Ze leert 't ook bij oma, en als we ergens anders zijn, dat is zo. Dat is ook niet het belangrijkste - al merken we wel dat ze zich niet zomaar iets laat vertellen en ze haar eigen plan trektquote:Op dinsdag 2 juni 2015 08:22 schreef L-E het volgende:
Ergens anders zijn andere regels vind ik niet iets dat een kind alleen op de psz kan leren eigenlijk. Bovendien vind ik dat ook helemaal niet zo belangrijkAndere kindjes vindt hij sinds kort wel supertof, maar ik weet niet of dat ook leuk is als wij er niet meer zijn..
Jazeker wel! Ik ben wel blij dat het klaar is, de motivatie begon langzaam wat af te zakken en de groep begon zich steeds meer te splitsen en er ontstond wat irritatie her en der. Jammer maar ik zit er voor mezelf en niet voor anderen.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 10:05 schreef L-E het volgende:
Wat fijn Spark! Was hard werken zeker? Heb je er iets aan gehad voor je gevoel?
Je verdient een standbeeld hoor, zo met jezelf aan de slag gaanquote:Op dinsdag 2 juni 2015 10:09 schreef .Sparkling. het volgende:
[..]
Jazeker wel! Ik ben wel blij dat het klaar is, de motivatie begon langzaam wat af te zakken en de groep begon zich steeds meer te splitsen en er ontstond wat irritatie her en der. Jammer maar ik zit er voor mezelf en niet voor anderen.
Ik herken eerder wanneer emoties oplopen en kan ook plaatsen wanneer er een schema speelt (bepaalde negatieve denkpatronen) maar ze in de praktijk omzetten lukt helaas nog niet. Ik heb nu gevraagd om schematherapie te mogen volgen, een therapie die terug gaat naar de basis om te kijken waar bepaalde denkpatronen zijn ontstaan en om te leren dat die gevoelens horen bij toen en niet bij het heden.
Lief!quote:Op dinsdag 2 juni 2015 10:13 schreef L-E het volgende:
[..]
Je verdient een standbeeld hoor, zo met jezelf aan de slag gaanDoet niet iedereen je na.
Herkenbaar. T. en ik zijn allebei heel voorwaardelijk opgevoed, en wij kennen veiligheid binnen de familie dan ook niet. Voor ons des te meer reden om dat prioriteit nr 1 te maken binnen ons eigen gezin, en het is echt een mooie ontwikkeling om te zien hoe je eigen kinderen veel steviger in hun schoenen staan dan jijzelf als kind, gewoon omdat ze een goede basis hebbenquote:Op dinsdag 2 juni 2015 10:13 schreef elamanilo het volgende:
Thanks dames
L-E, dat is ook wat ik wil doen voor haar en hoe ik er wil zijn voor haar, haar laten weten dat ze bij mij in ieder geval _altijd_ terecht kan en veilig is, dat mijn armen altijd voor haar openstaanDat is iets wat mijn ouders mij hebben meegegeven (en nog steeds) en wat ik graag ook door wil geven, ook als ze groter is. Het tegenovergestelde ken ik van C. zijn ouders en hoe dat hem heeft gevormd
![]()
Herkenbaar... Mijn zoon wilde bij mama in bed slapen, en niet naar oma. Soit, hij moest vroeg op (6.15u), maar het was echt DRAMAquote:Op dinsdag 2 juni 2015 07:19 schreef Loj het volgende:
Nee, wil nog slapen. Wil niet naar schooltje. Ow wilt slapen! *Ow duikt onder de dekens en negeert mij verder*
Ela, heel herkenbaar, ik doe dat bij mijn jochie precies zo en dat werkt goed. Vooral om wat LE zegt, hij heeft behoefte aan die veiligheid en ik wil hem dat geven, hem dingen in zijn eigen tempo laten doen en niet dwingen. Maar deels ook wel omdat ik mezelf graag een beetje achter hem verschuil, dat sociaal awkward-idee, en dat vind ik dan een minder goed voorbeeldquote:Op dinsdag 2 juni 2015 09:13 schreef elamanilo het volgende:
Sparkling, ik moet eerlijk bekennen dat ik het niet makkelijk vind soms om mijn dochter te begeleiden om uit haar angst te komen in die situaties. Ik til haar op en koester haar en ze mag zich bij me verbergen, en na een poosje durft ze vaak meer uit haar schulp te kruipen. Maar ik weet nooit zo goed wat ik moet zeggen of doen om haar zekerder te maken behalve dan vertellen wie het is bijv. En dan heb ik ook wel eens het idee dat ik daar iets meer/actiever aan moet/kan doen. Ik ben ook al bij mezelf te rade of ik ergens een voorbeeld daarin geef, omdat ik zelf soms ook sociaal een beetje awkward ben Mocht je nog tips hebben, dan zijn ze welkom!
Het helpt al heel erg dat het helemaal niet zo gek isquote:Op dinsdag 2 juni 2015 10:48 schreef Mineola het volgende:
[..]
Ela, heel herkenbaar, ik doe dat bij mijn jochie precies zo en dat werkt goed. Vooral om wat LE zegt, hij heeft behoefte aan die veiligheid en ik wil hem dat geven, hem dingen in zijn eigen tempo laten doen en niet dwingen. Maar deels ook wel omdat ik mezelf graag een beetje achter hem verschuil, dat sociaal awkward-idee, en dat vind ik dan een minder goed voorbeeld. Ik kijk soms een beetje afgunstig naar kindjes die wel meteen 'los' durven gaan, maar dat komt vooral omdat ik zelf heel verlegen was als kind en hem wat meer zelfvertrouwen gun. Maar ik weet ook dat hij het zelf wel regelt en dat het wel goed komt
![]()
Beetje wat deepfreeze ook zegt, die afweging, soms moet je even doorzetten (kdv inderdaad, ging hier ook zo) en soms kan ook het anders. En dat doe ik dan ook.
Ook heel mooi om te zien hoe het echt zulke eigen mensjes zijn, met eigen ideeën, gevoelens, persoonlijkheden, karakters <3 En ook voor jezelf blijft het telkens leerzaam, die kleintjesquote:Op dinsdag 2 juni 2015 11:16 schreef Deepfreeze het volgende:
Ik heb nu een Daan, die is wat betreft dat sociale echt het tegen overgestelde van Chris. Daan klets met iedereen, gaat op ontdekkingstocht waar hij kan, en bij een oppas achterlaten is nooit een probleem. Die ben je dus af en toe kwijt in de winkel, vind je terug bovenin een klimtoren en op verjaardagen is hij direct weg richting speelgoed/mensen/kinderen..
En toch had dat van Chris ook wel iets. Ik kon hem veel beter "begeleiden" met sociale dingen, hem dingen aanleren. Daan doet dingen die je weer mag gaan afleren. (zeg maar "Chris spring eens van dat mini krukje", vs "Daan je mag niet van de eettafel springen")Chris deed het liever gewoon in 1 keer goed. Nou is Chris ook een kopietje van mij, dus ik kon hem ook goed begrijpen en sturen.
Het is allemaal een fase en ik denk dat het met allebei best wel goed komt
Lief! Dat doet Eva ook iedere dag, vind ik ook heel schattig. Daarbij wordt nu ook iedereen langs gegaan of ze een 'jomme' of 'meisje' zijn, ook iedere dag weer opnieuw. En zoals ze jongen zegt, nohhhhquote:Op dinsdag 2 juni 2015 12:23 schreef Omentielvo het volgende:
Dat benoemen doet Riley ook. Ik zie mijn ouders en zus bijna elke dag en zij zijn voor Riley heel vertrouwd. Dus bijna elke morgen worden zij benoemd. Dan zegt ze bijvoorbeeld 'opa'. En dan vraag ik waar hij is? Eerst vraagt ze dan "op de pamping?" "Nee". "Thuis aan het slapen". En zo gaat ze iedereen (inclusief het hondje af). En daarna is het prima allemaal. Ik vind het elke ochtend weer een ontroerend momentje.
Dat snap ikquote:Op dinsdag 2 juni 2015 12:18 schreef elamanilo het volgende:
En dan vind ik haar persoonlijk echt nog te jong om 'uit het nest te duwen', ze is pas net 2 jaar, nog maar zo kort hier op de aarde. Ik denk dat het loslaten ook met stappen kan gaan die voor ons allebei prettiger zijn.
Nu ik erover nadenk waren er nog meer van die wringende dingetjes, die ook een rol speelde, maar het helpt ook hier weer om het even voor mezelf op een rijtje te zetten
Hahahquote:Op dinsdag 2 juni 2015 12:29 schreef elamanilo het volgende:
Ha grappig dat je dat zegt Sparkling, hier is ze echt helemaal nog niet bezig met jongen of meisje dingen! Ik vroeg me juist af wanneer dat eigenlijk gaat komen
Ze zei laatst wel toen ze d'r shirt omhoog deed: Kijk mijn pienol! Waarbij ze enthousiast haar navel aanwees<3
Haha, ik doelde daar vooral mee op mijn eigen gevoelquote:Op dinsdag 2 juni 2015 12:31 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Dat snap ikDat is ook waarom ik de laatste zin toevoegde. Mijn kind werd al op jonge leeftijd 'uit het nest geduwd' (hoewel je snapt dat ik dat niet de meest prettige omschrijving vind
) maar omdat dat 99% van de tijd zo ontzettend goed gaat, heb ik daar vrede mee.
Hahaquote:Op dinsdag 2 juni 2015 12:32 schreef .Sparkling. het volgende:
[..]
HahahDat is echt lief! Die interesse heeft Eva nog helemaal niet, die vraagt zich alleen af of iemand een jongen of meisje is. Inclusief dieren die we tegenkomen
![]()
Ik heb laatst aardbeien teva's gekocht voor op vakantie over een paar weken maar ze vindt ze zo leuk dat ze ze steeds aan wil. Vorige week had ze dus een hele leuke blauwe jurk met maillot aan en daaronder een paar aardbeien teva's. Het zag er belachelijk uit maar ze was helemaal in haar sas
Wow, ze gaat er dus echt verschil in zien/ontdekken! Ben heel benieuwd naar dat proces hier, over een poosje/binnenkort?!quote:Op dinsdag 2 juni 2015 12:33 schreef Omentielvo het volgende:
Oh. Dat benoemen van jongen en meisje doet Riley ook nu.
Ik merk ook in de speeltuin dat ze meer lijkt te kijken hoe oudere meisjes spelen dan oudere jongetjes. Weet niet hoe dat uit te leggen. Maar bij spelende meisjes gaat ze echt op een afstandje even kijken wat ze doen. Om vervolgens ook naar het klimrek te lopen erin te gaan hangen.
Bij spelende jongetjes trekt ze haar eigen plan
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Liefquote:Op dinsdag 2 juni 2015 12:44 schreef elamanilo het volgende:
Haha, ik doelde daar vooral mee op mijn eigen gevoel Ik begrijp ook dat jouw intenties hier gewoon vanuit liefde zijn <3 En dat het ook per kindje heel verschillend is, dat je zelf goed kunt aanvoelen hoe dat voor jouw kindje is!
quote:Op dinsdag 2 juni 2015 12:58 schreef Deepfreeze het volgende:
Hier ook, ik ben geen vriendje van papa Chris en Daan, want ik heb geen piemel. Of ik dan kapot was. En of apen eigenlijk ook piemels hebben.![]()
Voor dat loslaten moet je ook proberen te zorgen dat de omgeving ook veilig is. Op het kdv van Chris wisten ze hem goed op te vangen. Bij mijn koffiedrink groep niet. Chris volgde ook heel erg mijn gevoel. Vanaf heel mini al spiegelde hij mij. Zat ik net lekker in mijn vel, ging het afscheid ook moeilijker.Oh ja, dat ben ik helemaal met je eens. Laatst moest M even tijdelijk naar een andere groep omdat zijn eigen juf er nog niet was. Ik kreeg een beetje de kriebels van de juf (een invaller) en hij reageerde ook heel afwerend op haar. Bij zijn eigen juffies huppelt hij zo naar binnen, bijzonder hoe dat werkt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik vind het leuk om te lezen hoe ontzettend anders jouw kinderen zijn DF! Knap hoe je daarmee omgaat, ze allebei in hun waarde latend.I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
Ik hoor elke dag precies wie er allemaal wel en wie erg geen piemel hebben.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 12:31 schreef Clubsoda het volgende:
En práát me niet over piemelsGesprek van de dag hier
En als ik er iets van zeg is het: handen koudquote:Op dinsdag 2 juni 2015 17:39 schreef Spirit82 het volgende:
Isa is helemaal in de ban van "brosjen". Kijk mama Isa ook brosjen! Ze graait ook de godganse tijd in m'n shirt als ik haar draag. Lekker awkward als je op straat loopt of in de winkel en je heb ineens een decolleté tot je navel of een kind tot aan haar oksel in je shirt hangen.
En "sdaaaat?", en dan random iets aanwijzen, is ook de bom. Liefst 100x achter elkaar.
Ik vind niet dat ik daar echt een keus in heb eigenlijk. Bij Chris moest ik hem wel volgen door zijn angsten. En Daan is eigenwijs genoeg om zijn eigen plan te trekken. Als ik hem anders wil hebben, dan moet ik mezelf ook veranderen(als in veel strenger worden). Zo past het gewoon bij ons en blijkbaar werkt het best goed.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 13:19 schreef Clubsoda het volgende:
Ik vind het leuk om te lezen hoe ontzettend anders jouw kinderen zijn DF! Knap hoe je daarmee omgaat, ze allebei in hun waarde latend.
Ik vond dit heel mooi gezegd.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 12:05 schreef Clubsoda het volgende:
Ik denk dat je ook veiligheid kan bieden vanuit een zekere kordaatheid; 'zo gaan we het doen'. Ik merk zelf dat mijn kind juist onzeker wordt als ik teveel met zijn stemmingen meewaai, alsof het een bevestiging is van zijn angst dat het onveilig is.
Wat je als laatste aanstipt, dat probeerde ik eerder ook al te zeggen: dat ik er bewust voor kies haar naar de psz te brengen om te leren dat het daar anders is en dat ze dat ook mķét leren. Want ze gaat later ook die wereld in. Dat gaat stap voor stap, meestal op haar tempo en soms op het mijne/ dat van een ander. Daar hoeft ze het niet mee eens te zijn, maar ze moet wel leren dat dat soms gebeurt en hoe je daar mee omgaat - van mij, en soms leert ze dat van een ander.quote:Op woensdag 3 juni 2015 14:02 schreef Shandaly het volgende:
Zo Spirit! Op de wc meteen?! Wat knap! Volgens mij heeft Femke nog geen idéé dat dat het ook anders kan dan met een luier...
Sparks, fijn is dat he, dat de opvang ook af en toe een fotootje stuurt. De nieuwe opvang van Femke heeft een eigen website/app waar ze dagelijks fotootjes en verhaaltjes op zetten gedurende de dag. Zo leuk! Ik betrap me er wel eens op dat ik daar op een woensdag zit te F5en, mopperend dat ze vandaag nog niets hebben laten horen, en dan pas besef dat ze gewoon thuis bij papa zijn
Femke is de laatste tijd een heel lief na-apertje. Echt álles doet ze na, met name van Lars tijdens het eten, maar ook papa en mama. Alle gebaartjes, mimiekjes... en een lol dat ze dan heeft!![]()
[..]
Ik vond dit heel mooi gezegd.
En ik ben al een tijdje nu aan het piekeren... en ik weet niet zo goed hoe ik dat uit mijn toetsenbord moet krijgen.
Zowel Lars als Femke gaan al naar kdv sinds ze 10 weken oud zijn. Ze hebben het er altijd prima naar hun zin gehad. Toen Femke 2 maanden geleden overstapte naar een geheel ander kdv - ander gebouw, andere juffen, andere kindjes - heeft ze daar maar twee dagen een paar traantjes om gelaten bij het afscheid, maar verder niks. Toen Lars vorig jaar naar school mocht, kon hij niet wachten!
Als ik dan lees hier over kindjes die zoveel veiligheid en geborgenheid zoeken bij mama, dan krijg ik bijna het gevoel dat ik iets fout doe. Waarom mist mijn kind mij niet? Of ben ik zo'n botte boer die dat soort signalen nooit opgepakt heeft, en zijn mijn kinderen al afgestompt en kan het ze gewoon niets meer schelen?
Nu wil ik daar ook eigenlijk niet over klagen hoor, want ik vind het ook wel heel fijn dat ik zulke makkelijke kinderen heb wbt opvang, eten en slapen.
Ik loop vast hier, weet eigenlijk niet zo goed wat ik nu wilde zeggen.
Zijn jullie nou nooit bang om je kind(eren) té beschermend op te voeden? Altijd maar ver weg houden van lawaaimakend plastic speelgoed, tv/iPads/youtube, geraffineerde suikers en andere toevoegingen, vreemde mensen etc etc? Er zál een moment komen dat ze het toch tegenkomen, en zullen ze dan niet juist doorslaan?
Het ene kind is het andere niet, elk kind z'n eigen aanpakquote:Op woensdag 3 juni 2015 14:02 schreef Shandaly het volgende:
Zowel Lars als Femke gaan al naar kdv sinds ze 10 weken oud zijn. Ze hebben het er altijd prima naar hun zin gehad. Toen Femke 2 maanden geleden overstapte naar een geheel ander kdv - ander gebouw, andere juffen, andere kindjes - heeft ze daar maar twee dagen een paar traantjes om gelaten bij het afscheid, maar verder niks. Toen Lars vorig jaar naar school mocht, kon hij niet wachten!
Het bieden van veiligheid en geborgenheid zie ik niet als "beschermend opvoeden", maar als simpelweg inspelen op wat mijn kind volgens mij nodig heeft, en waar hij goed bij gedijt. Wat Deepfreeze zegt, gewoon je kind volgen.quote:Op woensdag 3 juni 2015 14:02 schreef Shandaly het volgende:
Zijn jullie nou nooit bang om je kind(eren) té beschermend op te voeden? Altijd maar ver weg houden van lawaaimakend plastic speelgoed, tv/iPads/youtube, geraffineerde suikers en andere toevoegingen, vreemde mensen etc etc? Er zál een moment komen dat ze het toch tegenkomen, en zullen ze dan niet juist doorslaan?
Ik ben nooit bang dat ik mijn kinderen te beschermend opvoed, nee. Ik bied ze veiligheid en geborgenheid, dat is imo een basis die elk kind nodig heeft, de mate van bescherming is daarin geen vraagstuk. Dat heeft mi weinig te maken met suikers en de ipad, dat zijn gewoon opvoedkeuzes die verder hun gevoel van veiligheid niet zullen ondermijnen maar die we met mate toelaten omdat er in onze ogen meer na- dan voordelen aan zitten. En met een kind van inmiddels 7,5 kan ik zeggen: nee, doorslaan is hier niet gebeurd. Onze kinderen wordt ook veel vrijheid gegund, de vrijheid om zelf keuzes te maken. Als je zelf mag kiezen hoe vaak en hoe lang je op de ipad zit dan is het zo boeiend niet hoor, die ipadquote:Op woensdag 3 juni 2015 14:02 schreef Shandaly het volgende:
Ik weet niet of je dat uit mijn posts hebt gehaald, zo ja dan wil ik dat graag nog even aanvullen. Ik heb namelijk inderdaad het werken/kdv aspect aangehaald maar dat was meer voor de achterliggende gedachte omdat ik denk dat je er anders in staat omdat je kind nou eenmaal langer thuis is geweest en ouder is als je hem/haar los moet laten zeg maar. En dat merk ik nu ook. Ik heb voor alledrie mijn kinderen dezelfde opvoedvisie (ja echtquote:Op woensdag 3 juni 2015 19:32 schreef Franny_G het volgende:
Ik lees hier ook mee, en ik kan me van iedereen hier op zich wel voorstellen welke keuzes worden gemaakt en waarom. Maar soms komt het een beetje over alsof er maar twee keuzes zijn: of bewust kiezen voor wat dan 'onvoorwaardelijke veiligheid en geborgenheid bieden' inhoudt, of je kind al jong naar het kdv brengen, en dan lijkt daar een soort tegenstelling in te zijn.
Oh, dat heb ik niet zo ervaren. Ik denk iig niet dat het een het ander uitsluit, ik geloof niet dat elk kdv-kind onveilig gehecht is ofzoquote:Op woensdag 3 juni 2015 19:32 schreef Franny_G het volgende:
Ik lees hier ook mee, en ik kan me van iedereen hier op zich wel voorstellen welke keuzes worden gemaakt en waarom. Maar soms komt het een beetje over alsof er maar twee keuzes zijn: of bewust kiezen voor wat dan 'onvoorwaardelijke veiligheid en geborgenheid bieden' inhoudt, of je kind al jong naar het kdv brengen, en dan lijkt daar een soort tegenstelling in te zijn.
Een beetje wel ja, maar eigenlijk ben ik meer bang dat ik als te 'hard' word gezien... Alsof ik niet genoeg van mijn kinderen zou houden als ik op dinsdagochtend stiekum hartstikke blij ben dat ik ze op school/kdv kan achterlaten en heerlijk naar kantoor kan. Of dat ik ze als baby wel eens heb laten huilen. Of als ik soms de neiging heb Femke van een afstandje in haar bed te mikken als ze me weer eens helemaal lens schopt tijdens het verschonen...quote:Op woensdag 3 juni 2015 18:53 schreef L-E het volgende:
Maar omdat ik denk dat je de vraag niet zomaar stelt: vind jij dat ik, of de mensen die mijn opvoedvisie delen, mijn/onze kinderen te beschermend opvoed?
Dan ben ik ook "hard". Ik vind het namelijk ook hartstikke fijn om 3 dagen in de week Anouk bij het kdv of bij mijn zus achter te laten.quote:Op woensdag 3 juni 2015 21:07 schreef Shandaly het volgende:
[..]
Een beetje wel ja, maar eigenlijk ben ik meer bang dat ik als te 'hard' word gezien... Alsof ik niet genoeg van mijn kinderen zou houden als ik op dinsdagochtend stiekum hartstikke blij ben dat ik ze op school/kdv kan achterlaten en heerlijk naar kantoor kan. Of dat ik ze als baby wel eens heb laten huilen. Of als ik soms de neiging heb Femke van een afstandje in haar bed te mikken als ze me weer eens helemaal lens schopt tijdens het verschonen...
En ik ben ook bang dat ik zelf soms nog iets te onzeker ben van mezelf voor hier. Dat ik graag wat meer zoals L-E en Ela zou willen zijn, maar op sommige momenten als een viswijf sta te schreeuwen. En dan denk ik aan Fok, en schaam ik me dood...
Dat ik wegzwijmel bij de verjaardagsfoto's van N. van Ela, zo'n sprookjesachtige sfeer, dat krijg ik hier nooit voor elkaar.
Franny, wat omschrijf je dat mooi. (zit je bij Korein?)
Nog zoiets wat ik mis bij mezelf. Woorden om precies uit te drukken wat ik bedoel...
Ik ook, ik geniet echt van die twee ochtenden in de week zonder Eva.quote:Op woensdag 3 juni 2015 21:24 schreef Susie het volgende:
[..]
Dan ben ik ook "hard". Ik vind het namelijk ook hartstikke fijn om 3 dagen in de week Anouk bij het kdv of bij mijn zus achter te laten.Maar als ze ziek is dus niet
dus zo hard ben ik ook weer niet
En nog een edit; ik ben über "hard", want kan niet wachten tot ze naar school gaat, want dan heb ik heerlijk een ochtend h-e-l-e-m-a-a-l voor mezelf en mijn eigen![]()
Dat! +1quote:Op woensdag 3 juni 2015 21:29 schreef .Sparkling. het volgende:
[..]
Ik ook, ik geniet echt van die twee ochtenden in de week zonder Eva.
Verder zou ik ook wel een tikje mee willen hebben van LE en Ela. Jullie lijken me echt oermoeders![]()
Ik ben meer een moeder die wat aanklungelt, niet altijd geduld heb en nou ja.. Ik had in mijn hoofd een ander beeld van moeder zijn dan hoe ik daadwerkelijk ben.
Ja, en nu jank ik echt...quote:Op woensdag 3 juni 2015 21:43 schreef L-E het volgende:
En nog even voor Shandaly: ik heb vaker de indruk dat jij in general gewoon niet zo blij bent met jezelf. Ik weet niet hoe waar dat is, en hoe diep dat eventueel zit, maar het is imo echt heel misplaatst. Je legt de lat erg hoog, want je werkt 4 dagen (toch?) en je zit in de MR en je wil elke week met ze zwemmen, en je bent naast moeder dus ook echtgenote en werknemer en al die rollen kosten energie, ik heb het vaker gezegd: ik raak al overspannen als ik denk aan hoe druk jouw leven moet zijnDus los van dat ik vind dat je keihard je best doet alle ballen in de lucht te houden, mag je jezelf daarin ook wel wat meer ademruimte geven. Menig moeder doet het je niet na, ik niet iig.
Shandaly, lees dit eens. En nog eens en nog eens! Want dit is zo ontzettend waar!quote:Op woensdag 3 juni 2015 21:43 schreef L-E het volgende:
En nog even voor Shandaly: ik heb vaker de indruk dat jij in general gewoon niet zo blij bent met jezelf. Ik weet niet hoe waar dat is, en hoe diep dat eventueel zit, maar het is imo echt heel misplaatst. Je legt de lat erg hoog, want je werkt 4 dagen (toch?) en je zit in de MR en je wil elke week met ze zwemmen, en je bent naast moeder dus ook echtgenote en werknemer en al die rollen kosten energie, ik heb het vaker gezegd: ik raak al overspannen als ik denk aan hoe druk jouw leven moet zijnDus los van dat ik vind dat je keihard je best doet alle ballen in de lucht te houden, mag je jezelf daarin ook wel wat meer ademruimte geven. Menig moeder doet het je niet na, ik niet iig.
En dit ook idd!quote:Op woensdag 3 juni 2015 21:43 schreef L-E het volgende:
Oh ja, om moedeloos van te worden. NIKS is goed. Ik probeer M bij te brengen dat ik niet "neemama!" of "maarmama!" heet, want dat is de enige manier waarop ik aangesproken word de laatste tijdquote:Op woensdag 3 juni 2015 21:45 schreef .Sparkling. het volgende:
Dat denk ik ook. Ik word soms zo moe dat Eva overal een weerwoord 'nee' op heeft. Dan kan ik, zeker eind van de dag, echt mijn geduld verliezen soms hoor.
Ik: Eva, wil je een banaan?
Eva: Nee!
Dus ik leg de banaan weg.
Eva heel boos: Ava NAAAAAAAAAAAAN!
Wil ik die banaan geven
Eva: NEE! Naan tafel:
Leg ik de banaan op tafel
Eva: Nee! Naan HIERRR *wijst op 5 centimeter van waar ik de banaan neerleg*
En dat niet bij 1 ding maar de hele dag door! Argh.. Ik weet het, het hoort bij peuters maar soms heb ik daar zo geen geduld voor.
+1 maar dan zoon naar het kdv en juf ninnenijn. Hij is verliefd op juf ninnenijn. Al is juf tasja ook wel leuk. Maar juf ninnenijn krijgt zelfs kusjes. Die krijg ik niet eensquote:Op woensdag 3 juni 2015 21:46 schreef Sonnetje85 het volgende:
Waarschijnlijk barst ik van het zelfvertrouwen (sinds wanneer), maar als ik bijvoorbeeld lees hoe ela het doet qua opvoeding heb ik niet het gevoel: oh wat doet ze het veel beter dan ik ofzo. Ze doet het (over het algemeen) heel anders dan hoe ik mijn kinderen opvoed. De manier waarop ik ze opvoed past bij mij en ela's manier bij hun.
Mijn kinderen zijn ook anders waarschijnlijk. Mijn dochter ging naar de peuterspeelzaal en ik werd weggeduwd: dag mama!
Ze vertelt vol enthousiasme over haar juffen, juf 'mita' is vanaf dag 1 al favoriet. En toen ze daar eens heel erg moest huilen (aan het eind vd dag, ze was ook net ziek geweest) zat ze gewoon bij een juf op schoot en werd mij gevraagd hoe ik haar benaderde op zo'n moment. Dus ook dat zit wel goed.
Er is in mijn ogen geen manier die heilig is, als de manier maar bij je past en bij je kinderen.
En tuurlijk is het niet leuk als je een keer schreeuwt tegen je kinderen, maar ik ben ook maar een mens. Ik ben soms ook moe, chagrijnig en heb dan een kort lontje. En ik voel me dan ook rot en dat laat ik ze dan ook merken, mama's kunnen ook fouten maken.
En zolang ze allebei regelmatig uit het niets zeggen dat ze me lief vinden geloof ik ook wel dat ik het goed doe.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |