Bron: 'Rokers straks ook van terras geweerd'quote:'Rokers straks ook van terras geweerd'
In restaurants en cafés mag niet meer worden gerookt. Het terras wordt het volgende strijdtoneel waarop niet-rokers hun rokende medemens verjagen. Dat voorspelt horecakenner Wouter Verkerk in het AD. Volgens hem is het een kwestie van tijd voordat ook de buitenruimte rookvrij wordt.
De dagen van de rokende terrasbezoeker zijn geteld, denkt Verkerk. 'Steeds meer klanten vragen naar een rookvrij terras. Ze vinden het vies om in de rook van een ander te zitten. Ook op het terras is roken steeds moeilijker houdbaar.' Verkerk, die trainingen geeft in de horeca, hoort regelmatig van zijn klanten: 'we zullen eraan moeten geloven'.
Hoogleraar tabakontmoediging Marc Willemsen: 'Niet roken is de norm geworden. Roken is niet meer van deze tijd. Het wordt steeds minder geaccepteerd, ook in de buitenruimte.' Ook al zijn de gezondheidsrisico's voor meerokers veel minder groot dan binnen, de hinder is er niet minder om. Ton Voeten van Clean Air Nederland zegt: 'Wij krijgen dagelijks mails van mensen die roken op het terras buitengewoon irritant vinden.'
Behoefte
Sommige kroegen hebben inmiddels rookvrije gedeelten op hun terras. Café Kobus Kuch in Delft ging ruim 2 jaar geleden overstag. Eigenaar Jasja van Leeuwen: 'Wij willen de gasten die last hebben van de rook tegemoetkomen. Daar is behoefte aan. Ik denk dat het over 10 jaar verplicht is.' Horecabaas Gert Boonen uit Harderwijk: 'Vroeger moesten de niet-rokers in de horeca zich maar aanpassen aan de rokers. Nu is het andersom. Een rookvrij terras is de volgende stap. Dat gaat er zeker van komen.'
Horeca Nederland ziet een volledig rookvrije horeca helemaal niet zitten. Woordvoerder Joris Prinssen: 'Het terras is juist de enige mogelijkheid voor ondernemers om roken aan te bieden. Bovendien zou handhaving van een rookverbod op het terras erg lastig te organiseren zijn.' Ton Wurtz van Stichting Rokersbelangen: 'Buiten kijken mensen je vreemd aan als je rookt. Dat leidt op het terras soms tot spanning tussen rokers en niet-rokers. Ik hoop dat mensen er steeds samen proberen uit te komen. Je mag van de wet al op zo weinig plekken roken.'
Dit dus.quote:Op maandag 15 juni 2015 08:51 schreef Ringo het volgende:
Alle irritaties uitbannen door middel van verboden. Lijkt mij een heerlijke oplossing. De hele wereld één grote stiltecoupé.
Ik vraag me echt af welke glijdende schaal Clean Air ons in wil hebben.quote:Clean Air Nederland bereidt rechtszaken voor om roken in de privésfeer aan banden te leggen.
Alle autobezitters ook maar in de bak gooien?quote:Op maandag 15 juni 2015 08:47 schreef spierbal het volgende:
Prima doorvoeren!
Mensen vergiftigen is volgens mij strafbaar.
Volgens mij niet, in elke binnenstad zitten fastfood ketens.quote:Op maandag 15 juni 2015 08:47 schreef spierbal het volgende:
Prima doorvoeren!
Mensen vergiftigen is volgens mij strafbaar.
Heerlijk lijkt me datquote:Op maandag 15 juni 2015 08:51 schreef Ringo het volgende:
Alle irritaties uitbannen door middel van verboden. Lijkt mij een heerlijke oplossing. De hele wereld één grote stiltecoupé.
Jouw mening is totaal nergens op gebaseerd, er is geen enkel bewijs dat meeroken schadelijk is, geloof die leugens niet. Roken is alleen schadelijk voor de roker zelf.quote:Op maandag 15 juni 2015 09:15 schreef Mani89 het volgende:
Mooi zo, een fatsoenlijk land kan niet toelaten dat mensen d.m.v. roken andere mensen doodziek kunnen maken. Net zoals we hier ook geen doodstraf hebben.
Roken moet gewoon überhaupt verboden worden.
Er zijn dus blijkbaar al ondernemers die inspelen op de behoefte van hun klandizie. En dat helemaal zonder ambtenaar die hun handje vasthoudt. Het is werkelijk ongelofelijk.quote:Behoefte
Sommige kroegen hebben inmiddels rookvrije gedeelten op hun terras.
Mooi dat je dat vindt, maar ik niet.quote:Op maandag 15 juni 2015 09:24 schreef arjan1112 het volgende:
Onzin sigarettenrook ruikt lekker, ik ging juist binnen altijd pal naast een man die een dikke sigaar rookte zitten, als ik uit eten ging.
In Amsterdam waren er volgens mij ook al klachten dat mensen op het terras met elkaar aan het praten waren terwijl ze ZITTEND!!!!! een biertje dronken. De onverdraagzaamheid en gebrek aan eigen verantwoordelijkheid in dit land wordt steeds zieliger.quote:Op maandag 15 juni 2015 08:52 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dit dus.
Laten we elkaar vooral elk pleziertje misgunnen. Wordt de wereld vast gezelliger door.
Sigaret - sigaarquote:Op maandag 15 juni 2015 09:24 schreef arjan1112 het volgende:
Onzin sigarettenrook ruikt lekker, ik ging juist binnen altijd pal naast een man die een dikke sigaar rookte zitten, als ik uit eten ging.
Alleen nog elektrische auto's in het stadscentrum?quote:Op maandag 15 juni 2015 09:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Maar hoe houden ze uitlaatgassen weg van het terras?
quote:Op maandag 15 juni 2015 08:51 schreef Ringo het volgende:
Dus ik moet dan maar in jullie stank zitten omdat jullie een verslaving hebben? Puur omdat jullie je pleziertje willen hebben? Flikker toch op man.quote:Op maandag 15 juni 2015 08:52 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dit dus.
Laten we elkaar vooral elk pleziertje misgunnen. Wordt de wereld vast gezelliger door.
Nee hoor, dat moet helemaal niet. Je mag ook op een plek gaan zitten waar Koos niet zit te stinken.quote:Op maandag 15 juni 2015 09:39 schreef Wootism het volgende:
[..]
Dus ik moet dan maar in jouw stank zitten omdat jij een verslaving hebt? Puur omdat jij je pleziertje wil hebben? Flikker toch op man.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |