Ook op Monaco kun je inhalen, want je kunt niet meer zoals vroeger (Senna vs Mansell) over de baan zigzaggen. Zeker met nieuwe banden en DRS.quote:Op zondag 31 mei 2015 22:32 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ja, dus?
Wat zegt dat over zijn zelfvertrouwen? Het is Monaco.
Misschien dat zo het kwartje valt: ik geloof dat iemand als Max als die in een SC situatie eerste komt te liggen met banden die helemaal gaar zijn denkt 'dat lukt mij wel om 10 ronden alles achter mij te houden op dit circuit'.
Het is Monaco.
De andere banden waren allemaal niet afgekoeld? Dat was een specifiek probleem van Lewis waar hij rondenlang last van zou hebben en de rest niet? Hij kon niet door net iets minder op de grens te rijden de kans op fouten minimaliseren?quote:Op zondag 31 mei 2015 23:35 schreef Nattekat het volgende:
Zelfs de beste coureurs blijven mensen, en kunnen dus fouten maken. Op koudere banden ben je het bokje, zelfs op Monaco.
Niet als ze (zoals hij dacht) gepit hadden voor nieuwe banden.quote:Op maandag 1 juni 2015 10:51 schreef DS4 het volgende:
[..]
De andere banden waren allemaal niet afgekoeld? Dat was een specifiek probleem van Lewis waar hij rondenlang last van zou hebben en de rest niet? Hij kon niet door net iets minder op de grens te rijden de kans op fouten minimaliseren?
Echt?
Kennelijk oordelen wij totaal anders, dat mag.quote:Op maandag 1 juni 2015 00:36 schreef twiFight het volgende:
Als je voldoende tijd denkt te hebben bij een pitstop, waarom zou je het niet doen? Op slechte en koude banden rijden terwijl 2 snelle rijders achter je warme en verse banden hebben is altijd een risico ([edit ter verduidelijking] ja, ik weet dat ze niet gepit waren, maar dat wist Hamilton niet). Een pitstop is alleen een risico als deze fout gaat, wat het overigens niet (!) ging (zelfs niet als je meerekent dat hij even in moest houden voordat hij kon wegrijden). Maar dan moet je natuurlijk wel het gat naar je tegenstanders goed hebben. En daar is het team voor, Hamilton kan dat niet eens weten. Had het team de achterstand goed ingeschat dan was het lof geweest omdat Hamilton al het risico afgedekt had.
Heeft mijn inziens geen bal te maken met zelftwijfel, maar met het verkeerd inschatten van de situatie.
Als het trouwens puur op op de baan strijden was aangekomen dan had ik mijn geld sowieso op Hamilton gezet. Die is een bak sterker dan Rosberg. Vettel had misschien een groot risico kunnen vormen, maar die had dan eerst Rosberg nog in moeten halen.
Hij heeft de snelste auto, weet je nog?quote:Op maandag 1 juni 2015 10:28 schreef sasquatsch het volgende:
Ook op Monaco kun je inhalen, want je kunt niet meer zoals vroeger (Senna vs Mansell) over de baan zigzaggen. Zeker met nieuwe banden en DRS.
Ook zoiets: dat check je dan toch bij je team?quote:Op maandag 1 juni 2015 10:55 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Niet als ze (zoals hij dacht) gepit hadden voor nieuwe banden.
Ja, want Hammilton haalde iedereen links en rechts in op zn nieuwe banden vs anderen op oude banden.quote:Op maandag 1 juni 2015 00:36 schreef twiFight het volgende:
Als je voldoende tijd denkt te hebben bij een pitstop, waarom zou je het niet doen? Op slechte en koude banden rijden terwijl 2 snelle rijders achter je warme en verse banden hebben is altijd een risico ([edit ter verduidelijking] ja, ik weet dat ze niet gepit waren, maar dat wist Hamilton niet). Een pitstop is alleen een risico als deze fout gaat, wat het overigens niet (!) ging (zelfs niet als je meerekent dat hij even in moest houden voordat hij kon wegrijden). Maar dan moet je natuurlijk wel het gat naar je tegenstanders goed hebben. En daar is het team voor, Hamilton kan dat niet eens weten. Had het team de achterstand goed ingeschat dan was het lof geweest omdat Hamilton al het risico afgedekt had.
Heeft mijn inziens geen bal te maken met zelftwijfel, maar met het verkeerd inschatten van de situatie.
Als het trouwens puur op op de baan strijden was aangekomen dan had ik mijn geld sowieso op Hamilton gezet. Die is een bak sterker dan Rosberg. Vettel had misschien een groot risico kunnen vormen, maar die had dan eerst Rosberg nog in moeten halen.
Zoals gezegd wist Hamilton dat niet, dat kon hij ook niet weten. Daar is het team voor. Blijkbaar is die informatie verloren gegaan of niet meegenomen in het besluit om te pitten. Lauda zei in het interview vlak na de race dat het radioverkeer (binnen het team) erg chaotisch was op dat moment.quote:Op maandag 1 juni 2015 10:51 schreef DS4 het volgende:
[..]
De andere banden waren allemaal niet afgekoeld? Dat was een specifiek probleem van Lewis waar hij rondenlang last van zou hebben en de rest niet? Hij kon niet door net iets minder op de grens te rijden de kans op fouten minimaliseren?
Echt?
Dat is natuurlijk supermakkelijk oordelen langs de kant, nadertijd, met alle informatie. Maar je veroordeelt Hamilton zijn acties. Bekijk het dan ook vanuit zijn perspectief.quote:Op maandag 1 juni 2015 10:58 schreef DS4 het volgende:
[..]
Kennelijk oordelen wij totaal anders, dat mag.
Een auto die niet perfect is (en dat gebeurt nogal een in de racerij) verlangt dat de coureur zich aanpast. De ene coureur vertrouwt meer op zijn aanpassingsvermogen, de ander gaat eerder de pit in om zaken aan te laten passen indien mogelijk.
Als je rondetijd aangeeft dat je niet anders kan: logisch dat je naar binnen gaat. Maar als het de auto alleen maar listig maakt blijf ik buiten. Listig is alleen maar harder werken.
Het probleem is niet zozeer de snelheid op de baan, maar het risico op verremmen. Met slechte en koude banden sta je zelfs op Monaco onder druk en als je je dan verremd ben je de plek kwijt. Dat hebben we bij Rosberg meerdere malen zien gebeuren in de afgelopen 1,5 jaar.quote:Op maandag 1 juni 2015 10:59 schreef DS4 het volgende:
[..]
Hij heeft de snelste auto, weet je nog?
Natuurlijk is een teamgenoot met betere banden nog sneller, maar dat verschil is te verdedigen daar.
Dat heeft hij dus ook gedaan. Hamilton heeft niet a la YOLO zijn wagen de pits ingestuurd, maar heeft zijn team gevraagd of hij moest pitten. Die zeiden ja. Als zijn team had gezegd "don't pit, Rosberg and Vettel did not pit" dan was Hamilton ook echt de pit niet ingegaan.quote:Op maandag 1 juni 2015 11:00 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ook zoiets: dat check je dan toch bij je team?
Compleet irrelevant. Het is een risico. En in eerste instantie was het gat er om met 6 seconden (!) marge een pitstop te maken. Dan is zo'n keuze vrij makkelijk. Het team had alleen in moeten zien dat dat gat er in realiteit niet was en een pit niet nodig was omdat Rosberg en Vettel niet gestopt waren.quote:Op maandag 1 juni 2015 11:00 schreef Benoves het volgende:
[..]
Ja, want Hammilton haalde iedereen links en rechts in op zn nieuwe banden vs anderen op oude banden.
Volgens mij is het pas een paar jaar geleden dat Vettel op compleet afgetrapte banden in een andere dan de snelste auto het hele veld achter zich hield. Als ik het me goed herinner had hij toen grote pech met één SC maar wist die de andere SC in zijn voordeel te gebruiken en zo de overwinning over de streep te trekken. Maar dat vraagt een andere mentaliteit dan Hamilton heeft.quote:Op maandag 1 juni 2015 10:28 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Ook op Monaco kun je inhalen, want je kunt niet meer zoals vroeger (Senna vs Mansell) over de baan zigzaggen. Zeker met nieuwe banden en DRS.
Dat groepje vond aansluiting vlak voor de rode vlag, van een echt gevecht was nog maar net sprake.quote:Op maandag 1 juni 2015 11:49 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Volgens mij is het pas een paar jaar geleden dat Vettel op compleet afgetrapte banden in een andere dan de snelste auto het hele veld achter zich hield. Als ik het me goed herinner had hij toen grote pech met één SC maar wist die de andere SC in zijn voordeel te gebruiken en zo de overwinning over de streep te trekken. Maar dat vraagt een andere mentaliteit dan Hamilton heeft.
Volgens mij kwam er toen een rode vlag (Door de Maldonado crash?) en kon Vettel toen zijn banden laten wisselen, anders had hij zeker niet gewonnen.quote:Op maandag 1 juni 2015 11:49 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Volgens mij is het pas een paar jaar geleden dat Vettel op compleet afgetrapte banden in een andere dan de snelste auto het hele veld achter zich hield. Als ik het me goed herinner had hij toen grote pech met één SC maar wist die de andere SC in zijn voordeel te gebruiken en zo de overwinning over de streep te trekken. Maar dat vraagt een andere mentaliteit dan Hamilton heeft.
Hij had pech met een safetycar, hij had ook een miscommunicatie met zijn team waardoor hij op de verkeerde banden stond, en toen moest hij zich rondenlang breed maken. Hoewel het moeilijk was zag het ernaar uit dat hij het vol ging houden. Dat hij dan op het laatst een meevallertje krijgt doet er niet aan af dat het een voorbeeld is van hoe een coureur ook kan omgaan met situaties in zijn nadeel en het niet hebben van de beste auto op de beste banden.quote:Op maandag 1 juni 2015 12:22 schreef Ferry_76 het volgende:
[..]
Volgens mij kwam er toen een rode vlag (Door de Maldonado crash?) en kon Vettel toen zijn banden laten wisselen, anders had hij zeker niet gewonnen.
Maar dan onderstreept dit mijn punt: uit onzekerheid neemt hij een beslissing. Of beter: uit 'angst'.quote:Op maandag 1 juni 2015 11:29 schreef twiFight het volgende:
Zoals gezegd wist Hamilton dat niet, dat kon hij ook niet weten. Daar is het team voor. Blijkbaar is die informatie verloren gegaan of niet meegenomen in het besluit om te pitten. Lauda zei in het interview vlak na de race dat het radioverkeer (binnen het team) erg chaotisch was op dat moment.
Dat we de koe in de kont kijken is een feit en als hij ervoor was gekomen was de teneur vast geweest dat het verstandig was geweest, maar goed, we zijn nu eenmaal op dit punt gekomen...quote:Dat is natuurlijk supermakkelijk oordelen langs de kant, nadertijd, met alle informatie.
Hij had kennelijk die vrees... op basis van niets anders dan "misschien is dat wel zo". Vind ik geen plusje.quote:Maar je veroordeelt Hamilton zijn acties. Bekijk het dan ook vanuit zijn perspectief.
1. Hij dacht dat Rosberg en Vettel gepit waren en warmere en verse banden hadden.
Wat met een aanpassing van de rijstijl voldoende is om de rest van het veld achter je te houden als je een Mercedes onder je reet hebt. Tenzij de banden echt totaal klote waren, maar daar kom ik zo dan nog op.quote:2. Hamilton had al aangegeven dat zijn banden op dat moment sowieso niet goed meer waren.
Maar nam het risico dat de tijd die hij had onvoldoende zou blijken. Minpuntje naar mijn nimmer bescheiden mening, gelet op wat er op dat moment gespeeld moet hebben.quote:3. Hamilton had voor zover hij wist ruim de tijd voor een veilige pitstop.
Maar als jouw rijder er om vraagt dan heb je als team al snel de gedachte dat er iets echt niet goed is. De rijder voelt wat de auto doet, het team heeft die info alleen voor zover het wordt geregistreerd door de telemetrie en de rijder voor zover hij het communiceert. Als een rijder aandringt op een stop zul je als team het niet snel weigeren "want hij zal er wel een reden voor hebben". Je moet dan wel een goede reden verzinnen om hem buiten te houden. Onder druk moeten ze die reden verzinnen en die druk bleek in dit geval teveel.quote:4. Hamilton dacht dat het beter was om binnen te komen en vroeg zijn team (die wel wisten dat Rosberg en Vettel niet gepit hadden en de gap beter hadden moeten kunnen inschatten) of hij moest gaan pitten. Die zeiden ja.
Ik denk dus wel dat het iets zegt over je gesteldheid. Iedere beslissing die je neemt heeft een deel ratio en een deel gevoel in zich. En hij voelde kennelijk dat hij nieuwe banden nodig had en niet op zijn eigen kwaliteiten kon vertrouwen.quote:Wat is er dan zo raar of 'slecht' aan om dan binnen te willen komen? Ja, hij heeft de race er door verloren, dat weten we nu, dat kon Hamilton na de race je zelf ook wel vertellen. Het gaat er om wat hij op dat moment wist en op dat moment dacht dat het beste was. En daar is mijns inziens niets onzeker, slecht of zwak aan.
Rosberg heeft Monaco nu drie keer op rij gewonnen, dus dat hebben we in Monaco niet gezien bij Rosberg.quote:Het probleem is niet zozeer de snelheid op de baan, maar het risico op verremmen. Met slechte en koude banden sta je zelfs op Monaco onder druk en als je je dan verremd ben je de plek kwijt. Dat hebben we bij Rosberg meerdere malen zien gebeuren in de afgelopen 1,5 jaar.
Hij stelde dus de verkeerde vraag. Zie ook mijn opmerking over dat het team niet precies weet wat de rijder in de auto voelt.quote:Dat heeft hij dus ook gedaan. Hamilton heeft niet a la YOLO zijn wagen de pits ingestuurd, maar heeft zijn team gevraagd of hij moest pitten. Die zeiden ja. Als zijn team had gezegd "don't pit, Rosberg and Vettel did not pit" dan was Hamilton ook echt de pit niet ingegaan.
Het team heeft de grootste fout gemaakt, maar ik ben dus van mening dat de mindset van Hamilton eea heeft ingeleid. En dat is dan toch een mindere kant.quote:Compleet irrelevant. Het is een risico. En in eerste instantie was het gat er om met 6 seconden (!) marge een pitstop te maken. Dan is zo'n keuze vrij makkelijk. Het team had alleen in moeten zien dat dat gat er in realiteit niet was en een pit niet nodig was omdat Rosberg en Vettel niet gestopt waren.
Nou lijk je er vanuit te gaan dat de fout of helemaal bij het team moet liggen of helemaal bij Hamilton.quote:Het is wel eindeloos makkelijk om nadertijd vanaf de bank met alle informatie uit verschillende bronnen een oordeel te hebben. Captain Hindsight to the resque! Hamilton had een andere keuze kunnen maken (er is tenslotte maar één persoon die die wagen de pits in kan sturen), maar het is het team dat met de informatie die ze hebben een beter besluit hadden moeten nemen.
Dit dus ja, ineens allemaal nieuwbakken experts hierzoquote:Op maandag 1 juni 2015 16:30 schreef Nattekat het volgende:
Weet niet wat ik irritanter vind, trolls of mensen die de F1 nooit gevolgd hebben (iig niet de laatste jaren) en nu de wijsneus uithangen...
Alsjeblieft, hartstikke leuk dat je er gezellig bij komt, maar hou op met die zinloze discussies over zaken die je pas echt begrijpt als je de F1 al een tijdje volgt.
Nog zo iemand die meent dat je verstand krijgt van racen door er naar te kijken...quote:Op maandag 1 juni 2015 16:30 schreef Nattekat het volgende:
Weet niet wat ik irritanter vind, trolls of mensen die de F1 nooit gevolgd hebben (iig niet de laatste jaren) en nu de wijsneus uithangen...
Alsjeblieft, hartstikke leuk dat je er gezellig bij komt, maar hou op met die zinloze discussies over zaken die je pas echt begrijpt als je de F1 al een tijdje volgt.
En jij spant dus de kroon met je betweterpraat. Je haalt serieus het bloed onder de nagels vandaan bij vele fans die de F1 al jaren intensief volgen.quote:Op maandag 1 juni 2015 16:48 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nog zo iemand die meent dat je verstand krijgt van racen door er naar te kijken...
Je moet eerst naar de race-universiteit en dan minstens twintig seizoenen van minimaal vijf klassen hebben gevolgd eer je postgemachtigd bent.quote:Op maandag 1 juni 2015 16:48 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nog zo iemand die meent dat je verstand krijgt van racen door er naar te kijken...
Nee, het staat iedereen hartstikke vrij om te posten wat ie wilt, maar sommigen moeten even doorkrijgen dat ze met hun eindeloze discussies over onderwerpen, waar anderen die wel weten waar het over gaat er allemaal hetzelfde over denken, met de ene drogreden na de andere komen.quote:Op maandag 1 juni 2015 17:07 schreef Patrice_Consigny het volgende:
[..]
Je moet eerst naar de race-universiteit en dan minstens twintig seizoenen van minimaal vijf klassen hebben gevolgd eer je postgemachtigd bent.
Sorry, maar dit is een open forum en je hoeft niet minimaal 5 jaar lang minimaal 15 races van begin tot het eind gezien te hebben om hier te mogen reageren.quote:Op maandag 1 juni 2015 17:05 schreef Nattekat het volgende:
En jij spant dus de kroon met je betweterpraat. Je haalt serieus het bloed onder de nagels vandaan bij vele fans die de F1 al jaren intensief volgen.
Ja, ik ram mijn mening echt werkelijk door eenieders strot heen.quote:Op maandag 1 juni 2015 17:20 schreef Nattekat het volgende:
Discussies zijn niet erg, sta vrij om je standpunt te verdedigen, maar dram het er niet doorheen bij de rest.
quote:Op maandag 1 juni 2015 12:55 schreef DS4 het volgende:
Mijn punt is dat de rijder ook een verantwoordelijkheid heeft als het gaat om pitten en ik zie in de keuze van Hamilton een zwakte.
Jij niet en dat mag ook. Het is geen exacte wetenschap.
het tegenovergestelde is hier anders ook te vinden: denken dat ze hun mening de strot kunnen aframmen omdat ze 'n praktijk beoefenen.quote:Op maandag 1 juni 2015 16:48 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nog zo iemand die meent dat je verstand krijgt van racen door er naar te kijken...
Wat?quote:Op maandag 1 juni 2015 17:25 schreef Sinister-D- het volgende:
het tegenovergestelde is hier anders ook te vinden: denken dat ze hun mening de strot kunnen aframmen omdat de een praktijk beoefenen.
Iets letterlijk zeggen en zo overkomen zijn twee verschillende dingen.quote:Op maandag 1 juni 2015 17:22 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ja, ik ram mijn mening echt werkelijk door eenieders strot heen.
[..]
Het is volgens mij WS die Hamilton steeds onderuit haalt, want die vindt het als ik mij niet vergis geen groot kampioen.quote:Op maandag 1 juni 2015 17:29 schreef Nattekat het volgende:
Je haalt de hele tijd Hamilton onderuit, zegt dat hij uit angst handelde of gewoon niet kan racen.
Alleen al de gedachte dat die anderen mijn mening onderuit gehaald hebben is vrij bespottelijk. Het is een andere mening en wat er exact in het hoofd van Hamilton om is gegaan weet alleen hij (en zelfs dat hoeft niet eens!). Verder is er mij niets nieuws verteld, want ik kan ook de berichtgeving lezen.quote:Anderen blijven jou uitleggen dat er meer achter zit en dat Hamilton niet in zijn eentje die beslissing heeft gemaakt. Al jouw argumenten zijn talloze keren onderuit gehaald en toch blijf je proberen iedereen van jouw gelijk te overtuigen. Dat vat ik op als je mening bij anderen opdringen.
Je vergist je enorm. Ik kom mijn hele leven al op de diverse circuits en ken diverse takken van autosport omdat ik nu eenmaal uit een familie kom waar autosport bedreven wordt en zoiets pleegt nu eenmaal ook doorgegeven te worden. Ik volg derhalve ook de F1 (waarbij ik niet de tijd heb die anderen wellicht hebben om daadwerkelijk iedere race van begin tot eind te volgen) en dat al zo lang ik mij kan heugen. Decennia lang derhalve en al ruim voordat Jos Verstappen meedeed in ieder geval. Ik heb Lauda nog wereldkampioen zien worden. En dat was niet voor de buis zittend. Daarnaast heb ik zelf uiteraard ook autosport bedreven en draai ik nog steeds af en toe recreatief wat rondjes.quote:Vergeet niet dat jij als iemand die waarschijnlijk pas sinds dit jaar (intensief) kijkt, veel minder kennis van zaken hebt dan sommige anderen hier, die al jaren in dit forum te vinden zijn en daarvoor ook al jaren de F1 hebben gevolgd. Wat jij hier doet is als vakkenvuller proberen de manager de les te lezen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |