abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_153543406
Hallo,

Ik ben tot mijn 22e thuiswonend geweest en heb vanaf mijn 19e een bijbaantje gehad. Dit was natuurlijk geen vetpot, maar ik hoefde geen verblijfkosten te betalen en naast mijn collegegeld en vaste kosten, had ik niet veel andere kosten. Hierdoor heb ik in de drie jaar toch nog een aardig bedragje kunnen opsparen en besloot vorig jaar een nieuw klein autootje te kopen met dat geld en mijn vader vertelde dat hij ook 5000 euro zou schenken, zodat ik mijn droomauto zonder problemen kon kopen.

Aangezien ik er geen verstand van had en mijn vriend druk bezig was, bood mijn vader aan om dit te regelen. De auto werd gekocht en hij heeft extra accessoires laten plaatsen, zodat het helemaal compleet zou zijn. Hij heeft toen geld voorgeschoten en vertelde mij later dat dat 700 euro was. Dit heb ik netjes terugbetaald.

Vanochtend belde ik mijn moeder op om te vragen hoe het met ze ging en ze vertelde opeens dat ik nog 5000 euro schuldig aan ze was.. dus dat bedrag dat een 'schenking' was..
Ik was even sprakeloos en zei dat ik van niets afwist.

Nu is het zo dat mijn broer financieel gezien niet echt goed zit, op verzoek van mijn ouders heb ik hem geld geleend en ik weet al dat ik dat geld nooit ga terugkrijgen. Ik heb een belastingschuld van mijn ouders betaald. Ik heb 2x hun vliegtickets betaald en dure cadeautjes gekocht op hun verjaardagen. Alles bij elkaar heb ik allang die 5000 euro terugbetaald.

Zij blijven geld schenken aan mijn broer, maar als het om mij gaat doen ze blijkbaar gierig.
Mijn vriend weet dit allemaal niet, hij denkt dat ze dat geld hebben geschonken en weet niet dat ik al die dingen voor ze heb betaald. Ik durf het hem ook niet te vertellen, omdat ik geen zin heb dat hij slecht over ze gaat denken..

Op dit moment woon ik samen met mijn vriend, we hebben een koopwoning die hij betaalt, ik betaal de boodschappen en mijn collegegeld, dus op korte termijn kunnen we dat geld ook niet missen..

Wat moet ik doen? Ouders erop aanspreken of gewoon terugbetalen?
Ik wil ook geen ruzie met ze, ze blijven mijn ouders en ik houd verder wel van ze.
  Moderator maandag 15 juni 2015 @ 10:55:21 #2
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_153543533
Dat je van ze houdt is een valkuil. Van wat ik zo lees kunne je ouders niet met geld om gaan. Eerst flink doen met 5k schenken maar als er stront aan de knikker is ineens roepen dat je dat geld moet terug geven.

Daarnaast.. Een belastingschuld door je kind moeten laten betalen, daarna dus 5k schenken (wat eigenlijk gedeeltelijk je eigen geld was, weet niet hoe hoog de schuld was), dus je kreeg een sigaar uit eigen doos en nu moet je dat geld weer terug geven?

Ik weet niet hoor, zoals ik al zei, je ouders kunnen niet met geld omgaan en dus zal dit een issue blijven.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_153543605
Niet met je moeder, maar met je vader praten, je had immers een afspraak met hem. Je kan je vader even persoonlijk aanspreken en even vragen wat er speelt en bespreken wat jullie destijds hebben afgesproken.

Mocht je destijds echt hebben afgesproken dat er geen prestatie tegenover stond, kun je wat mij betreft je opsomming (vliegtickets etc.) als argument gebruiken. Sowieso aanspreken en niet 'gewoon' terugbetalen.

Mochten jullie er niet uitkomen en je ouders blijven volhouden dat ze alles terug willen zien (en zich dus niet houden aan jullie afspraak), zou ik het persoonlijk terugbetalen, en aangeven dat je ze niet meer betrouwbaar acht en nooit meer financiële transacties met ze doen. Zorg ervoor dat geld niet de reden is dat jullie ruzie hebben; dat is geld niet waard.

Best wel een naaierij.

Verder zou ik dit zeker delen met mijn partner.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 15-06-2015 11:06:22 ]
  Moderator maandag 15 juni 2015 @ 11:01:03 #4
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_153543656
Inderdaad, ik weet niet hoe oud ben je bent TS, maar ik zou hier zeker met je part er over praten, zeker gezien jullie samen wonen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_153543676
En wat zei je moeder aan de telefoon toen je zei dat pa zei dat het een schenking was die je niet terug hoefde te betalen?
Fylax is op televisie geweest
pi_153543697
Waar staat er op papier dat het een lening was?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  maandag 15 juni 2015 @ 11:04:31 #7
434872 10minuteman
10 minuten zijn niet genoeg
pi_153543728
Ik ken je ouders niet. Maar hou dit in je achterhoofd afhankelijk van je relatie. Elke week je ouders zien met een goede standhouding is iets anders dan je ouders 1 keer in het jaar zien met een slechte relatie.

Je eerste fout was het geld lenen. Je hebt op verzoek van ouders geld aan je broer geleend.
Je bent baas over je eigen geld. Punt.

Tweede fout is dat je je ouders nog dure cadeaus geeft. Stop daarmee. Kleine presentjes zijn prima. Goed gebak bijvoorbeeld hoeft njet duur te zijn. Hou het geld voor jezelf. Meer bestedingsruimte.

Schenking is in veronderstelling niet op papier vastgelegd? Mondeling gegaan? Altijd eerst op papier vastleggen dan pas ontvangen.

Gewoon je broer vertellen hoe het zit. Eerst je ouders. Je voelt je beduveld en terecht. Afhankelijk van je ouders reactie aan je broer vertellen. Zijn je ouders niet behulpzaam? Prima dan verbreek je tijdelijk het contact en laat hun maar over nadenken hoe het voelt als je beduveld wordt.
  maandag 15 juni 2015 @ 11:16:54 #8
431030 BlackEyedAngel
Allergic to morons and idiots.
pi_153543963
Het is toch een schenking, en geen lening? wat zeurt ze nou :? Laat haar maar lekker bij je vader wezen, die heeft je het geld gegeven immers.
It is possible to commit no mistakes and still lose. That is not a weakness, that is life.
  maandag 15 juni 2015 @ 11:18:32 #9
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_153543993
Blijf je je leven lang aan de leidsels van de ouders lopen of is dit de gelegenheid dat je daarmee ophoudt?
The love you take is equal to the love you make.
  Official ESF Kreviewer maandag 15 juni 2015 @ 11:21:03 #10
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_153544041
quote:
1s.gif Op maandag 15 juni 2015 10:49 schreef Meloenthee het volgende:
Vanochtend belde ik mijn moeder op om te vragen hoe het met ze ging en ze vertelde opeens dat ik nog 5000 euro schuldig aan ze was.. dus dat bedrag dat een 'schenking' was..
Ik was even sprakeloos en zei dat ik van niets afwist.
Hier ontbreekt de meest cruciale informatie voor dit topic. Wat zei je moeder toen je zei dat een schenking was?
  maandag 15 juni 2015 @ 11:22:00 #11
407722 LeonardoFibonacci
0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21 ..
pi_153544063
"Ik krijg nog 5k van mijn broer, haal daar maar, en zak er voor de rest in, gr gr leo"
  maandag 15 juni 2015 @ 11:25:48 #12
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_153544146
Wat zarGon zegt.
KuikenGuppy
pi_153545356
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 10:55 schreef CoolGuy het volgende:
Dat je van ze houdt is een valkuil. Van wat ik zo lees kunne je ouders niet met geld om gaan. Eerst flink doen met 5k schenken maar als er stront aan de knikker is ineens roepen dat je dat geld moet terug geven.

Daarnaast.. Een belastingschuld door je kind moeten laten betalen, daarna dus 5k schenken (wat eigenlijk gedeeltelijk je eigen geld was, weet niet hoe hoog de schuld was), dus je kreeg een sigaar uit eigen doos en nu moet je dat geld weer terug geven?

Ik weet niet hoor, zoals ik al zei, je ouders kunnen niet met geld omgaan en dus zal dit een issue blijven.
Het probleem is meer dat ze mijn broer geld blijven schenken om hem financieel te helpen. Bij hem is het nooit een probleem en vragen ze ook niets terug.

Nadat zij mij 5000 euro hadden geschonken bij de aankoop van de auto, heb ik dus extra dingen voor hen betaalt, zodat het een beetje gecompenseerd zou worden. Ik bood ze aan hun belastingschuld te betalen en die tickets geboekt omdat zij (zogenaamd) niet wisten hoe je online moest boeken. Dat geld heb ik nooit teruggevraagd, maar zij durven nu opeens dat geschonken geld wel terug te vragen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Meloenthee op 15-06-2015 12:23:50 ]
pi_153545519
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 10:58 schreef zarGon het volgende:
Niet met je moeder, maar met je vader praten, je had immers een afspraak met hem. Je kan je vader even persoonlijk aanspreken en even vragen wat er speelt en bespreken wat jullie destijds hebben afgesproken.

Mocht je destijds echt hebben afgesproken dat er geen prestatie tegenover stond, kun je wat mij betreft je opsomming (vliegtickets etc.) als argument gebruiken. Sowieso aanspreken en niet 'gewoon' terugbetalen.

Mochten jullie er niet uitkomen en je ouders blijven volhouden dat ze alles terug willen zien (en zich dus niet houden aan jullie afspraak), zou ik het persoonlijk terugbetalen, en aangeven dat je ze niet meer betrouwbaar acht en nooit meer financiële transacties met ze doen. Zorg ervoor dat geld niet de reden is dat jullie ruzie hebben; dat is geld niet waard.

Best wel een naaierij.

Verder zou ik dit zeker delen met mijn partner.
Mijn moeder zei dat mijn vader dat laatst tegen haar had gezegd. Dat ze mij toen hebben 'geholpen' en nu het geld weer terug willen.

In die periode wilde ik heel graag een auto, maar ik had dus niet genoeg geld. Zij zeiden dat ze dat resterende bedrag zouden schenken, zodat ik soort van quitte zou staan met mijn broer, aangezien ze hem al zoveel hebben gesteund. Verder staat dat nergens vast, was een mondelinge afspraak en mijn ouders dacht ik wel te kunnen vertrouwen. Overigens heb ik dat geld dus in principe al terugbetaald, want sindsdien heb ik dus veel kosten voor ze betaald.

Ik vind het inderdaad naaierij en oneerlijk dat ze van mij opeens willen dat ik terugbetaal. Ze scheppen bij familie en vrienden overigens wel op dat zij zo behulpzaam zijn en de helft van mijn auto voor mij hebben betaald enzo..
pi_153545536
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 11:01 schreef CoolGuy het volgende:
Inderdaad, ik weet niet hoe oud ben je bent TS, maar ik zou hier zeker met je part er over praten, zeker gezien jullie samen wonen.
Ik ben 24 jaar. Ik wil het wel tegen hem zeggen, maar ik wil ook niet dat hij nu slecht over ze gaat denken..
pi_153545576
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 11:02 schreef jodelahity het volgende:
En wat zei je moeder aan de telefoon toen je zei dat pa zei dat het een schenking was die je niet terug hoefde te betalen?
Ik zei dat ik nergens vanaf wist en dat ik dacht dat dat een schenking was. Ze zei dat het niet zo was, dat ze toen alleen hebben voorgeschoten zodat ik die auto kon kopen.

En toen was ik sprakeloos en zei dat het wel goed komt. Ik wist gewoon niet meer wat ik moest zeggen..
pi_153545627
quote:
1s.gif Op maandag 15 juni 2015 11:04 schreef 10minuteman het volgende:
Ik ken je ouders niet. Maar hou dit in je achterhoofd afhankelijk van je relatie. Elke week je ouders zien met een goede standhouding is iets anders dan je ouders 1 keer in het jaar zien met een slechte relatie.

Je eerste fout was het geld lenen. Je hebt op verzoek van ouders geld aan je broer geleend.
Je bent baas over je eigen geld. Punt.

Tweede fout is dat je je ouders nog dure cadeaus geeft. Stop daarmee. Kleine presentjes zijn prima. Goed gebak bijvoorbeeld hoeft njet duur te zijn. Hou het geld voor jezelf. Meer bestedingsruimte.

Schenking is in veronderstelling niet op papier vastgelegd? Mondeling gegaan? Altijd eerst op papier vastleggen dan pas ontvangen.

Gewoon je broer vertellen hoe het zit. Eerst je ouders. Je voelt je beduveld en terecht. Afhankelijk van je ouders reactie aan je broer vertellen. Zijn je ouders niet behulpzaam? Prima dan verbreek je tijdelijk het contact en laat hun maar over nadenken hoe het voelt als je beduveld wordt.
Ik dacht dat ik ze kon vertrouwen. Ze trekken mijn broer blijkbaar erg voor en ik moet maar opdraaien voor alle kosten.. Hoe kunnen ze nou 'vergeten' dat ik al die kosten voor ze heb betaald en nog schaamteloos dat geld terug vragen.

Ik vind dit echt gemeen, ik wil zoveel zeggen maar ik wil ook geen ruzie om geld..
  maandag 15 juni 2015 @ 12:23:15 #18
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_153545636
Vind het echt bizar hoe je ouders je dit aan kunnen doen. Zoiets verwacht je toch nooit?
Gourmetten of steengrillen?
  maandag 15 juni 2015 @ 12:23:39 #19
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_153545645
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 12:19 schreef Meloenthee het volgende:

[..]

Ik ben 24 jaar. Ik wil het wel tegen hem zeggen, maar ik wil ook niet dat hij nu slecht over ze gaat denken..
Dat is dan het probleem van je ouders, hoor.
pi_153545672
Je ouders hebben een favorietje en jij bent het niet.

Maar goed je draagt zelf ook bij aan dit soort situaties. Je vriend niet slecht willen laten denken over je ouders enzovoort. Als je zo graag wil dat iedereen denkt dat je ouders geweldig zijn moet je ook niet zeuren. En anders moet je je niet aanstellen en gewoon wat actie ondernemen. Er is geen magische tussenweg lijkt me in deze situatie. Maak gewoon een keuze en handel daarnaar zeg.
pi_153545743
Vraag het eens aan je vader. Ben wel benieuwd naar zijn reactie. Want dit Ja natuurlijk wel erg vreemd.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_153545799
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 12:23 schreef Silenus het volgende:
Vind het echt bizar hoe je ouders je dit aan kunnen doen. Zoiets verwacht je toch nooit?
Ja dat vind ik ook, gewoon bizar.
Ik heb nu eigenlijk ook geen zin meer om ze op te zoeken en te spreken om eerlijk te zijn.
pi_153545824
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 12:24 schreef jodelahity het volgende:
Je ouders hebben een favorietje en jij bent het niet.

Maar goed je draagt zelf ook bij aan dit soort situaties. Je vriend niet slecht willen laten denken over je ouders enzovoort. Als je zo graag wil dat iedereen denkt dat je ouders geweldig zijn moet je ook niet zeuren. En anders moet je je niet aanstellen en gewoon wat actie ondernemen. Er is geen magische tussenweg lijkt me in deze situatie. Maak gewoon een keuze en handel daarnaar zeg.
Wat zou ik dan moeten doen? En wat kan ik doen?
Er staat nergens vast dat het een lening of schenking is, oftewel beide partijen kunnen niets aantonen. Ik kan het geld terugbetalen en een brok tegen ze koesteren de rest van mijn leven of niet betalen en dan waarschijnlijk ruzie krijgen.
  maandag 15 juni 2015 @ 12:33:58 #24
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_153545865
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 12:32 schreef Meloenthee het volgende:

[..]

Er staat nergens vast dat het een lening of schenking is, oftewel beide partijen kunnen niets aantonen. Ik kan het geld terugbetalen en een brok tegen ze koesteren de rest van mijn leven of niet betalen en dan waarschijnlijk ruzie krijgen.
En als je betaalt, denk je dan dat ze je geen geld meer vragen? Als het daarmee nou stopte, ok. Maar ik denk dat het volgende verzoek niet lang op zich zal laten wachten.
pi_153545948
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 12:32 schreef Meloenthee het volgende:

[..]

Nou met je ouders praten in het echt om maar iets te noemen. Daarmee zou ik beginnen.
pi_153545976
quote:
1s.gif Op maandag 15 juni 2015 12:33 schreef Lienekien het volgende:

[..]

En als je betaalt, denk je dan dat ze je geen geld meer vragen? Als het daarmee nou stopte, ok. Maar ik denk dat het volgende verzoek niet lang op zich zal laten wachten.
Echt ongelooflijk dit, ik heb er geen woorden voor.

Je hebt gelijk ook, dit zullen zij blijven doen. Als ik daar langs ga, krijg ik alle acceptgiro's mee, want ze weten niet hoe dat online moet. Kan ik lekker voor ze betalen. Dat heb ik tot nu toe ook gedaan, omdat ik die 5000 euro wilde compenseren (terwijl ik er wel recht op heb, aangezien mijn broer ook geld van ze krijgt). Vanaf nu krijgen ze geen cent meer van mij, is afgelopen.
  maandag 15 juni 2015 @ 12:39:46 #27
221112 Nijns
soms een beetje stout
pi_153546012
Hoe verhoudt die 5000 euro zich tov de betaalde vliegtickets en belastingschuld? Is dat tegen elkaar weg te strepen qua waarde?

Edit: ik lees nu dat je nog meer rekeningen voor ze hebt betaald. Ik neem aan dat je de bedragen daarvan inzichtelijk hebt. Daar zou ik eens een mooi overzichtje van maken.

Wellicht krijg je nog geld van hen :')
Op donderdag 25 juni 2009 14:37 schreef Pheno het volgende:
Een KSC zonder Nijns is als thee zonder suiker: minder zoet.
  maandag 15 juni 2015 @ 12:39:55 #28
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_153546016
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 12:38 schreef Meloenthee het volgende:

[..]

Je hebt gelijk ook, dit zullen zij blijven doen. Als ik daar langs ga, krijg ik alle acceptgiro's mee, want ze weten niet hoe dat online moet. Kan ik lekker voor ze betalen. Dat heb ik tot nu toe ook gedaan, omdat ik die 5000 euro wilde compenseren (terwijl ik er wel recht op heb, aangezien mijn broer ook geld van ze krijgt). Vanaf nu krijgen ze geen cent meer van mij, is afgelopen.
Echt waar? Dat betaal je ook nog voor ze?

Wat mankeert er aan je ouders dat ze niet online kunnen bankieren?
pi_153546108
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 12:39 schreef Nijns het volgende:
Hoe verhoudt die 5000 euro zich tov de betaalde vliegtickets en belastingschuld? Is dat tegen elkaar weg te strepen qua waarde?
1000 euro belastingschuld
1400 euro vliegtickets
150 euro tomtom
150 euro keukenapparatuur
1000 euro aan acceptgiro's

Ik denk dat het wel aardig in de buurt komt zo.

En waarschijnlijk wel meer, waar ik nu even niet op kom.
pi_153546145
quote:
1s.gif Op maandag 15 juni 2015 12:39 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Echt waar? Dat betaal je ook nog voor ze?

Wat mankeert er aan je ouders dat ze niet online kunnen bankieren?
Ze hadden geen internet bankieren. Heb ik voor ze aangevraagd, maar toen begrepen ze maar niet hoe het werkte.
pi_153546189
Dit is een ongezonde balans volgens mij. Jij hebt jou leven, en zij hun eigen leven. Als dan voor elkaar dingen gaat betalen, lijkt mij zeer onverstandig.

Een schenking is precies dat. Dat kun je later niet terugvragen. Vind ik ook best wel lef van je moeder om dat zo te stellen.

Ik zou het zeker met je partner bespreken. Jullie moeten immers samen verder, en geheimen horen daar niet bij. Beter dat hij slecht over je ouders denkt, dan dat die straks slecht over jou denkt! (ik zou serieus pissed worden als ik er bij mijn vriendin achter zou komen. Ze hoeft toch niet bang voor mij te zijn? met je partner kun je toch juist alles bespreken?)

Je hoeft je niet te verantwoorden voor die 5000 euro. Dat was immers een schenking. Gewoon met je vader over in gesprek gaan, en vragen waar dit idee opeens weg komt. En als die moeilijk doet, aangeven dat je voortaan maar niets meer van hem aanneemt. Want wie weet moet ik dat mooie kado straks wel terugbetalen....

Geldzaken en familiezaken kan je beter gescheiden houden. Je kan ze beter uitleggen hoe internetbankieren werkt (zo lastig is het niet. Zeker als je de stappen opschrijft) dan dat je hun financiën blijft regelen
  maandag 15 juni 2015 @ 12:46:52 #32
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_153546197
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 12:45 schreef Meloenthee het volgende:

[..]

Ze hadden geen internet bankieren. Heb ik voor ze aangevraagd, maar toen begrepen ze maar niet hoe het werkte.
Zijn ze verstandelijk beperkt of bejaard?
pi_153546228
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 12:38 schreef Meloenthee het volgende:

[..]

Dat heb ik tot nu toe ook gedaan, omdat ik die 5000 euro wilde compenseren (terwijl ik er wel recht op heb, aangezien mijn broer ook geld van ze krijgt).
Wel rationeel blijven, je hebt geen recht op dat geld alleen maar omdat een ander ook wat krijgt. Ook noem je het geven van dure cadeaus compensatie, maar dat is niet hoe het geven van een cadeau werkt.

Belangrijk is om rustig te blijven en je emotie niet de overhand te laten krijgen, daar win je niks mee.

Kan je met je vader face to face jullie afspraak bespreken? Lijkt mij een logische volgende stap.

Zijn je ouders zo rommelig met financiën, dat er zo geduwd en getrokken wordt?
-nee-
  maandag 15 juni 2015 @ 12:50:02 #34
221112 Nijns
soms een beetje stout
pi_153546279
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 12:43 schreef Meloenthee het volgende:

[..]

1400 euro vliegtickets
150 euro tomtom

Lees mijn edit nog even. Ik heb niet het gevoel dat je ze ook nog maar een cent verschuldigd bent, eerder andersom. Niks betalen dus en je ouders vanaf nu hun eigen boontjes laten doppen.
Op donderdag 25 juni 2009 14:37 schreef Pheno het volgende:
Een KSC zonder Nijns is als thee zonder suiker: minder zoet.
pi_153546375
Waarom niet eerst aan je pa vragen wat er gaande is? Je hebt toch alleen je moeder aan de telefoon gehad? Voor hetzelfde geld wou je pa jou het als gift geven maar meende je moeder dat het geen gift was en is ze daar wat pissig over en zegt ze dit gewoon maar via de telefoon... Ik noem maar een voorbeeld... Nu zit je alles te bedenken behalve hetgene wat juist nuttig is, gewoon om te kijken of je pa echt in 1 keer zo leip is
pi_153547061
Hebben je ouders wel een pensioen? Voor je het weet gaan ze daar ook geld voor vragen bij jou.
pi_153548840
Ik zou het niet terugbetalen. Wtf denken ze wel niet _O- ik zou ze eerder uitlachen
pi_153548843
quote:
1s.gif Op maandag 15 juni 2015 12:47 schreef Marsenal het volgende:

[..]

Wel rationeel blijven, je hebt geen recht op dat geld alleen maar omdat een ander ook wat krijgt. Ook noem je het geven van dure cadeaus compensatie, maar dat is niet hoe het geven van een cadeau werkt.

Belangrijk is om rustig te blijven en je emotie niet de overhand te laten krijgen, daar win je niks mee.

Kan je met je vader face to face jullie afspraak bespreken? Lijkt mij een logische volgende stap.

Zijn je ouders zo rommelig met financiën, dat er zo geduwd en getrokken wordt?
Waarom zou mijn broer wel geld mogen ontvangen en moest ik geld lenen aan mijn broer, maar mag ik andersom niets?
Ik ben toch ook een kind van ze..

En ok, ik heb langer thuis gewoond en kon daardoor een beetje sparen. Ik heb een goede opleiding gedaan en ben bezig om een hogere diploma te halen, maar voor die dingen heb ik hard gewerkt, kwam niet zomaar uit de lucht vallen allemaal.

Ik heb mijn vader net opgebeld en gezegd dat ik niets afwist van een schuld. Hij beweerde dat het toen inderdaad een schenking was, maar dat ik het nu wel kan terugbetalen aangezien mijn vriend en ik beiden werken..

Ze hebben hun financiën wel in orde en kunnen de rekeningen gewoon betalen, maar alles wat ze op mij kunnen afschuiven, is blijkbaar mooi meegenomen..

Ben ik geadopteerd ofzo? Echt serieus, na alles wat ik voor ze doe, verdien ik niet zo'n behandeling..
pi_153548866
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 14:36 schreef Meloenthee het volgende:

[..]

Waarom zou mijn broer wel geld mogen ontvangen en moest ik geld lenen aan mijn broer, maar mag ik andersom niets?

En ok, ik heb langer thuis gewoond en kon daardoor een beetje sparen. Ik heb een goede opleiding gedaan en ben bezig om een hogere diploma te halen, maar voor die dingen heb ik hard gewerkt, kwam niet zomaar uit de lucht vallen allemaal.

Ik heb mijn vader net opgebeld en gezegd dat ik niets afwist van een schuld. Hij beweerde dat het toen inderdaad een schenking was, maar dat ik het nu wel kan terugbetalen aangezien mijn vriend en ik beiden werken..

Ze hebben hun financiën wel in orde en kunnen de rekeningen gewoon betalen, maar alles wat ze op mij kunnen afschuiven, is blijkbaar mooi meegenomen..

Ben ik geadopteerd ofzo? Echt serieus, na alles wat ik voor ze doe, verdien ik niet zo'n behandeling..
Geschonken is geschonken, zou mooi worden anders :{ Dan had je die auto waarschijnlijk ook niet gekocht, lijkt me.
Tap tap tap
pi_153548924
Hmm klinkt raar ja.
"het is een schenking, maar ik wil het nu graag terug".

Dat klinkt een beetje als:
"weet je die 30 euro die ik je voor je verjaardag gaf 3 jaar geleden? je hebt nu een goede baan dus dat geld wil ik terug".

Dat je ouders meer geld in hem stoppen dan in jou... daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Als mijn zus het financieel zwaar zou hebben, zouden mijn ouders daar ook wat meer geld in steken denk ik. Dat is volgens mij het probleem hier ook niet. Dat is meer een emotioneel gevoel. Het feit dat hij iets krijgt, betekend niet dat jij daar automatisch ook recht op hebt.

Het probleem is dat ze geld terugeisen, wat ze je gegeven hebben terwijl er nooit sprake was van een tegenprestatie.

En neem 1 advies van me aan: Geld- en familiezaken moet je vanaf nu echt gescheiden houden. Laat hun zelf hun eigen rekeningen betalen. Of in ieder geval van hun eigen rekening!
  maandag 15 juni 2015 @ 14:40:10 #41
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_153548945
quote:

Ik zou het eigenlijk gewoon zo spelen: als zij hun financiën in orde hebben kunnen zij ook best de belastingschuld en vliegtickets terugbetalen. Uiteindelijk staan jullie dan beiden quite. Ook een domme oplossing natuurlijk, maar dan hou je de band met je ouders nog een beetje intact. :')

Ik zou iig niet die 5K meer gaan betalen. Ze pissen nu echt gewoon op je, als je waardigheid hebt is je dat meer waard dan die 'band' met je ouders...want zij hechten er blijkbaar gewoon weinig waarde aan.
  maandag 15 juni 2015 @ 14:46:02 #42
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_153549090
Maak een overzicht van alles wat je voor hen hebt betaald en streep die weg tegen de schenking die geen schenking bleek.
Betaal het restant en neem vervolgens niks meer aan. Geen gift en geen accept-giro.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  maandag 15 juni 2015 @ 14:46:05 #43
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_153549094
quote:

[..]

Jij moest natuurlijk helemaal geen geld lenen aan je broer. Je had het volste recht om dat te weigeren.
pi_153549405
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 14:40 schreef Silenus het volgende:

[..]

Ik zou het eigenlijk gewoon zo spelen: als zij hun financiën in orde hebben kunnen zij ook best de belastingschuld en vliegtickets terugbetalen. Uiteindelijk staan jullie dan beiden quite. Ook een domme oplossing natuurlijk, maar dan hou je de band met je ouders nog een beetje intact. :')

Ik zou iig niet die 5K meer gaan betalen. Ze pissen nu echt gewoon op je, als je waardigheid hebt is je dat meer waard dan die 'band' met je ouders...want zij hechten er blijkbaar gewoon weinig waarde aan.
Ik wil dat geld niet eens terug van de belastingschuld en vliegtickets.. We zijn eerstegraads familie van elkaar en dan is het geen probleem om iets voor elkaar te doen wanneer dat kan. Alleen wordt het nu 'gebruiken' wat zij doen. Dochter is slim en heeft een fulltime werkende partner. Ze werkt zelf ook, dus ze kunnen wel wat vermogen missen.
pi_153549431
quote:
7s.gif Op maandag 15 juni 2015 14:46 schreef Copycat het volgende:
Maak een overzicht van alles wat je voor hen hebt betaald en streep die weg tegen de schenking die geen schenking bleek.
Betaal het restant en neem vervolgens niks meer aan. Geen gift en geen accept-giro.
Goed idee inderdaad. Ik hoef hun geld niet en ga ook niets meer betalen.
  maandag 15 juni 2015 @ 15:02:32 #46
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_153549450
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 15:00 schreef Meloenthee het volgende:

[..]

Ik wil dat geld niet eens terug van de belastingschuld en vliegtickets..
Nee, dat snap ik. Het is ook alleen maar als argument dat je zelf geen 5.000 euro hoeft te gaan betalen.
  maandag 15 juni 2015 @ 15:05:23 #47
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_153549547
quote:

[..]

Ik wil dat geld niet eens terug van de belastingschuld en vliegtickets.. We zijn eerstegraads familie van elkaar en dan is het geen probleem om iets voor elkaar te doen wanneer dat kan. Alleen wordt het nu 'gebruiken' wat zij doen. Dochter is slim en heeft een fulltime werkende partner. Ze werkt zelf ook, dus ze kunnen wel wat vermogen missen.
Mijn ouders hebben mij nog nooit gevraagd om iets voor ze te betalen. Als ik online iets zou bestellen omdat ik wel weet hoe dat moet, zou ik het contant terugkrijgen.
pi_153549617
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 12:30 schreef Meloenthee het volgende:
Ik heb nu eigenlijk ook geen zin meer om ze op te zoeken en te spreken om eerlijk te zijn.
Ondanks dat het best begrijpelijk is, ga ik toch even wijzen op iets wat op een patroon lijkt bij je. Als het je niet bevalt, dan lijk je moeite te hebben om de confrontatie aan te gaan. Terwijl het je wel enorm dwarszit en er best nog wat gedaan zou kunnen worden, roep je nu weer geen trek te hebben in zelf actie te ondernemen. Dat in combinatie met je ik-heb-recht-op-mijn-ouders-geld, komt eerlijk gezegd een beetje verwend en kinderachtig over. Je ouders zijn tot je 21e financieel verantwoordelijk en daarna mogen ze zelf uitzoeken aan wie ze het spenderen. Gevoelsmatig misschien oneerlijk, maar recht nee.
Dingen gaan weleens fout en ja, daar mag je heus over zeuren. Maar vergeet niet je eigen aandeel, waar je gewoon je schouders onder kan zetten. Niet leuk nee, maar als zelfstandige volwassene zul je toch je eigen boontjes moeten leren gaan doppen, die niet vanzelf weg gaan.
Laat dit dus een les zijn en leg voortaan dingen gewoon vast. Zeker als het om bedragen gaat die je niet zo even kan missen.

Heb je trouwens wel gevraagd waarom ze dat geld nu ineens terug willen?

Wat Copycat zegt, gewoon een excelsheetje maken met een kostenoverzicht en dan om de keukentafel het zakelijk aanpakken. Het lijkt me ook prima om aan te geven dat jij niet zo ruim zit als zij denken, doordat je je broer wat hebt geleend. Kan gerust in het overzicht geplaatst worden.
  maandag 15 juni 2015 @ 15:10:03 #49
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_153549696
Ik vind dat er ook best grote bedragen heen en weer worden gegeven/geleend, dat lijkt mij in een gezin nooit goed.
Ik zou ook even duidelijk op een rij zetten wie hoeveel aan de ander heeft gegeven/geleend, ook het geld van je broer erbij pakken wat je op hun aandringen hebt gedaan.

Het lijkt nu een beetje alsof jij de bank van de familie bent dus pak het ook zo zakelijk aan.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_153549699
quote:
We zijn eerstegraads familie van elkaar en dan is het geen probleem om iets voor elkaar te doen wanneer dat kan.
Dat vind jij ja, maar je kan niet verwachten dat iedereen daar altijd maar in mee gaat. Daarnaast lijken beide partijen te kunnen bepalen wanneer dat wel zou moeten kunnen, dat werkt zoals je merkt niet lekker..
pi_153549934
Ik zou het gelijk met je partner bespreken. Ik denk dat hij je juist zou willen steunen in deze situatie.

quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 15:07 schreef Scary_Mary het volgende:

[..]

Wat Copycat zegt, gewoon een excelsheetje maken met een kostenoverzicht en dan om de keukentafel het zakelijk aanpakken. Het lijkt me ook prima om aan te geven dat jij niet zo ruim zit als zij denken, doordat je je broer wat hebt geleend. Kan gerust in het overzicht geplaatst worden.
Dit inderdaad

Het is een lelijke situatie maar je moet het helaas zakelijk oplossen.
pi_153549937
Even een zijsprongetje ... en vergeef me deze gedachtegang, maar omdat je ouders niet echt als betrouwbaar overkomen wanneer het om geldzaken gaat ...

Die auto van je .. Zou je daar wat meer info over willen geven? Merk, type, bouwjaar, 1e/2e-hands, aantal km, staat vd auto, en belangrijk .. hoeveel is er uiteindelijk voor betaald?
"Pools are perfect for holding water"
pi_153550435
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 15:07 schreef Scary_Mary het volgende:

[..]

Ondanks dat het best begrijpelijk is, ga ik toch even wijzen op iets wat op een patroon lijkt bij je. Als het je niet bevalt, dan lijk je moeite te hebben om de confrontatie aan te gaan. Terwijl het je wel enorm dwarszit en er best nog wat gedaan zou kunnen worden, roep je nu weer geen trek te hebben in zelf actie te ondernemen. Dat in combinatie met je ik-heb-recht-op-mijn-ouders-geld, komt eerlijk gezegd een beetje verwend en kinderachtig over. Je ouders zijn tot je 21e financieel verantwoordelijk en daarna mogen ze zelf uitzoeken aan wie ze het spenderen. Gevoelsmatig misschien oneerlijk, maar recht nee.
Dingen gaan weleens fout en ja, daar mag je heus over zeuren. Maar vergeet niet je eigen aandeel, waar je gewoon je schouders onder kan zetten. Niet leuk nee, maar als zelfstandige volwassene zul je toch je eigen boontjes moeten leren gaan doppen, die niet vanzelf weg gaan.
Laat dit dus een les zijn en leg voortaan dingen gewoon vast. Zeker als het om bedragen gaat die je niet zo even kan missen.

Heb je trouwens wel gevraagd waarom ze dat geld nu ineens terug willen?

Ik moet er trouwens wel bij vermelden dat ze lieve ouders zijn verder. Alleen als het om geldzaken gaat, zien ze mij een beetje als de geldverstrekker (donateur). Ik ben niet rijk, mijn vriend is niet rijk. Ik studeer en werk parttime, hij werkt fulltime maar hij betaalt dus de koopwoning, heeft nog een openstaande schuld bij duo en zijn inkomen is ook niet bovengemiddeld hoog. We werken en maken dat geld weer op aan excursies en vakanties. We proberen de laatste tijd een beetje te sparen voor ons huwelijk volgend jaar (yeey, pas ten huwelijk gevraagd).

Daarom snap ik niet waarom ze allemaal denken dat wij zomaar geld kunnen missen en mijn familie financieel zouden moeten steunen.
  maandag 15 juni 2015 @ 15:45:31 #54
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_153550493
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 15:43 schreef Meloenthee het volgende:

[..]

Ik moet er trouwens wel bij vermelden dat ze lieve ouders zijn verder. Alleen als het om geldzaken gaat, zien ze mij een beetje als de geldverstrekker (donateur). Ik ben niet rijk, mijn vriend is niet rijk. Ik studeer en werk parttime, hij werkt fulltime maar hij betaalt dus de koopwoning, heeft nog een openstaande schuld bij duo en zijn inkomen is ook niet bovengemiddeld hoog. We werken en maken dat geld weer op aan excursies en vakanties. We proberen de laatste tijd een beetje te sparen voor ons huwelijk volgend jaar (yeey, pas ten huwelijk gevraagd).

Daarom snap ik niet waarom ze allemaal denken dat wij zomaar geld kunnen missen en mijn familie financieel zouden moeten steunen.
Je mist de kern van wat Scary_Mary zegt.
pi_153550527
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 15:43 schreef Meloenthee het volgende:
We proberen de laatste tijd een beetje te sparen voor ons huwelijk volgend jaar (yeey, pas ten huwelijk gevraagd).
Nou dat is even een mooie bevestiging na je onzekerheden van je vorige topic, wat leuk en van harte gefeliciteerd!

quote:
Bot gezegd, je snapt wel meer niet. Je kan ook niet iedereen begrijpen, maar je kan wel van jouw kant uit zo duidelijk mogelijk zijn. Zo'n excelsheetje lijkt me een mooi heel zakelijk kapstokje om zo'n gesprek eens te voeren. Dan druk je het uit in cijfers en niet in gevoelsmatige dingen waar jullie toch duidelijk op andere golflengtes lijken te opereren..
pi_153550608
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 15:19 schreef probeer het volgende:
Even een zijsprongetje ... en vergeef me deze gedachtegang, maar omdat je ouders niet echt als betrouwbaar overkomen wanneer het om geldzaken gaat ...

Die auto van je .. Zou je daar wat meer info over willen geven? Merk, type, bouwjaar, 1e/2e-hands, aantal km, staat vd auto, en belangrijk .. hoeveel is er uiteindelijk voor betaald?
Het ging om een citroen c1 uit 2014 (2e hands met heel weinig kilometers, was iets van 18.000km gereden).
De auto heeft in totaal 12.500 euro gekost, waarvan 5000euro dus betaald is door mijn ouders.
pi_153550640
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 15:50 schreef Meloenthee het volgende:

[..]

Het ging om een citroen c1 uit 2014 (2e hands met heel weinig kilometers, was iets van 18.000km gereden).
De auto heeft in totaal 12.500 euro gekost, waarvan 5000euro dus betaald is door mijn ouders.
Sodeknetter is dat niet bijna de nieuwprijs?
Maakt ook niet uit, laat maar ;)
Tap tap tap
pi_153550658
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 15:51 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Sodeknetter is dat niet bijna de nieuwprijs?
Atm nieuw te kopen vanaf ¤9.500 ...

Edit: maar dat is het instapmodel .. en ik heb te weinig verstand van auto's verder.

Klinkt erg duur iig. Just sayin'
pi_153550779
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 15:47 schreef Scary_Mary het volgende:

[..]

Nou dat is even een mooie bevestiging na je onzekerheden van je vorige topic, wat leuk en van harte gefeliciteerd!

[..]

Bot gezegd, je snapt wel meer niet. Je kan ook niet iedereen begrijpen, maar je kan wel van jouw kant uit zo duidelijk mogelijk zijn. Zo'n excelsheetje lijkt me een mooi heel zakelijk kapstokje om zo'n gesprek eens te voeren. Dan druk je het uit in cijfers en niet in gevoelsmatige dingen waar jullie toch duidelijk op andere golflengtes lijken te opereren..
Haha bedankt!

Dat ga ik maar doen van het weekend.. Alles op een rijtje zetten en het verschil betalen als zij nog tegoed hebben van mij.
pi_153550839
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 15:51 schreef probeer het volgende:

[..]

Atm nieuw te kopen vanaf ¤9.500 ...

Edit: maar dat is het instapmodel .. en ik heb te weinig verstand van auto's verder.

Klinkt erg duur iig. Just sayin'
Er werden bij mij ook dingen ingebouwd, zoals navigatie enzo.. En er moest een rijklaar maak tarief betaald worden etc.. Maar zou best kunnen dat ik daarin ook ben genaaid hoor, ik heb echt geen flauw idee meer nu..
  maandag 15 juni 2015 @ 16:03:10 #61
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_153550997
Als jij sinds die (zeer korte) tijd voor hen allerlei dingen had kunnen betalen waarom heb je het zelf niet bij gelegd dan?
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_153551242
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 16:03 schreef nils7 het volgende:
Als jij sinds die (zeer korte) tijd voor hen allerlei dingen had kunnen betalen waarom heb je het zelf niet bij gelegd dan?
Tja... als mijn ouders zelf aanbieden om iets voor mij (deels) te betalen omdat ze het beste met me voorhebben, sla ik dat niet af. Vind ik niet beleefd. Maar ik verwacht ook niet dat ze het terugvragen dan.

Misschien had TS dan wel een andere auto gekocht :P
  maandag 15 juni 2015 @ 16:13:20 #63
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_153551264
Heb je de schenking bij de belasting opgegeven? Dan heb je nog een argument om te gebruiken tegen teruggave.
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_153551926
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 16:03 schreef nils7 het volgende:
Ik had niet in 1x keer 5000euro bij elkaar. Na de aankoop kreeg ik vakantiegeld en winstuitkering en sinds de zomervakantie werk ik een dag extra bij (4dagen ipv 3).
pi_153551955
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 16:12 schreef tharealmb het volgende:

[..]

Tja... als mijn ouders zelf aanbieden om iets voor mij (deels) te betalen omdat ze het beste met me voorhebben, sla ik dat niet af. Vind ik niet beleefd. Maar ik verwacht ook niet dat ze het terugvragen dan.

Misschien had TS dan wel een andere auto gekocht :P
Ik had dan inderdaad een andere goedkopere auto gekocht in dat geval.
pi_153552062
quote:
2s.gif Op maandag 15 juni 2015 16:13 schreef Mark het volgende:
Heb je de schenking bij de belasting opgegeven? Dan heb je nog een argument om te gebruiken tegen teruggave.
Dat bedrag is belastingvrij (ruim 5200 euro mag een ouder aan kind schenken per jaar).
  maandag 15 juni 2015 @ 16:49:27 #67
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_153552151
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 16:45 schreef Meloenthee het volgende:

[..]

Dat bedrag is belastingvrij (ruim 5200 euro mag een ouder aan kind schenken per jaar).
Maar je vader heeft ook nog 700 euro voorgeschoten, waarover niks op papier staat over terugbetalen. Kan het zijn dat de Belastingdienst straks een bedrag ziet dat hoger is dan 5277 euro?

En hoeveel heb je je broer geleend? Zonder leningsovereenkomst kan dat ook als schenking opgevat worden
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Dommage arachide-fromage
pi_153552289
quote:
2s.gif Op maandag 15 juni 2015 16:49 schreef Mark het volgende:

[..]

Maar je vader heeft ook nog 700 euro voorgeschoten, waarover niks op papier staat over terugbetalen. Kan het zijn dat de Belastingdienst straks een bedrag ziet dat hoger is dan 5277 euro?

En hoeveel heb je je broer geleend? Zonder leningsovereenkomst kan dat ook als schenking opgevat worden
700 euro was wel een lening (voorschot bij de betaling) en heb ik ook netjes terugbetaald binnen een aantal dagen.. Dat kan ik verder ook gewoon bewijzen, dus is geen probleem.

Bij mijn broer betrof het een lening van 500 euro en dat kan ik ook aantonen als dat nodig is :)

Het is niet zo zeer dat ik het niet kan bewijzen, het is alleen het geval dat ik niet zo'n bitch ben om ze aan te klagen als de terugbetaling uitblijft.
  maandag 15 juni 2015 @ 17:09:20 #69
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_153552588
Ah, uit je verhaal leek het om een veel grotere lening aan je broer te gaan :)
Dommage arachide-fromage
  maandag 15 juni 2015 @ 17:24:06 #70
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_153552907
Ik zou je broer uit de vergelijking halen. Ja hij krijgt dingen die jij niet krijgt maar daar moet je je maar bij neerleggen . los eerst dit issue met je ouders op.
Daarna gewoon stoppen met zaken voor hen te betalen. Je kan best hun rekeningen betalen maar doe dat dan van hun zichtrekeningen zodat daar geen onduidelijkheid meer over is.
pi_153553644
Begrijpelijk dat je niets op papier hebt. Als mijn ouders mij 5k zouden schenken en ik een handtekening op een verklaring zou vragen, zou ik kunnen fluiten naar dat geld denk ik :P
Whaaaat???? No money?
pi_153554228
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 17:57 schreef Johnny-V het volgende:
Begrijpelijk dat je niets op papier hebt. Als mijn ouders mij 5k zouden schenken en ik een handtekening op een verklaring zou vragen, zou ik kunnen fluiten naar dat geld denk ik :P
Dat ook inderdaad, maar om heel eerlijk te zijn stond ik er niet eens bij stil om zoiets op papier te zetten. Misschien ben ik te naïef wat dat betreft :P
pi_153554995
quote:
1s.gif Op maandag 15 juni 2015 17:24 schreef mrPanerai het volgende:
Ik zou je broer uit de vergelijking halen. Ja hij krijgt dingen die jij niet krijgt maar daar moet je je maar bij neerleggen. los eerst dit issue met je ouders op.
Daarna gewoon stoppen met zaken voor hen te betalen. Je kan best hun rekeningen betalen maar doe dat dan van hun zichtrekeningen zodat daar geen onduidelijkheid meer over is.
Dit vind ik ook een hele goede. En de schuld van je broer aan jou er ook helemaal buiten laten. De hele discussie alleen maar over jou en je ouders laten gaan, zonder enige verwijzing naar hem.

Maar voordat je een face-to-face gesprek met je ouders hebt, moet je met je vriend gaan praten. En dan samen een oplossing zoeken.
  maandag 15 juni 2015 @ 19:27:20 #74
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_153556849
wat een verhaal :')
Op vrijdag 12 juni 2015 21:03 schreef Danny het volgende:
Jup. Ben dan ook apetrots op je ;)
pi_153557099
Ik zou dit toch bespreken met je vriend, die kan ook misschien wat licht erop schijnen en eventueel tot een oplossing komen.

Verder vind ik het belachelijk van je ouders dat ze ineens die 5000¤ terug willen. Kan je proberen om met je ouders erover te praten (eventueel alleen je vader) en kijken waar het probleem nou zit. Je moet hen vooral duidelijk maken dat toen je dat geld kreeg, het een geschenk was en dat er geen afspraken waren gemaakt omtrent het terugbetalen o.i.d. Ik zou het extreem kinderachtig vinden als ze hierom boos zouden worden en jullie ruzie zouden krijgen..

Als ze het geld niet konden missen hadden ze dit ook nooit in het verleden moeten doen met de gedachten dat je het "toch wel ooit terug ging betalen"..
  maandag 15 juni 2015 @ 20:02:22 #76
11682 Moonah
Jolie femme
pi_153558382
Eigenlijk doe jij een beetje hetzelfde als je ouders.
Je ouders komen terug op het feit dat ze je dat bedrag geschonken zouden hebben.
Jij komt terug op de uitgaven die jij voor hen hebt gedaan en indertijd niet direct hebt teruggevraagd....
Je hebt er toen zelf voor gekozen om het 'erbij te laten zitten als compensatie'.
Think about that. :7
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_153558518
Toch smerig van ze. Ik zou inderdaad gewoon alles wat je voor hen betaald hebt aftrekken van die 5000¤. Lijkt me wel zo eerlijk, en als ze denken dat het een gift was... ja dat dacht jij ook.
En voor in de toekomst? Ieder zijn eigen financiële potje.
  maandag 15 juni 2015 @ 21:08:26 #78
411456 Halveprijs
Twee keer de helft
pi_153561244
Pff. Dit topic even doorgelezen. Je kan zo lezen van wie je broer zijn financiele opvoeding gehad heeft. De meeste tips zijn al gegeven. Nog een tip: Zorg dat je later geen schulden erft!
pi_153568634
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 12:14 schreef Meloenthee het volgende:

[..]

Het probleem is meer dat ze mijn broer geld blijven schenken om hem financieel te helpen. Bij hem is het nooit een probleem en vragen ze ook niets terug.

Nadat zij mij 5000 euro hadden geschonken bij de aankoop van de auto, heb ik dus extra dingen voor hen betaalt, zodat het een beetje gecompenseerd zou worden. Ik bood ze aan hun belastingschuld te betalen en die tickets geboekt omdat zij (zogenaamd) niet wisten hoe je online moest boeken. Dat geld heb ik nooit teruggevraagd, maar zij durven nu opeens dat geschonken geld wel terug te vragen.
Leg dit exact zo uit aan je ouders. ( misch dat stukje over je broer weglaten) Als ze dan nog moeilijk gaan doen begin je over je broer dat ze van hem nooit wat terugwillen qua geld.

Dan zien ze het wel in, en anders is het :W ouders toch. Dan proberen ze je gewoon op te naaien.
pi_153577179
TS moet niet zeuren en gewoon die 5000 Euro terubetalen. Wat denk je wel niet verwend nest. Vanaf je geboorte hebben jouw ouders, totdat je het huis uit ging, voor jou gezorgd. Elke dag je was je gedaan, dat er een bord vreten op tafel staat, de vaste lasten betaald ect ect. Nu is het tijd dat jij iets terug gaan doen en wel nu.

Hup rap een beetje en ga die 5000 Euro dokken.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
  dinsdag 16 juni 2015 @ 11:18:25 #81
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_153577370
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 11:10 schreef HSG het volgende:
TS moet niet zeuren en gewoon die 5000 Euro terubetalen. Wat denk je wel niet verwend nest. Vanaf je geboorte hebben jouw ouders, totdat je het huis uit ging, voor jou gezorgd. Elke dag je was je gedaan, dat er een bord vreten op tafel staat, de vaste lasten betaald ect ect. Nu is het tijd dat jij iets terug gaan doen en wel nu.

Hup rap een beetje en ga die 5000 Euro dokken.
Niet eens een grappige troll
Dommage arachide-fromage
pi_153600876
TS
Jammer dat je niet alles op papier hebt gezet.
Mijn dochter zat ook financieel in een moeilijke situatie, wij hebben haar geld geleend om haar leven met 3 kinderen weer op de rit te krijgen.
Ik weet dat wij dit geld nooit terug krijgen.Daarom hebben wij ons andere dochter een schenking gegeven.
Om geen kwade gezichten te krijgen.
pi_153691845
En nog ontwikkelingen?
pi_153698741
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2015 14:14 schreef jodelahity het volgende:
En nog ontwikkelingen?
Het is dus een lening en ik mag het bedrag terugbetalen. Ik zei dat ik ermee akkoord ga en het bedrag in termijnen zal terugbetalen, maar eerst de kosten moet verrekenen die ik voor hen heb gemaakt. Ze gingen ermee akkoord, dus ik zal wel even mijn afschriften doorlopen en alles verrekenen ;)

Ik vind het nog steeds oneerlijk, maar ja ik wil geen ruzie en hopelijk is het hiermee klaar. Verder zal ik mijn financiën nooit meer mengen met hun financiën. Vanaf nu is het ieder voor zich.
  zaterdag 20 juni 2015 @ 20:48:06 #85
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_153700722
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juni 2015 19:26 schreef Meloenthee het volgende:

[..]

Ik vind het nog steeds oneerlijk, maar ja ik wil geen ruzie en hopelijk is het hiermee klaar. Verder zal ik mijn financiën nooit meer mengen met hun financiën. Vanaf nu is het ieder voor zich.
Toon eens een beetje ruggegraat en vertel dit aan je ouders.

Je bent 24 maar je komt over als een klein kind. Just saying.
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_153701709
Als je ouders jou broer meer schenken dan jou zijn ze echt fout bezig. Ik vind het echt niet kunnen om de één meer te schenken dan de ander. Ik zou je ouders erop aanspreken.
pi_153702239
quote:
Het is dus een lening en ik mag het bedrag terugbetalen. Ik zei dat ik ermee akkoord ga en het bedrag in termijnen zal terugbetalen, maar eerst de kosten moet verrekenen die ik voor hen heb gemaakt. Ze gingen ermee akkoord, dus ik zal wel even mijn afschriften doorlopen en alles verrekenen ;)
Een euro per maand is ook in termijnen terugbetalen he?
Ze zouden geen cent van mij gekregen hebben.

Hoe reageerden ze eigenlijk op het verrekenen?
Dear heart, please stop getting involved in Everything.Your job is just to pump blood,So stick to it.
  zaterdag 20 juni 2015 @ 21:56:00 #88
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_153702505
Een aantal punten:
- Bespreek dit wel met je vriend. De enige reden dat je dit niet wilt doen is omdat je liever voor de 100e schone schijn wilt spelen dat alles perfect is.
- Ik vraag me af of je vader überhaupt wel 5000 euro heeft bijgelegd voor die C1. Weet je zeker dat de prijs ¤12.500 was?
- Je ouders behandelen jou als een kind en misbruiken hun autoriteit, maar je laat jezelf ook als een kind behandelen. Kom voor jezelf op!
- Echt belachelijk dat jij zoveel geld aan je ouders geeft. Als ik jouw vriend was ik zou enorm boos worden. Wel ¤1400 aan tickets voor je ouders betalen, maar niet meebetalen aan de hypotheek (als ik het goed begrijp). Prioriteiten stellen!

Laat dit een les voor je zijn. Je dupeert jezelf (en nog erger) je vriend.
2000 light years from home
pi_153703213
quote:

[..]

je ouders zijn uitzuigers en jij hebt te weinig ruggengraat.
pi_153704563
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2015 21:24 schreef Dikkekletser het volgende:
Als je ouders jou broer meer schenken dan jou zijn ze echt fout bezig. Ik vind het echt niet kunnen om de één meer te schenken dan de ander. Ik zou je ouders erop aanspreken.
Het is inderdaad fout en oneerlijk. Maar aan de andere kant wil ik mijn broer niet betrekken in mijn pleidooi, want hij zit gewoon in een shitty situatie financieel gezien en ik niet. Daarom is het wel begrijpelijk dat hij (meer) hulp krijgt.

Het probleem is alleen dat dat bedrag naar mij toe, een schenking was, maar nu opeens niet meer. Momenteel vinden ze dat ik het goed genoeg heb en dus kan terugbetalen (zodat zij mijn broer weer kunnen helpen).
pi_153704624
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2015 21:44 schreef mrs.bashful het volgende:

[..]

Een euro per maand is ook in termijnen terugbetalen he?
Ze zouden geen cent van mij gekregen hebben.

Hoe reageerden ze eigenlijk op het verrekenen?
Het kan misschien worden gezien als weinig ruggengraat hebben, maar ik wil geen familieruzie. Ik heb tenslotte wel een tijdlang bij mijn ouders gewoond zonder kostgeld te betalen en daardoor kon ik sparen.. dus ik ben akkoord gegaan met terugbetalen na verrekening.

Zij reageerden daar goed op, was geen probleem.
pi_153704815
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juni 2015 23:12 schreef Meloenthee het volgende:

[..]

Het is inderdaad fout en oneerlijk. Maar aan de andere kant wil ik mijn broer niet betrekken in mijn pleidooi, want hij zit gewoon in een shitty situatie financieel gezien en ik niet. Daarom is het wel begrijpelijk dat hij (meer) hulp krijgt.

Het probleem is alleen dat dat bedrag naar mij toe, een schenking was, maar nu opeens niet meer. Momenteel vinden ze dat ik het goed genoeg heb en dus kan terugbetalen (zodat zij mijn broer weer kunnen helpen).
Als ze het eerst aan jou geschonken hebben is het een schenking. Bij een lening had dit moeten worden vastgelegd en moet jij ook rente betalen.

Ik heb het gevoel dat jou broer erg wordt behandeld als het lievelingetje. Heel fout!
pi_153704886
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2015 21:56 schreef Merkie het volgende:
Een aantal punten:
- Bespreek dit wel met je vriend. De enige reden dat je dit niet wilt doen is omdat je liever voor de 100e schone schijn wilt spelen dat alles perfect is.
- Ik vraag me af of je vader überhaupt wel 5000 euro heeft bijgelegd voor die C1. Weet je zeker dat de prijs ¤12.500 was?
- Je ouders behandelen jou als een kind en misbruiken hun autoriteit, maar je laat jezelf ook als een kind behandelen. Kom voor jezelf op!
- Echt belachelijk dat jij zoveel geld aan je ouders geeft. Als ik jouw vriend was ik zou enorm boos worden. Wel ¤1400 aan tickets voor je ouders betalen, maar niet meebetalen aan de hypotheek (als ik het goed begrijp). Prioriteiten stellen!

Laat dit een les voor je zijn. Je dupeert jezelf (en nog erger) je vriend.
Ik heb het al met mijn vriend besproken. Hij wilt er niet te veel mee bemoeien, maar zegt dat we gewoon gaan terugbetalen en dan ervan af zijn.

Dat bedrag is wel daadwerkelijk betaalt (ongeveer), want ik weet wel wat het exacte aankoopbedrag was, alleen werden er nog dingen bijgebouwd, waardoor het bij elkaar meer kostte.

Mijn vriend bemoeit zich niet met mijn inkomen en wat ik ermee doe. Ik betaal de boodschappen, af en toe de uitjes, gedeeltelijk de vakanties en mijn collegegeld. Hypotheek betaal ik niet mee, maar het huis staat ook op de naam van mijn vriend, dus is in feite zijn huis..
pi_153705739
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juni 2015 23:15 schreef Meloenthee het volgende:

[..]

Het kan misschien worden gezien als weinig ruggengraat hebben, maar ik wil geen familieruzie. Ik heb tenslotte wel een tijdlang bij mijn ouders gewoond zonder kostgeld te betalen en daardoor kon ik sparen.. dus ik ben akkoord gegaan met terugbetalen na verrekening.

Ehm de ruggegraat opmerking kwam niet van mij hoor.

Apart dat ze er goed op reageerden. Nu krijgen ze minder om je broer te helpen.
Maar goed waarschijnlijk hebben ze zelf ook wel door dat ze niet helemaal zuiver bezig zijn door een gift terug te vragen.
En iets zegt me dat je, de volgende keer als ze het weer proberen, die ruzie toch wel gaat krijgen.
Even ervan uitgaande dat je er echt niet meer in meegaat. ;)
Dear heart, please stop getting involved in Everything.Your job is just to pump blood,So stick to it.
pi_153722897
quote:

[..]

omdat ze wss niet meer weten dat ze zoveel van je gekregen hebben :p

Maar raar dat ze het geld ineens terug willen. Goed dat je het verrekend met de kosten die jij gemaakt hebbt.

K vind t trouwens weer niet raar dat ze jouw broer meer geld geven als t financieel niet goed met hem gaat.
pi_153724202
Waarom laat je hen bepalen dat jij het nu kennelijk goed genoeg hebt financieel? Dat is toch iets waar ze niks mee te maken hebben. Ik zou trouwens wel om de bon van die auto vragen, gewoon om er zeker van te zijn dat er inderdaad 5000 euro ingegaan is. Normaal hoor je je ouders daarop te kunnen vertrouwen, maar als ze je dit flikken zou het me niet verbazen als er over gelogen wordt in hun voordeel.

Daarnaast, zouden ze je het geld ook hebben teruggevraagd als je broer geen financiële problemen heeft? Zo niet, dan kun je wel zeggen dat jij je broer niet in jouw pleidooi wilt betrekken, maar andersom betrekken zij jou wel in zijn situatie. Vind ik ook niet zo netjes. Hoe dan ook, veel succes ermee!
  Manager PR/Moderator zondag 21 juni 2015 @ 20:21:22 #97
269689 crew  Viv
pi_153726660
quote:
ik ben akkoord gegaan met terugbetalen na verrekening.

quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 12:43 schreef Meloenthee het volgende:
1400 euro vliegtickets
150 euro tomtom

Dus nog 5000 - 3700 = 1300 euro terugbetalen (misschien wel minder, afhankelijk van je definitieve berekening), dat valt te overzien. :)
pi_153729584
Ik zou eerlijk gezegd de 'lening' van 500 euro die jij op verzoek van je ouders aan je broer hebt gedaan ook verrekenen.
pi_153739353
Ik zou toch echt wel een dikke discussie gehad hebben. Jij wil toch ook wat voor jezelf kunnen opbouwen?

Aan de andere kant begrijp ik ook wel dat je voor 1300 euro er geen drama van wil maken maar buiten het bedrag om:

- waarom mengen jullie je financiën zo? er gaat geld van je ouders naar jou, van jou naar je broer, en van jou naar je ouders.....dat is een constructie die toch echt een keer gaat wringen.
Laat je niet emotioneel chanteren en maak dus heel duidelijk dat vanaf nu je geen geldstromen over en weer gaat ondersteunen!!

- ik weet niet hoe oud je broer is, maar als hij moeilijkheden heeft en ondersteuning nodig heeft kun je dat ook rechtstreeks met hem bespreken, nu gaat er geld van jou naar je ouders, wat weer naar je broer gaat, als je dat dan toch ondersteunt, waarom niet rechtstreeks met je broer afhandelen. Nu maken je ouders goede zier bij je broer van jouw geld.....

- als je verhaal verder klopt, vind ik het gewoon een naai streek, en nu wil je er niets van zeggen omdat je relatie niet in gevaar wil brengen. Maar het zijn zij die dit doen!!
Ook al ben je nu akkoord, zou ik toch echt aangegeven hebben dat zij blijkbaar onbetrouwbaar zijn en ik dit op zijn minst niet waardeer (zacht gezegd).
En als zij dat geld voor je broer nodig hebben kunnen ze dat toch gewoon eerlijk aangeven, zo van: "ja het was een gift, maar helaas blijken we het nu toch nodig te hebben, kunnen we het hier eens over hebben". Nu is er gewoon keihard gelogen, en dat had ik niet gepikt.
pi_153749366
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 18:54 schreef Polenbatser het volgende:
Waarom laat je hen bepalen dat jij het nu kennelijk goed genoeg hebt financieel? Dat is toch iets waar ze niks mee te maken hebben. Ik zou trouwens wel om de bon van die auto vragen, gewoon om er zeker van te zijn dat er inderdaad 5000 euro ingegaan is. Normaal hoor je je ouders daarop te kunnen vertrouwen, maar als ze je dit flikken zou het me niet verbazen als er over gelogen wordt in hun voordeel.

Daarnaast, zouden ze je het geld ook hebben teruggevraagd als je broer geen financiële problemen heeft? Zo niet, dan kun je wel zeggen dat jij je broer niet in jouw pleidooi wilt betrekken, maar andersom betrekken zij jou wel in zijn situatie. Vind ik ook niet zo netjes. Hoe dan ook, veel succes ermee!
Ik ga inderdaad maar eens de bewijzen vragen van de betaalde bedragen, die moet ik sowieso hebben voor in mijn eigen administratie.

Ik denk dat ze het geld ook teruggevraagd zouden hebben als mijn broer geen financiële problemen had gehad. Zij vinden dat ik alles goed heb geregeld (vriend met een fulltime baan, koopwoning die overigens op zijn naam staat, een mooie studie die ik doe en ook parttime bijverdien), dus ik moet het maar allemaal zelf regelen verder en hun dure cadeautjes geven aangezien ik geen kostgeld heb betaald gedurende de periode dat ik daar woonde. Niet dat ze dat zo zeggen, maar dat is wel wat duidelijk wordt uit hun verhaal en houding.

Het vervelende is dat we het niet eens zo goed hebben. Ja we kunnen wel rondkomen en op vakantie gaan, maar we hebben daarnaast ook schulden (krediet, hypotheek en duo) en verdienen gewoon gemiddeld. Het is gewoon oneerlijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')