abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_153081924

quote:
Blatter herkozen als voorzitter van FIFA na terugtrekken prins Ali

Sepp Blatter is vrijdag herkozen als FIFA-voorzitter op het congres van de wereldvoetbalbond in Zürich. De 79-jarige Zwitser versloeg zijn enige tegenstrever prins Ali Bin Al-Hussein bij een stemming van de 209 leden van de FIFA. Blatter kreeg na de eerste stemronde 133 stemmen, tegenover 73 voor prins Ali. Eigenlijk was er daarna een tweede stemronde nodig, maar prins Ali besloot zich terug te trekken.

Blatter is al voorzitter van de bond sinds 1998 en begint aan zijn vijfde termijn van vier jaar. "Ik wil prins Ali bedanken", aldus Blatter in zijn overwinningsspeech. Een staande ovatie viel hem ten deel. "Hij was een uitdager die een zeer goed resultaat heeft behaald. Hij had ook kunnen zeggen: kom op, we doen een tweede ronde."

Blatter zei zijn hoge leeftijd (79) geen probleem te vinden. "Er zijn mensen van 50 jaar die er oud uit zien.Ik ga niets veranderen aan het WK, daarvoor is dat toernooi te belangrijk", kondigde Blatter verder aan. Hij pleitte voor een betere vertegenwoordiging van continenten in de FIFA-commissies.

Teleurstelling
De herverkiezing van Blatter betekent een teleurstelling voor de Europese bond UEFA, waarvan de leden bijna allemaal achter prins Ali stonden. Blatter lag bij veel Europese landen onder vuur vanwege diverse corruptieschandalen waarmee de FIFA te maken heeft gehad onder zijn leiding.

Volgens de FBI hebben negen FIFA-leden zich sinds de jaren negentig voor meer dan 145 miljoen euro verrijkt. Zeven van hen werden woensdag op last van de Amerikaanse geheime dienst gearresteerd. Tegelijkertijd startte de Zwitserse justitie een onderzoek naar de toewijzing van de komende WK's.

Blatter kon bij de geheime stemming zeer waarschijnlijk wel rekenen op steun uit Afrika en bijna heel Azië, samen al goed waren voor ruim 90 van de 209 stemmen.
quote:
Crisisoverleg bij FIFA na schandaal - Platini wilde Blatter weg hebben

FIFA-baas Sepp Blatter heeft vanmiddag op het hoofdkantoor in Zürich een spoedoverleg gehouden om te praten over het grootschalige corruptieschandaal bij de wereldvoetbalbond. Hij sprak daar met de voorzitters van zes continentale bonden, zo meldt persbureau Reuters. Ook de voorzitter van de Europese voetbalbond UEFA, Michel Platini, was daarbij aanwezig. Voorafgaand aan de ontmoeting riep Platini Blatter op om zijn functie neer te leggen.

Over de inhoud van het overleg wilde een woordvoerder tegenover Reuters niets kwijt, afgezien van dat er over "de huidige situatie" wordt gesproken. Het komt zelden voor dat de FIFA een spoedoverleg organiseert. Tegelijkertijd is ook de top van de Europese voetbalbond UEFA bijeen.

Naast de twee mannen - Jeffrey Webb van de CONCACAF (Noord- en Midden-Amerika) en Eugenio Figueredo van de Zuid-Amerikaanse bond - werden nog zeven medewerkers van de bond opgepakt. Dat schandaal kwam voor Blatter op een slecht moment, aangezien morgen op het FIFA-congres een gooi wil doen naar een nieuwe termijn als FIFA-voorzitter.

Ook UEFA in conclaaf
Ook op de burelen van de UEFA werd vanmiddag druk overlegd. De leiders van de 53 Europese voetbalbonden waren daar sinds 12.30 uur in gesprek over een gezamenlijke strategie tijdens het congres. Zojuist werd bekend dat de Europese bond de verkiezingen bij de FIFA niet zal boycotten, zoals eerder op de dag even ter sprake kwam.

Bart Hinke
Van Praag: geen boycot UEFA, wel grote meerderheid van Europese landen voor prins Ali morgen bij verkiezing FIFA-president. #fifa #uefa 1 uur geleden

De bond zou dat dreigmiddel overwegen om de verkiezingen te vertragen. De UEFA wil dat de FIFA nog een half jaar wacht voordat de volgende voorzitter wordt gekozen. Sommige landelijke bonden binnen de UEFA zouden wel weer direct willen stemmen. De Nederlandse UEFA is daar een van, zo liet directeur Bert van Oostveen vanmiddag weten.

Stemmen op de concurrent
Wel zullen veel van de Europese bonden stemmen op Blatters concurrent tijdens de verkiezingen, prins Ali Bin Al-Hussein. Dat is de enige overgebleven kandidaat, nadat Luis Figo en de Nederlandse Michael van Praag zich eerder deze maand terugtrokken uit de strijd. De verwachting was tot gisteren dat prins Ali weinig kans maakte.

Inmiddels denkt de prins veel meer stemmen te kunnen verzamelen, stelt van Oostveen. Op de Aziatische bonden hoeft hij waarschijnlijk niet te rekenen: die lieten eerder vandaag weten dat ze nog altijd Blatter steunen, ook al zijn ze "teleurgesteld en verdrietig" over het schandaal van gisteren.

Bart Hinke
Van Oostveen: prins Ali zegt veel stemmen te kunnen halen, 'aantal komt in de buurt van benodigde 105', liet Jordaanse prins doorschemeren.

Platini vroeg Blatter ontslag te nemen
Tijdens een persconferentie na de UEFA-bijeenkomst stond UEFA-voorzitter Michel Platini de pers te woord. Hij sprak onder meer over de aanstaande verkiezingen voor het presidentschap van de FIFA. Platini riep op alle bonden wereldwijd op om te stemmen voor de Jordaanse prins Ali: "Een zeer, zeer grote meerderheid van de bonden zal stemmen voor Prins Ali. De mensen hebben er genoeg van."

Verder beschreef Platini een ontmoeting die hij gisterenochtend had met Blatter, waarin hij hem direct vroeg op te stappen. "Ik zei tegen hem: Sepp, we zijn samen begonnen om de FIFA beter te maken. Nu vraag ik je ontslag te nemen, zo kan het niet langer."

Sinds 1998 aan de macht
De druk op Sepp Blatter is sinds gisterochtend flink toegenomen, als gevolg van het onderzoek van de Amerikaanse FBI en de Zwitserse justitie. De gearresteerde FIFA-officials zouden zich, samen met nog vijf anderen, volgens de FBI voor zo'n 145 miljoen euro hebben verrijkt. Tegelijkertijd maakte de Zwitserse justitie een onderzoek bekend naar de toewijzing van de WK's van 2018 en 2022. Sepp Blatter behoort momenteel niet tot de verdachten in het onderzoek. Hij is al sinds 1998 voorzitter van de wereldvoetbalbond.
quote:
Blatter viert zege: we gaan verder

Sepp Blatter heeft, nadat bekend werd dat hij ook de komende vier jaar voorzitter van de FIFA is, een overwinningsspeech gegeven. De 79-jarige Zwitser werd herkozen, omdat uitdager prins Ali bin Al-Hussein zich terugtrok ondanks dat hij er een tweede stemronde had uitgesleept.

"Prins Ali heeft een heel goed resultaat gehaald. Hij had makkelijk kunnen zeggen, laten we verder gaan. Misschien had ik meer stemmen gehaald. Ik bedank u dat u mij geaccepteerd heeft. De komende vier jaar heb ik het commando over de de boot FIFA", vertelde Blatter, die naar eigen zeggen aan zijn laatste termijn gaat beginnen.

Blatter kreeg in de eerste ronde 133 stemmen. Prins Ali moest het doen met 73 stemmen. Drie stemmen werden ongeldig verklaard. De Jordaniër maakte kort na de uitslag bekend de strijd te staken, omdat hij geen hoop meer had op een zege. Blatter uitte respect voor zijn uitdager, maar vierde voornamelijk zijn overwinning.

"We gaan verder"
"We moeten werken. We gaan verder. We moeten werken aan andere dingen die we voor FIFA moeten doen in de toekomst. Vier jaar geleden had ik veel problemen op te lossen en daagde ik u uit. Dat doe ik nu niet", vervolgde Blatter zijn speech.

"We moeten een betere vertegenwoordiging van de verschillende confederaties hebben. We hebben vrouwen nodig. We moeten meer doen. Ook in onze competities. Ik kom niet aan het WK, want dat is daar te belangrijk voor", benadrukte de 79-jarige Zwitser, die al sinds 1998 aan de macht is.

"We moeten meer respect geven aan bijvoorbeeld het continent Oceanië. Ze hebben namelijk maar één plaats. Daar moeten we iets aan doen. Is niet goed voor de solidariteit in het voetbal. Ik neem de verantwoordelijkheid om FIFA terug te brengen. Ik ben ervan overtuigd dat we dat kunnen."

Blatter heeft daar zo zijn redenen voor. "Ik ben een gelovig man. Ik zei God, Allah, of in welke geest we ook geloven zal ons helpen de FIFA terug te brengen. Ik beloof u dat ik aan het eind van mijn termijn een robuuste FIFA overdraag."

Leeftijd
Blatter sloot zijn toespraak af met een paar grappen. "Leeftijd doet er niet toe. Er zijn vijftigers die er oud uitzien", waarop er veel gelach uit de zaal kwam. "Ik wist niet dat er zoveel vijftigers in de zaal zaten", was Blatters reactie daarop.

"Dames en heren, zoals ik aan het begin al zei: ik mag u, ik hou van mijn baan. Ik ben graag onder u. Ik ben niet perfect, maar dat is niemand. Dank voor uw vertrouwen. Let’s go FIFA! Hup FIFA!"
quote:
Verklaring KNVB: KNVB blijft vechten voor betere FIFA

Na afloop van een democratisch proces is het gebruikelijk dat je de winnaar feliciteert. Voor de KNVB is dit moeilijker dan ooit. Voor de vijfde keer is Sepp Blatter verkozen als FIFA-president. De KNVB is al jaren fervent voorstander van fundamentele verandering binnen FIFA. In het bestuur, in het leiderschap, in de fundamenten. Voor ons is het moeilijk te accepteren dat de meerderheid gestemd heeft op een persoon wiens campagne uit niets meer bestond dan een statement dat de afgelopen zestien jaar met hem aan het roer een voorbeeld zijn van hoe hij verder wil. Het zijn precies deze zestien jaar die onze voorzitter Michael van Praag ertoe bewogen hebben zelf deel te nemen aan de presidentsverkiezingen.

We hebben deze slag misschien verloren, maar dit proces is nog lang niet voorbij. Terwijl FIFA wordt geplaagd door verwarring en bezoedeld door corruptie, zullen we blijven vechten voor een betere FIFA. Voor een FIFA waarbij ontwikkeling van het voetbal op de eerste plek komt in plaats van de FIFA zelf. We zullen onverminderd strijden voor voetbal voor eenieder. We zien ernaar uit om samen met andere vooruitstrevende landen bijeen te komen om de toekomst van FIFA en onze rol daarin te bespreken. Om te beginnen op 6 juni in Berlijn, bij een bijeenkomst van alle UEFA-lidstaten.
OostveenBert twitterde op vrijdag 29-05-2015 om 19:59:35 73 weldenkende bonden. Europa zal zich in ieder geval beraden over hoe verder. Dit systeem kan zo niet doorgaan. Teleurstellend dit. reageer retweet

[ Bericht 45% gewijzigd door Ajacied422 op 29-05-2015 20:11:28 ]
pi_153081937
Zal ik het maar doen dan?

vrijdag 29 mei 2015 @ 19:41:57 #3
436595 Sked
Zonnestraal
pi_153081948
FIFA maffia noemen :')
pi_153081957
Fifa-mania TR
  vrijdag 29 mei 2015 @ 19:42:23 #5
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_153081966
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 19:39 schreef Ajacied422 het volgende:
Morgen worden overigens de WK-plaatsenverdeling bekend gemaakt per bond.
Azië 9
Afrika 12
Europa 1 - Rusland
Zuid-Amerika 10

Rest mag thuisblijven
pi_153081967
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 19:29 schreef KingRoland het volgende:
Oplossing 4: Een grote sponsor trekt zich terug. Denk aan Coca Cola of McDonalds.
Oplossing 5: UEFA trekt zich terug van de FIFA en verbreekt ALLE banden.

Zat van oplossingen alleen durven ze dat? Nee.
Je vergeet oplossing 6 : Sepp overlijdt binnen nu en een paar dagen.
Dat zou de beste oplossing zijn overigens.
Als je geen kop hebt kan je niet uit het raam kijken.
pi_153081970
Blatter _O_ _O_ _O_ _O_
pi_153081972
Wanneer komt Platini met een reactie en ook de knvb bijvoorbeeld? Daar zit ik wel op te wachten eigenlijk
pi_153081976
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 19:41 schreef Sked het volgende:
Het is in ieder geval wel georganiseerde misdaad.
  vrijdag 29 mei 2015 @ 19:43:18 #10
375452 AFCNiels
#STAYSTRONGKNUT
pi_153081993
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 19:41 schreef Maver24 het volgende:
Wanneer komt platini en de knvb met een verklaring. Daar zit ik wel op te wachten
Ik wil die zure gezichten ook wel even zien.
Op woensdag 8 augustus 2012 08:47 schreef onlogisch het volgende:
Over 2 jaar stopt Xavi bij Barça, dan kan ie mooi voor 25 of 30 miljoen daar naar toe 8-)
Mag hij Messi bedienen :D
pi_153082003
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 19:42 schreef Maver24 het volgende:
Wanneer komt Platini met een reactie en ook de knvb bijvoorbeeld? Daar zit ik wel op te wachten eigenlijk
Ik verwacht daar niet veel van.
  vrijdag 29 mei 2015 @ 19:43:51 #12
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_153082014
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 19:41 schreef Sked het volgende:
Wie zegt dat? Wat een gek, allemaal gaat gewoon netjes bij FIFA
pi_153082032
quote:
Prince Ali bin Al-Hussein doesn't want "brave" 73 associations who voted for him "to be in any more trouble"
  vrijdag 29 mei 2015 @ 19:44:25 #14
300082 roos85
JUICHEN!
pi_153082042
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 19:41 schreef Trebo het volgende:
Zal ik het maar doen dan?

[ afbeelding ]
Blijft briljant _O-
Op vrijdag 19 februari 2016 22:42 schreef Nizno het volgende:
je bent zelf een Pino 2.0!
pi_153082044
pi_153082064
quote:
15s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 19:44 schreef Confetti het volgende:

[..]

Zo erg is het al gesteld met de FIFA.
pi_153082066
quote:
15s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 19:44 schreef Confetti het volgende:

[..]

Is dit een echte uitspraak van Ali? :o :{
pi_153082068
UEFA/CONCACAF is al voldoende voor een representatief WK.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  vrijdag 29 mei 2015 @ 19:45:28 #19
375452 AFCNiels
#STAYSTRONGKNUT
pi_153082076
aad300 twitterde op vrijdag 29-05-2015 om 19:12:39 Nu wil ik #Platini horen of zien maar zal wel afdruipen ook hij teveel gehecht aan #pluche #UEFA #afscheidingvanFIFA reageer retweet
Over 2 jaar stopt Xavi bij Barça, dan kan ie mooi voor 25 of 30 miljoen daar naar toe 8-)
  vrijdag 29 mei 2015 @ 19:45:32 #20
300082 roos85
JUICHEN!
pi_153082081
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 19:45 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]

Op vrijdag 19 februari 2016 22:42 schreef Nizno het volgende:
je bent zelf een Pino 2.0!
  vrijdag 29 mei 2015 @ 19:45:47 #21
375452 AFCNiels
#STAYSTRONGKNUT
pi_153082090
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 19:44 schreef Pedroso het volgende:
[ afbeelding ]
:D Mooie was dat.
pi_153082094
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 19:45 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]

Ja :D

https://twitter.com/SkyNews/status/604339199601303552
pi_153082096
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 19:45 schreef Montagui het volgende:
Bedoel je niet CONMEBOL?
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_153082103
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 19:45 schreef Montagui het volgende:
pi_153082105
Sepppp _O_ _O_

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')