abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 19 juni 2015 @ 15:51:35 #301
33189 RM-rf
1/998001
pi_153668800
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 15:38 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Ik zat te denken aan nog minstens 50 % reductie van de huidige staatsschuld door deze simpelweg niet meer terug te betalen.
da's verdomd aardig van je... en jij bent bereid dat te financieren?
of ben je van mening dat 'anderen' hun schuldpapieren maar moeten wegggooien, omdat je de grieken zo aardig vind?

Lijkt me een beetje onzinnig... Griekenland heeft juist de laatste jaren keihard genaseerd om in een situatie te komen dat ze een del van un schulden kunnen terugbetalen en niet zonder succes.. de regering heef een financieringsoverschot, ze geven buiten de aflossingen en rente minder geld uit aan andere zaken en hoeven dus hooguit bij te lenen wegens huns chuldpositie die heel langzaam beter wordt.
zeker met de huidige voospelde prille economische herstel en lichte groei, gaat hun positie misschien juist nu beter worden.
Zaak is het hooguit de bestaande noodkredieten die al erder beloofd waren, ok bereid te stellen om aan de huidige betalingsverplichtingen te kunnen voldoen.

Ik kan me bv best wel voorstellen dat Europa vervolgens toezeggingen doet aan de grieken om minder hard verder te saneren... bv de gedwongen privatisering van nutsbedrijven, zie ik niet als positief... dat brengt hooguit op de korte termijn wat geld, maar zal de griekse burgers op de middellange termijn eerder veel meer geld kosten.
Wel denk ik bv dat Griekenland verder aangezet zou moeten worden het pensioenstelsel te hervormen (dat is erg, erg duur), maar onder misschien wat minder 'harde' dwang dan nu.

Daarin zouden best mogelijkheden moeten liggen...
maar enkel zonder enige 'tegen-prestaties' vele tientallen tot honderden miljarden 'opgeven', is volgens mij absoluut geen goed (of realistisch) idee

quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 15:38 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Je stelling dat er betaald zal moeten worden is onjuist, Griekenland is een soeverein land en kan daar zelf over beslissen.
Het spijt me maar dit is gewoon zo, alle kredieten verstrekt via het IMF hebben de hoogste kredietstatus en zijn niet betroffen door een eventueel failisiement, ze vallen ook niet onder de Grieske wet, maar onder Internationale wetgeving..

Interssant genoeg zou je deels gelijk hebben gehad als je dit in 2011 bewert hebben, toendertijd viel ruim 70% van de griekse staatschuld onder Griekse Wetgeving..
in theorie had toendertijd de Griekse Regering doodleuk kunnen bepalen deze niet meer terug te betalen... dat had hen direkt een absolute Junk-status gegeven en niemand had hen nog geld willen lenen, maar juridisch was er weinig tegen te doen als het griekse parlement dat goedgekeurd had...

Tondertijd had echter de griekse regering behalve die hoge schuld ook een enorme direkt financieringstekort.... hun interne uitgaven lagen ook veel hoger dan hun inkomsten en dus konden ze ook hlemaal niet rondkomen zonder direkt geld te moeten lenen... dan zouden ze hun binnenlandse betaalverplichtingen niet eens kunnen voldoen.

De huidige griekse regering heeft meer speelruimte, juist dordat ze hun financieen beter op orde hebben... alle kredieten nu, zijn enkel nog nodig om dezelfde schuldeisers terug te betalen,

[ Bericht 15% gewijzigd door RM-rf op 19-06-2015 15:57:13 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')