Voor zover ik weet niet. Is ook niet relevant, ik probeer slechts een nuchtere analyse te maken van de problematiek en de oplossing er voor.quote:
Dat zal vast, maar dat gaat niet veel aan de realiteit veranderen. Een aanzienlijk deel van het aan Griekenland uitgeleende geld gaat niet terug komen. De spierballentaal van diverse Eurolanden dat Griekenland dan maar uit de Euro moet is overigens vrij lachwekkend. Dat zou namelijk resulteren in het in de OP beschreven scenario. Griekenland weet dit, en zit in een zetel voor wat betreft de huidige onderhandelingen (althans voor wat betreft de korter termijn).quote:
De hele EU is politiek onhaalbaar.quote:
Dit eigenlijk. Als je ze nu een vrijkaart geeft zitten ze zo weer net zo goed in de ellende. De enige oplossing si structureel hervormen. Doen ze dat goed, dan mag sanering van een deel van de schulden daar van mij eventueel wel tegenover staan.quote:Op donderdag 18 juni 2015 18:26 schreef Janneke141 het volgende:
Ja, lastig. Enerzijds is het waarschijnlijk de enige manier om de Grieken er (op een beetje overzichtelijke termijn) er weer bovenop te helpen. Anderzijds haalt LXIV terecht de precedent-functie aan: er zijn wel meer landen die er slecht voor staan, en wie zegt dat de Grieken hun huishoudboekje wel op orde houden na de sanering?
Ik vind het geen goed idee. Laat maar bloeden, eigen schuld.
Nou, dat kan dus niet. De Grieken zijn zeer binnenkort toch echt door hun geld heen. Er moet dus iets gedaan worden.quote:Op donderdag 18 juni 2015 18:32 schreef sjorsie1982 het volgende:
Het heeft meer te maken dat geen enkele politieke leider in de boeken wil staan dat ze
of Griekenland uit de EU hebben gezet,
of dat ze weer geld geven aan de Grieken.....
En daarom blijven we aanmodderen tot oneindig.
Zoals ik al schreef... aanmodderen.quote:Op donderdag 18 juni 2015 18:52 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nou, dat kan dus niet. De Grieken zijn zeer binnenkort toch echt door hun geld heen. Er moet dus iets gedaan worden.
Klopt, stel je voor dat politici het probleem van oninbare schulden bij de schuldeisers laten liggen. En stel je voor dat politici gaan zeggen dat je door neoliberalen veroorzaakte problemen niet met neoliberalistische maatregelen als bezuinigingen en privatiseringen kunt oplossen. Stel je voor dat ze ophouden het Griekse volk te laten boeten en ze niet langer de schuld te geven. Wie moeten dan wel boeten, en wie krijgt dan de schuld?quote:
Is het Griekse volk dan niet verantwoordelijk voor de bestuurders die ze kiezen?quote:Op donderdag 18 juni 2015 19:08 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Klopt, stel je voor dat politici het probleem van oninbare schulden bij de schuldeisers laten liggen. En stel je voor dat politici gaan zeggen dat je door neoliberalen veroorzaakte problemen niet met neoliberalistische maatregelen als bezuinigingen en privatiseringen kunt oplossen. Stel je voor dat ze ophouden het Griekse volk te laten boeten en ze niet langer de schuld te geven. Wie moeten dan wel boeten, en wie krijgt dan de schuld?
Veel meer ellende lijkt me niet mogelijk. Misschien kan het op korte termijn nog een beetje armoediger, maar elk toekomstperspectief betekent al minder ellendig. Je kunt niet een heel volk een decennium krom laten liggen om een corrupte financiele sector die de ellende heeft veroorzaakt te spekken.quote:Op donderdag 18 juni 2015 19:11 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Is het Griekse volk dan niet verantwoordelijk voor de bestuurders die ze kiezen?]/quote]
Vraag het de Duitsers, hebben die al hun schulden uit het verleden al betaald? En de Verenigde Staten, die zijn in grote mate verantwoordelijk voor de crisis, komen die nog een keer over de brug?
[quote]
Ze hebben nu heel bewust gekozen voor een regering die een ramkoers voorstelt waarvan de enige mogelijke uitkomst veel meer ellende is.
quote:Op donderdag 18 juni 2015 18:23 schreef LXIV het volgende:
Als we Griekenland een 'easy way out' gunnen, dan zullen die landen ook in bezwaar komen tegen het betalen van hun schulden en het verhogen van pensioenleeftijden en uitkeringen. Die schulden zijn niet te betalen en de hele euro zal ineenstorten.
quote:Op donderdag 18 juni 2015 18:26 schreef Janneke141 het volgende:
Anderzijds haalt LXIV terecht de precedent-functie aan: er zijn wel meer landen die er slecht voor staan, en wie zegt dat de Grieken hun huishoudboekje wel op orde houden na de sanering?
Ik vind het geen goed idee. Laat maar bloeden, eigen schuld.
Mijn punt is eigenlijk dat de huidige omvang van de staatsschuld van Griekenland de economische ontwikkeling van het land ernstig in de weg zit. Het door mij geschetste punt van onzekerheid zorgt voor de economische teruggang, en niet zo zeer het gebrek aan hervormingen. Vasthouden aan hervormingen als voorwaarde voor schuldverlichting is dom omdat het het terugbetaalvermogen van Griekenland beperkt. Bovendien kan iedere politicus je haarfijn uitleggen dat bij een groeiende economie het veel eenvoudiger om hervormingen door te voeren dan in een krimpende economie.quote:Op donderdag 18 juni 2015 18:30 schreef 99.999 het volgende:
Dit eigenlijk. Als je ze nu een vrijkaart geeft zitten ze zo weer net zo goed in de ellende. De enige oplossing si structureel hervormen. Doen ze dat goed, dan mag sanering van een deel van de schulden daar van mij eventueel wel tegenover staan.
Ze gewoon zonder voorwaarden een zak geld geven, briljant inderdaad.quote:Op donderdag 18 juni 2015 19:27 schreef Kowloon het volgende:
[..]
[..]
[..]
Mijn punt is eigenlijk dat de huidige omvang van de staatsschuld van Griekenland de economische ontwikkeling van het land ernstig in de weg zit. Het door mij geschetste punt van onzekerheid zorgt voor de economische teruggang, en niet zo zeer het gebrek aan hervormingen. Vasthouden aan hervormingen als voorwaarde voor schuldverlichting is dom omdat het het terugbetaalvermogen van Griekenland beperkt. Bovendien kan iedere politicus je haarfijn uitleggen dat bij een groeiende economie het veel eenvoudiger om hervormingen door te voeren dan in een krimpende economie.
Daarmee is in feite alle problematiek begonnen. Griekenland moest gered worden met als gevolg dat diverse instituties (IMF en ECB) en de politiek binnen de Euro nu tot over zijn oren in de problematiek zit. Daardoor is hun handelingsvrijheid nu enorm beperkt, iedere vorm van schuldverlichting gaat belastingbetalers van Eurolanden tientallen miljarden Euro kosten.quote:Op donderdag 18 juni 2015 19:08 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Klopt, stel je voor dat politici het probleem van oninbare schulden bij de schuldeisers laten liggen. [..]
Dit is korter en net zo waar.quote:Op donderdag 18 juni 2015 19:35 schreef Kowloon het volgende:
[..]
De EU gaat belastingbetalers van Eurolanden tientallen miljarden Euro kosten.
Never waste a good crisis.quote:Op donderdag 18 juni 2015 19:31 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ze gewoon zonder voorwaarden een zak geld geven, briljant inderdaad.
En over dat laatste, dat is wellicht juist zelfs niet zo. In tijden van crisis erkent men de noodzaak om te hervormen. Kijk naar Nederland, in hoogconjunctuur was de pensioenleeftijd nooit zo snel verhoogd of de HRA aangepast.
Ik heb geen VVD gestemd, ben ik nu medeverantwoordelijk voor de schadelijke gevolgen van hun beleid?quote:Op donderdag 18 juni 2015 19:11 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Is het Griekse volk dan niet verantwoordelijk voor de bestuurders die ze kiezen?
Kan gevoelsmatig een wat vervelende stap zijn inderdaad. Maar zolang de Griekse economie met die enorme onzekerheid blijft zitten tikken de verloren jaren weg. Inmiddels hebben we al 5 van dergelijke jaren achter de rug. Dit moet doorbroken worden:quote:Op donderdag 18 juni 2015 19:31 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ze gewoon zonder voorwaarden een zak geld geven, briljant inderdaad. [..]
quote:Ondernemingen stellen investeringen uit, burgers gaan grotere financiële buffers aanhouden, buitenlandse investeerders trekken zich terug en banken worden terughoudend met financieringen.
Gelukkig levert ze veel meer op voor Nederland.quote:Op donderdag 18 juni 2015 19:37 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dit is korter en net zo waar.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |