quote:Op donderdag 4 juni 2015 20:50 schreef kaatjejannie het volgende:
Tof is dat hè LB. Ik kreeg pas op mn donder van een van de juffen van het kdv. Luuk gaat op verschillende dagen. Hoe ik het durfde m niet op haar dag te brengen die week. Ze mistte m![]()
Heb het boek gisteren besteld, en nu al in huis! Dank voor je tip.quote:Op woensdag 3 juni 2015 22:03 schreef Skoap het volgende:
Ik had zelf juist een bepaald beeld bij opvoeden. Ik zou vrij streng zijn en mijn kind zou naar mij luisteren en al dat overleggen kreeg ik altijd zo die kriebels van.... (ik ben zelf dus opgevoegd als bovenstaand dus weet eigenlijk niet beter) En als Luc een driftbui had zou hij een timeout krijgen... Zoiets had ik in mijn hoofd.
En toen had ik een kind dat hier helemaal niet mee om kan gaan. De eerste de beste driftbui die hij had en ik hem in de hoek zette, maakte hij een geluid als een gewond dier. Dus ik had zo het vermoeden dat dat niet ging werken. Ik had bijna elke dag "ruzie" met Luc, tussen de 11-15 maand heb ik echt gedacht dat ik professionele hulp nodig had, zo erg was het. Ik zag echt op tegen de vrijdag, de enige dag dat ik alleen met Luc was... Ik had zo'n gefrustreerd kind. Pfff.
Ik wist wel dat het zo niet door kon gaan en ben gaan lezen op internet.
Via/via kwam ik bij dit boek uit: http://www.bol.com/nl/p/t(...)en/9200000026145564/
Ik heb het boek in 1 ruk uitgelezen en herkende alles van Luc, maar erger was, ook uit mijn eigen jeugd. De manier waarop mijn ouders met mij omgingen had niet slechter kunnen zijn en verklaart ook alle ruzies en ellende die ik heb gehad tussen mijn 9de en 17de (Sinds ik uit huis ben gaat het weer prima) Jeetje wat heb ik zitten janken tijdens het lezen van dit boek. Het was zo confronterend.
Ik ben gelijk tips uit dit boek gaan toepassen maar het is een hele andere manier van opvoeden dan dat ik ooit had gedacht dat ik nog eens zou doen. Maar jeetje het werkt! En ik voel me er uiteindelijk ook heel erg prettig bij, al voelde het in het begin toch heel onnatuurlijk.
Maar natuurlijk zijn er dagen dat mijn geduld ook op is. En het niet gaat zoals het eigenlijk "hoort" En ik gewoon tegen Luc zeg "waarom? omdat ik het zeg!" Je bent toch ook maar een mens? Niemand is 100% perfect en we zijn allemaal wel eens moe en verliezen ons geduld. Lijkt me ook een wijze les voor je kind uiteindelijk. En als het mis gaat, praat ik, zodra we beide weer happy zijn, er nog eens over om het uit te leggen.
Verder werk ik ook 36 uur (4 dagen) en ik zou dit niet anders willen. Ik zou echt een K moeder worden dan en diep ongelukkig zijn. Ik ben gewoon niet gemaakt om thuis te zitten. Ik ben juist wel eens "jaloers" op moeders die daar wel gelukkig van worden!
Ik denk dat je bij de manier van opvoeden ook vooral moet kijken naar wat bij je kind & jezelf past.
Ieder kind is anders! Het is nog maar afwachten bij nummer 2 straks hoe dat zal gaan.
Ik hoop dat je er wat aan hebt!quote:Op donderdag 4 juni 2015 20:55 schreef agter het volgende:
[..]
Heb het boek gisteren besteld, en nu al in huis! Dank voor je tip.
Luc is inderdaad ook zo. Bij ons op het KDV vinden ze dat gelukkig helemaal niet erg!quote:Op donderdag 4 juni 2015 20:52 schreef agter het volgende:
Ik krijg altijd de feedback dat S over alles in discussie gaat, en overal een weerwoord op heeft. Geen brutale woorden, maar wel altijd willen weten waarom iets zo moet.
Geloof dat ze dat niet altijd als positief zien, of ieg niet als makkelijk. Maar ik hoop dat ze zo blijft.
