abonnement Unibet Coolblue
pi_156895446
Thanks beide! Eigenlijk heel simpel dus :D
  dinsdag 20 oktober 2015 @ 16:43:23 #202
141808 Knuck-les
ik bats je moeder.
pi_156970325
Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe ik goed moet differentiëren in geval van verschillen in 'timing' van de variabele?

Voorbeeld:

Sommatie van t tot oneindig: ∑1/(1+r)^t*(f(kt)-it-is-0.5θit^2-qt(k(t+1)-(1-σ)kt-it))

Waarbij de t en t+1 subscripten zijn.

Hoe differentieer ik dit in respect tot kt?

Alvast bedankt :)
pi_156991429
Hoi Fok,

Ik kom niet verder met een stuk statistiek, waar ik weinig ervaring mee heb.

In het vraagstuk heb ik een lijn van 5 machines met 1 reserve, deze machines zijn 98% betrouwbaar. Ze draaien 365 dagen per jaar, 24 uur per dag met een stilstand van maximaal 2%.

Wanneer er 1 machine stukgaat kan de reserve in zijn plaats worden gezet, er is dan op dat moment geen reserve meer beschikbaar.

Wanneer er dan nog een machine kapot gaat heb ik een probleem want dan staat alles stil.

De vraag is wat de kans is op totale stilstand, dus wanneer er al een reserve is ingezet en er geen reserve meer beschikbaar is. Ook de kans dat er 1 machine kapot gaat is voor mij interessant.
pi_156991495
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 13:54 schreef jnn1 het volgende:
Hoi Fok,

Ik kom niet verder met een stuk statistiek, waar ik weinig ervaring mee heb.

In het vraagstuk heb ik een lijn van 5 machines met 1 reserve, deze machines zijn 98% betrouwbaar. Ze draaien 365 dagen per jaar, 24 uur per dag met een stilstand van maximaal 2%.

Wanneer er 1 machine stukgaat kan de reserve in zijn plaats worden gezet, er is dan op dat moment geen reserve meer beschikbaar.

Wanneer er dan nog een machine kapot gaat heb ik een probleem want dan staat alles stil.

De vraag is wat de kans is op totale stilstand, dus wanneer er al een reserve is ingezet en er geen reserve meer beschikbaar is. Ook de kans dat er 1 machine kapot gaat is voor mij interessant.
Ik denk dat je wat meer aannames moet maken om zo'n vraagstuk op te kunnen lossen. Hebben oudere machines bijvoorbeeld een grotere kans om kapot te gaan? Of ga je er vanuit dat de 'failure rate' van de machines constant is?

Hoe lang duurt het voordat er een nieuwe reserve is?

Wat bedoel je met de kans dat er 1 machine kapot gaat? Als je lang genoeg wacht gaat er altijd wel 1 kapot denk ik?

Zelfde voor de kans op totale stilstand... over wat voor tijdsinterval praat je dan?

Het is ook niet echt een statistische vraag, maar meer een kansrekening vraag (en dan in het gebied renewal theory ) .
pi_156991623
Ja aannames mag dat is geen probleem, we gaan er wel vanuit dat de failure rate constant is. Ook zijn het dezelfde machines met dezelfde failure rates.

Het duurt 2 weken voordat de reserve er weer is.

Klopt, als je lang genoeg wacht gaat er altijd wel een kapot, ik loop een beetje vast. Met de betrouwbaarheid kun je wel vrij veel had ik gedacht.

Ik zal me even inlezen over de renewal theory, thanks.
pi_157024109
Naar aanleiding van een discussie die ik had met een klasgenoot deze vraag: Is dit antwoord juist of zie ik iets over het hoofd?

pi_157034382
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2015 19:37 schreef Boarderzip het volgende:
Naar aanleiding van een discussie die ik had met een klasgenoot deze vraag: Is dit antwoord juist of zie ik iets over het hoofd?

[ afbeelding ]
Je oplossing is juist, als je tenminste ook nog toevoegt dat k ∈ ℤ. Dit wordt vaak achterwege gelaten omdat stilzwijgend wordt aangenomen dat k een geheel getal voorstelt, maar je dient dit toch steeds te vermelden.

Maar ... als je goed kijkt dan zie je dat je tweede set met oplossingen een deelverzameling is van je eerste set met oplossingen, omdat je bij de eerste set bijvoorbeeld met k = 1 krijgt x = ½π, en dat is dezelfde oplossing als die je bij de tweede set krijgt met k = 0. In het algemeen geldt dat je voor elke m ∈ ℤ bij de eerste set met k = 1 + 5m dezelfde oplossing krijgt als bij de tweede set met k = −m, zodat de tweede set met oplossingen dus inderdaad al in de eerste set zit. Ik vermoed dat dit de aanleiding was voor de discussie met je klasgenoot, en dat die (terecht) meende dat de eerste set hier al de volledige oplossingsverzameling geeft zodat de tweede set met oplossingen redundant is.
pi_157083048
Ik moet de exacte nulpunten berekenen bij f(x)=1/3 x^3 -3x^2 -12x

Ik kom zelf tot 3x (x^2 -9x -36)

maar volgens het antwoordenboekje moet het 1/3 x (x^2 -9x - 36) zijn. Al zie ik dat niet, iemand?
1 op de 6 mensen heeft 5 anderen om zich heen
-Harry Jekkers
pi_157083141
Kan je dan 1/3 én x voor de haakjes halen? Moet je bij de andere twee waarden dan ook niet 1/3 aftrekken?
1 op de 6 mensen heeft 5 anderen om zich heen
-Harry Jekkers
  zondag 25 oktober 2015 @ 13:47:15 #210
302030 Amoeba
Floydiaan.
pi_157083447
quote:
99s.gif Op zondag 25 oktober 2015 13:33 schreef Nelvalhil het volgende:
Kan je dan 1/3 én x voor de haakjes halen? Moet je bij de andere twee waarden dan ook niet 1/3 aftrekken?
Je wilt zeg maar een expressie krijgen waarbij de kopcoëfficient 1 is. Dat wil zeggen, de factor waarmee je x^2 vermenigvuldigt is 1. Dan deel je dus door 1/3, en delen door 1/3 is hetzelfde als vermenigvuldigen met 3. Hier had je natuurlijk al één x buiten de haakjes gehaald.

Dus inderdaad heeft je antwoordenboekje gelijk.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_157089015
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2015 01:09 schreef Riparius het volgende:

[..]

Je oplossing is juist, als je tenminste ook nog toevoegt dat k ∈ ℤ. Dit wordt vaak achterwege gelaten omdat stilzwijgend wordt aangenomen dat k een geheel getal voorstelt, maar je dient dit toch steeds te vermelden.

Maar ... als je goed kijkt dan zie je dat je tweede set met oplossingen een deelverzameling is van je eerste set met oplossingen, omdat je bij de eerste set bijvoorbeeld met k = 1 krijgt x = ½π, en dat is dezelfde oplossing als die je bij de tweede set krijgt met k = 0. In het algemeen geldt dat je voor elke m ∈ ℤ bij de eerste set met k = 1 + 5m dezelfde oplossing krijgt als bij de tweede set met k = −m, zodat de tweede set met oplossingen dus inderdaad al in de eerste set zit. Ik vermoed dat dit de aanleiding was voor de discussie met je klasgenoot, en dat die (terecht) meende dat de eerste set hier al de volledige oplossingsverzameling geeft zodat de tweede set met oplossingen redundant is.
Dank voor je antwoord, inderdaad zit deze al verstopt in het eerste antwoord, dit had ik nog niet zo doorzien. De uitwerking van mijn mede student was overigens deze:



Welke mijns inziens foutief is. In de tweede oplossing schrijft hij namelijk:
2x\,=\frac{1}{2}pi-3x
wat moet zijn:
2x\,=\frac{1}{2}pi+3x
pi_157090607
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2015 17:02 schreef Boarderzip het volgende:

[..]

Dank voor je antwoord, inderdaad zit deze al verstopt in het eerste antwoord, dit had ik nog niet zo doorzien. De uitwerking van mijn mede student was overigens deze:

[ afbeelding ]

Welke mijns inziens foutief is. In de tweede oplossing schrijft hij namelijk:
2x\,=\,-\frac{1}{2}\pi-3x
wat moet zijn:
2x\,=\,-\frac{1}{2}\pi+3x
Je vergat nu zelf ook een minteken. En schrijf \pi om π te krijgen als je toch al TeX gebruikt. Je studiegenoot maakte dus een simpele tekenfout. Je had hem gemakkelijk van zijn ongelijk kunnen overtuigen door te laten zien dat x = −π/10 geen oplossing kan zijn van de vergelijking, immers cos 36° is gelijk aan sin 54° maar cos(−36°) = cos 36° is uiteraard niet gelijk aan sin(−54°) = −sin 54°. Verder verzuimt hij ten onrechte om direct 2kπ toe te voegen bij beide gelijkheden. Jammer dat jullie niet zagen dat de tweede oplossing hier al in de eerste zit, want dat had je toch echt moeten zien.

Er is trouwens nog iets leuks te doen met deze vergelijking. Herleid beide leden tot een uitdrukking in sin x, substitueer dan sin x = z en los de resulterende algebraïsche vergelijking in z op. Dan kun je een exacte uitdrukking afleiden voor de sinus van 18 graden oftewel sin(π/10).
pi_157091146
quote:
99s.gif Op zondag 25 oktober 2015 13:33 schreef Nelvalhil het volgende:
Kan je dan 1/3 én x voor de haakjes halen? Moet je bij de andere twee waarden dan ook niet 1/3 aftrekken?
Waarom heb je het hier over aftrekken van 1/3, dat is toch niet aan de orde? Vermenigvuldiging is distributief ten opzichte van optelling en aftrekking, dus uitwerken van

\frac{1}{3}x(x^2\,-\,9x\,-\,36)

geeft

\frac{1}{3}x \cdot x^2\,-\,\frac{1}{3}x \cdot 9x\,-\,\frac{1}{3}x \cdot 36

en dat is inderdaad

\frac{1}{3}x^3\,-\,3x^2\,-\,12x

Nu moet je x2 − 9x − 36 nog in lineaire factoren ontbinden zodat je alle nulpunten van je functie direct kunt aflezen. Kun je dat wel?
pi_157114237
Hee allemaal,

Ik heb de relatie bekeken tussen een afhankelijke variabele (thermometerschaal op interval niveau) en 11 onafhankelijke variabelen (op zowel nominaal, ordinaal als interval niveau). De thermometerschaal werd afgenomen bij 57 ouders (32 ouderparen). Nu heb ik allereerst een bivariate analyse verricht en vond hierbij een significante correlatie tussen 4 onafhankelijke variabelen en de afhankelijke variabele. Deze heb ik vervolgens onderworpen aan een regressie analyse (na het standaardiseren van de interval variabelen en het omzetten van de categoriale in dummy's) en vond hierbij een significant verband tussen de 4 onafhankelijke variabelen en de afhankelijke variabele.
Ik heb mij tijdens het schrijven van de analyse-opzet beseft dat ik een zeer geringe steekproefomvang heb en derhalve besloten om alle 57 ouders mee te nemen in het onderzoek (wat eigenlijk nog te weinig is). Mijn begeleider gaf echter aan dat er waarschijnlijk een sterke correlatie bestaat binnen elk ouderpaar wat betreft de thermometersscores (want twee ouders van een ouderpaar geven een thermometersscore over één en hetzelfde kind) en vroeg mij deze correlatie te bekijken. Bij een te sterke correlatie zou ik volgens haar een selectie moeten maken van één ouder uit elk ouderpaar, ik zou dan nog 32 respondenten overhouden. Nu krijg ik het echter niet voor elkaar om de correlatie binnen elk ouderpaar (dus tussen moeder1 en vader1, tussen moeder2 en vader2) te vergelijken met alle ouders samen (dus de correlatie van de 57 ouders onafhankelijk). Hoe kan ik de correlatie berekenen tussen elk ouderpaar afzonderlijk en deze dan vergelijken met alle ouders? Het probleem is ook dat er 6 éénoudergezinnen zijn, waardoor voor deze 6 ouders al geen correlatie binnen een ouderpaar te berekenen valt.

Groet,
pi_157242517
Hoe kan 2.5ln(x²-4) gelijk zijn aan ln(x²-4)?
pi_157243474
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2015 12:45 schreef wihehin het volgende:
Hoe kan 2.5ln(x²-4) gelijk zijn aan ln(x²-4)?
[ afbeelding ]
niet 2.5 maar 2 * (1/2)
pi_157244468
8)7 o|O |:( :|W
pi_157244872
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2015 12:45 schreef wihehin het volgende:
Hoe kan 2.5ln(x²-4) gelijk zijn aan ln(x²-4)?
[ afbeelding ]
Dit is heel beroerd uitgelegd en opgeschreven. Zoals Anoonumos opmerkt heb je uiteraard 2·½ = 1, maar afgezien daarvan kan dit veel handiger. Uit u = x² − 4 en du = 2xdx volgt d(x² − 4) = 2xdx zodat je direct krijgt

\int \frac{2x\mathrm{d}x}{x^2-4}\,=\,\int \frac{\mathrm{d}(x^2-4)}{x^2-4}\,=\,\ln(x^2-4)\,+\,C
pi_157272409
Het lijkt er een beetje op dat ik steeds slechter in wiskunde word in plaats van beter. Van vmbo-t naar vwo toe geklommen met wiskunde als zwakste punt, maar uiteindelijk haalde ik dan toch eindelijk 6'jes op vwo niveau. Afgelopen jaar ben ik terug gegaan naar havo en op de een of andere manier haal ik nu lagere cijfers.

Zo heb ik voor een SE op vwo niveau een 5,1 gehaald, en voor vrijwel dezelfde stof op havo niveau een 4,3. Terwijl die op vwo toch wel moeilijker was, met nog extra diep de stof in en ik had toen nauwelijks voorbereid en de laatste paar hoofdstukken gemist. Op havo niveau heb ik me juist goed voorbereid.

Nu ben ik me weer druk aan het voorbereiden, ik heb nu twee eindexamens gemaakt en bij de eerste kwam er een 3,6 uit rollen en de tweede een 6,1. Nou heb ik wel een aantal hiaten gevonden dus daar ga ik nu mee aan de slag. Maar ik blijf het vreemd vinden dat ik nu meer loop te stoeien met wiskunde dan op het vwo.

Hebben jullie enig idee waardoor het komt?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_157273222
quote:
0s.gif Op maandag 2 november 2015 17:04 schreef JoelBaka het volgende:
Het lijkt er een beetje op dat ik steeds slechter in wiskunde word in plaats van beter. Van vmbo-t naar vwo toe geklommen met wiskunde als zwakste punt, maar uiteindelijk haalde ik dan toch eindelijk 6'jes op vwo niveau. Afgelopen jaar ben ik terug gegaan naar havo en op de een of andere manier haal ik nu lagere cijfers.

Zo heb ik voor een SE op vwo niveau een 5,1 gehaald, en voor vrijwel dezelfde stof op havo niveau een 4,3. Terwijl die op vwo toch wel moeilijker was, met nog extra diep de stof in en ik had toen nauwelijks voorbereid en de laatste paar hoofdstukken gemist. Op havo niveau heb ik me juist goed voorbereid.

Nu ben ik me weer druk aan het voorbereiden, ik heb nu twee eindexamens gemaakt en bij de eerste kwam er een 3,6 uit rollen en de tweede een 6,1. Nou heb ik wel een aantal hiaten gevonden dus daar ga ik nu mee aan de slag. Maar ik blijf het vreemd vinden dat ik nu meer loop te stoeien met wiskunde dan op het vwo.

Hebben jullie enig idee waardoor het komt?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wellicht had je op het VWO beter gekwalificeerde en ook meer inspirerende docenten dan nu op HAVO niveau. Daarnaast kan het zijn dat je zelfvertrouwen een deuk heeft gekregen nu je terug bent gevallen en dat dit je prestaties negatief beïnvloedt.
  maandag 2 november 2015 @ 18:12:35 #221
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_157273485
quote:
0s.gif Op maandag 2 november 2015 17:04 schreef JoelBaka het volgende:
Het lijkt er een beetje op dat ik steeds slechter in wiskunde word in plaats van beter. Van vmbo-t naar vwo toe geklommen met wiskunde als zwakste punt, maar uiteindelijk haalde ik dan toch eindelijk 6'jes op vwo niveau. Afgelopen jaar ben ik terug gegaan naar havo en op de een of andere manier haal ik nu lagere cijfers.

Zo heb ik voor een SE op vwo niveau een 5,1 gehaald, en voor vrijwel dezelfde stof op havo niveau een 4,3. Terwijl die op vwo toch wel moeilijker was, met nog extra diep de stof in en ik had toen nauwelijks voorbereid en de laatste paar hoofdstukken gemist. Op havo niveau heb ik me juist goed voorbereid.

Nu ben ik me weer druk aan het voorbereiden, ik heb nu twee eindexamens gemaakt en bij de eerste kwam er een 3,6 uit rollen en de tweede een 6,1. Nou heb ik wel een aantal hiaten gevonden dus daar ga ik nu mee aan de slag. Maar ik blijf het vreemd vinden dat ik nu meer loop te stoeien met wiskunde dan op het vwo.

Hebben jullie enig idee waardoor het komt?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het kan meerdere oorzaken hebben natuurlijk. Scoor je over de hele linie minder, of alleen op bepaalde onderwerpen? Waar laat je punten liggen? Maak je hele opgaven fout, of scoor je slechter vanwege rekenfoutjes, of moet je misschien meer tussenstappen opschrijven dan je nu eigenlijk doet?

Misschien is nu de klik met je docent minder of heeft hij/zij jouw hulpbehoefte niet helemaal scherp. Misschien ben je er zelf wat makkelijker over gaan denken omdat je op het vwo immers ook voldoendes haalde (dus hé, dan moet dat op havo toch zeker ook kunnen, of niet?) of misschien is er buiten school wel iets aan de hand waardoor je je hoofd er toch niet helemaal bij hebt.

Hoe dan ook: overleg met je docent. Die kan je waarschijnlijk veel beter vertellen waar het aan ligt, dan wij hier.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_157321002
http://www.algebra.com/al(...)question.192046.html
Kan iemand me hiermee helpemn?

In de bovenstaande link staat:

quote:
Solve by elimination

0.3x-0.2y=4
0.5x+0.3y=-7/17
Kun je niet gewoon een variabele uit een van de formules halen en dan weer inpluggen?

bijv:

1) 0.3x-0.2y=4

2) 0.5x+0.3y=-7/17

2e formule uitwerken geeft:

0.5x= - 7/17 - 0.3y
x = - 14/17 + 0.6y

plug het in de eerste formule:

0.3x - 0.2y = 4
en
x = - 14/17 + 0.6y

vormt:
0.3(-14/17 + 0.6y) - 0.2y=4

0.3(-14/17+0.6y) = 4 + 0.2y
-14/17 + 0.6y = 4/0.3 + 0.2/0.3y
-14/17 + 0.6y = 4/0.3 + 0.2/0.3y
0.6y - (0.2/0.3y) = 4/0.3 + 14/17
-2/30y = 4/0.3 + 14/17
y = -15*(4/0.3 + 14/17 )

Daarna weer met x uit en heb je x en y

Waarom werkt dit niet? Ik dacht dat mijn techniek net zo logisch was.
  woensdag 4 november 2015 @ 20:18:28 #223
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_157321225
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2015 20:08 schreef topdeck het volgende:
http://www.algebra.com/al(...)question.192046.html
Kan iemand me hiermee helpemn?

In de bovenstaande link staat:

[..]

Kun je niet gewoon een variabele uit een van de formules halen en dan weer inpluggen?

bijv:

1) 0.3x-0.2y=4

2) 0.5x+0.3y=-7/17

2e formule uitwerken geeft:

0.5x= - 7/17 - 0.3y
x = - 14/17 + 0.6y

plug het in de eerste formule:

0.3x - 0.2y = 4
en
x = - 14/17 + 0.6y

vormt:
0.3(-14/17 + 0.6y) - 0.2y=4

0.3(-14/17+0.6y) = 4 + 0.2y
-14/17 + 0.6y = 4/0.3 + 0.2/0.3y
-14/17 + 0.6y = 4/0.3 + 0.2/0.3y
0.6y - (0.2/0.3y) = 4/0.3 + 14/17
-2/30y = 4/0.3 + 14/17
y = -15*(4/0.3 + 14/17 )

Daarna weer met x uit en heb je x en y

Waarom werkt dit niet? Ik dacht dat mijn techniek net zo logisch was.
Het zou wel moeten werken, maar in het begin maak je een fout. Het wordt x = - 14/17 – 0.6y. Probeer het anders nog een keer, nu zou het wel moeten werken.
leef de leven
pi_157321331
quote:
1s.gif Op woensdag 4 november 2015 20:18 schreef RRuben het volgende:

[..]

Het zou wel moeten werken, maar in het begin maak je een fout. Het wordt x = - 14/17 – 0.6y. Probeer het anders nog een keer, nu zou het wel moeten werken.
nicee :D hij werkt nu
thanks
pi_157321376
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2015 20:08 schreef topdeck het volgende:
http://www.algebra.com/al(...)question.192046.html
Kan iemand me hiermee helpemn?

In de bovenstaande link staat:

[..]

Kun je niet gewoon een variabele uit een van de formules halen en dan weer inpluggen?

Je oplossing is fout omdat je rekenfouten hebt gemaakt. Je moet ook niet decimale breuken en gewone breuken door elkaar gebruiken. Het advies om eerst de breuken te verdrijven in beide leden van beide vergelijkingen wordt niet voor niets gegeven, zo blijkt wel.
pi_157329715
Goedemorgen,

Ik heb een voorbeeldvraag plus uitwerking ervan, die over de de tekentoets (sign test) gaat, maar hierover heb ik een vraag.



Dit levert 14+, 5- en één 0.

X: aantal plussen

H0: p=0,5 (er is geen verschil)
H1: p>0,5 (de herkansing is beter gemaakt)

X ~ Bin(19, 0,5)

P(X ≥ 14) = 1 – P(X ≤ 13) = 0,0318

''Dat is kleiner dan 0,05. we verwerpen de nulhypothese en nemen de alternatieve hypothese aan. De herkansing is beter gemaakt dan de toets.''

Wat ik mij dus afvraag:

-Hoe had ik het moeten aanpakken als de tekentoets tweezijdig was geweest en wat is de intuïtie erachter van de aanpak?

-Hoe had ik het moeten aanpakken als de alternatieve hypothese p < 0,5 was geweest en wat is de intuïtie erachter van de aanpak?


[ Bericht 4% gewijzigd door Super-B op 05-11-2015 11:54:59 ]
pi_157336269
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2015 09:09 schreef Super-B het volgende:
Goedemorgen,
Staat gewoon hier

https://en.wikipedia.org/(...)st_for_matched_pairs

En voor p < 0.5 had je de minnen geteld in plaats van de plussen
pi_157337188
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2015 15:10 schreef Anoonumos het volgende:

[..]

Staat gewoon hier

https://en.wikipedia.org/(...)st_for_matched_pairs

En voor p < 0.5 had je de minnen geteld in plaats van de plussen
''Because the test is two-sided, a result as extreme or more extreme than 8 positive differences includes the results of 8, 9, or 10 positive differences, and the results of 0, 1, or 2 positive differences.''

Waarom wordt de resultaten van 0, 1 of 2 positieve verschillen genomen in plaats van negatieve, aangezien tweezijdig dan zowel p < 0,5 is als p > 0,5 en jij aangeeft dat bij p < 0,5 je de negatieve verschillen neemt?
pi_157337827
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2015 15:52 schreef Super-B het volgende:

[..]

''Because the test is two-sided, a result as extreme or more extreme than 8 positive differences includes the results of 8, 9, or 10 positive differences, and the results of 0, 1, or 2 positive differences.''

Waarom wordt de resultaten van 0, 1 of 2 positieve verschillen genomen in plaats van negatieve, aangezien tweezijdig dan zowel p < 0,5 is als p > 0,5 en jij aangeeft dat bij p < 0,5 je de negatieve verschillen neemt?
0,1 of 2 positieve is hetzelfde als 8,9 of 10 negatieve (in dat voorbeeld)
pi_157338148
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2015 16:20 schreef Anoonumos het volgende:

[..]

0,1 of 2 positieve is hetzelfde als 8,9 of 10 negatieve (in dat voorbeeld)
Maar waarom moet je dat nemen dan? Er zijn maar twee minnetjes. Dus dan zou ik die moeten nemen, dacht ik. Vanwaar moet ik er opeens 8,9 of 10 negatieve van maken? Ik snap de gedachte erachter helaas niet..
pi_157338477
quote:
1s.gif Op donderdag 5 november 2015 16:34 schreef Super-B het volgende:

[..]

Maar waarom moet je dat nemen dan? Er zijn maar twee minnetjes. Dus dan zou ik die moeten nemen, dacht ik. Vanwaar moet ik er opeens 8,9 of 10 negatieve van maken? Ik snap de gedachte erachter helaas niet..
Omdat X = 8 een even extreme uitkomst is als X = 2 (dus 8 minnen) als H0: p = 0.5 en H1: p is ongelijk aan 0.5

En p-value is de kans onder de hypothese op een "even extreme of extremere" uitkomst dan je waarneming. En hier moet je dus zowel grote X als kleine X meetellen omdat H1 er geen onderscheidt in maakt.
pi_157360096
Snap niet dat je het getal e vaak tegenkomt terwijl het toch echt de exp functie is. In programmeertalen zit bijvoorbeeld het getal e. Dan denk ik: wat heb je daar aan, gebruik gewoon de exp functie.
pi_157361071
quote:
5s.gif Op vrijdag 6 november 2015 14:48 schreef BlauweSporttas het volgende:
Snap niet dat je het getal e vaak tegenkomt terwijl het toch echt de exp functie is. In programmeertalen zit bijvoorbeeld het getal e. Dan denk ik: wat heb je daar aan, gebruik gewoon de exp functie.
Wat bedoel je nu eigenlijk te zeggen, behalve dat e = exp(1) ? Een constante is overigens iets anders dan een functie.
pi_157364453
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2015 15:30 schreef Riparius het volgende:

[..]

Wat bedoel je nu eigenlijk te zeggen, behalve dat e = exp(1) ? Een constante is overigens iets anders dan een functie.
Waarom zou je in Java bijvoorbeeld de constante e opnemen? Terwijl je immers waarschijnlijk toch de exp functie gaat gebruiken. Heb hier een rekenmachine app op mijn computer, en die heeft een toets voor e en een toets voor exp. Waarom?
pi_157365309
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2015 18:14 schreef BlauweSporttas het volgende:

[..]

Waarom zou je in Java bijvoorbeeld de constante e opnemen? Terwijl je immers waarschijnlijk toch de exp functie gaat gebruiken. Heb hier een rekenmachine app op mijn computer, en die heeft een toets voor e en een toets voor exp. Waarom?
Heel eenvoudig: als je in een programma een loop hebt waarin je steeds e gebruikt, dan is het niet efficiënt om steeds exp aan te roepen om exp(1) uit te rekenen. Je kunt dan wel eerst een constante e := exp(1) definiëren en die dan in je loop gebruiken, en het is gemakkelijk als e al is gedefinieerd in een taal, maar dat hoeft helemaal niet. In Pascal bijvoorbeeld is dat niet zo.
pi_157366117
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2015 18:59 schreef Riparius het volgende:

[..]

Heel eenvoudig: als je in een programma een loop hebt waarin je steeds e gebruikt, dan is het niet efficiënt om steeds exp aan te roepen om exp(1) uit te rekenen. Je kunt dan wel eerst een constante e := exp(1) definiëren en die dan in je loop gebruiken, en het is gemakkelijk als e al is gedefinieerd in een taal, maar dat hoeft helemaal niet. In Pascal bijvoorbeeld is dat niet zo.
Lijkt mij dat de door jou geschetste situatie niet tot nooit voor komt. Hoor graag het tegendeel uiteraard.
pi_157374644
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2015 18:14 schreef BlauweSporttas het volgende:

[..]

Waarom zou je in Java bijvoorbeeld de constante e opnemen? Terwijl je immers waarschijnlijk toch de exp functie gaat gebruiken. Heb hier een rekenmachine app op mijn computer, en die heeft een toets voor e en een toets voor exp. Waarom?
Dan kan je je beter afvragen waarom er een exp functie is als je de constante e al hebt.
Immers: Exp = e^

Exp is waarschijnlijk een gespecialiseerde functie die anders wordt berekend dan a^x. En is misschien wel sneller en accurater dan gebruik te maken van e^x.
Maar als je e zelf nodig hebt, is het toch echt wel makkelijker e te gebruiken dan overal exp(1) te moeten typen.
pi_157376109
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 november 2015 00:36 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Dan kan je je beter afvragen waarom er een exp functie is als je de constante e al hebt.
Immers: Exp = e^

Exp is waarschijnlijk een gespecialiseerde functie die anders wordt berekend dan a^x. En is misschien wel sneller en accurater dan gebruik te maken van e^x.
Maar als je e zelf nodig hebt, is het toch echt wel makkelijker e te gebruiken dan overal exp(1) te moeten typen.
honestly, waar heb je e voor nodig????????? Dat je exp nodig hebt snap ik direct, maar e?
pi_157376392
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 november 2015 04:18 schreef BlauweSporttas het volgende:

[..]

honestly, waar heb je e voor nodig????????? Dat je exp nodig hebt snap ik direct, maar e?
In Stirling's formula bijvoorbeeld, wat ook in de natuurkunde gebruikt wordt.

En blijkbaar ook in kansberekeningen nog wat dingen.

[ Bericht 4% gewijzigd door t4rt4rus op 07-11-2015 07:56:24 ]
pi_157418738
Ik heb een vraag over grafen:

Ik moet een boom tekenen waarvan het centrum en centroide verschillen.
Het antwoord is een vijfster en een K5, beide 1.

Hoe teken ik die boom?
pi_157435668
Ik moet een annuïteit berekenen maar ik kom er niet helemaal uit, vooral op het punt van invoeren op mijn rekenmachine. De formule ansich begrijp ik wel maar ik krijg constant een afwijkend antwoord.

Hoe voeren jullie een annuïteit in op de rekenmachine met de volgende gegevens? K=100000, n=10, i-10%.

En dan gewoon de formule:P
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_157436201
Heb'm al.

Ik moet dus eerst (1.10)^-6

Dat antwoord min 1 doen om vervolgens het schuldbedrag te delen door het vorige antwoord. De bewerking snap ik maar ik weet dus niet ''waarom'' -O-
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_157494966
Mag je bij inductie ook n+k als inductive step nemen, waar k>1 is? meestal worden n+1 stappen genomen vanuit n=1, maar mag je bijvoorbeeld ook n+3 nemen?

bijv.

"bewijs dat n(n+1)/2 de sommatie geeft van alle natuurlijke getallen tot en met n met inductie"

ik neem base: n
en inductieve stap = n+3 (bijvoorbeeld)

Ik kom er iig niet uit, nu weet ik niet of het verboden is om stappen te nemen van >1 of ik een rekenfout maak :D

 1+2+3,...,n = \frac{n(n+1)}{2}

nu doe ik n+3 erbij, dus van n --> n+3

\\(1+2+3,..,n) + (n+3) = \frac{n(n+1)}{2} + (n+3) \\ \frac{n(n+1)}{2} + \frac{2(n+3)}{2} = \\  \frac{n(n+1 )+ 2(n+3)}{2} = \\ \frac{n(n+1) + 2((n+1)+2))}{2} = \\ \frac{(n+1)(((n +2) +2*2)}{2} = \\ \frac{(n+1)(((n+1)+1)+4))}{2}

hier raak ik in de war door die +4 aan het eind.
  donderdag 12 november 2015 @ 17:33:52 #244
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_157495121
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2015 17:25 schreef topdeck het volgende:
Mag je bij inductie ook n+k als inductive step nemen, waar k>1 is? meestal worden n+1 stappen genomen vanuit n=1, maar mag je bijvoorbeeld ook n+3 nemen?

bijv.

"bewijs dat n(n+1)/2 de sommatie geeft van alle natuurlijke getallen tot en met n met inductie"

ik neem base: n
en inductieve stap = n+3 (bijvoorbeeld)

Ik kom er iig niet uit, nu weet ik niet of het verboden is om stappen te nemen van >1 of ik een rekenfout maak :D

 1+2+3,...,n = \frac{n(n+1)}{2}

nu doe ik n+3 erbij, dus van n --> n+3

\\(1+2+3,..,n) + (n+3) = \frac{n(n+1)}{2} + (n+3) \\ \frac{n(n+1)}{2} + \frac{2(n+3)}{2} = \\  \frac{n(n+1 )+ 2(n+3)}{2} = \\ \frac{n(n+1) + 2((n+1)+2))}{2} = \\ \frac{(n+1)(((n +2) +2*2)}{2} = \\ \frac{(n+1)(((n+1)+1)+4))}{2}

hier raak ik in de war door die +4 aan het eind.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat je hiermee wil.

1. Normaalgesproken gebruik je volledige inductie om aan te tonen dat een bepaalde eigenschap voor iedere n uit N geldt. Handmatig uitrekenen voor n=0 en dan de inductiestap nemen: als we al weten dat de eigenschap voor 1, 2, 3, ..., n geldt, dan kunnen we daaruit bewijzen dat de eigenschap ook geldt voor n+1. Als je de inductiestap zou zetten voor n+3 dan heb je uiteindelijk alleen een bewijs gevonden voor n = 1, 4, 7, 10 etc. Tenzij je eerst handmatig n=1, 2, 3 aantoont - maar dat is weer nodeloos omslachtig. De stap '1' is er dus niet voor niets.

2. In dit specifieke voorbeeld gaat dat sowieso mis, aangezien je hier schijnbaar wil bewijzen dat (1, 2, ..., n) + (n+3) = (n+3)(n+4)/2, maar dat is helemaal niet zo. Je mist twee getallen in je sommatie (namelijk n+1 en n+2) dus de somformule gaat helemaal niet op.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_157495404
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2015 17:33 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat je hiermee wil.

1. Normaalgesproken gebruik je volledige inductie om aan te tonen dat een bepaalde eigenschap voor iedere n uit N geldt. Handmatig uitrekenen voor n=0 en dan de inductiestap nemen: als we al weten dat de eigenschap voor 1, 2, 3, ..., n geldt, dan kunnen we daaruit bewijzen dat de eigenschap ook geldt voor n+1. Als je de inductiestap zou zetten voor n+3 dan heb je uiteindelijk alleen een bewijs gevonden voor n = 1, 4, 7, 10 etc. Tenzij je eerst handmatig n=1, 2, 3 aantoont - maar dat is weer nodeloos omslachtig. De stap '1' is er dus niet voor niets.

2. In dit specifieke voorbeeld gaat dat sowieso mis, aangezien je hier schijnbaar wil bewijzen dat (1, 2, ..., n) + (n+3) = (n+3)(n+4)/2, maar dat is helemaal niet zo. Je mist twee getallen in je sommatie (namelijk n+1 en n+2) dus de somformule gaat helemaal niet op.
duidelijk, thx :)
pi_157495500
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2015 17:25 schreef topdeck het volgende:
Mag je bij inductie ook n+k als inductive step nemen, waar k>1 is? meestal worden n+1 stappen genomen vanuit n=1, maar mag je bijvoorbeeld ook n+3 nemen?

bijv.

"Bewijs dat n(n+1)/2 de sommatie geeft van alle natuurlijke getallen tot en met n met inductie"

Je moet twee dingen bewijzen, namelijk

(a) De uitspraak is juist voor n = 1
(b) De uitspraak is juist voor n = k + 1 als deze juist is voor n = k

Uit (a) en (b) volgt dan dat de uitspraak juist is voor elke n ∈ ℕ. Immers, uit de juistheid van de uitspraak voor n = 1 volgt dan de juistheid voor n = 2 en daaruit weer de juistheid voor n = 3, en daaruit weer de juistheid voor n = 4, en zo voort, ad infinitum.
pi_157627177
Ik heb het volgende probleem. Ik wil graag
argmin_x \frac{ x'Ax}{x'x} berekenen waar A een covariance matrix is (dus psd en symetric). Nu heb ik eerst geprobeert dit te doen dmv de de afgeleide maar ik weet dan niet hoe de quotient rule werkt (aangezien de volgorde van vermenigvuldigen natuurlijk uit maakt). Is dit wel de oplossing of kan ik de eigenschappen van A beter gebruiken. Zoja hoe dan

[ Bericht 15% gewijzigd door Sir_Windsor op 17-11-2015 17:54:02 ]
pi_157639451
Google maar op Rayleigh quotient.
pi_157639467
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2015 17:52 schreef Riparius het volgende:

[..]

Je moet twee dingen bewijzen, namelijk

(a) De uitspraak is juist voor n = 1
(b) De uitspraak is juist voor n = k + 1 als deze juist is voor n = k

Uit (a) en (b) volgt dan dat de uitspraak juist is voor elke n ∈ ℕ. Immers, uit de juistheid van de uitspraak voor n = 1 volgt dan de juistheid voor n = 2 en daaruit weer de juistheid voor n = 3, en daaruit weer de juistheid voor n = 4, en zo voort, ad infinitum.
Base case hoeft niet per se n=1 te zijn, kan ook bijvoorbeeld n=10 zijn.
pi_157639513
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 00:11 schreef Novermars het volgende:

[..]

Base case hoeft niet per se n=1 te zijn, kan ook bijvoorbeeld n=10 zijn.
Dat is juist, maar ik reageerde op de specifieke opgave en maakte duidelijk wat de vragensteller moest bewijzen en waarom.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')