Etappe 21: Torino - Milano, 178 kmDat was 'm dan, de Giro van 2015. Ik denk dat we naar een hele mooie ronde hebben zitten kijken. We hebben haast iedere dag wel wat spektakel gehad en iedere dag wel een onverwachte wending. Neem nou rit 20, Contador die ineens iedereen moet laten gaan. Hij wint uiteindelijk de Giro met gemak, maar zo overtuigend zag het er vaak niet uit. Als hij ook de Tour wil winnen mag er nog wel een tandje bij. Het was ook weer een Giro van de verrassingen, wat dacht je van Landa. Leek altijd wel een prima klimmer, maar dan eentje die in één etappe kon pieken om daarna in de bus binnen te komen. Nu ineens ontzettend stabiel, drie weken achter elkaar zo'n beetje de beste klimmer. Aru ook nog eens, leek in de tweede week het helemaal kwijt te zijn, maar komt er dan in de derde week ineens door. Ik weet niet bij welke versie van het nieuwe wielrennen we nu zijn aangekomen, maar het is wel een mooie versie. We hebben prachtige etappes gezien, die ik in ieder geval niet snel ga vergeten. We hebben gelachen, we hebben genoten. Ook altijd fijn als een landgenoot het goed doet, mooi om Kruijswijk na jaren van ellende ineens weer zo goed te zien koersen. Eigenlijk net zo lachwekkend als Landa, maar dat mag de pret niet drukken. De koers was mooi, laten we dat vooral koesteren. We gaan deze ronde afsluiten met een traditie die weer in ere hersteld gaat worden, eindigen in Milaan.
![tappa_dettagli_tecnici_planimetria_21.jpg?v=20150423125849]()
![tappa_dettagli_tecnici_altimetria_21.jpg?v=20150415150604]()
De laatste etappe vertrekt in Turijn, een stad die tijdens de 20e etappe al gepasseerd werd. Toen reden de renners wel door een buitenwerk, nu gaan ze midden in het centrum starten, bij de Piazza Solferino. Turijn is een stad met bijna 900.000 inwoners en is na Milaan de grootste stad van Noord-Italië. Een stad met een enorm rijke geschiedenis in de Giro, het wordt de 45e keer dat hier een rit vertrekt. In 2011 startte de ronde hier met een ploegentijdrit, vanwege de Unificatie van Italië 150 jaar daarvoor. Ritten die in Torino vertrekken kennen hele verschillende winnaars. Je kan hier alle kanten op, voor je het weet zit je in de bergen en als je de andere kant op gaat kom je ineens op de Povlakte terecht. Vandaag gaan we naar Milaan, over de Povlakte. Een typische rit wel, kwam ook in 2000 en 1994 voor bijvoorbeeld. Turijn is ook vaak een aankomstplaats geweest, bekende winnaars hier zijn Ivan Basso en Giuseppe Saronni. Met Wout Wagtmans staat er zelfs een Nederlander op de erelijst, hij won in de Giro van 1954 de 13e etappe van Genua naar Turijn. Er komen ook heel wat bekende wielrenners uit Turijn, wat te denken van Italo Zilioli en die grapjas van een Dario Frigo. Turijn was natuurlijk ook de stad van de Olympische Winterspelen van 2006 en bovendien een hele muzikale stad. De geboortestad van Ludovico Einaudi en veel belangrijker, de geboortestad van Gigi d'Agostino!
![torino1.jpg]()
Tijdens zo'n slotetappe gaat er natuurlijk helemaal niets gebeuren. Contador drinkt wat glaasjes champagne, Oleg Tinkov laat z'n broek zakken, de hele ploeg van Tinkoff-Saxo gaat naast elkaar rijden voor wat foto's en dat was het dan wel. Eigenlijk mogen ze dat gedeelte met de ploeg wel schrappen, aan zijn ploeg heeft Contador niet zo gek veel gehad. Kreuziger durft niet meer zo goed na zijn eerdere aanvaringen, Basso is een paar jaar geleden al gestopt met koersen en van Rogers mag je niet meer verwachten. In de Tour mag het toch allemaal wel een beetje beter wil hij voor de dubbel gaan. Via Vercelli rijden de renners richting Novara, waar de eerste tussensprint van de dag is. Kan nog wel interessant worden, want de strijd voor de puntentrui is nog lang niet beslist. Gaat nog tussen Nizzolo, Modolo en Viviani. Na 86 kilometer komen de renners uit in Novara en zijn ze al bijna in Milaan. Novara is een stad met 100.000 inwoners, nog steeds in de regio Piemonte, waar een grote wielrenner vandaan komt. Het is de geboorteplaats van Giuseppe Saronni, die tussen 1977 en 1990 prof was. In die tijd kreeg hij het voor elkaar om twee keer de Giro te winnen en in totaal 26 etappes. Daarnaast won hij ook nog twee etappes in de Vuelta en werd hij wereldkampioen. Behaalde in totaal bijna 200 overwinningen, best een aardig rennertje.
![bg11.JPG]()
Voorbij Novara zijn we al bijna in Milaan. Voor Milaan krijgen we eerst nog de bevoorrading in Magenta. Het gaat eigenlijk rechtdoor richting Milaan, geen ernstige obstakels. Na ongeveer 140 kilometer betreden de renners voor het eerst Milaan en komen ze op een lokaal circuit terecht. Hier zal de koers dan wel een klein beetje beginnen, hoewel het nooit echt een spectaculaire koers zal worden. Als de renners voor het eerste de streep passeren moeten er nog zeven rondjes van 5,4 kilometer worden afgelegd. Bij de vierde passage van de streep is er nog een tussensprint. Het rondje is volledig vlak, maar kent wel de nodige bochten. Acht flinke bochten en dan nog vier wat simpelere. De wegen zijn wel breed en zien er goed uit, maar een paar van die bochten in zo'n finale is altijd lastig. De laatste bocht voor de streep zit op 900 meter, daarna is het rechtdoor richting de meet. Het rondje brengt ons langs het velodrome van Milaan, Vigorelli.
![kYR40Ii.png]()
Milaan is een stad met 1.300.000 inwoners in Piemonte. De Giro kwam hier vroeger standaard aan, daarom is dit de 85e keer dat hier een rit eindigt. De laatste jaren zijn er wat uitstapjes geweest en is Milaan overgeslagen. Vorig jaar bijvoorbeeld nog, toen eindigde de Giro in Trieste. In 2013 eindigde de Giro dan weer in Brescia. Voor het eerst sinds 2012 is er weer een einde in Milaan. In 2012 was de afsluitende rit een tijdrit, die gewonnen werd door Marco Pinotti. Ook in 2011 was er een tijdrit, die werd gewonnen door David Millar. We moeten heel wat jaren terug voor we bij de laatste afsluitende rit in lijn uitkomen die eindigde in Milaan. 2007 was dat, de laatste etappe van die ronde werd gewonnen door Maximiliano Richeze. Het is dus een hele tijd geleden dat er nog eens een massasprint was in de straten van Milaan. In 2009 was er nog een, een massasprint die gewonnen werd door Mark Cavendish, maar dat was halverwege de ronde. De jaren daarvoor kwam een einde in Milaan toch wat vaker voor, zo heeft Petacchi twee jaar achter elkaar gewonnen in Milaan, in 2004 en 2005. Ook Mario Cipollini heeft natuurlijk gewonnen in Milaan en zo kan je nog wel 60 namen noemen. We eindigen nu weer eens in Milaan omdat er een belangrijk evenement is in de stad. Expo 2015, de universele wereldtentoonstelling. Vindt net buiten Milaan plaats, in de stadjes Rho en Pero. Het gekozen thema voor de Wereldtentoonstelling Milaan 2015 is Voedsel voor de planeet, energie voor het leven. Dit omvat technologie, innovatie, cultuur, tradities en creativiteit en hoe deze elementen zich verhouden tot eten en diëten. Met de groetjes van Wikipedia.
![EXPO_2015_-_Milano_-_Piazza_Castello,_Expo_Gate.JPG]()
De afsluitende rit zal waarschijnlijk afgewerkt worden zonder slecht weer. Er is een kleine kans op regen, maar het zal waarschijnlijk droog blijven. Graadje of 24, niks mis mee. Deze Giro hebben de renners eigenlijk best wel geluk gehad met het weer. Een paar slechte dagen, maar als we het vergelijken met voorgaande jaren was het weer echt bizar goed. Geen enkele rit gemist door mist en regen, geen ritten geschrapt door sneeuw. Ongekend eigenlijk. De tactiek om enkele hoge bergen niet te beklimmen heeft wel geholpen, de koers is er in ieder geval niet minder spectaculair van geworden. Om 12:30 stappen de renners voor het laatst op hun fiets, tussen 16:57 en 17:27 worden ze voor de achtste en laatste keer aan de streep verwacht. Er zal deze etappe natuurlijk niet veel gebeuren, dus je kan prima eerst naar de Ronde van België kijken. Niks aan het handje.
Dit wordt natuurlijk een massasprint. Hoef je verder niet echt woorden aan te verspillen. De strijd voor de rode trui is nog wel een interessante. De strijd zal gaan tussen Modolo, Nizzolo en Viviani. Nizzolo is in het voordeel, hij heeft 159 punten. Modolo 142 en Viviani 132. Als Nizzolo weer netjes tweede wordt heeft hij die trui binnen, maar die jongen weet wel vaker dingen te verprutsen, dus de trui kan ook zomaar nog naar Modolo gaan. De strijd bij de tussensprints kan nog wel interessant worden, maar verder is dit natuurlijk een excuusetappe.
1. Hofland. Een grote ronde zonder een overwinning voor een Nederlander, dat kan natuurlijk niet. Hofgod gaat iedereen op 25 lengtes sprinten. Nicky van der Lijke zet hem perfect af, helemaal geweldig.
2. Modolo. Van de overgebleven sprinters lijkt hij de beste, vooral omdat hij de beste trein heeft. Als hij weer zo goed wordt afgezet zal het niet echt een spannende sprint worden, daarom maar hopen dat zijn trein een keer ontspoord.
3. Nizzolo. Weer een grote ronde zonder overwinningen.

4. Mezgec. Eigenlijk ook best een pover rondje. Won vorig jaar wel de slotrit, maar dat zie ik nu niet zo snel gebeuren. Lijkt de benen van vorig jaar toch wel te missen.
5. Viviani. Eigenlijk ook niet echt meer gezien na zijn ritoverwinning. Misschien dat hij het nog een keer kan, maar andere jongens lijken sneller.