http://nos.nl/artikel/204(...)icht-door-frysk.htmlquote:Gemeente De Friese Meren gaat een paar dagen dicht omdat de gemeente verder gaat als De Fryske Marren. Vorig jaar besloot de gemeenteraad dat de naam moest veranderen naar de Friese taal.
Door die naamswijziging krijgt de gemeente ook een nieuwe gemeentecode. Dat is een code van vier cijfers die in vrijwel alle ict-apparatuur is verwerkt, zoals scanners voor vingerafdrukken. "Dat betekent dat we alle inwoners moeten verhuizen van de gemeente De Friese Meren, naar De Fryske Marren", zegt een woordvoerder.
Geen burgerzaken
Omdat de mensen van de publieksbalie niet in het systeem kunnen, gaat het gemeentehuis van vrijdagmiddag 26 juni tot woensdagmiddag 1 juli dicht. Het is dan zelfs niet mogelijk om met de gemeente te bellen. Ook kunnen mensen uit de gemeente geen reisdocument aanvragen, ook niet met een spoedprocedure.
Volgens de woordvoerder zou de verandering normaal vijf dagen kosten. "Maar we hebben met de leverancier kunnen regelen dat het in een weekend en twee werkdagen kan."
De naamsverandering mag van de gemeenteraad maximaal 200.000 euro kosten. Of de gemeente binnen dat budget blijft, is nog niet duidelijk.
Je hebt gelijk, ik ben eigenlijk ook voor onafhankelijk. Een ander voordeel van onafhankelijkheid voor Nederland volgt uit deze kaart: http://www.nrc.nl/verkiez(...)erverkiezingen-2012/.quote:Op maandag 15 juni 2015 19:01 schreef Woestijnvos het volgende:
Je moet gewoon je bek houden. En geen culturele genocide willen plegen.
Derhalve is het geen weggegooid geldquote:Op maandag 15 juni 2015 20:18 schreef KoosVogels het volgende:
Zaak van de gemeente.
Ja, lokale overheden ontvangen geld uit het gemeentefonds. Zij hebben tot op zekere hoogte de vrijheid om zelf te bepalen wat zij met hun geld doen. Dat is, kort gezegd, aan de gemeenteraad.
Bovendien is de kans groot dat een dergelijke investering uit de algemene reserve van de gemeente komt.
Vind het zelf een tamelijk overbodige uitgave, maar ik kan mij er verder niet druk om maken.quote:Op maandag 15 juni 2015 20:35 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Derhalve is het geen weggegooid geld
Fries is een taal.quote:Op maandag 15 juni 2015 20:17 schreef DS4 het volgende:
Het ontgaat mij ten ene male waarom het dialect daar een bijzondere status heeft gekregen.
Die status moet mi verdwijnen.
Als echter een gemeente de ozb van haar inwoners wil verbrassen en ze daar de meerderheid van de raad achter hebben staan vind ik het best. Maar dat geldt dus ook voor limburgers bv.
Potatos, potatoes...quote:
Leuk, maar ik stam af van de Romeinen. Moet ik verder gaan, barbaar?quote:Bovendien waren wij er eerder dan de Nederlanders. Het Friese rijk was er allang voordat de Nederlanders de boel kwamen verzieken hier met hun gekke Gristendom.![]()
In Dokkum wist men gelukkig wel raad met maffe priesters!![]()
Dokkum.![]()
Grutte Pyr!![]()
Eens met de stelling dat NL is verziekt door het Gristendom. Vraag is wel of die natuurgoden van het Fryske rijk zoveel beter zijn. Hoe zou je het vinden als we Friesland verkopen aan Denemarken? Daar wonen een paar honderd mensen die het Limburgs van het noorden spreken.quote:Op maandag 15 juni 2015 20:37 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Bovendien waren wij er eerder dan de Nederlanders. Het Friese rijk was er allang voordat de Nederlanders de boel kwamen verzieken hier met hun gekke Gristendom.
Zou wel mooi zijn. Fryslân als Leitnation in een Rijk waar Frankrijk bijna 4 keer in past. 🇩🇰quote:Op maandag 15 juni 2015 21:22 schreef Holograph het volgende:
[..]
Eens met de stelling dat NL is verziekt door het Gristendom. Vraag is wel of die natuurgoden van het Fryske rijk zoveel beter zijn. Hoe zou je het vinden als we Friesland verkopen aan Denemarken? Daar wonen een paar honderd mensen die het Limburgs van het noorden spreken.
Fryslan is sowieso een Scandinavisch gebied, ik dacht zelf meer aan Noorwegen, maar Denemarken kan ook.quote:Op maandag 15 juni 2015 21:22 schreef Holograph het volgende:
[..]
Eens met de stelling dat NL is verziekt door het Gristendom. Vraag is wel of die natuurgoden van het Fryske rijk zoveel beter zijn. Hoe zou je het vinden als we Friesland verkopen aan Denemarken? Daar wonen een paar honderd mensen die het Limburgs van het noorden spreken.
Wellicht zijn de kosten per inwoner daar in Friesland hoger dan in Amsterdamquote:Op dinsdag 16 juni 2015 12:39 schreef MadScientist het volgende:
Volgens mij verbrast de gemeente Amsterdam een kwart miljard om de Zuidas een beetje op te leuken (en het rijk/provincie nog iets van 2 miljard!). Daar kan ik me wel meer druk om maken.
De Zuidas (meer bepaald: Amsterdam) levert Nederland dan ook iets op. Logisch dat daarin wordt geïnvesteerd. Een provincie die per saldo alleen maar geld kost moet je rendabeler maken - meer in het bijzonder doe je dat niet door het onderwijs uit te hollen met 'Frysk' (ten koste van relevant onderwijs).quote:Op dinsdag 16 juni 2015 12:39 schreef MadScientist het volgende:
Volgens mij verbrast de gemeente Amsterdam een kwart miljard om de Zuidas een beetje op te leuken (en het rijk/provincie nog iets van 2 miljard!). Daar kan ik me wel meer druk om maken.
Als je blond bent en Fries spreekt, anders pissen ze je net zo lief terug de provincie uit...quote:Op maandag 15 juni 2015 19:50 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Fryslan kent gastvrijheid, bij ons zijn mensen welkom
Alsof ze echt de A10 onder de grond moeten stoppen om de Zuidas productief te maken. Zelfs sommige grote bedrijven op de Zuidas (zoals ABN-AMRO) zijn tegen. Er zijn rapporten die waarschuwen dat het weinig op gaat leveren. Gewoon een tweede Noord-Zuidlijn dus.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 16:53 schreef Holograph het volgende:
[..]
De Zuidas (meer bepaald: Amsterdam) levert Nederland dan ook iets op. Logisch dat daarin wordt geïnvesteerd. Een provincie die per saldo alleen maar geld kost moet je rendabeler maken - meer in het bijzonder doe je dat niet door het onderwijs uit te hollen met 'Frysk' (ten koste van relevant onderwijs).
Og nog beter in de verscholen armoede in Nederland steken.quote:Op maandag 15 juni 2015 17:53 schreef FF_Serieus het volgende:
Voor dat geld kunnen we 6 extra asielzoekers binnenlaten!
Laat ze het dan ook lekker zelf betalen en niet van gemeenschapsgeld.quote:Op maandag 15 juni 2015 18:47 schreef Hexagon het volgende:
Laat dat de gekozen volksvertegenwoordigers daar lekker beslissen.
Dat plan is dan ook van tafel, hoewel men het Zuidas station wel gaat verbreden en daar waarschijnlijk dan een stukje snelweg ondergaat lopen (anders past het niet vermoed ik), gaat men niet meer de gehele A10 ondergronds stoppen...inderdaad om de kosten.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 17:03 schreef MadScientist het volgende:
[..]
Alsof ze echt de A10 onder de grond moeten stoppen om de Zuidas productief te maken. Zelfs sommige grote bedrijven op de Zuidas (zoals ABN-AMRO) zijn tegen. Er zijn rapporten die waarschuwen dat het weinig op gaat leveren. Gewoon een tweede Noord-Zuidlijn dus.
De Noord-Zuidlijn is hard nodig - de binnenstad van A'dam is gewoon te vol en de huidige verbinding naar Zuid is veel te druk. Het is jammer dat het zo uit de hand is gelopen, maar dat doet geen afbreuk aan de noodzaak van die lijn. Overigens vind ik dat Zuidas-project ook tamelijk zinloos, maar milieutechnisch schijnt het goed te zijn. Dat heeft puur te maken met het stellen van prioriteiten.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 17:03 schreef MadScientist het volgende:
Alsof ze echt de A10 onder de grond moeten stoppen om de Zuidas productief te maken. Zelfs sommige grote bedrijven op de Zuidas (zoals ABN-AMRO) zijn tegen. Er zijn rapporten die waarschuwen dat het weinig op gaat leveren. Gewoon een tweede Noord-Zuidlijn dus.
Valt best mee toch?quote:Op dinsdag 16 juni 2015 19:35 schreef Holograph het volgende:
[..]
De Noord-Zuidlijn is hard nodig - de binnenstad van A'dam is gewoon te vol en de huidige verbinding naar Zuid is veel te druk. Het is jammer dat het zo uit de hand is gelopen, maar dat doet geen afbreuk aan de noodzaak van die lijn. Overigens vind ik dat Zuidas-project ook tamelijk zinloos, maar milieutechnisch schijnt het goed te zijn. Dat heeft puur te maken met het stellen van prioriteiten.
Wat betreft zinnig onderwijs: het is niet de taak van de overheid om in het lespakket te voorzien in het behoud van een bepaalde lokale identiteit (ik ben in dat kader ook tegen bijzonder onderwijs, maar dat terzijde).
Dit dus..quote:Op maandag 15 juni 2015 21:07 schreef Hyperdude het volgende:
Die 2 ton is peanuts ten opzichte van de totale kosten van al die gemeentelijke herindelingen, waarvan het nut ook niet echt bewezen is.
Van mij mogen ze wel een beetje raar blijven als ze dat willen. Er zijn al veel te veel suffe doorsneeplekken zoals Zoetermeer en Rijswijk met goede zichlocatie langs een gare snelweg en een onbereden hogesnelheidslijn.
mini rijkje bedoel je,quote:Op maandag 15 juni 2015 20:37 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Fries is een taal.
Bovendien waren wij er eerder dan de Nederlanders. Het Friese rijk was er allang voordat de Nederlanders de boel kwamen verzieken hier met hun gekke Gristendom.![]()
In Dokkum wist men gelukkig wel raad met maffe priesters!![]()
Dokkum.![]()
Grutte Pyr!![]()
quote:Op maandag 15 juni 2015 18:14 schreef MPC60 het volgende:
Dit misplaatste elitaire eigendunkje ook van die Friezen. Overal maar leuren met hun taaltje en lelijke vlag. Afsteken en vergeten zeg ik.
Gewoon vol stoppen met AZC's en muur erom.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 13:37 schreef PantaRhei het volgende:
Laat Friesland in godsnaam onafhankelijk worden. Binnen 2 jaar zijn ze failliet, sterft elke Fries uit en kunnen we het eindelijk laten bewonen door beschaafd volk ipv die kansloze boeren die nog steeds teren op een geschiedenis van 1600 jaar geleden.
Denken dat ik dat kijkquote:Op woensdag 17 juni 2015 08:47 schreef Trebo het volgende:
Grappig al die haters.. maar wanneer er een elfstedentocht komt wel met miljoenen komen
1x in de 20 jaar voor 1 dag.. Je hebt meer nodig voor de brochure.quote:Op woensdag 17 juni 2015 08:47 schreef Trebo het volgende:
Grappig al die haters.. maar wanneer er een elfstedentocht komt wel met miljoenen komen
De gemeenteraad beschikt over het budgetrecht. Als die hier geld aan wil uitgeven, dan mag dat.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 17:28 schreef Harlon het volgende:
[..]
Laat ze het dan ook lekker zelf betalen en niet van gemeenschapsgeld.
Nee hoor! Het gedeelte uit Fryslân waar ik vandaan komt draait vooral op toerisme.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 16:59 schreef YuckFou het volgende:
[..]
Als je blond bent en Fries spreekt, anders pissen ze je net zo lief terug de provincie uit...
Ik weet hoe het systeem werkt maar als een gemeente voor dit soort onzin geld over heeft, kunnen ze volgende jaren het dus prima met 200.000 euro minder doen van het rijk.quote:Op woensdag 17 juni 2015 09:15 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De gemeenteraad beschikt over het budgetrecht. Als die hier geld aan wil uitgeven, dan mag dat.
Of je moet al het geld dat gemeenten ontvangen uit het gemeentefonds willen oormerken. Maar of dat nou wenselijk is.
Misschien heeft de gemeente dit geld wel uit de Algemene Reserve gehaald. Het spaarpotje dus.quote:Op woensdag 17 juni 2015 09:21 schreef Harlon het volgende:
[..]
Ik weet hoe het systeem werkt maar als een gemeente voor dit soort onzin geld over heeft, kunnen ze volgende jaren het dus prima met 200.000 euro minder doen van het rijk.
Ik woon in Amsterdam, kan absoluut mee praten over geld dat over de balk word gesmeten door de politiek. 't heeft om voor mij onverklaarbare redenen jaren geduurd maar eindelijk is de grootste partij daar licht voor afgestraft. Helaas werkt een democratie niet altijd.quote:Op woensdag 17 juni 2015 09:28 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Misschien heeft de gemeente dit geld wel uit de Algemene Reserve gehaald. Het spaarpotje dus.
Verder zou ik niet willen dat het Rijk zich op die manier bezighoudt met de uitgaven van gemeenten. Lokale overheden kunnen onder curatele worden gesteld als blijkt dat zij hun zaakjes financieel niet op orde hebben, maar voor de rest moeten ze relatieve vrijheid krijgen bij het maken van hun eigen afwegingen.
Laat de media hier maar over berichten en dan kunnen de inwoners van dit gehucht wel besluiten of ze het wel of geen goed plan vinden.
Mijn gemeente besteedt dit jaar bijna een ton aan het zoveelste onderzoek naar de culturele toekomst van de stad, nadat de bouw van een theater na meerdere pogingen is afgeketst. Je kunt je afvragen of dat wel een snuggere uitgave is. En er wordt dan kritiek op geuit, ook binnen de gemeenteraad. De politieke meerderheid beslist echter. Zo gaat dat in een democratie. En die hebben we gelukkig ook op lokaal niveau.
Dat sommige gemeenten in jouw ogen domme dingen doen met hun geld, is toch geen reden om de democratie dan maar af te schaffen?quote:Op woensdag 17 juni 2015 09:34 schreef Harlon het volgende:
[..]
Ik woon in Amsterdam, kan absoluut mee praten over geld dat over de balk word gesmeten door de politiek. 't heeft om voor mij onverklaarbare redenen jaren geduurd maar eindelijk is de grootste partij daar licht voor afgestraft. Helaas werkt een democratie niet altijd.
Als jij een beter systeem hebt dan een democratie zou ik voorstellen dat we het vandaag nog afschaffen. Ik kan er echter geen bedenken. Zullen dit soort idioterie er maar op de koop toe moeten nemen.quote:Op woensdag 17 juni 2015 09:35 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat sommige gemeenten in jouw ogen domme dingen doen met hun geld, is toch geen reden om de democratie dan maar af te schaffen?
Als de inwoners van dit gehucht hier gelukkig mee zijn, dan is dat mijns inziens einde discussie.
Ik loop hier dan ook niet over te janken.quote:Op woensdag 17 juni 2015 09:37 schreef Harlon het volgende:
[..]
Als jij een beter systeem hebt dan een democratie zou ik voorstellen dat we het vandaag nog afschaffen. Ik kan er echter geen bedenken. Zullen dit soort idioterie er maar op de koop toe moeten nemen.
Ik zal altijd een hekel blijven houden aan verspilling en kansloze prestige projecten van politici. En daar ook altijd wat van blijven zeggen.quote:Op woensdag 17 juni 2015 09:38 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik loop hier dan ook niet over te janken.
Wat maar weer aangeeft dat de belastingbetalende mensen dat geld maar beter in hun zak kunnen houden en zelf kunnen uitgeven. Geld wordt dan doelmatiger aangewend.quote:Op woensdag 17 juni 2015 09:28 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Misschien heeft de gemeente dit geld wel uit de Algemene Reserve gehaald. Het spaarpotje dus.
Verder zou ik niet willen dat het Rijk zich op die manier bezighoudt met de uitgaven van gemeenten. Lokale overheden kunnen onder curatele worden gesteld als blijkt dat zij hun zaakjes financieel niet op orde hebben, maar voor de rest moeten ze relatieve vrijheid krijgen bij het maken van hun eigen afwegingen.
Laat de media hier maar over berichten en dan kunnen de inwoners van dit gehucht wel besluiten of ze het wel of geen goed plan vinden.
Mijn gemeente besteedt dit jaar bijna een ton aan het zoveelste onderzoek naar de culturele toekomst van de stad, nadat de bouw van een theater na meerdere pogingen is afgeketst. Je kunt je afvragen of dat wel een snuggere uitgave is. En er wordt dan kritiek op geuit, ook binnen de gemeenteraad. De politieke meerderheid beslist echter. Zo gaat dat in een democratie. En die hebben we gelukkig ook op lokaal niveau.
Woont Rutger Hauer niet in het Walden? Beetsterzwaag als ik het me goed herinner. Ik heb hem nog nooit horen klagen over dat stukje Fries grondgebied.quote:Op woensdag 17 juni 2015 09:20 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Nee hoor! Het gedeelte uit Fryslân waar ik vandaan komt draait vooral op toerisme.
Fryslân, leuke gastvrije mensen. Dit in tegenstelling tot in Groningen waar ik nu woon
Overigens besef ik me dat niet alle delen van Friesland bevolkt worden door leuke mensen, het oosten van Friesland (Fryske Wâlden) is niet om over naar huis te schrijven
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |