http://www.nu.nl/weekend/(...)en-in-nederland.htmlquote:Afgelopen maand kende meer korte dan normale werkweken, waarin nationale feestdagen gevierd worden waarvan de meeste Nederlanders de oorsprong niet meer kennen. Daarmee rijst weer eens de vraag: hoe lang zijn christelijke feestdagen nog nationale feestdagen?
Met acht nationale feestdagen staat Nederland in Europa vrijwel onderaan. Op Nieuwjaarsdag, Koningsdag en Bevrijdingsdag na, zijn het bovendien van oudsher vrijwel allemaal christelijke feestdagen.
Al lang voordat in de negentiende eeuw een geformaliseerde werkomgeving met cao's en vrije dagen ontstond, lag het land op christelijke feestdagen grotendeels stil. Simpelweg omdat vrijwel iedereen die dag naar de kerkmis ging.
Doordat ook veel heiligendagen werden gevierd, waren er echter zo veel vrije dagen dat het te veel invloed kreeg op de arbeidsmarkt en is een aantal afgeschaft, vertelt Jan Peter Margry, onderzoeker religieuze cultuur bij het Meertens Instituut.
Tegenwoordig bezoeken nog maar weinig mensen op die dagen de kerk. Uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) blijkt dat in 2012 een kleine derde van de Nederlanders (30 procent) zich rekende tot een kerkgenootschap, tegen 50 procent in 1980 en 60 procent in 1970. Inmiddels gaat nog maar 10 procent wekelijks naar de kerk; in de jaren zestig deed de helft dat nog.
Tweede Pinksterdag niet noodzakelijk
Niet zo gek dus dat niet veel mensen nog weten wat we dan eigenlijk 'vieren' met Pinksteren of Hemelvaart.
"De inhoudelijke achtergrond van de feesten staat ver van de beleving zoals nu door mensen wordt ervaren," erkent Margry. "Dat is ook echt bedoeld voor mensen met een christelijke achtergrond, maar de samenleving is veel pluriformer. Inhoud en praktijk zijn ver uit elkaar komen te staan."
Strikt genomen hoeven niet alle huidige feestdagen dan ook per se officiële vrije dagen te zijn. "Pinksteren en Pasen hebben ook nog een tweede dag; die zijn niet echt nodig om het geloof te kunnen praktiseren."
Zelfs voor de katholieke kerk is Tweede Pinksterdag eigenlijk geen noodzakelijk vrije dag meer, officieel is het niet eens een feestdag van de kerk, vertelde kardinaal Wim Eijk deze week bij radiozender BNR. "Tweede Pinksterdag hebben we wel hier in Noord-West-Europa, maar ik heb in Rome gestudeerd een aantal jaren en toen moest ik gewoon op Tweede Pinksterdag naar colleges op de pauselijke universiteit. Daar was het geen vrije dag."
Ook binnen Nederland zijn feestdagen niet voor iedereen gelijk geregeld. De overheid stelt de feestdagen vast, maar vrije dagen zijn bepaald in de cao of arbeidsovereenkomst. Zo is goede vrijdag wel een nationale feestdag, maar lang niet voor iedereen een vrije dag, terwijl scholen en gemeentelijke instellingen vaak wel gesloten zijn.
Datzelfde geldt voor Bevrijdingsdag, ooit was het voor iedereen een vrije dag, nu voor de meesten nog eens in de vijf jaar.
Collectief geheugen
Dit jaar lagen de feestdagen bovendien dicht op elkaar. "Het was een verwarrende periode", stelt Margry. "Zo hadden veel scholen niet op gelijke momenten meivakantie."
Toch zal het volgens hem niet eenvoudig zijn daar verandering in aan te brengen. Want hoewel de kerk op feestdagen voor de meeste mensen geen (grote) rol meer speelt, zijn die dagen wel tradities geworden. "Die vieringen zitten in ons collectief geheugen, in onze jaarcyclus."
Mensen hebben bovendien hun eigen tradities gemaakt, die in de plaats komen van de kerkelijke gebruiken. "Met Pasen zoeken we eieren met kleine kinderen en gaan we daarna een nieuwe auto of nieuwe bank kopen."
Ook kardinaal Eijck spreekt over tradities: "Het is natuurlijk wel zo dat vanuit de Nederlandse traditie die Tweede Pinksterdag is ingevoerd en tot nu toe is behouden om het Pinksterfeest extra kracht bij te zetten, luister bij te zetten."
Vrij met Suikerfeest?
Stel we schaffen Hemelvaartsdag of Tweede Pinksterdag af; wat komt er dan voor in de plaats?
De laatste jaren klinkt steeds vaker de optie om een vrije dag in te stellen voor het islamitische Suikerfeest (het einde van de vastenmaand Ramadan), zoals onlangs nog de Utrechtse hoogleraar Sociale Psychologie en Empirische Rechtswetenschap Kees van den Bos opperde op The Post Online.
Steeds weer ook klinkt daar in de samenleving verzet tegen. Ook toen vakbond CNV bijna tien jaar geleden met het voorstel kwam, bleken de leden in meerderheid tegen. Veel scholen geven hun leerlingen overigens wel al vrij met Suikerfeest, in ruil voor een andere vrije dag.
Brug te ver
Ook Margry wijst erop dat het Suikerfeest gevoelig ligt en daarom "een brug te ver" is. Dat heeft volgens hem enerzijds te maken met de gehechtheid aan de al genoemde tradities die mensen zelf aan 'onze' feestdagen verbonden hebben.
En daar komt bij dat het geen westers of Nederlands feest is: "het zou een geïmporteerd feest zijn", aldus de onderzoeker. Pas sinds eind negentiende eeuw wonen er moslims in ons land, en pas in de jaren zestig van de twintigste eeuw groeide die groep flink.
"Je zou kunnen zeggen: het is maar een kleine groep die Suikerfeest viert, maar dat geldt inmiddels ook voor bijvoorbeeld Pasen. Natuurlijk is de vraag ook: zijn we nog een christelijke samenleving? Niet echt als je naar de getallen kijkt, maar er zit ook een culturele component in. We voelen ons verbonden aan een christelijk gebruik."
Los van culturele bezwaren, zou het volgens Margry sowieso moeilijk worden een nieuwe feestdag te introduceren. "Daarvoor moet draagvlak zijn in de samenleving. Dat lukt niet van de ene op de andere dag."
Die christelijke feestdagen zijn anders ook import uit de woestijn.quote:Op zondag 24 mei 2015 10:47 schreef Woestijnvos het volgende:
Nee dat ze die import feestdag maar ergens anders vieren.
Waarom niet danquote:Op zondag 24 mei 2015 10:48 schreef Dingflofbips het volgende:
En dan al helemaal geen islamitische feestdagwat een kut idee
Nederland heeft al veel vrij, nog meer vrij gaat het echt niet worden.quote:Op zondag 24 mei 2015 10:45 schreef Spanky78 het volgende:
Wij hebben al weinig bank holidays. Dus als het nodig is moet het erbij komen.
Ben je bang voor moslims?quote:Op zondag 24 mei 2015 10:52 schreef Dingflofbips het volgende:
[..]
omdat ik mij hier thuis wil blijven voelen
Ik ook, maar met de steeds minder wordende tolerantie wordt dat steeds moeilijker.quote:Op zondag 24 mei 2015 10:52 schreef Dingflofbips het volgende:
[..]
Je levert ook niets in, je ruilt de datum. Wat is het verschil voor jou in praktische zin?quote:Op zondag 24 mei 2015 10:53 schreef RedFever007 het volgende:
Prima, extra vrije dag
m.a.w. ik ga er geen dag voor inleveren
quote:Op zondag 24 mei 2015 10:50 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Nederland heeft al veel vrij, nog meer vrij gaat het echt niet worden.
Ik ben voor het Suikerfeest, maar niet in plaats van een andere feestdag.quote:Met acht nationale feestdagen staat Nederland in Europa vrijwel onderaan.
Die fijne bekrompenheid wordt geïmporteerd via de Islam.quote:Op zondag 24 mei 2015 10:53 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik ook, maar met de steeds minder wordende tolerantie wordt dat steeds moeilijker.
Bv dat 2e pinksterdag altijd op een maandag valt, oftewel dat je dan standaard een lang weekend hebt? Een vrije dinsdag of woensdag (of nog erger: zaterdag of zondag), daar heb je niet zoveel aan...quote:Op zondag 24 mei 2015 10:54 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Je levert ook niets in, je ruilt de datum. Wat is het verschil voor jou in praktische zin?
Je hoeft ook geen Suikerfeest te vieren, net als je Pasen, Pinksteren, Hemelvaart en Kerst ook niet hoeft te vieren.quote:Op zondag 24 mei 2015 10:52 schreef Dingflofbips het volgende:
[..]
Goed punt. Gooien we Hemelvaartsdag weg, dat is op een donderdag.quote:Op zondag 24 mei 2015 10:57 schreef Quiche_lorraine het volgende:
[..]
Bv dat 2e pinksterdag altijd op een maandag valt, oftewel dat je dan standaard een lang weekend hebt? Een vrije dinsdag of woensdag (of nog erger: zaterdag of zondag), daar heb je niet zoveel aan...
Ja dat klopt. Toch voelt het als inleveren.quote:Op zondag 24 mei 2015 10:57 schreef Melleyn het volgende:
[..]
Je hoeft ook geen Suikerfeest te vieren, net als je Pasen, Pinksteren, Hemelvaart en Kerst ook niet hoeft te vieren.
Volgens mij komt het net zo hard, zo niet nog harder, van PVV-tokkies, de extremisten aan de andere kant.quote:Op zondag 24 mei 2015 10:56 schreef Dingflofbips het volgende:
[..]
Die fijne bekrompenheid wordt geïmporteerd via de Islam.
Ik kan mij voorstellen dat je dit zo ziet. Maar zonder islam geen pvv, je weet. Dus het is geen kip-ei discussie. Door de Islam zitten we met die andere club. Intolerantie brengt intolerantiequote:Op zondag 24 mei 2015 11:00 schreef remlof het volgende:
[..]
Volgens mij komt het net zo hard, zo niet nog harder, van PVV-tokkies, de extremisten aan de andere kant.
Nee, ruil hem maar met eerste pinkster- of paasdag.quote:Op zondag 24 mei 2015 10:58 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Goed punt. Gooien we Hemelvaartsdag weg, dat is op een donderdag.
Daarom gewoon werken.quote:Op zondag 24 mei 2015 11:03 schreef Alan_Bastard het volgende:
Ik ben er op tegen. Dat onze huidige feestdagen een religieuze achtergrond hebben (los van of die weer een achtergrond kennen bij de Germanen), is een ding, maar vrijwel niemand viert de religieuze betekenis meer. Laten we de secularisatie niet omkeren. Religie is voor thuis en nergens anders.
Hemelvaartsdag heeft weer als voordeel dat het in mei valt en meestal lekker weer is, en nog geen vakantieperiode. Suikerfeest marcheert het hele jaar door, en zal soms goed vallen, maar heel vaak ook niet. Ik zie er vanuit persoonlijke optiek geen verbetering in om die dagen om te ruilen.quote:Op zondag 24 mei 2015 10:58 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Goed punt. Gooien we Hemelvaartsdag weg, dat is op een donderdag.
Alsof PoliCor Nederland iets om de arbeider geeft.quote:Op zondag 24 mei 2015 11:05 schreef Melleyn het volgende:
Zouden we dan een vrije dag moeten krijgen op de dag van de arbeid (zoals de rest van Europa)?
Ik snap wat je bedoelt. Als je chick geen hoofddoekje draagt wordt ze kankerhoer genoemd. Waar gaat het heen met deze wereld.quote:Op zondag 24 mei 2015 10:53 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik ook, maar met de steeds minder wordende tolerantie wordt dat steeds moeilijker.
Dit , schaf alle feestdagen die gebaseerd zijn op een sprookje maar gewoon af en geef iedereen dag of 5 erbijquote:Op zondag 24 mei 2015 10:55 schreef MichaelScott het volgende:
Huidige dagen afschaffen: Ja
Nieuwe dagen toevoegen: Nee
Geef mij maar gewoon 5 extra vrije dagen die ik zelf in kan plannen.
quote:Op zondag 24 mei 2015 10:50 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Wereldwijd bungelen we ergens onderaan als gevolg van het ontbreken van nationale feestdagen. Wij hebben geen Onafhankelijkheidsdag, Stichting van de Staatdag en dergelijke. Koningsdag en 1 x in de 5 jaar misschien Bevrijdingsdag. Viel me afgelopen 1 mei weer op. Heel Europa zat thuis, behalve Nederland.quote:Op zondag 24 mei 2015 10:50 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Onbehagelijk voelen is denk ik een betere omschrijving voor de aanblik van mannen in soepjurken en vrouwen waar je nog net de iris in de ogen kunt onderscheiden.quote:
Dat zou wel een mooie oplossing zijn ja.quote:Op zondag 24 mei 2015 11:38 schreef Ceberut het volgende:
Breng die feestdagen terug tot een minimum en verhoog de wettelijke vakantiedagen evenredig.
Nee zeggen tegen een vrije dag extraquote:Op zondag 24 mei 2015 10:47 schreef Woestijnvos het volgende:
Nee dat ze die import feestdag maar ergens anders vieren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |