Naar mijn weten zijn al die verwijzingen uit liedjes gehaald, of worden dat soort liedjes niet meer gezongen.quote:Op zondag 31 mei 2015 10:45 schreef Igen het volgende:
[..]
Nou, ik heb toch ook als tiener al wel afgevraagd of het niet een beetje dubieus is om "want al ben ik zwart als roet, ik meen het wel goed" te zingen.
Maar het enige wat ik altijd had verwacht is dat het liedje misschien eens aangepast zou worden.
Komt omdat je zo jong bentquote:Op zondag 31 mei 2015 10:46 schreef 2Happy4U het volgende:
[..]
Dat heb ik serieus nog nooit eerder gehoord
Indringers nog welquote:Op zondag 31 mei 2015 10:37 schreef ccs het volgende:
[..]
Dat is dan jammer voor die mensen. Het plezier wat de Nederlandse jeugd aan dit feest beleefd is mij meer waard dan een stel indringers die het als kwetsend ervaart.
Net zoals dat ZP (in ieder geval op bepaalde plaatsen) met een overdreven Surinaams accent sprak. In mijn omgeving in ieder geval wel.quote:Op zondag 31 mei 2015 10:45 schreef Igen het volgende:
[..]
Nou, ik heb toch ook als tiener al wel afgevraagd of het niet een beetje dubieus is om "want al ben ik zwart als roet, ik meen het wel goed" te zingen.
Maar het enige wat ik altijd had verwacht is dat het liedje misschien eens aangepast zou worden.
Gaat er om dat dit een multicultureel land is. Dat is dus ook de Nederlandse cultuur, wat veel mensen vergeten.quote:Op zondag 31 mei 2015 10:49 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Indringers nog wel![]()
En dat de jeugd met ZP in andere vorm of misschien zelfs zonder ZP minder plezier aan het feest zou beleven weet je helemaal niet. Dat die conclusie bij voorbaat wordt gesteld lijkt me eerder een kwestie van tunnelvisie.
Van mijn hoeft ZP niet per se te worden veranderd en als het verandert, moet dit in ieder geval niet gedaan worden puur omdat een kleine groep aan het dwingen is. Maar al die onzinnige argumenten die de voorstanders vaak aandragen zijn ook behoorlijk vermoeiend. Maar goed, de conclusie dat ZP automatisch gelijk staat aan racisme is even vermoeiend dus tsja... wat moet je met zo'n discussie...
quote:Op zondag 31 mei 2015 10:49 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Indringers nog wel![]()
En dat de jeugd met ZP in andere vorm of misschien zelfs zonder ZP minder plezier aan het feest zou beleven weet je helemaal niet. Dat die conclusie bij voorbaat wordt gesteld lijkt me eerder een kwestie van tunnelvisie.
Van mijn hoeft ZP niet per se te worden veranderd en als het verandert, moet dit in ieder geval niet gedaan worden puur omdat een kleine groep aan het dwingen is. Maar al die onzinnige argumenten die de voorstanders vaak aandragen zijn ook behoorlijk vermoeiend. Maar goed, de conclusie dat ZP automatisch gelijk staat aan racisme is even vermoeiend dus tsja... wat moet je met zo'n discussie...
Bron: http://www.volkskrant.nl/(...)ebat-mengt~a3531811/quote:Zijn er ook cijfers? Wel uit de hoofdstad. Uit onderzoek van de gemeente Amsterdam is in elk geval bekend hoe de gemiddelde Amsterdammer over Zwarte Piet denkt. Het onderzoek uit 2012 was zeer 'representatief', zo blijkt uit de verantwoording: 'We legden Amsterdammers de vraag voor of ze zich door Zwarte Piet gediscrimineerd voelen. Aan het onderzoek deden mensen met een verschillende achtergrond mee, die in te delen is in vier groepen, te weten: donker gekleurd (bestaande uit 140 Surinamers, 71 Antillianen en 86 Ghanezen), niet-westers (bestaande uit 59 Turken, 86 Marokkanen, 71 mensen met een overig niet-westerse achtergrond), westers (waaronder 110 Europeanen, 75 mensen uit Engels sprekende landen) en autochtonen (636 Nederlanders).'
De conclusie: 'Over Zwarte Piet wordt verschillend gedacht.' Ruim een kwart van de Surinaamse Amsterdammers voelde zich gediscrimineerd, zo bleek. Onder Ghanezen was dat slechts 14 procent. 'Autochtone Amsterdammers voelen zich niet gediscrimineerd en ook Amsterdammers met een Turkse en Marokkaanse achtergrond ervaren dat niet.'
Er waren natuurlijk al vormen van Zwarte Piet voordat Schenkman bestond.quote:Op zondag 31 mei 2015 10:51 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Net zoals dat ZP (in ieder geval op bepaalde plaatsen) met een overdreven Surinaams accent sprak. In mijn omgeving in ieder geval wel.
En wanneer je ook kijkt naar de eerste tekeningen van Schenkman is dit nu niet bepaald iets wat het gevolg is van de schoorsteen.
Dat jij de associatie nooit hebt gelegd wil natuurlijk niet zeggen dat het uiterlijk wel degelijk er op is gebaseerd... Of denk jij dat men ook kroes/krullend haar krijgt door het klimmen door de schoorsteen?quote:Op zondag 31 mei 2015 10:43 schreef roosjeroosje1988 het volgende:
Zwarte piet is zwart door het roet van de schoorsteen. Ik ben al van kleins af aan zwarte piet fan en heb zwarte piet letterlijk nóóit geassocieerd met racisme en mensen met een donkere huidskleur en was dan ook compleet verbaasd toen die discussie een aantal jaren geleden ineens begon.
Wat probeer je nu te zeggen en wat heeft deze quote van jou te maken met mijn post?quote:Op zondag 31 mei 2015 10:52 schreef ccs het volgende:
[..]
[..]
Bron: http://www.volkskrant.nl/(...)ebat-mengt~a3531811/
Jij hebt natuurlijk helemaal niks tegen niggerloversquote:Op zondag 31 mei 2015 10:40 schreef ccs het volgende:
[..]
Als hij een Redneck is dan ben jij een nigger(lover).
Wat niet wegneemt dat de variant zoals we die nu kennen en gebruiken (krullend haar, rode lippen, zwarte huidskleur) wel degelijk sterk geïnspireerd lijkt te zijn op de neger en later negerkarikatuur.quote:Op zondag 31 mei 2015 10:53 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Er waren natuurlijk al vormen van Zwarte Piet voordat Schenkman bestond.
quote:Op zondag 31 mei 2015 10:57 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Wat niet wegneemt dat de variant zoals we die nu kennen en gebruiken (krullend haar, rode lippen, zwarte huidskleur) wel degelijk sterk geïnspireerd lijkt te zijn op de neger en later negerkarikatuur.
quote:Arnold-Jan Scheers, journalist en maker van een documentaire over 'de waarheid achter Sinterklaas', schreef eerder dat Zwarte Piet 'geen Afro, geen creool, geen negerpage, geen etnisch equatoriale Afrikaan, geen Moor en geen slaaf of zelfs geen knecht van Sinterklaas' is. De roetvermomming is volgens hem veel ouder, en Zwarte Piet een hybride wezen.
Dat zijn vergelijkingen van niets. Wij hebben een kolonialistisch verleden.quote:Op zondag 31 mei 2015 10:39 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Als we niks meer kunnen doen waardoor mensen claimen zich gekwetst te worden, kunnen we alleen allemaal stil in ons huisje gaan zitten en zachtjes ademen. Dat lijkt mij geen optie.
Ik heb gelezen over mensen die zich gekwetst voelen door afbeeldingen van granaatappels. Moeten we dan granaatappels afschaffen?
Het kan zijn dat ik me gekwetst voel dat jij me een racist vindt. Moet jij dan maar je mond houden?
Probleem is dat hij hierbij voor het gemak maar even niet spreekt over ZP in huidige vorm, maar over 'roetvermomming'.quote:
Dat klopt, maar daardoor vind ik Schenkman en zijn ideeën niet zo enorm relevant.quote:Op zondag 31 mei 2015 10:57 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Wat niet wegneemt dat de variant zoals we die nu kennen en gebruiken (krullend haar, rode lippen, zwarte huidskleur) wel degelijk sterk geïnspireerd lijkt te zijn op de neger en later negerkarikatuur.
Dus?quote:Op zondag 31 mei 2015 11:04 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Dat zijn vergelijkingen van niets. Wij hebben een kolonialistisch verleden.
Mogen andere, niet ex-kolonisatoren, niet ex-slavenhandelaren, wel Sinterklaas met Zwarte Piet vieren?quote:Op zondag 31 mei 2015 11:04 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Waarom negeer je mijn eerdere opmerking?quote:Op zondag 31 mei 2015 11:04 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Jezus, ik negeer niets. Ik zit niet de hele dag te FOK!ken.quote:Op zondag 31 mei 2015 11:29 schreef 2Happy4U het volgende:
[..]
Waarom negeer je mijn eerdere opmerking?
Merk wel dat je de meer doordachte reacties uit de weg gaat.quote:Op zondag 31 mei 2015 11:50 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Jezus, ik negeer niets. Ik zit niet de hele dag te FOK!ken.
Jij was de enige die verder op me reageerde, naast kaneelstokje. Je vergelijking sloeg helemaal nergens op. Zijn roodharigen vroeger slaven geweest van andersharigen? De vergelijking gaat gewoon mank.quote:Op zondag 31 mei 2015 11:54 schreef 2Happy4U het volgende:
[..]
Merk wel dat je de meer doordachte reacties uit de weg gaat.
Van de Romeinen ja.quote:Op zondag 31 mei 2015 11:58 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Jij was de enige die verder op me reageerde, naast kaneelstokje. Je vergelijking sloeg helemaal nergens op. Zijn roodharigen vroeger slaven geweest van andersharigen? De vergelijking gaat gewoon mank.
Heel erg "doordacht" inderdaad.
De enige zp troll hier ben jij met je gezeur, vage vergelijkingen en selectieve verontwaardiging.quote:
Kom op nou, wees toch eens even eerlijk.quote:Op zondag 31 mei 2015 12:46 schreef Red_85 het volgende:
[..]
De enige zp troll hier ben jij met je gezeur, vage vergelijkingen en selectieve verontwaardiging.
En dan iemand anders aanspreken op zijn 'domme' posts...quote:Op zaterdag 30 mei 2015 15:35 schreef Red_85 het volgende:
Ah, de eeuwig selectief verongelijkte policorcalimero's willen ook weer wat zeggen.
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |