abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 3 juli 2015 @ 12:52:45 #151
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154028617
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2015 12:46 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

En het is nog minder vanzelfsprekend dat de minderheid automatisch zijn zin krijgt omdat ze zich gekwetst voelen.
Klopt. Zoals gezegd: de hele discussie over hoeveel mensen welke mening hebben gaat nergens over. Het doet er niets toe. Het is een volmaakte drogreden.

quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2015 12:46 schreef voetbalmanager2 het volgende:

Vorig jaar hebben we in de bijna honderd deeltjes die het 'zwarte piet is racisme' reeksje toen duurde vele verschillende onderzoeken voorbij zien komen die er allemaal op neer kwamen dat zo'n 90% van de Nederlanders er niets in zag om iets aan zwarte piet te veranderen.

En nee, die ga ik niet allemaal voor je opzoeken. Daar is het te warm voor en tevens ben ik aan het werk.
Nogmaals, die onderzoekjes doen er niks toe. Dus waarom zou je daar tijd aan besteden? Moraliteit is geen democratie, tenzij je een strikte utilitarist bent ofzo.

Dat iedereen cijfers uit zijn duim kan zuigen en die in zijn eigen voordeel kan uitleggen neem ik zo van je aan. Het lijkt mij niet interessant.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_154028715
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2015 12:52 schreef Molurus het volgende:

[..]

Klopt. Zoals gezegd: de hele discussie over hoeveel mensen welke mening hebben gaat nergens over. Het doet er niets toe. Het is een volmaakte drogreden.

[..]

Nogmaals, die onderzoekjes doen er niks toe. Dus waarom zou je daar tijd aan besteden?

Dat iedereen cijfers uit zijn duim kan zuigen en die in zijn eigen voordeel kan uitleggen neem ik zo van je aan. Het lijkt mij niet interessant.
Leuk dat jij je mening geeft, maar de meeste mensen denken daar toch anders over. Bij de vraag of je iets wel of niet af moet schaffen is het belangrijk hoe men daar over denkt.
Lijkt me common sense, maar niet iedereen denkt daar dus zo over.

Zullen we het daar verder maar bij laten zodat we niet telkens in herhaling vallen?
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  vrijdag 3 juli 2015 @ 13:03:31 #153
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154028902
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2015 12:56 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Leuk dat jij je mening geeft, maar de meeste mensen denken daar toch anders over. Bij de vraag of je iets wel of niet af moet schaffen is het belangrijk hoe men daar over denkt.

Zullen we het daar verder maar bij laten zodat we niet telkens in herhaling vallen?
Zolang jij erop blijft wijzen hoeveel mensen X vinden blijf ik je erop wijzen dat dat geen moreel argument is, maar een drogreden.

We kunnen wel met zijn allen onzettend veel lol beleven aan het voor de leeuwen gooien van minderheden, maar daarmee is het nog niet moreel. (Standaard gedachtenexperiment inzake utilitarisme.)

Dat jouw ideeen over de cijfers dan ook nog eens niet kloppen is niet relevant voor deze discussie.
  vrijdag 3 juli 2015 @ 13:03:34 #154
360414 bitterbal
Met mayo.
pi_154028903
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2015 12:56 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Je bedoeld deze hele discussie?
pi_154029018
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2015 13:03 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Je bedoeld deze hele discussie?
Die kan je onzin vinden ja. Dat geklaag van de discriminatie-roepers is dat minstens.
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2015 13:03 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zolang jij erop blijft wijzen hoeveel mensen X vinden blijf ik je erop wijzen dat dat geen moreel argument is, maar een drogreden.

We kunnen wel met zijn allen onzettend veel lol beleven aan het voor de leeuwen gooien van minderheden, maar daarmee is het nog niet moreel. (Standaard gedachtenexperiment inzake utilitarisme.)
Het is het belangrijkste argument. Of tellen alleen morele argumenten voor jou?
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  vrijdag 3 juli 2015 @ 13:10:33 #156
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_154029074
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2015 13:08 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Die kan je onzin vinden ja. Dat geklaag van de discriminatie-roepers is dat minstens.
De argumenten van de pro-piet-mensen zijn ook grotendeels onzin.
  vrijdag 3 juli 2015 @ 13:12:00 #157
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154029111
quote:

[..]

Het is het belangrijkste argument.
Een drogreden wordt nooit een argument, ongeacht hoeveel mensen zich van die drogreden bedienen.

quote:

Of tellen alleen morele argumenten voor jou?
Correct. Morele en politieke filosofie is machtig interessant. Ik kan van harte aanbevelen je daarin te verdiepen.
  vrijdag 3 juli 2015 @ 13:12:00 #158
360414 bitterbal
Met mayo.
pi_154029112
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2015 13:10 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

De argumenten van de pro-piet-mensen zijn ook grotendeels onzin.
Klopt.
pi_154029238
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2015 12:52 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nouja, dat is ook maar een mening natuurlijk.
Conscience do cost.
  vrijdag 3 juli 2015 @ 13:35:58 #160
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154029796
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2015 13:15 schreef ems. het volgende:

[..]

Nouja, dat is ook maar een mening natuurlijk.
Je zou natuurlijk van mening kunnen zijn dat wat de meeste mensen moreel juist vinden per definitie moreel juist is. Maar dan kom je al gauw terecht in een utilitaristische kijk op de wereld waar nogal veel problemen mee zijn.

Dat laatste vereist wel enige kennis van morele filosofie om dat in te zien. Ik snap best dat voor de gemiddelde fokker het er logisch en juist uitziet. Een verregaande bespreking van de problemen met utilitarisme lijkt me hier ook wel enigszins off topic.
pi_154030776
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2015 13:35 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je zou natuurlijk van mening kunnen zijn dat wat de meeste mensen moreel juist vinden per definitie moreel juist is. Maar dan kom je al gauw terecht in een utilitaristische kijk op de wereld waar nogal veel problemen mee zijn.
Moraliteit is sowieso subjectief. Deze democratie heeft al vaker de stem van de meerderheid genegeerd omwille van een zogenaamd hoger moraal of een "wij weten het beter"-instelling en dat heeft niet in alle gevallen even positief uitgepakt. Soms ook wel, hoor. Vaak merken we het geeneens als dat gebeurt.

Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar ik zou niet per definitie zeggen dat als een meerderheid een bepaalde mening draagt dat dat dan automatisch irrelevant is voor deze zaak. Het is ook niet zo alsof een minderheid per definitie een morele voorsprong heeft op de meerderheid. En ja, in situaties waar het volk blijkbaar zo verdeelt is zou ik liever willen hebben dat we iets meer kijken naar aantallen.
Conscience do cost.
  vrijdag 3 juli 2015 @ 14:35:46 #162
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154031182
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2015 14:15 schreef ems. het volgende:

[..]

Moraliteit is sowieso subjectief. Deze democratie heeft al vaker de stem van de meerderheid genegeerd omwille van een zogenaamd hoger moraal of een "wij weten het beter"-instelling en dat heeft niet in alle gevallen even positief uitgepakt. Soms ook wel, hoor. Vaak merken we het geeneens als dat gebeurt.

Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar ik zou niet per definitie zeggen dat als een meerderheid een bepaalde mening draagt dat dat dan automatisch irrelevant is voor deze zaak. Het is ook niet zo alsof een minderheid per definitie een morele voorsprong heeft op de meerderheid. En ja, in situaties waar het volk blijkbaar zo verdeelt is zou ik liever willen hebben dat we iets meer kijken naar aantallen.
Ik zie kijken naar de aantallen meer als een laatste redmiddel. Als we nou linksom of rechtsom helemaal geen steekhoudende argumenten of morele basis voor een standpunt kunnen bedenken, doe dan maar de mening van de meerderheid.

Dat zou in mijn ogen wel een filosofisch zwaktebod zijn, en het lijkt mij hier volstrekt onnodig. Zo'n complex vraagstuk is dit helemaal niet. En als we hierin een aanleiding kunnen vinden om 'het schorriemorrie' eens de basics van morele filosofie bij te brengen dan lijkt dat me pure winst.

Sowieso zou daar wel eens wat meer aandacht aan besteed mogen worden op scholen. Morele filosofen zijn al veel verder, maar het lijkt vaak wel alsof de bovengenoemde meerderheid nog steeds gelooft in de sprookjes van Jeremy Bentham en John Stuart Mill. En beter onderwijs is het standaard medicijn tegen een volk dat gelooft in sprookjes.
pi_154035088

maar onze versie kwam van een schoorsteenveger die er "ineens" door een schoolmeester werd bijverzonnen :')

Niets gaat ineens. Het is een oude Duitse overwaai traditie met een slavernijsaus eroverheen, meer kan ik er ook niet van maken. Wordt er allemaal in elk geval niet mooier op. Kan wel weg.

Wetenschappelijk hebben we onze roots altijd goed verankerd en weten we exact waar alles vandaan komt maar de herkomst van zwarte piet is beperkt tot een lulverhaal.

[ Bericht 16% gewijzigd door Beathoven op 03-07-2015 17:06:01 ]
pi_154035307
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2015 16:59 schreef Beathoven het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

maar onze versie kwam van een schoorsteenveger die er "ineens" door een schoolmeester werd bijverzonnen :')

Niets gaat ineens. Het is een oude Duitse overwaai traditie met een slavernijsaus eroverheen, meer kan ik er ook niet van maken. Wordt er allemaal in elk geval niet mooier op. Kan wel weg.

Wetenschappelijk hebben we onze roots altijd goed verankerd en weten we exact waar alles vandaan komt maar de herkomst van zwarte piet is beperkt tot een lulverhaal.
Alleen de anti-Pieten gebruiken de slavernijsaus. Kan wel weg, maakt het er m.i. niet lekkerder op. Maar goed, ieder zij eigen ding.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_154035604
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 juli 2015 17:09 schreef Montagui het volgende:

[..]

Alleen de anti-Pieten gebruiken de slavernijsaus. Kan wel weg, maakt het er m.i. niet lekkerder op. Maar goed, ieder zij eigen ding.
Het wordt er toch ook niet echt beter op als 't van een Duitse demoon overging naar iets dat we veranderd hebben in een karikatuur van een Afrikaan. Men mag roepen dat het oorspronkelijk een schoorsteenveger was, maar die hebben in ons historisch misbruik geen dikke rode lippen en gouden oorbellen.

Ik stel voor dat er eens goed onderzoek wordt gedaan naar de herkomst en dat het slappe verhaaltje eruitgaat. Dan kan zwarte piet weg, kunnen we dat verhaal correct bijschrijven in de boeken want daar heerst nu ook schaamte. Nieuwe groepen kinderen groeien dan op met alleen Sinterklaas of met hem en een andere helper, geen probleem. Amerika doet water bij de wijn, wij doen dat. Iedereen blij.

[ Bericht 0% gewijzigd door Beathoven op 03-07-2015 17:27:18 ]
  vrijdag 3 juli 2015 @ 17:25:55 #166
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154035713
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2015 17:21 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Het wordt er toch ook niet echt beter op als 't van een Duitse demoon overging naar iets dat we veranderd hebben in een karikatuur van een Afrikaan. Men mag roepen dat het oorspronkelijk een schoorsteenveger was, maar die hebben in ons historisch misbruik geen dikke rode lippen en gouden oorbellen.

Ik stel voor dat er eens goed onderzoek wordt gedaan naar de herkomst en dat het slappe verhaaltje eruitgaat. Dan kan zwarte piet weg, kunnen we dat verhaalcorrect bijschrijven in de boeken want daar heerst nu ook schaamte. Nieuwe groepen kinderen groeien dan op met alleen Sinterklaas of met hem en een andere helper, geen probleem. Amerika doet water bij de wijn, wij doen dat. Iedereen blij.
Het was sowieso al een zeer matige wijn, maar verder helemaal mee eens.
pi_154035738
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2015 17:21 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Ik stel voor dat er eens goed onderzoek wordt gedaan naar de herkomst en dat het slappe verhaaltje eruitgaat. Dan kan zwarte piet weg, kunnen we dat verhaalcorrect bijschrijven in de boeken want daar heerst nu ook schaamte. Nieuwe groepen kinderen groeien dan op met alleen Sinterklaas of met hem en een andere helper, geen probleem. Amerika doet water bij de wijn, wij doen dat. Iedereen blij.
Arnold Jan Scheer.
  vrijdag 3 juli 2015 @ 17:35:36 #168
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154035906
Hmm, sja... aan de andere kant: laten we niet vergeten dat het hier gaat om verzonnen mythen. Natuurlijk zouden we kunnen traceren wat nou de 'oorspronkelijke vorm' van het verhaal is geweest, maar zou die dan maatgevend moeten zijn of worden? Waarom?

De voornaamste kwestie is dat het sinterklaasfeest in de huidige vorm, om uiteenlopende redenen, substantiele weerstand oproept. En wat het dan moet worden... sja. Het zal mij eigenlijk worst zijn. (Zolang het hedendaagse fatsoensnormen niet tart.)
  vrijdag 3 juli 2015 @ 17:36:24 #169
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_154035923
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2015 14:35 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik zie kijken naar de aantallen meer als een laatste redmiddel. Als we nou linksom of rechtsom helemaal geen steekhoudende argumenten of morele basis voor een standpunt kunnen bedenken, doe dan maar de mening van de meerderheid.

