abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_153239716
Heb het even bestudeerd. :)
3919 GVE is lening Mad Sience Brabant F. Rienties.Jun 2013 18maanden 20000 euro. Is dus nu afbetaald
5740 GVE is lening Mad Sience Holding B.V. De Franchise Gever J. Klaver. Jan. 2014 36 maanden 30000 euro. Is dus nog niet afbetaald. nog zo'n 18 maanden te gaan.

De nieuwe Collin is een lening aan de Brabantse vestiging en nu dus ook de limburgse van Frank Rienties, die geen GVE lening meer heeft lopen. Frank Rientjes is een franchise nemer van de holding van GVE 5740.

Snap je het nog? Ik nu wel. :)

[ Bericht 3% gewijzigd door NaRegenDeZon op 04-06-2015 09:31:20 ]
pi_153240284
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 09:24 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Heb het even bestudeerd. :)
3919 GVE is lening Mad Sience Brabant F. Rienties.Jun 2013 18maanden 20000 euro. Is dus nu afbetaald
5740 GVE is lening Mad Sience Holding B.V. De Franchise Gever J. Klaver. Jan. 2014 36 maanden 30000 euro. Is dus nog niet afbetaald. nog zo'n 18 maanden te gaan.

De nieuwe Collin is een lening aan de Brabantse vestiging en nu dus ook de limburgse van Frank Rienties, die geen GVE lening meer heeft lopen. Frank Rientjes is een franchise nemer van de holding van GVE 5740.

Snap je het nog? Ik nu wel. :)
Voor mij is het in ieder geval een stuk duidelijker. Maar de hamvraag blijft natuurlijk: Is het een goede investering?
pi_153240356
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 09:51 schreef Goesten het volgende:

[..]

Voor mij is het in ieder geval een stuk duidelijker. Maar de hamvraag blijft natuurlijk: Is het een goede investering?
Als je het aan schoonpapa vraagt: die zal wel nee denken, en ja zeggen :)
Pecunia non olet
pi_153240417
Tja, als de Amerikanen en Klaver de Franchise nemer Frank Rienties de ruimte geven wel denk ik. Als ze teveel van de koek opeisen dan wordt het moeilijk.
  donderdag 4 juni 2015 @ 10:12:39 #181
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_153240696
het is wel een 5s bedrijf.
Omzet dit jaar (2015) volgens mij niet voldoende om aan terugbetaling te voldoen..
Of ze moeten met de orders goede vooruitbetalingen krijgen..
pi_153240743
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 15:07 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Ik ben bang dat als er iets mis gaat de twee banken na de belasting voor in de rij staan voor de centjes
Ter info voor uw afwegingen:
Pacogi

Vragen aan en antwoorden van GVE.
Vraag:
Kunt u mij zeggen hoe de verhoudingen liggen van de zekerheden als het mis gaat bij dit bedrijf bij de beoogde 3 geldschieters te weten de 2 banken en de GVE crowd?

Antwoord GVE:
U stelde een vraag over de verdeling van zekerheden.
Het is niet zo dat bij uitwinning van de zekerheden de opbrengst onder de kredietgevers wordt verdeeld. De crowdfundingslening is naar karakter volstrekt ‘risicodragend’: er is geen specifiek onderpand voor de schuld aan de GVE-investeerders.

Vervolg vraag:
Bedankt voor je snelle antwoord. Om dit verder te specificeren. Lees ik het goed in je antwoord dat de andere krediet gevers ING en LIOF zekerheden/verpandingen hebben/krijgen op voorraad, debiteuren, inventaris etc.
Hoor graag van je.

Antwoord GVE:
De ING heeft voor de door haar verstrekte financieringen alle reguliere verpandingen bedongen, inderdaad op voorraad, bedrijfsuitrusting en debiteuren. Ook loopt er een stuk Staatsgarantie. Het LIOF zal een lening verstrekken uit haar MKB-fonds en zal ook risicodragend kapitaal inbrengen, waarvan een deel converteerbaar in aandelen.
pi_153240881
Precies zoals verwacht dus. De GvE investeerders mogen (bijna) alle risico's dragen.
pi_153240916
Bedankt voor het delen van de informatie. Dit was inderdaad te verwachten maar wel fijn om te lezen dat we helemaal op de goede weg zitten met onze inschattingen van het risico :P
Ik vraag mij dan ook af of die "stapeling" van leningen waar we steeds meer naar toe gaan wel in ons voordeel is. Natuurlijk, fijn dat een bank er ook vertrouwen in heeft maar weegt dit op tegen de nadelen? Ik betwijfel het.

[ Bericht 29% gewijzigd door Horsemen op 04-06-2015 10:30:29 (toevoeging) ]
pi_153240976
quote:
Lijkt mij geen onaardige. Wel 5s, maar het bedrag is te overzien en de cijfers zijn verder niet onaantrekkelijk.
pi_153241094
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 10:12 schreef Gijsbertus het volgende:
het is wel een 5s bedrijf.
Omzet dit jaar (2015) volgens mij niet voldoende om aan terugbetaling te voldoen..
Of ze moeten met de orders goede vooruitbetalingen krijgen..
Ze geven al aan een klein verlies te verwachten over 2015.
pi_153241567
Weer een nieuwe:
Wester Scheepvaart
Leendoel: Opstart onderneming
Bedrag: 80.000 euro
Rente: 7,0%
Looptijd: 60 maanden
Classificatie: 5s
Graydon rating: 0,02
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=10749
pi_153241669
quote:
14s.gif Op donderdag 4 juni 2015 10:25 schreef Horsemen het volgende:
Bedankt voor het delen van de informatie. Dit was inderdaad te verwachten maar wel fijn om te lezen dat we helemaal op de goede weg zitten met onze inschattingen van het risico :P
Ik vraag mij dan ook af of die "stapeling" van leningen waar we steeds meer naar toe gaan wel in ons voordeel is. Natuurlijk, fijn dat een bank er ook vertrouwen in heeft maar weegt dit op tegen de nadelen? Ik betwijfel het.
Dat raakt de kern van het crowdfund beleggen. Aan de ene kant, een hoger rendement dan de bank, soms 4%, soms wel 8,5%, waarbij de rente uiteraard oploopt naarmate de risico's toenemen.

De kunst is om juist die pareltjes er uit te halen waarbij de rente prettig is, en het risico toch nog goed te overzien.

Als je vertrouwen hebt in dit bedrijf, en die inschatting moet je zelf maken, dan zou het een pareltje kunnen zijn. Zekerheden spelen alleen bij faillissement, als ze hun doelstellingen waarmaken, of zelfs nog wat daaronder, dan hoeft terugbetaling geen probleem te zijn.
Pecunia non olet
pi_153241712
quote:
14s.gif Op donderdag 4 juni 2015 10:56 schreef Horsemen het volgende:
Weer een nieuwe:
Wester Scheepvaart
Leendoel: Opstart onderneming
Bedrag: 80.000 euro
Rente: 7,0%
Looptijd: 60 maanden
Classificatie: 5s
Graydon rating: 0,02
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=10749
Twijfel...... in principe aardig onderpand (boot), zekere opbrengsten en relatief beperkt bedrag, alleen 7% voor een starter is wel laag, ik doe klein bedrag denk ik
pi_153241821
quote:
7s.gif Op donderdag 4 juni 2015 10:28 schreef k_man het volgende:

[..]

Lijkt mij geen onaardige. Wel 5s, maar het bedrag is te overzien en de cijfers zijn verder niet onaantrekkelijk.
quote:
De financiering wordt gebruikt als werkkapitaal. Dat wil zeggen om relaties en potentiele partners in Duitsland te bezoeken, beurzen te bezoeken en ook om aan een internationale beurs in München (IFAT) deel te nemen
Eeehhnm, dat is dus geen werkkapitaal, maar opstartkosten (dus hoger risico)
pi_153241825
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2015 11:03 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Twijfel...... in principe aardig onderpand (boot), zekere opbrengsten en relatief beperkt bedrag, alleen 7% voor een starter is wel laag, ik doe klein bedrag denk ik
Hij schrijft “Ik bied een goed renderende transportonderneming met een ruime cash flow en een sterke vermogenspositie, want ik financier niet meer dan 50% van de waarde van het schip.”
Maar hij leent toch de volledige waarde van het schip en niet 50%? Of mis ik nu iets?
pi_153242041
Misschien ligt de taxatiewaarde hoger?

Ik vraag me ook af hoe 'hard' de garantie is op werk.
Pecunia non olet
pi_153242112
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 11:19 schreef obligataire het volgende:

dat zou kunnen. Ik lees dat hij zelf 10K inbrengt. Dus................. EV ongeveer 10% tenzij het schip een koopje is. Het schip van admiraal was duurder maar ik weet niet meer wat het tonnage was.
pi_153242132
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 11:19 schreef obligataire het volgende:

En de oude eigenaar "geeft" de boot dan weg voor de helft van de taxatiewaarde, denk het niet, toch
pi_153242220
Misschien is de verkoper familie......maar je zult gelijk hebben want als hij hem inderdaad spotgoedkoop heeft gekocht dan was het slim geweest om dat expliciet te vermelden. Toch extra zekerheid voor de investeerders.

Ik vind het risico hier erg beperkt, ik doe er wat in.
Pecunia non olet
pi_153242337
Het tonnage van Admiraal teruggezocht. was 1000 ton van de Iris die 115000 euro koste.

=676/1000 * 115000= 77740 dus volgens deze versimpelde JBF methode zou de prijs van 80000 euro goed zijn.
pi_153242464
Creditsafe zegt in dit geval niets. Onderneming is een maand geleden opgericht.

Als we de redenatie van admiraal doorvoeren is de sloopwaarde van het schip volgens dezelfde JBF methode ongeveer 0.7 * 70K= ongeveer 50K. (zou hij dit in het eigenvermogen gerekend hebben?)
pi_153242558
quote:
14s.gif Op donderdag 4 juni 2015 11:09 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Hij schrijft “Ik bied een goed renderende transportonderneming met een ruime cash flow en een sterke vermogenspositie, want ik financier niet meer dan 50% van de waarde van het schip.”
Maar hij leent toch de volledige waarde van het schip en niet 50%? Of mis ik nu iets?
waar lees je dit? Ik kan de zin niet vinden in de pitch.
pi_153242598
Ik pak hem ook wel mee.

Twijfel alleen of het wat meer wordt of dat ik wat ga delen tussen pocagi en wester
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_153242627
Ik lees nergens dat er hypotheek t.g.v. de investeerders wordt gevestigd. Voor de binnenvaart is er geen bank te vinden die een schip financiert zonder hypotheek. Ik zou niet weten waarom ik dat wel zou doen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')