreden over ben zijn mijn tefal anti-aanbakpannen, maar die wilde ik juist weg doen :') Ik zou wel graag koperen pannen hebben, maar ik heb de loterij nog niet gewonnen.

Ik ben denk ik gewoon slecht met pannen :'(
Als je moeite hebt met gietijzer, zou ik de koperen pannen laten voor wat ze zijn. Koper heeft aan de binnenkant een laag rvs en dat is nukkiger met bakken dan gietijzer.

Tip voor je gietijzeren pan: laat 'm eerst op een matig vuur warm worden voor je olie/boter en je product erin doet. Dat zou al veel moeten schelen. Ik vind het altijd zo zonde als mensen goede pannen die ze hebben laten staan omdat ze het gebruik niet onder de knie krijgen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Fixers op 06-07-2015 08:45:34 ]
  maandag 6 juli 2015 @ 08:41:44 #15
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_154107584
Het is al eerder genoemd, een gietijzeren of plaatstalen koekenpan goed inwerken en onderhouden, zwaar maar erg fijn.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_154136333
Teflon is sinds 2015 verboden, lees ik, althans een stofje in Teflon.

Wat is Teflon?
Veel pannen bevatten een anti-aanbaklaag, deze laag wordt in de volksmond ook wel Teflon genoemd. DuPont heeft ‘Teflon’ uitgevonden, dit is eigenlijk een merknaam voor PTFE (PolyTetraFluorEthyleen). In de Teflon-pannen zit een stof, namelijk PFOA, deze stof wordt vanaf 2015 verboden. PFOA is een soort bindmiddel om de PTFE te hechten aan de pan.
http://www.gezondheidscen(...)aag-in-pannen-giftig

Overigens gebruikt Tefal geen PFOA, lees ik op hun site.

[ Bericht 3% gewijzigd door Loekie1 op 07-07-2015 11:21:25 ]
pi_154136387
Heeft iemand ervaring met de Greenpan?
http://www.voedselrevolut(...)e-koekenpan-reviews/
pi_154140922
Alle fabrikanten zijn al gestopt met Pfoa is een etszuur dat ervoor zorgt dat teflon, dat nergens aan plakt, hecht aan het aluminium van de pan. De fluor-koolstofverbinding die de basis vormt van teflon is bijna is zeer sterk en volledig inert. Ofwel als je een stukje teflon opeet passeert het je darmen zonder iets te doen.

Teflon en alle andere merken ptfe blijven gewoon toegestaan.
pi_154153600
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 10:35 schreef Loekie1 het volgende:
een gezonde pan :')

Keramische pannen zijn gewoon ruk, siert. Lijkt leuk in het begin maar voor hetzelfde geld heb je een stalen pan waar je 30 jaar mee doet.
pi_154155772
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 21:26 schreef Deshain het volgende:

[..]

een gezonde pan :')

Keramische pannen zijn gewoon ruk, siert. Lijkt leuk in het begin maar voor hetzelfde geld heb je een stalen pan waar je 30 jaar mee doet.
De enige claim/onderzoek dat die keramische laag gezonder zou zijn komt van de fabrikant van dat spul zelf. Ik heb nog geen onafhankelijk onderzoek gezien.

Mijn ervaring met keramische pannen is bedroevend. Het anti-aanbak effect verdwijnt na een half jaar tot een jaar. De fabrikant zei achtereenvolgens dat dat kwam doordat:
-men enkel olijfolie moest gebruiken
-men de pan te schoon maakte
-men juist geen olijfolie moest gebruiken
-men de pan niet schoon genoeg maakte
-er micro haarscheurtjes ontstaan in de laag omdat het metaal van de pan een andere uitzettingscoefficient heeft dan de laag zelf.
  dinsdag 7 juli 2015 @ 22:25:15 #21
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_154155985
Lang leven teflon.
Ik zou niet zonder willen.
Briljante uitvinding.
  Moderator dinsdag 7 juli 2015 @ 22:26:09 #22
9859 crew  Karina
Woman
pi_154156021
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 10:35 schreef Loekie1 het volgende:
Ik heb zo eentje een tijdje terug gekocht bij Blokker, ben er wel blij mee, niets bakt aan. Had trouwens geen idee van de achtergrond (dat milieugedoe) etc. hij was gewoon in de aanbieding :D
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_154156254
Ik heb een kleine greenpan, ooit (jaartje terug denk ik) gekocht bij de AH. Ik gebruik hem ongeveer wekelijks en ik heb er twee krassen in denk ik. De werking is verder nog goed. Geen klachten.
And the druids turn to stone...
pi_154156640
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 10:32 schreef Loekie1 het volgende:
Teflon is sinds 2015 verboden, lees ik, althans een stofje in Teflon.

Wat is Teflon?
Veel pannen bevatten een anti-aanbaklaag, deze laag wordt in de volksmond ook wel Teflon genoemd. DuPont heeft ‘Teflon’ uitgevonden, dit is eigenlijk een merknaam voor PTFE (PolyTetraFluorEthyleen). In de Teflon-pannen zit een stof, namelijk PFOA, deze stof wordt vanaf 2015 verboden. PFOA is een soort bindmiddel om de PTFE te hechten aan de pan.
http://www.gezondheidscen(...)aag-in-pannen-giftig

Overigens gebruikt Tefal geen PFOA, lees ik op hun site.
Geen enkele fabrikant gebruikt nog PFOA, wat trouwens geen grondstof maar een hulpstof is. PFOA is een etszuur dat werd gebruikt om het aluminium van de pan geschikt te maken dat de teflon eraan kan hechten. Daar zijn tegenwoordig andere methodes voor.

Teflon zelf bestaat uit een fluor-koolstofverbinding die nogal inert is. Die chemische verbind verbreek je alleen door te hoge temperaturen. Bij normaal gebruik is teflon veilig, mocht je een kruimeltje opeten dan passeert het probleemloos je darmen.

Verder weten ze bij dat blog, dat zogenaamde gezondheidscentrum, duidelijk niets van koken. Bakken doe je op een temperatuur van 180-200 graden, een temperatuur die teflon prima verdraagt. Je kan een pan tot 300 graden opstoken, maar dan heb je het gewoon niet begrepen en zou je eens op kookles moeten.

Oh om een idee te geven over hoe inert teflon is: ze gebruik potten van dat spul om het meest agressieve/corrosive zuur dat we kennen in te bewaren.(vanaf 8:36, maar de rest van het filmpje is ook vermakelijk):

dinsdag 7 juli 2015 @ 22:47:58 #25
369251 Geralt
of Rivia
pi_154156759
Weer een koekenpannentopic. Ik had er laatst ook een gemaakt. Omdat ik debiel wordt van pannen die na een half jaar tot een jaar gewoon compleet naar de kloten zijn.

En toen heb ik pannen gekocht van een onbekend merk wat goed zouden zijn volgens diverse weblogs van vrouwen. Nou die hebben er dus ook gewoon geen ene klote verstand van blijkt, want die pannen zijn ook alweer verweg naar de tering :(

Dus nog steeds geen goeie koekenpan hier. En zo een van plaatstaal zie ik an sich wel zitten, maar ik heb weinig zin om pannen telkens in te moeten vetten of weet ik veel wat. Ik wil gewoon bakken, die kutpan afwassen en in de kast flikkeren. En dat kan klaarblijkelijk dus niet :(
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')