Dat zou in mijn ogen wel een filosofisch zwaktebod zijn, en het lijkt mij hier volstrekt onnodig. Zo'n complex vraagstuk is dit helemaal niet. En als we hierin een aanleiding kunnen vinden om 'het schorriemorrie' eens de basics van morele filosofie bij te brengen dan lijkt dat me pure winst.

Sowieso zou daar wel eens wat meer aandacht aan besteed mogen worden op scholen. Morele filosofen zijn al veel verder, maar het lijkt vaak wel alsof de bovengenoemde meerderheid nog steeds gelooft in de sprookjes van Jeremy Bentham en John Stuart Mill. En beter onderwijs is het standaard medicijn tegen een volk dat gelooft in sprookjes.
Mag je houden van sprookjes zonder er in te geloven?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_154035949
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2015 17:35 schreef Molurus het volgende:
Hmm, sja... aan de andere kant: laten we niet vergeten dat het hier gaat om verzonnen mythen. Natuurlijk zouden we kunnen traceren wat nou de 'oorspronkelijke vorm' van het verhaal is geweest, maar zou die dan maatgevend moeten zijn of worden? Waarom?

De voornaamste kwestie is dat het sinterklaasfeest in de huidige vorm, om uiteenlopende redenen, substantiele weerstand oproept. En wat het dan moet worden... sja. Het zal mij eigenlijk worst zijn. (Zolang het hedendaagse fatsoensnormen niet tart.)
Mij zal het ook worst zijn, maar dingen veranderen om oneigenlijke redenen kan ik niet billijken.
  vrijdag 3 juli 2015 @ 17:38:08 #171
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154035951
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2015 17:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Mag je houden van sprookjes zonder er in te geloven?
Ja, maar ik zie eerlijk gezegd niet hoe iemand van utilitarisme kan houden zonder erin te geloven. :D
  vrijdag 3 juli 2015 @ 17:39:11 #172
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154035969
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 juli 2015 17:37 schreef Montagui het volgende:

[..]

Mij zal het ook worst zijn, maar dingen veranderen om oneigenlijke redenen kan ik niet billijken.
Het is niet aan jou om te bepalen of dat wel of niet oneigenlijk is.
  vrijdag 3 juli 2015 @ 17:40:56 #173
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_154035992
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2015 17:38 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ja, maar ik zie eerlijk gezegd niet hoe iemand van utilitarisme kan houden zonder erin te geloven. :D
Samgevat, de opvatting dat Hitler vermoorden een goede daad zou zijn geweest als daarmee het leed van de oorlog sterk zou zijn beperkt terwijl vanuit de deontologie het vermoorden van Hitler zou zijn afgekeurd aangezien het moorden een verkeerde daad is. Voor beide valt wat te zeggen, het lijkt mij vooral heel erg contextafhankelijk.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  vrijdag 3 juli 2015 @ 17:42:52 #174
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154036027
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2015 17:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Samgevat, de opvatting dat Hitler vermoorden een goede daad zou zijn geweest als daarmee het leed van de oorlog sterk zou zijn beperkt terwijl vanuit de deontologie het vermoorden van Hitler zou zijn afgekeurd aangezien het moorden een verkeerde daad is. Voor beide valt wat te zeggen, het lijkt mij vooral heel erg contextafhankelijk.
En daarom is (strikt) utilitarisme dus ook niet vol te houden. ;) Ergo, het belang van de meerderheid is niet per definitie doorslaggevend. En daarmee is - in de context van het sinterklaasfeest - elke discussie over hoeveel mensen welke mening zijn toegedaan onzin.
pi_154036036
Tijdens de discussies omtrent slavernij zullen er ook wel argumenten zijn geweest als: "Mijn slaven hebben het goed en worden goed betaald.", "waarom afschaffen, het wordt al in de bijbel beschreven" en "we kunnen wel wat aanpassingen doen".

Maar iets dat in de kern rot is kun je niet redden en moet je ook niet willen redden.

Ik denk niet dat mijn toekomstige zoon of dochter er veel slechter uitkomt als het oude feest een element mist. Er zijn in 't verleden al zoveel dingen gesneuveld, zonder dat iemand er een traan om liet. Genoeg feesten, genoeg personages, genoeg sprookjes.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')