abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_153160829

Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2014) werd in Nederland 63 miljoen euro gefinancierd via crowdfunding (een verdubbeling t.o.v. het jaar ervoor). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiėle instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen
Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL, vorm: leningen
KapitaalOpMaat (KOM), vanaf 25k eur, vorm: leningen
Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen
CrowdAboutNow (CAN), food, horeca, retail. Vorm: leningen
Kickstarter, daar is een ander topic voor
Horecacrowdfunding geeft leningen uit aan horeca van 30k tot 250k
OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc
Collin Crowdfund, leningen tussen de 50k en 2.5mil, met crowdfundcoach voor bedrijven
Doorgaan.nl, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen
The Dutch Deal, regionaal platform (Z-O Brabant)
Lendahand, investeer in opkomende economieėn met rentepercentages tussen 3-4%

Val niet buiten de boot!
Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom) en collincrowdfund (ccf) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo:
Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" naar subscribe apenstaart cfmailserver punt nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" naar unsubscribe@cfmailserver.nl . Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.

Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Mislukte projecten:
SPOILER
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
జ్ఞ‌ా
  maandag 1 juni 2015 @ 17:55:40 #2
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_153161683
gaat wel erg hard zo :D.
Leernaamachine GvE al vol..
4% is toch geen rendement meer!!
Deze hadden we moeten boycotten..
Want dit zet de deur open naar nog lagere percentages ;(
pi_153162604
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2015 17:55 schreef Gijsbertus het volgende:
gaat wel erg hard zo :D.
Leernaamachine GvE al vol..
4% is toch geen rendement meer!!
Deze hadden we moeten boycotten..
Want dit zet de deur open naar nog lagere percentages ;(
Er zullen mensen zijn geweest die haar een hoog gunfactor geven. En 4% is altijd meer dan wat de bank geeft tegen bijna dezelfde zekerheid
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_153163322
4% terwijl al het risico op haar vriend ligt? "De aanvraag is beoordeeld alleen op het inkomen van de partner van mevrouw Fluit. Beiden zullen als hoofdelijk schuldenaar mee tekenen op de aanvraag." Als dat verkeerd loopt is bij beiden niet veel te halen vrees ik. Gunfactor okay maar ik vind het niet erg dat ik deze te laat zie.
pi_153163724
Ik zie dat er vandaag bij Lendico ook een aantal zijn bijgekomen. Eens even neuzen.
pi_153165671
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2015 18:52 schreef Dwarsindeweg het volgende:
4% terwijl al het risico op haar vriend ligt? "De aanvraag is beoordeeld alleen op het inkomen van de partner van mevrouw Fluit. Beiden zullen als hoofdelijk schuldenaar mee tekenen op de aanvraag." Als dat verkeerd loopt is bij beiden niet veel te halen vrees ik. Gunfactor okay maar ik vind het niet erg dat ik deze te laat zie.
Ook leuk als ze uit elkaar gaan.. Krijg je een heel circus.
pi_153167033
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2015 19:58 schreef brulaap112 het volgende:

[..]

Ook leuk als ze uit elkaar gaan.. Krijg je een heel circus.
Hoofdelijk aansprakelijk dus ze zijn beide voor het gehele bedrag aansprakelijk.
pi_153168491
Hele week amper nieuwe inschrijvingen, vandaag 6 :+.
జ్ఞ‌ా
pi_153168500
Hebben nieuwe mensen het forum gevonden?
జ్ఞ‌ా
pi_153170277
Iemand geļnvesteerd in het Elvis huis destijds?

http://www.omroepbrabant.(...)+beslag+genomen.aspx
pi_153170669
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2015 21:34 schreef peter070 het volgende:
Iemand geļnvesteerd in het Elvis huis destijds?

http://www.omroepbrabant.(...)+beslag+genomen.aspx
Elvis has just left the building
  maandag 1 juni 2015 @ 22:35:05 #12
444461 mo.money
mo.money, less problems
pi_153172764
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2015 21:45 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

Elvis has just left the building
_O-

Vond het al een weird mannetje. Hoorde hem op Radio 538 voorbij komen.

Vind nog wel lastig mooie projecten vinden. Ik heb liever kortere looptijden.En bijna al die projecten zijn al vol voordat ik eens rustig heb kunnen nadenken/lezen enzo. Heb er nu in 1 meegedaan, maar die gaat weer langzaam :(
geld is nooit te zwaar in je zakken
pi_153173848
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2015 19:04 schreef crowdiefunder het volgende:
Ik zie dat er vandaag bij Lendico ook een aantal zijn bijgekomen. Eens even neuzen.
ik zie weinig info bij lendico, ook al ik ben ingelogd. Je kon toch de bkr-score zien? Ik zie nu niet eens het verhaaltje van de aanvrager (wel de 'harde cijfers' over leeftijd, inkomen e.d.).
pi_153173892
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2015 23:05 schreef Camogli het volgende:

[..]

ik zie weinig info bij lendico, ook al ik ben ingelogd. Je kon toch de bkr-score zien? Ik zie nu niet eens het verhaaltje van de aanvrager (wel de 'harde cijfers' over leeftijd, inkomen e.d.).
Ik zie ook helemaal niets meer, voorheen was er inderdaad nog een verhaaltje. Lijkt er een beetje op dat de site stuk is.
  maandag 1 juni 2015 @ 23:27:04 #15
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_153174663
Nietszeggend project dus. Net als die bruiloft. En toch wordt er flink geld in gepompt. Merkwaardig.
pi_153174854
Lendico is echt een no-go
  maandag 1 juni 2015 @ 23:36:44 #17
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_153174969
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2015 23:33 schreef Camogli het volgende:
Lendico is echt een no-go
Is ook een ramp met terugbetalingen. Nooit op de dag dat het gepland staat. Minstens een week later.
pi_153175079
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2015 23:36 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Is ook een ramp met terugbetalingen. Nooit op de dag dat het gepland staat. Minstens een week later.
ik heb er nog geen euro inzitten en dat blijft zo. Dan liever Bondora.
pi_153175873
ben al een dag bezig om deze fora te lezen, zie bijna door de bomen het bos niet meer,
Heb wel een antwoord waarom dat wazige project van Dhr. Prins weg was uit GVE,
heb nooit een goed gevoel daarbij gehad, zeggen dat je eigen vermogen 1.2M was en uitgelachen worden bij de bank als je 140K wilt lenen, ook dat ene regeltje dat je 18k mee neemt voor de eerste 10 maanden je betalingen,
kan ook niet begrijpen dat er mensen zijn die daar in trappen, maar ze waren er wel dus
Voor wat er nu aan projecten open staat op GVE, het andere waar je nog op kunt inschrijven is natuurlijk ook een lachertje, DiMarco. Hij denkt dus dat hij meteen de hele omzet van zijn concurent om de hoek kan binnen halen door te adverteren, en meteen maar 41K meenemen als aanloopkosten, dat ziet er uit als geldverspilling voor mij
Wat de andere forums betreft die jullie noemen, daar moet ik me maar eens in gaan verdiepen, die ken ik verder nog niet
pi_153177629
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 00:19 schreef dick1201 het volgende:
ben al een dag bezig om deze fora te lezen, zie bijna door de bomen het bos niet meer,
heb nooit een goed gevoel daarbij gehad, zeggen dat je eigen vermogen 1.2M was en uitgelachen worden bij de bank als je 140K wilt lenen, ook dat ene regeltje dat je 18k mee neemt voor de eerste 10 maanden je betalingen,
kan ook niet begrijpen dat er mensen zijn die daar in trappen, maar ze waren er wel dus
Voor wat er nu aan projecten open staat op GVE, het andere waar je nog op kunt inschrijven is natuurlijk ook een lachertje, DiMarco. Hij denkt dus dat hij meteen de hele omzet van zijn concurent om de hoek kan binnen halen door te adverteren, en meteen maar 41K meenemen als aanloopkosten, dat ziet er uit als geldverspilling voor mij
Wat de andere forums betreft die jullie noemen, daar moet ik me maar eens in gaan verdiepen, die ken ik verder nog niet
Welkom!
Heb je op dit moment al investeringen in crowdfunding gedaan of ben je je nog aan het oriėnteren?
pi_153177871
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2015 23:36 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Is lendico de ramp of de lener? Ik heb er nu 650 inzitten in 4 projecten. Eens zien hoe het loopt, wil met alle platformen een beetje ervaring opdoen :)
pi_153178181
ik ben me nog aan het oriėnteren, nu aan het kijken wat de ervaringen van anderen zijn
pi_153178187
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 00:19 schreef dick1201 het volgende:
Welkom! Kan me voorstellen dat de vele CF Platformen een starter in verwarring brengen. De meeste van ons investeren voornamelijk via Geld voor Elkaar (GVE), Kapitaal op Maat (KOM) , Collin CF en als laatste voor het goede gevoel op Lendahand. Dit zijn volgens ons de meest betrouwbare platformen. Verder moet je je realiseren dat goede projecten over het algemeen snel volgeschreven zijn. De mindere/slechte zijn langer open en dus op de voorgrond zichtbaar. Als je dus op een willekeurig moment de site van een platform opent is de kans groot dat je alleen de mindere projecten ziet. De aantrekkelijke zijn dan namelijk al vol.
Veel succes met orienteren.
pi_153178245
ik kijk al regelmatig op GVE, en dat de goede waar ik enig gevoel van betrouwbaarheid bij heb inderdaad al heel snel vol zitten, en dat de onbetrouwbare er wel heel erg lang over doen.
Ook lijkt het nu op dit moment wel dat het aanbod van projecten laag is waardoor er bij de fora dingen voorbij komen die net niet aan de voorwaarden voldoen omdat zij nu eenmaal ook geld moeten binnen halen en bij een krappere markt er meer aan zullen doen om zo veel mogelijk projecten te plaatsen om aan hun eigen geldbehoeften te voldoen
pi_153179066
Toch zegt de duur van de inschrijving niet altijd alles over de betrouwbaarheid van de projecten.

GvE is al jaren actief, heeft een goede reputatie opgebouwd en daardoor veel investeerders. Ze zitten als het ware in een flow, bijna alles wat ze brengen loopt vol, vaak snel en soms wat langzamer, maar uiteindelijk komen de meesten vol. Zelfs projecten waar de mensen hier grote bedenkingen bij hebben zoals de Dutch Dragons.

Andere platforms zoals Kapitaal op Maat hebben nog minder bekendheid terwijl ze er toch ook wel goede projecten bij hebben zitten. Die lopen minder snel vol dan een vergelijkbaar project op GvE. Onbewust denk je dan misschien dat er wat mee mis is, maar dat hoeft niet zo te zijn.........

[ Bericht 3% gewijzigd door obligataire op 02-06-2015 10:02:27 ]
Pecunia non olet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')