Als ik haar ophaal en vraag hoe de dag is gegaan, krijg ik als eerste te horen of ze wel of niet haar bordje leeg gegeten heeft. En wij leggen zelf helemaal niet zo de nadruk op eten thuis. Maar dat wordt in het KDV (waar ze 's middags warm eten) kennelijk wel belangrijk gevonden.quote:Op donderdag 4 juni 2015 21:01 schreef Skoap het volgende:
[..]
Luc is inderdaad ook zo. Bij ons op het KDV vinden ze dat gelukkig helemaal niet erg!
geen gras helpt ook.quote:Op donderdag 4 juni 2015 20:18 schreef L-E het volgende:
Ik heb niet eens buren, als het gaat om je zen-heid vergroten kan ik dat iedereen aanraden![]()
Ja hoor. We hebben een familie abonnement. Juist voor deze leeftijd is dr een boel te doen. Soms moet je jezelf ook in een atractie proppen, maar als je kind t maar naar t zin heeft toch?quote:Op donderdag 4 juni 2015 21:05 schreef Twinkle20 het volgende:
KJ is het wat ja?
Wij gaan 12 juni een weekendje Apeldoorn doen en Julianatoren staat ook op ons verlanglijstje, maar wist niet zeker of Djenna al groot zat zou zijn. Maar dikke pret dus zo te zien![]()
En wat issie al grooooot.. My god!
Wat kost een abo ongeveer?quote:Op donderdag 4 juni 2015 21:17 schreef kaatjejannie het volgende:
[..]
Ja hoor. We hebben een familie abonnement. Juist voor deze leeftijd is dr een boel te doen. Soms moet je jezelf ook in een atractie proppen, maar als je kind t maar naar t zin heeft toch?
Heb je de bio of de gewone? Zit nl verschil in. De bio bevalt hier goed.quote:Op donderdag 4 juni 2015 21:34 schreef Sonnetje85 het volgende:
Bij Floris op het kdv smeerden ze ook gewoon zonnebrand voor het naar buiten gaan.
Ik moet bij de psz eens navragen hoe ze dat daar doen... Aangezien mevrouw allergisch is voor zonnebrand. Althans ik heb geen idee wat het precies is waar ze op reageert. Het ene jaar gaat het goed, jaar erop zit ze onder de rode uitslag. Dit jaar is lovea aan de beurt. Zit geen chemische filter in, dus ik hoop dat dat de boosdoener is bij haar. Maar ze moeten dus niet zo maar gaan smeren bij haar
Luukwat is belachelijk groot joh!
Lastig hoor. Hopelijk gaat het goed - of elk jaar een nieuw merk kopenquote:Op vrijdag 5 juni 2015 07:19 schreef Sonnetje85 het volgende:
De bio. Iig met een minerale filter en vrij weinig ingrediënten. Ik weet ook niet precies waar ze op reageert, dat maakt het wel lastig. En ze lijkt het dus op te bouwen, nou ja we gaan het zien volgend jaar
Hahahaquote:Op donderdag 4 juni 2015 23:29 schreef .Sparkling. het volgende:
Ik moest van de week bij het Kruidvat inwendig nogal lachen. Eva durft niet goed tegen vreemde mensen te praten en in de Kruidvat stond ze een Nijntje borstel te bekijken. Een oude mevrouw spreekt haar aan en zegt: 'wat een mooie borstel, is dat Kitty?'.
Ik zie Eva een beetje twijfelen en aarzelen wat ze nou moet doen en ik besloot even af te wachten om het aan te kijken. En echt, ze slaat haar armen over elkaar, kijkt ontzettend boos en trekt haar mondje open op volume 100 en zegt (schreeuwt): 'NIJNTJE!!!'
Ik was helemaal in shock dat ze zomaar tegen een vreemde praat en tegelijkertijd verbaasd over de toon die ze aansloeg maar ik moest er eigenlijk ook wel een beetje om lachen. Alsof ze dacht: je ziet toch zelf wel dat het nijntje is, dom mens![]()
En ze ziet er zo aandoenlijk uit met dat kleine lijfje en blonde haren
quote:
Wij hebben kunstgras. Wat zegt dat dan?quote:
Haha mooi verhaal!quote:Op donderdag 4 juni 2015 23:29 schreef .Sparkling. het volgende:
Ohh KJ, wat een liefje! Ik herkende hem ook helemaal niet meer, hij is inderdaad heel groot geworden!
LB, dat vind ik ook zo leuk, als andere mensen trots zijn/genieten van mijn kind. De mijne, natuurlijk is ze geweldig maar hoe leuk is het als dat andere mensen ook opvalt?![]()
Ik moest van de week bij het Kruidvat inwendig nogal lachen. Eva durft niet goed tegen vreemde mensen te praten en in de Kruidvat stond ze een Nijntje borstel te bekijken. Een oude mevrouw spreekt haar aan en zegt: 'wat een mooie borstel, is dat Kitty?'.
Ik zie Eva een beetje twijfelen en aarzelen wat ze nou moet doen en ik besloot even af te wachten om het aan te kijken. En echt, ze slaat haar armen over elkaar, kijkt ontzettend boos en trekt haar mondje open op volume 100 en zegt (schreeuwt): 'NIJNTJE!!!'
Ik was helemaal in shock dat ze zomaar tegen een vreemde praat en tegelijkertijd verbaasd over de toon die ze aansloeg maar ik moest er eigenlijk ook wel een beetje om lachen. Alsof ze dacht: je ziet toch zelf wel dat het nijntje is, dom mens![]()
Die zei alleen: 'oh.. Dat kan ook al' en liep verderquote:Op vrijdag 5 juni 2015 21:08 schreef vencodark het volgende:
[..]
Haha mooi verhaal!
Wat zei die mevrouw vervolgens?
quote:Op donderdag 4 juni 2015 23:29 schreef .Sparkling. het volgende:
Ohh KJ, wat een liefje! Ik herkende hem ook helemaal niet meer, hij is inderdaad heel groot geworden!
LB, dat vind ik ook zo leuk, als andere mensen trots zijn/genieten van mijn kind. De mijne, natuurlijk is ze geweldig maar hoe leuk is het als dat andere mensen ook opvalt?![]()
Waterpokken hebben ze hier al gehad, 5 en 6e ook denk ik, maar ze krijgen wel vaker vlekjes bij koorts.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 20:58 schreef L-E het volgende:
Hoe veel kinderziektes (en welke) hebben jullie peuters al gehad? Sticker heeft er nog geen een gehad, en ik weet niet zo goed of ik daar nu blij mee moet zijn. Hoe jonger ze iets krijgen, hoe milder het verloopt, heb ik in mijn hoofd, of geldt dat alleen voor waterpokken?
Ja best wel, ze komt nog elke ochtend eerst even bij mij in bed liggen terwijl mijn vriend gaat douchen, en dan dronk ze altijd best wel veel nog, maar dat is nu alleen een incidenteel keertje slikken nog!quote:
quote:Op vrijdag 5 juni 2015 21:54 schreef L-E het volgende:
Mijn oudste is zo lieffff![]()
(Behalve als hij van de speeltuinvrijwilligers hoort dat hij zijn waterpistool niet mag gebruiken, zoals vandaag, toen riep hij 'Dit is ongehoord, wij moeten kunnen spelen hier, ik dien een klacht in! En die dikke meneer is heel irritant!'Hebben jullie soms ook dat je papa hoort praten als je kind iets zegt?
Klaagcultuur
Haha.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 21:54 schreef L-E het volgende:
Mijn oudste is zo lieffff![]()
(Behalve als hij van de speeltuinvrijwilligers hoort dat hij zijn waterpistool niet mag gebruiken, zoals vandaag, toen riep hij 'Dit is ongehoord, wij moeten kunnen spelen hier, ik dien een klacht in! En die dikke meneer is heel irritant!'Hebben jullie soms ook dat je papa hoort praten als je kind iets zegt?
Klaagcultuur
Het was niet mijn meest trotse momentquote:
Nou mooi is dat. De oudste van mijn zusje laatst: "Jij hebt best wel een dikke buik nog, net als mama. Ik zie dat."quote:Op vrijdag 5 juni 2015 22:01 schreef -mandy- het volgende:
De waarheid komt uit een kindermond zeggen ze toch ...
Wat knap dat je E nog zolang borstvoeding hebt kunnen geven LB.
Hoe oud is dat kind?quote:Op vrijdag 5 juni 2015 22:39 schreef Spirit82 het volgende:
[..]
Nou mooi is dat. De oudste van mijn zusje laatst: "Jij hebt best wel een dikke buik nog, net als mama. Ik zie dat."![]()
Stom kind. Het erge nog is dat die meid echt een stelt is, zit geen grammetje vet aan en daar is ze trots op. Laatst in de speeltuin had ze het met een ander kindje over " te dik" zijn en afvallen. Ik vind dat toch wel zorgwekkend eigenlijk, dat kinderen daar op die leeftijd al mee bezig zijn...
Het moment om over te slaan was vlak voordat we aan tafel gingen. Ik denk: als we nu lunchen, kunnen we straks weg. Maar hij ging zo jammeren en wou niet eten. Dus ik had of gelijk weg moeten gaan of naar bed.quote:Op zaterdag 6 juni 2015 14:05 schreef Kyara het volgende:
Ik laat ze meestal hun middagslaap overslaan maar dan moet ik inderdaad wel doorpakken. Een doods moment of s middags weggaan gaat dan niet werken. Een hele dag weg gaat wel goed. Met slaapjes schuiven pikken ze niet meer.
+1quote:Op zaterdag 6 juni 2015 15:12 schreef kaatjejannie het volgende:
Mijn peuter doet geen middagdutjes meer. Das met t plannen van dingen best heel makkelijk. Maar ohw wat mis ik zijn dutjes.
Das pittig idd.quote:Op zaterdag 6 juni 2015 14:15 schreef L-E het volgende:
Hier maakt Stick al een week nachten van max vijf uur slapen, wij zijn zooo kapotHetiseenfasehetiseenfasehetiseenfase...
Ik zou willen dat die van mij dat ook niet meer nodig had. Maar o wee als ik het in mijn hoofd haal om hem over te slaan ...quote:Op zaterdag 6 juni 2015 15:12 schreef kaatjejannie het volgende:
Mijn peuter doet geen middagdutjes meer. Das met t plannen van dingen best heel makkelijk. Maar ohw wat mis ik zijn dutjes.
Dit ja.quote:Op zaterdag 6 juni 2015 19:34 schreef Kyara het volgende:
Shandaly![]()
overigens vind ik het wel of niet slapen overdag niet echt iets leeftijdsgebonden maar meer wel of niet nodig. En dat kan voor elk kind verschillen.
En zelfs per kind per dag, om het even lekker makkelijk en voorspelbaar te houdenquote:Op zaterdag 6 juni 2015 19:34 schreef Kyara het volgende:
Shandaly![]()
overigens vind ik het wel of niet slapen overdag niet echt iets leeftijdsgebonden maar meer wel of niet nodig. En dat kan voor elk kind verschillen.
Hahaha hier is het altijd 'een ander kindje'quote:Op maandag 8 juni 2015 09:20 schreef Omentielvo het volgende:
Hier was het vanmorgen vijf uur. Gelukkig wilde ze nog wel even in bed en kon ik het uitrekken tot een iets betere tijd.
Die fantasie is echt geweldig Spirit.![]()
Riley wijst alles aan en vertelt dan dat het kapot is. En als ik dan vraag wie het kapot heeft gemaakt beantwoordt ze standaard: "Een meneer"
PE, wat een kleine nachtbraker die peuter van jou. Pas om 23.00 naar bed
Ik kom ook bij de maten en ze komen ook met de gastouder bij laag buurlo en de maten. Binky is lekker om een rondje te lopen en hij gaat ook dr grote glijbanen af met ons en kabelbaan etcquote:Op maandag 8 juni 2015 23:08 schreef 2L het volgende:
Bedankt voor de linkjes!
Ik heb getwijfeld over malkenschoten, maar ga regelmatig naar zowel de maten als laag buurlo dus dit jaar maar niet
maar steeds als ik naar zkh moet en kids mee heb baal ik er wel van
helemaal omdat ze beide het van verweg herkennen en binkie roepen!
Ja, met 2+ nog in een slaapzak. Zijkant van het ledikant hebben we er ook nog niet uitgehaald, en dat hoop ik ook zo lang mogelijk zo te kunnen houden. Scheelt mij broodnodige uurtjes slaap.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 10:35 schreef Ticootje het volgende:
Met 2 jaar+ nog in een slaapzak? Al voordat Bram 1 was heeft hij gewoon een dekbedje. Hij kan nu ook gewoon lekker zelf uit bedje komen als hij klaar is met slapen.
Haha, nou wij moesten vanmorgen alle kinderen wakkermaken om 7 uurquote:Op dinsdag 9 juni 2015 11:22 schreef Shandaly het volgende:
[..]
Ja, met 2+ nog in een slaapzak. Zijkant van het ledikant hebben we er ook nog niet uitgehaald, en dat hoop ik ook zo lang mogelijk zo te kunnen houden. Scheelt mij broodnodige uurtjes slaap.
Bram oogt ook al zo grooooooot! Eva lijkt daar bijna nog een baby bijquote:Op dinsdag 9 juni 2015 11:55 schreef Ticootje het volgende:
Oh ik zie al dat wij een beetje afwijken dus
Niets mis mee lijkt mij? Ik kan me voorstellen als je een kindje hebt dat bovenin de curve zit daar wat voorzichtiger mee gedaan moet worden, Eva zit al eeuwen op -1,5quote:Op dinsdag 9 juni 2015 11:59 schreef Omentielvo het volgende:
Ja, hier ook een kleintje. Al eet zij wel goed. Behalve brood, dat wil ze niet.
Belangrijkste is dat een kind op dezelfde lijn blijft mijn jongens zijn beide gestart op de +1, jan is met 2 jaar naar de 0 lijn gegaan, teun zit nu meestal rond de 0. Bij het cb gaven ze aan dat jan zijn lijn waarschijnlijk op de +1 ligt dat is zijn bouw dus kan zijn dat zonder raar te doen wua eten hij weer naar de +1 gaat en dat is primaquote:Op dinsdag 9 juni 2015 12:01 schreef .Sparkling. het volgende:
[..]
Niets mis mee lijkt mij? Ik kan me voorstellen als je een kindje hebt dat bovenin de curve zit daar wat voorzichtiger mee gedaan moet worden, Eva zit al eeuwen op -1,5
Riley heeft alleen met haar geboorte op de middelste lijn gezeten. Toen is ze ook gezakt naar de onderste lijn en die volgt ze keurigquote:Op dinsdag 9 juni 2015 12:01 schreef .Sparkling. het volgende:
[..]
Niets mis mee lijkt mij? Ik kan me voorstellen als je een kindje hebt dat bovenin de curve zit daar wat voorzichtiger mee gedaan moet worden, Eva zit al eeuwen op -1,5
Ze is ook zo'n lekker klein dingquote:Op dinsdag 9 juni 2015 12:15 schreef Omentielvo het volgende:
[..]
Riley heeft alleen met haar geboorte op de middelste lijn gezeten. Toen is ze ook gezakt naar de onderste lijn en die volgt ze keurig
Jan had met kleine anderhalf zijn bed al maar na 2-3 nachten was opeens alles eng dus terug in het ledikant, donker was eng, de apen op de muur etc dus langzaam aan weer alle angsten weg en bij centerparcs geen keuze gewoon grote bed en thuis ook doorgezet.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 14:03 schreef 2L het volgende:
Wij hebben ook al vrij snel slaapzak weggelaten, weet niet meer precies
en ook geen ledikant meer
qua lijn houdt hij zn lijn goed vast en ik verwacht wel dat hij zn zus in gaat halen, maar beide zijn ze klein
meneer zit nog in 86 (soms br 80 en shirt 92)
en schoenmaat 23
Bij welke center parcs hebben ze geen kinderbedje standaard in de bungalow?quote:Op dinsdag 9 juni 2015 14:08 schreef Goitske het volgende:
[..]
Jan had met kleine anderhalf zijn bed al maar na 2-3 nachten was opeens alles eng dus terug in het ledikant, donker was eng, de apen op de muur etc dus langzaam aan weer alle angsten weg en bij centerparcs geen keuze gewoon grote bed en thuis ook doorgezet.
Teun had ik ook mee die moest daar in had wel campingbed mee maar wilden kijken wat hij zou doenquote:Op dinsdag 9 juni 2015 14:12 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Bij welke center parcs hebben ze geen kinderbedje standaard in de bungalow?
Oh 2 jonge kinderenquote:Op dinsdag 9 juni 2015 14:13 schreef Goitske het volgende:
[..]
Teun had ik ook mee die moest daar in had wel campingbed mee maar wilden kijken wat hij zou doen
Hier zit op 2 weken na anderhalf jaar tussen...quote:Op dinsdag 9 juni 2015 14:16 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Oh 2 jonge kinderen. daar denk ik dan weer niet over na. Bij mijn kinderen zit er steeds 2,5 jaar tussen. (ongeveer)
Ongelofelijk is dat ook eigenlijk, dat toen Leyla zo oud was als Bram nu dat er een baby bijkwam. Best lekker om nu alles groter te zien worden en geen piepklein grut meer te hebben.
Slecht eten lijkt er een beetje bij te horen. Hier ook een hele periode gehad, afgelopen 2 dagen eten alle kinderen opeens als bootwerkers. Zal wel door het goede weer komen, de hele dag buiten rennen.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 14:13 schreef kaatjejannie het volgende:
Luuk slaapt in een laken dunne slaapzak onder een dekbedje in een groot bed. Slaapzak weglaten lukt nog niet. Hij heeft maat 98/104 shirts en 86/92 broeken. Hij eet al tijden slecht. Was ie eerst nog te dik volgens het cb, nu is zn buikje en onderkin echt weg.
Ik weet dat mijn oudste, de meest makkelijke peuter die ooit heeft bestaan, ook echt een moeilijke periode doormaakte toen hij richting de 4 ging. Geen idee of dat leeftijdgebonden is, maar ingewikkeld was het wel.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 21:30 schreef Aventura het volgende:
Ventje is over twee maanden 4 en hij is moeilijker dan ooit. we zijn op dit moment helemaal stuk, want elke avond duurt het naar bed brengen ruim 2 uur. Druk heen en weer rennen, willen stoeien, niet willen tandenpoetsen en uitkleden, niet in bed willen gaan liggen, en als ie erin ligt dan komt hij eruit, hij komt zelfs naar beneden nu. Ik ben ten einde raad! Hoe gaat het bij jullie?
Hier een 2 jarige met streken maar wij blijven rustig, wisselen elkaar ook af en eerste paar x vertellen we dat hij moet slapen daarna leggen we terug zonder wat te zeggen laatst heeft hij het een paar avonden ruim 2 uur vol gehouden 1 avond was ik alleen thuis pffff. Laatste 2 avonden 2x terug gegaanquote:Op dinsdag 9 juni 2015 21:30 schreef Aventura het volgende:
Ventje is over twee maanden 4 en hij is moeilijker dan ooit. we zijn op dit moment helemaal stuk, want elke avond duurt het naar bed brengen ruim 2 uur. Druk heen en weer rennen, willen stoeien, niet willen tandenpoetsen en uitkleden, niet in bed willen gaan liggen, en als ie erin ligt dan komt hij eruit, hij komt zelfs naar beneden nu. Hij ligt op dit moment wéer te roepen. Ik ben ten einde raad! Hoe gaat het bij jullie?
Ik heb Aiden vandaag zelf gemeten en die kwam uit op 92 cm en zijn schoenen 24 worden te klein. Is hij dan zo groot?quote:Op dinsdag 9 juni 2015 12:56 schreef .Sparkling. het volgende:
Wauw! Eva zit wel in 92, was laatst bij de kinderarts 87,4 cm. En schoenmaat ook al 24, die zijn bizar hard gegaan in een jaar tijd
quote:Op woensdag 10 juni 2015 09:00 schreef PureEvil het volgende:
Cristel is nu 3 jaar en 3 maanden.
Ze heeft maat 104 en schoenmaat 25/26
Strenger zijn.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 21:30 schreef Aventura het volgende:
Ventje is over twee maanden 4 en hij is moeilijker dan ooit. we zijn op dit moment helemaal stuk, want elke avond duurt het naar bed brengen ruim 2 uur. Druk heen en weer rennen, willen stoeien, niet willen tandenpoetsen en uitkleden, niet in bed willen gaan liggen, en als ie erin ligt dan komt hij eruit, hij komt zelfs naar beneden nu. Hij ligt op dit moment wéer te roepen. Ik ben ten einde raad! Hoe gaat het bij jullie?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |